Minkä eläimen jäljet?

mikä lie

Olin tässä viikonloppuna kävelemässä joen jäällä. Yöllä oli tullut lunta joten uudet jäljet erottuivat hyvin. Lähinnä oli jäniksen jälkiä sekä muutama helminauhan hiiren jäljiltä. Sitten näin jäljet, joita ensin epäilin koiraeläimen jälkiksi, koska olin näkevinäni kynsien painaumat, mutta nyt jälkikäteen en ole enää ihan varma. Askel-ryppäissä oli isoja välejä joten lujaa oli ilmeisesti menty. Suurimmaksi osaksi askeleet seurasivat toisiaan nauhana, mutta aina välilä askelrytmi muistutti jänistä, eli kaksi vierekkä, kaksi peräkkäin. Ilves kuulemma jättää tällaisia jälkiä, mutta jättävätkö susi tai kettu? Ketun jäljiksi olivat ehkä vähän liian pienet.

Jännintä oli, että jäljet eivät näkyneet mennessä vaan vasta takaisin tullessa, eli ne oli jätetty kävelyreissuni aikana. Ne tulivat metsästä, kirmasivat hetken matkaa jäällä ja kääntyivät takaisin metsään.

9

904

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kettu jättää..

melko suoran helmijonon susi ja ilves melko harvinaiset joten voi olla koira

• iiiiiiakka

Laitapa joitain mittoja niin voi sulkea 80% vaihtoehdoista pois.

• tietäjä

saukko se on.

• jänöristihuuli

Jänis jättää myös jälkiä niin, että takajalkojen jäljet eivät ole rinnakkain vaan peräkkäin..

• kiinnostunut5

Ilves ei jätä kynsien painaumia... Kenites susi? Tai koira... Oma koira juoksee kuin jänis :)

• tuuuttii

Jos ovat ketun jäljiksi pienet niin miksi mietit suden jäljiksi : )
      Näätäkin voi jättää sopivalla lumella aivan jäniksen jälkien kuvion, tai paremminkin kanin jälkikuvion.

• ilves-elvis

Ilvekselläkin on isommat tassutjäljet kuin ketulla ja kyllä ilvekselläkin joskus näkee kynnenjäljet eli kyllä jättää joskus kynnen painautumia.... Ehkä jänö, se tosiaan tekee myös peräkkäisiä jälkiä kun vauhti on kova.

• Hieno Kokemus

Vois olla jäniksen pakojaljet. Yllättävän paljon talvisessa luonnossa on eläimiä sopivilla alueilla. Kävin lenkillä metsätraktorin polkemaa jälkeä kuusivaltaisessa metsässä. Näin samalla reissulla jäniksen , ketun, hirven, metsäkauriin, kärpän, oravan, hiirien ja kaiken kruunasi ilveksen komea jälkijono puhtaassa lumessa.
      Liekö saanut jänispaistin, lunta oli 60 cm, ei viitsinyt seurata jälkeä. Kaikki jäljet oli tulleet 2 yön aikana..

• Jänkäkoira

Viime talvena seurasin isäukkoni mökin lähellä järven jäällä jälkiä, jotka välillä meni helminauhana, kuin kettu, mutta lyhyempi askelväli. Jälki oli samankokoinen kuin ketulla.
      Mutta välillä jäljet vaihtui melko lyhyeksi parihypyksi, jossa oli kahdet parijäljet peräkkäin vajaan vaaksan välein ja jälkimmäine parijäki ei ollut aivan rinnakkainen, mutta ei myöskään niin peräkkäin kuin jäniksellä. Parihyppyjen väli oli 40 - 60cm, eli melko lyhyt. Vierekkäiset parijäljet lähes koskivat toisiaan.

Päädyin jälkikuvia tutkittuani supikoiran kanalle. Vaikka toisaalta epäilytti se, että otus oli harvinaisen arka. Se ei esim. ylittänyt moottorikelkan jälkeä vaan sitä haisteltuaan kääntyi takaisin. Supikoirat kun yleensä tulee pihapiiriinkin jos haistavat siellä jotain syötävää, vaikkapa kalanperkeitä ja pieniä pilkkisärkiä, jotka isäni tapaa jättää kuukkeleille ja muille metsän eläville. Niitä kohti tuokin tuli, mutta kääntyi kelkan jäljeltä takaisin jäälle.

Otus kierteli lähiympäristössä useita päiviä, kunnes paikallinen metsästäjä nappasi sen. Jälkeenpäin kuulin, että se oli ollut vanha ja harvinaisen isokokoinen supikoirauros. Se oli liikkeellä jo maaliskuussa, kun oli vielä täysi talvi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1826
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1272
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      848
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      752
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      701
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe