Hei, onko täällä muita sellaisia jotka ovat masennuksen tai jonkun muun syyn seurauksena erakoituneet kotiin? Vertaistuki olisi tervetullutta, sillä kontaktit muuhun maailmaan ovat vähissä.
Miten aikanne kuluu kotona ja jos olet selvinnyt tälläisestä tilanteesta eteenpäin, niin olisi hienoa kuulla kokemuksistanne.
Kotiin erakoitunut
58
6241
Vastaukset
- wd 64
Joo, täällä! päivät netin parissa tai sen lisäksi kirjaa lukien, pakolliset kauppareissut kimpassa naapurin kanssa.
Nyt kun pääsen kesällä työkyvyttömyyseläkkeelle, niin voi olla olla, että erakoituminen helpottaa.
Mulla on masennuksen lisäksi erakoitumisen syynä persoonallisuushäiriö.
Asun rivarissa, niin rauhassa saan olla, ei tuppaa kukaan kylään.
Asun lisäksi maaseudun taajamassa, täällä on rauhallinen elämänrytmi ylipäätään.- yksin kotona
Netti on itsellekin väylä muuhun maailmaan. Kirjoihin en jaksa keskittyä, lehtiä sentään pystyy lukemaan.
Välillä tuntuu että elämä on pääasiassa nukkumista, kerran viikossa kauppaan ja siinähän se elämä melkein onkin.
Tekisi mieli joskus vielä palata työelämään mutta on vielä niin paljon esteitä siihen. ettei voi ajatellakaan.
Olen usein ajatellut että masentuuko ihminen enemmän siitä kun jää pitkälle sairaslomalle ja yhteydet ulkomaailmaan katoaa?
Tällä hetkellä elämä on tosi tylsää, eikä mikään huvita. - Anonyymi
yksin kotona kirjoitti:
Netti on itsellekin väylä muuhun maailmaan. Kirjoihin en jaksa keskittyä, lehtiä sentään pystyy lukemaan.
Välillä tuntuu että elämä on pääasiassa nukkumista, kerran viikossa kauppaan ja siinähän se elämä melkein onkin.
Tekisi mieli joskus vielä palata työelämään mutta on vielä niin paljon esteitä siihen. ettei voi ajatellakaan.
Olen usein ajatellut että masentuuko ihminen enemmän siitä kun jää pitkälle sairaslomalle ja yhteydet ulkomaailmaan katoaa?
Tällä hetkellä elämä on tosi tylsää, eikä mikään huvita.TikTok,kick,jodel o.n viihteenä. Lähikaupoissa käyn nopee.
- aikaauttaa
Mä olen kesäkuusta 2012 saakka notkunut vaan himassa. Mulla on psykoottinen masennus, josta toipuminen on ollut hidasta. En halua nähdä ketään, en jutella kenenkään kanssa.. viihdyn perheeni kanssa oikein hyvin.
Sairauslomalla olen ja toukokuussa tulee Kelan 300 päivää täyteen ja ensi kuussa tarttis laittaa menemään kuntoutustuki paperit. Jatkossa haluan opiskella.. mutta kotona olen niin kauan kun se tuntuu hyvälle. Jos pakotan itseni ihmisten ilmoille pidemmäksi aikaa, se näkyy seuraavana päivänä aivan sairaana väsymyksenä. Tuosta tiedän etten ole vielä kunnossa.- yksin kotona
Voi tuo on niin totta itselläkin, jos joutuu ihmisten ilmoille ja mukaan sosiaaliseen toimintaan, niin valtava väsymys iskee sen jälkeen. On varmasti viisasta luottaa itseensä jos tuntee ettei ole vielä kunnossa.
Olet ollut vasta lyhyen aikaa kotona ja tuossa vaiheessa se tuntuu varmasti vielä hyvältä ja tarpeelliselta.
Kuitenkaan ei kannata erakoitua täysin kotiin, mitä pitempään on vain kotona, sitä vaikeampaa on lähteä sieltä takaisin ihmisten ilmoille, tiedän kokemuksesta.
- miss_aesperkeri
Joo. Minä en ole ihan yksin kotona, koska on lapsi.
Lisäksi olen opiskellut viimeiset puolitoista vuotta, joten sillon tällöin on tullut käytyä koululla. Tähän sakkka on kuitenkin ollut paljon mahdollista tehdä koulutehtäviä yksin kotona, joten olen valinnut sen vaihtoehdon aina kuin mahdollista. Nyt sitten ahdistaakin kun kevääksi rysähti opintoohjelmaan paljon ryhmätöitä, jotka edellyttäisivät paljon läsnäoloa koululla. Ja tällä hetkellä olen melko kykenemätön kaikkiin henkisiin ponnistuksiin.
Minulla on toistaiseksi vielä miesystävä, jonka kanssa emme siis asu yhdessä. ( Hän ei siis ole lapseni isä ). Hänen kanssaan nyt olen yhteyksissä. Mutta muuten minulla ei ole ketään kelle voisin soittaa tai kenen kanssa voisin sopia jotain tekemistä. Esim. kesällä ainoat yhteyteni ulkomaailmaan olivat lapsi ja miesystävä, kun ei ollut kouluakaan.
Elämä on siis hyvin rajoittunutta viidenkymmenen neliömetrin alueelle vuokrakaksiossa.
Ennen opiskelujen aloitusta olin pari vuotta työttömänä, joten silloin silloin oli kakssakäyminen muiden kanssa vieläkin vähäisempää.
Nyt olen käynyt kaksi kertaa vertaistukiryhmässä. Siellä olen tavannut muita samassa jamassa olevia. On ollut hyvä huomata, että on olemasa ihmisiä joiden kanssa on jotain yhteistä.- yksin kotona
Vertaistukiryhmä on varmasti hyvä juttu. Itse en sellaiseen tässä vaiheessa kovin helposti pystyisi menemään, olen ollut niin kauan kotona neljän seinän sisällä.
Mutta tärkeää jokaiselle on juuri se että tietää ettei ole yksin ongelmansa kanssa, siksi itsekin tämän ketjun laitoin. - miss_aesperkeri
yksin kotona kirjoitti:
Vertaistukiryhmä on varmasti hyvä juttu. Itse en sellaiseen tässä vaiheessa kovin helposti pystyisi menemään, olen ollut niin kauan kotona neljän seinän sisällä.
Mutta tärkeää jokaiselle on juuri se että tietää ettei ole yksin ongelmansa kanssa, siksi itsekin tämän ketjun laitoin.Parikymmentä vuotta meni mullakin rohkeutta kerätessä.
Aina silloin tällöin olen tullut tietoiseksi tuollaisten ryhmien olemassaolosta -sattunut silmiin googletuksen tuloksena, tai jossain lehdessä. Kaihoisasti olen ajatellut , että siellä ne muut masentuneet pitää hauskaa keskenään ja minä vaan mökötän yksin kotona.
Eli tiedostan, etten juuri nyt ole enää pahimmassa mahdollisessa jamassa. Viime viikolla en tosin jaksanut käydä ( harmitti kun ei ollut mitään uutisia kerrottavana ammattiapuun pääsystä , masensi vallan). Mutta tällä viikolla aion taas lähteä "baariin", eli masisryhmään. - Anonyymi
yksin kotona kirjoitti:
Mutta tärkeää jokaiselle on juuri se että tietää ettei ole yksin ongelmansa kanssa, siksi itsekin tämän ketjun laitoin.Minä olen myöskin ollut neljän seinän sisällä vuodesta 2009 asti. Sukulaisia käy vierailulla. Muuten olen yksin. Ulkomaailma ei vedä. Tilaan ruuat kotiinkuljetuksella.
- ei mökkiheperöksi
Teille neljänseinän sisälle jämähtäneet annan muutamia vienkkejä.Kun on vain sinällä ja ei liiku yleiskuntokin ja lihkset ovat heikkot. Väsymys johtuu siitäkin, että jo liikkuminen kävellen muutamia satoja metrejä alkaa väsyttämään. Kun ei ole ollut aikaan ihmiten parissa niin tilanne pikkeaa arjesta ja kuluttaa henkistä energiaa. Alkaa harrastamaan vähitellen pientä lenkkeilyä ja liikuntaa, niin kunto kohenee ja hakenottokyky. Jos on ollut pitkään vian kotona niin pitää lähteä aluksi vaikka vähäksi aikaa kirjastoon tai käydä paikoissa, missä on ihmisiä. Sitten käy vaikka joissakin näyttelsyissä, konserteissa tai vaikka kahvilla....
Ei pidä ottaa itselleen aluksi liian suurta urakkaa.
Itse luljen lenkillä pimeällä lehtikierrätyslaatikkojen kautta, taskussa on kangaskassi. Helosti löytää hyää lukemista, lehtiä joissa on täyttämöttmiä ristikoita, harrastelehtiä. Ei haittaa jos lehdet ovat muutamia viikkoja vanoja mutta itselle uusia. Kummasti vain reipas iltalennki tai aamuihmisille sitten aamukävely tuo vaihelua ja piristää.- yksin kotona
Itselläni väsymys johtuu lääkkeistä, voisin nukkua vaikka kaiket yöt ja päivät.
Tosin totta tuo on että yleiskunto on aivan järkyttävän huono, kun ei ole aikoihin tehnyt juuri mitään.
Itselläni on paha ongelma siinä että en pysty menemään minnekään jossa voin törmätä johonkin tuttuun ihmiseen, siksi välttelen kaikkia paikkoja. Pitäisi lähteä ainakin sadan kilometrin päähän että pystyisi menemään esim. kirjastoon. Ja siihen ei tietysti ole taloudellista mahdollisuutta.
Yhden kerran olen tänä vuonna käynyt kahden kilometrin kävelylenkillä kun ajattelin että tänä vuonna elämän täytyy muuttua. Mutta siihen se on jäänyt, millään en saa itseäni liikkeelle. - onnellisuuspilleri
kiitos kivasta lenkkeilyideasta:) ei siten ettenkö lenkille itse tajuisi lähteä, mutta en saa aikaiseksi. kuulostaa paljon paremmalta käydä vähän hakemassa lukemista vaikka sitten kun on hieman hiljaisempaa, ihmisten joukossa ulkoilu vaan ahdistaisi enemmän..
- fhkl
ja jos ei uskalla mennä ulos?
- kotoerakkö
fhkl kirjoitti:
ja jos ei uskalla mennä ulos?
En minäkään menis jos keksis miten sais kaupast ruokaa. Ja ovesta ovikello irti viel, paitti et joku voi kolkuttaa ni joku äänenpehmennys oveen. Tai sit kuuntelis musaa lujaa ni ei kuule.
- ----
Minua on auttanut liikunta ja oon käyny seurakuntien tilaisuuksissa. Jos ei ois uskovia niin ei ois varmaan yhtään kaveria?? Vaikeinta juuri lähteä mihinkään.
- Ahdistunut mies
Mun elämäni on juuri tuollaista erakoitumista. Sitä on kestänyt jo vuosia. Olen kyllä välillä jotain yrittänyt mutta ei siitäkään mitään tullut. On näissä ongelmissa kestämistä. Todellakin toivon että saan pian apua ennenkuin sekoan täysin.
- oseaani
Samassa tilanteessa täälläkin. Olen masennuksen takia eläkkeellä. Kahdestaan ollaan kissan kanssa ja päivät kuluvat useimmiten telkan ja netin parissa. Lisäksi teen ristikoita, luen lehtiä ja neulon. Joskus harvoin jaksan lähteä kauppaa pidemmäs kävelylenkille, vaikka tärkeää se olisi. En ole varma mistä se johtuu, mutta olen ollut pari vuotta poikkeuksellisen väsynyt (vaikka masennus on helpottanut) ja siksi on todella vaikea saada mitään aikaiseksi.
Kaipaan kavereita ja harrastuksia, toisaalta sosiaaliset tilanteet myös uuvuttavat. Masennuksen myötä on tullut myös jännittämistä sosiaalisissa tilanteissa ja lisäksi huonossa parisuhteessa ollessani olin täysin eristäytynyt ulkomaailmasta ja nyt vaatii rohkeutta mennä ulos ihmisten ilmoille. - kaupunkilainen
Kahdestaan koiran kanssa neljän seinän sisällä 27 m yksiössä, ikää 45 v pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä masennuksen takia.Ainoat kontaktit ulkomaailmaan pari kertaa päivässä lenkki koiran kanssa ja kaupassakäynnit.
- palstaterroristi
Yhteystietojen levittäminen täällä palstalla on kiellettyä. Myöskin tuo nimimerkki
kannattaa laittaa vaihtoon, täällä palstoilla on ollut aiemmin aika lailla kauan
aikaa samalla nikillä toinen henkilö, kirjoituksistasi päätellen et ole sama? - wd 64
Vinkki: hommatkaa moposkootteri ( käytetyt alle 500 €) ja pöristelkää kesällä pitkin ja poikin , se on meikäläisen elämää paljon helpottanut. Talvikaudet kuluvat kämpässä , vaan kesällä on vapaus pöristellä ja ottaa vaikka teltta mukaan.
Itse jään työkyvyttömyyseläkkeelle kesällä,masennuksen ja persoonallisuushäiriöideni yhteisvaikutuksesta.
Mitä tulee siihen ulos menemiseen, erakko ei kovin mielellään lähde ihmisten ilmoille taapertamaan jos on jokin kulkuneuvo käytössä. - ensam2
Minä olen aika lailla juurtunut kotiin kiinni. En tykkää käydä missään, muuta kuin kaupassa ja joskus kävelyllä. Nuorella iällä on ollut pakko raahautua kouluun/ töihin tai työkkäriin...... Olen yrittänyt estää syrjäytymisen mutta mitä enemmän ikää tulee lisää, sitä varmemmin tiedostan haluni olla ja elää yksin, rauhassa.
Jos voisin, lähtisin oitis munkiksi / nunnaksi lämpimään maahan enkä ikinä palaisi takaisin tänne Pohjolan ja EU:n helelvettiin byrokratioineen.
Pitäskö muka tuntea syyllisyyttä siitä että tykkää nukkua? Ehei, kaikki järjestää elämänsä kuten tykkää!!!!!!! Turha tulla aukomaan turpaansa! - luen olen yksin
Niin no nyt talvella varsinkin ja muutenkin olen kotona,
no käytän tuota kodin kuntokeskusta ja luen sekä katson
elokuvia. Kohta saa kevät ja pääsee taas pihalle en oo varsinaisesti
enää sisällä minkään vamman takia, mut ton työkkärin pakkotoimenpiteiden vuoksi oon asettunut siilipuolutukseen. Lykkäävät karesnssiin kuulemma kuukauden päästä, niin sit makaan lisää. Oon silti kaupassa tupannut
käymään ja jopa kaupungilla kerran sekä kirjastossa
kävin ekaa kertaa 5 vuoteen perjantaina.
Ei kait tässä kun jää 40 € käteen voi mitään ihmeellistä tehdä,
mutta maaten se aika menee. Paino on tullut alaspäin 25 kg,
muuten ihan vakio makaamista. - fklsdö
Jep. Olen ollu kohta nelisen vuotta kotona tekemättä yhtään mitään. En käy töissä, en opiskele, en mitään. Ainoo kodin ulkopuolelle sijoittuva aktiviteetti on kauppareissu kerran tai pari viikossa. Ystäviä, sosiaalista elämää tms ei ole ollu vuosikausiin. Elän aika lailla eristyksissä muusta maailmasta, mutta näköjään se sujunee ihan hyvin näinkin, mitä nyt välillä tuntee olonsa elämättömäks ja yksinäiseks.
- koiran kanssa
Kokemuksesta voin sanoa, että ulkona tallustelu piristää. En varmaan jaksaisi aina ulos, onneksi on koira. Käydään sienessä ja marjastamassa. Talvisin hiihdän hissukseen ja koira on perässä tai edellä latuja sotkien. Siis se on vapaana. Minulla on keuhkoahtauma joten en jaksaisikaan koiran vauhdissa pysyä.
Että koettakaa mennä ulos raittiiseen ilmaan vaikka ensin väkisin ja vähäksi aikaa. Siitä piristyneenä voi elinpiiriään kasvattaa pienin askelin. Ei se ole aina helppoa nousta sohvalta. Sitä kyllä lupaa itselleen, että kyllä, kyllä, mutta jos huomenna...- hissun kissun
Meitä masennuksen ja yksinäisyyden ongelmien kanssa potevia löytyy näemmä enemmänkin. Olen myös samanlaisten tuntemuksien kanssa elävä. Enemmältikin koen yksinäisyyttä, mikä aiheuttaa masennusta. Mistä sitten tämä johtuu, on se, että muutin hljattain uudelle paikkakunnalle, missä en tunne ketään ja ei myöskään niitä kaipaamiansa naispuolisia ystäviä ole. Tämän yksinäisyyden koenkin nyt aiheuttavan itsessäni masennusta, mikä samalla vie pois elämänilon tunteen ja kyvyn nauttia siitä.
Päivät tuntuvat vain kuluvan samaan tahtiin ja on vain enimmäkseen yksin omien harmaitten ajatustensa sisällä ja vankina. Ei ole sosiaalista vuorovaikutusta ja muita ihmiskontakteja, sitä todellista ystävää kenen kanssa jakaa ajatuksiaan ja tuntemuksiaan, olla ja viettää aikaa yhdessä. Minulla ei olisi ongelmaa tutustua kehenkään, vaan ongelma on se, kun ei ole ketään kehen voisi tutustua. Ei ole siis sosiaalisen tilanteen pelkoja ym., mitkä estäisi, vaan mieluusti tutustuisin johonkin samankaltaisessa elämäntilanteessa olevaan, samankaltaiseeen ja/tai -oloiseen ihmiseen ja olisinkin vailla vain sitä naispuolista ystävää.
Minkähän ikäisiä tänne kirjoittavat ovat? Olisikohan joukossa alle tai yli 40:n v. ikäisiä ja jo aikuisempia ihmisiä? Itsekin kun olen 40 jo. - oseaani
hissun kissun kirjoitti:
Meitä masennuksen ja yksinäisyyden ongelmien kanssa potevia löytyy näemmä enemmänkin. Olen myös samanlaisten tuntemuksien kanssa elävä. Enemmältikin koen yksinäisyyttä, mikä aiheuttaa masennusta. Mistä sitten tämä johtuu, on se, että muutin hljattain uudelle paikkakunnalle, missä en tunne ketään ja ei myöskään niitä kaipaamiansa naispuolisia ystäviä ole. Tämän yksinäisyyden koenkin nyt aiheuttavan itsessäni masennusta, mikä samalla vie pois elämänilon tunteen ja kyvyn nauttia siitä.
Päivät tuntuvat vain kuluvan samaan tahtiin ja on vain enimmäkseen yksin omien harmaitten ajatustensa sisällä ja vankina. Ei ole sosiaalista vuorovaikutusta ja muita ihmiskontakteja, sitä todellista ystävää kenen kanssa jakaa ajatuksiaan ja tuntemuksiaan, olla ja viettää aikaa yhdessä. Minulla ei olisi ongelmaa tutustua kehenkään, vaan ongelma on se, kun ei ole ketään kehen voisi tutustua. Ei ole siis sosiaalisen tilanteen pelkoja ym., mitkä estäisi, vaan mieluusti tutustuisin johonkin samankaltaisessa elämäntilanteessa olevaan, samankaltaiseeen ja/tai -oloiseen ihmiseen ja olisinkin vailla vain sitä naispuolista ystävää.
Minkähän ikäisiä tänne kirjoittavat ovat? Olisikohan joukossa alle tai yli 40:n v. ikäisiä ja jo aikuisempia ihmisiä? Itsekin kun olen 40 jo.Missä päin asut?
Itse olen kohta 38v nainen ja asun Turussa. En ole minäkään onnistunut kauheasti tutustumaan ihmisiin, vaikka olenkin täällä jo vuosikausia asunut. - hissun kissun
oseaani kirjoitti:
Missä päin asut?
Itse olen kohta 38v nainen ja asun Turussa. En ole minäkään onnistunut kauheasti tutustumaan ihmisiin, vaikka olenkin täällä jo vuosikausia asunut.Asustelen täällä eteläisessä suomessa, päijät-hämeen suunnalla. Mullakin on kissa muuten ; ) . Vaikeampi vain näitä samankaltaisempia ystäviä on täältä lähempää tai samaiselta asuinseudultaan kylläkään löytää. Tietenkinhän voisi kirjoitella ja vaihtaa ajatuksia, vaikka se ei nyt samanlaista ystävyyttä olekaan kuin se, että ystävän kanssa voisi olla yhdesssä, jakaa ajatuksiaan, puhuen ja ollen kasvotusten. Olisihan täällä ainakin samanoloisia ja -tuntuisia hengensisaruksia, jotka kokee ja tuntee myöskin samanlaista yksinäisyyttä ja samoin ehkä kaipaa sitä ystävää myös. Ainakin itse kaipaisin sitä naispuolista ihmistä ja ystävää, jolle voisi avautua luottamuksella ja kertoa yksinäisyydestään ja joka kokisi ja tuntisi myös samoin tuon yksinäisyyden tunteen elämässään ja ihmisenä itsessään.
- nainen4103
Mä olen 2 viikkoa ollut vaan kotona yksin 3 kertaa käynyr heittää lenkin. Roskiakin olen viikon ollut viemässä ulos,no tänään sain vietyä. tosi yksinäistä,ei yhtän ystävää koko kaupungissa. en tiiä kauan enään jaksan tätä yksin oloa. tästä kaupungista (lahdesta) ei saa edes ystäviä. Minä en ole tahtomattani erakko,mutta kun yksin kertaisesti en tunne koko kaupungista yhtäkään ihmistä,eikä kukaan halua tutustua,vaikka olen laittanut nettiin eri palstoille ilmoituksia.
- näin se kai on
Oletko lapseton vai sinulla on lapsia? Oletko siksi yksinäinen, kun muutit tänne vai asunut siellä jo pidempään? Ongelma taitaa olla aika yleinen ja uudella paikkakunnalla näin aikuisemmalla iällä vaan vaikeampaa niitä ystäviä enää löytää. Tai riippuu sitten millaisia ystäviä etsii tai toivoisi enemmän löytävänsä. Tietysti jos on lapsia voisi olla helpompaa tutustua tai löytää näitä äitilapsi-ihmisiä jostain samoista harrastuksista tai piireistä, missä he käyvät. Tai ehkä vain ajan kanssa odottamalla, sillä eihän välttämättä näitä ystäviä vain heti löydä siihen etsimiseen ja löytämiseen kun voi mennä vuosiakin.
- yksi meistä
Hei kanssatallaajat!
Ensinnäkin, vaikutatte kaikki ihan järkeviltä ihmisiltä ja osaatte analysoida tilannettanne tosi hyvin:) Kun elämä kolhii, se saa myös uutta syvyyttä (vaikka onkin joskus tosi syvältä...) ja jossain elämän vaiheessa siitä voi ammentaa jotain itsensä tai jonkun muun hyväksi.
'
Itselläni on kokemusta kahteen otteeseen melko lyhyestä erakoitumis/masennusjaksosta neljän seinän sisällä. Molemmat kesti joitakin kuukausia. Sinä aikana en jaksanut kohdata muita kun oman perheen (mies ja 2 alle kouluikäistä lasta), puhelimeen vastaaminen tuntui ylivoimaiselta myös. Päivisin mies oli töissä ja lapset onneksi hoidossa, en olisi jaksanut muuten. Huomasin, että tosi nopeasti (muutamassa viikossa) se erakoituminen pahentaa kierrettä ja usko omiin kykyihin enää koskaan olla ulkomaailman kanssa tekemisissä putoaa hyvin pian. Olen nyt taas työelämässä ja töissäni jatkuvasti tekemisissä ihmisten kanssa, siksi paluu pelotti todella. Toisaalta nyt tuntuu tosi hyvältä, että pystyin siihen. Sen takia haluankin kannustaa jokaista ottamaan sen oman pelottavan askeleen! Oli se sitten työt (aika iso askel, ei kaikille edes mahdollinen), kaupassa tai kirjastossa käynti, ystävän viestiin vastaaminen tai vaikka roskiksen vienti. Jos ei onnistu tänään, katsoo sitten uudestaan vaikka viikon päästä.
Tässä maailmassa pitäisi olla hiukan enemmän inhimillisyyttä ja ymmärrystä. Ei sairaus tai terveys ole mitenkään taattu kellään. Sitä paitsi jokaisen pitäisi saada elää omimmalla tavallaan, eikä erakoitumisessa sinänsä ole mitään pahaa - paitsi että suurin osa meistä kärsii siitä ainakin jollain tapaa. Itsellenikin sopisi rauhallisempi elämänmeno jollain pienellä paikkakunnalla.
Se on tietty hankalahko kysymys, että mistä ja miten sitä vertaistukea. Monet meistä on niin väsyneitä, ettei jaksa ottaa selvää saati raahautua mihinkään. Netti on helppo tapa, mutta kontakteja joutuu usein etsimällä etsimään.
Voimia tähän hetkeen!
Loppukevennyksenä: jotenkin vähän surkuhupaisa muuten tuo Eliittikumppaneiden mainos, joka pyörii tässä viestien välissä ;) Saiskohan sieltä sitä vertaistukea :D - kiitos
HAH HAH ! PÄIVÄN PARAS MURJAISU TÄMÄ :
"vähän surkuhupaisa muuten tuo Eliittikumppaneiden mainos, joka pyörii tässä viestien välissä ;) Saiskohan sieltä sitä vertaistukea :D "
LOISTAVA HUUMORI ! Kiitos nauruista ! heh heh--- - jkklo
nuiinkkö
- lonely rider
onko mitään "kerhoja" tms. järjestetty,sellaisia jotka eivät ole rahastusta toisten hädällä,ja missä nauretaan päälle..kamala ajatus mutta se on päässä.voi ottaa yht. klikkaamalla "vastaa",olen just yli 50v. "josta ei uskoisi..."
- lonely rider
niin että olen mies yli 50v. pk-seutu
- 45 v
Missä päin pääkaupunkiseutua asustelet?
- lonely rider
45 v kirjoitti:
Missä päin pääkaupunkiseutua asustelet?
utelias vai muuten vaan..
- lonely rider
honolulus
- 48v- wd
päijät- hämeessä , mies olen, erakoituminen ei ole mulle ongelma jota pitäsi korjata.
Kuten totesin aiemmin, kesällä skootteroin ja liikun, talvella möllötän kämpässä. - --☼--
Noh, kaipa olen erakoitunut. En erityisesti kärsi siitä, viihdyn yksinäni, jos masennusoireet vain ovat kurissa. Luultavasti poden jatkuvasti pientä alavireistä masennusta, dystymiaa vai mitä se oli, mutta pyrin siihen, etten joudu kärsimään "aktiivista" depressiota, koska se on kärsimystä.
Aikani kuluu hyvin. Joskus ihmettelen, mihin päivä on taas kulunut. Tämä tietokone vie kyllä huomaamatta ihan liikaa aikaa. Joskus teen tietoisen tietokonelakon, jolloin luen aktiivisesti, jos vain pystyn keskittymään.
Nyt olen huomannut vähän piristyneeni. Mahtaako olla kevään odotusta tai jotain luonnon heräilyä, joka on tarttunut. Linnut ovat alkaneet laulaa! Tein tämmössen videon aiheesta , ehkä voi auttaa
http://www.youtube.com/watch?v=H0WzxFjSZRU&list=UUOOWCQUEXVup-MpV178jMCw&index=1- Kärsimys+Kuolema
Mä olen hautautunut kotiin. Elän yksin. Peseytymisvälit venyy jopa 2 viikoksi. En jaksa mitään. Kukaan ei soita eikä käy. Omaisia on, mutten jaksa kuunnella heidän aktiivia juttujaan. En halua tavata ketään. Käyn pakosta kaupassa, mutten halua keskustella kenenkään kanssa, jos vaikka tuttuun törmään. Saatan paniikissa lähteä pois kaupasta, jos joku tuttu siellä liikehtii.
Katson vain tv:a, istun pieniä hetkiä netissä lähinnä uutisia lukien tai maksan vain laskut.
Täytän sanaristikoita ja yritän unohtaa olevani vielä elossa. Haudon joka päivä itsemurhaa, mutta tietoisena siitä, ettei henki lähde lääkkeillä - aikeeksi siis vain jää. Jos ajais rekan eteen? Sitäkään ei voi tehdä. Siltapalkkiin ois paras. Olen jo käynyt katselemassa parasta paikkaa, jossa homma toimis parhaiten.
Ei tällaisella elämällä tee mitään, koska tämä on pelkkää kärsimystä.
En uskalla ulkoilla, koska pelkään ihmisiä.
Poika soittaa joskus ja kehoittaa vaan kestämään. Kysyn vaan miksi tätä pitäis kestää? Herranen aika!
Jos sais jostain pyssyn, niin se olis kaikille helpoin tapa päästä minusta eroon. Menisin nimittäin metsään, ettei asunto sotkeutuisi.
Että tällaista paskaa jo monta vuotta. Juon kaljaa harva se päivä ja käytän erilaisia rauhoittavia lääkecoctaileja. Silloin pääsen euforiaan ja saan nukkua, nukkua, nukkua. Nukunkin n. 16h vrk.
Jos pääsis Irakiin tms. paikkaan ihmiskilveksi, niin se matka kannattais tehdä viimeisillä rahoillaan.- toinen nimimerkki
Kuulostat hieman eräältä läheiseltäni, jonka menetin ollessani vielä lapsi. Hän kärsi ilmeisesti kaikessa hiljaisuudessa enemmän kuin ihmiset arvasivat ja tätä lievittääkseen oli alkanut vetää juurikin viinaa ja pillereitä, joihin hän sitten eräänä yönä kuoli.
Jos ei muun niin poikasi takia kehotan minäkin sinua vain puremaan hammasta ja kestämään. Niin perseestä kuin se onkin. Parasta olisi vain aloittaa jokin tapa tai harrastus. Etsi vaikka jostakin asuinseutusi läheltä hiljainen tienpätkä, marjapolku tai hylätty junarata tms. ja ala käydä joka toinen päivä lenkillä. Kuulostaa ehkä typerältä mutta se vaikutaa aivoihin.
Jos tämä ei tahdo muuten onnistua, lähde vaikka kesällä öiden ollessa valoisia ulos juoksemaan. Näin olen itse tehnyt, koska aamuyöstä ulkona ei kuitenkaan ole ketään muuta.
Se kynnys tehdä jotakin on pirun korkea mutta siitä on vain päästävä yli. Ei niitä ihmisiä tarvitse nähdä, kunhan vaan tekee jotakin ja lähtee kotoa. Oli se sitten liikuntaa tai jotakin muuta. - Anonyymi
toinen nimimerkki kirjoitti:
Kuulostat hieman eräältä läheiseltäni, jonka menetin ollessani vielä lapsi. Hän kärsi ilmeisesti kaikessa hiljaisuudessa enemmän kuin ihmiset arvasivat ja tätä lievittääkseen oli alkanut vetää juurikin viinaa ja pillereitä, joihin hän sitten eräänä yönä kuoli.
Jos ei muun niin poikasi takia kehotan minäkin sinua vain puremaan hammasta ja kestämään. Niin perseestä kuin se onkin. Parasta olisi vain aloittaa jokin tapa tai harrastus. Etsi vaikka jostakin asuinseutusi läheltä hiljainen tienpätkä, marjapolku tai hylätty junarata tms. ja ala käydä joka toinen päivä lenkillä. Kuulostaa ehkä typerältä mutta se vaikutaa aivoihin.
Jos tämä ei tahdo muuten onnistua, lähde vaikka kesällä öiden ollessa valoisia ulos juoksemaan. Näin olen itse tehnyt, koska aamuyöstä ulkona ei kuitenkaan ole ketään muuta.
Se kynnys tehdä jotakin on pirun korkea mutta siitä on vain päästävä yli. Ei niitä ihmisiä tarvitse nähdä, kunhan vaan tekee jotakin ja lähtee kotoa. Oli se sitten liikuntaa tai jotakin muuta.Helppo sanoo mee juoksee
Katos jo s on rapakunnosso
Uiminen jxasis jos olis hyvään umavveteen 20metrii
- ugatsaka
Täällä kirjoittelee kanssa eräs erakoitumiseen taipuvainen. Ikää on 19 vuotta. Koulussa tulee käytyä pakollisilla oppitunneilla mutta illat ja viikonloput kuluu sitten neljän seinän sisällä.
Olen ihmiskammoinen enkä toisaalta ole varma kaipaanko edes ihmiskontakteja elämääni. Koululla ei tee mieli osallistua mihinkään. Saan olla rauhassa tunneilla ja käytävillä.
Ei huvita kuunnella muiden päivittelyä siitä miten hukkaan nuoruuteni tai miten outo tyyppi olen kun en kulje baarissa tai omaa laajaa ystäväverkostoa.
Baari on varmaankin ainoa paikka jossa on mahdollista tavata uusia ihmisiä mutta ongelmani on edelleen vähäinen kiinnostus ihmisiin. Mihinkään harrastustoimintaan en halua sillä ihmisten ilmoille raahautuminen kuluttaa valtavasti energiaa ja ahdistun pelkästä ajatuksesta että joutuisin puhumaan viearaille ihmisille.- mietin tota
kans. Minäkään en kaipaa ihmiskontakteja elämään. En haluaisi olla osana yhteiskuntaa ja velvotteita. Jos voisin, erakoituisin täysin ja kulkisin omia polkuja. Kumpa olisi rahaa. Lähiöelämä köyhänä syö psyykeä.
Ahdistun kun pitää olla sosiaalinen. Pidän siitä silloin kun kukaan ei odota enempää kuin ajatustenvaihtoa. Roikkuminen on kamalinta mitä voi olla olemassa.
Mieleni kaipaa jatkuvasti jotain pohdiskeltavaa ja ratkottavaa. Tavallaan olen kai matemaattinen tyyppi, vaiikka se ei varsinaisesti matemaattisena kiinnostuksena ole ilmennyt. Enempi musiikissa ja muissa päättelytehtävissä. En tykkää lukemisesta yhtään >:( Elämä vois olla helpompaa jos olisi luoja suonut intohimon lukemiseen ja opiskeluun mutta kun ei. - Anonyymi
Jos jaksaisit juosta 3:30 1500m
Niin kaveria olisi sullakin vaikka kuinka
- mailaifis...
vaikea paniikkihäiriö , joka alkoi asteittain 80-luvulla ja pahentunut. Masennus ,ahdistus,pelko ym.. mukavaa on tunne-elämä valtaosin. Tällähetkellä aivot antaneet kaikkensa ja yritän jaksaa elää 24 tuntia kerrallaan , ihmisten ilmoille ei yleensä jaksa lähteä kun sekä henkiset että fyysiset voimavarat tämän kidutuksen myötä loppuneet aikaa sitten , escitalopram 10mg auttaa hieman elämää , mutta ei tee oloa juurikaan siedettäväksi , vaikka mulla kaikki lääkeaineet vaikuttaa jo pieninä annoksina, joten en ole uskaltanut sen annosmäärää nostaa, ettei tule lisää kärsimystä sivuvaikutusten myötä.... :/ elämisen reviiri n.4 km säteellä paniikkihäiriön ansiosta ja yleiskunnon vuoksi ei psykiatrin käynnitkään tahdo onnistua kuntoutuksesta puhumattakaan , alle 300 euroa saa kelasta ja 35-vuotiaana täytyisi ilmeisesti eläkettä harkita ainoana vaihtoehtona , kun ei vuosikymmeniä rääkätyt aivot enää näytä kykenevän normaaliin elämään... vaikkei elämä koskaan ole normaalia ollutkaan , vaikka on yrittänyt sitä näytellä duunarina sekä pienyrittäjänä... niin kauan kun on muistikuvia, on ollut ongelmia pään kanssa , vaikkei mielisairautta ole todettu ... aivot on vaan allergiset tälle elämälle...
- kiva elämä
Minä en edes tajunnut, että olin erakoitunut (nykyään sanottaisiin syrjäytynyt) ennen kuin päätin lähteä uudelleen opiskelemaan ammattikoulun aikuisopintoja. Kun ne kyselivät työhistoriaa, olin vaan, että hups... mikä työhistoria? Se työkokemus vain jotenkin jäi kertymättä, kun lymysin seitsemän vuotta kotona. Minulla ei ole edes mitään virallista mt-diagnoosia, jolla voisin perustella maailmalle, miten näin pääsi käymään. Ainoa, mitä voin sanoa syyksi, on vuosikausien koulukiusaaminen, joka teki minusta sosiaalisesti aran ja eristäytyvän. Surkea tilanne, mutta eteenpäin vain on mentävä, jos haluaa edes jotenkin siedettävän loppuelämän.
- Erittäinhuono
Samanlaista täälläkin, 5 vuotta meni neljän seinän sisällä ihan 100%.
Olin itsekki rankasti kiusattu ja muutaman kerran yritin jopa itsaria, mutta ei siitäkään tiedä kukaan
Nykyäänkään ei ole mitään elämisen arvoista.
Hävettää olla tälläinen,
Nolointa tässä on se että tuntuu että kukaan ei ymmärrä tälläistä, luullaan vaan että on laiska. - 1559
Erittäinhuono kirjoitti:
Samanlaista täälläkin, 5 vuotta meni neljän seinän sisällä ihan 100%.
Olin itsekki rankasti kiusattu ja muutaman kerran yritin jopa itsaria, mutta ei siitäkään tiedä kukaan
Nykyäänkään ei ole mitään elämisen arvoista.
Hävettää olla tälläinen,
Nolointa tässä on se että tuntuu että kukaan ei ymmärrä tälläistä, luullaan vaan että on laiska.Minä ymmärrän, mutta siihenpä se jääkin, en voi täältä auttaa, ei ole voimia.
- 13+13
Second Life on mukava virtuaalimaailma, jossa voi opetella virtuaalisesti ihmisten ilmoille menoa...
Kannattaa kokeilla. Toimii läppärilläkin kunhan alkuun lataa ohjelman.
http://secondlife.com/
laittakaa vaikka FI nimenne loppuun jotta löydätte toisenne :) - voimakas
Erakoitumiseni on alkumetreillä mutta tiedostan oireet. On niin hyvä olla yksin kotona ja tietokoneelae. En surffaile. Pääosin olen Excelissä tekemässä taulukoita yms. Mielenkiintoista ainakin minulle tässä tilanteessa. Kaverit "moittivat" että olen huono seuralainen., puhun vähän,kuuntelen kylläkin ja olen kiinnostunut. Sydänlääkäri diaknosoi lievää masennusta. En voi tajuta että minä tähän saakka niin hyvävoimainen ja merkkinen aikuinen mies voisin olla heikko. Vuosia siten kun läksinniin otin 50kg painoisensäkin tms painon helposti mukaani. Nyt lähden myös mutta mukaan otettava tavara jää paikoilleen.
- MasentunutMies
Kyllä on. Kamala kohtalo olla vain kotonaan vankina kun ei pysty edes ruokakauppaan ahdistukseltaan menemään. Kai tässä nälkään kuolis jos ei olisi ketään läheistä joka huolehtis. Eikä sekään tule jatkumaan loputtomiin. Lopulta varmaan kuolenkin nälkään jos en johonkin muuhun.
- Ihmettelentätä
Anteeksi tyhmä välikysymykseni... mutta mistä te saatte rahaa? Eikö tykkäri, lääkäri ym kuitenkin velvota käymistä ulkomaailmassa?
Munkin elämä on jumissa yli 30 v jo, ei rahaa ja koskaan oikein kiinnostanut työt. Määräaikasuuksia 2 kk suhteita. Oon masentunut ja syön pillereitä ja unirytmi sekasin, sentään kämppä alla ja ruokaa kun sossu maksaa, ei kavereita, ei naista ei mitään. En tiedä mitä teen, olen hakenut apua.
- Anonyymi
Viikot käyn töissä ja viikonloput juon kaljaa kotona.. yksin.
- Anonyymi
Ikinä ei ole ollut kavereita. Tiedän mitä on yksinäisyys. Joka toinen päivä tuntuu olevan niin vaikea että en ehdi kolmea ateriaa syömään koska väsyttää ja sitten pitää mennä nukkumaan ja nukun joskus noin 12 tuntia. Se harmittaa vaikka on ollut jo näin hetken. Lueskelen, selaan nettiä, katson videoita ja tvtä.
- Anonyymi
Olen todellakin erakoitunut kotiin. Jos ei joku muu kävisi kaupassa, kuolisin varmaan nälkään. Yritän kuluttaa aikaa tehden käsitöitä, netissä ja tvn äärellä. Olen henkisesti aivan loppu enkä halua elää tällaista elämää. Mihin menisin kun minut eläkkeelle määrättiin eikä autoakaan ole ja liikenneyhteydet huonot. Ei minua kukaan kaipaa mihinkään.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .894600Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403133Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032202Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2311348Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 671097
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että112999