Isotretinoiini ja veren rasva-arvot

Francoise

Hei,

Olen 26-vuotias nainen ja toista kertaa roaccutan-kuurilla. Ongelmana on, että kuuri on nostanut veren kolesteroliarvoja roimasti, ja alan olla asiasta huolissani. Onko kenelläkään kokemusta miten korkeiksi ihotautilääkäri antaa kolesterolien nousta ennen kuin kuuri keskeytetään? Ja, ennen kaikkea, mitä aknen hoidolle sitten tehdään? Itselläni isotretinoiini on ollut ainoa hoito, josta on todellista hyötyä.

Kokemukset ja neuvot tervetulleita, tätä tautia on itketty jo ihan tarpeeksi.

8

6078

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • läkare

Auttaisi hirveästi jos kertoiset ne rasva arvosi eli hdl, ldl ja triglyd.

• 233sdd

Mulla nousi eka kuurin aikana kokonaiskolestroli 2.4 ->3.6
      toisella vähän enemmän mutta kuurin jälkeen ne normalisoitui.
      Mulla on monella sukulaisella 7-8 mml vaikkei koskaan roasta ole kuullukkaan.
      Älänyt tuollaisesta huolehdi,pikkujuttuja.

• hhhhhhhh

Mulla nousi kokonaiskolesteroli 7.5teen mutta triglyt oli alhaalla. Hyvä kolesteroli 2.5 joka kuulemma huippu hyvä ja ei mulla ole paniikkia asiasta. Eiköhän arvot palaudu.

• Francoise

@Läkare: hdl 2.7 ldl 3.2 triglyd 1.7, kokonaiskolesteroli 6.6
      Itse olen kyllä todella huolestunut, sillä ennen ensimmäistä kuuria arvot olivat hdl 2.2 ldl 2.6 triglyd 1.1, kok. 4.5, eivätkä arvot palautuneet kuurien välillä (n. 2 vuotta). Pelkään että tästä on jäänyt pysyvät vauriot.

• Läkare

Triglyseridejä olis hyvä saada alemmas. Muuten nuo vaikuttaa ihan ok arvoilta. Syöthän hyviä rasvoja? Hyvillä rasvoilla tarkoitan mm. kylmäpuristetut ja mieluiten luomulaatuisia kookosöljyä, oliiviöljyä, kaakaovoi? Kaikkea prosessoitua ruokaa kannattaa välttää kuten makkaraa, lihapullia yms. Myös leipä, makaronit, peruna ovat tarkoitettu ainoastaan orjia ruokittavaks. Täysjyväriisiä, tattaria voi syödä välillä.

Ei nuo arvot kuitenkaan niin huonoja ole. Jos ne tuosta alkavat vielä nousta niin olisin huolissani. On ne roakuurit kyllä aikamoista myrkkyä. Suuntaisisin katseeni mieluiten luontaistuotteisiin ja ruokavalioon.

• Francoise

Just. Kerrotko vielä, Läkare, millä ammattitaidolla neuvojasi jakelet?

• Läkare

Okei sanotaanko näin, että peruskoulun suorittanut, kaikenlaisesta tieteestä kuten lääketieteestä kiinnostunut nuori mies, toivottavasti tuleva lääkäri.

• maallikko-x

No unohda sitten tuo kookosöljy ja kaakaovoi höpinä,
      erittäin pahoja kollesrolilähteitä kummatkin,
      korvaa esim, luomu rypsiöljyllä mutta tämä sisältää hieman
      liikaa omega-6 eli muutakin öljyä mukaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3174
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2107
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2102
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1869
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1735
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1691
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1536
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1240
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1234
    Aihe