Mukautettu mateatiikka yläkoulussa

Riittaäiti

Hei! Minulla olisi pieni kysymys. Poikani on nyt 7 luokalla. Hänellä on ollut jo ala-asteella ongelmia matematiikan kanssa. Ja hänellä on keskittymisvaikeuksia niin suuressa luokassa. Nyt hän saa kokeista numeroita 4-6 väliltä. Hän on käynyt tuki-opetuksessakin. Sekään ei auta. Muut aineet hänellä sujuu ihan hyvin,( paitsi äidinkieli menee hieman huonommin kuin muut). Hän käy yhden kerran viikossa erityisopettajan matematiikan tunneilla. Hän on kysynyt hänen luokanvalvojaltaan ja erityisopettajalta että onko hänellä mahdollisuutta päästä kokoaikaisesti matematiikasta EMUun ja saada mukautettu kirja. Myös minä olen soittanut koululle tästä asiasta. Hänen luokanvalvojansa sanoi että se olisi huono juttu eikä hän päästäisi häntä matematiikasta EMUun. Hän sanoi myös minulle että jos poikani aikoisi hakea lukioon, niin hän ei pääsisi sinne mukautetun matematiikan takia. Pitääkö tämä paikkaa? Ja mikä siinä on este ettei poikani voi päästä EMUun?

12

3223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinttura

Jatkosuunnitelmissa mukautetusta matematiikasta on ongelmia, ja lukioon ei pääse.En nyt näe mitään järkeä lukiokoulutuksesta jos matematiikka on 4-6.
      Muuta estettä sille tuskin on.

• Ammattikasvattaja

EMU on vanhaa tietoa. Nykyisin on käytössä ns. kolmiportainen erityisopetuksen malli. Ensimmäinen porras on yleinen tuki. Sitten tulee tehostettu tuki ja lopussa erityinen tuki, joka on lähinnä sitä täydellistä yksilöllistämistä.

Kai poikasi opettaja on esitellyt nykyiset käytännöt sinulle? Jos ei ole, tuntuu oudolta, koska uusia lakeja pitäisi noudattaa niin ala- kuin yläkoulunkin.

Lukioon otetaan ymmärtääkseni nykyisin erityisoppilaitakin. Eri juttu on sitten se, onko lukio ehkä se järkevin vaihtoehto.

• aixx

Eihän tämä pidä yhtään paikkaansa! Erityisen tuen piirissä olevan lapsen oppimääriä voidaan toki yksilöllistää, mutta ei mitenkään välttämättä. Osa erityisen tuen oppilaista ei edes kärsi varsinaisista oppimisvaikeuksista vaan esimerkiksi käytöshäiröistä, jotka eivät todellakaan tarkoita sitä, oppimiskyky olisi epänormaalin heikko. Ja vaikka jokin oppiaine erityisen tuen oppilaalla olisikin yksilöllistetty, ei se tarkoita "lähinnä täydellistä yksilöllistämistä".

Mukautus toki on vanhentunut termi ja nykyään puhutaan yksilöllistämisestä.

Itse opettajana en kyllä näe mitenkään tarpeellisena esitellä huoltajille lakeja ja keskustella terminologiasta ja sen muutoksista semminkin, kun vaikeista oppimisvaikeuksista kärsivän oppilaan vanhemmilla on usein itselläänkin vastaavia haasteita elämässään. Tärkeintä on ihan suomeksi kertoa, mitä käytännössä voidaan tehdä.

• Riittaäiti

Okei. Kiitos tiedoista. Miten olisi asian laita sitten jos poikani aikoisi hakea esim. amikseen? Vaikuttaisiko se niin paljon? Mitä nämä yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki tarkemmin tarkoittavat? Ja mitä se sitten edellyttäisi että hän pääsisi sinne erityisopetukseen matematiikasta, jos häneltä se ei suju?

• Ammattikasvattaja

Tietoa kolmiportaisesta mallista saat esim. tästä:

http://www.lukimat.fi/lukimat-oppimisen-arviointi/tietopalvelu/taustaa/kolmiportainen-tuen-malli

Käytännön tasolla opetusta yksilöllistetään aina sitä enemmän, mitä ylemmällä portaalla hän on. Ideana koko touhussa on lähinnä se, että oppilas käy lähikoulua niin pitkälti kuin vain mahdollista.

Ammattioppilaitoksiin hakemista mikään tuen muoto ei estä.

Jos pojallasi on ongelmia matematiikassa jatkuvasti, niistä kannattaa puhua koulun kanssa. Jotenkin olettaisi asian tulleen puheeksi jo alakoulun puolella, mikäli vaikeudet eivät uusia ole tai ovat pahoja.

Tukitoimia järjestetään tarpeen mukaan. Mikäli suoritustaso alkaa jatkuvasti olla hyväksytyn ja hylätyn rajoilla, niihin turvaudutaan.

• tukealapselle

Hei!

Tässä hyviä linkkejä (ja niissä lisälinkkejä)

http://www.lukimat.fi/matematiikka

http://www.lukimat.fi/matematiikka/tietopalvelu/tukitoimet/oppimisen-tuen-muodot-ja-toimijat/tuen-muoto

Veikkaan, että jos lapsi saisi enemmän tukea kuin vain 1x/viikko, saatettaisiin pystyä rakentamaan matikan kivijalkaa uudestaan paremmaksi. Monelle yläkoululaiselle on myös apua, jos hän saa käyttää konkreettisia matematiikan mallintamisvälineitä abstraktin ajattelun tukena - onko niitä jo kokeiltu?

• äitizx

Jos muut aineet sujuvat hyvin (8-9), ei kannata sotkea tulevaisuutta mukautetulla matikalla. Lukiossa voi valita lyhyen matikan (6 kurssia) tai hakeutua ns. erityistehtävän saaneeseen lukioon( kieli-musiikki-kuvataide- urheilu-jne), jossa voi lukea matikkaa vielä vähemmän (3 kurssia).
      Missä päin asutte?

• riittaäiti

No meillä oli ala-asteella pojalla sellainen opettaja että kun poikani kysyi apua tämä vastasi vain että: "Kyllä sinä osaat kun yrität". Poika kun kysyi tuki-opetusta, tämä opettaja vastasi että sellaiseen ei ole aikaa. Tämä opettaja oli vain laiska. Hän ei tukenut poikaani matematiikassa yhtään.
      Ja pojallani oli viime joulutodistuksessa numeroita 6,7, 8 ja yksi 9. Ja minun mielestäni paras vaihtoehto olisi tämä mukautettu matematiikka, sillä hän ei osaa edes kertolaskuja... Ja tämä ei johdu laiskuudesta. Poika on yrittänyt kovasti oppia matematiikkaa mutta se ei vaan onnistu.
      Ja asumme Keski-Suomessa päin.

• KannatanEhdottomasti

Mä oon ainakin ihan sitä mieltä et kyllä se parasta olis tuo mukautus. Meidän pojalla on äidinkieli ja matikka mukautettu ja käy matikan ja äidinkielen tunnit eri luokassa. On kyllä tosi paljon ollut hyötyä. Kokeistakin tulee nyt paljon parempia numeroita.

• aixx

Oppimäärien yksilöllistäminen (eli mukautus) on viimeinen vaihtoehto, johon pitäisi päätyä vain, jos lapsi ei todellakaan kykene oppimaan normaalisti. Paremmat arvosanat yksilöllistämisen jälkeen eivät välttämättä kerro paremmasta oppimisesta vaan siitä, että kokeet ovat helppoja. Yksilöllistetty oppimäärä ei tuota samaa valmiutta jatko-opintoihin, koska sieltä on karsittu sitä ainesta, mitä kaikki muut opiskelevat. Yksilöllistäminen on toki välttämätöntä ja hyväksi lapsen itsetunnolle silloin, jos hän tavallisessa opetuksessa saa vain nelosia.

• Pitkä matikka

Voisineko joku selittää mitä eroa EMUlla ja yksinkertaistetulla kirjalla on? Itse olen käyttänyt ala-asteen ja yläasteen mukautettua matematiikan kirjaa ja minulla oli mukautettu todistuksessa, ei tosin ysiluokalla enää. Silti olen onnellisesti lukiossa?

• shittttt

mul on ihan sama juttu kun "Pitkä matikka" nimimerkkisellä henkilöllä, ekaluokasta lähtien laskin mukautettua kirjaa, ysillä en

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2343
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      307
      1277
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      925
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      671
    Aihe