Mitä ateistit tekee?

Taavvit

Vastustaako ateistit kirkon toimintaa?

5

66

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ateistit eivät vastusta kirkon toimintaa. Tosin kritisoimme tiettyjä asioita kirkon toiminnassa ja kirkon valtiollista asemaa, ja siihen meillä lienee oikeus. Vai haluatko kieltää meiltä tämän oikeuden?

• Jotkut vastustavat, monet eivät.

Ateisteilla ei liene mitään erityistä syytä kannattaakaan kirkon toimintaa, mutta "kirkon toiminta" on aika moniulotteinen ja monikerroksinen kokonaisuus. Joitakin asioita siitä voi vastustaa, joitakin kannattaa ja johonkin suhtautua neutraalisti.

Minä esimerkiksi "vastustan" lähetystyötä: pidän sen perusideaa vastenmielisenä. Se ei tarkoita sitä ettenkö näkisi myös sitä arvokasta apua, jota sen piirissä harjoitetaan. Aktiivisen käännyttämisen periaate on silti minulle vastenmielinen.

Jos tarkoitat sitä, että tahtovatko ateistit lakkauttaa kirkon toiminnan kokonaisuudessaan, niin hyvin harva sellaista taitaa tahtoa.

• Silloin kun kirkon toiminta sivuaa muuta yhteiskuntaa olen minäkin asianomaisena mukana.

Myös silloin, kun kirkon piirissä sorretaan tai annetaan sortaa yksilöitä ja ryhmiä, olen ihmisenä velvollinen puolustamaan heikompia.

Niin kuin kaikissa asioisssa on kirkossakin hyviä ja huonoja puolia. Hyviä asioitaan kirkko saa tietenkin jatkaa. Huonoja kuuluu kaikkien kritisoida, oli taskussa jäsenkirja tai ei.

• Epäjumalienkieltäjä

Ainakin minä vastustan kirkon asemaa. Kirkko voi toimia niinkuin haluaa Suomen lain puitteissa, mutta on länsimaisen demokratian vastaista, että joku uskonnollinen yhteisö saa erivapauksia ja verotusoikeuden.

• spght

Ateisteja on hyvin paljon erilaisia. Ateistit eivät usko jumaliin, se on lähtökohta. Uskontojen vastaisuushan on sitten sitä antiteismiä. Sitä sanaa pitäisi käyttää enemmän.. Itse olen kaikkia uskontoja ja kirkkoja halveksuva antiteistinen ateisti.. näin lyhyesti sanottuna.

Mutta lyhyt vastaus tosiaan on: jotkut vastustaa, jotkut ei. Vähän kuin jotkut testit syö salmiakkia ja jotkut ei..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. T:ltä J-miehelle

Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      61
      5885
    2. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      61
      2705
    3. Terveiset kaipauksen kohteelle

tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      166
      2564
    4. Finnairin lento myöhästyi PS:n kansanedustajan häiriköinnin vuoksi:

Poliisi poisti koneesta Ensimmäisen kauden kansanedustaja ja everstiluutnantti evp. Tomi Immonen häiriköi Finnairin lenn
      Maailman menoa
      378
      2150
    5. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      35
      1698
    6. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      29
      1642
    7. Mikä kaivatussasi

kiehtoo?
      Ikävä
      72
      1419
    8. 105
      1358
    9. Jos saisit tilaisuuden

Kertoa mitä tunnet häntä kohtaan niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      86
      1295
    10. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      110
      1283
    Aihe