Nopeusmittari sekoilee

Mittarivika

Toyota avensis diesel 2L vm -98 kilometrejä 550000 takana, alkoi nopeusmittari heitellä, viisari menee välillä pohjaan ja taas palautuu näyttämään sinnepäin nopeutta, samalla kilometrimittari kerryttää lukemaa liian nopeasti, myös pysähdyksissä ollessa viisari saatta näyttää nopeutta, jotain tekemistä moottorin kierroksien kanssa koska jotenkin reakoi kaasuttelemisen kanssa. Mistähän päin vikaa osais lähteä etsimään, ei ole tarvinnut paljon rempata tätä autoa, en edes tiedä onko nopusmittari vaijerilla vai sähköllä. 70-luvulla olin auton asentajana töissä Fiat ja Volvo korjaamossa muutamia vuosia sen jälkeen olen hommaillut muuta, mutta ajatus on että voisiko tuota jostain päin lähteä muualta apua hakemaan kuin merkkikorjaamosta. Muutenhan tuo ei haittaa muuta kuin kilometrit kertyy mittariin turhan nopeaan tahtiin

4

5409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pätkii, pätkii

      Varmaankin sekä nopeus että kilometrit välitetään mittaristolle pulssitietona eli X kpl pulsseja per renkaiden kierros tai X kpl/10 m tjsp.

      Nyt jossain on pätkivä liitos. Pulssit eivät tule perille tai joltain oleelliselta komponentilta katoaa käyttöjännite -> nopeusmittari putoaa nollille.

      Välillä taas liitos pätkii sopivasti, esim. moottorin tärinän vuoksi, muutaman Hz taajuudella -> nopeusmittari näyttää nopeutta Y km ja matkamittariin kertyy kilometrejä.

      Ekaksi sitä katkosta voinee etsiä mittaristosta itsestään. Aika monessa autossa (..merkissä/mallissa) on ongelmana juuri mittariston viat, jotka johtuvat kontaktihäiriöistä (kylmiä juotoksia tms.) -> valaistus pimenee tms. kummittelua. Jos/kun tämäkin olisi tällainen tapaus, löytynee korjaamo joka tuon fiksaa murto-osalla uuden mittariston hinnasta. Merkkiliike tietty myy kokonaan uuden kokonaisedulliseen 1500 € tjsp hintaan.

    • Vika selvisi

      Kysyjä vastaa itse. Vika selvisi. Monenmoisten neuvojen mukaan tilasin käytetyn mittariston ja kokeilin, sama ongelma jatkui, sain palutettua, kiitos toimittavan purkuosaliikkeen. Irroitin anturin vaihelaatikosta ja pyöritin porakoneella, mittari näytti toimivan, ei siis vikaa siellä, Irroitin kaasupolkimen asennonrunnistimineen ja sumuttelin säätövastuksen kannen raosta vähän wd-40 monitoimiöljyä, ei siitäkään oikein ollut apua, Irroitin etupörät ja tutkin abs- johdot en kuitenkaan purkanut liittimiä jotka on jossain lokarin suojassa. Viimeisin keino oli aukoa liittimiä konehuoneen puolella ja kuinka ollakkaan yksi liitin oli täynnä mitä ilmeisimmin vettä. En arvannut jäädä maistelemaan kun paineilmapistoolilla puhalsin kuivaksi, muut liitokset olivat kuivia.Kostea liitin oli kiinni syöttöpumppuun menevässä johdossa. Pientä nykimistä on myös ajoittain esiintynyt varsinkin viitosvaihteella, tällä toimenpiteellä viat hävisivät. Mitä ilmeisimmin joku on joskus pessyt moottorin painepesurilla ja sumutellut liittimen juuriin vettä paineella ja tähän liittimeen pääsi sitten vettä. Monta vuotta on joskus ollut pakkasella jotain häikkää mm. ei ota kylmäkäynnistyksen jälkeen kierroksia, vasta kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen alkaa ottamaan kierroksia. Akun kengät olivat paikoillaan koko puhdistustoimenpiteen ajan, virta ei kuitenkaan ollut päällä. Mitään vikakoodi valoja ei aktivoitunut toimenpiteen aikana. Nyt sitten mittari toimii ja auto vetää tasaisesti.

    • sitroen.

      Hieno juttu, että joku viitsi kerrankin kertoa, mistä vika löytyi.

      Ehkäpä se auton edellinen omistaja oli tosiaan jonkun yllyttämänä pessyt moottorin painepesurilla edellä mainituin seurauksin ja sitten äkkiä vaihtanut "rikkoutumassa olevan" autonsa toiseen. Ja maksanut siitä hyvästä mansikoita...

      An oppia ikä vä kaikki...

    • Anonyymi

      Konkat kuivuu....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      77
      669
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe