Roaccutan + kalaöljy, d- vitamiini ja sinkkitabletit

jaahasss

Roa kuurilla oon nyt kohta 4 viikkoa ollut ja kysymys siihen liittyen, onko roan kanssa turvallista ottaa kaikkia noita valmisteita tabletteina/kapseleina? Kaikilla on sanottu olevan hyvä vaikutus ihoon varsinkin akne- ongelmaisilla, mutta hieman ristiriitaista tarinaa olen kuullut varsinkin kalaöljyn ja d- vitamiinin osalta.
Luin että jollain oli lhotautilääkäri jopa kieltänyt d- vitamiinin (lisänä) syönnin roan aikana, mitä perää siinä mahtaa olla ja miksi näin?
Sen toki tiedän ettei roan aikana saisi purkista a- vitamiinia syödä kun sitä muutenkin roakuurin aikana tulee yliannostus.
Palstalaisilla kokemuksia roasta kyseisten valmisteiden samanaikaisesta käytöstä, on hyväksi vai nou?

P.S Niin ja siis oon kaikkia noita syönyt jo useamman vuoden eli pohdin pitäisikö jonkun/joidenkin noista syöminen lopettaa, mutta tosiaan kokemuksia jos joku voisi kertoa niin olisin kiitollinen!

19

5775

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yigfzv

No minäkin aikoinaan palstalla kyselin d vitamiinista joka on mulle tosi tärkeä ja jonka ihotautilääkäri ankarasti kielsi. Intin vastaanotolla kamalasti asiaa ja perusteli sillä, että roa rasittaa maksaa muutenkin ja ei koskaan voi olla satavarmoja miten elimistö reagoi ja et olisi tosi harmi jos maksa-arvot nousisi vaikkapa vitamiinien takia niin paljon, että kuuri pitäisi keskeyttää ja sit oltais ihan lirissä millä akne hoidettais pois. Eli kielsi deen kaiken varulta. Olinkin ekat verikokeet ilman mitään koska pelkäsin itsekin arvojen nousua jota ei onneks tapahtunut. Nyt kuuria 5kk syöneenä uskollan syödä miniannosta d vitamiinia. Möllerin kalaöljyä oon syöny kokoaika, mutta ei kalanmaksaöljyä.

• 100µg

Voi syödä.

Kesälläkin olet auringossa ja auringon D-vitamiini toimii samalla tavalla kuin purkista tai kalasta saatu.

C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
      D-vitamiinia 50-100µg / vrk
      Magnesium (sitraattia) 300-400mg/vrk
      Omega-3 rasvahappoja

D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

Muut saa todella edukkaasti Citymarketin luontaistuotehyllystä.

Eli kuukausihinnaksi tulee korkeintaan 5€.

D-vitamiini herättää paljon kysymyksiä. Fysiatrian erikoislääkäri Jukka Pekka Kouri vastaa katsojien kysymyksiin.
      http://areena.yle.fi/tv/1802812/?start=2m27s

• 125µg
    • syö vaan

On turvallista.

Noita kaikkia saa ruuastakin, mutta liian vähän.

Roaccutan sisältää isotretinoiinia. Se on A-vitamiinijohdos ja kuuluu lääkeaineryhmään nimeltä retinoidit.

Eli kalanmaksaöljyä ei kannata käyttää, koska siinä on A-vitamiinia luonnostaan.

• Ihmeteeeee

Näin minäkin itse asian järkeilin,mutta minulla ihotautilääkäri sanoi, että ei saa ottaa mitään synteettistä vitamiinia, mukaanlukien d-vitamiinin kuurin aikana. Minun oli vaikea uskoa sitä mutta sain myös perusteluna, että roasta ei tiedetä tarkkaan miten se reagoi esim. lääke ja vitamiinipitoisuuksiin jotka myös menevät maksan läpi. Riskinä olisi ollut se, että maksa-arvot pian nousisivat vitamiinien ja roan kanssa ja kuuri pitäisi keskeyttää.

Pelkäsin sitä niin paljon, etten ole uskoltanut ottaa kuin ihan surkean annoksen d-vitamiinia. Noin 50mikrog viikossa. Normaalisti olen jo vuosia syönyt talvisin 100-125mikrog deetä ja sillä on pysynyt KAIKKI flunssat poissa. En ole näinä vuosina ollut kertaakaan kipeänä ja lisäksi ei ole väsyttänyt talvisin.

Nyt sitten olen ollut 6kk roa kuurin aikaan kaksi kertaa kauheassa flunssassa jotka kestivät kumpikin 2 viikkoa. Lisäksi väsyttää kauheesti herätä aamuisin.

Tekisi mieli nostaa dee annosta, mutta on pelko persiissä, että kuuri pitäis lopettaa tai maksa hermostuisi. Vielä olis 2kk jäljellä. Tällähetkellä jokatapauksessa mun dee arvot on varmaan ihan alakanttiin.

Kalaöljynä syön möllerin KALAöljyä. Siinä ei oo a-vitamiinia. Kalanmaksaöljyä ei tosiaan kannata syödä kuurin aikana.

• eioletotta

Siis mieluummin uskot jotin hörhöjä täällä kuin
      laillistettua lääkäriä...???!!!
      Ja sitten ihmetellään ja parutaan kun saadaan odottamattomia sivuvaikutuksia
      roasta.

"Puupäät ovat autuaita sillä he eivät huku"

• syö vaan

Kolekalsiferoli (D3-vitamiini) valmistetaan kerityn lampaan villarasvaa lanoliinia UVB-säteilyttämällä. Näin saadaan luonnollista D3-vitamiinia, samalla mekanismilla kuin ihossakin syntyy auringon UVB-säteilyn tuloksena. D2-vitamiinia valmistetaan hiivasientä UVB-säteilyttämällä. Lisäksi kalan maksasta eristetään D3-vitamiinia. Luonnon eläimet saavat D-vitamiininsa nuolemalla rasvaista turkkiaan, johon on muodostunut D3-vitamiinia auringon UVB-säteilyn vaikutuksesta.

Hienoa että vihdoin aletaan päästä eroon hysteerisestä D-vitamiinimyrkytyskammosta. Uusimmat tutkimukset kirkastavat kuvaa siitä että D-vitamiinitasojen tulisi olla vakaan riittävät ympäri vuoden. Vuoristoratamainen vuosipitoisuuskäyrä ennustaa sairastumista esim. influenssaan ja I-tyypin diabetekseen.

Iltalehti uutisoi äskettäin, että suomalaislapsilla on todettu murtumia ja jopa osteoporoosia, jotka ovat vältettävissä D-vitamiinia lisäämällä. Helsingin alueella tehdyn tutkimuksen mukaan jopa 99 prosenttia helsinkiläisistä koululaisista kärsii D-vitamiinin puutteesta. Iltalehdessä haastateltu ylilääkäri Raimo Rintala suosittelee 50 mikrogramman D-vitamiinilisää myös lapsille.

Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

Miksi ei-lääkärit Christel Lamberg-Allardt ja Suvi Virtanen jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 7,5-10 µg/vrk annoksesta. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. VRN:n D-vitamiinityöryhmässä olevat ei-lääkärit Christel Lamberg-Allardt ja Suvi Virtanen jatkuvasti mediassa väittävät, jotta veren D-vitamiinipitoisuus 50 nmol/l riittää. Vain osa hoikista ja pienistä ihmisistä saavuttavat juurikin virallisella 10µg/vrk suosituksella nippanappa tuon 50 nmol/l.

Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla. Todella epäammattimaista.

Pelkästään luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava pitoisuus on yli 80 nmol/l.

D-vitamiinia pitää syödä, niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 120 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

Ruuan merkitys D-vitamiinilähteenä on vähäinen: 90% ihmisen D-vitamiinista on peräisin iholta (ellei hän ota D-vitamiinia ravintolisänä). Suomalainen nainen saa ruuastaan keskimäärin 5 ja mies 7 mikrogrammaa D-vitamiinia. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UV-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16.

• ffg88

Siis kysymys koski roaccutanen ja eri rasvaliukoisten vitamiinien
      yhteensopivuudesta ja sinä vedät pitkän turhan luennon d vitamiinista...
      joka ei ketään kiinnosta....hohhoijaa
      tuolla on kyllä oma osasto vitamiineillekin ja hörhöillekin löytyy omansa.

• Entäsjos...........

^ Niinpä. Muutenkin ihmetyttää kun täällä ihmiset randomina sanoo järestään kaikki, että syökää vaan ei mitään haittaa.

Miksi sitten mulle ihotautilääkäri KIELSI D-3 VITAMIININ SYÖMISEN ROA KUURIN AIKANA?

Ei kehoittanut olemaan syömättä, tai syömään vähän vaan KIELSI kuurin aikana syömästä d-vitamiinia roan maksaa kuormittavan vaikutuksen vuoksi. Sanoi, että ei tiedetä sata varmaksi miten roakin vaikuttaa ja toimii elimistössä. Siksi kuormitetaan kehoa mahdollisimman vähän kuurin aikana. (myös alkoholi)

Minä en uskoltaisi tämän kuurin aikana syödä omaa normaali annostani,mitä olen siis vuosia jo syönyt 100mikrogrammaa talvisin. En viitsi ottaa mitään riskiä joten syön ihan minimaalista annosta. Sen verran haluan kuitenkin syödä ja uhmata lääkäriäni.

Kannattaa tosiaan miettiä, että roan aikana seurataan verikokein maksankin kuntoa. Jos ne maksa-arvot lähteekin nousuun, kuuri täytyy keskeyttää ja siinä on aikamoinen hätä sitten kun ei saakaan kuuria jatkaa enää. Mitäs sitten teette? Eli en itse söisi mitään suuria annoksia vitamiineja roan aikana. 4-8kk kuuri menee äkkiä ja palaa sitten normaaleihin vitamiineihinsa. Mutta jokainen tietty päättää itse.

Ei kande kuitenkaan ihan sokeena uskoa täällä netissä mitä ihmiset huutelee, kun mistä ne sitä tietää mikä yhteisvaikutus roalla ja vaikka jollain 100mikrog. d-3vitamiinilla kennekkin on? Entä jos jonkun maksa rasittuukin tästä?

• Omega 3

No D-vitamiinin syöminen EI kuormita maksaa yhtään mitenkään.

Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Matti Tolosen sivuilta, vaikka ei hänen nimellään varustettuja vitamiineja söisikään.

Maksan tehtävät

Maksa on elimistön suurin, noin 1,5 kg painava rauhanen, joka sijaitsee pallean alapuolella. Sen monipuolisiin tehtäviin kuuluu aineiden valmistusta, säätelyä, hajottamista ja varastointia.

Maksaan virtaa jopa 1,5 litraa verta minuutissa. Suurin osa verestä tulee ruuansulatuselimistöstä, koska kaikki ruuansulatuskanavasta verenkiertoon imeytyneet aineet kulkevat maksan kautta. Maksa luovuttaa tarpeen mukaan ravinnosta saatua glukoosia verenkiertoon. Ylimääräisen glukoosin maksa varastoi liukenemattomana glykogeenina. Kun veren sokeripitoisuus laskee, maksan glykogeeni muuttuu jälleen glukoosiksi ja liukenee verenkiertoon. Maksa tuottaa ylimääräisestä glukoosista ja muista hiilihydraateista myös rasvoja. Toisaalta maksa voi myös valmistaa glukoosia muun muassa rasvoista, aminohapoista tai maitohaposta, jota kertyy kovassa rasituksessa lihaksiin.

Maksa säätelee glukoosin ohella aminohappojen määrää veressä. Tarvittaessa maksa hajottaa aminohappoja, jolloin niistä irrotetaan typpeä. Maksa sitoo typen ureaan, joka kulkee maksasta munuaisiin ja erittyy sieltä virtsan mukana.

Maksan valmistamiin aineisiin kuuluu edellä mainittujen rasvojen, glukoosin ja urean lisäksi sappineste, monet veren hyytymistekijät ja proteiinit kuten fibrinogeeni ja albumiini, kolesteroli, tietyt hormonit sekä ketoaineet, joita elimistö voi käyttää energianlähteenä. Yleensä normaalioloissa maksa ei tuota ketoaineita, vaan niiden tuotto liittyy esimerkiksi pitkäaikaiseen paastoon. Kolesterolia maksa erittää verenkiertoon ja käyttää sitä myös itse sappinesteen sappisuolojen valmistukseen. Kolesterolin

Maksa hajottaa elimistöön joutuneita haitallisia aineita muokkaamalla vaaralliset aineet myrkyttömään muotoon. Esimerkiksi alkoholi palaa maksassa vähitellen hiilidioksidiksi ja vedeksi. Maksa puhdistaa ja poistaa verestä myös mikrobeja ja elimistön itsensä tuottamia hajoamistuotteita, kuten bilirubiinia. Bilirubiinin maksa erittää sappinesteeseen, jolloin se poistuu elimistöstä ulosteen mukana. Myös monet elimistölle myrkylliset vieraat aineet poistuvat sappinesteen mukana elimistöstä. Maksa voi muokata haitallisia aineita vesiliukoisiksi, jolloin ne voidaan poistaa virtsan mukana. Kaikkia myrkyllisiä aineita maksa ei pysty tuhoamaan. Maksa varastoi tällaiset aineet, jotta ne eivät kulkeutuisi muualle elimistöön. Varastoitavia aineita ovat esimerkiksi monet ympäristömyrkyt kuten PCB-aineet ja elohopea.

Maksalla on tärkeä tehtävä myös hyödyllisten aineiden varastoijana. Glykogeenin lisäksi maksa varastoi myöhemmin käytettäviksi joitakin vitamiineja ja rautaa.

• juuhass

Mulla kiellettiin vain A-vitamiinin käyttö (jota en edes käytä koskaan) ja farmaseuttikin tarjos D-vitamiinia.

Iho on ohuempi kuurin aikana joten kuorintaa ei missään nimessä eikä vähään aikaan kuurin jälkeenkään.

Iho palaa nyt herkemmin, joten auringossa ei saisi kauaa olla kesällä. Tosin nyt on talvi, joten ei huolta.

Kyllä se on A-vitamiini yliannostuksena, joka tekee maksavaurioita, vaikka ei niitäkään missään ole raportoitu.

Harva lääkäri on mitenkään perehtynyt ravintoon ja ravintoaineisiin. Ei heillä ole sitä koulussa.

A-vitamiini:
      Suuret A-vitamiiniannokset lisäävät ihon sarveistumista ja talin-eritystä. Äkillisen myrkytyksen oireita ovat kallonsisäisen paineen nousu ja ihon hilseily. Pitkäaikaisessa liika-annostuksessa on todettu ihomuutosten lisäksi maksavaurioita ja luuston haurastumista. Turvallisen saannin yläraja on A-vitamiinilla kymmenkertainen suositeltuun saantitasoon verrattuna kuukausien ajan.

A-vitamiinin mytkytyksiä on raportoitu. Mutta siitä on tosiaan yli 100 vuotta, kun Roald Amundsenin naparetkikunnan jäsenillä tätä ilmeni, koska he söivät jääkarhun maksaa päivittäin. Sen jälkeen A-vitamiinimyrkytyksiä ei olekaan näkynyt. Ne ovat harvinaisempia kuin hammasharjan nieleminen hampaita harjattaessa.

A-vitamiinia on joissakin hyvin harvoissa synteettisissä monivitamiineissa synteettisenä (imeytyvyys muutaman prosentin luokkaa?) hyvin pieniä määriä ja sen lisäksi joissakin kalaöljyvalmisteissa pieniä määriä. Joten A-vitamiinilla itsensä myrkyttäminen on sangen hankalaa.

Luonnollista A-vitamiinia saa eläinkunnan tuotteista. Ja luonnollista A-vitamiinin esiastetta, karoteenia, saa kasvikunnan tuotteista kuten kasviksista ja marjoista. Kun syö kasvikunnan antimia missä on A-esiastetta niin saa samalla koko karotenoidikompleksin, ei ainoastaan betakaroteenia, joka on tunnetuin karotenoidi.

Toki voi pitää 4 viikon tauon (D-vitamiinin puoliintumisaika on 4 viikkoa), jos pelkää D-vitamiinia.

Itse söin ja hengissä oon.

http://www.raikasweb.com/akne-voitettavissa-oleva-riesa

• Entäsjos..........

Onko tosiaan noin, että d-vitamiinia voisin syödä vaikka sen 100mikrog päivässä roan aikana? Miksi ihmeessä lääkäri sanoi, että ehdottomasti ei mitään vitamiinia kuurin aikana. Eikö ollut perillä sitten d-vitamiinista, kuinka tärkeää on tai siitä miten se toimii elimistössä?

Itselläni koko kuurin aikana maksa-arvot olleet 12. Eli matalalla ovat.

Ottaa päästä koska olen tottunut jo vuosien ajan talvet syömään suurta 100-125mikrog. annosta ja nyt joutunut olemaan jopa ilman, tai syömään sen onnettoman 25mikrog VIIKOSSA!

Veto alkaa olla aikalailla lopussa tässä kevättalvella, kärsin varmasti pahasta deen puutoksesta ja väsymys on aika kovaa. Dee pitää mut pirteenä koko pitkän talven!

Alanko sitten itsekin vaan vetämään vaikka edes 50mikrog. päivässä? Meen heti ottamaan! Loppuu tää väsymys...

• Lääkärini mielipide

"Siis mieluummin uskot jotin hörhöjä täällä kuin
      laillistettua lääkäriä...???!!!
      Ja sitten ihmetellään ja parutaan kun saadaan odottamattomia sivuvaikutuksia
      roasta."

Täällä yks hörhö, jolle lääkäri ei maininnut mitään d-vitamiinin poisjättämisestä roa-kuurin aikana. A-vitamiinin syönnin ravintolisänä lääkäri kiels jyrkästi, mutta ei mitään muita vitamiineja tai ravintolisiä. Minäkin uskon siis lääkäriäni ja sanon ettei d-vitamiinin syönnistä ole haittaa. Arvoni olivat täysin kunnossa kun kävin kuukauden roaa syötyäni verikokeissa ne tarkistuttamassa.

• dfd5

Siis häh:"Minäkin uskon siis lääkäriäni ja sanon ettei d-vitamiinin syönnistä ole haittaa"
      siis sanoiko lääkärisi ettei siitä ole haittaa?
      ei lääkärisi varmaan kieltänyt ottamasta kymmentä tablettia kerralla,mutta ei
      se tarkoita että sulla nyt on hänen lupansa tehdä niin..

mutta miten vaan,ottakaa vaikka pussillinen rautanauloja roan kanssa
      ja tulkaa sitten tänne pelottelemaan muita omituisilla roan sivuvaikutuksilla.

• Entäsjos.........

No en sittenkään tiedä mitä tehdä tän deen kanssa :(

Mun lääkäri oli sitä mieltä, että ei deetä, otetaan varman päälle, koska JOS syö luontaistuotteita ja vitamiineja tai juo alkoholia ja sitten nouseekin maksa-arvot tai muut niin ollaan lirissä, koska roa-kuuri täytyisi lopettaa siihen paikkaan, ja millä akne sitten hoidettais pois kun antibiootit ja voiteet eivät enää auttaneet?

Lisäksi sanoi, ettei tiedetä täysin roan kulkua elimistössä lääkkeenä yms miten se toimii niin ei senkään takia kuurin aikana vedellä mitään ylimääräisiä.

Itse olen lukenut ihan suomi24 palstaltakin niistä ihmisistä, jotka ovat joutuneet lopettamaan kuurin kesken. Entä jos ne on olleet niitä jotka ovat syöneet jotain vitamiinia, lääkettä tai muuta kuurin aikana?

Kerkesin äsken niellä jo 5000IU:n pillerin deetä, mutta en kyllä enää huomenna otakaan. En sittenkään uskolla. Ehkä voisin ottaa jonkun 10mikrogrammaa päivässä, mutta en halua sittenkään ottaa yhtään pientäkään riskiä, että mun arvot nousee ja kuuri täytyy lopettaa. En myöskään halua aiheuttaa keholle mitään rasitetta enää roan päälle kun tämäkin on niin vastenmielinen myrkky.

Kuuria enää 2kk jäljellä, sitten on 8kk täynnä ja voin syödä deetä ihan normaalisti.

• 100µg

Ei D-vitamiini nosta maksa-arvoja.

Lääkärisi ei ole perillä D-vitamiinista, vaan luulee, että D-vitamiini on sama asia kuin lukuisat eli tuhannet erilaiset luontaistuotteet, joita esim. Lifen hyllyt on pullollaan.

Ei sellaisia pidä syödä, jos ei tiedä, miten vaikuttaa.

D-vitamiini on tärkeä.

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=1578

• 445ffhg

Sinähän se aika endokrinilogi olet,nyt kyse on d-vitamiinin ja isotretinoiinin
      mahdollisesta yhteensopimattomuudesta,ja sinähän et varmasti tiedä
      asiasta yhtään mitään mutta kuola valuen paasataan ja
      kehotetaan muita tyhmyyksiin,vähän vastuuta.

• nappikauppias1

Isotretinoinia menee 2 nappia päivässä 8kk ajan. Rinnalla menee 2 x E-EPA 650, joka on kalaöljy d-vitamiini.

Ihotautilääkärini mukaan täysin ok.

• qhit

saako roaccutanin aikana käyttää iho voiteita joissa on a-vitamiinia? esimerkiksi emuöljyä (taitaa sisältää a-vitamiinia)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      88
      2503
    2. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      67
      1455
    3. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      82
      1363
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      11
      1192
    5. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      81
      913
    6. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      19
      900
    7. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      33
      773
    8. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      54
      773
    9. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      102
      771
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      30
      706
    Aihe