2-tyypin diabetesko uhkaa?

iän myötä

Mulla on suvussa kakkostyypin diabetesta todella paljon.
Tähän mennessä on sokerirasitukset ja terveyskeskuksessa mitatut paastoarvot olleet vielä normaalin rajoissa, mutta iän myötä nämä arvot ovat olleet jonkin verran nousussa.
Yhden raskauden aikanakin oli paastoarvo raskausdiabeteksen rajoilla ja joka raskaudessa useita kertoja sokerit plussalla.
Äitini sairastui diabetekseen 5-kymppisenä. Itse olen nyt 51 v.

Tänä aamuna mittasin kotona omalla mittarilla pitkästä aikaa paastoarvon ja se oli 7.
Edellisestä kerrasta on aikaa, mutta silloinkin arvo näytti 6.9.
En ollut syönyt mitään 10 tuntiin, mutta olin liikkunut ulkona. Voiko liikunta nostaa arvoja, vai alkaako nämä mun arvot jo kertoa jostain?
Kärsin välillä myös verensokerin laskuista liian alas.

113

7496

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rtyy4y

Onko pitkäsokeriarvot mitattu? Itselläni labrassa mitattu paastoarvo oli 7 ja pitkäsokeri (b-ghb-a1c) oli 5.7. Käytän metforem lääkitystä. Diabetes ollut 2v.

• Liikuntaa

Mahdollisimman paljon lisää:)

• ap.

"Mahdollisimman paljon lisää:)"

Vai toivot sinä ^********** minulle lisää sairauksia, vitun peluri runkkari

• Diabetes hallintaan

2.Tyypin diabeteksen pääsyyt ovat geneenit, väärä ruokavalio, liikunnan puute ja merkittävä ylipaino. Kaikiin muihin paitsi geeneihin voit vaikuttaa.

Sokeritaudissa on kyse haiman insuliinin erityksen heikkenemisestä ns. insuliiniresistenssin kasvamisesta. Tämä toiminta heikkenee kaikilla iän myötä, mutta toisilla on riski on suurempi sairastua nopeastikin. Mitä aiemmin kohonneisiin arvoihin reagoi sitä paremmin voi saada arvot palautumaan.

Reagoimiskeinoina suosittelisin seuraavia:

1. Vältä sokeria, erityisesti sokeroituja mehuja yms. juomia. Ei tarkoita ettei sokeria saisi koskaan syödä, mutta sen käyttö kannattaa laskea minimiin. Leivän syönti kannattaa myös minimoida.

2. Vältä kauppojen valmisruokia, yms. eineksiä. Suosi itse tehtyä ja tuoretta ruokaa, missä ravintoarvot ovat parempia.

3. Jos liikut vähän niin lisää liikuntaa. Jo 2x2h liikuntaa viikossa saa aikaan selviä muutoksia. Löydä itsellesi sopiva liikuntamuoto mistä pidät, näin saat siitä helpommin elämäntavan.

4. Joillain tuotteilla ja ruualla voi olla positiivisa vaikutuksia sokeritasapainoon. Kaupan hyllystä löytyy esim. Berberin pillereitä, jotka voivat parantaa sokeriavoja.

5. Jos olet selvästi ylipainoinen yritä pudottaa painoasi hallitusti, elämäntapoja muutamalla. Jojoilu ei kannata. Ylipainolla on lähes suora yhteys kohonneisiin sokeriarvoihin.

6. Tupakka ja alkoholi mielellän pois. Jos tähän ei pysty kannattaa yrittää ainakin vähäntää käyttöä.

Lopuksi: Sokeritauti on TODELLA VAARALLINEN sairaus, jos sen päästää käsistä. Se voi viedä mm. näön, tunnon, jalat alta ja tappaa. Kohonneisiin arvoihin kannataa reagoida ajaoissa.

• hgjkjuyfuyhk
        ap. kirjoitti:

Ehkä hän suositteli isää liikuntaa. Olisi kannattanut lukea myös otsake.

• iän myötä
        ap. kirjoitti:

Jaaha, tämä kommentti ei kylläkään ollut aloittajan, vaikka olikin nimim. ap.!!

• Niin se vaan on
        Diabetes hallintaan kirjoitti:

2.Tyypin diabeteksen pääsyyt ovat geneenit, väärä ruokavalio, liikunnan puute ja merkittävä ylipaino. Kaikiin muihin paitsi geeneihin voit vaikuttaa.

Sokeritaudissa on kyse haiman insuliinin erityksen heikkenemisestä ns. insuliiniresistenssin kasvamisesta. Tämä toiminta heikkenee kaikilla iän myötä, mutta toisilla on riski on suurempi sairastua nopeastikin. Mitä aiemmin kohonneisiin arvoihin reagoi sitä paremmin voi saada arvot palautumaan.

Reagoimiskeinoina suosittelisin seuraavia:

1. Vältä sokeria, erityisesti sokeroituja mehuja yms. juomia. Ei tarkoita ettei sokeria saisi koskaan syödä, mutta sen käyttö kannattaa laskea minimiin. Leivän syönti kannattaa myös minimoida.

2. Vältä kauppojen valmisruokia, yms. eineksiä. Suosi itse tehtyä ja tuoretta ruokaa, missä ravintoarvot ovat parempia.

3. Jos liikut vähän niin lisää liikuntaa. Jo 2x2h liikuntaa viikossa saa aikaan selviä muutoksia. Löydä itsellesi sopiva liikuntamuoto mistä pidät, näin saat siitä helpommin elämäntavan.

4. Joillain tuotteilla ja ruualla voi olla positiivisa vaikutuksia sokeritasapainoon. Kaupan hyllystä löytyy esim. Berberin pillereitä, jotka voivat parantaa sokeriavoja.

5. Jos olet selvästi ylipainoinen yritä pudottaa painoasi hallitusti, elämäntapoja muutamalla. Jojoilu ei kannata. Ylipainolla on lähes suora yhteys kohonneisiin sokeriarvoihin.

6. Tupakka ja alkoholi mielellän pois. Jos tähän ei pysty kannattaa yrittää ainakin vähäntää käyttöä.

Lopuksi: Sokeritauti on TODELLA VAARALLINEN sairaus, jos sen päästää käsistä. Se voi viedä mm. näön, tunnon, jalat alta ja tappaa. Kohonneisiin arvoihin kannataa reagoida ajaoissa.

Paitsi että kakkostyyppiä ei voi saada ilman geenivirhettä. Terve saa vapaasti syödä mitä vaan, olla lihava, istuskella vaan sohvalla jne, mutta kakkostyyppiä hän ei voi saada. Sellainen on morarisoijien pelottelua.

Kakkostyyppi tulee syntymästä ja paranee kuolemasta.

• älä luovuta
        Niin se vaan on kirjoitti:

Paitsi että kakkostyyppiä ei voi saada ilman geenivirhettä. Terve saa vapaasti syödä mitä vaan, olla lihava, istuskella vaan sohvalla jne, mutta kakkostyyppiä hän ei voi saada. Sellainen on morarisoijien pelottelua.

Kakkostyyppi tulee syntymästä ja paranee kuolemasta.

Tiedä sitä sitten lopulta mistä kaikki syntyy? Geenivirheitäkin voi lopulta syntyä alkujaan terveillekin yksilöille sattumalta, kuten esim syöpäkin. Ei kukaan voi sanoa olevansa miltään täysin turvassa. Ei myöskään koskaan ole liian myöhäistä parantaa tapojaan ja ottaa itseään niskasta kiinni. Pienilläkin asioilla on suuri merkitys jos niitä toteuttaa pitkäjänteisesti.

Mulle kaikki nyt ja heti ei aiheuta kuin tuskaa.

• Kevättuulia53

Luehan A.Heikkilän kirja: ruokavaliolla eroon 2-tyypin diabeteksestä.Karppaamalla saat verensokerisi ihannetasolle.Kokemusta on.Tsemppiä.

• Varmaan joo

Karppaamalla saat itsesi ennenaikaiseen hautaan... Ihme uskonto sekin.

• Diabeteksestä eroon
        Varmaan joo kirjoitti:

Karppaamalla saat itsesi ennenaikaiseen hautaan... Ihme uskonto sekin.

Uskomus tuokin. Oletko testannut. :D

• Diabeteksestä eroon kirjoitti:

Uskomus tuokin. Oletko testannut. :D

oletko itse ?

• Pöh

Ei karppaaminen korjaa insuliinin tuotannon ongelmia.

• antipetomaani
        Pöh kirjoitti:

Jos insuliinia ei tule tarpeeksi (2. tyypin diabeteksessa on näin), eikö ole aivan asiallista vähentää ruokavaliosta hiilihydraatteja?

2. tyypi diabetekseen kuuluu lisäksi lihominen. Hiilihydraattien vähentäminen ravinnosta vaikuttaa tehokkaasti tähänkin.

Ei karppaaminen mitenkään erityisen vaarallista ole.

Minulla ei ole diabetesta, mutta kun kokeilin parin vuoden ajaksi jättää ravinnosta leivän yms. hiilihydraatit, paitsi sokeria, pois, huomasin että tällä oli edullinen vaikutus suolen toimintaan. Ei enää piereskelyä!

• huijareiden maailma

Älkää uskoko Heikkilää! Diabetesta on useampaa lajia. Jos haima ei tuota insuliinia, Heikkilä naulaa viimeistä naulaa arkkuunne.

Karppaus on kuolemaksi kaikille. Hiilihydraattejakin on saatava, aivojen on saatava sokeria. Ja nimen omaan rasva on pahasta diabeetikolle, pahempi kuin sokerit.

Miten MTV3 uskaltaa käyttää Heikkilän kaltaisia puoskareita jakamassa omia oppejaan televisiossa. Toinen puoskarointi on Kärkkäisen Rokotesanomat/tarjoussanomat suoramainonta lapsiperheille kotiinkantona.

• asian tuntija
        huijareiden maailma kirjoitti:

Älkää uskoko Heikkilää! Diabetesta on useampaa lajia. Jos haima ei tuota insuliinia, Heikkilä naulaa viimeistä naulaa arkkuunne.

Karppaus on kuolemaksi kaikille. Hiilihydraattejakin on saatava, aivojen on saatava sokeria. Ja nimen omaan rasva on pahasta diabeetikolle, pahempi kuin sokerit.

Miten MTV3 uskaltaa käyttää Heikkilän kaltaisia puoskareita jakamassa omia oppejaan televisiossa. Toinen puoskarointi on Kärkkäisen Rokotesanomat/tarjoussanomat suoramainonta lapsiperheille kotiinkantona.

Tässä taas vakaumuksen syvällä rintaäänellä puhuu asioista täysin tietämätön nimimerkki "huijareiden maailma"! Hänen olisi varmaan hyvä käydä esimerkiksi diabetes-liiton sivuilla ennenkuin tulee levittelemään omia uskomuksiaan muille. Ne ovat jopa hengenvaarallisia!

Toisaalta hänellä ei näytä olevan edes luetun ymmärtäminen olevan riittävällä tasolla asiallisten lähteiden ymmärtämiseen. Ketjun aloittajahan totesi nimenomaan, että kyseessä on tyypin 2 diabetes. Siinä insuliinin eritys EI ole loppunut. Insuliinin tuottaminen loppuu tyypissä 1.

• eagqgq
        Pöh kirjoitti:

Ei niin vaan liikuntaa korjaa yhdessä oikean ruoka valion kanssa.

• Omiki,.
        antipetomaani kirjoitti:

Jos insuliinia ei tule tarpeeksi (2. tyypin diabeteksessa on näin), eikö ole aivan asiallista vähentää ruokavaliosta hiilihydraatteja?

2. tyypi diabetekseen kuuluu lisäksi lihominen. Hiilihydraattien vähentäminen ravinnosta vaikuttaa tehokkaasti tähänkin.

Minulla ei ole diabetesta, mutta kun kokeilin parin vuoden ajaksi jättää ravinnosta leivän yms. hiilihydraatit, paitsi sokeria, pois, huomasin että tällä oli edullinen vaikutus suolen toimintaan. Ei enää piereskelyä!

Diabeteksen riskitekijä on ennenkaikkea lihavuus. Sokerin tai hiilareiden käytöllä ei tässä ole varsinaisesti kysymys, vaan sillä kuinka paljon elimistössä on ylimääräistä rasvaa. Oli se sitten tullut hiilareista, rasvasta tai proteiineista.

• lautori1

Liikunta on ensiarvoisen tärkeää. Ihminen tarvitsee niin hiilareita kuin rasvaakin. Lähes jokainen meistä syö hiilareita tarpeettoman paljon, tarpeellinen määrä kannattaa ottaa täysjyvätuotteista ns.hitaat hiilihydraatit, kun syöt ruisleipää levitä päälle todella reilusti esim. becel tai benecol levitettä ns.hyviä rasvoja silloin haiman ei tarvitse tehdä niin paljon töitä, kun keho saa hiilihydraatteja niin haima alkaa kehittämään insuliinia joka muuttaa hiilarit energiaksi, leivän päällä oleva rasva on suoraan energiaa joten ei tule niinsanottua insuliinipiikkiä niin helposti ja näin verensokerit pysyvät tasaisempina näin säästät haimaasi.

• rajalla keikkuva
        Omiki,. kirjoitti:

Diabeteksen riskitekijä on ennenkaikkea lihavuus. Sokerin tai hiilareiden käytöllä ei tässä ole varsinaisesti kysymys, vaan sillä kuinka paljon elimistössä on ylimääräistä rasvaa. Oli se sitten tullut hiilareista, rasvasta tai proteiineista.

Rasva on vaarallista verensokeriarvoja nostattavaa ja sehän se on tärkein lihomisen syy. Karpatessa tulee syötyä nimenomaan enemmän eläinperäistä rasvaa.

• ykköstyyppi45v
        rajalla keikkuva kirjoitti:

Rasva on vaarallista verensokeriarvoja nostattavaa ja sehän se on tärkein lihomisen syy. Karpatessa tulee syötyä nimenomaan enemmän eläinperäistä rasvaa.

rajalla keikkuva,

verensokeria ei nosta mikään muu kuin hiilihydraattipitoiset tuotteet.

Rasva-aineenvaihdunta on eri asia, sillä rasvaa muodostuu kehoon sen takia, että syödään liikaa ja liian ravinnon elimistö muuttaa rasvaksi eli kehon rasva on vararavintoa, joka on valkoisen rasvan muodossa. Kehossa on myös ruskeaa rasvaa, joka on elimistölle välttämätöntä ainetta.

Kannattaa tilata vaikkapa Diabetesliitolta tietoa diabeteksesta, jotta saa asiallista tietoa kyseisestä sairaudesta.

• ei vielä diapetesta
        eagqgq kirjoitti:

Ei niin vaan liikuntaa korjaa yhdessä oikean ruoka valion kanssa.

Mulla oli pahimmillaan jotain lähemmäs 15kg ylipainoa vuonna 2003, ja kun vähän väsyneisyyttäni valittelin lääkärissä käydessäni niin testien mukaan siinä lääkäri arvioi minun saavan 2-tyypin sokeritaudin 5 vuoden sisään. Ei ole vielä tullut mitään sen kummempaa kuin silloinkaan oli. Tuon reilun 10kg liikapainon kyllä pudotin pois ruokavaliolla ja liikunnalla. Nyt on mitat 182/80- sellaisella keskiraskasrakenteella. Itse asiassa nämä mitat on nyt samat kuin mitä parikymppisenä.
        Minun on helppoa tämä ruokavaliojuttu kun en osta jääkaappiin muuta kuin niitä harvoja ruokia mitä milloinkin syön. Se on nykyään leipää ja sen kanssa öljytonnikalaa ja juustoa myös aina, ja kanamunia myös keitän silloin tällöin. Lihaa ei tule syötyä lainkaan, ja leivonnaisia syön vain harvoin. Joskus pitkien tuntikausien lenkkien jälkeen syön ison pussin sipsejäkin kun pidän niistä.
        Juomana on kahvia kerran päivässä ja muutoin light juomia joihin aika usein vähän vodkaakin sekoitan.

• ei vielä diapetesta
        ei vielä diapetesta kirjoitti:

Mulla oli pahimmillaan jotain lähemmäs 15kg ylipainoa vuonna 2003, ja kun vähän väsyneisyyttäni valittelin lääkärissä käydessäni niin testien mukaan siinä lääkäri arvioi minun saavan 2-tyypin sokeritaudin 5 vuoden sisään. Ei ole vielä tullut mitään sen kummempaa kuin silloinkaan oli. Tuon reilun 10kg liikapainon kyllä pudotin pois ruokavaliolla ja liikunnalla. Nyt on mitat 182/80- sellaisella keskiraskasrakenteella. Itse asiassa nämä mitat on nyt samat kuin mitä parikymppisenä.
        Minun on helppoa tämä ruokavaliojuttu kun en osta jääkaappiin muuta kuin niitä harvoja ruokia mitä milloinkin syön. Se on nykyään leipää ja sen kanssa öljytonnikalaa ja juustoa myös aina, ja kanamunia myös keitän silloin tällöin. Lihaa ei tule syötyä lainkaan, ja leivonnaisia syön vain harvoin. Joskus pitkien tuntikausien lenkkien jälkeen syön ison pussin sipsejäkin kun pidän niistä.
        Juomana on kahvia kerran päivässä ja muutoin light juomia joihin aika usein vähän vodkaakin sekoitan.

Tietenkin myös hedelmiä syön aina kun edullisia ovat, lähinnä appelssiini ja tomaattia ja kurkkua myös, nämä siksi kun vaikkapa päärynistä saa liikaa kaloreita. Leivän levitteenä käytän 40% margariinia. Se tässä ruokavaliossa on hyvä kun minun ei tarvitse yhtään laskea sitä uskallanko syödä silloin kun huvittaa, ja niin minä aina myös syön sen mukaan kuin mitä huvittaa.

• Näin on

Tarkkaan ottaen et pääse siitä koskaan eroon, sillä sait sen syntymäsi myötä ja sairaus on geeneissäsi.

Hallintaan saaminen on ihan toinen asia.

• mulla ei diabetestä
        ykköstyyppi45v kirjoitti:

rajalla keikkuva,

Rasva-aineenvaihdunta on eri asia, sillä rasvaa muodostuu kehoon sen takia, että syödään liikaa ja liian ravinnon elimistö muuttaa rasvaksi eli kehon rasva on vararavintoa, joka on valkoisen rasvan muodossa. Kehossa on myös ruskeaa rasvaa, joka on elimistölle välttämätöntä ainetta.

Kannattaa tilata vaikkapa Diabetesliitolta tietoa diabeteksesta, jotta saa asiallista tietoa kyseisestä sairaudesta.

Ei se veren sokeri ole niin yksinkertainen asia. Esim kortisoli-hormoni nostaa veren sokeria, kuten myös kortisonilääkkeet. Tunnen myös kaksi hoikkaa ihmistä, jotka ovat saaneet kakkostyypin diabeteksen. Kumpikin on paahtanut itseään stressillä(kortisoli).

Mulla on muuten edessäni kaavio ihmisen aineenvaihdunnasta, ja siinä menee reittejä ihan joka suuntaan edes ja takaisin. Rasvoista menee mm. nuoli lipaasiin, josta edelleen nuoli glyseroliin. Glyserolin jälkeen on reitti glykolyysireaktion alueelle dihydroksiasetonifosfaatin kohdalle. Sinne mennessä kulutetaan eli tarvitaan ATP-energiaa. (Olisko tää se: rasva palaa hiilihydraatien liekissä)

Glykolyysissä reaktiot voivat mennä kahteen suuntaan pyruvaatin suuntaan ja glukoosin suuntaan. Glukoosista muodostuu eläinhiilihydraattia, glykogeeniä varastoon ja se voi muuttua takaisin glukoosiksi. Insuliinia tarvitaan vissiin siinä glykogeeniksi varastoinnissa.

Monimutkaista on, ja tiettyjen vitamiinien läsnäolo on välttämätöntä, että kukin kemiallinen prosessi voi tapahtua. En mä ihan kauheesti noita aineenvaihduntaprosesseja ymmärrä, mutta sen ainakin tiedän, että pelkällä vedellä paastoavakin pysyy hengissä pitkiäkin aikoja, eikä verensokeri mene nollaan.

Karppauksessa on vähemmän sallittuja ruokalajeja, mikä vähentää syödyn ruuan kokonaismäärää. Siinä on yksi karppauksen tehon salaisuus. Runsas valikoima saa ruokailijan syömään useampaa elintarviketta ja kokonaismäärä kasvaa. Kyllästymisefekti tulee nopeammin rajallisessa ruokavalikoimassa. Karppaajakin voi lihoa, jos syö liikaa.

Hyvä esimerkki lihavista karppaajista on ylensyöneet kotikissat. Tunnen kaksi ihmiskarppaajaa. Toisen paino on pudonnut huimasti. Toisen paino on pysynyt ennallaan. Yksilökysymyksiä.

• II-tyypin
        ykköstyyppi45v kirjoitti:

rajalla keikkuva,

Hilihydraateista kannattaisi käyttää hitaita hiilihydraatteja, esim. kokojyväleipää, valkoinen sokeri kohottaa nopeasti verensokeria.

Tyypin II diabetes on alkujaan rasvakeskeinen liposentrinen. jonka seurauksena veren ja tiettyjen herkästi vaurioituvien solujen sokeripitoisuus nousee liian korkeaksi. ei siis sokerikeskeinen /glukosentrinen/. Sokerin lisäksi tulee ruokavaliossa kiinittää huomiota myös rasvoihin.

• Afterlife78:.

Karppaaminen oli ennen insuliinin käyttöä ainoa tapa hoitaa diabetestä. Se siis todella toimii diabetekseen. Suosittelisin jättämään pois kaikki, joka on glygeemisessä indexissä korkealla, hedelmät, perunat, valkoinen vilja ja valkoinen riisi, sokeri, ym. Täysjyvät sopii (ruisleipä on täysjyvää). Minulla on valtava kokemus ja tieto terveydenhoidosta. Suosittelen myös, jos diabetes puhkeaa niin kiinalaista lääketiedettä, bitterguard on yksi hyvä, mitä myydään kiinakaupuissa teenä. Kiinalainen lääketiede tunnetaan pystyvän parantamaan lievän ja keskitason diabeteksen. Suomesta ei löydy kuin erittäin huonoja kiinalaisen lääketieteen harjoittajia, suosittelen Lontoota.

• Karppausleipä
        Omiki,. kirjoitti:

Hiilihydraattien vähentämisellä laihtuu. Ei niitä tarvitse radikaalisti jättää pois vaan vähentää. Minä olin tottunut syömään erityisen paljon ruisleipää ja lihoin siksi. Sitten siirryin vähähiilihydraattiseen pehmeään leipään ja vähähiilihydraattiseen näkkileipään. Mitenkään muuten en muuttanut ruokailutottumuksiani. Tuloksena oli, että aloin laihtua pikkuhiljaa, puolessa vuodessa meni viisi kiloa. "Karppausleipä" pitää verensokerit tasaisena paremmin ja näläntunteen loitolla pitempään.

• ruista ranteisiin
        asian tuntija kirjoitti:

Tässä taas vakaumuksen syvällä rintaäänellä puhuu asioista täysin tietämätön nimimerkki "huijareiden maailma"! Hänen olisi varmaan hyvä käydä esimerkiksi diabetes-liiton sivuilla ennenkuin tulee levittelemään omia uskomuksiaan muille. Ne ovat jopa hengenvaarallisia!

Toisaalta hänellä ei näytä olevan edes luetun ymmärtäminen olevan riittävällä tasolla asiallisten lähteiden ymmärtämiseen. Ketjun aloittajahan totesi nimenomaan, että kyseessä on tyypin 2 diabetes. Siinä insuliinin eritys EI ole loppunut. Insuliinin tuottaminen loppuu tyypissä 1.

Karppaus on vaarallista. Suonet männöö tukkoon ja aivot kärsii.

Ei kukaan voi elää karppaamalla muuten kuin hetkellisesti.

Karppaus on hengenvaarallista sairaille, esim. sokeritautisille.

• Carp ylihypetettyä
        antipetomaani kirjoitti:

"Ei karppaaminen mitenkään erityisen vaarallista ole."

Mitään pitkäaikausnäyttöä karppaamisen turvallisuudesta tosin ei ole. Heikkilällä on paljon viisaitakin ajatuksia, mutta miehen ikävä piirre on mennä monessa ideassaan liiallisuuksiin ja musta-valkoistuksiin. Kaveri on hiukka liikaa ON/OFF- monessa asiassa ja harmaan sävyjä puuttuu.

Karppaamisella on ikävä taipumus huonontaa joillakuilla veren rasva-arvoja - joten jos karppaa - niin kannattaa ainakin vaivautua seuraamaan vähän noita.

Laihdutusmenetelmänäkään karppaaminen ei ole mitenkään ylivertainen. Jotkut väittävät sen avulla olevan mahdollista välttää näläntunnetta - ja se joillakin ehkä toimii paremmin kuin muut dieetit. Esim. tämän kirjoittaja kuuluu porukkaan, jolle karppaus ei mitään ihmeempää etua tuota vaan minulla toimii ns. 24h paastomenetelmä paljon paremmin laihdutus- ja verensokeriarvojen normalisointidieettinä.

• demoni 1800 luvulta
        Afterlife78:. kirjoitti:

Karppaaminen oli ennen insuliinin käyttöä ainoa tapa hoitaa diabetestä. Se siis todella toimii diabetekseen. Suosittelisin jättämään pois kaikki, joka on glygeemisessä indexissä korkealla, hedelmät, perunat, valkoinen vilja ja valkoinen riisi, sokeri, ym. Täysjyvät sopii (ruisleipä on täysjyvää). Minulla on valtava kokemus ja tieto terveydenhoidosta. Suosittelen myös, jos diabetes puhkeaa niin kiinalaista lääketiedettä, bitterguard on yksi hyvä, mitä myydään kiinakaupuissa teenä. Kiinalainen lääketiede tunnetaan pystyvän parantamaan lievän ja keskitason diabeteksen. Suomesta ei löydy kuin erittäin huonoja kiinalaisen lääketieteen harjoittajia, suosittelen Lontoota.

"Karppaaminen oli ennen insuliinin käyttöä ainoa tapa hoitaa diabetestä."

Ja ihmisen elinikäodote oli 20-30 vuotta nykyistä lyhyempi eli delattiin 50 vuotiaina. Karppaavat diabeetikot delasivat jo 30-40 vuotiana.

Haluatko ihan oikeasti nuo ajat takaisin????

• Sekeria suoneen
        ruista ranteisiin kirjoitti:

Karppaus on vaarallista. Suonet männöö tukkoon ja aivot kärsii.

Ei kukaan voi elää karppaamalla muuten kuin hetkellisesti.

Karppaus on hengenvaarallista sairaille, esim. sokeritautisille.

"ruista ranteisiin" = tärkkelys = sokeri

• VHH=vähän hilareita
        huijareiden maailma kirjoitti:

VHH on nimenomaan se mihin ihminen lajina on sopeutunut miljoonien vuosien aikana.

VHH:ta käytettiin sokeritaudin hoitoon n. 150 vuotta aina 80-luvulle jolloin lääketeollisuus toi verensokeria alentavat lääkkeet, ja loppu onkin nykyista diabetes-bisiness historiaa.

Heikkilän mainitsema dietti VHH on nimensä mukaisesti VÄHÄ hiilihydraattinen dietti eli ruokavalio, siis EI hiilidyraatiton jota mustamaalaajat propagadoivat.

Hilarien määrä nostetaan ylläpitovaiheessa n. 70-100g päivässä. Esim. salaatissa on keskimäärin 1.4g hilareita per 100g, joten niitä voi 3-5kg, viljoja ei syödä ettei nosta verensokeria. Ja nyt siis puhutaan Diabetes II henkilöistä.

Jos D2 syö hilareita jotka nostavat verensokeria,hän joutuu ottamaan lääkeitä jotka rasittavat sisäelimiä kuten muniaisia. Siis lopputulema on sama kuin VHH:lla ja lääkkeillä, verensokeri alas eli kummasakaan tapauksessa insuliinia ei erity, mutta sama asia houdetaan eri tavalla, toisessa lääkkeillä joilla on tutkitusti jopa vaarallisa sivuvaikutuksia ja toisessa samalla dietillä johon ihminen lajina on sopeutunut parhaiten.

• näin o närehet

Minulla on ollut kakkostyypin diabetes vuodesta 1999 ja olen huomannut, että ainakin rasittava liikunta on nostanut verensokeriarvoani.. Laihtuminen liikunnan avulla taas on laskenut .
      Itselläni oli myös raskauden ajan diabetes ja se antaa yleensä viitteitä siitä, että kakkostyypin diabetes on odotettavissa vanhemmalla iällä.

• no sweet

Miks syötte sitä sokeria nin paljon?
      Sokeri tappaa. Uskokaa jo.
      Jättäkää pois leipä, pasta, peruna ja riisi, niin sekin jo helpottaa.

• tautipäällä

No voi hyvä hyssykkä!Ei riisitautikaan tule riisin syömisestä eikä sikotauti
        sian syömisestä.
        Oikea ruoka ja liikunta,hyvin tulee taudin kanssa toimeen!!

• Sokeri pois...
        tautipäällä kirjoitti:

No voi hyvä hyssykkä!Ei riisitautikaan tule riisin syömisestä eikä sikotauti
        sian syömisestä.
        Oikea ruoka ja liikunta,hyvin tulee taudin kanssa toimeen!!

...ja liikuntaa tilalle

Sokeritauti tulee hiilihydraattien ,mm. sokerin liikasyönnistä.

• Insuliina
        Sokeri pois... kirjoitti:

...ja liikuntaa tilalle

Ei muuten tule.

• antipetomaani

...ja liikuntaa tilalle

Tuokin asia pitäisi tutkia, vaikka se onkin varmasti vaikeaa.

Joku vertailu sokeritaudin esiintymistä ihmispopulaatioissa joilla on jyrkästi erilainen ravinto, mutta samantapainen perimä, voisi antaa osviittaa.

Sokeria ei voi syödä liikaa jos ei syö muita hiilihydraatteja. Se on niin pahaa.

• mutu-jak-ne-on

...ja liikuntaa tilalle

HÖPÖN-LÖPÖN-LÖÖÖ-periä tämän kirjoittajan p-o-t-a-s--k-a.

Ihan täyttä musta-tuntuu eli must-tunttu eli muta koko oletus.

• möttönen metsästä

Jättäkää lisäksi pois: punainen ja musta liha, käristetty ruoka yleensä, paistettu eritoten, uunissakin haudutettu on pahasta, voi on kamalaa, margariinikin, teollisesti kasvatettu kana ja -munat, makkaravalmisteet, muut juustot kuin home-mutta sehän on valmiiksi pilalla, kaikki muut jauhot paitsi kaura, teollisesti tuotettu ja valmistettu kala, teollisesti tuotetut maitovalmisteet. Jää jäljelle vesi ja kaura. Käytä lähdevettä ja syö puuroa. Noiden minkään, erikseen tai yhdessä poisjättäminen ei hyödytä mitään, mutta nälkäkuolemaan nääntymiselläsi on hohtoa = puurolla meni!

• 16 vuottaollut 2 Tyy

Kovat rasvat pois ,tilalle kevytlevitteitä ja juustot kans vähä rasvasiin .Ihan juustoja löytyy alle kymmenen%

• rusina sopassa

...ja liikuntaa tilalle

Sokeritauti ei tule hiilihydraattien liikasyönnistä, eikä maksakirroosi maksaloorasta ;)

• böööö

...ja liikuntaa tilalle

Joo, ei sokeriasyömällä saa sokeritautia, vaan rasvaista ja ravinneköyhää
        höttöä mussuttamalla. Suurin syy on kuitenkin lihavuus ja liikunnan puute.

• Afterlife78:.
        rusina sopassa kirjoitti:

Sokeritauti ei tule hiilihydraattien liikasyönnistä, eikä maksakirroosi maksaloorasta ;)

Rusina sopassa, itseasiassa tutkimusten mukaan valkoisen viljan syönti lisää kolmanneksen diabetes riskiä, kuten sokerikin

• Afterlife:.
        böööö kirjoitti:

Joo, ei sokeriasyömällä saa sokeritautia, vaan rasvaista ja ravinneköyhää
        höttöä mussuttamalla. Suurin syy on kuitenkin lihavuus ja liikunnan puute.

Böööö, kiva, kun keksit näitä juttujasi....

• Itselläkin on

...ja liikuntaa tilalle

Sokeritqauteja on kaksi. Ykköstyyppi eli lasten eli nuoruusiän diabetes, joka tulee siitä, että haiman insuliinia tuottavat solut ovat kuolleet (haiman Langerhansin saarekkeet). Sitten on kakkostyyppi eli aikuistyypin diabetes, jonka syynä on geenivirhe. Siinä keho tulee immuuniksi omalle insuliinille.

Siis ykköstyypin ja kakkostyypin ero on kuin yö ja päivä. Kyse ei ole saman sairauden eri muodoista, vaan kummallakin sairaudella on samoin näkyvä oire. Kakkostyypin varsinainen peto on metabolinen oireyhtymä.

Eli sokeritauti ei tule sokerin syömisestä!

Kumma juttu, mutta kakkostyypistä ei kaikilla yleislääkäreillä ole oikeaa tietoa. Minun kohdalleni on sattunut kaksi tällaista toheloa ja ellen itse olisi toiminut oikein, olisi hauta avautunut.

• kyllä se kaikkia uhk

Kakkostyypin diabetes kulkee suvuissa yleensä enemmän huoojen liikunta- ja ravitsemustottumusten takia, kuin perinnällisyyden. On tietenkin rasittavaa se, että asian eteen saattaa joutua tekemään uhrauksia, kuten siirtymään vähäsokerisempaan, enemmän kasviksia sisältävään ruokavalioon, jättämään herkut vain karkkipäivään ja juhlatilaisuuksiin ja pitämään painonsa kurissa, liikkumaan terveellisesti (pitkät ulkoilut, jumppa ja pyöräily yleensä sopivat kaikille)...
      Alkoholin kulutus kohtuuteen, luovut tiukasta viinasta, se rasittaa liikaa haimaa ja maksaa, ja samoin siideristä ja oluesta, ne on liikaa energiaa sisältäviä. Viini kohtuudella on ok.

Mutta fakta on silti se että diabetes tyypistä riippumatta on hallittavissa vain terveillä elämäntavoilla, säännöllisellä terveellisellä syömiselllä ja sen estäminen tyypiltä 2 on itsestä kiinni.
      Sokerin pitäminen tasaisena tarkoittaa tasaista syömistä, parin tunnin välein, terveellisillä välipaloilla.

Karpaamista et tarvitse, diettejä et tarvitse, tai voithan kutsua terveellistä ruokavaliota miksi haluat, mutta terveellisen ruokavalion kyllä, joka pohjautuu pitkiin hiilareihin ennemmin kun lyhyisiin, tasaisuuteen eikä ahmimiseen tai pitkiin väleihin, kasviksiin eikä lihaan ja valkoisiin viljoihin (mitä voi toki momlempia syödä kohtuudella), ja kohtuulilisuuteen tapana eikä diettinä.

Jokatapauksessa, sairastuit sitten mistä syystä tahansa, elämäntavat pitää olla hyvät, jos sairauttaan aikoo hallita. Joten siltä sinua ei pelasta avemariatkaan eikä asian pitkittäminen. Sopisi siis tehdä jotain ennen sokerikoomaa, tsemppiä! Se ei ole helppoa, on aina helpompaa vaan luovuttaa ja jäädä sohvalle, mutta elämäsi voi jatkua vielä 40 vuotta, joten sopii miettiä omaa kuntoa ja elämän laatua. KÄy ravitsemusterapeutilla, kunto-ohjaajalla ja terveyskeskuksessa: ja ala noudattaa ohjeita. Saatat elää laadukastakin elämää vielä.

• moi,olen 55v mies sairastan kakkostyypin diabetestä vuodesta 1999 alkaen,olen insuliinillä,voin todella hyvin liikun ja syön oikein,kalaa kolme kertaa vko,eriväri vihanneksia,ei perunaa,ei pastaa,tummaa riisiä.aamupalalla tummaa leipää,hedelmiä,paastosokeri 5.8-6.6 vlillä,aamuarvoni 4.7-6.2 liikun 4kert vko,käyn uimassa...voin hyvin nautin elämästäni,vaikka lisäsairauksiltakaan en ole välttynyt,jalkojen neuropatia,ja muutoksia silmänpojissa.Pirullinen tauti,jos ei hoida itseään,vertaistuki auttaa,olen huomannut,puhu asioista,ja ota selvää,osallistu diabetes toimintaan,,et jää yksin..mennään yhdessä kohti parempaa tasapainoisempaa elämää diabeettikkona,minua auttaa naisystäväni,se on tärkeää..olemme olleet yhdessä kohta 5v,ja nautimme toistemme seurasta,teemme terveelistä ruokaa yhdeessä,,jos poltat lopeta tupakointi,jos juot paljon alkoa,vähennä,syö usein ja vähän.liiku ja nauti elästäsi.. voimia..ota selvää,,älä jää yksin...terveisin jopo55

• tautipäällä

Siinä hyvä ohje kaikille!

• Oluen ystävä

Kuiva valkoviini kcal/dl 68, olut 5.8 tilpros kcal/dl 44

• melkeindiabetes

Diabetes on jo tullut, tai ihan oven takana. Jos kärsit välillä matalan sokerin tunteista, on ruokavaliosi pielessä. Syöt ehkä liian raskaasti ja harvoin tai sitten liikaa ns nopeita hiilihydraatteja, valkoisia vehnätuotteita, sokeria karkkeja.

Laihdutus, liikunta ja oikein koostettu ruokavalio, siinä estämisen keinot.
      Mene oman alueesi DEHKO hoitajalle. Tilanne on kartoitettava, eikä luuloon "ei tässä mitään hätää, sokeri on vain vähän koholla" pitä tuudittautua.

• ei voi mitään

Paastoarvo nuossut vuosikymmeninä aina vaan hitaasti, mutta varmasti. Sukurasite.
      Jotain sotuku maiosta lukiessa siinä esitteli sitä sotkua, mies, joka himohölkkääjä ikänsä, ja diebes silti..

• ...

Jos ravitsemus on pielessä, liikunta ei yksin riitä. Jättäkää pois lisäaineet ja vähentäkää hiilihydraatteja.

• liikuntaa liikuntaa
        ... kirjoitti:

Jos ravitsemus on pielessä, liikunta ei yksin riitä. Jättäkää pois lisäaineet ja vähentäkää hiilihydraatteja.

Ja sitä ei sovi unohtaa, että pitää syödä kuituja paljon, eli leipää (ruisleipää) ja puuroa, sitten vähän katsella niitä leivänpäällisiä. Ja liikuntaa lisää. Ylipainohan se tuonkin taudin puhkaisee.

• elämäntavat kuntoon

yli kuuden paastoarvo kielii jo alkavasta ongelmasta ja 7 on diabetesraja. 2 kertaa 12h paastonäytteestä (laskimoverinäyte labramittaus) mitattu yli 7 arvo= diabetes

• oskari6

Sinun on syytä hakeutua terveyskeskukseen sokerirasituskokeeseen ja saat tarkan analyysin sokeriaineenvaihdunnastasi. Lukemien ja oireiden ja varsinkin sukurasituksen perusteella sinulla on hoitoa vaativa sokeritauti. Lääkehoidon ja Kelan etuuksien vuoksi tarvitset lääkärin vastaanoton.

• chipie1

Kaikkea voi syödä kohtuudella. Ennen karppasin, mutta miksei voi nauttia yhden croissantin kerran viikossa? Tai pari palaa suklaata silloin tällöin.
      Alkoholiakin otan vain n kerran kuussa 1-2 lasillista Kossu rissiania. Absolutistikaan siis ei tarvii olla. Kaikki liian mustavalkoinen ajttelu pois.
      Diabetes tulee jos on tullakseen. paino kannattaa koittaa pitää alhaalla ja välttää tietenkin rasvaisia epäterveellisiä ruokia. Joskus voi siis herkutella niilläkin....ja syö sen mitä kuluttaa! Maalaisjärki hoi!

• Sepeteus2

Karppaus sitä,karppaus tätä....kylä se varmaan auttaa joitakin,mutta ei kaikkia.olen normipainoinen..syön hyvin.( terveellisesti ) liikun kunnolla..silti Diabetes iski..karppasin jo ennen kuin diabetes todettiin...että näin !!!!

• sokeripeikko

on vaanimassa... Muistakaapa kuitenkin kalibroida ne kotimittarit, ettei ala turhaan juomaan insuliinia. Laite pitää huoltaa ja kalibroida aika ajoin. Oskari6 antaa hyvää ohjetta jota kannattaa noudattaa. Taidan mennä itsekin uudelleen, koska mittarini näytti aamutuimaan 6,7 ja edellinen sokerirasitus oli jotain 5:n luokkaa.

• uusi oire

Kuuluuko taudin kuvaan, et silmissä mustenee?

• Jotain muuta

Ei kuulu. Olisiko liian ahainen verenpaine.

• löyhä tahto

Aika paljon itse voi vaikuttaa siihen, miten verensokeri käyttäytyy. Liikunta tehostaa sokeriaineenvaihduntaa. Sisäelinten rasvoittuminen aiheuttaa tulehdustilan koko elimistöön, joka nostaa mm. verenpainetta ja verensokeria. Päivittäinen liikunta ja turhien hiilihydraattien syömättä jättäminen ja oikeanlaisten rasvojen sisällyttäminen ruokavalioon auttaa ehkäisemään ja estää em. sairauksia.

Sokeria tulee joka tuutista: Sipsit, karkit, limonadit, energiajuomat, pikaruoat, välipalat ja kovetetulla kasvirasvalla tärkätyt elintarvikkeet on suurin syy kakkostyypin diabetekselle. Jättämällä kaikki em. höttöruoat pois, laskee sokeriarvot aivan varmasti. Tuohon kun lisätään liikuntaa, kuntosalia ja aerobista tulee tuloksiakin.

Kyllä sitä pastaa ja riisiä sekä perunaa saa syödä, kunhan ne syödään alkuperäisessä muodossaan, eikä esim. nuudelina tai ranskanperunoina.

• Syö ja liiku

Nuo sokeriarvosi ovat vielä hyvät, tosin ylärajoilla. Leivän, perunan ym. hiilihydraattipitoisten ruokien käyttöä kannattaa vähentää huomattavasti - rasvan käyttöä vastaavasti lisätä. Rasva ei ole niin lihottavaa kuin luullaan. Hedelmiä vähän, (niissä on sokeria). Limpparit, karkit, suklaat, jäätelöt, kahvileivät - niitä käytä vain jos vierailuilla tai juhlissa tarjotaan. Limppareita on light-versiona.

Liikunta ja lihaskunnon vahvistaminen (voimistelu) on varsinainen täsmälääke kohonneeseen verensokeriin. Esim. talvella hiihtolenkki, 5 km, miel. joka ilta ma-la, sunnuntai on lepopäivä. Ja kun mahdollinen ylipainosi laskee, niin samalla laskee verensokeri ja korkea verenpainekin. Painoa kannattaa pudottaa hitaasti, n. 2 kg/kk.

• apap1

Olen 60v. mies olen sairastanut 2tyypin diabetesta 8 vuotta lääkitys metformin, minulla on myös vahva sukurasite, olen liikkunut koko elämäni ajan ja syönyt melko terveellisesti. Olen myös todennut että rankka liikunta nostaa verensokeria, mutta kevyempi taas laskee. Kyllä sinun kannattaa mennä sokerirasitustestiin, todennäköisesti sinulla on jo diabetes, mutta ei mailma siihen lopu tulee vain vähän enemmän itsekuria elämään.

• HYväkuntoinen
    • mikähän rasva ok

ei rypsiöljyn käyttökään jos liika käyttää ole terveellistä, eilen sano yks vatsalääkäri tv.ssä ..

• hevonen 8

Varo vain ettei käy samaten ,kuin mustulaisen hevoselle kun oppi olemaan syömättä kuoli pois

• tiedenainen

2-tyypin diabetes on virustauti ja kerran eräs sellainen vähän vanhempi miesporukka 2-tyypin diabetesta sairastavia miehiä kävi Turun terveyskeskuksessa hiv-testeissä ja niiltä kaikilta löytyi hiv-positiivisuus.

Että hyvää ruokaa syövien miesten ja naisten hiv on tuollainen metabolinen tauti. Ja se raihnaista immuunivajausta aiheuttava hiv on vain seurausta siitä, että viettää niin sanottua huonoa elämää. Eli syödään huonosti ja ties mitä sattuu ja paljastui, että tämä homomiesten hiv, niin kaikki oikeastaan ne homot, joiden vastustuskyky romahtaa, niin he oikeastaan syövät ihan jotain paskaa ja kusta vain.

Että ruokaa syövien hiv on kakkos-tyypin-DM. Aloin sitä lääkärintöitä tehdessä ihmetellä, että miksi toi vanhempi ikäluokka ei koskaan ole hiv-positiivista, että munkin isä on keksinyt pornon ja siis kannattaa sitä elämäntyyliä. No, sitten paljastui, että hänellä on hiv, mutta se on oireeton. Ja oireellinen sairaus hänellä on 2-tyypin diabetes ja se on se, mihin kaikki hänen kaverit ihan jopa kuolevat.

Samaan aikaanhan maailmassa epidemiologisesti on tullut kaksi uutta kansansairautta eli hiv ja DM, että tilastojenkin valossa tämä täsmää.

2-tyypin diabeetikothan usein kuolevat alkoholin aiheuttamiin komplikaatioihin. Että tämä hiv nyt oli alkuun hyvinkin ovelaksi virukseksi todettu, kun ei edes viina siihen auta. Eikä vaikka Jaffalla lantrais.

Sitten taas lietsoin paniikin tunnelmaa kokouksessa Varissuon terveysasemalla, että ei riitä terveys, niin kauan kuin viina ei tehoa hiviin. Saimme sitten esitettyä toimeksiantopyynnön Brittien tiedustelupalvelulle, että huhujen mukaan esimerkiksi Afrikan prostituioitujen joukossa esiintyy hiv-negatiivisuutta, joka on verikokeilla todistettua. Ja Brittien Bondit lähtivät tekemään kotietsintöjä Nairobiin. Ja sieltä löytyi se, että hiv-negatiivisuus on sama kuin pähkinäaddiktio. Tai suolapähkinäaddiktio. Että jokaisen likaisen roiston jälkeen ottaa pari pähkinää, niin ei tule hiviä.

Jälkeenpäin on tutkimuksissa havaittu, että se on omega-rasvahappo, joka poistaa hivin ja sitähän on myös rasvaisessa kalassa täällä Suomessa ja ehkä jopa maidossa.

Kaiken kaikkiaan siis DM:n hoito on se monipuolinen ravitsemus, ettei tule immuunikatoa. Ja sitten vielä pähkinää.

• vanhentuneita oppeja

Elintapasairaus vai perimäsairaus? Tietopuolta olisi syytä päivittää nykyisen tiedon tasolle.

Elintapasairastuneet eivät jaa perintönä diabetestä vaan vääriä elintapoja. Sukurasite on vain yksi altistava mahdollisuus diabeteksen sairastumiseen.
      Joku ihmettelee miksi sairastuu diabeteksee, vaikka suvussa sitä ei ole ollut. Toinen odottaa päivää, koska se diabetes tulee, kun kaikilla muillakin perheessä se on, eikä se silti tule koskaan tälle yhdelle.

Samoin kuten tupakointi voi altistaa keuhkosairauksille, mutta ei välttämättä sairastuta keuhkosairauksiin.

• TimppaVihti

LCHF eli vähähiilihydraattinen ruokavalio on ollut Ruotsissa virallinen diabeteksen hoito vuodesta 2008 lähtien. 2-tyypin diabeetikoilla paino putoaa ja pääsevät lääkkeistä loppuiäkseen. Samalla myös esim verenpaine tarvittaessa laskee automaattisesti normaalitasolle. Vuosien ruokavaliohoidon myötä 2-tyyppi lopulta PARANEE! 1-tyypin diabeetikot pääsevät eroon ateriainsuliineista. 100 vuotta sitten ennen insuliinin keksimistä ei ollut muuta hoitoa kuin VHH ruokavalio.

• Verkkari

Näin terveydenhuollon ammattilaisena kehotan minäkin välttämään turhia hiilihydraatteja. En karppaa itse, mutta jätin pois vaalean viljan, perunan, pastan ja valkoisen riisin. Vointi parempi, kiloja lähti jne. Ei trvitse mennä äärimmäisyyksiin noudattamalla ehdottomuutta, mutta joskus on helpompi olla kokonaan ilman kuin yrittää vähentää. Sokeri pois, runsaasti kuituja marjojen muodossa. Myös hedelmät voi vähentää minimiin, eikä tuoremehuja kannata juoda, ovat suuria energiapommeja. Kokeile ja kerro sitten, miten kävi. tsemppiä!

• tiedenainen

Siinä sinä olet väärässä, että kehoitat jättämään hedelmät, marjat ja perunat pois. Sillä kuten jo 2000-luvulla Turun Medicityn tutkimuksissa on todettu, niin diabetes on enterovirustauti. Ja marjojen ja hedelmien vitamiinit auttavat virustorjunnassa. Lisäksi perunakin on yllättävän vitamiinipitoinen ja terveellinen.

• etkö osaa lukea
        tiedenainen kirjoitti:

Siinä sinä olet väärässä, että kehoitat jättämään hedelmät, marjat ja perunat pois. Sillä kuten jo 2000-luvulla Turun Medicityn tutkimuksissa on todettu, niin diabetes on enterovirustauti. Ja marjojen ja hedelmien vitamiinit auttavat virustorjunnassa. Lisäksi perunakin on yllättävän vitamiinipitoinen ja terveellinen.

puhe on hedelmien poisjättämisestä eikä marjojen

• osaan lukea
        etkö osaa lukea kirjoitti:

puhe on hedelmien poisjättämisestä eikä marjojen

Joo, mutta kun hedelmäthän ovat täynnä C-vitamiinia. Niin sinun ohjeesi ovat suorastaan vaarallisia. Olet itse ihan tyhmä ja tietämätön. Mikset seuraa tieteen tutkimustuloksia, vaan kerrot vain jotain typeriä ohjeita?

• pelkkää sokeria
        osaan lukea kirjoitti:

Joo, mutta kun hedelmäthän ovat täynnä C-vitamiinia. Niin sinun ohjeesi ovat suorastaan vaarallisia. Olet itse ihan tyhmä ja tietämätön. Mikset seuraa tieteen tutkimustuloksia, vaan kerrot vain jotain typeriä ohjeita?

makeat hedelmät ovat pelkkää sokeria, c vitamiinia saa parhaiten mustaherukoista

• suoraan luonnosta
        pelkkää sokeria kirjoitti:

makeat hedelmät ovat pelkkää sokeria, c vitamiinia saa parhaiten mustaherukoista

Eikä ole. Luonnon itse auringon alla valmistamat hedelmät ovat täynnä jos jonkinlaisia luonnon ihmeitä tekeviä aineita, joita edes biokemialliset molekyylikokeet eivät ole vielä paljastaneet, että mitä ne oikein ovat.

On taas niin imbesilleille suunnattua yksinkertaistettua propagandaa, että hedelmät ovat pelkkää sokeria. Otapa nyt sinäkin sokeripussi käteesi ja katsoisit edes miltä pelkkä sokeri näyttää ja sitten vaikka omena toiseen käteen ja tee oikein diagnoosi. Että onko se sama vai onko se eri?

Ja jos sitten vielä olet sitä mieltä, että juu samahan se on, niin sitten...

Että ihan kuka tahansa pystyy jos silmämääräisesti arvioimaan, että onko sokeri ja hedelmä sama asia vaiko eikö ole. Paitsi jos on sokea.

Jo omilla silmillä näkee, sen että

1. väri on eri

2. rakenne on eri

3. muoto on eri

Ja sitten jos oikein rupeaa erittäinkin tieteelliseksi, niin huomaa, että jopa maku on ihan eri.

• Le grande dejeuner

Miksi riisi on pannassa? Kiinassa ja Intiassa sitä vedetään urakalla nassuttimeen.

• _89((_

Täysjyväriisi ei mielestäni olekaan mikään paha peikko. Ongelmana on se, jos vatsa täytetään sellaisella ruoalla, josta ei saa ihmisen tarvitsemia vitamiineja, hivenaineita, kivennäisaineita jne. Pitäisi siis syödä vain sellaista ruokaa, josta keho hyötyy. On eri asia syödä ravinnoksi esim. 4 dl valkoista riisiä tai 4 dl täysjyväriisiä, josta saa kuitua jne.

Kiinassa ja muualla Aasiassa riisin lisäksi syödään lähinnä kasviksia. Suurin osa maapallon asukkaista on kasvissyöjiä, koska heillä ei ole rahaa liharuokaan. Hoikkuus perustuu kohtuupieniin annoksiin, ruokaluaikoihin ja runsaaseen fyyysiseen liikuntaan. Suomessa syödään lihaa joka aterialla, autolla kuljetaan paikasta toiseen ja ruokien välillä vielä napostellaan herkkuja, jotka ovat täynnä sokeria, transrasvoja ja lisäaineita.

Diabetes on jo nyt kansantauti. Se on elintasosairaus, joka johtuu ylipainosta, liian vähäisestä liikunnasta ja ruokavaliosta, joka ei sisällä terveellistä ruokaa tarpeeksi, vaan liikaa rasvoja.

• Kokeillut

Vain vastaamalla pääsin kirjoittamaan. Asia ei siis koske riisiä. Itse olin vuosia sitten lähellä diabtes diaknoosia. Kuitenkin ei mennyt lääkitykseen ja sain terveydenhoitajan ruokavalio ohjeet. Mieluimmin ruisleipää tai ei ainakaan vaaleaa.
        Lisäksi kasviksia vaikka voileivän päälle lisänä. Pidän kasviksista onneksi ja vihanneksista. Rasvaa vältettävä siis sitä kovaa rasvaa. Liika rasva muuttuu sokeriksi elimistössä. Itse vaihdoin valkean sokerin ruokosokeriin kahvissa.Valkea sokeri liian puhdasta. Luonnollisempaa tumma sokeri. Lenkkeily ja liikunta on suotavaa siinä minulla skarppaamista. Olen näillä ohjeilla välttänyt saamasta diabetes2.

• Oikea.

Ruokavalio ja liikunta estää diabeteksen puhkeamisen. Pitää vain painon normaalina, niin ei ole huolen häivää diabeteksesta. Toki pitää myös välttää alkoholia ja tupakointia. Eli, kaikinpuolin terveellinen elämäntapa on a ja o, niin kuin muidenkin sairauksien puhkeamisen estämiseksi.

• Tietoa on

Ota ohjeista vaarin ja osta ja lue se Heikkilän kirja. Minulla on nk. karppaamisesta erittäin hyviä kokemuksia. Karppaaminenhan perustuu siihen että hiilihydraatit muuttuvat kehossa sokeriksi ja soleri keskivartalorasvaksi. Kun karppaat niin samalla laihdut kontrolloidusti ja mitä pienempi paino sitä paremmin haiman kehittämä insuliini riittää kehon tarpeisiin ja sokeroarvot laskevat. Jos luettuasi et usko kokeile vaikka puoli vuotta tee sen jälkeen koe ensin vaa-alle sitten sokerimittaus ja verenpaine. Yllätyt kuten minä kun labran tulokset olivat ihan toista kuin akaisemmin eli huikeasti paremmet Sitäpaitsi kirjassa kerrotaan että liiallinen sokerin syöminen autta syövän syntymistä, tämä tutkimus on aikoinaan palkittu lääketieteen Nobel palkinnolla. Kokeile ja päätä sen jälkeen itse.

• tiapeetikko45v

Iän myötä,

verensokeriarvosi on liian korkea paastoarvoksi, joten kannattaa marssia heti joko työterveyslääkärille tai terveyskeskukseen, jotta siellä otetaan tarkka verensokeriarvo ja tehdään myös verensokerin rasituskoe.

Verensokerimittarit antavat usein joko liian korkeita tai matalia arvoja, joten niiden perusteella ei voi sanoa suoralta kädeltä, että olisit jo kakkostyypin diabeetikko.

Et maininnut mitään painostasi ja pituudestasi, koska painoindeksi on yksi tärkeä asia kakkostyypin diabeteksen puhkeamiseen. Jos ylipainoa on, niin kannattaa heti hakea diabetesdieetin ruokavalio-ohjeet terveyskeskuksesta ja aloittaa niiden mukainen syöminen. Se estää diabeteksen puhekamista, jos saa painon normaaliksi.

Itselläni on ollut ykköstyypin diabetes jo yli 45 vuotta.

Meillä on erilainen sairauden kulku, mitä kakkostyypeillä ja nykyisin hyvän hoidon ansiosta ykköstyypin diabeetikot eivät sairastu usein lisäsairauksiin.

Kakkostyypin diabeetikot kuormittavat nykyisin dialyysipaikat eli keinomunuaishoitopaikat, heille tehdään paljon sydämen pallolaajennuksia tai ohitusleikkauksia, kakkostyypeillä on veren hyytymisarvot koholla ja heitä uhkaa aivohalvaukset ja sydäninfarktit puhumattakaan aivoinfarkteista.

On monta syytä pitää paino normaalina ja liikkua, jotta verenkierto toimii hyvin ja veren kolesteroliarvot pysyvät matalina.

Jos paastoverensokeriarvosi ovat koholla, niin tuo kuvailemasi matala verensokeriarvo ei ole muutoin mahdollinen kuin silloin, jos käytät jo jotain verensokeriarvoja laskevia lääkkeitä.

Kipin kapin tutkimuksiin, jotta tiedät enemmän, eikä tälläisiä asioita oikeastaan voi palstalla kysellä.

• ap.

Sokerirasitus on tehty 1,5 v sisällä ja se oli ok., Pari kuukautta sitten otettiin paastosokeri terveyskeskuksessa ja mukana oli myös pitkäsokeri. Arvot olivat kuulemma ok., muuta niistä ei sanottu. Kolesterolit olivat koholla (siis muut arvot paitsi triglyt ja HDL, jotka olivat rajoissa ja ihan ok.).
        Lääkäri oli kyllä jo tuputtamassa kolesterolilääkitystä, mutta en suostunut.

Painoindeksini on seilannut 22 ja 23 välillä, joten en ole ylipainoinen (mutta ei ollut äitinikään, kun 2-tyyppiin sairastui). Tosin painoindeksini oli vielä n. 4-5 v sitten 19-20 välillä, joten olen iän myötä kyllä vähän lihonut.

Liikunnan kanssa on ollut vähän vaihtelevaa.
        Hyötyliikuntaa täällä maalla tulee kuitenkin väkisinkin harrastettua.
        Täältä on sen verran pitkä matka kaikkiin harrastuspaikkoihin, että joku järjestetty liikunta on sitten saanut suosiolla jäädä, kun ei ole aina autoakaan käytössä (tosin sen puuttuessa joutuu sitten usein käyttämään paljon omia jalkojaan, kun joukkoliikenne on koko seudulla -myös kaupungissa- olematonta). Yksitoikkoinen maantiellä tallustelu ei kuitenkaan pidemmän päälle juuri kiinnosta.
        Mieluummin menen sitten vaikka metsään. Kesällä ja syksyllä tuleekin oltua paljon liikkeessä, kun on marjastus ja sienestys aika. Talvella on sitten hiljaisempaa.
        En rakasta talviurheilulajeja ja olen niin palelevaa sorttia (vaatetuksesta huolimatta), että palelen talvella jo sisätiloissakin ja sitten iskee aina kaikenmaailman kolotukset (fibromyalgia todettu) ja pakkanen ottaa henkeen.
        Ajoittain kivut yltyy esim. lonkassa, tai jalkaterässä niin pahoiksi, että en voi edes ajatella mitään lenkkeilyä, joten liikuntaan tulee pakollista taukoa.

En käytä ollenkaan alkoholia, en mitään virvoitusjuomia ja jotain kovin rasvaista, suklaata yms. en voi myöskään syödä, kun sitten taas refluksivaiva pahenee. Kaupasta en juurikaan herkkuja ostele. Kaupassa käyn muutenkin todella harkitusti, kun matka on pitkä ja rahaa niukasti, joten yleensä mulla ei ole täällä kotona edes mitään herkkuja saatavilla, ellen itse leivo, mutta en ole enää vuosiin käyttänyt edes esim. valkoisia vehnäjauhoja, tai tavallista sokeria.
        Talvella tekee kuitenkin vaan kamalasti mieli hiilihydraattipitoista syötävää, mutta yritän pitää leivän määrän minimissä ja käytän lähinnä tummaa leipää. Ainoastaan perunalle olen perso, pastasta en juurikaan pidä, enkä syö juuri koskaan riisiä.
        Marjoja tulee syötyä aika paljon, kun niitä on aina syksyisin pakastimet täynnä.

No, eilen illalla en syönyt klo 21 jälkeen mitään ja aika vähähiilarista ravintoa söin.
        Tänä aamuna mittasin paastoarvot tuossa klo 8:n jälkeen ja nyt se sitten näytti ainoastaan 5.2!!
        Että vähän näköjään arvot heittää.

Eilen aamullahan tuli lähinnä sen takia ryhdyttyä tuohon sokereiden mittaushommaan, koska sain ulkona aamuhommia tehdessäni yhtäkkiä sellaisen pahoinvointi-heikotus-kylmähiki kohtauksen. Luulin, että verensokerit on liian alhaalla, kun en ollut vielä syönyt mitään, mutta eipäs sitten ollutkaan, vaan ihan toiseen suuntaan...

• hus pois 2-tyyp.diab

- 2-tyyp. diabetes jäi tulematta, kun pudotin painoa - vaivaiset 4 kiloa riitti minulla siihen. Labrakokeet jo olivat yli 7 ja jos kerran vielä olisi ollut yli 7 niin lääkitys olisi pamahtanut. Lääkärin jouduin puhumaan ympäri, ennenkuin sain hänet tosissaan neuvomaan, mitä voisin itse tehdä ehkäistäkseni asian. Lääkäri tuntui olevan varma, että edetään lääkitsemissuuntaan. Ei ilmeisesti uskonut minun kykenevän laihduttamaan ja liikuntaa lisäämään, niin hämmästynyt hän oli seuraavan labratuloksen saatuaan.
      - Liikuntaa lisäsin entisestään, koska aina olen sitä harrastanut. Ruokavaliooni kiinnitin huomiota ja kysyin neuvoja terveyskeskuksen asiantuntijoilta. Mitään kovin radikaalia muutosta en tehnyt ruoan laatuun mutta määrää vähensin - leipää vähemmän, peruna melkein pois, marjoja lisää=mustikoita joka päivä - vihanneksia lisäsin, hedelmiäkin jonkin verran - juustoja, rasvattomia jogurtteja & marjoja/lesettä niihin, broileria, vähärasvaista naudanlihaa.

• asiaaaa

Hei.

Nyt vähän järkeä tähän keskusteluun. Jos haluat olla terve, elä terveellisesti! Vai mitä?

Liiku, älä ainoastaan harrasta liikuntaa vaan elä liikkuen: kävellen tai pyörällä töihin/kauppaan, siivoa, laita itse ruoka, istu vähemmän koneen/telkkarin ääressä. Lisäksi sitten ihan kunnon hikiliikuntaa ja lihaskuntoa.

Tee itse ruokasi. Mahdollisimman paljon raaka-aineista, ei mtn puolivalmisteita tai varsinkaan eineksiä tms. Ihan oikeasti ihmiset, kuinka voitte kuvitella, ettei teollisesti prosessoiduilla läppäpitsoilla, hampurilaisilla, sipseillä ja karkeilla olisi osuutta suomalaisten huononevaan terveyteen??? Niitähän kaupat notkuu ja suomalaiset mässää, kun se on olevinaan niin terveellistä syödä Saarioisten "kotiruokaa"..

Ja sitten nämä kasvirasvat ja margariinit.. Milloin niistä päästäis eroon? Halpaahan se moska on, mutta sitäkin pahempaa terveydellesi!
      Mieluummin voita, se ei sentään ole myrkkyä, vaikka niin täällä Suomessa kovasti yritetään väittää. Mummini ja äitini ovat aina voita käyttäneet ilman mtn ongelmia, samoin minä!

Tässä pari linkkiä, suosittelen lukemaan!

http://medianvahtikoira.blogspot.fi/2012/01/totuus-kevytlevitteista-margariinista.html

http://medianvahtikoira.blogspot.fi/2012/02/glukoosi-fruktoosisiirappi-paholaisen.html

• lapatossu2

Aa puhuu ASIAA

MARGARIINITon myrkkyä soluillemme,kovetetut kasvisrasvat nimensä mukaan jäykistävät solukalvoja,siitä seuraa että solumme eivät voi "hengittää"normaalisti===>monenlaisia aineenvaihduntasairauksia

Näitten TRANSUJEN välttäminen on todella vaikeaa,niitä tungetaan mitä ihmeellisimpiin ruokiin,pillereihin yms.

ALLE 0.5% pitoisuuksia ei tarvii edes ilmoittaa....

100-150mikrogrammaa d3 tasapainottamaan hormoonitoimintaa ja kotona tehty perusmuona kunniaan

• Pete....

Mitä teetkin niin älä vaan karppaamaan rupea, siihen on kuollut Suomessakin ihmisiä jo ihan tarpeeksi. Lisää liikuntaa ja hiilareita pois niin varmaan laskee. Missään nimessä liikunta ei voi nostaa sokeriarvoja, en tiedä mistä joku noin typerän ajatuksen on kehittänyt.

• minivuokko

Arvoista päätellen sinulla saattaa olla jo diabetes. Tarkkaile sokeriarvoja, sekä aamulla ravinnotta sekä noin tunti aterian jälkeen. Kirjoita ne muistiin ja merkitse, onko mittaus suoritettu aterian jälkeen vai syömättä. Jos arvot ovat jatkuvasti koholla, lääkäriin ja muistiinpanot mukaan. Jos sinulla on ylipainoa, yritä hoitaa se mitä pikaisemmin pois, samoin kohonnut verenpaine ja korkea kolesteroliarvo. Nämä yhdessä muodostavat ns.metabolisen oireyhtymän, joka on huomattava riskitekijä verisuonisairauksien suhteen. Kevyt, mutta säännöllinen liikunta vaikuttaa edullisesti sokeriarvoihin ja se myös kohottaa HDL-kolesterolia. Jätä verensokeria kohottavat ruoka-aineet pois. Muista, että myös pulla ja pitsa, siis kuorittua vehnää sisältävät leipomotuotteet kohottavat verensokeria rajusti. Olutta ei saisi käyttää ollenkaan.

• Kevättuulia53

Miksi avaaja laitot tuon verisen kuvan heti alkuun? Säälittävä olet.

• *HelpostiKorvattava*

Mitä Vi***a, sitä loputtomiim vinguttaa, lerssii ja mäyris keppanaa iltapuhteil..
      Päästelee täysill niinkauvan ku voi, ei tänne kannata Jutan ja Jykän järjestämiä Kreikkavelkoja jäädä makseleen..

Elää täysillä ja nauttii olostaan, ei oo häävii rollaattorilla laahustaa oli sitte Karppaaja tai Hörppääjä..??

Soon vain elämää.. Hautuumaa on täynnänsä 'Korvaamattomia'.**

• rasvakeitin

Onhan se mukavempi elää terveenä se lyhyempikin elämä.
        Muistettava pitää välillä taukoa päihteistä. Nousee se viinakin sitten iloisemmin päähän eikä ole sitä joka päiväistä kalja pöhöä.

• nainen vm-70

moi!yhdyn äskeiseen kirjoittajaan.jokainen vastaa omasta terveydestään.turha sitä on saarnata syö sitä tee tätä.jonnin joutavaa.itellä on verensokerit ja verenpaineet sekä kolesteroli korkeella mut antaa vaan olla.herkutellaan ja juodaan keppanaa pullo tolkulla.se on paras lääke.

• paluutarpeelliseenva

Olisko mitenkää paikallaan kysyä lääketieteen opintoja saaneelta, esim. lääkäriltä?

Sen kyllä tiedän 10 vuotta diabeetikon kanssa olleena et liikunta on aina hyvästä. Tottakin pitää sen jälkeen tankata ja ennenkin mut periaatteessa aina liikunta etunojassa mennään, säädöt menee sitten liikunnan ehdoilla. Pizzat ja pastat ei hyviä eikä munkkirinkelit (vaikka maistuukin hyvältä). Diabeetikon ruoka on hyvin alkeellista mut terveellistä (kastikeet veks ym. rasvasotkut). Joskus voi retkahtaa mut tavaksi ei ole hyvä ottaa. Seksi tekee diabeetikolle erittäin hyvää.

• Diabeetikko

Miksi kysyä lääkäriltä, kun samaa voi kysyä täältä ja saa oikein avaukseekin kiiltokuvan koristeeksi, Vuh!

• Diabeetikko

Hei
      Minulla on ollut diabetes nyt 22-vuotta. Diabeteksen hyvään hoitoon kolme kultaista sääntöä, eli mitä syöt, miten liikut, miten motivoit itseäsi huolehtimaan itsestäsi.
      On totta, että kortisoli-hormoni nostaa verensokeriarvoja liikkuessa ja rankan liikkumisen jälkeenkin keho tuottaa sitä. Ruualla on iso merkitys, muistat vain lautaselle laittaa salaattia ja mitä ikinä sitten syöt (peruna, makaroni, riisi, liha, kala)
      On olemassa myös hyviä diabeteshoitajia, joilta saat varmasti hyviä neuvoja, mutta diabetes on nykyään valitettavsti elämäntapasairaus.
      Voi myös olla seurausta edellisillan liikunnasta. Jos et ollut syönyt mitään illalla, keho alkaa nostattaa arvoja ylös varotoimena.
      Voimia jokatapauksessa hallintaan

• MEHTO-UKKO

KYLLÄ ON VIISASTA PORUKKAA TÄLLÄKIN SIVUSTOLLA. JA NYT YKSI UUSI RUOKA VINKKI!!!! SYÖ: JÄNIS, PORO, HIRVI, MAJAVA, TEERI, MEHTO, LEHTOKURPPA, SORSA, KALAT, YM. RIISTA. JA SE MIKÄ ON ITSE METSÄSTÄ /JÄRVESTÄ HANKITTUA JA RAKKAUDELLA VALMISTETTU EI NÄY MITTAREISSA JOITA TE KÄYTÄTTE. SIIHE KUN HÖRPPÄÄT KORPIKUUSEN KYYNELTÄ PÄÄLLE NIIN JOHAN POTKII!!! TERVE VAAN!

• Itselläkin se

Minulla tuo helkatin sukuvika todettiin ihan 90-luvun alussa. Menin työterveyslekurille ihmettelemään, miksi minua väsyttää aina välillä niin mahdottomasti. Jopa siten, että saatan metrossa nukkua parin aseman välin.

Nyt tiedän tästä helkatin taudista ihan liikaakin. Vielä ei ole mitään peruuttamatonta päässyt tapahtumaan, mutta ne tapaukset ovatkin sellaisia, etteivät koputtele tullessaan ja kun ne sitten ovat havaittavissa, asia voidaan lähinnä van todeta.

Minusta on väärin puhua kakkostyypin diabeteksesta, sillä tuo sokeritauti on oikeastaan vain yksi oireista. Insuliinin eritys on ollut runsasta, mutta olen omalle insuliinille immuuni eli se ei vaikuta. Itse asiassa kyse koko taudista on lähinnä metabolinen oireyhtymä eli mikä tahansa verenkierrossa, hermostossa tai sisäelimissä voi brakata hyvin lyhyellä varotusajalla.

Tautihan on periytyvä. Jos geeniä ei ole, ei kakkostyyppiä voi saada. Jotkut meistä ovat lihavia, jotkut laihoja. Liikunta on hyväksi ja parantaa oloa, mutta itse tautia se ei paranna mihinkään. Hiilareista ne hitaat ovat pahimpia. Sokeri on kuin kivi, mikä ilmaan heitettynä putoaa alas yhtä nopeasti.

Olen sekä pilleri- että pistoshoidossa. Lekuri totesi, että painoni tulee jatkuvasti nousemaan enkä itse voi ilman avustusta tehdä sille asialle yhtään mitään. Nyt pistän myös Victozaa ja onhan tuo melkoinen suolistohormoni! Ei ihme, että Veskukin sitä niin kehui. On vaan pirskatin kallis lääke, mutta hintakatto tulee vastaan kait jo toukokuussa.

Tavalliselle yleislekurille ei tämän taudin kanssa kannata mennä, tämä vaatii spesialistin. Tuosta minulla on kokemuksia, pari yleislääkäriä on jo ohjeillaan meinannut tappaa minut.

Nyt tiedän, että tämä tauti on hyvin paha, aivan AIDSin luokkaa. Parantua en koskaan voi, mutta hallintaan voin toivottavasti tämän saada. Kaikkia haavoja ja tavallisia pikkusairauksia pitää varoa, sillä ne voivat kehittyä tosi pahoiksi.

En halua pelotella, mutta tämä tauti on pakko ottaa haudanvakavasti tai on vakavasti haudassa.

• Laihikselle vaan

Victozassa ei tule enää kattoa vastaan kun siltä poistuu huomenna korvattavuus. Maksat täyden hinnan vuoden loppuun saakka.

• vinssi42

ovat lähellä normaalia

• iän myötä

Onpa tullut vastauksia ja näköjään joku muukin käyttänyt nimimerkkiä ap. ja aika asiattomin kommentein (kuten kai normaalia täällä...).
      Käytin itse myös tuolla kerran em. nimimerkkiä, yhdessä pitkässä vastauksessa, jossa päivitin tilannetta, mutta moni vastaajista ei näköjään ollut sitä huomannut.

Eli siis...
      Seuraavana aamuna, kun tein uuden mittauksen, niin arvo olikin nyt sitten vain 5.2. Tänään mittasin vielä joskus klo 10 aikoihin. En siis ollut vielä syönyt mitään ja olin tälläkin kertaa ollut ulkona liikkumassa pakollisissa aamutoimissa. Arvo oli tällä kertaa 5.4.
      Eli nyt siis kahteen päivään ei ole ollut noita suurentuneita arvoja.
      Miten ne näin heittää?
      Sinä aamuna, kun mittari näytti sen arvon 7, olin syönyt illalla ihan normaalisti, en ollut mitenkään paastonnut.
      Tosin söin aika hiilaripitoista ravintoa. Seuraavina iltoina yritin sitten taas vältellä näitä hiilareita...

(P.S. Ja niin mikä avauksen verinen kuva...? Jäi vähän epäselväksi nuo pari kommenttia tuolla, liittyikö jotenkin tähän asiaan...?!).

• Itselläkin on

Jos epäilyttää ja on mahdollinen sukurasite, kannattaa mennä lekuriin. Lekuri laittaa lapralähetteen ns. sokerirasitustestiin. Se osoittaa varmuudella, voiko DII iskeä. Jos tulos on positiivinen, onkin aika käydä asiantuntevalla diabetologilla.

• Itselläkin on
        Itselläkin on kirjoitti:

Jos epäilyttää ja on mahdollinen sukurasite, kannattaa mennä lekuriin. Lekuri laittaa lapralähetteen ns. sokerirasitustestiin. Se osoittaa varmuudella, voiko DII iskeä. Jos tulos on positiivinen, onkin aika käydä asiantuntevalla diabetologilla.

Täsmennetääs tuota sokerirasituskoetta. Kun se on kerran tehty ja ikää on ollut ainakin 18 vuotta, on saatu lulos voimassa koko eliniän. Se siis kertoo sataprosenttisella varmuudella, onko DII-alttius vai ei. Jos saatu tulos on negatiivinen eli alttiutta ei ole, ei sitä kakkostyyppiä tule saamaan koko elämässään, olipa sitten lihava tai laiha, söipä mitä tahansa, liikkuipa miten tahansa tai sitten ei.

• Yks D2

Illalla syöty hiilihydraatti ja sen vaikutustapa vaikuttaa aamuarvoihin joten eroja voi olla.

Olen ollut muutaman päivän mobiiliversion takana joten en näe mainosbanneria. Ehkäpä ylläpito nosti tämän ketjun banneriin ja siellä voi olla mikä tahansa ylläpidon laittama kuva (ei siis aloittajalta).

• imanu1

saattaahan olla myös väärä lääkitys tahi vähäinen/liiallinen ulkoilu tai fyysinen rasitus

• Transitman

No joo itsellä ainakin havaittiin db 32 ikävuodessa painoa noin 80kg ja pituus 178cm
      Eikä kuulemma pysty määrittelemään kumman tyypin on mut minkäs teet.

• Moi
      Olen eräs juuri 37-v täyttänyt nainen. Mulla on ollut Tyypin 2 Diabetes jo n. 9,5 vuot-ta. Ja ainoastaan mun omalla kummitädilläni on sama, muilla suvussa ei ole, tai en ainaskaan tiedä, onko.........
      Omat sokeriarvot pysyvät kurissa näin: mä mittaan oman verensokerini joka ke aa-mulla ennen ylösnousua, ja illemmalla uudestaan, ne pysyvät kurissa siis, että syön joka ti illalla n. 10-15 minuuttia ennen nukkumaanmenoa 8 maapähkinää ja juon la-sin vettä lisäksi. Samoin mä teen myös illemmalla. Tosin harvemmin ne arvot ovat nousussa, mutta ei aina. Ja taas on ensi ke mun mentävä verikokeeseen......
      Olin siis vasta 28-v, kun sairastuin tähän. Ilman syytä.....en ollut ylipainoinenkaan.....
      Omia lapsia ei ole, olen 100% sinkku, savuton ja raitis.

• Vanhat rutiinit

Hieman huvitti tuo maininta että mittaat keskiviikko-aamuisin ja valmistaudut [hyviin]lukemiin tiistai-illan ruokailutavalla. Voinhan minäkin välttää illalla hiilihydraatteja ja saan loistavia sokeriarvoja seuraavana aamuna. Mutta tuollaiset mittaukset antaa väärän kuvan verensokerista.

Minulla on D2 ja mittaan JOKA aamu verensokerin (lääkityksessäni on myös perusinsuliini joten mittaus tarvitaan) ja muutamia kertoja kuukaudessa jonkin aterian ennen ja 2 h järkeen arvot. Toisinaan tarkistuksen vuoksi nukkumaan mennessä. Ennen vuosikäyntiä on otettava muutamalta päivältä ns. pitkä mittaus, eli aamulla herättyä, ennen ja jälkeen aamiaisen, lounaan ja päivällisen, nukkumaan mennessä ja yöllä klo 4. Näistä arvoista lääkäri näkee miten miten verensokeri vaihtelee vuorokauden mittaan.

• mömmikkä

Hei,miulla samoja lukuja kun sarastuin,laihdutin 52kg mut edelleen saa olla tarkkana,liikunnan pitäisi laskea verensokeria,jos liian kauan syömättä sokeri laskee liian alas jolloin miulla tulee mm.tärinää käsissä,kovin oli korkea sokeri paastolla.

• T2D
      • T2D

• VP?

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe