Oma poni mielessä

Ponikuume

Olisinki valmis omaan poniin?
Olen 12v. ja harrastanut ratsastusta kohta 2 ja puoli vuotta.
Osaan varustaa hevosen ja hoitaa.
Osaan ruokkia, loimittaa ym.
Olen hypännyt n. 50 cm esteitä.
Hallitsen pohkeenväistön, etuosakäännökset, laukan, ravin, peruutukset, pysähdykset...
Tiedän milloin hevonen pitää kengittää, rokottaa ja madottaa.
Tiedän myös sairauksista jonkin verran, esim: ähky, kaviokuume, rivi jne.
Lisäksi meillä olisi ponille paaaaaaaaljon laidunta ja heinää saa tehtyä kun on paljon peltoa. Kuiviketta löytyy myös.
Äitini on harrastanut hevosia nuorempana ja tietää jotain hevosista.
Jos en pysty hoitamaan ponia, sille olisi kyllä hoitaja.

Tossa oli faktoja, jos en olisi valmis poniin, kerro ihmeessa miksen, ja vinkkejä saa antaa ja kysyä jos jotain jäi epäselväks. Toivottavasti vastaatte, ja en kaipaa negatiivisia kommentteja "oot liian nuori et voi saada hevosta, ei oo kokemusta tarpeeks, painu kuuseen pentu" ym, eli kertokaa syy, kiitos!

24

280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ponikoni

Jos on rahaa ponin ylläpitoon ja löytyy poni joka sopii ensihevoseksi eli on kaikin puolin kiltti ja ongelmaton, terve ja sopii käyttötarkoitukseen niin en nää syytä miksi ponia ei voisi hankkia. Minun mielestä ei tarvitse olla mikään supertaitava ja kaikki osaava jos on jonkin verran harrastuspohjaa ja noudattaa ponin myyjän hoito-ohjeita. Jos poni tulee ensi poniksi niin siitä pitää aina ilmoittaa myyjälle joka voi laatia sen mukaiset ohjeet ponin hoitoon.

• KeskustelunAloittaja

Niin ja siis meillä on navetta niin on vanhemmatkin siis kotona että jos hevoselle tapahtuu jotain tms.

• ponikoni

Perus sairauksista vammoista kannattaa aina tietää jotain ainakin ensiavut mutta rahaa pitää olla myös eläinlääkäriinkin. Kannattaa olla vakutukset ponilla voimassa niin säästyy isoilta laskuilta ja lopetus ei ole ainut ratkaisu silloin. Monet on joutunut lopettamaan hevosen koska vakuutukset ei ole ollut voimassa ja lääkärikulut on käynyt liian kalliiksi esim leikkauksessa puhutaa kymmenistä tuhansista euroista. Toki pitää osata ennakoida ja ennaltaehkäistä jotta sellaista ei kävisi. Ja terveen yksilön hankkimisessa tulee aina säästämään.

• ponikoni
        ponikoni kirjoitti:

Perus sairauksista vammoista kannattaa aina tietää jotain ainakin ensiavut mutta rahaa pitää olla myös eläinlääkäriinkin. Kannattaa olla vakutukset ponilla voimassa niin säästyy isoilta laskuilta ja lopetus ei ole ainut ratkaisu silloin. Monet on joutunut lopettamaan hevosen koska vakuutukset ei ole ollut voimassa ja lääkärikulut on käynyt liian kalliiksi esim leikkauksessa puhutaa kymmenistä tuhansista euroista. Toki pitää osata ennakoida ja ennaltaehkäistä jotta sellaista ei kävisi. Ja terveen yksilön hankkimisessa tulee aina säästämään.

Eikai poni joudu olemaan yksin teillä? Poni on lauma eläin ja sillä pitäisi olla poniseuraa. Ei kannata pitää ponia yksin varsinkaan jos se on aiemmin tottunut olemaan seurassa.

• KeskustelunAloittaja
        ponikoni kirjoitti:

Eikai poni joudu olemaan yksin teillä? Poni on lauma eläin ja sillä pitäisi olla poniseuraa. Ei kannata pitää ponia yksin varsinkaan jos se on aiemmin tottunut olemaan seurassa.

No olisi meillä muita eläimiä seuraksi ainakin

• kaka20

oot liian nuori et voi saada hevosta, ei oo kokemusta tarpeeks, painu kuuseen pentu

• joku vaan

ja sinä et ole kypsä joten aikuistu

• Kasiro

Mielestäni olet valmis omaan poniin jos kerran on joku jolta voi kysyä neuvoa tarvittaessa. Omalla hevosella pääset eteenpäin ratsastuksen kovalla saralla. Ja toisin kuin moni sanoo, hevonen viihtyy kyllä yksinkin joskin OLISI HYVÄ JOS SILLÄ OLISI HEPPASEURAA. Tiedän hevosia jotka juoksevat kotiin hoitopaikasta jossa on muitakin hevosia jos vaan pääsevät irti.

• Ajattelin sanoa samaa, mutta Kasiro ehti ensin. :)

• jaahas..

nyt ihan oikeesti mieti järjellä, itsekkin halusin hevosta tuon ikäisenä mutta nyt vaik kiitän luojaani etten saanut silloin omaa hevosta.
      nyt on ikää 19 vuotta ja oma hevonen tuli hommattua äskettäin ja käyn töissä että voin sen itse elättää ettei tarvitse vanhempia vaivata tuollaisella.
      sinuna hankkisin hevosen sitten kun oikeesti on vastuuntuntoa, rahaa, aikaa ja ennen kaikkea osaamista hoitaa hevonen.
      tiedätkö muka oikeasti miten hevosta alat ruokkimaan, tai milloin se pitää kengittää ? entä jos se sairastuu (vaikka lannehalvaus), milloin tiedä että se pitää raspata kaikki noi on osattava !

• yks vaa

mieti nyt tarkkaan. poni sitäpaitsi tarvitsee toisten heppojen seuraa, ja olet liian nuori, etkä vaikeassa tilanteessa missä tarvitsee nopeaa hoitoa välttämättä osaakkaan ponia auttaa. ja jos jo nyt tiedät että JOS et jaksa ponia hoitamaan onkin sillä joku muu hoitaja jo kertoo ettet välttämättä heppaa jaksakkaan hoitaa. ratsasta vielä monta vuotta ennen kun edes harkitset omaa ponia. tietysti on eriasia jos äitisi on sataprosenttisesti mukana ja varmasti osaa asiat joita sinä et osaa. mutta poni silti tarvitsee toisten ponien/heppojen seuraa! eikä sinulla edes aina varmaankaan ole aikaa kun haluaisit vaikka mennä kavereille ja muuta. tämä nyt oli minun mielipiteeni asiasta, mutta turha sinun meiltä asiaa on edes kysyä. kun sinulla on (tai ainakin pitäisi olla) osaava hevosihminen lähellä jolta voit tätä asiaa kysyä. ja tuohon äsköiseen vielä viitate että ethän millään voi hankkia omaa hevosta jos sinulla ei ole osaavaa ja kokenutta hevosihmistä mukana ponin hoidossa.

• Hevosten kanssa tulee joskus tilanteita joissa aikuisetkaan eivät tiedä mitä tehdä. Ja aloittajahan sanoi että hänen äitinsä tietää hevosista, joten aloittaja ei olisi yksin heppansa kanssa. Kengitykset, madotukset ja rokotukset eivät ole niin vaikeita juttuja oppia, ja sairauksistakin oppii jos vain pitää silmänsä ja korvansa auki, kyselee asioista kokeneemmilta ja jos saa tilaisuuden olla mukana kun sairasta eläintä hoidetaan. 12-vuotias voi hyvinkin olla selvillä noista asioista vaikka olisikin harrastanuut vain pari kolme vuotta. Esim lannehalvauksen oireista ja hoidosta taas eivät kaikki aikuisetkaan ole selvillä. Älkää siis aliarvioiko lapsia.

Ruokinnasta voi ja kannattaa kysyä hevosen edelliseltä omistajalta. Jos noudattaa ohjeita, ei voi mennä metsään niin pahasti että sillä olisi mitään merkitystä. Samoin kannattaa kysyä kuinka usein on ollut tarvetta kengittää yms.

Se, että huolehtii siitä, että hevosella on hoitaja jos ei itse pysty sitä hoitamaan, on osoitus harkinnasta eikä vastuuttomuudesta. Yllätyksiä voi aina tulla. Jos omistaja sairastuu vaikka mahatautiin, siinä ei todellakaan lähdetä tallille hevosta hoitamaan. Tai jos sattuu loukkaamaan itsensä niin että joutuu kulkemaan keppien kanssa tai on käsi paketissa, niin siinä ei paljon tallitöitä tehdä. Aloittajahan ei puhunut jaksamisesta vaan pystymisestä, ja minusta on hienoa, että kerrankin joku osoittaa varautuvansa myös poikkeustilanteisiin.

Plus että useimmilla hevosilla on hoitaja joka tapauksessa vaikka omistajalla olisikin aikaa hoitaa hevosensa itse. Miksi tässä tuomitaan lapsi, joka sanoo, että hoitaja löytyy JOS sellaista tarvitaan?

Mutta vanhempien on joka tapauksessa oltava täysillä mukana hevoshommassa, siitä olen kyllä samaa mieltä.

• yks vaa

Jos äitisi osaa tarpeeksi ja on sataprosenttisesti mukana voit kuitenkin ihan hyvin harkita!

• yks vaa

Jajuu mut ymmärsin. aloittaja ei siis puhunut jaksamisesta vaan pustymisestä. kun nyt asiaa jäin vielä miettimään voisi olla ihan mahdollista että saisit oman hevosen. jos vaan on äitisi auttamassa! :-) onnea kuitenkin jos nyt saat oman hepon!

• Niinniin..

lampinajadi// Oli ihana kuulla joltain tuollaista palautetta! Yleensä meidät (niin kuin minutkin) lapset tuomitaan heti iän takia, kommenteissa kehotetaan kasvamaan jne. Kyllä mekin osaamme käsitellä hevosia, joissain tilanteissa paremminkin kuin te aikuiset. Itsestäni on hirveää lukea näitä keskusteluja, joissa joku alaikäinen meinaa ostaa ponin, ja sitten tuleekin kaikki vastaan. Pienet ratsastastajat kunniaan!
        Itse olen siis 12-v tyttö, ratsastanut koko lyhyen ikäni, fiksu ja maalaisjärjellä varustettu olen myös :) Lopettakaa tuomitseminen iän ja "kokemattomuuden"-takia. Me pienetkin haluamme kehittyä siinä missä aikuisetkin ja päästä eteenpäin ratsastuksessa vakioratsun kanssa :)

• Taidan suhtautua asiaan hieman eri tavalla kuin useimmat muut, koska minäkin olen pelannut hevosten kanssa koko ikäni ja tiesin tuossa iässä jo enemmän kuin jotkut aikuiset. Kävin alusta lähtien tallilla lähestulkoon päivittäin koska äitini harrasti hevosia, ja tallilla jossa kävimme, sattui ja tapahtui kaikenlaista. Siinä kyllä oppi hyvin nopeasti yhtä ja toista tarpeellista. Enkä pidä itseäni mitenkään ainutlaatuisena.

Harva ikäisesi osaa noin paljon, ja valitettavan paljon on lapsia jotka kärttävät omaa hevosta vain voidakseen sanoa kavereille, että mullapas onkin oma. Heille hevonen on vain itsetunnon kohottamista varten, ja siinä he menevät metsään. Jos on ratsastanut kerran viikossa vaikka vuoden, ja osaa harjata hevosen ja taluttaa sen tarhaan, se ei vielä riitä omaan hevoseen. Näitä on kuitenkin niin paljon, että varmaan moni sen takia yleistää kaikki lapset sellaisiksi.

Näilläkin sivustoilla on ipanoita jotka kuvittelevat osaavansa tarpeeksi vaikka todellisuus olisi ihan muuta. Joskus on epäselvää, onko kirjoittaja edes tosissaan vai ovatko heidän juttunsa pelkkiä piloja. Yhteen aikaan täällä pyöri muuan nimimerkki joka ei osannut edes karsinaa siivota, ja silti oli pakko saada poni. Useimmat sanoivatkin hänelle, etteivät antaisi hänelle hevosta edes hätätapauksessa, mutta silti hän otti kaksi. Toisen seuraksi. Ja vähän ajan päästä kyseli täällä, mitä pitäisi tehdä kun poni näykkii.

Sellaisten olisikin viisainta mennä vielä kotiin kasvamaan ja tallille opettelemaan alkeita, mutta en sentään heidän takiaan yleistä niin paljon, että kaikki alaikäiset olisivat samanlaisia. Harrastuksen kesto vuosissa ei loppujen lopuksi kerro juuri mitään, vaan se, paljonko on sinä aikana ehtinyt oppia. Mutta siinä olen kyllä samaa mieltä muiden kanssa, että jos noinkin nuorena hevosen hankkii, on vanhemmilla syytä olla kokemusta, varsinkin jos hevonen tulee omaan talliin. Mutta sinähän sanoit, että äitisi tietää hevosista, joten sekin asia on kunnossa. :) En näe mitään syytä miksi et voisi pärjätä oman kanssa.

...kannattaa muuten etsiskellä isoa ponia (n. 140cm tai isompaa), tai pientä hevosta, niin ei jää pieneksi.

• KeskustelunAloittaja

Ja siis heppaa haluasisin ihan vaan harrastekäyttöön. Ja en varmasti ponia laiminlöisi, sillä AINA kun aloitan jonkin asian, teen sen loppuun. Olen myös kotona tehnyt navetassa koviakin hommia, joten enköhän jaksa//pysty poniakin hoitamaan...? niin ja osaan huoltaa hevosen varusteitakin. Hepalle pystyisi kätevästi tilaamaan myös väkirehuja samalla kun kivennäisiä tilataan lehmille. :DJa sanontahan kuuluu: tekemällä oppii! :D
      Kiitos paljon vastauksista.
      Vaikka onkin tullut ihan kivasti vastauksia, saa vielä laittaa tänne viestiä jos on jotain hampaankolossa.

• Mietinkin, onko teillä lehmiä(kin?), kun aiemmin mainitsit navetan. Mutta hyvä juttu, perushoitohan niillä on samanlainen (itsekin joskus lehmiä hoidellut, joskin satunnaisesti). Alusta pidetään siistinä, perusruokintana heinää ja vettä; muita rehuja tarpeen mukaan, niitä harjataan samalla tavalla ja haavat hoidetaan samalla tavalla. Okei, hevosia ei lypsetä eikä lehmiä kengitetä, mutta mm rokotukset on hoidettava molemmilla ja yleisimmät sairaudet tunnistettava ja osattava hoitaa. Merkittävin ero niissä on ruokinta, hevonen ei kestä yhtä vahvoja rehuja kuin lehmä joka sentään on märehtijä. (näin olen ainakin ymmärtänyt, korjaa jos olen väärässä)

Eli nähdäkseni osaat kaiken tarvittavan, ja hienosäätöä hevosista opit sitten ajan kanssa kuten kaikki muutkin iästä ja kokemuksesta riippumatta. Ja siinähän se menee ponin hoito samalla kertaa lehmien kanssa.

Miten muuten olet ajatellut tarhauksen? Siis että meinaatko laittaa ponin samalle laitumelle lehmien kanssa (poni voi saada sätkyn ellei ole lehmiin tottunut, eivätkä lehmät välttämättä ilahdu, jos niiden laitumelle tunkeutuu "jokin outo otus") vai onko tarkoitus tehdä sille oma laidun? Oletan, että olet selvillä kyseisistä turvallisuusnäkökohdista, mutta lehmiä sen syvällisemmin tuntematta ajattelin kuitenkin varmistaa asian.

• KeskustelunAloittaja

Joo kyllä ponille oma laidun tulisi :D Ruokinnasta vielä että hevosillahan on paaaljon herkempi maha kuin lehmillä, lehmät pystyvät mm. laitumella sulattamaan sellaisia kasveja tms. joita hevosen maha ei kestä. :D Nii siis olit ihan oikeessa tuossa ^^

• Hyvä juttu! Ja kiitos tarkennuksesta! En tosiaan ollu siitä ihan varma joten hyvä saada vahvistus. :D

• pinja-3

Olen 14 ja sain 10 vuotiaana ponin kokemusta on!!!!! Mietippä msitä että joudut itse siivoamanaan sen karsinan ja liikuttamaan sen ja maksaa eläinlääkäri,kengitys,hammashoito ja muut IHAN ITSE joudut itse hankimaan sille tarvikkeet JA KAIKEN MITÄ SE TARVITSEE

• pinja-3

Niin mutta hevosAmmatilainen sanoi minulle että JOS haluaa oman ponin pitäisi ensin olla ratsastanut 5 vuotta ja osata ihan kaikki tietää sairaukset ja milloin se on huonossa kunossa missä on mikäkin luu ja IHAN KAIKKI HEVOSESTA MYÖS SEN KEHO JA MISTÄ KOHIN EI SAA HARJATAT JA YMS..

• heidimakela2

kannattaa ensin ottaa ylläpitoon ja katsoa miten sen jälkeen menee :) sillain minä ainakin teen :)

• eerika

niin olisin mäkin valmis omaan poniiiiiin:). mutta mun äiti sanoo että ei siis ei ole tilaa ponille. vaikka me oollaan rakennettu sitä ponia varten talli ja kaikki mitä siihen oikein kuuluu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      70
      4640
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      106
      4122
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      63
      3700
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      38
      2901
    5. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      28
      2653
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      65
      2623
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      55
      2597
    8. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      39
      1967
    9. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1938
    10. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      255
      1837
    Aihe