tietoa veitsikalasta

Riva

etenkin onko se näykkiä??Kaikesta tiedosta olen kiitollinen.

7

236

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anci
      • Jani

Tuon kotisivun kaikki tiedot eivät pidä paikkaansa. Kala kasvaa 50 cm (itse olen moista yksilöä kädestäkin syöttänyt) ja syö 99% varmuudella pienet kalat akvaariosta. Siis ei missään tapauksessa ole normaalin seura-akvaarion kala.

Suositellaan pidettäväksi min 2 m pitkässä altaassa, isojen plekojen ja ahventen seurassa. Tarkempia tietoja kalasta googlella ja aqua-webissäkin on ollut juttua.

• kala

Oletan että tarkoitat nyt Mustaveitsikalaa.

Itselläni 2 mustaveitsikalaa 800 litrasessa kirjoahventen joukossa. Kysymykseen onko näykkijä niin on.On aika kova tappelemaan,varsinkin jos joku toinen kala tulee sen reviirille tai yrittää änkeä sen luolaan,mutta voi myös ärhennellä muulloinkin esim. jos ahvenpari kutee akvaariossa, veitsikala voi mennä sinne häiriköimään ja oikeen haastamaan riita,vaikka se onkin sokea ja liikkuu tuntoaistin avulla se pystyy silti helposti puremaan toisia kaloja etenkin jos äkäinen.

Tietysti tämä aggressiivisuus,tappeluhalu on yksilöllistä sillä minulla vain tämä iso 35 cm, on riidanhaluinen pienempi sen sijaan jättää muut kalat rauhaan ja on enemmän piilossa. Iso osaa hakea pinnalta ruokaakin.Omat veitsikalat pitävät ruokana eniten katkaravuista. Pienempänä niille voi syöttää myös pakasteruokia.Pohjatabletitkin menevät.Kesäisin myös kastemadot ovat niiden suurta herkkua.

Tappeluista huolimatta ahvenet ja veitsikalat elävät sulassa sovussa. tappelut tulevat yleensä vain veitsikalan osapuolelta,ahvenet yleensä luovuttavat jonkin ajan kuluttua.

Veitsikalojen lempi piilopaikkoja ovat:
      vanha suodatinputki,juurakkoluola,kukkaruukun alla.Välillä myös änkevät mitä ihmeellisiin paikkoihin.

Veitsikalat ovat joskus aika hölmöjäkin,monesti isompi veitsikala on peruuttanut putkestaan ulos pyrstöpää edellä eikä huomaa että putken edessä ui ahven,veitsikala tökkii,tunnustelee pyrstöllään ahventa,luullen sitä vain juurakoksi tai muuksi akvaarion sisusteeksi,ahven ei paljon välitä veitsikalan pyrstön heiluttelusta,mutta sitten kun veitsikala tulee enemmän ulos ja sen olevan ahven se saa sätkyn,kun huomaa erehdyksensä ja häätää ahvenen oitis pois.

Alussa kun veitsikalat asuivat minulla luulin monta kertaa että ne olivat kuolleet tai tekivät kuolemaa. Varsinkin iso veitsikala lötkötti putkessaan vatsa kohti kattoa ihan liikkumatta,vähän ajan kuluttua tajusin että se otti vain rennosti,veitsikalat lötköttelevät mitä ihmeellisissä asennoissa,välillä kyljellää,ylösalaisin tai sitten muljuttelevat vain puolelta toiselle putkessa ollessaan.

Veitsikala on aika eläiväinen pohjakala,välillä hiukan tyhmän oloinenkin..Kutsun omia veitsikaloja madoiksi,sillä niillä aivan matoimainen olemus..=)

• Riva

se on mustaveitsikala,pieni.Allas on 580 l
        Huomasin vaan että se näykkii imumonneja,nekin on pieniä, ja nyt on 2 kuollut kun niiden "iho" on syöty.Samoin keltabarbin kyljessä on verinen jälki.
        Mulla oli aiemmin 25 cm veitsikala,mut se söi kiven tai marmorikuulan ja kuoli.Se tuli toimeen kaikkien kanssa,siksi uskalsin ottaa uuden,mut voi hitto jos toi on tollanen tuholainen.

• Veera
        Riva kirjoitti:

se on mustaveitsikala,pieni.Allas on 580 l
        Huomasin vaan että se näykkii imumonneja,nekin on pieniä, ja nyt on 2 kuollut kun niiden "iho" on syöty.Samoin keltabarbin kyljessä on verinen jälki.
        Mulla oli aiemmin 25 cm veitsikala,mut se söi kiven tai marmorikuulan ja kuoli.Se tuli toimeen kaikkien kanssa,siksi uskalsin ottaa uuden,mut voi hitto jos toi on tollanen tuholainen.

Moi!

Mulla on tällä hetkellä veitsikala (pieni n. 10cm) 200l akvassa ja se on tullut mm teräkalan, partamonnin, ja platyjen kanssa erittäin hyvin toimeen ja ollut ihan omissa oloissa. Todella veikeä ja kaunis kala! (Voi olla sitten että tämä kaupasta ostettu versio on kiltimpi kuin yleensä =)

• Jani
        Veera kirjoitti:

Moi!

Mulla on tällä hetkellä veitsikala (pieni n. 10cm) 200l akvassa ja se on tullut mm teräkalan, partamonnin, ja platyjen kanssa erittäin hyvin toimeen ja ollut ihan omissa oloissa. Todella veikeä ja kaunis kala! (Voi olla sitten että tämä kaupasta ostettu versio on kiltimpi kuin yleensä =)

Toivottavasti Veera laittaa sitten isoksi kasvaneen mustaveitten yli 500 L altaaseen :)

200 L on aika nopsaan pieni tuolle vonkaleelle. Kunnon ruokinnalla kasvanee 6 kk ulos 200 L altaasta.

• Veera
        Jani kirjoitti:

Toivottavasti Veera laittaa sitten isoksi kasvaneen mustaveitten yli 500 L altaaseen :)

200 L on aika nopsaan pieni tuolle vonkaleelle. Kunnon ruokinnalla kasvanee 6 kk ulos 200 L altaasta.

Tämä 200 litranen vaihtui 560 litraseen altaaseen viikko tuon viestin jälkeen. Nyt veitsikala on 25 cm ja kasvaa yhä =) Se oli 10 cm pituisena vain väliaikaisesti siinä pienessä altaassa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      63
      2132
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      5
      1785
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      236
      1278
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      950
    5. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      87
      935
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      21
      855
    7. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      112
      762
    8. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      38
      719
    9. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      19
      706
    10. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      93
      689
    Aihe