Honda BF-50 potkuri..?

Auttakaa!

Tiedustelisin siis Honda bf-50 potkurivalinnoista. Vakio kun ei tunnu tuota l busteria tyydyttävästi vievän suuremmalla kuormalla... Uskon sen kavitoivan liikaa. Veneessäni ei ole trimmitasoja. Olen kuullut niiden lisäävän taloudellisuutta ja vakautta, mutta ensisijaisena ongelmanani on ns. "tehon puute". Suuremmalla kuormalla polttoaineen kulutus nousee turhan suureksi ja huiput tippuvat oleellisesti samoilla kierroksilla ja konetta joutuu "huudattamaan". Asia ärsyttää minua, koskan vene on usein lastattu 4-6 hengellä tavaroilla yhteysmatkoilla. 2-3 hengen kuormalla kalareissut tavaroineen vene vielä saavuttaa reilut 20 solmua, riippuen tietenkin keliolosuhteista. Mutta mikä olisi vakioa parempi ja mahdollisesti taloudellisempi potkuri kyseiseen moottoriin? Vai olisiko myös trimmitasoilla positiivisia vaikutuksia tilanteessani?

11

9424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä potkuri

Ja mikä kierrosluku siinä on suuremmalla kuormalla. Siitä voi päätellä aika paljo.

Jos potkuri sutii, tai kavitoi, niin silloin tuuma-puolitoista potkuria syvemmälle. Mutta epäilen,.ettei kavitoi, sillä silloin se ei kulkisi mihinkään, vaan vauhti putoisi melkein nollaan.
      Nelilapainen lisää pitoa ja työntövoimaa, mutta sen vastus myös kasvaa.

tapauksessasi taitaa vaan käydä tehot vähäksi, ja silloin 25 hv auttaisi.

• Auttakaa!

Normi potkuri on siis 11,25" x 13" nousulla. Suuremmalla kuormalla kierrokset saa olla 5000rpm luokkaa, että liukuun lähtee. Max. kierrokset muutenkin 5500-5600rpm kuormasta riippumatta.

Potkurin siis olen siihen meinnanut vaihtaa, mielestäni se auttaisi asiaani helpoiten? Yllättäviä kehuja olen kuullut ProPulsen 4-lapaisista komposiiteista, ne kuulemma saattaisivat toimia hyvinkin minun kaltaisessani tilanteessa, kun nousua voi säätää oman mielen mukaan. Silti hieman arveluttaa, mihinkä päätökseen tässä lopulta päätyy...

• Ykä2

Kuormaa on todennäköisesti paljon käytetävissä olevaan moottoritehoon nähden.
      Paras lääke olisi siis moottorin vaihto pykälää isompaan, mutta se edellyttää veneen suosituksen sen hyväsyvän.
      Mikäli isompi moottori ei tule kyseeseen, jää mahdollisuudeksi vaihtaa kuormalle paremmin sopiva potkuri. Periaatteessa isompipinta-alainen ja pienemmällä nousulla on lähtökohta. Täyden kaasun kierrosluku halutulla kuormalla on tärkeä lähtökohta uutta potkuria valittaessa.
      Jos tarkoitus on saada koneesta paras irti, on tähdättävä siihen, että moottori ottaa suurimman tehon kierrokset vielä suurellakin kuormalla.
      Kevyellä kuormalla on sitten edessä mahdollisesti ylikierrokset, mutta eihän ole pakko ajaa täysillä.
      Polttoaineen kulutuksen suhteen saatat voittaa uudella, paremmin kuormalle sopivalla potkurilla isolla kuormalla, mutta kevyellä vastaavasti häviät.
      Kun kone jää alamittaiseksi on seurauksena aina se, että pakko kierrättää korkealta. Teho kun syntyy kierroslukualueen yläpäässä. Kun kone tekee töitä, syntyy myös ääntä.
      Jos siis mahdollista, isompi moottori. Jos e,i hätäapuna toinen potkuri. Mikäli ei rahasta tai ajo-paikoista kiinni, vaihda koko kalusto isompaan.

• avon rib

Mulla on bf50 ja 4lapanen propulse avon RIBissä ja toimii hyvin viimekesänä potkurista vaan katkesi yksi lapa kesken ajon.

• tässä lääke

Propulse tai isompi kone.

• Kaikkea ei voi saada

Jaksatko aina sitten irroitella Propulsea erikseen eri kuormille? Senhän se vaatti jotta lapakulmaa saa muutettua. Propulse toimii hyvin kevyissä veneissä, jotka eivät kulje kovaa. Suoritusarvoissa häviää sopivalle hyvälle alupotkurille hieman. Itselläni oli 90 hv moottorissa 3 eri potkuria. Kun Propulsen sääti sopivaksi (18 nousu) huiput oli 35s, Hustler alulla (19 nousu) 37s ja Ballistic teräkselllä (19), jolla konetta nostettiin pykälä 40 s. Käytän Propulsea nykyisin vain vesihiihdossa, jossa säädän nousun pienksi. Kulutuksessa 25-30 s. välillä Propulse hävisi myös hitusen metallisille. Jos ajat raskaammalla kuormalla, minäkin suosittelisin isompaa konetta. Tosin jolllakin kilpailijolla taitaa olla vähän isommat hevoset kuin hienosti käyvällä ja toimivalla Hondalla.

• Nykyinen varalle

Kone ottaa nykyisellä potkurilla liian vähän maksimikierroksia, joten pienempi nousuinen potkuri tulisi hankkia.

Katso esim. www.venepotkuri.com

• jdjdjdjdj

Ällä busteri, 50 hv, 4-6 matkustajaa, tavaraa. Tuota pakettia et saa millään kulkemaan jouhevasti, venettä ei vaan ole suunniteltu tuollaisen lastin kuljettamiseen. Jos sulla on 6 aikuista kyydissä, taitaa maksimi kuorma olla jo sillä ylitetty? Vanha ällä on muutenkin peräpainoinen.

Kai osaat käyttää moottorin trimmiä eri tilanteissa, kiihdytyksessä ja matka-ajossa, oikein?

• Nimimerkki Auttakaa!

Hei ja kiitos kaikille vinkeistä. Olen kevättalven aikana tiedustellut paljon eri potkuri mahdollisuuksista hondaan. Käväisin myös venemessuilla helmikuussa alan asiantuntioiden juttusilla. Yksi asia, joka juuri nuosi ylitse muiden, oli massan ja voiman suhde. Minun tapauksessani se on epäilemättä ylittänyt rajat siinä määrin, että suuremmalla kuormalla kyseisestä veneestä ei rakettia saa sitten millään potkurilla 50hv:n kanssa. Mikäli hankkisin veneeseeni 60hv, se ylittäisi busterin suosituksen. En kuitenkaan usko tämän haittaavan tai vaikuttavan mihinkään. Kyse on enemmän rahallisesta puolesta. Ne useemmatkin kerrat kesäsin, joilloin vene joutuu kovemmalle rasitukselle, jäävät loppuenlopuksi maksimissaan reiluun 10. Muulloin, yksikseni tai parin poikani kanssa kalareissuilla olen kaikinpuolin tyytyväinen moottoriin. Joten moottorin tai koko veneen vaihtamisen ideoineen jätän pois. Ällä busteri on kuitenkin niin yksinkertainen huoltaa ja käsitellä mökillä sekä trailerilla. Se, miksi haluaisin kuitenkin potkua suuremmalla kuormalla on siis polttoaineen kulutus ja mahdolliset keliolosuhteet. Muutaman kerran on nimittäin keli yllättänyt nopeastikin yhteysmatkalla (n.7km), että koko porukka ja tavarat ovat kuin uimassa käyneet. Ja jos joku epäilee, että trimmauskulmaa en osaisi käyttää, niin olisin kyllä sitten aika epätoivoinen. Kaikki keinot tähän mennessä olen kokeillut eikä hienosäädöillä ole vaikutusta. Propulsen potkuri osottautui hyväksi ja halvaksi, mutta edelleenkään en ole lopullista päätöstä tehnyt. Muutamalta merkiltä olen tarjoukset saanutkin, komposiitti Propulsen lisäksi teräs ja alumiini.

• zkdkzk

Sinuna en tekisi potkurivaihtoa vaan hyväksyisin faktan että ällä busterissa ei rahkeet riitä noin ison massan kuljetukseen. Jos ostat isomman ja painavamman koneen, esim. 10 hepan teholisä hukkuu korkeammaksi nousevaan liukukunnykseen. Teräspotkurit taas maksavat tolkuttomasti eikö niistä ole sanottavaa hyötyä verrattuna aluniiniseen rusettiin.

• e-tec 60hv

Jos ei rahasta olisi kiinni, ostaisin etec 60hv. Itellä käyttö ainoastaan positiivista, ei nimittäi teho lopu! tehon ja painon suhde on juuri kohdillaan näissä etec:ssä!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5983
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3764
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2607
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2131
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1912
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1878
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1488
    Aihe