Kerran, jo kauan sitten olin hautajaisissa jossa haudattiin vl-ihmistä ja pappina oli tunnettu vl-pappi..
Ehdotin papille että veisaisimme virren 361 "Koska valaissee koin tähtönen" mutta se ei papille kelvannut laulettavaksi. Miksiköhän ei kelvannut? Olen ajatellut että se kohta missä lauletaan "mua köyhää kerjääjää" ei istu oikein vl-habitukseen. Kukaan vl ei halua olla, taikka näyttää köyhältä. Kukapa muukaan sitä haluaisi:)
Harmi että näin kaunis virsi on vl-bannassa..
1.
Koska valaissee kointähtönen
mua köyhää kerjääjää?
Koska päättyy matka yöllinen?
On yhä hämärää.
Taivaalle nostan yhtenään
katseeni kaipaavan.
Valoa jos en näekään,
sen tiedän loistavan.
2.
Koska vakuudeksi armosta
jo valo koittanee?
Koska päässee sydän vaivasta
ja usko kasvanee?
Ah, pääsisinpä näkemään
jo Herran autuuden!
Vaan vaikken vielä nähnytkään,
saan kerran nähdä sen.
3.
Herra Jeesus, pyydän sinua
kaikesta sielusta,
hoida Hengelläsi minua,
murheissa lohduta.
Kirkasta, Herra, itsesi
nyt sydämelleni
ja verelläsi puhtaaksi
tee omatuntoni.
4.
Kun mä kerran pääsen tuntemaan
voimaa sun veresi,
en mä enää jouda tuhlaamaan
kallista lahjaasi.
Tee minut kaipaavaiseksi,
tyhjäksi kokonaan,
armoa kerjääväiseksi,
armosi että saan.
5.
Herra Jeesus, eteen katseesi
käyn tässä toivossa.
Kyynelin nyt käännyn puoleesi
ja pyydän armoa.
En mene pois, ennen kuin saan
haavoissas kalliissa
levon ja ilon autuaan,
niin, aamen uskossa.
Mua köyhää kerjääjää....
4
143
Vastaukset
- del
Onko kirkkoherra nähnyt tuossa körttihenkistä hapatusta...
Ei ollut kirkkoherra, pappi :) Minäkin mietin että olisiko edustanut väärää hengellisyyttä, mainitaanhan Jeesus ja hänen verensä, mutta ei kertaakaan Jumalanvaltakuntaa tai seurakuntaa. Eli aivan liian Kristuskeskeistä vl ihmisille?
- del
Niin, ja körteiltä puuttuu tietyllä tapaa se uskonvarmuus, tai se on sellaista vaatimattomuutta ja armon ikävöintiä, mikä tuossa virressäkin on pohjavireenä.
Esimerkkinä toimikoon kohta:
Koska vakuudeksi armosta
jo valo koittanee?
ja usko kasvanee?
Vl-uskossa kun valo on jo koittanut, kun valtakunta on löytynyt, ja uskon kasvaminen on aika kyseenalainen juttu, kun ollaan vain päivän ikäisiä lapsia jatkuvasti.
Eipä silti, kyllä tuota virttä jokus seuroissakin lauletaan.
Tuntuu, että joitakin vuosikymmeniä sitten oli jotenkin tarkempaa se, että minkä henkisiä virsiä lauletaan. Esiintyi sellaistakin mielipidettä, että vl-uskovaiset keskinäisissä kokoontumisissaan laulaisivat vain Siionin lauluja, koska ne ovat "uskovaisten tekemiä". Virsien laulu haluttiin rajoittaa minimiin eli seuroissa ennen puhetta ja puheiden välissä ja jälkeen.
Tässä asiassa on jonkin verran tapahtunut väljentymistä ajan saatossa.*****Niin, ja körteiltä puuttuu tietyllä tapaa se uskonvarmuus, tai se on sellaista vaatimattomuutta ja armon ikävöintiä, mikä tuossa virressäkin on pohjavireenä.****
Ehkä uskossaan kuitenkin varmoja, mutta muistavat että armon saanut ei röyhistele rintaansa lyöden olevansa oikeassa.. Tuollainenhan kaikkien kristittyjen asenne tulisi olla, koska Jumala on yksin tuomari, eikä ihmisen suusta saatu vakuutus.
*****Esimerkkinä toimikoon kohta:
Koska vakuudeksi armosta
jo valo koittanee?
ja usko kasvanee?
Vl-uskossa kun valo on jo koittanut, kun valtakunta on löytynyt, ja uskon kasvaminen on aika kyseenalainen juttu, kun ollaan vain päivän ikäisiä lapsia jatkuvasti.****
Näkee että sinulla on vankkaa omakohtaista tietoa asioista. Joo, vl-opissa joutuu tai joutui hoitokokoukseen, jos osoitti uskossa kasvamista.
****Tuntuu, että joitakin vuosikymmeniä sitten oli jotenkin tarkempaa se, että minkä henkisiä virsiä lauletaan. Esiintyi sellaistakin mielipidettä, että vl-uskovaiset keskinäisissä kokoontumisissaan laulaisivat vain Siionin lauluja, koska ne ovat "uskovaisten tekemiä". Virsien laulu haluttiin rajoittaa minimiin eli seuroissa ennen puhetta ja puheiden välissä ja jälkeen.
Tässä asiassa on jonkin verran tapahtunut väljentymistä ajan saatossa.****
Luulen että tuohon vain siioninlauluja-käytäntöön, ei ole siksi menty kun ollaan kuitenkin kirkon jäseniä. Olisihan perin kummallista että ei kirkon virret kelpaisi. eli jonkinlainen savuverho eksytykselle virsien laulaminen seuroissa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4033362Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3151561- 1101357
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841353Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991328Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591276- 481189
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi811095Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa26990- 34883