Mua köyhää kerjääjää....

Kerran, jo kauan sitten olin hautajaisissa jossa haudattiin vl-ihmistä ja pappina oli tunnettu vl-pappi..

Ehdotin papille että veisaisimme virren 361 "Koska valaissee koin tähtönen" mutta se ei papille kelvannut laulettavaksi. Miksiköhän ei kelvannut? Olen ajatellut että se kohta missä lauletaan "mua köyhää kerjääjää" ei istu oikein vl-habitukseen. Kukaan vl ei halua olla, taikka näyttää köyhältä. Kukapa muukaan sitä haluaisi:)

Harmi että näin kaunis virsi on vl-bannassa..

1.
Koska valaissee kointähtönen
mua köyhää kerjääjää?
Koska päättyy matka yöllinen?
On yhä hämärää.
Taivaalle nostan yhtenään
katseeni kaipaavan.
Valoa jos en näekään,
sen tiedän loistavan.

2.
Koska vakuudeksi armosta
jo valo koittanee?
Koska päässee sydän vaivasta
ja usko kasvanee?
Ah, pääsisinpä näkemään
jo Herran autuuden!
Vaan vaikken vielä nähnytkään,
saan kerran nähdä sen.

3.
Herra Jeesus, pyydän sinua
kaikesta sielusta,
hoida Hengelläsi minua,
murheissa lohduta.
Kirkasta, Herra, itsesi
nyt sydämelleni
ja verelläsi puhtaaksi
tee omatuntoni.

4.
Kun mä kerran pääsen tuntemaan
voimaa sun veresi,
en mä enää jouda tuhlaamaan
kallista lahjaasi.
Tee minut kaipaavaiseksi,
tyhjäksi kokonaan,
armoa kerjääväiseksi,
armosi että saan.

5.
Herra Jeesus, eteen katseesi
käyn tässä toivossa.
Kyynelin nyt käännyn puoleesi
ja pyydän armoa.
En mene pois, ennen kuin saan
haavoissas kalliissa
levon ja ilon autuaan,
niin, aamen uskossa.

4

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • del

Onko kirkkoherra nähnyt tuossa körttihenkistä hapatusta...

• Ei ollut kirkkoherra, pappi :) Minäkin mietin että olisiko edustanut väärää hengellisyyttä, mainitaanhan Jeesus ja hänen verensä, mutta ei kertaakaan Jumalanvaltakuntaa tai seurakuntaa. Eli aivan liian Kristuskeskeistä vl ihmisille?

• del

Niin, ja körteiltä puuttuu tietyllä tapaa se uskonvarmuus, tai se on sellaista vaatimattomuutta ja armon ikävöintiä, mikä tuossa virressäkin on pohjavireenä.

Esimerkkinä toimikoon kohta:

Koska vakuudeksi armosta
      jo valo koittanee?
      ja usko kasvanee?

Vl-uskossa kun valo on jo koittanut, kun valtakunta on löytynyt, ja uskon kasvaminen on aika kyseenalainen juttu, kun ollaan vain päivän ikäisiä lapsia jatkuvasti.

Eipä silti, kyllä tuota virttä jokus seuroissakin lauletaan.

Tuntuu, että joitakin vuosikymmeniä sitten oli jotenkin tarkempaa se, että minkä henkisiä virsiä lauletaan. Esiintyi sellaistakin mielipidettä, että vl-uskovaiset keskinäisissä kokoontumisissaan laulaisivat vain Siionin lauluja, koska ne ovat "uskovaisten tekemiä". Virsien laulu haluttiin rajoittaa minimiin eli seuroissa ennen puhetta ja puheiden välissä ja jälkeen.
      Tässä asiassa on jonkin verran tapahtunut väljentymistä ajan saatossa.

• *****Niin, ja körteiltä puuttuu tietyllä tapaa se uskonvarmuus, tai se on sellaista vaatimattomuutta ja armon ikävöintiä, mikä tuossa virressäkin on pohjavireenä.****

Ehkä uskossaan kuitenkin varmoja, mutta muistavat että armon saanut ei röyhistele rintaansa lyöden olevansa oikeassa.. Tuollainenhan kaikkien kristittyjen asenne tulisi olla, koska Jumala on yksin tuomari, eikä ihmisen suusta saatu vakuutus.

*****Esimerkkinä toimikoon kohta:

Koska vakuudeksi armosta
        jo valo koittanee?
        ja usko kasvanee?

Vl-uskossa kun valo on jo koittanut, kun valtakunta on löytynyt, ja uskon kasvaminen on aika kyseenalainen juttu, kun ollaan vain päivän ikäisiä lapsia jatkuvasti.****

Näkee että sinulla on vankkaa omakohtaista tietoa asioista. Joo, vl-opissa joutuu tai joutui hoitokokoukseen, jos osoitti uskossa kasvamista.

****Tuntuu, että joitakin vuosikymmeniä sitten oli jotenkin tarkempaa se, että minkä henkisiä virsiä lauletaan. Esiintyi sellaistakin mielipidettä, että vl-uskovaiset keskinäisissä kokoontumisissaan laulaisivat vain Siionin lauluja, koska ne ovat "uskovaisten tekemiä". Virsien laulu haluttiin rajoittaa minimiin eli seuroissa ennen puhetta ja puheiden välissä ja jälkeen.
        Tässä asiassa on jonkin verran tapahtunut väljentymistä ajan saatossa.****

Luulen että tuohon vain siioninlauluja-käytäntöön, ei ole siksi menty kun ollaan kuitenkin kirkon jäseniä. Olisihan perin kummallista että ei kirkon virret kelpaisi. eli jonkinlainen savuverho eksytykselle virsien laulaminen seuroissa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      2705
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      91
      1034
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      901
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      875
    5. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      847
    6. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      827
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      800
    8. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      794
    9. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      724
    10. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      135
      718
    Aihe