Selkärankareuma &reumapoli

Yasmina79

Te jotka ootte käyneet reumapolilla selkärankareuma epäillyn vuoksi niin mitä siellä tehdään ? Itsellä on maaliskuu 2012 lähtien ollut alaselkäkipua lähes päivittäin. Röntgenkuvissa kävin syksyllä ja parissa nikamassa näkyi jotain muutoksia kai alentumaa ja nivelrikon alkua. Tulehduskipulääkkeitä syöty ja fysioterapeutilla käyty. Lääkäri laittoi lähetteen fysiatrian polille, josta se tuli kuitekin takaisin ja tiedot että pitää mennä reumapolille. Olen käynyt reumapolin määräämissä veri-virtsa & sydänfilmissä, ootteko kaikki käyneet myös Magneettikuvauksessa ?ja voiko sairastaa selkärankareumaa vaikka HLA-B27 olisi negatiivinen. Parin viikon päästä menen reumapolille.

16

936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reumaräähkä

      Minä sain lähetteen reumapolille (Hki) selkärankareumaepäilynä. Mielestäni voi olla SRR ilman tuota positiivista HLA-arvoakin, mutta moni reumalääkäri vannoo lab.kokeiden nimeen ja, jos ei ole arvot koholla, ei heidän mielestään ole reumaa.

      Lääkäri taivuttelee sinua, kyselee jäykkyyksistä ja kivuista ja niiden alkamisajankohdasta ja kestosta. Mahdollisesti katsoo rtg-kuviasi ja määrää lisäkuvauksia tai magneetin. Kyselee, onko kipulääkkeet auttaneet kipuun ja, onko ollut silmätulehduksia.

      Minulla oli magneetissa muutoksia, ei tietenkään kiinnostaneet reumalriä (kenties olivat "vääränlaisia" muutoksia), kipeä ja jäykkä selkä ei johtanut mihinkään ja kaiken huipuksi lääkäri sanoi, ettei voi olla mitään reumaa, koska kortisoni auttoi oireisiin. Lääkäri ihmetteli, miksi onnun, muttei sekään sen enempää kiinnostanut. Mol. lonkkani ovat olleet vuosia kipeät, siksi vaikea kävellä. Kerrottuani 10v. sitten sairastamastani iriitistä (silmän värikalvontulehdus), lääkäri epäili sitäkin ja käski hakea dokumentit asiasta.

      Jäi paha maku tuosta käynnistä. Mielestäni tuo kortisoniasia on juuri päin vastoin eli senhän juuri pitäisikin auttaa reumaoireisiin. Ärsytti myös kaikenlainen epäily. Miksi valehtelisin jostain iriitistä ja, mistä voin löytää yli 10v takaiset dokumentit lääkärin käynnistäni. Paikassa ei enää ole lääkäriasemaa ja se oli yksit. silmälääkäri.

      Toivon Yasmina79, että sinulla on parempi tuuri ja, että edes jokin veriarvo ei ole kohdallaan, sillä normaaleilla lab.tuloksilla ja ilman turvotuksia ei reumalääkäri usko edes kipuihin. Itse jatkan kuudetta vuotta kärvistelyä kipeän selän, lonkkien ja polvien kanssa:(

      Suosittelen pitämään reumapolin aikaan asti kipupäiväkirjaa, niin ei sitten tarvitse muistella lääkärin vastaanotolla, mihin sattui ja milloin ja miten. Helpottaa huomattavasti.

      • Yasmina79

        Mulla oli tosiaan silmätulehdus pari kuukautta sitten, lääkärin mukaan sidekalvontulehdus, silmän valkoiset osat oli ihan punaiset. Sain jotain tippoja mutta tuntuu yhä että silmät ei ole parantuneet kunnolla vieläkään. Myös noin vuosi sitten mulla oli monet veriarvot poikkeavia, crp, lasko, trompisyytit, kävin silloin tietokonekuvauksessa mutta mitään ei löytynyt. Silloin epäiltiin sarkoidoosia. 8kk ajan kävin labrassa kunnes arvot oli normaalit. Onko selkärankareumassa välillä kivuttomia päiviä ja välillä todella kivuliaita? Mulla kans työterveyslääkäri teki lähetteen reumapolille mutta fysiatrian poliklinikan lääkärin pyynnöstä.


    • reumapoli

      Minulle lääkäri sanoi, että selkärankarauma tulee vain miehille ja alle 30 vuotiaille.
      Ei naisille!

    • Reumaräähkä

      Juu, välillä tuntuu reumalääkärien kuvittelevan, että potilas menee ihan huvikseen heidän vastaanotolleen ja nimenomaan toiveenansa reuma. Joka ikisen lääkärin suusta kuulee ensimmäisenä lauseen "Ei tämä ainakaan reumaa voi olla" ennen kuin on itse edes suutaan ehtinyt avata. Itse ainakin olen rampannut lääkärissä, jotta syy jatkuvasti paheneviin nivelkipuihin ja -jäykkyyksiin selviäisi enkä sikis, että haluaisin olla juuri reumaatikko.

      Ilmeisesti pitäisi olla nilkuttava kyhmysorminen ihmisraunio ennen kuin edes epäiltäisiin reumaa. Tuon olen minäkin kuullut, ettei selkärankareumaa voi olla ainakaan yli 40-vuotiaalla. No hitto, onhan se reuma voinut jyllätä vaikka parikymppisestä asti, mutta kun "viisaat" lääkärit eivät sitä ole osanneet / ehtineet diagnosoida, koska kaikki heidän aikansa menee potilaan kipujen vähättelyyn.

      Mielestäni suomessa on erittäin huono tuki- ja liikuntaelinten tutkimus- ja hoitokäytäntö. Lääkärit tuijottavat röntgenkuvia ja lab.tuloksia ilman, että kuuntelisivat potilasta ja ottaisivat tämän oireineen päivineen huomioon kokonaisuutena. Rtg-löydökssetkään eivät monesti johda mihinkään vaan aina vain odotellaan, josko vaivat pahenisivat. Sillä välin syödään käsittämätön määrä eri nimisiä ja merkkisiä kipulääkkeitä, joita lääkärit surutta määräävät.

      Itse olen lopen kyllästynyt lääkäreiden ylimielisyyteen. Julkinen sektori on asia sinänsä, mutta eipä tuo yksityinenkään puoli kummonen ole. Toivon aloittajalle onnistunutta reumapolin käyntiä ja sen myötä apua oireisiinsa. Itse keski-ikäisenä räähkänä en enää jaksa yrittää...

    • Reumaa pukkaa

      Minulla ei selkärankareumaa ole, selkäkivut alkaneet kaatumisen seurauksena. Käyn kuitenkin reumapolilla muun reumataudin vuoksi. En ole oikeastaan koskaan saanut sieltä mitään apua.

      Epämääräisten sairauksieni diagnoosit eivät ole varmistuneet vaan niitä on vatvottu kohta 10 vuotta. En ole saanut tietoa sairaudesta tarpeeksi. Olisi kiva tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan mahdollisesti. Itse sitten olen lueskellut netistä tietoa sairauksista.

      Minulle on sanottu soittoajalla, että tähän kuluu nyt lääkärin ruokatunti. Minulle oli siis varattu ihan oikea aika, enkä mitenkään pidätellyt lääkäriä. Puhelu kesti korkeintaan 5 min.

      Minulta kysyttiin haluanko osallistua erääseen tutkimukseen, johon sitten suostuin. En kuitenkaan tavannut tuota tutkimuslääkäriä käynnillä, vaikka niin annettin ymmärtää. Lisäksi sain käynnistä laskun, vaikka ajattelin että tutkimusmateriaaliksi suostuminen olisi ilmaista. Olin vielä ottanut sen päivän palkatonta vapaata, jotta voisin osallistua tutkimukseen.

      Aina vastaanotolla kun kerron vaivoistani, saan vastaukseksi, että tuo ei liity reumaan, mene työterveyshuoltoon tuon vaivan takia. Sitten kun menen työterv.lääkärille, hän kuitenkin lähettää minut reumapolille kun minulla on tämä reumatauti.

    • Reumaräähkä

      Mikä reumatauti sinulla on "reumaa pukkaa", jos saa olla utelias? Viitsitkö kertoa oireistasi? Itselläni useita reuman oireita, mutta lääkäreiden mielestä pitää vain sopeutua kipuun, sillä reumasairautta minulla ei heidän mielestään missään nimessä ole.

      Ihmettelen vain, kun yht´äkkiä ennen keski-ikää lakoivat nivelet romuttua, lähinnä selkä lonkat ja kaularanka. Nyt säteilee jo polveenkin kipu lonkista.

    • Reumaa pukkaa

      Minulla on Sjögrenin syndrooma ja vuosien mittaan on epäilty SLE:tä, sklerodermaa ja nyt sen rajoittunutta muotoa. Oireita on paljon:

      -kuivuus, etenkin suu, myös silmät ja muut limakalvot ja iho
      -ajoittaiset nivelkivut ja turvotukset
      -sormien jatkuva turvotus
      -sylkirauhasten turvotus
      -luukuolio
      -voimakas väsymys
      -pään alueen kivut mm. kolmoishermosärky
      -muisti- ja keskittymisongelmat
      -valkosormisuus eli Raynaudin oire
      -vatsakivut yms.

      No eipä minullekaan ole ollut hyötyä siitä, että lääkärit ovat myöntäneet sairauteni. Mitään sopivaa lääkitystä ei ole löytynyt. Kuivuuteen kostutustuotteet. Pitäisi pärjätä kuten terveet ihmiset ja tosiaan sopeutua vaivoihin. No näin kai se menee.

    • Reumaräähkä

      Voi harmien harmi "reumaa pukkaa", jos et ole saanut sopivaa lääkitystä itsellesi. On se eriskummallista, että nykypäivänä ei osata hoitaa sairauksia. Varsinkin tule-sairauksista kärsivät ovat aivan alakynnessä.

      Minullakin on rutikuivat silmät ja suu kuin korppu. Sjögreniä ei kuit. löytynyt. Itselläni kaikki tyssää siihen, kun lab.kokeissa ei ole arvot koholla. Röntgenmuutoksista ei sitävastoin vain välitetä. Varmaan odotetaan, että kehittyvät niin, että olen saattohoidossa...

      Tsemppiä ja voimia sinulle:)

      • Reumaa pukkaa

        Kiitos, samoin sinulle!


    • Niina 70

      Hei :) Minulla on negatiivinen tuo HLA.B27 . Kärsin tyypillisistä selkärankareumaoireista pitkään. Menin sitten TK lääkärille joka lähetti minut reumatologille. Minulle ei ole tehty MRI tutkimusta , koska lannerankartg:ssä näkyi selvät muutokset. Ollut siis jo pitkään. Alkuun vanhempi reumatologi sanoi ettei voi olla SRR koska ikä tulee vastaan ( olin silloin 37 ) samoin kuin tuo HLA oli neg . Mutta minun onnekseni kuitenkin minua tutkittiin koska minulla oli synoviitti löydöksiä siellä täällä. Samoj onnekseni vaihtui lääkäri nuoreen , joka ymmärsi asian. Sanoi , että 45 ikävuoteen asti voi sairastua ja 5 % on neg tuo HLA. Tällä hetkellä minulla on biologinen lääke , Metotreksaatti ja salazopyrin. Joten eipä aina kannata labravastauksiin tuijottaa :) tsemppiä sinulle :)

    • srr

      Hei! Vieläkö tämä ketju on hengissä? :) olisi kiva kuulla mielipiteitä selkärankareumaa sairastavilta koskien omia oireitani. Elikkäolemn 24 v nainen ja selkärankareuma epäily vielä, magneetti kuvissa merkkejä si-nivelten luutumisesta ja myöskin pientäturvotusta, hla neg. Oireet olleet pahana nyt kaksi vuotta mutta ensimmäiset kivut alkoivat jo noin. Kuusi vuotta sitten. Reuma lääkäri määräsi arcoxinia ja kontrollukäynnin kesäkuulle. Jos ei ko. lääkkeet auta siirrytään reuma lääkkeisiin. Mri kuvat olivat kuulema epämääräiset eikä suoraa diagnoosia saatu, vaikka reumalääkärillä kova epäily srr:stä on. Miten ihmeessä sen oikean diagnoosin saa? Kivut ovat joinakin päivinä sietämättömät ja panacod silloin ainoa mikä auttaa. Pliis sanokaa että tähän joku lääke auttaa että voin elää norm. elämää. Nyt on aika epätoivoiset fiilikset

    • Yasmina79

      On hengissä. Mä myös hla neg. Magnettikuvissa en oo vielä käynyt. Parin viikon päästä on aika kuvaukseen. Mulla nyt myös lonkat tosi kipeet ja lääkerille menossa ensi viikolla. Hoitsu käski vain pysyä liikkeellä ja ottaa tulehduskipu
      lääkettä niin kuulemma helpottaa... Mulla myös jostain syystä hemoglobiini noussut korkeammaks 154. Ei oo koskaan ennen ollut noin korkea.

    • Reuma-räähkä

      Srr: Jos kipulääkkeet eivät auta, varmastikin reumalääkärin määräämä reumalääke tuo avun. Reumadiagnoosissa voi kestää kauenkin, koska lääkärit usein tuijottavat vain poikkeavia veriarvoja ja, jos niitä ei ole, niin kärvistellä saat. Olet kuitenkin reumalääkärin hoidossa, joten varmastikin saat diagnoosin piankin:)

      Yasmina79, kerro sitten, mitä magneettikuvissa näkyi:) Mullakin hemoglobiini ihmeen korkea, kun reumassahan se monesti laskee. Onko sulla lonkkien lisäksi pakarat ja selkä kipeät?

    • Yasmina79

      Joo kerron :) Jännittää vaan koko kuvaus..Mulla kuvataan myös lantio ja muuta osaa selkää. Mun selkäkipu on aika aaltoilevaa on hyviä ja huonoja jaksoja. Silloinkun on huono niin mikään lääke ei auta ja selkää ei saa suoraksi. Nyt on myös sitä lonkkakipu sellasta vihlovaa kipua, vasemmalla on ehkä pakarakipua. Mulla on myös rintakehällä kipuja. Sattui tosi paljon ku reumalääkäri paineli.

    • näin miulla
    • mirtzu31

      Heippa!Mulla alkoi nivelvaivat ja iskias vaivat jo n.6vuotta sitten,olen nyt 31v nainen.N.vuosi sitten sain jostain yersinia pseudotuberculosis pöpön ja siitä sitten niveloireet ja väsymys vaan pahenivat ja todettiin,että tämä yersinia oli laukaissut reaktiivisen artriitin.Noin 7-8kk on alaselkä kipuillut aamusin ja oon jäykkä selästä ja jaloista,plus oikea kantapää on aamuisin perkeleen kipeä ja oikea polvi on niin kipeä ku istun hetken ja yön jälkeen,etten meinaa liikkeelle päästä.Sukkien laittaminen aamuisin on mielenkiintoista nykyään,kun selkä ei aamulla taivu kunnolla ja sattuu.Tulehdusarvot on olleet 20-25 ja leukosyytitkin on koholla viimeiset kaks vuotta.
      Sain lähetteen reumapolille ja kas,se tuli takas,kun ei kuulemma ole tulehduksellista reumasairautta.Eli siis mua näkemättä tai tutkimatta voivat todeta,ettei sulla voi sitä olla.Okei.
      No en mä reumaa haluakaan,mut haluisin tietää miksi olo on huono ja särkee jatkuvasti ja jostakinhan syystä mun tulehdusarvot on koholla. Turhauttavaa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      2042
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      177
      1441
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1325
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1255
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1197
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1115
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1050
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      88
      1014
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      803
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe