Onko väliä jos lambda valo palaa

Heipä taas arvon volvistit. Itsellä tässä "ikäneidossa" 960 vm 1992, syttyi lambdan valo, mutta jos päästöt ovat ok niin onko tuo leiman este? Auto käy ja kukkuu moitteetta aivan kuin ennenkin, bensaa ei mene sen enempää kuin valon ollessa pimeä. Jos ja kun menee anturi vaihtoon niin saakohan tuohon jotain satasen tarviketta? ja kannattaako ostaa heti vaan kalliimpi vain toimivatko ne biltema-tyylin 80-90 eken anturit ollenkaan?
Ilmoita


Oman kokemuksen perusteella kannattaa osta heti Boschin anturi. Vaihtoehto on ostaa ensin se halpa anturi ja sitten 2 kuukauden päästä se Boschilainen. Lue kuitenkin ensin vikakoodit, että minkätakia se lambdavalo palaa. Syy ei välttämättä ole lambda-anturissa, vaan ko. valo ilmoittaa myös muista ongelmista.
Ilmoita
Aivan niinkuin "Halpisautoilija" sanoo.
Valon palaminen ei kuitenkaan estä leimaa, jos päästöt ovat kunnossa.
Ilmoita
otahan akunkenkä irti kierrä talo juosten ja laita akunkenkä kiinni ei pitäisi palaa enää.
ei mene katsastuksesta läpi jos valo palaa
voipi olla katti tukkonen eli alkanut jo kuluttaa hiukan ööliä
lambda pitäisi vaihtaa noin satasen välein (suositus)
1 VASTAUS:
Bosch:lla on 180 tuhannen km takuu lambda-antureilleen.
Itselläni on Volvo 945:ssa, vm. 1993, B230FD 2,3 85 kW
vielä alkuperäinen lambda-anturi. Mittarilukema on aivan pian 310 tuhatta km.

Autolla oli ajettu 133 tuhatta km kun sen ostin 11 v sitten.
Uskoisin, että lambda-anturia ei ole vaihdettu.
Itse vaihdoin katalysaattorin, mutta sekin olisi kai mennyt vielä.
Turha vaihto, mutta kiireessä en tiennyt että katalysaattorin ja etuputken väliin olisi saanut jonkun korjauslaippasarjan (Biltemasta). Km-lukema oli kai n. 270000, kun vaihdoin etuputken ja katalysaattorin. Takasarjan vaihdoin myös itse aikaisemmin rosteriseksi.
+Lisää kommentti
Minun volvon ohjekirjassa mainitaan lambda valosta kaksi vikaa: anturi tai ilma-massa mittari. Omassa paloi samalla lailla välillä lambda valo ja vaihoin anturin mutta muutama viikko eteen päin pamahti ilma-massa mittari sököksi.
Ilmoita
itellä 1994 vuoden volvo 960 aina menny läpi vaikka valo palaa !!!auto niin vanha mun mielestä vasta 2001 v autot hylätään jos jokin moottori hälytys valo palaa!
Ilmoita
Itsellä kans syttyi 960 volvossa kyseinen valo kun lorautin tankkiin hivenen liikaa 85e etanoolia.Kumma vehje, kulutus ei edes lisäänny tällä 50 50 sotkulla ja kulkeekin ehkä paremmin, mutta tosiaan 40% 85e 60% 98e pystyi atk-puoli autossa vielä ymmärtämään mutta tuo 50 taisi olla liikaa tosin sitä ei ajossa huomannut. En sitten tiedä mitä kone tuosta pitää mutta kun auton arvo on se tonni niin anti mennä vaan, säästää tuhannella kilometrillä useamman kympin.
Ilmoita
jos käyttäs sen lambdan irti ja puhdistaa....mulla oli vika ilmamäärämittarissa, mutta kone ei käynyt ja päästöt aivan liian suuret....tuprautteli savua...
valo sammuu kun ottaa kengän irti ja antaa olla muutaman kymmenminuuttisen rauhassa..
Ilmoita
Liputan sen vikakoodin lukemisen puolesta. Myös mm. imuilman lämpötilatiedon virheellisyys/puuttuminen voi aiheuttaa ko. valon syttymisen.
Riippuu aivan katsastusmiehestä reagoiko valoon. Ainoa todellinen "pomppauksen" aiheuttava merkkivalo on ABS-merkkivalo mutta voihan inssi halutessaan korjauttaa nuo muutkin.
Ilmoita
Vanhemmissa Volvoissa palaa lambda-valo jos on laitettu tarvike-lambda, vaikka toimisikin täydellisesti. Itsellä oli lambda hajonnut eikä kone kiertänyt kunnolla, laitoin Motonetistä ostetun tarvikelambdan ja kone alkoi taas käymään täydellisesti. Lambdavalo kuitenkin edelleen palaa koska se ei jostain syystä hyväksy muuta kuin alkuperäislambdan signaalia. Mutta ei kannata vaihtaa jos moottori käy hyvin.
Ilmoita
Moi, minäkin olen miettinyt samaa vikaa perheen toisessa Volvossa, ja sunnuntaina 17.3 selvisi, että Volvossa oli yksi ilmaletku vähän auennut, ja tämä sytytti lambda valon.
Letku tiukalle, autosta virrat pois, virrat päälle uudelleen ja valo sammui.
Toivottavasti tästä on apua jollekin.
Ilmoita
no lappeenrannassa on jakomielitautisia katsastusmiehiä....viime vuonna ei sanottu mitään takaiskareiden kumien kunnosta ja tänävuonna tulihylky vaikka iskarit ei ollu lopussa...juu se o katsastusmiehestä kii huutako auton omistaja hii
Ilmoita
Katsastuksessa ei väliä,ainakaan vm.2001 tai vanhemmissa jos päästöt muuten ok. 850 kun sytyttää valon ni se palaa kunnes nollattu vaikka "vika" poistuisikin. Itsellä antoi koodin "happitunnistin,lämmitys,häiriö". Nollasin,syttyi uudestaan. Ajoin 100 kilsaa tavallista pienemmällä pykälällä eli annoin vähän hanaa-sanotaanko että satasta nelosella ja taajamassa 2-3 vaihteilla 40-60.
Tämän tarkoitus siis putsata nokea. Kierroksia käytin tuonne 4500-5000 kun kiihdytin matkavauhtiin.
Tämän jälkeen nollaus ja valo on pysynyt poissa.
Anturi/t oli tod.näk.nokeutuneet eco-ajotyylillä.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Onko väliä jos lambda valo palaa

Heipä taas arvon volvistit. Itsellä tässä "ikäneidossa" 960 vm 1992, syttyi lambdan valo, mutta jos päästöt ovat ok niin onko tuo leiman este? Auto käy ja kukkuu moitteetta aivan kuin ennenkin, bensaa ei mene sen enempää kuin valon ollessa pimeä. Jos ja kun menee anturi vaihtoon niin saakohan tuohon jotain satasen tarviketta? ja kannattaako ostaa heti vaan kalliimpi vain toimivatko ne biltema-tyylin 80-90 eken anturit ollenkaan?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta