Aamuhetki kullan kallis

texsanell1

Aamuisin ihminen on avoimmillaan, levänneenä ja mieli askartelee eri vaikutteita saaneena, Useimmat varmaan avaavat joko radion, (niin tein itsekin tänä aamuna) tai TV:n ja uutiset tulvivat tajuntaan!
Radio soi hiljaa keittiössäni ja omat ajatukset saavat tilaa. Palstan antia vilkaistessa tajuaa, miten mieleemme vaikuttavat jotkin ohjelmat, kuten MOT:n vapaamuurareista,...Suomi on ruotsalainen,..ym.

Kamalalta tuntuu, ihan kuin TV:n antamien virikkeiden jatkumoa pitäisi märehtiä vielä päivätolkulla, eri käsitysten valossa. Ihan kuin etsittäisi omaa identiteettiä vielä ?

Varmalla tiedän, että se on meillä jokaisella tähän ikään selvä asia, sitä ei voi murentaa, kenenkään lausunnot, väärintulkinnat sun muut:D

Ihan oma yksilönsä olemme jokaikinen täällä ja pitääkin olla.
Vapaamuurarien salaisiin rituaaleihin taas ei suurin surminkaan saisi minua osallistumaan!
Häiriköisin naurunpurskahduksillani, tai ilmeilläni harrasta meininkiä takuuvarmasti! Kyllä itsensä pitää tuntea jo tässä iässä.

Istuin hetken aamusta, ja ajattelin ensimmäistä ihmistä, joka alkoi tiedostaa luonnossa maailmaa ympärillään. Miten vapaa hän oli aistimaan luontoa, tuntea elävän luonnon hengen kaikessa, vain tarkkailemalla ympäristöään ja oppimaan.

Me olemme saaneet menneiden sukupolvien ajatuksia perinnöksemme, niiden *sulattelu* ja luotaaminen eteenpäin oman ajattelun myötä, on rikastuttanut sisäisesti ja kehittänytkin.
Tänä päivänä olemme murrosvaiheessa monessa suhteessa, tekniikan kehittymisen myötä, olemme eräs sukupolvi, jolta on vaadittu mahduttamaan se myös arkipäiväämme monin tavoin, joista edellinen sukupolvi vain pelkäsi tai uneksi;:D

Yhä enemmän kulkee tiedon ja sensaatiohakuistenkin ohjelmien tulva median kautta meille, mistä en oikein pidä,..., mutta sitähän se ei yksilöiltä kysy !
Niinpä valikoivuus on entistä tärkeämpää, mistä pitää, mitä lukee ja millä antaa mielensä täyttyä.

Mielemme vapaus ja sydämemme, on arvokkainta mitä meillä on, omia ajatuksiamme meidän pitäisi voida saada jakaa :)

70

286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anna siis

muidenkin jatkaa omia ajatuksiaan ja huolenaiheitaan. Kyllä se mielen ja sydämen vapaus kuuluu ihan kaikille .

• Näin on!

Et voi määräillä muiden ajatuksia ja oivalluksia! Onneksi.

• texsanell1

Se onkin hyvä lähtökohta jokaisella meistä, ratkaiskoon kukin itse jatkon,...

• texsanell1

Miinustajalla ei ilmeisesti ole hyvä aamu, häntä vain harmittaa , ihan alkaa huvittamaan mielenosoitus:D

Iloa saa jokainen omalla tavallaan, hyvä niinkin,...lisää vaan!

• Aarreaitta.

No mutta tämähän on se ikäihmisten hiekkalaatikko.
        Tottakai se harmittaa, jos hiekkakakkuja leipoessa
        tulee käteen kissan paska.

• texsanell1

No jaa a',..:D

• romuaitta

Tämä aarreaitta taitaa olla se jolta niitä miinuksia tippuu aivan vääriin paikkoihin.

SE ON SKRIIVARI

• texsanell1

Tiedä häntä, enkä halua tietääkään henkilöä, vaan kokea huvittavana, --- sopii itselleni parhaiten niin:D Niissä luulojen viidakossa rämpiminen ei miellytä meikämimmiä:D

Ja minähän en epämiellyttävästä tykkää.

• 234567890+

Älä tykkää ei siitä kukaan muukaan tykkää ;-)))

• texistä ei

tykätä, siksi moni miinustaa.

• texistä ei kirjoitti:

Tex on ihan OK. Sillä on elämä reilassa. Luulenpa, että nämä naisten vihaajat kuuluvat kirkkoon ja seurakuntiin???

• sen tulin kertomaan
        texistä ei kirjoitti:

Tex on ihan OK. Sillä on elämä reilassa. Luulenpa, että nämä naisten vihaajat kuuluvat kirkkoon ja seurakuntiin???

• texsanell1
        capt.cöpenick kirjoitti:

Kiitos Rehtiydestäsi capu :)

Ei minua häiritse vaikk'ei jotkut pitäiskään, kuin voiskaan kaikista pitää!
        Elämä on suonut minulle kanssaihmisten hyvyyttä runsain mitoin, pääasia on että voin tuntea rakkautta ja kiitollisuutta itsekin.

• den samma
        sen tulin kertomaan kirjoitti:

Samma på svenska!

• texsanell1

Ai, että on hauskaa, miinukset vaihtelee paikkaa plussien kanssa, mutta nyt,--- mentävä mun on,...silmissäsis kyyneleitä en voi vastustaa,....

Palaillaan, terve!

• Tepposet

Niin on! Mutta tänään ei ollut se aamu.

Kommenttini lukematta alustustasi. Sorry!

• Koko työssäololoikäni on aamulla noustu aikasin .
      Ja odotin aamuja , että saisin määrätä kuinka järjestän tulevan päiväni .
      se menikin kivasti -- 65vuotiaana jäin kotio --ja niitä aamuja ja päiviä ei kerinnyt kertyä kun 2v kun poika tykkäs , että äiti se vaan istuu kotona TV ja Internetin vieressä . Hänpä keksi keinon millä sai minut nyt pysymään kotosalla ,kun osti minulle Jerrycottonin.
      Nyt sitä vasta mökkihöperöksi tulis helpolla jos ei tosiaankaan olis näitä nykyajan vempeleitä ulkomaailmaan .
      Onneksi olin saanut matkustella nuoruudestani saakka --niin että , siinä kahdessa vuodessa jo kerkisinkin monessa maassa käydä -- ja kartuttaa muisteloitani .
      nämä rantalomat ei ole koskaan kiinnostanut
      . Mutta jotain olen menettänyt kun on koira ollut jo 12v --2 kuukauden päästä. mutta terveyttä kai olen saanut kun tehdään näitä aamulenkkiä , tänä aamunakin 2km , aamusella on muutenkin ilma puhtaampaa näin ison kaupungin kupeessa-

Hyvää päivänjatkoa .

• Tutkittua tietoa:

"Istuin hetken aamusta, ja ajattelin ensimmäistä ihmistä, joka alkoi tiedostaa luonnossa maailmaa ympärillään. Miten vapaa hän oli aistimaan luontoa, tuntea elävän luonnon hengen kaikessa, vain tarkkailemalla ympäristöään ja oppimaan."

"Suomalainen kulttuuri oli korkealle kehittynyt täällä jo kymmenen tuhatta vuotta sitten. Korutaide, runot, joita laulettuina lapsille opetettiin, maalaukset, kauniit tarinat Ukosta, Luojasta, joka ylijumalana hallitsi luomakuntaa, veden jumalasta Ahdista, veden emännästä Vellamosta, joiden antimet vedessä, tuhansissa puhtaissa järvissä olivat kalastettavissa, metsänjumalasta Tapiosta ja metsän emännästä Mielikistä ja tyttärestä Tellervosta..."

Se, että Ruotsista hyökättiin Suomeen ja kolmella sodalla pakotettiin kansa niin sanotusti "uskomaan", oli törkeätä indoktrinaatiota, manipulaatiota, ja myös fyysistä sortoa: rovioillakin poltettiin niitä, jotka eivät "uskoneet".

Todella väärin!

• texsanell ek

No, tuota kun niin mielelläsi julistat voit ehkä katsoa tänään jatkoa Suomi on Ruotsalainen.
      Siinä on edetty kristinuskon tuloon Suomeen. Kiinnostanee varmaan sinua, nuo ajatukset kun on niin mielessäsi.

PS. Oma ajatukseni meni paljon paljon kauemmaksi ajassa, jolloin ei minkäänlaista tiedon painolastia vielä ollut.
      Nythän olemme saaneet ottaa osaa koko ihmiskunnan ajatusten perintöön, mistä onkin ollut ihanaa punnita ja valita omansa, mitä kukin on etsinyt ja tarvinnut! Aarreaittahan se:D

• Vaikka ikää sinulla

onkin enemmän kuin minulla, niin pyyd'n, jätä silti pois tuo paternalistic-asenteesi, et tiedä asiasta tarpeeksi.

• texsanell1

En tiedä miten koit, mutta minulle on luonnonuskonto yksi muiden joukossa, on monia muita myös mielenkiintoisia Intiassa varsinkin !
      Jaaha uutiset,...

• texsanell1

Viittaan vielä tuohon Scandinaaviseen uskontoon Ukko Ylijumalasta. Se perustuu Thor jumaluuteen, jossa oli myös muita jumalia. Sanoohan jo Ukko Ylijumala, että oli myös alempia jumaluuksia. Kalevalassamme vasta loppupuolella tuli Kristuslapsi mukaan!
      Pitäydyn omassani jonka olen lapsesta lähtien omaksunut, eikä minulla ole tarvetta siitä keskustella, näillä palstoilla aivan tuntemattoman kanssa syvemmin:)

Kaikkea hyvää vaan!

• Julistamisesta ei

mielestäni voi puhua, ellei nyt sitten halua loukata. Tuota teloitususkontoahan julistetaan joka sunnuntai TVssä ja kirkoissakin, jotka ovat tyhjinä, saa kai täällä keskustella ikeneltäkään lupaa pyytämättä.
        Viesti oli kohteliaasti ja ystävällisesti kirjoitettu.

Meidän oman luonnonuskontomme tilalle pakotettiin sodilla
        meille luonnoton ja syyllistävä teloitususkonto,
        teloitus suoritettiin ristillä, siihen naulattiin ihminen kiinni.

Tuo teloitusväline, risti, on sen uskonnon symboli.
        ´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´
        Todella väärin!

Kristinusko tuotiin Lähi-Idästä, jossa soditaan ja tapetaan toisiaan ikuisesti.
        (HS tänään: ALEPPO. Syyriassa on löytynyt kymmeniä ruumiita Aleppon läpi virtaavasta joesta.

Löydöstä kertoneet oppositioaktivistit ja kapinalliset sanoivat, että kyse oli pojista ja nuorista miehistä, joita oli ammuttu päähän tai niskaan. Ruumiita oli tiistaihin iltapäivään mennessä löytynyt noin 70, mutta määrän pelättiin nousevan yli sadan, kun etsinnät etenevät.)

Mutta miyen vain!

Mutta ehkä täällä pitäisi vain öykkärien ilkeilyt olla näkyvissä.
        Minulla on kaikki hyvin. "Ajattelen, siis olen!" Keskustelen.

• jotain rajaa
        Julistamisesta ei kirjoitti:

mielestäni voi puhua, ellei nyt sitten halua loukata. Tuota teloitususkontoahan julistetaan joka sunnuntai TVssä ja kirkoissakin, jotka ovat tyhjinä, saa kai täällä keskustella ikeneltäkään lupaa pyytämättä.
        Viesti oli kohteliaasti ja ystävällisesti kirjoitettu.

Meidän oman luonnonuskontomme tilalle pakotettiin sodilla
        meille luonnoton ja syyllistävä teloitususkonto,
        teloitus suoritettiin ristillä, siihen naulattiin ihminen kiinni.

Tuo teloitusväline, risti, on sen uskonnon symboli.
        ´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´
        Todella väärin!

Kristinusko tuotiin Lähi-Idästä, jossa soditaan ja tapetaan toisiaan ikuisesti.
        (HS tänään: ALEPPO. Syyriassa on löytynyt kymmeniä ruumiita Aleppon läpi virtaavasta joesta.

Löydöstä kertoneet oppositioaktivistit ja kapinalliset sanoivat, että kyse oli pojista ja nuorista miehistä, joita oli ammuttu päähän tai niskaan. Ruumiita oli tiistaihin iltapäivään mennessä löytynyt noin 70, mutta määrän pelättiin nousevan yli sadan, kun etsinnät etenevät.)

Mutta miyen vain!

Mutta ehkä täällä pitäisi vain öykkärien ilkeilyt olla näkyvissä.
        Minulla on kaikki hyvin. "Ajattelen, siis olen!" Keskustelen.

Politiikka Lähi-Idässä aiheuttaa nuo levottomuudet, sekä uskontojen hajanaisuus. Turhaa niitä luterilaisuuteen liitetään.

• Niin "Tutkittua tie-

toa"-viesti on ystävällisesti ja kohteliaasti kirjoitettu.
      Sellaista voisimme lisää harjoitella.

Kirkkoon olen kuulunut aina, kuten kaikki sukulaiseni, sillä olen halunnut olla ylläpitämässä tätä suomalaista yhteiskuntaa kaikin tavoin.
      Vanhempani kuuluivat kirkkoon myöskin kuten jo sanoinkin, mutta "jeesustelua" en ikinä kuullut heidän suustaan.
      Kunnioitan heitä, vanhempiani tosi paljon.

´

• texsanell1

Et kai kokenut minua öykkäriksi? Ei sellainen ole tarkoitukseni, mutta toki olet monet monituiset kerrat tuota ajatustasi tuonut esiin palstalla. Jos ei sitä tiedosta , ei ole totuudellinen.

Se, mikä ihmetyttää, on että tuot kaiken ristiriitaisuuden esiin kritstinuskosta, mainitsemattakaan sen keskeisintä sanomaa lähimmäisen rakkaudesta, uskosta ja toivosta!

Kaikki maailman suurimmat uskonnot pyrkivät varmaan kohti samaa korkeinta, niin pyrkii sielummekin.En haluaisi karsinoida meitä eläviä ihmisiä niin moniin uskontokuntiin, eikä minulla ole tarvetta niistä kiistellä :)

• Roviolle!

Sanon nyt minäkin tuosta "rakkaudesta", "uskosta" ja "toivosta", joita tekopyhästi kuin sumua silmille heittäen hoettiin samalla kun sodalla pakotettiin, tappaen ja kiduttaen.
      Inkvisition kidutusko sitä suurinta rakkautta edusti?

• tutkitulle tiedolle:

Miksi aloitukseen ujuttautuu tämä kiihkoilija jälleen? Mitään uskontoon viittaavaahan ei aloituksessa ole.

Melko ajattelemattomasti hän runnoo omaa käsitystään läpi, kutsuen kristinuskoa teloitusopiksi!

Ei suinkaan niin, vaan ROOMAN valtakunnan provinssissa oli kuolemanrangaistuksena ristiinnaulitseminen. !!!

• myöhäisiltaa

Se oli kenties sen ajan käsitys uskonnon levittämisestä ihmiskunnalle. Nämä uskontuojat olivat mielestään oikeassa ja luulivat tekevänsä hyvää. Olihan se brutaali tapa, mutta voinemme nyt sen unohtaa, sillä Kristinusko on rakkauden ja inhimillisyyden julistaja. Näin olen sen omaksunut. Oikea uskontoon nojaava ihminen ottaa kanssaeläjänsä huomioon.

Tuota en ymmärrä, että jonkin mielessä jyytää tuollaiset kauan sitten historiassa tapahtuneet asiat. Nehän eivät ole tässä meidän luterilaisessa, pohjoismaisessa uskonnossa millään tavalla ajankohtaisia.

Se, mitä tapahtuu tuolla islamilaisissa maissa, on sivistyksen puutetta ja uskonnon varjolla koetetaan pitää vallankahvasta kiinni. Heidän "uskonnollisia"
      brutaaleja tapoja ei voi verrata länsimaiseen sivistyneeseen käyttäytymiseen.
      Siellä miehillä on hirveä hätä, että naiset saavat inhimilliset olot ja oikeudet. Siitä lienee noilla Al-Gaidan ja talebaanien taistelussa olla kyse. He haluavat alistaa ihmiset mielivallan alle.

Kristinusko ei halua alistaa ja meillä on vapaus kuulua kirkkoon tai olla kuulumatta, mutta sivistyksemme pohjana on Kristinusko.

• texsanell1
    • 567890

Myöhäisilta luulee että vain hän tietää totuuden, onni ettei se kuitenkaan ole oikea totuus!

• tex

Onhan harmaat pilvet taivaalla tänä aamuna, taitavat olla lumipilviä niin tasainen paksu harmaus kattaa koko tienoon:D

Taisi olla ennusteessa koko Suomeen, mutta enin tuisku etelään jälleen.
      Märkää lunta,-- ei kivalta tunnu sen työntäminen, huh, kunhan saan oven edustan putsattua. Katsotaan ny mitä tuleman pitää!

• kerjäläinen pulu

Tödella akkamaisia kirjoittelijoita ,mene nukkumaan.

• murjottele vaan

Taas kuin perseeseen ammuttu karhu tyydyttämätön.

• RAKKAUTTA kerrakseen

Sanon nyt minäkin tuosta "rakkaudesta", "uskosta" ja "toivosta", joita tekopyhästi kuin sumua silmille heittäen hoettiin samalla kun sodalla pakotettiin, tappaen ja kiduttaen.

Inkvisition kidutusko sitä suurinta rakkautta edusti?

Suomeen kristinusko pakotettiin roomalaiskatolisena.
      Inkvisitio oli paavin perustama roomalaiskatolisen kirkon tutkimuselin, joka taisteli kerettiläisyyttä, vääräoppisuutta
      vastaan.
      Paavi Innocentius IV laillisti kerettiläisen kuulustelemisen kidutuksen avulla vuonna 1252. Totta onkin, että prosessissa käytetiin kidutusta, kuten esimerkiksi nk. strappadoa.

Strappadossa tutkittava ripustettiin köyden avulla käsistään kattoon. Kun köysi kulki katossa olevan pyörän kautta alas, voitiin tutkittava vetää ilmaan ja pudottaa alas siten, ettei tämä kuitenkaan vastannut lattiaan. Jos köysi kiinnitettiin selän takana yhteen sidottuihin käsiin, aiheutti pudotus lapojen erittäin tuskallisen sijoiltaan menon.
      Pahimmassa tapauksessa syyllinen menetti henkensä, maineensa ja omaisuutensa. Rovot savusivat Suomessakin.

Tuomion täytääntöönpano oli yleensä julkinen. Erityinen seremonia oli nk. autodafé, joka oli julkinen katumus- ja rangaistusnäytös, johon saattoi osallistua kymmeniä tuhansia katsojia. Näitä tilaisuuksia järjestettiin Espanjassa ja eräissä sen siirtomaissa, kuten Meksikossa ja Perussa. Vuonna 1517 Espanjan inkvisition toimivalta laajeni Sisiliaan ja vuonna 1522 Alankomaihin.
      Espanjassa inkvisition toiminta lopetettiin viimeksi vuonna 1834.

Rooman inkvisitio perustettiin paavi Paavali III:n toimesta vuonna 1542 päämääränään erityisesti protestantimismin vastustaminen. Uuden ajan inkvisitio ei ollut yhtä tarkassa kirkollisessa ohjauksessa, kuin keskiaikainen. Keskiajalla inkvisitio oli alistettu suoraan paaville.

Tässäpä jo riittävästi kristinuskon lähimmäisen rakkautta, armoa ja hyvyyttä!

Lähde: Hennigsen, Tedeschi, Kervinen

• Onhan todella kauhea

menneisyys kristinuskolla! ! ! Hitler jää kyllä toiseksi !!!!

• >>>3<<<

Miten tuollaisissa viihdyt? Hyh hyh,... Eiköhän niitä raakuuksia tarjoa nykyaikakin enemmän kuin tarpeeksi, että vielä tuollaisellakin pitää mielensä täyttää! Ei kiitos.

• Vastaus oli sille

joka kiihkoili julistaen uskonnon rakkautta ja armoa.
        Tasapainoa tarvitaan.

• Kyllähän totuus on

aina miellyttävin vaihtoehto, ei tosiaankaan kannata
      jättää huomioonottamatta sitä, millainen on tuon uskonnon syntysija ja kehitys.
      Todellisuuden pohjalla on elettävä, oli se millainen tahansa.

• onneni on olla

Oma todellisuuteni on: kaikki tämä ja taivas myös :)

• texsanell1

Tuli mieleeni vielä ajatus tuosta opettajastani, jonka muistoa siunaan mielessäni. Joka sai omalla vakaumuksellaan ja esimerkillään rakkauden lapsenkin sydämeen.
      Sanoihan hän jälkeenpäin huomanneen minun kuuntelevan,(kuinka en olisi kuunnellut) mutta hänen oma personallisuutensa kaikessa sai varauksettoman kunnoitukseni silloin. Niin oikeuden mukainen esimerkki hän oli, ankarakin, mutta tarpeeseen:)

Eräs seikka myös jota tulin nyt ajatelleeksi, on kristittyjen vainot aikanaan, ne kuuluvat jotenkin kautta aikojen kuvaan. Joillekin se on kuin haaste, jos näkee todellisuuden toisin, tai jos ei ole itse löytänyt tai tarvitse uskoa.
      Se on vaatinut paljon ajattelua ja etsintää, asioiden punnitsemistakin, mutta nyt sitä ei enää mikään voi muuttaa toivon.

Jokaisenhan elää oman vakaumuksensa mukaan, ja antaa silloin toistenkin elää tavallaan, mikä kullekin sopii ja tuntuu hyvältä.

Muutahan en voi päätteeksi omalta osaltani sanoa, kun luin vielä viime kommentteja.

Kiitos ja Hyvää yötä osallistujille.

• Niinpä!

Kuulutko kirkkoon?

• texsanell1

Kuulun kuulun,--- hieman kiireinen juuri,...eilen luin
      Tarja Halosen liittyneen uudelleen, viran päättyessä, moi moi,..

• liisa.sal (ei kirj.)

"Tutkittua tietoa"-viesti on ystävällisesti ja kohteliaasti kirjoitettu.
      Sellaista voisimme lisää harjoitella.

Kirkkoon olen kuulunut aina, kuten kaikki sukulaiseni, sillä olen halunnut olla ylläpitämässä tätä suomalaista yhteiskuntaa kaikin tavoin.
      Vanhempani kuuluivat kirkkoon myöskin kuten jo sanoinkin, mutta "jeesustelua" en ikinä kuullut heidän suustaan.
      Kunnioitan heitä, vanhempiani tosi paljon.

Ajattelua tulisi harrastaa enemmän nyt, kun meillä vihdoinkin on aikaa siihen. Ei pitäisi vain ajella vanhoissa urissa tai raiteissa, tuhat vuotta sitten inkvisition voimalla meille pakotetuista, vaan uusin silmin pitäisi nähdä!

Bar Sinistraa lainaan:

"Tiedon voi hankkia kolmella tavalla:
      ajattelemalla - se on jalo tapa;
      yrityksen ja erehdyksen kautta - se on kova tie;
      tai
      matkimalla - se on helppo tapa. "
      Konfutse"

Elvis Presley>Flaming Star http://www.youtube.com/watch?v=0sapPPN-A2Y

• Hassua tuo miinustelu, en tule sitä aina edes huomanneksikaan, nyt panin merkille ja ihmettelen, mitä miinustettavaa on kirkkoon kuulumisessa eli viestissä klo 09.03 ?

• texsanell1

En ole tehnyt aloitetta keskustetellakseni uskonnosta, vaan ihmisestä yleensä, miten paljon on tiedostettu monella alalla, koko edeltävän ajan valtavaa määrää eri ihmisten tutkimaa ja sanoillaan dokumentoituja ajatuksia olemisesta ja todellisuudesta nykyajassa.

Avaa sinä lisa.sal oma luonnonuskontoa käsittelevä keskusteluketju, luonto kertoo paljon sitä tutkivalle.

Nuo moneen kertaan toistetut fraasit eivät kosketaluin minua, liikaa jo toistettuina argumenntteina, tulihan jesuiittojenkin seikkailuja luettua Vänrikki Stoolin tarinoissa, mutta en jaksa kiinnostua inkvisiittoreita ja kidutusmuodoista, enkä Iankaiken toistetusta Lallistakaan!

Tylsyyteen asti sen jo koen! Naurattamaanhan se alkaa sellaiset kiistat.

Tasapainoa tarvitaan, niinpä, tasapainoilen tästä uutisten katsomiseen.

• Olet vihainen, vaik-

ka aivan kohteliaasti olen sinun julistuksiisi ja kiivaisiin väitteisiisi vastaillut.
      Eihän keskustelu saa olla vain yksipuolista.

Kovasti yrität kiivastuksissasi pilkatakin, mutta ei se tehoa.

Koska kirkko on olemassa suomalaisessa yhteiskunnassa, voimme yrittää sen sisältöä hiukan siivota verestä ja kidutuksesta, joka Lähi-Idässä tehdään tänäkin päivänä aivan käytännössä.
      Jos haluat, että vain aloitus luetaan, ja jos on samoin ajattelevia, niin hehän voivat ja sinä voit lukea sen aina uudelleen!

Se on sitä tasapainon korjaamista.

• Ihan hyvä ajatus!

Olemme jääneet toistamaan tuhat vuotta sitten meille pakotettuja lauseita, joita arkkipiispakin sanoi epäilleensä aina.
        Mutta miksi hän sanoi sen vasta eläkkeelle päästyään?

• Tarvitsen unta aamul

Jos on aamu-uninen ja -äreä liian aikaisista herätyksistä, niin otsikkosi ei pidä paikkaansa. Paras päivä on silloin, kun saa herätä oman sisäisen kellonsa mukaan.

• Hah !

Mitä miinukset tarkoittavat? Erilaisuuden sietokyky taitaa olla hukassa - vai onko sitä olemassakaan.

• texsanell1

Siivotako kirkko verestä? Eiköhän tuo nyt ole vähän liian suurellista oman roolin kuvittelua? Historia on mitä on, sitä ei käy muuttaminen enää, eikä vuosisataiset tapahtumat todellakaan kiinnosta enää!

Väität minun olevan vihainen, minä olen vain rehellinen ja sanon suoraan mielipiteeni:D
      Kohteliaisuuteen voidaan petata vaikka mitä v*****suuksia, joten sille en pane suurta arvoa!

Mielikuvitusköyhyytenä pidän toistaa jo kolmannen kerran *lukea aloitus uudelleen*

Miksi yleensä piilottelevan kanssa välittäisin keskustella?

Anna minun olla painostuksestasi rauhassa! En kaipaa keskustella kanssasi!

• Maailma on muuttunut, paluuta vanhaan ei ole.
      Esko Valtaoja on kuulunut suursuosikkeihini pitkään,
      ja iloitsen tosi paljon hänen saamastaan Jäntin palkinnosta kirjastaan "Kaiken käsikirja".

"Esko Valtaoja
      Kaiken käsikirja

Maailma on hämmästyttävä, monimuotoinen ja pitkälti selittämätön. Esko Valtaoja ei lannistu vähästä vaan heittää peliin tieteen. Tuloksena on käsikirja kaikesta.

"Mitä teemme kaikella tiedolla? Parempaa maailmaa. Meille ei ole enää sijaa maailmassa, josta tulimme; tiedon portit ovat avautuneet eikä menneisyyteen ole paluuta. Mutta tieto on jäsenneltävä, siitä on koetettava löytää se olennaisin ydin, jonka varaan voi sitten omien halujensa, kykyjensä ja tarpeittensa mukaan rakentaa oman Kaiken käsikirjansa, oppaansa maailmaan. Tämä kirja on minun yritykseni tiivistää kaikki olennainen maailmasta ja ihmisestä, aineesta ja hengestä, pariinsataan sivuun."

• humoristisesti

Taitaa tuo Valtaoja olla eräänlainen humoristi kun on pistänyt kirjansa nimeksi "kaiken" käsikirja. Yrittäessään torjua 'tieteellisesti' käsiteltävän maailman ulkopuolisen todellisuuden Valtaoja näyttäisi lankeavan äärimmäiseen epätieteeellisyyteen ja epäloogisuuteen.

• texsanell1

Jo, kuuntelin mielihyvällä aamulla Esko Valtaojaa, tuota iloluontoista tiedekirjailijaa, joka on aivan ihastuttava personallisuus:)

Olenhan myös lukenut hänen kirjojaan ja tuo uusi tulee olemaan myös hankintani, kunhan olen Finlandia kirjallisuuspalkinnon saaneen *Jää* lukenut hartaasti loppuun.

Se, mikä on kunnioitettavaa Valtaojalta, on kielen kansanomaistaminen tuotannossaan, niin että jokamieskin pystyy omaksumaan lukemansa.
      Viihdyttäväkin hän osaa olla:D

• Kiva, että olet leppynyt.
      Kyllä Esko Valtaojalla on aivan ihastuttavia TV-esiintymisiä ollut, hän onkin älykäs ja rauhallinen, huumorintajuinenkin
      ja aina kohtelias ja ystävällinen.
      Tärkein ominaisuutensa on ehdoton rehellisyys!
      Luulenpa, että juuri siksi hänestä niin pidetään.

• Hassua tulla puhumaan omasta aamustaan näin illalla tai miksipä ei, sillä nythän ollaan kahden aamun välissä menneen ja tulevan.

Vieläkin kuudentoista eläkkeelläolovuoden jälkeen annan suuren arvon aamuilleni. Onhan tämä toista kun lähteä aamulla seitsämäksi osaston aamukiireisiin satoi tai paistoi.

Aamukahvi ja Turun Sanomat, siinä aika pitkä tovi vierähtää. Lehden sivuilla olevat jutut lennättävät asioista toiseen. Takasivulta tutkin tv-ohjelmat, jotka tallennan ja katson milloin sopii. Urheilusivu menee yleissilmäyksellä. Kulttuurisivulta ajankohtaiset tiedot kiinnostaa ja Ruoka sivulla oli Runebergin tortun tee-se-itse ohje.
      Kyllähän Citymarketin mainossivutkin pitää huomioida, jos on kauppapäivä.
      Uutiset ovat lehdessä edellispäivältä, mutta sisältävät syventävää tietoa.

Joskus on niin että Mielipidesivu on lehden kiinnostavinta antia.
      Tämmöiset ne minun aamuuni kuuluvat, eivät Lallit eikä 1200-luvun asiat. Riitti kun ne koululäksyinä olivat.

Mitä huominen tuokaan tullessaan, toivottavasti aamuhetken kullan kalliin.

• .....tähtitieteilijä
    • susmorsian ek.

Tex, eipä tule liian usein sanoneeksi kanssakirjoittajalle, että paljon olet palstalle tuonut sitä omaa erilaisuutta, mitä näissä palstakirjoitteluissa tarvitaankin. Tuon mielenmalttisi säilyttämistä olen ihaillut jopa, kun esimerkiksi inttäjän saapuessa paikalle, pystyt nousemaan psykologisesti lannistamista yrittävän yläpuolelle.
      Eihän tämän inttäjän vaikuttimia ymmärrä, päähänpinttymiä ovat monet asiat, joten turha hänen kanssaan, vai sanoako ´sen´kanssa, kun niin nikit vaihtuvat tiuhaan, viitsikään "mielipiteitä" vaihtamaan ryhtyä.
      Kieltämättä nauruun olin tikahtua, kun panit kerrankin hyrskyn-myrskyn siellä riihessä !!!
      Kiva kun sinulla energiaa riittää !

• tasapainonako

hyvä vinkki kävin riihessä, olisiko glögissä mittasuhteet vaihtuneet ??

nyt sitten Aamuhetki kullan kallis kääntäen ??

eipä naurattanut, mutta ihmetyksen ilme tuli kummastuksen kasvoille??

• tex

Aikaista huomenta.

Siinä ei glögejä kaivattu, samoin kun tosielämässäkään kun pistää tuulemaan!

Jonkun kumman auto pihalla laittoi täysvalot päälle jo klo 4.00 ja suoraan makkarinikkunaan, ja herätti,. Nyt kömmin kyllä sänkyyn vielä,.. kahvitkin tuli jo juotua,..

• uatu .

Aloitukseen mennäksemme ei kiistellä siitä, kuka on millainen ja mitä on tapahtunut maamme ja kansamme historiassa. Ajatelkaahan miten mukava päivä on taas edessä. Ei ole pakkastakaan.

Lisäksi voi mennä täydentämään tämän kirjoittajan aloittamaa ketjua tanssimisesta.

Tuon aloituksen ei ainakaan pitäisi aiheuttaa keskustelua siitä, miten kansamme on kokenut vieraiden vuosisataista sortoa ja miten toinen kotimainen kieli on saanut kohtuuttoman suuren aseman maassamme.

• Ramoona*

Palstalle kokoontuu suunnilleen samanikäisten joukko ympäri maata inttämään, väittämään, moittimaan , mutta yleensä käsittäkseni vain juttuamaan ajatusten jakamisen ilosta. Minäkin annan tunnustuksen texille hänen kärsivällisyydestään ja monipuolisuudestaan, hän tuntuu olevan erityisen suurisydäminen ja avarakatseinen.
      Kun on mistä ammentaa, miksipä sitä pidättelemään.

Uatun ajatukseen sen verran tartun, että kaksikielisessä ympäristössä kauan asuneena ja hyvin viihtyneenä näen suomenruotsalaisuuden eri valossa kuin kielipolitiikkana. Samat ongelmat, murheet, ilot ja onnen aiheet meillä on, samoja suomalaisia ollaan. Kielikylpyjä harrastetaan puolin ja toisin, ja he ovat aina valmiit vaihtamaan keskustelukielensä suomeksi.

Onhan tämä eläkeläisen elämä ylellistä, kun ei tarvitse kiirehtiä aamuruuhkaan ja saa rauhassa nauttia aamukahvista ja lehden lukemisesta, sulkea korvat liialliselta maailman meuhkeelta. Talvi näyttää parastaan, kohta lähdetään metsätielle reippaalle kävelylle koira kaverina.

• texsanell ek

Voi että oli hyvä herätä 9 aikaan:D Jätin kesken lukemisen, kun hämmennyin ihan Ramoona*n kuvailusta, en minä osaa tunnistaa tuosta itseäni, äsh--- kiukkupussi olen kyllä joskus!

Mennään eteenpäin asioissa taas,--- ihan kivaa kun niin monta osallistujaa on saatu ketjuun mukaan!

Uatun aloitukseen menen kurkistamaan, tanssin pyörteissäkö siellä ollaan? Hyvänen aika, siitä onkin monta vuotta, kun olen tanssinut, paitsi täällä kotona yksin pyörähdellyt huvikseni:D
      Heräis nyt jo kunnolla!

• Outsider3

Ketjua lukeneena alusta loppuun on sanottava loppuyhteenvetona, että valkoinen on mustaa
      ja musta onkin valkoista!
      Ja kakka on hyvää! miljoona kärpästä ei voi olla väärässä! :)))
      Tai kolme tässä tappauksessa. :DDD

• hevat

Olen ihmeissäni,kun emme toisiamme tunne ja siitähuolimatta riitely kukoistaa
      '

Naiset ovat silmien paratiisi,kukkaron kiirastuli ja sielu Helvetti--§mies on sanonut.§

• M.N.

Vain tex kiukutteli, kuten itse tunnustikin nyt aamulla.

Toiset kirjoittajat esittivät mielipiteitään ystävällisesti.

• Kyllä, hän itsekin
        M.N. kirjoitti:

Vain tex kiukutteli, kuten itse tunnustikin nyt aamulla.

Toiset kirjoittajat esittivät mielipiteitään ystävällisesti.

sanoi olevansa kiukkupussi. Tuossa aamuviestissään.

Saa ja pitääkin esittää omia vaikka eriäviäkin mielipiteitään,
        se ei ole riitelyä.

Ei kaikesta voida olla samaa mieltä, ja vain nyökytellä.

• Tepposet

Huomisaamu on. Ainakin uskon niin!

• L.S.

Miksi ihmeessä vanhoja ketjuja nostetaan?

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tätäkö se Pomelo@ tarkoitti ketjussa Heräsin?
        ,,,,,Kumma kyllä aina on puolustus muutamille, toisille vain rakkikoirat perässä, siksi on tärkeää ettei arvoton aiheen nosto nouse päähän. ,,,,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      253
      8168
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      270
      5383
    3. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      171
      1850
    4. Vihjeitä kaivatusta

Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)
      Ikävä
      76
      1770
    5. Niin pettynyt

Olen suhun ja siihen ettet koskaan kohdannut reilusti
      Ikävä
      189
      1315
    6. Rakas mussukka

anna joku merkki itsestäsi. Pyydän.
      Ikävä
      78
      1294
    7. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1157
    8. Martina Jeopardyssa

Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      1020
    9. Lieksa missä syy?

Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte
      Lieksa
      131
      1007
    10. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      104
      965
    Aihe