Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

E85 ja E10 mittareihin alkoholin määrän valinta?

Mistä E30-E70

Nyt on jo käytössä merkittävä määrä sellaisia autoja missä voi käyttää runsaammin alkoholia sisältävää polttoainetta. Moni auto on lähes flexifuel, eli 30-60% alkoholia polttoaineessa on täysin mahdollista.

Muualla maailmalla onkin valintamittareita mistä saa valittua erilaisia alkoholiseoksia. Miksi suomessa joutuu E30-E70 polttoaineet sekoittelemaan mittaria vaihtelemalla. On nykyaikana turhan vanhanaikainen tapa tehdä halutut seokset.

13

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • basisti

      Suomessa on otettu käyttöön maailmanlaajuisestikkin eriskummallinen jäjestelmä jossa autoon asennettavat bioadapterit pelkkää bioetanoli käyttöä varten tulisi kalliisti muutoskatsastaa, näin estetään sopivasti kehitystä kohti puhtaampia energialähteitä. Sillläkin uhalla, että Bioetanoli on ympäristö ystävällistä Suomi lähtee nerokkaisiin rahan keräys talkoisiin Bio etanoli autoilijoilta.

      Autot yleisesti ottaen toimivat juurikin seoksilla vallan mainiosti mutta se ei tukisi saastuttavaa bensiinin ylenpalttista käyttöä, onhan se pienikin kiusa parempi kun ei mitään, siinä syy.

      Entistä enemmän ollaan Suomessa huolissaan myös Bio kaasun / maakaasun , yleisestäen CNG-autojen esiinmarssita, jotka ovat siis äärimmäisen ympäristöystävällisiä, ja joita tulisi tukea myös Suomessa ilman totuttuja verorgaistuksia EU-tasolla. Valtiovarainministeriössä (VM) ollaankin huolissaan, koska ei päästäisi niin röyhkein ottein autoilijoiden lompakolle, kun mihin maassamme valitettavasti ollaan totuttu. Suomi tekikin EU:n silmissä viimeaikaisella CNG rankaisumaksuilla itsestään vähintäänkin naurettavaa tasoa olevan kuvan.
      EU ohjeistaakin, Suomalaisten tiedoitusvälineitten "vuodettujen" vajaavaisten, virheellisten ja peiteillyin tiedoittein vastaisesti, ihan suoraan näin.

      http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-40_fi.htm

      • DGC

        Eiköhän tuo suomalainen lainsäädäntö ole tuolta osin aika yleiseurooppalainen, perustunee johonkni direktiiviin. Ihan sama pykälä vähäpäästöisen auton muuttamisesta löytyy Ruotsistakin ja jos saa arvata, kaikista EU-maista. Ruotsissa katsastajien yleinen linja on olla välittämättä, mutta se ei perustu mihinkään säädökseen tai ohjeeseen.

        Sitäpaitsi: Kuka käskee mennä vehkeet kiinni leimalle? Minä ainakin ymmärsin otta muutosboxin pois ennen konttorille menoa jo kuukausia ennen kuin asiasta nousi haloota.


      • basisti
        DGC kirjoitti:

        Eiköhän tuo suomalainen lainsäädäntö ole tuolta osin aika yleiseurooppalainen, perustunee johonkni direktiiviin. Ihan sama pykälä vähäpäästöisen auton muuttamisesta löytyy Ruotsistakin ja jos saa arvata, kaikista EU-maista. Ruotsissa katsastajien yleinen linja on olla välittämättä, mutta se ei perustu mihinkään säädökseen tai ohjeeseen.

        Sitäpaitsi: Kuka käskee mennä vehkeet kiinni leimalle? Minä ainakin ymmärsin otta muutosboxin pois ennen konttorille menoa jo kuukausia ennen kuin asiasta nousi haloota.

        Niin, minähän en mene katsastukseen bioadapter kikottimessa kiinni ja poistinkin sen jo kokonaan käytöstä . En siis jatkossakaan laita sitä kiinni vaan ajelen ilman bioadapteria seossuhteella 30/70 = 95E/RE85 , tuleehan se näin talodellisemmaksikin. Eipä sinällään, kyllä sen "kahden tankaamisen taktiikan" kanssa vielä elää voi.

        http://www.spritmonitor.de/en/detail/508621.html?cdetail=1

        Seuraavaksi autoksi tuleekin käyttöön joko diesel / CNG , bensa / CNG joko jälkiasennettuna diesel / CNG tai sitten tehdasvalmiina bensa / CNG.


      • viinapoloinen
        basisti kirjoitti:

        Niin, minähän en mene katsastukseen bioadapter kikottimessa kiinni ja poistinkin sen jo kokonaan käytöstä . En siis jatkossakaan laita sitä kiinni vaan ajelen ilman bioadapteria seossuhteella 30/70 = 95E/RE85 , tuleehan se näin talodellisemmaksikin. Eipä sinällään, kyllä sen "kahden tankaamisen taktiikan" kanssa vielä elää voi.

        http://www.spritmonitor.de/en/detail/508621.html?cdetail=1

        Seuraavaksi autoksi tuleekin käyttöön joko diesel / CNG , bensa / CNG joko jälkiasennettuna diesel / CNG tai sitten tehdasvalmiina bensa / CNG.

        Totesitko, ettei adapterista ollut hyötyä vai miksi noin?


      • basisti
        viinapoloinen kirjoitti:

        Totesitko, ettei adapterista ollut hyötyä vai miksi noin?

        Ruuvasin sen tietenkin irti kun sinne katsastukseen täyttyi viedä, mutta ennen sitä seostestailuissa adapterin kanssa ilmeni että toimii mainiosti myös tuolla edellisellä seoksella ja tulee kaiken lisäksi entistäkin edullisemmaksi (välitankkaukset tulevat tarpeettomiksi).

        Siis yhteenvetona ja yksinkertaistettuna, sekä Suomalaisissa autokatsastuspaikoissa ovat onnensa kukkuloilla, sikäli mikäli se ylipäätään on mahdollista Polosen kyseessä ollessa, ja kuskin lompakko tykkää.
        Verottajalle luonnollisesti kohdistuu pientä taakkaa, kiittäkööt Kyllöstä, kun kokonaiskulutus euromäärissä laskee mutta kärsikööt tuon nahoissaan.

        Itseasiassa kiitänkin, näin jälkikäteen katsastuskäytäntöjämme, kun rohkaisivat minua uusille entistä taloudellisimmille kulkutavoille.

        ps. Siihen spritmonitorin puhekuplaan hiiren kursori, siinä jotain lyhyitä sepostuksiani.


      • viinapoloinen
        basisti kirjoitti:

        Ruuvasin sen tietenkin irti kun sinne katsastukseen täyttyi viedä, mutta ennen sitä seostestailuissa adapterin kanssa ilmeni että toimii mainiosti myös tuolla edellisellä seoksella ja tulee kaiken lisäksi entistäkin edullisemmaksi (välitankkaukset tulevat tarpeettomiksi).

        Siis yhteenvetona ja yksinkertaistettuna, sekä Suomalaisissa autokatsastuspaikoissa ovat onnensa kukkuloilla, sikäli mikäli se ylipäätään on mahdollista Polosen kyseessä ollessa, ja kuskin lompakko tykkää.
        Verottajalle luonnollisesti kohdistuu pientä taakkaa, kiittäkööt Kyllöstä, kun kokonaiskulutus euromäärissä laskee mutta kärsikööt tuon nahoissaan.

        Itseasiassa kiitänkin, näin jälkikäteen katsastuskäytäntöjämme, kun rohkaisivat minua uusille entistä taloudellisimmille kulkutavoille.

        ps. Siihen spritmonitorin puhekuplaan hiiren kursori, siinä jotain lyhyitä sepostuksiani.

        Omalta kannaltani kiva kuulla, sillä noin homman ajattelinkin, ettei bioadapterista ole asennusvaivaansa ja hintaansa nähden vastaavaa hyötyä, joten en ole tilannut, vaan olen alusta alkaenkin ajanut -99 poloisellani erilaisilla viinaseoksilla. Nyt talvella tosin käynnistysongelmien takia saa viina jäädä, lukuunottamatta pidempien matkojen ajoja, jolloin kuumaan koneeseen voi tietysti kaataa etanolia ihan kuin kesälläkin. Pitää vaan perillä muistaa tankata 95/98:ia tankki täyteen, että starttaa aamullakin.

        Kulutuslukemat itsellänikin olleet tuolla kirjaamallasi vaihteluvälillä, joskin yli 9 litran kulutuksia ei ole tainnut olla koskaan. Tähän ehkä vaikuttaa tosiaan tämä, että talvella ei ole ollut niin paljon etanolia, eikä koskaan tankki täynnä sitä. Kesällä oli parhaimmillaan yli 80% re85:ttä tankissa. En sitten tiedä joko noin suuret määrät alkavat aiheuttamaan ongelmia eli olisiko taloudellisempaa tankata 50/50?


      • basisti
        viinapoloinen kirjoitti:

        Omalta kannaltani kiva kuulla, sillä noin homman ajattelinkin, ettei bioadapterista ole asennusvaivaansa ja hintaansa nähden vastaavaa hyötyä, joten en ole tilannut, vaan olen alusta alkaenkin ajanut -99 poloisellani erilaisilla viinaseoksilla. Nyt talvella tosin käynnistysongelmien takia saa viina jäädä, lukuunottamatta pidempien matkojen ajoja, jolloin kuumaan koneeseen voi tietysti kaataa etanolia ihan kuin kesälläkin. Pitää vaan perillä muistaa tankata 95/98:ia tankki täyteen, että starttaa aamullakin.

        Kulutuslukemat itsellänikin olleet tuolla kirjaamallasi vaihteluvälillä, joskin yli 9 litran kulutuksia ei ole tainnut olla koskaan. Tähän ehkä vaikuttaa tosiaan tämä, että talvella ei ole ollut niin paljon etanolia, eikä koskaan tankki täynnä sitä. Kesällä oli parhaimmillaan yli 80% re85:ttä tankissa. En sitten tiedä joko noin suuret määrät alkavat aiheuttamaan ongelmia eli olisiko taloudellisempaa tankata 50/50?

        Niin siis tämä minun Polonen on näitä 8 ventiilisiä APQ-kone ja noi hirmuiset 9L ja jopa yli kulutuslukemat ovat siis kovalla talvikelillä saavutettuja ja meno on ollut hirvittävää, polttoainetaloudellisuudesta katsottuna, kovaa ja armottoman raakaa menoa, niin raakaa kun se Polosella ylipäätään on mahdollista ja äärimmäisen lyhyttä kaupunki pätkää.

        Minä tankaan tankin aina pääsääntöisesti täyteen, mitä vähempi joutuu asemalla hääräilee sen parempi. Polosessani ei kyllä minkäänlaisia häiriötä edellä mainituilla seoksilla, toimii jopa paremmin kuin bensalla, ja perstuntumalta uskoisin kulutuksien jäävän talvikeleillä näillä seoksilla 8 L /100km ja kesemmällä sinne 7 L /100km. Tuleva data sen kertoo, tosin aikaa voi mennä sillä ajot jäävät pitkälle alle 30000km tällä kauppakassilla vuodessa.

        Otetaan sen verran takaisin että kun oli yli -20 pakkasta niin kaksi kertaa lähti vasta toisella käyntiin.

        Bioadapterista on tässä kapistuksessa vaan haittaa kuskille ja lompakolle. Hyötyjinä ainoastaan verottaja.


      • viinapoloinen
        basisti kirjoitti:

        Niin siis tämä minun Polonen on näitä 8 ventiilisiä APQ-kone ja noi hirmuiset 9L ja jopa yli kulutuslukemat ovat siis kovalla talvikelillä saavutettuja ja meno on ollut hirvittävää, polttoainetaloudellisuudesta katsottuna, kovaa ja armottoman raakaa menoa, niin raakaa kun se Polosella ylipäätään on mahdollista ja äärimmäisen lyhyttä kaupunki pätkää.

        Minä tankaan tankin aina pääsääntöisesti täyteen, mitä vähempi joutuu asemalla hääräilee sen parempi. Polosessani ei kyllä minkäänlaisia häiriötä edellä mainituilla seoksilla, toimii jopa paremmin kuin bensalla, ja perstuntumalta uskoisin kulutuksien jäävän talvikeleillä näillä seoksilla 8 L /100km ja kesemmällä sinne 7 L /100km. Tuleva data sen kertoo, tosin aikaa voi mennä sillä ajot jäävät pitkälle alle 30000km tällä kauppakassilla vuodessa.

        Otetaan sen verran takaisin että kun oli yli -20 pakkasta niin kaksi kertaa lähti vasta toisella käyntiin.

        Bioadapterista on tässä kapistuksessa vaan haittaa kuskille ja lompakolle. Hyötyjinä ainoastaan verottaja.

        Siis tokihan tankkaan itsekin täyteen, mutta en siis pelkkää re85:ttä ole käyttänyt kertaakaan, aina on ollut pohjilla perusbensaa tai sitten samalla tankkauksella laittanut sitäkin. Tosin kesällä parhaimmillaan kai alle 10 litraa tankissa normibensaa, loput re85;ttä.


    • basisti

      Korstan lisäksi että VM suljettujen ovien sisällä ja avoimilla käytävillä käy juuri nyt, siis korostan, juuri nyt aivan hillitön kuhina ja vilske. Rahaa kerätään, ja yritetään kerätä autoilijoilta mitä kummallisimmin ja arveluttavammin keinoin, on surkukuhupaisaa ajokortti uudistusta , muisrattehan, kuin silloin ennen kun monopoli katsastuskin hierottiin holtittomalle tasolle siis samansuuntaista jne. Lopparit kaikkoavat öljyhtiöiden suojatyöpaikosta jne. Yritetään työntää seurantavalvontaa markkinoille vedoten ruuhkiin, jätetään liikennesuunittelu jo tiestön ohelta hoitamatta tukien näitä kyseenalaisia toimia jne.

      • Lisäkysymyksiä

        Kertokaas missä sivistysmaissa on noita alkoholin sekoitusmittareita? Autopuolen sivistysmaiksi luen Länsi-Euroopan, Japanin, USA:n, Kanadan.

        Kertokaas missä Euroopan maissa on E85 myynnissä edes kohtuumittakaavassa, muualla kuin Ruotsissa?

        Suomi on polttoaineasioissa pikemminkin edistyksellinen kuin taantumuksellinen.


      • DGC
        Lisäkysymyksiä kirjoitti:

        Kertokaas missä sivistysmaissa on noita alkoholin sekoitusmittareita? Autopuolen sivistysmaiksi luen Länsi-Euroopan, Japanin, USA:n, Kanadan.

        Kertokaas missä Euroopan maissa on E85 myynnissä edes kohtuumittakaavassa, muualla kuin Ruotsissa?

        Suomi on polttoaineasioissa pikemminkin edistyksellinen kuin taantumuksellinen.

        Ainakin USA:ssa on sekoitusmittareita. Itse en ole käynyt paikan päällä toteamassa mutta olen nähnyt kuvia mittareista joissa on valittavana E10, E30, E70 ja E85. Olisi kyllä kätevä.

        Asemien määrässä Ruotsin tasolle ei taida muut päästä mutta Unkarin tarjonta on kova ottaen huomioon lyhyemmät välimatkat. Myös Tsekeissä on hyvä tarjonta. Muita suhteellisen ison jakelun maita ovat Saksa, Ranska ja Hollanti, jos ei kattavasti niin Suomea paremmin kuitenkin.


    • basisti

      Sivystysmaasta en sano sitä tai tätä, mutta tuolta löytyy Suomalaista siis kotimaista Bio etanolia (refuel) myyvät asemat.

      http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=218002147352696559821.0004ba8fc7b06d4321726

      Uskoaksi Suomi kuuluu kuin kuuluukin EU:n , varmuudella en voi sanoa, ainakin kun tutkii autoveroamme maahantuonti tilanteessa toisesta EU maasta / tavaroiden vapaa liikkuvuus, niin näin ei näyttäisi kuitenkaan olevan, tiedä sitä sitten, tai sitten harjoittavat vaan tieten tahtoen Suomessa EU vastaista autoverorikollisuutta.

      Tuolta saattaisi löytyä paremminkin tietoa, kysy sieltä.

      http://re85-muunnos.wikidot.com/forum:recent-posts

      • stilomies-2

        Ainakin Tiiriön St1 asemalla on RE85 ja E10 samassa pöntössä, on aika helppoa tankata. ensin Re:ä tankkiin ja loput E10:ä. Se asiassa on hankala, kun pitää käydä kaksi kertaa maksupöntöllä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1355
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      71
      1241
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe