Näkö huono jo 4. päivää. Syytä lääkärikäynnille?

Migreeni

Olen kärsinyt aurallisesta migreenistä jotain 8 vuotta ja sain pitkästä aikaa migreenikohtauksen muutama päivä sitten. Yleensä minulla esiintyy vain aurakuvioita ja näkökentän sumentumista, sekä joskus lievää päänsärkyä. Kuitenkin viime migreeni oli voimakas ja silmiini ja päähäni särki voimakkaasti.

Sitten heti seuraavana päivänä sain taas migreenikohtauksen. Nyt pari päivää tämän jälkeen on näköni edelleen normaalia huonompi; lukiessa teksti pomppii ja esiintyy lieviä tyhjiä aukkoja.

Onko siis syytä hakeutua lääkärille?

Ja minulla ei ole minkäänlaissta lääkitystä migreeniä vastaan ja tuonkin aurallisen migreenin diagnoosin teki terkkari vuosia sitten. Nyt pelottaa jos minulla onkin jokin pahasti vialla...

16

301

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hae neurolle

Minulla migreenikohtaus on tullut keskim. kerran kolmessa vuodessa, oireena aurakuviot ja raju päänsärky. Hae neurologille. Minäkään en ole vielä saanut lääkitystä migreeniä vastaan, vain kohtauksen lääkityksen.

• Migreeni

Jeps. Täs vaa epäilyttää ku lueskellu kaikenmaailman kasvaimista sun muista et itellä kuiteski joku semmone.

• laaja MRI

http://www.terveysportti.fi/pls/kotisivut/kotisivut.sivut.nayta?p_sivu=10477

Aivolisäkkeen kasvaimet painavat näköhermoa, seurauksena näkökentän kaventuminen. Asia ratkeaa pään LAAJASSA magneettikuvauksessa. Suppea MRI ei kuvaa aivolisäkettä. Mahdolliset aivokasvaimet näkyvät molemmissa. Epäilen itselläni aivolisäkekasvainta (supistunut näkökenttä, lievä päänsärky, kipu aina vakiopaikalla).

Tarvitaan siis tutkimuksia ...

• Migreeni

Miten tommosiin tutkimuksiin voi sitte hakeutua?

• yksityisiltä

Sain tutkimuslähetteen yksityiseltä SISÄTAUTIEN erikoislääkäriltä (aivolisäke). Aikaisempina vuosina yksi neurologi kirjoitti SUPPEAN MRI:n lähetteen, jossa ei löytynyt mitään. Ainakaan arvauskeskuksista ei kirjoiteta lähetettä.

Yksityisissäkin on eroa: ennen tätä sisätautien professoria olin käynyt useammalla endokrinologilla, mutta he eivät suostuneet uskomaan kokopäiväistä jomottavaa kipua, samoin 90% kokemistani neurologeista.

• Migreeni

Tuntuu että kaikkialle minne olen soitellut niin ei minua oteta todesta. Käsketään vaan soittaa eri paikkaan.

• Suosituksia

Minäkään en ole saanut lähetteitä samoin kuin lääkitystäkään puhelimitse, vaan ainoastaan käymällä vastaanotolla. Ymmärrän, että tilanteesi on toivoton. Pitää vaihtaa neurologia niin usein, että löytyy sopiva, joka osaa kuunnella ja ymmärtää oireesi yms.

Missä päin Suomea asut (maakunnan tarkkuudella)? Täällä toiset voisivat antaa lääkärisuosituksia kokemustensa mukaan.

• Migreeni

Niihä se vähä on s: Hollolassa asustelen.

• Migreeni

En oo käyny viel missää tutkinnois tai lääkärien pakeilla. Kuopion läheltä oonki kotosi et Mehiläisen Siveniuskaa ei mahottomalta kuulosta :pp

• yhteenveto vo:lle

Tulosta ylempänä mainittu Terveysportin kirjoitus mukaan, menet kenelle neurologille tahansa. Siinä tosiaan korostuu kohta "kasvain painaa näköhermoa", ja neurologit jos ketkä tietävät aivokasvainten oireet.

Tosiaan LAAJA MRI (koodi AA1CG) on se tarvittava tutkimus, että kaikki mahdolliset selviäisi: sekä aivokasvain että aivolisäkekasvain. Tämä oli yhteenveto-ohjeistus vastaanotolle.

• Migreeni

Ihan muutenki ois toi pään kuvaamine mielenkiintone, ei sitä tiiä mitä omasta kehosta löytyy enne ku kuviin menee. Mitähä maksaa se laaja MRI sitte?

• ehkä vaihtelee

Saattaa vaihdella toimipisteittäinkin, välillä 700-1000 € miinus Kelan korvaus.Ainakin Terveystalon ja Mehiläisen kotisivuilla on tutkimushinnasto. Muista lääkäriasemista en tiedä.

• Migreeni

No siinä tapaukses mul ei oo kyl opiskelijana varaa moisiin tutkimuksiin... s:

• hmm.

Lopeta e-pillerit/hormonit yms heti!!! Niistä voi tulla ongelmia näköön.

Hanki silmälasit koska muuten kohtaukset jatkuvat ehkä taiton vuoksi. Käy myös lääkärissä vielä uudelleen! Lääkärin pitää tutkia jos näkökenttä ei ole normaali - toki se voi vielä parantua siitä piankin. Ei kuitenkaan pidä epäillä pahinta ensimmäisenä, koska moni asia voi tehdä puutoksia näköön. Tietokone pitäisi olla säädetty nopealle taajuudelle, jos se "välkkyy" hitaammalla se voi aiheuttaa migreeniä.. eli tasainen ruutu. Tummennettua silmälasia hieman myös.

Verenkierto-ongelmat päässä voivat vaikuttaa. Migreeni on voinut jatkua. Mutta parempi että lääkäri tutkii, eikä mitään nettidiagnooseja. Kerro miten kävi?

• Migreeni

En popsi muutaku normivitamiinei et siin se.

Näkö tosiaanki palautunu muuten ennalleen, mut välil kyl tuntuu viel vähä heittävän. Kyl silti pitää toki saaha selville et mistä se johtuu D:

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe