Asiakas ei maksa

Toinen huomautus

Hellurei!

Mitähän pitäisi tehdä. Olen yksityisyrittäjä ja yksi asiakkaani on jättänyt maksaatta laskunsa.Sen alkuperäinen eräpäivä oli joulun tienoilla. Huomasin maksun maksamattomuuden tuossa tammikuun alkupuolella ja lähetin ensimmäisen maksumuistutuksen. Noh, ei rahoja vaan kuulu. Olen nyt lähettämässä toista maksumuistutusta, johon kirjaan, että lasku menee perintään 7vrk eräpäivän jälkeen.

Laskun suuruus on noin satasen luokkaa. Kyseessä on kuitenkin asiakas, joka mahdollisesti olisi ottamassa minulta keväällä noin tuhannen euron palvelun. Jos nyt menen ja laitan tämän laskun perintään (olettaen, että toiseenkaan huomautukseen ei reagoida) niin voin olla varma, että menetän tuon kevään tilauksen. Ainakin luulisin niin. Toisaalta, jos nyt sitten unohdan sovinnolla tuon huntin laskun ja he tilaavat tuon kalliimman palvelun niin mitenkähän sen laskun maksamisen kanssa sitten käy? Jokseenkin turhauttava tilanne.

Miten muuten teillä on nuo perintähommat toimineet? Sain juuri s-postiini mainoksen perintätoimisto Kontiolta ja ainakin sen perusteella toimeksiantajan osuus laskun perimisessä on melko simppeli ja riskitön. Lasku on täysin riidaton ja minulla on s-postissa viesti, jossa asiakas sen minulta hyväksyy. Mitä jos asiakas ei sitten kuitenkaan maksa perintää vapaaehtoisesti vaan se menee sitten käräjille? Pitääkö minun sitten olla siinä mukana ja alkaako homma silloin maksamaan minulle?

22

3658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+9

      Jos on kerta asiakas niin 100 euroa non niin pieni summa että ei paljon maksa vaivaa unohda koko juttu ja kirjaa myyntitappiohin . Mutta kosto on parasta kylmänä. Kun tulee seuraavan kerran ostoksille sitten sano että vain käteismaksu käy. ja teidän tapauksessa ennakkoon jos on kyse työstä.

      Näitä testaajia on nähty maailman sivun ensin pienemmillä summilla sitten kaikenlaisia lupauksia maskusta ja tulevista ostoista ja ostetaan niin paljon kun piikki kestää.

      Luuletko tosissan että se maksaa sen mahdollisen tulevan 1 000 euron laskun. tämä 100 euron lasku oli vain testi kuinka sinisilmäinen olet.

    • jepuhuju

      Itselläni on ollut samanlaisia ongelmia.
      onneksi on noita mopo poikia, jotka hakevat rahat korkojen kera,Heh.
      Onko työ tehty niin huonosti, ettei tahdo maksaa?
      Vai onko asiakas ulkomailla, ja unohtanut huomioida maksun hoidon.
      Kannattaa soittaa, tai laittaa viesti, että tuliko lasku perille?
      Kyllä asiakas noin pienen summan maksaa, ole huoleti..

    • höpöstooria

      >>Kyseessä on kuitenkin asiakas, joka mahdollisesti olisi ottamassa minulta keväällä noin tuhannen euron palvelun. Jos nyt menen ja laitan tämän laskun perintään (olettaen, että toiseenkaan huomautukseen ei reagoida) niin voin olla varma, että menetän tuon kevään tilauksen. >>

      Taitaa olla ihan omasta hilseestäsi repäisty tämä koko raha-asioiden juttusi.

      Totta kai, hölmö, laitat karhuun ja perintään ihan normaalisti sen laskusi, vaikka olisi lupailtu millaisia kulta- ja mersukauppoja tulevaisuudessa.

      Mutta höpöjutultahän tämä vaikuttaa, koko satasen ja tonnin bisnesstoorisi tässä.

      • Toinen huomautus

        Luen itse aina hyvin skeptisenä näitä suomi24-juttuja, mutta kirjoittaessani omaa viestiäni ei tullut mieleen, että sitä luultaisiin feikiksi. Hassu juttu.

        Kyseessä on kuitenkin ihan oikea tilanne. En nyt halua tarkkaan paljastaa ammattiani (harvinainen), koska en halua että tämä yhdistyy takaisin minuun. Olen kuitenkin tietynlainen suunnittelija ja tämä n. huntin palvelu oli tavaallaan eräänlainen kartoitus asiakkaan tulevista tarpeista. Ja minulla asiakkuudet ovat käytännössä kertaluonteisia, joten ei tässä kait auta kuin laittaa lasku tylysti perintään ja katsoa, tarvitaanko sitä isompaa palvelua sitten sen jälkeen enää.


      • Anonyymi
        UUSI

        Olen yrittäjä ja en osaa peeiä laskuja ja wn tiedä mitä tehdä

        No et ole ainakan menestyvä yrittäjä ja haluutko tuetää miksi

        Siis iski kun et osaa itse mitään kysyt vaan muilta


        📍📍📍📍📍📍📍📍📍📍
        Älkää täällä valittako kaikesta

        Nauttikaa kokoomuspolitiikasta
        Kun ootte heitä äänestäneet

        Ja kiittäkää mtv 3 n pissiksiä kun ovat teitä auttaneet äänestämään urpoja

        Kokoomuslainen termospullo duunari ei ole miljonääri


        Äänestä SDP👺👺👺👺
        Kaikki osallistuvat säästötalkoisiin - paitsi tietenkin hallitus

        Ei pysty kansalainen ymmärtämään elämästä vieraantuneiden poliitikkojen aivoituksia. Pistää ajoittain ihan v****tamaan. Viime kuukaudet on saatu aamusta iltaan kuulla, kuinka ihan kaikkien täytyy säästää ja ihan kaikesta. Näin varmasti on, mutta onko hallituksen pakko näyttää kansalle keskisormea ja osoittaa oma erityisasemansa hieromalla p**kaa rahvaan naamaan. Esimerkki:

        Pääministeri Orpo on haastattelun mukaan saanut lomailla rauhassa, kun tänä kesänä ei ole ollut mitään katastrofia, joka olisi sen estänyt. Kun loma päättyy, hän käy heti raatamaan. Eli siis lähtee valtion piikkiin työajallaan Pariisiin seuraamaan olympialaisia. Eikä ole ainoa ministeri, joka näin tekee. Ei jumalauta! Normaali-ihminen tekee tällaiset matkat juuri lomallaan - siis omaan piikkiinsä omalla ajallaan.

        Näkyminen on toki maalle tärkeää, mutta eikö kovapalkkaisilla ministereillä näinä aikoina todellakaan ole muuta tekemistä työajallaan? Valituksen määrästä voisi päätellä muuta. Sitä paitsi Pariisissa on jo presidentti Stubb, jonka tehtäviin tuollainen näkyminen paremmin istuu. Hän myös osaa sen paremmin kuin yksikään nykyisen hallituksen ministeri.

        Tiedän, että valtion budjetin mittaluokassa nämä ovat pieniä kuluja, mutta niin ovat monet säästökohteetkin - ne joista on "aivan pakko" säästää, vaikka niin kipeää tekee. Hallitus voisi edes esittää osallistuvansa säästötalkoisiin kansan rinnalla, mutta se nähtävästi pilaisi vallan sokaiseman äärilaitaporvarin imagon. Pikku apulaisille (KD ja RKP) tietenkin sopii kaikki, kunhan ministeripaikat säilyvät. Että sellaista arvopolitiikkaa.


    • Perintäneuvos

      Odota sinne kevääseen. Ei se saatavasi mihinkään siinä ajassa vielä ehdi vanheta.

    • äxxä-yrittäjä

      Jos parin huomautuksen jälkeen ei maksa, niin unohda koko juttu, turha stressata noin pikkurahasta. 1990 luvun alun lamassa tuli takkiin roimasti, kun asiakkaat eivät pystyneet maksamaan, mutta yhtään ei mennyt perintään. Asiakkaiden kanssa juttelemalla kävi selväksi, jos ei ole rahaa, niin sitä ei ole ja turha oli itseäänkään ruveta kiusaamaan. Joku maksoi jotain sitten kun rahaa sai. Se on sitä yrittäjän riskiä se, saamatonta rahaa on turha surra.

    • Normaali perintään

      Ja mitäs keväällä sitten on tarkoitus tehdä? Aletaanko toimitella sitä isompaa tonnin kauppaa vaikka vanhakin on maksamatta, vai laitetaanko silloin kova perinä päälle siitä satasen laskusta?

      Koko tämä esimerkkitilanne vaikuttaa tekaistulta. Mutta ei tosiaan kannata alkaa bisneksiin kenenkään kanssa joka ei saa 100 € laskuansa maksettua. Kyse on piperryksestä. Pilvilinnoista, joiden asioiden lupailijoiden lupailuihin ei kannata haaskata aikaansa. Laskut normaalisti perintään heti paikalla vaan, jos ei ole erikseen muusta masujärjestelystä puhelimitse tms. sovittu.

      • Toinen huomautus

        No voihan nyt.. Ei tämä ole mikään tekaistu juttu vaan ihan oikea ongelmani. Tuo huntin palvelu oli konsultointia ja se n. tonnin luokkaa oleva palvelu itse suunnittelutyötä. Asiakas tarvitsee tuon suunnittelutyön vasta keväällä, mutta oli jo syksyllä yhteydessä ja halusi konsultoinnin etukäteen, jotta tietäisi esim. olenko minä juuri hänelle sopiva palveluntuottaja, jolle tarve on vasta keväällä. Ja tuo konsultointi vielä hyvitettäisiin siinä kevään palvelun laskussa (josta olen jo tarjouksen silloin jättänyt).

        Joka tapauksessa, toinen huomautus lähti tänään ja katotaan tuleeko maksua siinä viikon sisällä. Kait se sitten on sinne perintään laitettava. Mitähän mie täälläkin oikein hölmöjä kyselen? :D


      • fghjhgfghjhgfghj
        Toinen huomautus kirjoitti:

        No voihan nyt.. Ei tämä ole mikään tekaistu juttu vaan ihan oikea ongelmani. Tuo huntin palvelu oli konsultointia ja se n. tonnin luokkaa oleva palvelu itse suunnittelutyötä. Asiakas tarvitsee tuon suunnittelutyön vasta keväällä, mutta oli jo syksyllä yhteydessä ja halusi konsultoinnin etukäteen, jotta tietäisi esim. olenko minä juuri hänelle sopiva palveluntuottaja, jolle tarve on vasta keväällä. Ja tuo konsultointi vielä hyvitettäisiin siinä kevään palvelun laskussa (josta olen jo tarjouksen silloin jättänyt).

        Joka tapauksessa, toinen huomautus lähti tänään ja katotaan tuleeko maksua siinä viikon sisällä. Kait se sitten on sinne perintään laitettava. Mitähän mie täälläkin oikein hölmöjä kyselen? :D

        Et sitten osaa puhelimella soittaa ja kysyä?
        Se on monasti tehokkaampaa, kuin kirjalliset huomautukset.


    • jeesjees1

      Itse olisin varovainen tuon tonnin tilauksen suhteen vaikka tän satasen laskun asiakas maksaisikin.
      Itsekin toimin hiukan harvinaisemmalla alalla ja usein käy juurikin noin: asiakas tilaa ensin jotain pientä ja saattaa jopa maksaa laskunsa ajallaan, jotta näyttäisi luotettavalta.
      Sitten tempaistaan useamman tonnin tilaus ja niiden rahojen saamisen kanssa saakin sitten taistella urakalla. Pari kertaa jäänyt rahat täysin saamatta vaikka perintää käytettykin. Firma vedetty nurin ja samaan aikaan saman omistajan toinen firma porskuttaa eteenpäin. Ehditty vain tilatut tuotteet siirtää nurin menneeltä firmalta toiselle.

    • kölkköl

      Tyypillinen tapaus, luvataan ostaa vaikka kuu taivaalta, mutta maksusta viis. Nykypäivänä kannattaa ottaa maksu ensin ja toimitus sitten.

    • toki perintääään

      tottakait laitat perintään. perintätoimisto hoitaa koko homman sun puolesta ja sun ei tarvii siitä sitten murehtia, jos asiakas ei maksa ja se menee oikeuteen niin sun ei tarvii olla edes paikalla vaan perintätoimisto hoitaa asian kokonaan. Tai jos asiakas menee konkurssiin ja niitä konkurssiasioita pitää alkaa selvittelee yms...perintätoimisto hoitaa nekin.

      Tavallaan "myyt" sen laskun perintätoimiston hoitoon, niin pääset helpommalla koko asiasta. muuten tollaset asiakkaat vaan jatkaa tollasta toimintaa ja homma jatkuu. Se että asiakkuus suhde kaatuisi niin sillä ei ole merkitystä, koska ei tollasta asiakasta kannata palvoa koko ajan, jos ei edes maksa laskujansa.

      Minä olen laittanu aina huomautuslaskuun maininnan että jos ei ole laskua hoidettu sinä ja sinä aikana niin lasku menee perintätoimiston hoidettavaksi. Ja aina on laskut maksettu sitä ennen... perintätoimistoja on monia ja jotkut ottavat 100 euroo liittymismaksua /vuosi ja toiset taas ei laskuta vuosimaksua vaan joka laskusta ottavat jonkun pienen prosentin itselleen ja toiset taas lisäävät laskun päälle omat provisiot ja sillee....

      helppo homma ja ei tarvii murehtia eräpäivän jälkeen ollenkaan.
      Sun ei tarvii kuin lähettää sähköpostilla perittävän laskun perintätoimistoon jossa asiakkaan tiedot. Jos lasku menee riitatapaukseksi, niin sitten vasta sulla on hyvä olla ne tilatut asiat tallessa (asiakkaan sähköpostitilaus). Laskussasihan on joku huomautusaika ja jos siinä ajassa asiakas ei huomauta mitään, niin kyllähän se on aika heikoilla....

    • Paljon vaikeampaa

      >>jos asiakas ei maksa ja se menee oikeuteen niin sun ei tarvii olla edes paikalla vaan perintätoimisto hoitaa asian kokonaan. Tai jos asiakas menee konkurssiin ja niitä konkurssiasioita pitää alkaa selvittelee yms...perintätoimisto hoitaa nekin.>>

      Mikään perintätoimisto ei hoida ilmaiseksi tuollaisia asioita.

      Jos normaalilla kirjeperinnällä ei saada rahoja tulemaan, perintätoimisto ei ala jatkotoimenpiteisiin, ellei toimeksiantaja eli laskuaan karhuava firma maksa siitä eteenpäin aiheutuvia kuluja.

    • sdftgyuijklökjhgf

      Minä en ainakaan haikailisi sellaisen asiakkaan perään joka ei laskujaan hoida tai edes sovi maksamisesta. Jos tyypillä on tiukkaa maksaa satasen lasku niin miten luulet että se selviää tonnin laskusta? Taitaa tulla keväällä vaan isompi tappio sinulle.

      Perintään vaan, äläkä myy sille tyypille yhtään mitään ennen kun on maksanut vanhan piikin pois. Sitten pyydät vielä kevään keikasta rahat etukäteen ennen kun teet yhtään mitään.

      Mä ainakin heitän sellaiset asiakkaat pihalle jotka ei maksa laskujaan ja otan tilalle jonkun maksukykyisemmän.

    • YrItTäJä

      Itse laittaisin toisen maksu huomautuksen ja varmistaisin, että huomautus on mennyt perille eli soittaisin asiakkaalle.

      Yrityksemme on käyttänyt intrum justitian perintäpalvelua jo vuosia ja on todettu helpoksi ja toimivaksi. Helpoksi tekee se, että taloushallinto-ohjelmasta pystyy suoraan laittaa toimeksiannon intrum justitialle.

      Meillä oli yksi asiakas joka maksoi laskut aina myöhässä ja niitä sai jatkuvasti maksuhuomautella. Joka laskun laitoin perintää jos ei ollut ennemmin maksanut ja lisäsin kaikki maksuhuomautus kulut sekä korot päälle. Asiakas vitkutteli jonkin aikaa ja sen jälkeen maksut ovat tulleet ajoillaan.
      Isoille yrityksille on sama systeemi ja uutta työtä ei aloiteta ennen kuin seuraava on maksettu.

    • Toinenhuomautus

      Hip hei! Tililleni oli ilmestynyt suoristus tuosta maksusta. Eli ei mennyt perintään asti. Näköjään ihan hyvä, että jaksoin sitä tivata parilla huomautuksella ja perintä"uhkauksella".

      • kaiken kokeinut

        Hei.
        Minulla on tapana soittaa asiakkaalle ja kysyä, miten mennään eteenpäin, ku tuokin olis auki? älä sano että rästissä, erääntynyt tai että miks et maksa,..
        Vaan kivan huumorilla ja kaveruudella kun hoitaa ja ottaa selvää asioista niin saa parhaan lopputuloksen ja asiakkuus säilyy.
        Itselle kävi niin että eräs Trust-perintää käyttävä yritys oli lähettänyt laskun, ja loman aikana tuo 34 euron lasku oli jäänyt postilaatikkoon, No Trust-lähetti kirjeen jossa summa oli noussut 78,00 euroon. Soitin toimittajalle ja Trustille, että voisiko kohtuullistaa,.. Vastaus oli minulle kuin olisin vankikarkuri.
        No maksoin sen ja unohdin asian,.. kunnes seuraavan kerran piti tilata erästä tuotetta noin 15000 euron edestä, muistin edellisen tapauksen ja niin otin netin ja hain ko tuotteelle uuden toimittajan ja sainkin 12% edullisemmin. Tämän jälkeen tein päätöksen ja muutin käytännön että jokainen toimittaja joka käyttää perintätoimistoa ei ole meidän toimittaja, sillä keskustelemalla asioista suoraan saa parhaan vastauksen. Minunkin vastaus oli hyvä kun soitin heille, sain todellisuuden siitä mitä toimittaja ajattelee asiakkaistaan ja miten haluaa heitä kohdella.


      • Anonyymi
        kaiken kokeinut kirjoitti:

        Hei.
        Minulla on tapana soittaa asiakkaalle ja kysyä, miten mennään eteenpäin, ku tuokin olis auki? älä sano että rästissä, erääntynyt tai että miks et maksa,..
        Vaan kivan huumorilla ja kaveruudella kun hoitaa ja ottaa selvää asioista niin saa parhaan lopputuloksen ja asiakkuus säilyy.
        Itselle kävi niin että eräs Trust-perintää käyttävä yritys oli lähettänyt laskun, ja loman aikana tuo 34 euron lasku oli jäänyt postilaatikkoon, No Trust-lähetti kirjeen jossa summa oli noussut 78,00 euroon. Soitin toimittajalle ja Trustille, että voisiko kohtuullistaa,.. Vastaus oli minulle kuin olisin vankikarkuri.
        No maksoin sen ja unohdin asian,.. kunnes seuraavan kerran piti tilata erästä tuotetta noin 15000 euron edestä, muistin edellisen tapauksen ja niin otin netin ja hain ko tuotteelle uuden toimittajan ja sainkin 12% edullisemmin. Tämän jälkeen tein päätöksen ja muutin käytännön että jokainen toimittaja joka käyttää perintätoimistoa ei ole meidän toimittaja, sillä keskustelemalla asioista suoraan saa parhaan vastauksen. Minunkin vastaus oli hyvä kun soitin heille, sain todellisuuden siitä mitä toimittaja ajattelee asiakkaistaan ja miten haluaa heitä kohdella.

        Et ole asiakas jos et hoida maksuja. Huijari pyytää luottoa eli laskua ja ei hoida. Siitä tulee luottamuspula jonka syyllinen olet sinä.


    • Perintä hoitakoon

      >>Tämän jälkeen tein päätöksen ja muutin käytännön että jokainen toimittaja joka käyttää perintätoimistoa ei ole meidän toimittaja, sillä keskustelemalla asioista suoraan saa parhaan vastauksen.>>

      Hyvä homma jos tuolla sait hyvän mielen itsellesi.

      Meiltä ei mene koskaan ensimmäinen huomautus perintätoimistolta käsin vaan itseltämme lähetettynä. Minä olen sikäli armoton että maksimi 2 kirjettä ja puhelinsoitto tai e-maili, jossa sanon antavani asian perintään ellei makseta.

      Ehdoton takaraja menee noin 2 - 2.5 viikon myöhästymisen kohdalla. Sen jälkeen en enää armoja anna jos ei viitsi maksuansa maksaa, saa perijät hoitaa asian minun puolestani.

    • Anonyymi

      112 laskut maksamatta kun eivät hae, Pyhäjärvi Pitäjänki ei auta.
      Taksille soitetaan soitakoon itse kuollytei maksa.
      Ilkka Heinonen koulutus- putki Maatalous. Haapajärvi.

    • Anonyymi

      Ei kaiklla ole nyt rahaa kun rahat on loppu

      Petteri bienyt rahat ja antanut rikkaille

      Niin se vaan menee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      7217
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      47
      5026
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      56
      2831
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      5
      2328
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1348
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      186
      1269
    7. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      92
      1063
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      284
      955
    9. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      886
    10. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      182
      858
    Aihe