Hallitsematon syöminen

Bulimia -----> Bed?

Sairastin bulimiaa 10 vuotta ja nyt en ole vajaaseen vuoteen oksentanut. Painoin ennen oksentamisen lopettamista sellaiset 53kg, painoa kävi nyt ylimmillään 65kg:ssa, josta sain sen kuukaudessa pudotettua 60kg:aan, sinä aamuna kun tuo 60kg alittui pilasin sen sitten syömällä, ahmimalla 5-8 ruisleipäsiivua ja ainakin 200g margariinia reilusti juustoa, manteleita, lisäksi söin hunajaa ja rusinoita ym, ainakin 3500kcal edestä niin että voin fyysisesti huonosti.

Nyt eilen sama toistui, mutten syönyt ehkä kuin 2700-2800kcal, mutta vaa'an lukemat näyttää totuuden. Su oli 59,9kg ja ma oli 61,5kg, ti oli 61,1kg ja nyt oli 61,6kg, en vaan jaksa tätä. Mikä minua vaivaa, oksentelu jäi, mutta jäikö minulle tämä ahmiminen, ruoan suhteen hallitsemattomuus. Minulla on tavoite päästä sinne ennen parantumista olleisiin lukuihin, 51-53kg:aan. Voi kuulostaa oksettavalta, mutt minulla on kauhea himo rasvaan, syön sitä toisinaan suoraan paketista, Becel Gold-margariinia. Levitän sitä paljon leivälle ja sitten kuovin leipää ja rasvaa siitä pois ja voitelen leivän valmiiksi. Näitä hallitsemattomia kohtauksia on viikottain nyt ollut, olen pitänyt laihdutuskirjaa ja sinne merkitsen kaiken, laihtunut olen silti, mutta välillä pahenee tämä oireilu, käyn kyllä terapiassa, mutta en ole saanut siitä oikein apua, joka terapia kerran jälkeen minulla tuo syöminen on mennyt hallinnasta, miksi juuri niinä päivinä? Laskin että 7 kertaa olen tässä kuussa sortunut ahmimaan leipää rasvaa ym, itseni ihan ähkyyn, olen herkkulakossa nyt ollut, siksi en ole herkkuja ahminut, mutta viime vuonna kyllä ahmin niitä. Sitten seuraavina päivinä kompensoin tätä olemalla paastolla tai liikkumalla tai olemaan erittäin vähällä ruoalla. Olen paljon itsekseni kotona, voisikoan se yksinäisyys/tekemisen puute olla yksi syy? Minulla ei juuri ole kavereita, joiden luokse mennä. Onko kenelläkään kokemuksia tai neuvoja, kuinka saan ahmimisen pois? Mä en vaan jaksa tätä, tahtoisin olla normaali.

2

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aalia2

      Luulen et yksi syy on tylsistyminen, virikkeetön elämä. Ainakin omalla kohdallani. Ehkä itse myös vaikeissa tilanteissa koitin tai koitan unohtaa vaikeudet ja tuudittautua ruokaan, herkkuihin. Silloin kun mun elämässä on säpinää, esim. Henkisellä tasolla, tai fyysistä mielekästä ohjelmaa ja kivoja projekteja, unohdan tuon epäterveen tuudittautumisen tarpeen. Siitäkin tulee tapa... Ikävää. Meidän pohjoismaisten pitäisi tavallaan oppia välimeren kansoilta sellaista tervettä suhtautumista ravintoon. Italiassa ja ranskassa on tarkat systeemit joiden mukaan koko kansa ravitsee itseään ja tietysti turhamaisuuskin helpottaa asiaa. Silloin kun itse tunnen itseni kauniiksi ei mun tee mieli herkkuja ollenkaan. Mut tosiaan ton välimeren kulttuurin pointti onkin se et herkkuja ei kielletä, vaan monien hoikkien ihmisten aamu alkaa yhdellä suklaa, kreemi, tai marmeladitäytteisellä briossilla ja yhdellä cappuccinolla, ainakin italiassa. Ei niitä kukaan aamupalan jälkeen syö yleensä. Suomessa meillä ei ole oikein tolkkua siitä mikä on hyväksi, siis ei sillä lailla et terveellinen ja tasapainoinen rytmi olis selkärankaan elämän myötä opittu isovanhempien tapaan.
      En mä tiedä... Koita hankkia SÄPINÄÄ sun elämääsi ja nauti siitä kun yksi elämä sulla vaan on. Tutustu ihmisiin, harrasta ja järjestä treffejä esim. tapahtumiin, konsertteihin, näyttelyihin. Tutustu siihen miten ruokaan suhtaudutaan muissa kulttuureissa, ehkä löydät ideoita. Ryhdy luomuksi, tai opettele kokkaamaan erikoisia mut superterveellisiä juttuja. Harrasta säännöllistä liikuntaa, ajan myötä siitä tulee suurin nautinto ja paras kaverisi.
      Paras välimerellisen kulttuurin vinkki on että siellä ei tunneta käsitettä "sortua". He eivät kiellä asioita itseltään protestanttiseen tapaan, joten he eivät koskaan "sorru". Kysehän tässä kaikessa on siitä mitä tapahtuu korvien välissä ja jonkin verran eri kulttuureita eläneenä voin sanoa et kyllä se on kulttuuriata, eikä mistään muusta kiinni. Italiassa esim on kaksi asiaa jooita ei tehdä: ei sorruta, eikä santsata. Anna sun vatsalaukun vetäytyä, pidä huoli ettet koskaan pumppaa sitä täyteen. Kärsii mieli ja suoli.
      Tsemppiä sisko!
      Nauti elämästä!!!

    • maalaa tunteistasi!!!

      Vaikka itse olen vasta 14, niin olen alannut epäilemään että minulla on BED. Minulla oli tosi ahistava olo,en syö normipäivinä päivällä ja aamulla mitään,paitsi sitten ilalla aina iskee se ahmiminen. Talossa joka puolella on houkutteita. En saa edes nykyään oksennettua ahmimisen jälkeen. Itselläni ei ole kamuja.... Painan n.73-74 kiloa,,,, (162 senttimetriä) yritän päästä tavoitteeseni, 51 kiloa, koska nykyään jokainen minun ikäinen painaa sen verran, ja haluan olla kuin he... Ja myös siksi koska minulla aina epämukava olla, kaikissa vaatteissa näytän läskiltä, en jaksa liikkua hyvin, ja näytän rumalta läskin naaman takia.... Tiedän miten jatkuvasta ahmimisesta voi päästä eroon, mutta aina minä vain sorrun... Tee näin: aloita joku harrastus jossa sinun pitää keskittyä,inspiroida,ja jossa menee pitkään. Minä kokeilin maalausta, siis ihan öljy väreillä oikeeseen taulu pohjaan. Maalaaminen vie minut pois kaikista ruoka asioista, ja pystyn samalla ilmaisemaan omaa taide puoltani. Aloita ihmeessä, se auttaa! Maalaa esim. Siitä tunteesta kun sairastit bulimiaa. Vaikka minulla maalaaminen tepsi, silti ei ollut varaa enää öljyväreihin ja taulu pohjiin, vaikka ne maksavat vähän... En viitinnyt kertoa vanhemmille asiasta, joten sillein....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6432
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4153
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2567
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1518
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1377
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe