En tiedä haluanko toista lasta

empiiempii

Minulla on 3kk vanha tyttövauva ja olen miettinyt mahdollista toista lasta, mutta tunteeni ovat nyt jotenkin sekaisin... vauvani on suloinen, nukkuu hyvin ja on muutenkin ihana. Synnytyskin sujui muitta mutkitta ja kroppani on palautunut. Silti erityistä vauvakuumetta ei ole. Mieheni haluaisi meille ainakin kaksi lasta. Jotenkin tuntuu että on hyvän äitiyden mitta se, että antaa lapselleen leikkikaverin... ja että kuinka ylpeyden aihe on aine se, kun on "kaksi lasta" ja kuuluu yhteiskunnalliseen normiin. Jos puhutaan vain yhdestä lapsesta ihmetellään miksi näin. Ihankuin yhdestä lapsesta tulisi jotenkin pilalle hemmoteltu tai yksinäinen susi jos sisaruksia ei ole. Mielestäni se ei niin, koska saahan lapsi kavereita serkuista sekä päiväkodista ja vanhemmathan ovat sille kaikki kaikessa.

Silti vaikka tällä hetkellä yksi lapsi tuntuu parhaalta vaihtoehdolta mielestäni, en saa irti ajatusta siitä että mitä jos jään paitsi kaikesta siitä hyvästä kun lapsella on sisarus tai kaksi. Miltä hänen veljensä tai siskonsa näyttäisi... saisivat ajan kulumaan keskenään ilman että tarvitsee aina äitin helmaa nykiä. Jotenkin ajattelen myös melko vanhoillisesti että miehillä tuntuu olevan aina unelma omasta pojasta. Nyt en sitten välttämättä antaisi tällaista lahjaa miehelleni... kuulostaa typerältä, tiedän. Sukupuolitoiveistahan ei viitsitä hirveästi puhua, mutta jos sitten toisen lapsen saisin niin toiveena on poika. Mutta toki tyttökin käy.

Melko hölmöä on miettiä jo tässä vaiheessa toista lasta, mutta nyt tuo tuntuu kaukaiselta. En vain tiedä mitä tekisin ristiriitaisten ajatusteni kanssa, antaako hyvät asiat painoarvoa enemmän kuin huonot...

10

603

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niisku-10

Kuulostaa jotenkin kovin tutulta tuo sinun teksti. Koin nimittäin itse ihan samalla tavalla. En tiedä, liittyykö se jotenkin tuohon synnytyksen jälkeiseen mielentilaan. Minulla oli erittäin helppo synnytys, joten senkään ei olisi pitänyt millään tavalla vaikuttaa ajatteluuni. Jotenkin ajan kuluessa mieleni jälleen muuttui. Kun esikoiseni oli yksi vuotias, jätimme ehkäisyn pois. No eipä siinä ehtinyt mennä kuin kuukausi, niin olin raskaana. Ja en hetkeäkään ole katunut tätä päätöstä.

Älä anna asian stressata itseäsi. Nauti vauvastasi ja keskity häneen ja nauti perhe-elämästä. Jos sinusta vaikka vuoden kuluttua tuntuu aivan samalta, että et halua enää toista lasta, niin asia on ihan ok.

• Ans´kattoo

Itse ensimmäisen synnytettyäni, olin aivan varma, että haluan myöhemmin toisen lapsen. Suunnitellusti pikkusisarus syntyi 3:n vuoden kuluttua. Sisaruksista on kyllä paljon seuraa toisilleen ja meillä lapsilla on keskenään todellä lämpimät välit.

Minusta ei kuitenkaan ole ollenkaan outoa, että ajatus toisesta lapsesta ei vielä idä, kun esikoinen on 3 kk:n ikäinen. Anna ajan kulua ja mietit asiaa uudelleen myöhemmin. Monet harkitsevat toista lasta vasta kun esikoinen aloittaa koulussa.

Poikaa et välttämättä saa, vaikka tekisit viisi lasta, niin että "sukupuolisidonnaisuudella" en hirveästi päätäsi vaivaisi. Unelmia molemmista sukupuolista saa toki olla sekä äidillä, että isällä, mutta tyttäret osoittautuvat isälle ajan mittaan monesti kuitenkin rakkaimmiksi. Poikkeuksia toki on - onhan miehissä naisvihaajiakin. :)

• vaikeita asioita.

täällä kans olen miettinyt että haluanko toista lasta.. toisaalta haluan mut toisaalta en.. pelottaa vaan miten pärjätään sitte kahen lapsen kans.. esikoinen nyt 1v 3kk ihana tytön tyllerö jolla kuitenkin jonkulaista uhma ikää esiintyny :D itellä meni synnytys tosi hyvin, et sen takia en jättäis toista tekemättä.. miehen kans ollaan kyllä jo puhuttu että toinen tehtäis, mut ajan kohta mietityttää että millon oisin valmis toiseen lapseen..

• empiiempii

Kiitos vastauksista. Uskon että moni miettii tällä hetkellä toisen lapsen saamista mikä ei ole välttämättä mikään helppo aihe. Tiedostan että mietin asiaa liian paljon ja liian aikaisin :)

Minulla on lieviä mielenterveydellisiä ongelmia (johtuen lapsuuden traumoista) jotka nekin vaikuttavat päätökseen. Mietin myös minun jaksamista, olenko henkisesti valmis vastaanottamaan toisen lapsen. Vauvat ja lapset kun on vaativia "olentoja", mutta ei siinä mitään, olisi outoa jos elämässä pääsisi aina helpolla... tylsäähän se olisi. Rakastan tuota ihanaa takiaistani joka ilmaisee söpöin hymyin kun teen asioita oikein ;D. Vauva on mikä mainion opettaja ja pakottaa minut olemaan kunnolla ja vähintääkin hyvä äiti.

• Elokuu.

Minulla on 5kk ikäinen vauva ja olen puinut samaa, että haluanko tulevaisuudessa vielä lapsia lisää.

Alku oli haastavaa ja nyt ajan myötä olen nauttinut äitiydestä. Itselläni oli pieni synnytyksenjälkeinen masennut, mutta liikunnalla sain sen jotenkin pysymään kurissa. Synnytys oli todella rankka ja kivulias joka varmaan jäi kummittelee mieleen. :/

Toki haluaisin lapselle sisaruksen, mutta nyt tuntuu tosi kaukaiselta haaveelta. Pelkään vaan sitä masennusta ja synnytystä ennenkaikkeaan eniten.

• Sitten joskus

Täällä esikoinen 7kk ja oon parin kuukauden ajan potenut jonkinlaista vauvakuumetta siitä huolimatta että esikoisella oli koliikki ja synnytys oli pitkittynyt. Vauvakuume tosin häviää yleensä silloin kun esikoisella on huono päivä ja itse olen rättipoikkiväsynyt :D Ja tietysti jos vauva kitisee öisin niin joka kerta ajattelen mielessäni et ei enää ikinä :D Mutta antaahan ajan kulua, niin katsotaan sitten millonka ryhdytään tosi toimiin :) Kun meidän vauva oli tuon 3kk olin 100% varma että toista en tee, mutta aika kultaa muistot :)

• ...............

Hei vauva on vasta 3kk!! Keskity nyt vain häneen, ei tuossa vaiheessa seuraavaa lasta tarvi miettiä, katso vaikka sitten kun lapsi on 1v. että miltä tuntuisi toinen lapsi.

• Kannatetaan pientä i

Kun esikoinen syntyi, olin varma että ei enää ikinä. Mutta kas kummaa, kun hän oli 6 kk, kaikki kivut ja haitat oli unohtuneet ja hankimme toisen lapsen. Pieni ikäero kyllä "maksaa itsensä takaisin", koska lapset ovat melkein kuin kaksoset ja leikkivät samoja leikkejä. Myöskään 1-vuotias ei osaa olla mustasukkainen vastasyntyneestä, vaan omaksuu vauvan saman tien perheeseen.

• Myös tyttö on lahja

Olethan sinä jo lahjan miehelle suonut, nimittäin pienen tytön. Mikäli mies ei pidä tyttöä samassa arvossa kuin poikaa, niin miehessä se vika silloin on.

• miksi pitää tietää

Niin, miksi pitää miettiä toista raskautta, kun vasta on synnyttänyt? Ikäero ensimmäisen ja toisen lapseni välillä on 6 vuotta ja toisen ja kolmannen välillä tulee olemaan nyt sitten 4 vuotta. Vaikka ikäeroa lasteni välillä on 6 vuotta niin se on tosi hyvä ikäero. Isosiskon kainaloon on pienen monesti hyvä nukahtaa. Isosisko osaa jo käyttää suihkussa pikkusiskon ja hoivata ja kaitsea häntä muutenkin. Ja hyvin osaavat yhdessä leikkiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1566
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1179
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe