Orkidean hoito ja kestelu

Apuva 1

Sain viime syksynä orkidean,joka kukki pitkään. Vähän aika sitten orkidea pudotti kaikki lehtensä. Jäljellä on vain kaksi vartta,jossa kukat olivat. Onko orkideani mennyttä,vai odotanko vielä jos se kevään tullen elpyisi. Orkidea on istutettu läpinäkyvään ruukkuun. Näyttää että yksi juuri on väriltään vihreä,muuten kasvi vaikuttaa elottomalta. Miten usein kastelette orkideaa talvella,entä keväällä ja kesällä? ja miten kastelette,upotetaanko ruukku veteen? Entä mullan vaihtoaika?Mihin aikaan vuodesta uudet nuput ilmestyvät ja orkidea kukkii. Minulla ei ennen ole ollut orkideaa,olenko jo pilannut kukan. Olen kastellut silloin tällöin upottamalla ruukun joksikin aikaa veteen

4

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peukalo ei viherrä

      Kaipaisin myös apua orkidean kanssa. Sain työkavereilta lahjaksi ja pelkään tappavani kukan, kuten minulla on yleensä tapana. Hoito vaikuttaa hirveän monimutkaiselta.

    • nipsukka2

      Orkiden hoito on helppoa. Upota ruukku reunoja myöten veteen kerran viikossa noin tunnin ajaksi. Itse sain kolme vuotta ensimmäisen orkidean joka alkoi kukkimaan nyt ensimmäistä kertaa. Komeat valkeat kuusi kukkaa varressa. En ole vaihtanut "multaa" enkä lannoittanut kertaakaan.

    • Oma kokemus

      Jos orkidean upottaa kerran viikossa veteen, niin voi käydä kuin omalle orkidealleni, että se mustutti vartensa, ilmeisesti mätäni. Tämä tapahtui heti, kun kukkiminen lakkasi. Ilmeisesti on eroa, miten usein kastellaan kukkivaa kasvia eli kerran viikossa ja pelkkää vartta ei niin usein tai mätänee mustaksi. Viisaampi ihminen korjatkoon, jos olen väärässä.

    • nipsukka2

      Kastelen niin, että vesi ei mene ruukunreunan yli kasvualustaan. Näin olen hoitanut ja hyvin on kasvanut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4540
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe