Kristinusko ei ollut minua varten

aikansa harhaillut

Päätin kertoa hieman tarinaani, toivon että jotkut saisivat siitä avun itselleen.

Olen tapakristitystä kodista, jossa uskonnollisista asioista ei koskaan puhuttu.
Joulukirkossa joskus käytiin ja siinä kaikki. Lapsena äiti luki kanssani iltarukouksen, jonka koin jo silloin pelottavana. En saanut siis minkäänlaista turvaa jumalasta.

Alle kolmekymppisenä koin eräänlaisen henkisen heräämisen. Koin, että nyt minun täytyy elää tietyllä tavalla ja olla hyvä kristitty. Kävin raamattupiirissä ja kirkon hengellisissä tilaisuuksissa, mutta en saanut niistä mitään. Uskossa olevien asiat kyllä ymmärsin, mutta kaikki jäi jotenkin vajaaksi. Jotkut innokkaimmat julistajat koin jopa pelottaviksi. Huomasin, että itseään kristittyinä pitävät ihmiset ovat usein tuomitsevia. Uskon, että Jeesus on elänyt ja ollut varmasti viisas mies, mutta en usko hänen olleen jumala tai vapahtaja.

Kiersin eri seurakuntien ja kirkkojen tilaisuuksissa ja sisimpääni jäi suuri tyhjyys. Kuin kaikki olisi ollut suurta sirkusta. Vähitellen jättäydyin kirkollisista piireistä pois.

Erosin kirkosta muutaman vuoden kuluttua ja ryhdyin tutkimaan muita uskontoja, filosofiaa ja tiedettä. Nyt ymmärrän, että kristittyjen yhteisöt eivät koskaan olleet minua varten. Löysin rauhan luonnosta ja omasta itsestäni. Ymmärrän, että en voi tietää siitä voimasta mitään, mitä jotkut kutsuvat jumalaksi. Tämä tietämättömyys on antanut sisimpääni rauhan.

Jos joku ihminen löytää omasta uskonnostaan rauhan, se on hyvä. Se ei kuitenkaan aina sovi kaikille. Ajattelen, että ehkä tämä kirjoitus rohkaisee joitakin ihmisiä etsimään ja ehkä löytämäänkin.

48

220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Herra pelastaa

Sinä et ole pyytänyt tosissasi Jeesusta tulemaan sydämeesi Herraksi ja Vapahtajaksi, siksi kokemuksesi kristityistä on ollut tyhjää.
      Jeesus ei jätä vastaamatta yhdenkään rehellisen ja nöyrän ihmisen pyyntöön ja ilmeisesti et ole koskaan tunnustanut epäuskoasi Jumalalle ja pyytänyt Häneltä uskoa Jeesukseen, muuta selitystä ei voi olla.
      Itse olen saanut varmuuden Jumalan olemassaolosta ja Jeesuksen läsnäolosta elämässäni ja varmuuteni vain lisääntyy ja luottamukseni kasvaa kun saan huomata Hänen huolenpitonsa.
      Jumalan saavat Jeesuksen kautta he jotka suostuvat tarvitsemaan Luojaansa, kysymys on asenteenmuutoksesta ja positiivisesta riippuvuudesta.
      Ajattelen että tämä vastaukseni voi saada sinutkin ja monia muita etsimään ja löytämään Jeesuksen Raamatussa ja Hänen kauttaan saada elämään toivon, tarkoituksen ja myös elämänsisältöä uskovienyhteyden kautta.
      Raamatullinen kristinusko on täysin erilainen kuin kaikki uskonnot sillä usko Jeesukseen tarkoittaa sitä että ihminen on sen varassa mitä Jumala antaa kun taas kaikki uskonnot ovat sitä mitä ihmisen itse on tehtävä ja tiedettävä jotta saa jumalien hyväksynnän. Missään muussa nimessä ei ole pelastusta, sillä Jeesuksen nimi tarkoittaa että Herra pelastaa ja kukaan muu ei voi ihmistä kuolemasta herättää kuin Luoja.

• Aloita alusta

Koska olet tapauskoisesta perheestä, sinulta jäi pois kaikki keskustelut uskonasioista, totuit elämään tapauskoisesti, koska et saanut kaipaamiisi kysymyksiin vastauksia. Ei niin ole tarkoitus.
        Jos muistat yhtään niitä kysymyksiä, miksi et aloittaisi niiden tutkimista nyt? Et oole vielä saanut haluamiasi vastauksia, joten ole hyvä ja aloita kyseleminen nyt. Olen huomannut että tässä paikassa käy uskovaisia ihmisiä joilla on hyviä vastauksia.
        Sinun pitäisi ymmärtää että usko on henkilökohtainen asia, ei sinun tarvitse juosta joka kokouksessa että se pysyisi päällä, vaan uskoa täytyy olla siellä sinun sydämmessäsi, joka kulkee mukana vaikka et kävisi kokouksessa kuin hyvin harvoin.

Jollet ole tietoinen, vain ihmisen Jumala hyväksyy ihmisen, mikään muu ei hyväksy, ja paholainen vihaa ja haluaa tuhota.

Sinun kannattaisi aloittaa Raamatun ja kyselemisien kanssa, jos sinulla on epäselvyyksiä Raamatusta niin laita ihmiset kommentoimaan tässä paikassa, kunnes saat kysymyksiisi vastaukset. PElkkä Raamattu ja rukous Jeesukselle olisi se sinulle sopiva juttu, älä juoksentele joka kokouksessa jos pohja puuttuu.

• aikansa harhaillut
        Aloita alusta kirjoitti:

Koska olet tapauskoisesta perheestä, sinulta jäi pois kaikki keskustelut uskonasioista, totuit elämään tapauskoisesti, koska et saanut kaipaamiisi kysymyksiin vastauksia. Ei niin ole tarkoitus.
        Jos muistat yhtään niitä kysymyksiä, miksi et aloittaisi niiden tutkimista nyt? Et oole vielä saanut haluamiasi vastauksia, joten ole hyvä ja aloita kyseleminen nyt. Olen huomannut että tässä paikassa käy uskovaisia ihmisiä joilla on hyviä vastauksia.
        Sinun pitäisi ymmärtää että usko on henkilökohtainen asia, ei sinun tarvitse juosta joka kokouksessa että se pysyisi päällä, vaan uskoa täytyy olla siellä sinun sydämmessäsi, joka kulkee mukana vaikka et kävisi kokouksessa kuin hyvin harvoin.

Jollet ole tietoinen, vain ihmisen Jumala hyväksyy ihmisen, mikään muu ei hyväksy, ja paholainen vihaa ja haluaa tuhota.

Sinun kannattaisi aloittaa Raamatun ja kyselemisien kanssa, jos sinulla on epäselvyyksiä Raamatusta niin laita ihmiset kommentoimaan tässä paikassa, kunnes saat kysymyksiisi vastaukset. PElkkä Raamattu ja rukous Jeesukselle olisi se sinulle sopiva juttu, älä juoksentele joka kokouksessa jos pohja puuttuu.

Kyselin piireissä ja myös eri papeilta Raamatusta paljon. Olen lukenut kirjan kokonaan läpi ja myöhemmin tekstejä mm. uudesta testamentista. Ongelma on siinä, että en ole löytänyt minkäänlaista armon sanomaa tai rakastavaa jumalaa lukemastani. En usko syntiin, enkä taivaaseen saati helvettiin fyysisinä paikkoina. Uskon, että korkeampi voima on olemassa, mutta se on jotakin niin suurta ja käsittämätöntä, ettei siitä voi puhua.

Minulla siis ei ole minkäänlaista uskoa, ainoastaan tietoa. Ja synnyinlahjana kyky epäillä.

Rukoilu tuntuu turhalta. Olen yrittänyt aikoinani rukoilla kirjan mukaisia rukouksia, rukousta omin sanoin, pyytänyt asioita itselleni, pyytänyt asioita muille, kiittänyt ynnämuuta. Mutta koen sen täysin hyödyttömäksi toiminnaksi kohdallani. Rukousvastauksia en ole saanut.

Tähdennän, etten halua loukata kenenkään muiden tunteita. Kerron vain rehellisesti, mitä itse tunnen.

Minulle riittää, että pyrin olemaan hyvä kaikille ihmisille siinä määrin, mitä voin. En ota kuitenkaan enää mistään pakkopaitaa, kun ennen olin muiden mielestä riittämätön aina. Jotkut kristityiksi itseään kutsuvat henkilöt saivat minut jopa hetkittäisesti uskomaan, etten koskaan ole riittävän hyvä.

Kiitoksia teille kuitenkin vastauksistanne. Kirjoitin tänne lähinnä siksi, koska ajattelin muitakin vastaavassa tilanteessa olevia, mitä itse joskus olin. Ehkä joku asioiden kanssa pohtija voi saada näistä kirjoituksista jotakin.

Loppuun haluan sanoa jokaiselle ihmiselle rohkeutta kulkemaan omaa polkuaan.

Hyvää jatkoa kaikille.

• toinen pettynyt
        aikansa harhaillut kirjoitti:

Kyselin piireissä ja myös eri papeilta Raamatusta paljon. Olen lukenut kirjan kokonaan läpi ja myöhemmin tekstejä mm. uudesta testamentista. Ongelma on siinä, että en ole löytänyt minkäänlaista armon sanomaa tai rakastavaa jumalaa lukemastani. En usko syntiin, enkä taivaaseen saati helvettiin fyysisinä paikkoina. Uskon, että korkeampi voima on olemassa, mutta se on jotakin niin suurta ja käsittämätöntä, ettei siitä voi puhua.

Minulla siis ei ole minkäänlaista uskoa, ainoastaan tietoa. Ja synnyinlahjana kyky epäillä.

Rukoilu tuntuu turhalta. Olen yrittänyt aikoinani rukoilla kirjan mukaisia rukouksia, rukousta omin sanoin, pyytänyt asioita itselleni, pyytänyt asioita muille, kiittänyt ynnämuuta. Mutta koen sen täysin hyödyttömäksi toiminnaksi kohdallani. Rukousvastauksia en ole saanut.

Tähdennän, etten halua loukata kenenkään muiden tunteita. Kerron vain rehellisesti, mitä itse tunnen.

Minulle riittää, että pyrin olemaan hyvä kaikille ihmisille siinä määrin, mitä voin. En ota kuitenkaan enää mistään pakkopaitaa, kun ennen olin muiden mielestä riittämätön aina. Jotkut kristityiksi itseään kutsuvat henkilöt saivat minut jopa hetkittäisesti uskomaan, etten koskaan ole riittävän hyvä.

Kiitoksia teille kuitenkin vastauksistanne. Kirjoitin tänne lähinnä siksi, koska ajattelin muitakin vastaavassa tilanteessa olevia, mitä itse joskus olin. Ehkä joku asioiden kanssa pohtija voi saada näistä kirjoituksista jotakin.

Loppuun haluan sanoa jokaiselle ihmiselle rohkeutta kulkemaan omaa polkuaan.

Hyvää jatkoa kaikille.

"Uskon, että korkeampi voima on olemassa, mutta se on jotakin niin suurta ja käsittämätöntä, ettei siitä voi puhua."

Minä uskon että sinä uskot tuon korkeamman voiman perustuvan sanattomuuteen juuri sen vuoksi että sanallisuus on juuri tuonut sinun elämääsi turhautumista ja epätoivoa. Jos olet lukenut Raamattua ja kokenut sen turhaksi ja turhauttavaksi kirjaksi, koet Raamatun sanat turhiksi. Rukoilu tai meditointi saattaisi olla vastaus siihen viisauteen mitä sinä etsit, mutta jos rukoilu perustuu Raamatun oppeihin, koet luultavasti turhautumista jos odotat Jumalalta jotain sellaisia lupauksia mitä Raamatussa on. Jumalaa ei saa laittaa koetukselle, mutta ihminen käytännössä laittaa Jumalan koetukselle jos ihminen odottaa vastausta Jumalalta.

Itsekin epäilen Jumalan olemassaoloa, mutta elämäni tuntuu hyvin turhalta sen vuoksi että olen kuluttanut turhaan aikaani uskoen tähän Jumalaan. Jos uskonnollisissa yhteisöissä olisi samanlaista nöyryyttä kuin esimerkiksi yakuza-rikollisliigoissa niin olisin enemmän kiinnostunut uskonnollisista yhteisöistä.

http://areena.yle.fi/tv/1296868

• aikansa harhaillut

Tein kaikki mahdolliset rituaalit ja rukoukset, kävin jopa kasteella. Kastepaikan järjestänyt kristitty pariskunta kyseli innoissaan, miltä nyt tuntuu. Rehellisenä ihmisenä sanoin, ettei tunnu miltään. Yhtään rukousvastausta en koskaan saanut.

Monet kristittyinä itseään pitävät tosin tuomitsivat. Milloin rukoilin väärin, milloin käyttäydyin väärin, milloin tein jotakin muuta väärin. Korjasin noita asioita ja sitten moitteita tulikin jo toisaalta. Tarvitsin kuulemma pyhän hengen kosketusta, kun en suostunut kaatumaan eräässä ylistystilaisuudessa. Kun en hymyillyt, luulivat minua pahojen henkien valtaamaksi.

Tulin siihen tulokseen, että kristinusko ei ollut minulle.

• Jumala on hyvä

Kuulostaa siltä, että olet ajautunut äärikarismaattisiin ympyröihin ja pidät nyt kaikkea kristillisyyttä samanlaisena. Älä ymmärrä väärin, en moiti sinua. Kokemuksesi sivuavat omia kokemuksiani. Sanoit, ettet suostunut kaatumaan. Minä vastaan, että teit aivan oikein! Sillä ei kaatuminen ole suurta vaan suurta on pystyssä pysyminen.

Luepa Tapani Suonnon kirjoittama artikkeli: karismaattisuuden harharetket:

http://www.onewaymission.fi/index.php/opetusta/luettavaa/105-karismaattisuuden-harharetket

Itse lähdin aikoinani pois äärikarismaattisesta seurakunnasta pettyneenä koko kristinuskoon. Uskonelämästäni puuttui voima ja kipinä. Ajauduin muutama vuosi sitten kovaan elämänkriisiin ja rukoilin Jumalalta apua, koska muutakaan keinoa ei ollut. En ollut moneen vuoteen edes rukoillut. Tuntui, etten saanut mitään vastausta. SItten luin erään seurakunnan nettisivuilta Raamatun kohtia, joista sai yllättäen vahvistusta epätoivoiseen tilanteeseeni. Ne valoivat minuun uskoa, että ehkäpä minulla on vielä toivoa. Päätin mennä kyseisen seurakunnan tilaisuuteen. Suurin osa (95%) seurakuntalaisista oli vanhuksia, seurakuntarakennuksen katto vuosi vettä, nurkat homeessa ja piano epävireinen. Väsyneen näköinen pastori alkoi opettamaan Jumalan Sanasta, kuinka olemme kaikki syntiä tehneet ja Jumalan kirkkautta vailla - jopa kauan uskossa olleet - mutta saamme lahjaksi vanhurskauden ja yhteyden Jumalaan uskomalla Jeesukseen Kristukseen sekä peseytymällä Jeesuksen veressä.

Yksinkertainen ja vaatimaton sanoma, mutta sen vaikutukset elämässäni ovat olleet ihmeelliset. Ensimmäinen vuosi uudelleen uskon tiellä oli hapuilun ja epävarmuuden aikaa. Monesti epäusko yllätti, ja minusta tuntui, ettei uskoni kanna seuraavaan päivään. Kun en olisi jaksanut mennä kokoukseen, ajattelin mielessäni, että minähän menen sinne palveltavaksi, saamaan Jumalalta jotakin. Pätin, että jos Jumala haluaa antaa minulle jotakin pastorin saarnan kautta, Hän saa tehdä sen. Itse en jaksa nähdä vaivaa. Huomasin, että usko alkoi kasvamaan ja epäilykset vähenemään. Opin, että me emme seuraa ihmeitä ja merkkejä vaan ihmeet ja merkit seuraavat meitä. Tällä on huima ero! Monet menevät sinne, missä tapahtuu suuria ihmeitä ja tunnustekoja, mutta Jeesus varoitti menemästä ihmeiden perässä! Me seuraamme Jeesusta - emme ihmeitä ja merkkejä! Suurin ihme, jonka olen nähnyt, on se, kun entinen pahantekijä alkaa tekemään hyvää. Kun narkomaani vapautuu huumausaineiden kahleista samalla sekunnilla, kun rukoilee Jumalalta apua ja muutaman vuoden päästä auttaa muita - tällä kertaa pastorina! Kun narsistinen psykopaatti murtuu Jumalan edessä ja Jumala tekee sydämen siirron ottamalla pois kivisydämen ja antamalla lihasydämen. Sitten on vielä liuta sellaisia ihmeitä, jotka eivät ole edes järjellä selitettäviä, mutta niitä en tässä sen koommin tuo esiin, koska ihmeet ovat toissijaisia asioita, joita nyt tapahtuu ihmiselle, joka vaeltaa yhteydessä Taivaan ja Maan luojaan.

Sinäkin, nimimerkki "aikansa harhaillut", olet Jumalan luoma. Hän on luonut sinun sisimpäsi ja tietoisuutesi, että tietäisit kuka sinä olet. Alkuräjähdys ei voi luoda juuri sinun tietoisuuttasi - se on Jumalan teko. Rukoilen puolestasi, että pelastuisit ja löytäisit Jumalan sekä aidosti kristityn (Raamatun ilmoituksen mukaisen (ei vuoden -92 väännös)) seurakunnan.

Uskossa ei ole kyse tunteista vaan lujasta luottamuksesta siihen mitä toivotaan, ojentautumisesta sen mukaan, mikä ei näy.

Siunausta

• ei teppuja vaan...!

Minä olen saanut rukousvastauksia, ei se kasteella käymisen tarkoitus ole että joltain tuntuu, vaan se on kaste joka täytyy olla.

• usko voittaa järjen

"Tarvitsin kuulemma pyhän hengen kosketusta, kun en suostunut kaatumaan eräässä ylistystilaisuudessa."

Ne ihmiset todennäköisesti kaatuvat jotka haluavat pyhän hengen kosketuksen, eli ne jotka haluavat uskoa Jumalaan ja toimia "pyhän hengen" mukaisesti. No mutta mistä minä tiedän miten se pyhä henki vaikuttaa ihmisessä. Kenties ne ihmiset kaatuvat joilla on pyhä henki.

"Kun en hymyillyt, luulivat minua pahojen henkien valtaamaksi."

Eikö usko perustu juuri tuohon? Ihminen uskoo niiden ihmisten olevan pahojen henkien vallassa joissa on "jotain vikaa". Olisit tietysti voinut kysyä heiltä josko he todistaisivat sen että sinussa asuu paha henki, mutta luultavasti he olisivat vastanneet ettei heidän tarvitse todistaa sinulle mitään koska he ovat sinua parempia ihmisiä. Ja eihän sellaisen ihmisen tarvitse todistella mitään jossa asuu pyhä henki. Riittää että uskoo olevansa hyvä ihminen ja uskoo siihen että muut ihmiset ovat pahoja. Totuudella ei niin väliä, mutta jos puhuu pahaa toisista ihmisistä niin eiköhän ne maailman ongelmat korjaudu sillä.

• Uskonnosta sä et koskaan löydä rauhaa, etkä rituaaleista, etkä siitä, että yrität olla hyvä ihminen. Se rauha ei tule kasteestakaan. Vain Jeesus voi antaa rauhan. Et sinä sattumalta tätä aloitusta tehnyt. Uskon, että sulla on kuitenkin sydämessä paikka, jota sinä itse tai luonto tai mikään muu ei voi täyttää.
      Usko ei ole suorittamista ja seurakunta ei ole lataamo, josta saa virtaa aina sen verran, että taas jotenkin jaksaa sen viikon siihen seuraavaan latauskertaan.
      Seurakunta on kyllä paikka, jossa voi löytää rauhan ja levon sielulleen ja se jää sinuun. Sä kuljet sen kanssa ulos ja sä tuot sen mukanasi seuraavalla kerralla.
      Ja armo ja rauha lisääntyy Jeesuksen Kristuksen tuntemisen kautta. Ei sen kautta, miten paljon osaat Raamatun asioita, vaan kuinka sä tunnet Jeesuksen sydämessäsi.
      Käyppä vielä seurakunnan kokouksessa, sellaisessa, jossa rukoillaan. Ei missään messussa tai muussa sellaisessa, jossa on valmis ohjelma. Niin kuin yleensä, puhe ja kuorolaulua, vaan jossa rukoillaan.
      Kannattaa vielä koettaa. Se rauha, jonka saat, on ihan erilaista. Se ei vaadi mitään ulkonaista tekijää, josta se tulisi. Se tulee sisältä päin. Se ei tule sinusta, vaan se on silloin sinussa.

Kuuntele vaikka tämä: Täysin uusi elämä Kristuksessa
      http://www.jukkapartala.fi/saarnat/DS400017.mp3

Ja muitakin. Yksi linkki ei näköjään toimi sivulla.
      http://www.jukkapartala.fi/saarnat.php

Siunausta.

• Jeesus on se hyvä

pelastava Herra, ei ole toista!

• Etsivä löytää

Olen etsinyt ja löytänyt. Samantapainen oli minun uskonnollisuuteni alkuaika 32 vuoden ikään asti. Sitten tapasin Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon lähetyssaarnaajat. Sain kuulla ensi kerran elämässäni kristinuskosta niin, että tunsin todeksi sen mitä kerrottiin. Sain varmuuden, että Jeesuksen Kristuksen kirkko on palautettu maan päälle. Olen ollut jäsen 53 vuotta.
      www.mormonit.fi

• gvjkhvkhvkh

Gal. 1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

Mormonit julistavat muunlaista oppia kuin Paavali. Siksi mormonismi on harhaoppi.

• Etsivä löytää
        gvjkhvkhvkh kirjoitti:

Gal. 1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

Mormonit julistavat muunlaista oppia kuin Paavali. Siksi mormonismi on harhaoppi.

Osoita että oppimme olisi muuta kuin raamatullista!

Kolminaisuusoppia ei ole Raamatussa! Mitä on siis sanottava siitä, että siihen uskomista pidetään ehtona, jotta olisi kristittty?

Raamatussa ei ole kaikkea ja se on monin osin ristiriitainen. On tarvittu uusia ilmoituksia, jotta saisimme tosi evankeliumin.
        www.mormonit.fi

• uyvgvjhv
        gvjkhvkhvkh kirjoitti:

"Mormonit julistavat muunlaista oppia kuin Paavali."

Miksi meidän tulisi kuunnella Paavalia?

• Ilmestyskirjassa on

kerrottu lähitulevaisuudesta ja miten Jumala toimii tässä maailmassa. Tärkeää ymmärtää ja erottta mitkä Jumalasta ja mitkä ihmisistä. Jeesus on Herra ja Jumala, ei eksytä.

• l-h

aikansa harhaillut -harhailee edelleenkin,, miksi harhailet ankkuroidu Jeesukseen..
      sanot--,Rukoilu tuntuu turhalta.... elä huolehdi tunteista,,ne tulee ja menee..
      tule Sanan perustalle... ei tunteiden aallokkoon..
      voit palata takaisin ja alkaa uudestaan..Jumala odottaa..

• aikansa harhaillut

Kirjoitusteni perusteella jotkut ovat saaneet kuvan, että harhailisin vieläkin. Se ei kuitenkaan pidä aivan täysin paikkaansa. Ihminen voi tietää vain yhden asian varmasti: Sen, ettei hän voi tietää mitään varmasti.

Rukoilusta en ole saanut rauhaa. Se tuntui epätoivoiselta joka suhteessa ja jopa hieman lapselliseltakin. En aikuisena ihmisenä voi puhua jollekin, jolta en saa minkäänlaista vastausta. Yksinpuheluksihan se menee. Jotkut saattaisivat sanoa, etten ole odottanut tarpeeksi. Rukoilin vuosia, tuloksetta.

Seurakuntiin en todennäköisesti enää ole menossa. En kohdannut niissä mitään sellaista, josta olisin saanut rauhaa tai voimaa. Kiersin useiden eri suuntien tilaisuuksia.

Suurimman rauhan saan, kun olen luonnossa ja katselen ympärilleni. Olen täysin tietoinen ympäröivästä harmoniasta, jolla on jokin syy - meille ihmisille mysteeri. Sellaisen edessä olen hiljaa ja olkoon se hiljaisuus sitten vaikka minun äänetöntä rukoustani, vaikka en ehkä sitä sellaiseksi nimittäisikään.

Toivon teille kaikkea mahdollista hyvää.

• Etsivä löytää

Kirjoitusteni perusteella jotkut ovat saaneet kuvan, että harhailisin vieläkin. Se ei kuitenkaan pidä aivan täysin paikkaansa. Ihminen voi tietää vain yhden asian varmasti: Sen, ettei hän voi tietää mitään varmasti.

Rukoilusta en ole saanut rauhaa. Se tuntui epätoivoiselta joka suhteessa ja jopa hieman lapselliseltakin. En aikuisena ihmisenä voi puhua jollekin, jolta en saa minkäänlaista vastausta. Yksinpuheluksihan se menee. Jotkut saattaisivat sanoa, etten ole odottanut tarpeeksi. Rukoilin vuosia, tuloksetta.

Seurakuntiin en todennäköisesti enää ole menossa. En kohdannut niissä mitään sellaista, josta olisin saanut rauhaa tai voimaa. Kiersin useiden eri suuntien tilaisuuksia.

Suurimman rauhan saan, kun olen luonnossa ja katselen ympärilleni. Olen täysin tietoinen ympäröivästä harmoniasta, jolla on jokin syy - meille ihmisille mysteeri. Sellaisen edessä olen hiljaa ja olkoon se hiljaisuus sitten vaikka minun äänetöntä rukoustani, vaikka en ehkä sitä sellaiseksi nimittäisikään.

Toivon teille kaikkea mahdollista hyvää.

Olen ollut palautetun Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsen yli 50 vuotta enkä ole pettynyt. Näin sain varmuuden Mormonin kirjasta:

”Kukaan jumalaton mies ei voisi kirjoittaa sellaista kirjaa kuin tämä, eikä kukaan hyvä mies kirjoittaisi sitä, ellei se olisi totta ja ellei Jumala käskisi hänen tehdä niin.” Lause on vanhin Jeffrey R. Hollandin puheesta 4.10.2009. Siinä hän kertoo isoisänsä isän yksinkertaisesta lausunnosta. Tuo lausunto vastaa täysin sitä ensivaikutelmaa Mormonin kirjasta, joka sai minut tutkimaan lisää ja liittymään sittemmin Jeesuksen Kristuksen palautettuun kirkkoon.

Voit tilata ilmaisen Mormonin kirjan www.mormonit.fi sivuilta ja pyytää halutessasi kirkon edustajia ottamaan sinuun yhteyden.

• aikansa harhaillut
        Etsivä löytää kirjoitti:

Olen ollut palautetun Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsen yli 50 vuotta enkä ole pettynyt. Näin sain varmuuden Mormonin kirjasta:

”Kukaan jumalaton mies ei voisi kirjoittaa sellaista kirjaa kuin tämä, eikä kukaan hyvä mies kirjoittaisi sitä, ellei se olisi totta ja ellei Jumala käskisi hänen tehdä niin.” Lause on vanhin Jeffrey R. Hollandin puheesta 4.10.2009. Siinä hän kertoo isoisänsä isän yksinkertaisesta lausunnosta. Tuo lausunto vastaa täysin sitä ensivaikutelmaa Mormonin kirjasta, joka sai minut tutkimaan lisää ja liittymään sittemmin Jeesuksen Kristuksen palautettuun kirkkoon.

Voit tilata ilmaisen Mormonin kirjan www.mormonit.fi sivuilta ja pyytää halutessasi kirkon edustajia ottamaan sinuun yhteyden.

Olen kyllä tietoinen mormoneista ja heidän opetuksistaan, Mormonin kirja minulla on hyllyssä ja luettu. Olen useasti keskustellut mormonien kanssa. Ystävällisiä ihmisiä, mutta heidänkään opetuksensa eivät olleet minua varten. Kiitos kuitenkin neuvostasi.

• Etsivä löytää

Olen kyllä tietoinen mormoneista ja heidän opetuksistaan, Mormonin kirja minulla on hyllyssä ja luettu. Olen useasti keskustellut mormonien kanssa. Ystävällisiä ihmisiä, mutta heidänkään opetuksensa eivät olleet minua varten. Kiitos kuitenkin neuvostasi.

Oletko kysynyt siitä, mikä sinulle on epäselvää? Tutkiessa tulee mieleen kaikenlaista. Niin tuli minullekin, mutta sain kaikkeen riitävän selkeät vastaukset. Kaikkea ei ole ilmoitettu vielä, mutta aivan riittävästi, jotta voin täysin luottaa palautuksen sanomaan.

Oletko huomannut, että Mormonin kirja täyttää tämän ennustuksen:
        Ilm. 14
        6 Minä näin taas uuden enkelin, joka lensi korkealla taivaan laella. Hänen tehtävänään oli julistaa ikuinen evankeliumi maan asukkaille, kaikille kansoille, heimoille, kielille ja maille. [Ilm. 8:13 | Mark. 13:10 ]

Miksi evankeliumi olisi vielä julistettava kaikille, jos se olisi maan päällä jo ennestään?

Mormonin kirjasta on luvattu henkilökohtainen varmuus, kun tekee näin:
        Moroni 10
        3 Katso, minä tahtoisin kehottaa teitä näitä asioita lukiessanne — jos on Jumalan viisauden mukaista, että saatte ne lukea — muistamaan, kuinka armollinen Herra on ollut ihmislapsille Aadamin luomisesta aina siihen aikaan asti, kun te saatte nämä asiat, ja pohdiskelemaan sitä sydämessänne.
        4 Ja kun te nämä saatte, minä tahtoisin kehottaa teitä kysymään Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, eivätkö nämä asiat ole totta; ja jos te kysytte vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen, hän ilmoittaa niistä teille totuuden Pyhän Hengen voimalla.
        5 Ja Pyhän Hengen voimalla te voitte a tietää b totuuden kaikesta.
        6 Ja kaikki, mikä on hyvää, on oikeaa ja totta; niinpä mikään, mikä on hyvää, ei kiellä Kristusta, vaan tunnustaa, että hän on.
        7 Ja Pyhän Hengen voimasta te voitte tietää, että hän on; sen tähden minä tahdon kehottaa teitä olemaan kieltämättä Jumalan voimaa, sillä hän toimii voiman kautta ihmislasten uskon mukaan, samana tänään ja huomenna ja ikuisesti.

Olen tuon todistuksen saanut. Se ei ollut mikään ihmeellinen näky, vaan ymmärrykselleni selviö, ettei kukaan ryhdy kirjoittamaan sellaista kirjaa petosmielessä, joka kehoittaa kaikkeen hyvään ja uskomaan Kristukseen. Moni seikka, joka minulle oli aikaisemmin epäselvä, on saanut täysin tyydyttävän vastauksen. - Tutki, niin epäselvät kohdat selviävät. Luopumuksen ajan kirkot ovat erehtyneet opeissaan monin kohdin.

• aikansa harhaillut
        Etsivä löytää kirjoitti:

Oletko kysynyt siitä, mikä sinulle on epäselvää? Tutkiessa tulee mieleen kaikenlaista. Niin tuli minullekin, mutta sain kaikkeen riitävän selkeät vastaukset. Kaikkea ei ole ilmoitettu vielä, mutta aivan riittävästi, jotta voin täysin luottaa palautuksen sanomaan.

Oletko huomannut, että Mormonin kirja täyttää tämän ennustuksen:
        Ilm. 14
        6 Minä näin taas uuden enkelin, joka lensi korkealla taivaan laella. Hänen tehtävänään oli julistaa ikuinen evankeliumi maan asukkaille, kaikille kansoille, heimoille, kielille ja maille. [Ilm. 8:13 | Mark. 13:10 ]

Miksi evankeliumi olisi vielä julistettava kaikille, jos se olisi maan päällä jo ennestään?

Mormonin kirjasta on luvattu henkilökohtainen varmuus, kun tekee näin:
        Moroni 10
        3 Katso, minä tahtoisin kehottaa teitä näitä asioita lukiessanne — jos on Jumalan viisauden mukaista, että saatte ne lukea — muistamaan, kuinka armollinen Herra on ollut ihmislapsille Aadamin luomisesta aina siihen aikaan asti, kun te saatte nämä asiat, ja pohdiskelemaan sitä sydämessänne.
        4 Ja kun te nämä saatte, minä tahtoisin kehottaa teitä kysymään Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, eivätkö nämä asiat ole totta; ja jos te kysytte vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen, hän ilmoittaa niistä teille totuuden Pyhän Hengen voimalla.
        5 Ja Pyhän Hengen voimalla te voitte a tietää b totuuden kaikesta.
        6 Ja kaikki, mikä on hyvää, on oikeaa ja totta; niinpä mikään, mikä on hyvää, ei kiellä Kristusta, vaan tunnustaa, että hän on.
        7 Ja Pyhän Hengen voimasta te voitte tietää, että hän on; sen tähden minä tahdon kehottaa teitä olemaan kieltämättä Jumalan voimaa, sillä hän toimii voiman kautta ihmislasten uskon mukaan, samana tänään ja huomenna ja ikuisesti.

Olen tuon todistuksen saanut. Se ei ollut mikään ihmeellinen näky, vaan ymmärrykselleni selviö, ettei kukaan ryhdy kirjoittamaan sellaista kirjaa petosmielessä, joka kehoittaa kaikkeen hyvään ja uskomaan Kristukseen. Moni seikka, joka minulle oli aikaisemmin epäselvä, on saanut täysin tyydyttävän vastauksen. - Tutki, niin epäselvät kohdat selviävät. Luopumuksen ajan kirkot ovat erehtyneet opeissaan monin kohdin.

Henkilökohtaisesti en voi pitää varteenotettavana vaihtoehtona hyväksi uskonnoksi sellaista, mikä on niinkin pian syntymänsä jälkeen haaroittunut niin moniin lahkoihin. En jaksa nähdä vaivaa selvittää kaikista noista, mikä olisi oikea tai hyvä vaihtoehto. Tosin olen noihin joihinkin pintapuolisesti lukemalla tutustunut.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mormonit#Ennen_Joseph_Smithin_kuolemaa_syntyneet_ryhm.C3.A4t

Olen kuitenkin iloinen, että olet löytänyt oman tiesi!

• Etsivä löytää

Henkilökohtaisesti en voi pitää varteenotettavana vaihtoehtona hyväksi uskonnoksi sellaista, mikä on niinkin pian syntymänsä jälkeen haaroittunut niin moniin lahkoihin. En jaksa nähdä vaivaa selvittää kaikista noista, mikä olisi oikea tai hyvä vaihtoehto. Tosin olen noihin joihinkin pintapuolisesti lukemalla tutustunut.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mormonit#Ennen_Joseph_Smithin_kuolemaa_syntyneet_ryhm.C3.A4t

Olen kuitenkin iloinen, että olet löytänyt oman tiesi!

Jo alkukirkon aikana oli hajaannusta. Sen esiintyminen ei todista mitään alkuperäisen totuuden vastaista. Olen vakuuttunut, että kuulun juuri siihen alkuperäiseen palautettuun kirkkoon.
        1. Kor. 3
        3 sillä olette yhä vanhan luontonne vallassa. Kun teillä kerran on keskinäistä kateutta ja riitaa, silloinhan vanha luontonne vallitsee teitä ja te elätte niin kuin ihmiset elävät. [1. Kor. 1:11, 1. Kor. 11:18]
        4 Jos yksi sanoo: "Minä olen Paavalin puolella", toinen taas: "Minä Apolloksen", ettekö silloin ole kuin ihmiset ainakin?
        5 Mikä sitten Apollos on? Tai Paavali? He ovat palvelijoita, jotka ovat johtaneet teidät uskoon, kumpikin siinä tehtävässä, jonka Herra on hänelle antanut. [1. Kor. 4:15, 1. Kor. 9:1,2, 1. Kor. 15:1; 2. Kor. 3:3]
        6 Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala antoi kasvun. [Ap. t. 18:11,24,27; 1. Kor. 4:15]
        7 Istuttaja ei siis ole mitään, ei myöskään kastelija, vaan kaikki on Jumalan kädessä, hän suo kasvun.
        8 Istuttaja ja kastelija ovat samassa työssä, mutta kumpikin saa palkan oman työnsä mukaan. [Matt. 5:12; 2. Joh. 1:8]
        9 Me olemme Jumalan työtovereita, te olette Jumalan pelto ja Jumalan rakennus. [2. Kor. 6:1 | Mark. 4:14-20; Ef. 2:22; Hepr. 3:6]

• aikansa harhaillut
        Etsivä löytää kirjoitti:

Jo alkukirkon aikana oli hajaannusta. Sen esiintyminen ei todista mitään alkuperäisen totuuden vastaista. Olen vakuuttunut, että kuulun juuri siihen alkuperäiseen palautettuun kirkkoon.
        1. Kor. 3
        3 sillä olette yhä vanhan luontonne vallassa. Kun teillä kerran on keskinäistä kateutta ja riitaa, silloinhan vanha luontonne vallitsee teitä ja te elätte niin kuin ihmiset elävät. [1. Kor. 1:11, 1. Kor. 11:18]
        4 Jos yksi sanoo: "Minä olen Paavalin puolella", toinen taas: "Minä Apolloksen", ettekö silloin ole kuin ihmiset ainakin?
        5 Mikä sitten Apollos on? Tai Paavali? He ovat palvelijoita, jotka ovat johtaneet teidät uskoon, kumpikin siinä tehtävässä, jonka Herra on hänelle antanut. [1. Kor. 4:15, 1. Kor. 9:1,2, 1. Kor. 15:1; 2. Kor. 3:3]
        6 Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala antoi kasvun. [Ap. t. 18:11,24,27; 1. Kor. 4:15]
        7 Istuttaja ei siis ole mitään, ei myöskään kastelija, vaan kaikki on Jumalan kädessä, hän suo kasvun.
        8 Istuttaja ja kastelija ovat samassa työssä, mutta kumpikin saa palkan oman työnsä mukaan. [Matt. 5:12; 2. Joh. 1:8]
        9 Me olemme Jumalan työtovereita, te olette Jumalan pelto ja Jumalan rakennus. [2. Kor. 6:1 | Mark. 4:14-20; Ef. 2:22; Hepr. 3:6]

Lähetyskäskyn noudattamisen unohtamisesta sinua ei ainakaan voi syyttää.

Myös monet muut kristityt sanovat samoin. Jokainen yrittää vakuutella, miksi juuri he ovat se oikea kirkko. Kaikki perustavat mielipiteensä raamattuun (joka on ihmisten kirjoittama kirja). Joillakin on erilainen käännös, jolloin asiasisältö ja merkitys ovat muuttuneet. Useat vetoavat lisäksi liikkeensä perustajan tai alkuunpanijan muistiin merkittyihin sanoihin tai kirjoituksiin. Adventistit vetoavat Ellen Whiteen, mormonit Joseph Smithiin, jehovantodistajat Charles Russeliin, lestadiolaiset Lars Leevi Laestadiukseen, evankelisluterilaiset Paavaliin jne. Kaikki nämä henkilöt ovat heidän mukaansa olleet "jumalan innoittamia ihmisiä, joiden opetuksia on järkevää seurata."

Luku sinänsä olisivat vielä ne kaikki oudoimmat yksittäiset henkilöt, jotka sanovat: "Sinä et tarvitse seurakuntia tai yhteisöjä, vaan Kristusta." (Mutta hekin kuuluvat yleensä johonkin seurakuntaan.)

• Etsivä löytää

Lähetyskäskyn noudattamisen unohtamisesta sinua ei ainakaan voi syyttää.

Myös monet muut kristityt sanovat samoin. Jokainen yrittää vakuutella, miksi juuri he ovat se oikea kirkko. Kaikki perustavat mielipiteensä raamattuun (joka on ihmisten kirjoittama kirja). Joillakin on erilainen käännös, jolloin asiasisältö ja merkitys ovat muuttuneet. Useat vetoavat lisäksi liikkeensä perustajan tai alkuunpanijan muistiin merkittyihin sanoihin tai kirjoituksiin. Adventistit vetoavat Ellen Whiteen, mormonit Joseph Smithiin, jehovantodistajat Charles Russeliin, lestadiolaiset Lars Leevi Laestadiukseen, evankelisluterilaiset Paavaliin jne. Kaikki nämä henkilöt ovat heidän mukaansa olleet "jumalan innoittamia ihmisiä, joiden opetuksia on järkevää seurata."

Luku sinänsä olisivat vielä ne kaikki oudoimmat yksittäiset henkilöt, jotka sanovat: "Sinä et tarvitse seurakuntia tai yhteisöjä, vaan Kristusta." (Mutta hekin kuuluvat yleensä johonkin seurakuntaan.)

Myöhempien aikojen pyhät viittaavat Mormonin kirjaan, toiseen todistukseen Kristuksesta. Kellään ei ole mitään vastaavaa. Palautetulla kirkolla on elävä profeetta johdossa. Myös 12 apostolia ovat prorfeettoja. Kirkko on perustettu apostolien ja profeetojen perustalle kulmakivenä itse Jeesus Kristus. Kirkkomme ei ole lahkoutunut mistään muusta kirkosta.

• aikansa harhaillut
        Etsivä löytää kirjoitti:

Myöhempien aikojen pyhät viittaavat Mormonin kirjaan, toiseen todistukseen Kristuksesta. Kellään ei ole mitään vastaavaa. Palautetulla kirkolla on elävä profeetta johdossa. Myös 12 apostolia ovat prorfeettoja. Kirkko on perustettu apostolien ja profeetojen perustalle kulmakivenä itse Jeesus Kristus. Kirkkomme ei ole lahkoutunut mistään muusta kirkosta.

Kaikesta huolimatta mormoneilla on opetuksia ja käytäntöjä, joihin en usko tai pidä tarpeellisena. Homma ei toimisi, vaikka yhteisö olisikin miten tahansa hyvä, jos peruslähtökohdat ovat ajatusteni ja tuntojeni vastaisia.

• Etsivä löytää

Kaikesta huolimatta mormoneilla on opetuksia ja käytäntöjä, joihin en usko tai pidä tarpeellisena. Homma ei toimisi, vaikka yhteisö olisikin miten tahansa hyvä, jos peruslähtökohdat ovat ajatusteni ja tuntojeni vastaisia.

Voisitko kertoa mitä tarkoitat näilllä: "peruslähtökohdat ovat ajatusteni ja tuntojeni vastaisia"?
        Entä mitä opetuksia ja käytäntöjä et pidä tarpeellisina etkä usko niihin?

Kuuluuko näihin esim. työ kuolleiden puolesta? Tässä on Pyhien kirjoitusten oppaasta:
        KUOLLEIDEN PELASTUS. Katso myös Lunastussuunnitelma; Muistokirja; Pelastus; Sukuluettelo.

Mahdollisuus niille, jotka ovat kuolleet saamatta evankeliumin pelastavia toimituksia, saada nämä toimitukset temppelissä, jossa kirkon kelvolliset elossa olevat jäsenet suorittavat ne heidän puolestaan. Kuolleille opetetaan evankeliumia henkimaailmassa, ja he voivat ottaa vastaan toimitukset, jotka suoritetaan heidän puolestaan kuolevaisuudessa.

Uskolliset kirkon jäsenet tutkivat sukuaan ja laativat sukuselvityksiä määrittääkseen esivanhempiensa nimet ja syntymäajat, niin että näiden puolesta voidaan suorittaa pelastavat toimitukset.

Sano vangituille: Lähtekää, Jes. 49:9 (Jes. 24:22; 1. Nefi 21:9). Vangituille julistetaan vapautusta, Jes. 61:1 (Luuk. 4:18). Hän kääntää isien sydämet lasten puoleen, Mal. 3:23–24 (3. Nefi 25:5–6; OL 110:13–16). Kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, Joh. 5:25. Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? 1. Kor. 15:29. Kristus saarnasi vankeudessa oleville hengille, 1. Piet. 3:18–20. Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, 1. Piet. 4:6.

Miten käy niille, jotka eivät eläessään ole edes kuulleet evankeliumista? Palautettu kirkko tekee kuolleiden hyväksi todella paljon.

• aikansa harhaillut
        Etsivä löytää kirjoitti:

Voisitko kertoa mitä tarkoitat näilllä: "peruslähtökohdat ovat ajatusteni ja tuntojeni vastaisia"?
        Entä mitä opetuksia ja käytäntöjä et pidä tarpeellisina etkä usko niihin?

Kuuluuko näihin esim. työ kuolleiden puolesta? Tässä on Pyhien kirjoitusten oppaasta:
        KUOLLEIDEN PELASTUS. Katso myös Lunastussuunnitelma; Muistokirja; Pelastus; Sukuluettelo.

Mahdollisuus niille, jotka ovat kuolleet saamatta evankeliumin pelastavia toimituksia, saada nämä toimitukset temppelissä, jossa kirkon kelvolliset elossa olevat jäsenet suorittavat ne heidän puolestaan. Kuolleille opetetaan evankeliumia henkimaailmassa, ja he voivat ottaa vastaan toimitukset, jotka suoritetaan heidän puolestaan kuolevaisuudessa.

Uskolliset kirkon jäsenet tutkivat sukuaan ja laativat sukuselvityksiä määrittääkseen esivanhempiensa nimet ja syntymäajat, niin että näiden puolesta voidaan suorittaa pelastavat toimitukset.

Sano vangituille: Lähtekää, Jes. 49:9 (Jes. 24:22; 1. Nefi 21:9). Vangituille julistetaan vapautusta, Jes. 61:1 (Luuk. 4:18). Hän kääntää isien sydämet lasten puoleen, Mal. 3:23–24 (3. Nefi 25:5–6; OL 110:13–16). Kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, Joh. 5:25. Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? 1. Kor. 15:29. Kristus saarnasi vankeudessa oleville hengille, 1. Piet. 3:18–20. Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, 1. Piet. 4:6.

Miten käy niille, jotka eivät eläessään ole edes kuulleet evankeliumista? Palautettu kirkko tekee kuolleiden hyväksi todella paljon.

Jo ensimmäisessä viestissäni totesin, etten usko Jeesuksen olleen Jumala, osa Jumalaa tai Jumalan poika. Vielä vähemmän uskon, että hän voisi vapauttaa meitä mistään. Jeesuksen nimiin on laitettu Raamattuun paljon ylimääräistä ja virheellistä tietoa jo yksinomaan siitä syystä, että valtaapitävät ovat pystyneet hallitsemaan ihmisiä yksinkertaisella, mutta sitäkin tehokkaammalla aseella: pelolla. Toisekseen, suurella osaa ihmisistä on turvallinen olo, jos he saavat kuulua johonkin ryhmään, joka ajattelee samalla tavoin. Itse en ole tuntenut kuuluvani ikinä mihinkään, enkä sellaista osaa edes kaivata.

Lähetystyötä pidän turhana.

Nasaretin mies ei välittänyt lainoppineista. Siinä olen hänen kaltaisensa.

• Etsivä löytää

Jo ensimmäisessä viestissäni totesin, etten usko Jeesuksen olleen Jumala, osa Jumalaa tai Jumalan poika. Vielä vähemmän uskon, että hän voisi vapauttaa meitä mistään. Jeesuksen nimiin on laitettu Raamattuun paljon ylimääräistä ja virheellistä tietoa jo yksinomaan siitä syystä, että valtaapitävät ovat pystyneet hallitsemaan ihmisiä yksinkertaisella, mutta sitäkin tehokkaammalla aseella: pelolla. Toisekseen, suurella osaa ihmisistä on turvallinen olo, jos he saavat kuulua johonkin ryhmään, joka ajattelee samalla tavoin. Itse en ole tuntenut kuuluvani ikinä mihinkään, enkä sellaista osaa edes kaivata.

Alkukirkko lakkasi olemasta samalla, kun luovuttiin apostolisesta johdosta. Kaikki apostolit surmattiin Johannesta lukuunottamatta vainoissa. Uusia ei valittu tilalle, vaan hyväksyttiin Rooman keisari kirkon johtajaksi siten, että hän sai kutsua piispat kirkkoon. Kristinuskosta tuli Rooman valtion uskonto. Tuo tapa säilyi Suomen Ev.-lut, kirkossakin kunnes Martti Ahtisaari sai uuteen vuoden 2000 perustuslakiin muutoksen.

En ihmettele kriittisyyttäsi kirkkoja ja niiden oppeja kohtaan. Alkuperäinen kirkko on nyt palautettu. Edotan, että otat Mormonin kirjan hyllystäsi. Se on toinen todistus Kristuksesta ja virheettömämpi kuin Raamattu, joka todella on monin osin virheellinen.

Tässä:
        http://www.mormonit.fi/kirkon-kirjallisuutta/pyhaet-kirjoitukset-verkossa.html
        on mm. Pyhien kirjoitusten opas. Siitä saa hakusanoilla tiiviin yhteenvedon monista evankeliumiin kuuluvien termien sisällöstä. Uusimmissa Mormonin kirjoissakin on tuo opas.

• aikansa harhaillut kirjoitti:

Lainaus: Itse en ole tuntenut kuuluvani mihinkään, enkä sellaista osaa edes kaivata.

Hyvä ominaisuus, joka mahdollistaa sosiaalisten vuorovaikutuspelien valheellisten piirteiden havaitsemisen. Olen havainnut itsessäni samoja piirteitä. Nämä Jeesuksen sanat ovat vaikuttaneet minuun syvästi:

"Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita? Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä." Matt 7:15-17

Lainaus: Nasaretin mies ei välittänyt lainoppineista. Siinä olen hänen kaltaisensa.

Häneen kelpaa samaistua - ei tarvitse joka suuntaan kumarrella.

"Voi teitä, kun kaikki ihmiset puhuvat teistä hyvää!" Luuk 6:26

• aikansa harhaillut
        Etsivä löytää kirjoitti:

Alkukirkko lakkasi olemasta samalla, kun luovuttiin apostolisesta johdosta. Kaikki apostolit surmattiin Johannesta lukuunottamatta vainoissa. Uusia ei valittu tilalle, vaan hyväksyttiin Rooman keisari kirkon johtajaksi siten, että hän sai kutsua piispat kirkkoon. Kristinuskosta tuli Rooman valtion uskonto. Tuo tapa säilyi Suomen Ev.-lut, kirkossakin kunnes Martti Ahtisaari sai uuteen vuoden 2000 perustuslakiin muutoksen.

En ihmettele kriittisyyttäsi kirkkoja ja niiden oppeja kohtaan. Alkuperäinen kirkko on nyt palautettu. Edotan, että otat Mormonin kirjan hyllystäsi. Se on toinen todistus Kristuksesta ja virheettömämpi kuin Raamattu, joka todella on monin osin virheellinen.

Tässä:
        http://www.mormonit.fi/kirkon-kirjallisuutta/pyhaet-kirjoitukset-verkossa.html
        on mm. Pyhien kirjoitusten opas. Siitä saa hakusanoilla tiiviin yhteenvedon monista evankeliumiin kuuluvien termien sisällöstä. Uusimmissa Mormonin kirjoissakin on tuo opas.

Ymmärsitkö ollenkaan, mitä kirjoitin? Minä en usko, että Jeesus olisi vapauttanut meitä mistään, enkä hänen olleen Jumalan poika. Myös teidän kirkollanne on tämä opetus. Minä olen kirkkokriittinen, eikä teidän kirkkonne tee tässä kohtaa poikkeusta.

• aikansa harhaillut
        EJKR kirjoitti:

Lainaus: Itse en ole tuntenut kuuluvani mihinkään, enkä sellaista osaa edes kaivata.

Hyvä ominaisuus, joka mahdollistaa sosiaalisten vuorovaikutuspelien valheellisten piirteiden havaitsemisen. Olen havainnut itsessäni samoja piirteitä. Nämä Jeesuksen sanat ovat vaikuttaneet minuun syvästi:

"Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita? Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä." Matt 7:15-17

Lainaus: Nasaretin mies ei välittänyt lainoppineista. Siinä olen hänen kaltaisensa.

Häneen kelpaa samaistua - ei tarvitse joka suuntaan kumarrella.

"Voi teitä, kun kaikki ihmiset puhuvat teistä hyvää!" Luuk 6:26

Ihmiset, joista puhutaan hyvää, eivät nykyisessä maailmassa välttämättä saa mitään aikaiseksi. Nykyään ajattelevia ja viisaita ihmisiä epäillään ja heistä puhutaan selän takana vaikka millaisia perättömyyksiä.

Gandhi taisi sanoa aikoinaan, että hän pitää Jeesuksesta, muttei kristityistä, koska he eivät ole ollenkaan Jeesuksen kaltaisia.

Kristittyinä itseään pitävien ihmisten tulisi lukea kirjat Nag Hammadin kätketty viisaus ja Gnostilaiset evankeliumit. Molemmat löytyvät suomeksi. Ehkä joidenkin silmät avautuisivat.

• aikansa harhaillut kirjoitti:

Ihmiset, joista puhutaan hyvää, eivät nykyisessä maailmassa välttämättä saa mitään aikaiseksi. Nykyään ajattelevia ja viisaita ihmisiä epäillään ja heistä puhutaan selän takana vaikka millaisia perättömyyksiä.

Gandhi taisi sanoa aikoinaan, että hän pitää Jeesuksesta, muttei kristityistä, koska he eivät ole ollenkaan Jeesuksen kaltaisia.

Kristittyinä itseään pitävien ihmisten tulisi lukea kirjat Nag Hammadin kätketty viisaus ja Gnostilaiset evankeliumit. Molemmat löytyvät suomeksi. Ehkä joidenkin silmät avautuisivat.

Luin aikoinaan paljon eri maailmanuskontoihin, parapsykologiaan, eri kulttuurien filosofisiin, hengellisiin suuntiin (mm esoterismi) sekä shamanismiin liittyvää kirjallisuutta Tuolloin välttelin leimautumista mihinkään uskontoon, lahkoon tai suuntaukseen.

Vaikka en edellenkään julistaudu minkään poppoon jäseneksi, ymmärsin vuosien prosessin jälkeen, että parhaaseen mahdolliseen seuraan halutessani joudun vakavasti miettimään Jeesuksen tekemää tarjousta.

Itse työstetyt näkemykset ovat parempia, kuin muiden syöttämät. Ne nimittäin voivat elää ja kehittyä. Esim. "Valoa kohti. Kristuksen mielenlaadun jäljillä" on yksi kiihkottomasti suomalaisen kristillisyyden laaja-alaisia vääristymiä tarkasteleva teos, joka jättää tilaa jokaisen omalle harkinnalle ja hengelliselle vastuullisuudelle. http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9529311559

• Etsivä löytää

Ymmärsitkö ollenkaan, mitä kirjoitin? Minä en usko, että Jeesus olisi vapauttanut meitä mistään, enkä hänen olleen Jumalan poika. Myös teidän kirkollanne on tämä opetus. Minä olen kirkkokriittinen, eikä teidän kirkkonne tee tässä kohtaa poikkeusta.

Palautettu Jeesuksen Kristuksen kirkko poikkeaa muista kirkoista melkoisesti. Huomasin toki, ettet usko Kristuksen sovitustyöhön, mutta ihmettelen syytä uskosi häviämiseen. Arvelen että syynä on pettymyksesi eri kirkkoihin. Nyt on palautettu sellaista, johon ei pety. Tässä on kuvaus ajastamme Mormonin kirjan mukaan:

2. Nefi 28
        3 Sillä sinä päivänä tapahtuu, että kirkot, joita on perustettu, eikä Herralle, sanovat toisillensa: Katso, minä, minä olen Herran; ja toiset sanovat: Minä, minä olen Herran, ja niin sanoo jokainen, joka on perustanut kirkkoja, eikä Herralle —
        4 ja ne kiistelevät keskenänsä, ja niiden papit kiistelevät keskenänsä, ja he opettavat omalla tietämyksellään ja kieltävät Pyhän Hengen, joka antaa sanat.
        5 Ja he kieltävät Jumalan, Israelin Pyhän, voiman, ja he sanovat kansalle: Kuunnelkaa meitä ja kuulkaa meidän opetuksiamme, sillä katso, tänään ei ole Jumalaa, sillä Herra ja Lunastaja on tehnyt työnsä, ja hän on antanut voimansa ihmisille;
        6 katso, kuulkaa minun opetuksiani; jos he sanovat, että on tapahtunut ihme Herran käden kautta, älkää sitä uskoko, sillä tänä päivänä hän ei ole ihmeiden Jumala; hän on työnsä tehnyt.
        7 Niin, ja on monia, jotka sanovat: Syökää, juokaa ja olkaa iloisia, sillä huomenna me kuolemme, ja meidän käy hyvin.
        8 Ja on myös monia, jotka sanovat: Syökää, juokaa ja olkaa iloisia, mutta pelätkää silti Jumalaa — hän hyväksyy pienen synnin tekemisen; niin, valehdelkaa vähäsen, käyttäkää toista hyväksenne hänen sanojensa tähden, kaivakaa kuoppa lähimmäisellenne; ei tässä ole mitään pahaa; ja tehkää kaikkea tätä, sillä huomenna me kuolemme; ja jos olemmekin syyllisiä, Jumala antaa meille muutaman raipaniskun, ja lopulta meidät pelastetaan Jumalan valtakuntaan.
        9 Niin, ja tulee olemaan monia, jotka opettavat tällä tavoin vääriä ja turhia ja mielettömiä oppeja ja pöyhkeilevät sydämessään ja yrittävät syvälle kätkeä suunnitelmansa Herralta; ja heidän tekonsa ovat pimeässä.
        10 Ja pyhien veri huutaa maasta heitä vastaan.
        11 Niin, he ovat kaikki poikenneet pois; he ovat turmeltuneet.
        12 Ylpeyden tähden ja väärien opettajien ja väärän opin tähden heidän kirkkonsa ovat turmeltuneet, ja heidän kirkkonsa ovat ylhäisiä; ylpeyden tähden he pöyhkeilevät.
        13 He riistävät köyhiä hienojen pyhäkköjensä tähden; he riistävät köyhiä hienojen vaatteidensa tähden; ja he vainoavat sävyisiä ja sydämeltään vaatimattomia, koska he pöyhkeilevät ylpeydessään.
        14 He ovat uppiniskaisia ja pystypäisiä; niin, ja ylpeyden ja jumalattomuuden ja iljetysten ja haureuden tähden he ovat kaikki kulkeneet harhaan, paitsi muutamat, jotka ovat nöyriä Kristuksen seuraajia; kuitenkin heitä johdatellaan, niin että monta kertaa he eksyvät, koska heitä opetetaan ihmisten opetusten mukaisesti.
        15 Oi viisaita ja oppineita ja rikkaita, jotka pöyhkeilevät sydämensä kopeudessa, ja kaikkia niitä, jotka saarnaavat vääriä oppeja, ja kaikkia niitä, jotka harjoittavat haureutta ja vääristelevät Herran oikean tien; voi, voi, voi heitä, sanoo Herra Jumala Kaikkivaltias, sillä heidät syöstään alas helvettiin!
        16 Voi niitä, jotka sysäävät vanhurskaan syrjään tyhjän tähden ja herjaavat sitä, mikä hyvää on, ja sanovat, ettei se ole minkään arvoista! Sillä tulee päivä, jolloin Herra Jumala rankaisee joutuin maan asukkaita; ja sinä päivänä, jona he ovat pahuudessa täysin kypsiä, he menehtyvät.
        17 Mutta katso, jos maan asukkaat tekevät parannuksen jumalattomuudestaan ja iljetyksistään, heitä ei hävitetä, sanoo Herra Sebaot.
        18 Mutta katso, sen suuren ja iljettävän kirkon, koko maan huoran, täytyy sortua maahan, ja sen sortumisen täytyy olla suuri.
        19 Sillä Perkeleen valtakunnan täytyy järkkyä, ja ne, jotka siihen kuuluvat, on herätettävä parannukseen, tai Perkele kytkee heidät ikuisiin kahleisiinsa, ja he yltyvät vihaan ja hukkuvat;
        20 sillä katso, sinä aikana hän riehuu ihmislasten sydämessä ja yllyttää heitä vihaan sitä vastaan, mikä on hyvää.
        21 Ja toiset hän rauhoittaa ja tuudittaa heidät lihalliseen turvallisuuteen, niin että he sanovat: kaikki on hyvin Siionissa, niin, Siion menestyy, kaikki on hyvin — ja näin Perkele pettää heidän sielunsa ja eksyttää heidät varovasti alas helvettiin.
        22 Ja katso, toisia hän mielistelee ja sanoo heille, ettei helvettiä ole; ja hän sanoo heille: Minä en ole Perkele, sillä sellaista ei ole — ja näin hän kuiskuttelee heidän korviinsa, kunnes hän kytkee heidät kauheisiin kahleisiinsa, joista ei ole vapautusta.
        23 Niin, he ovat kuoleman ja helvetin vallassa; ja kuoleman ja helvetin ja Perkeleen ja kaikkien, jotka ovat niiden vallassa, on seistävä Jumalan valtaistuimen edessä ja tultava tuomituiksi tekojensa mukaan, ja sieltä heidän on mentävä paikkaan, joka on heille valmistettu, nimittäin tuli- ja tulikivijärveen, mikä on loputon piina.
        24 Voi sen tähden sitä, joka on huoleton Siionissa!
        25 Voi sitä, joka huutaa: Kaikki on hyvin!
        26 Niin, voi sitä, joka kuulee ihmisten opetuksia ja kieltää Jumalan voiman ja Pyhän Hengen lahjan!
        ...jatkuu

• Etsivä löytää
        Etsivä löytää kirjoitti:

Palautettu Jeesuksen Kristuksen kirkko poikkeaa muista kirkoista melkoisesti. Huomasin toki, ettet usko Kristuksen sovitustyöhön, mutta ihmettelen syytä uskosi häviämiseen. Arvelen että syynä on pettymyksesi eri kirkkoihin. Nyt on palautettu sellaista, johon ei pety. Tässä on kuvaus ajastamme Mormonin kirjan mukaan:

2. Nefi 28
        3 Sillä sinä päivänä tapahtuu, että kirkot, joita on perustettu, eikä Herralle, sanovat toisillensa: Katso, minä, minä olen Herran; ja toiset sanovat: Minä, minä olen Herran, ja niin sanoo jokainen, joka on perustanut kirkkoja, eikä Herralle —
        4 ja ne kiistelevät keskenänsä, ja niiden papit kiistelevät keskenänsä, ja he opettavat omalla tietämyksellään ja kieltävät Pyhän Hengen, joka antaa sanat.
        5 Ja he kieltävät Jumalan, Israelin Pyhän, voiman, ja he sanovat kansalle: Kuunnelkaa meitä ja kuulkaa meidän opetuksiamme, sillä katso, tänään ei ole Jumalaa, sillä Herra ja Lunastaja on tehnyt työnsä, ja hän on antanut voimansa ihmisille;
        6 katso, kuulkaa minun opetuksiani; jos he sanovat, että on tapahtunut ihme Herran käden kautta, älkää sitä uskoko, sillä tänä päivänä hän ei ole ihmeiden Jumala; hän on työnsä tehnyt.
        7 Niin, ja on monia, jotka sanovat: Syökää, juokaa ja olkaa iloisia, sillä huomenna me kuolemme, ja meidän käy hyvin.
        8 Ja on myös monia, jotka sanovat: Syökää, juokaa ja olkaa iloisia, mutta pelätkää silti Jumalaa — hän hyväksyy pienen synnin tekemisen; niin, valehdelkaa vähäsen, käyttäkää toista hyväksenne hänen sanojensa tähden, kaivakaa kuoppa lähimmäisellenne; ei tässä ole mitään pahaa; ja tehkää kaikkea tätä, sillä huomenna me kuolemme; ja jos olemmekin syyllisiä, Jumala antaa meille muutaman raipaniskun, ja lopulta meidät pelastetaan Jumalan valtakuntaan.
        9 Niin, ja tulee olemaan monia, jotka opettavat tällä tavoin vääriä ja turhia ja mielettömiä oppeja ja pöyhkeilevät sydämessään ja yrittävät syvälle kätkeä suunnitelmansa Herralta; ja heidän tekonsa ovat pimeässä.
        10 Ja pyhien veri huutaa maasta heitä vastaan.
        11 Niin, he ovat kaikki poikenneet pois; he ovat turmeltuneet.
        12 Ylpeyden tähden ja väärien opettajien ja väärän opin tähden heidän kirkkonsa ovat turmeltuneet, ja heidän kirkkonsa ovat ylhäisiä; ylpeyden tähden he pöyhkeilevät.
        13 He riistävät köyhiä hienojen pyhäkköjensä tähden; he riistävät köyhiä hienojen vaatteidensa tähden; ja he vainoavat sävyisiä ja sydämeltään vaatimattomia, koska he pöyhkeilevät ylpeydessään.
        14 He ovat uppiniskaisia ja pystypäisiä; niin, ja ylpeyden ja jumalattomuuden ja iljetysten ja haureuden tähden he ovat kaikki kulkeneet harhaan, paitsi muutamat, jotka ovat nöyriä Kristuksen seuraajia; kuitenkin heitä johdatellaan, niin että monta kertaa he eksyvät, koska heitä opetetaan ihmisten opetusten mukaisesti.
        15 Oi viisaita ja oppineita ja rikkaita, jotka pöyhkeilevät sydämensä kopeudessa, ja kaikkia niitä, jotka saarnaavat vääriä oppeja, ja kaikkia niitä, jotka harjoittavat haureutta ja vääristelevät Herran oikean tien; voi, voi, voi heitä, sanoo Herra Jumala Kaikkivaltias, sillä heidät syöstään alas helvettiin!
        16 Voi niitä, jotka sysäävät vanhurskaan syrjään tyhjän tähden ja herjaavat sitä, mikä hyvää on, ja sanovat, ettei se ole minkään arvoista! Sillä tulee päivä, jolloin Herra Jumala rankaisee joutuin maan asukkaita; ja sinä päivänä, jona he ovat pahuudessa täysin kypsiä, he menehtyvät.
        17 Mutta katso, jos maan asukkaat tekevät parannuksen jumalattomuudestaan ja iljetyksistään, heitä ei hävitetä, sanoo Herra Sebaot.
        18 Mutta katso, sen suuren ja iljettävän kirkon, koko maan huoran, täytyy sortua maahan, ja sen sortumisen täytyy olla suuri.
        19 Sillä Perkeleen valtakunnan täytyy järkkyä, ja ne, jotka siihen kuuluvat, on herätettävä parannukseen, tai Perkele kytkee heidät ikuisiin kahleisiinsa, ja he yltyvät vihaan ja hukkuvat;
        20 sillä katso, sinä aikana hän riehuu ihmislasten sydämessä ja yllyttää heitä vihaan sitä vastaan, mikä on hyvää.
        21 Ja toiset hän rauhoittaa ja tuudittaa heidät lihalliseen turvallisuuteen, niin että he sanovat: kaikki on hyvin Siionissa, niin, Siion menestyy, kaikki on hyvin — ja näin Perkele pettää heidän sielunsa ja eksyttää heidät varovasti alas helvettiin.
        22 Ja katso, toisia hän mielistelee ja sanoo heille, ettei helvettiä ole; ja hän sanoo heille: Minä en ole Perkele, sillä sellaista ei ole — ja näin hän kuiskuttelee heidän korviinsa, kunnes hän kytkee heidät kauheisiin kahleisiinsa, joista ei ole vapautusta.
        23 Niin, he ovat kuoleman ja helvetin vallassa; ja kuoleman ja helvetin ja Perkeleen ja kaikkien, jotka ovat niiden vallassa, on seistävä Jumalan valtaistuimen edessä ja tultava tuomituiksi tekojensa mukaan, ja sieltä heidän on mentävä paikkaan, joka on heille valmistettu, nimittäin tuli- ja tulikivijärveen, mikä on loputon piina.
        24 Voi sen tähden sitä, joka on huoleton Siionissa!
        25 Voi sitä, joka huutaa: Kaikki on hyvin!
        26 Niin, voi sitä, joka kuulee ihmisten opetuksia ja kieltää Jumalan voiman ja Pyhän Hengen lahjan!
        ...jatkuu

jatkoa:
        27 Niin, voi sitä, joka sanoo: Me olemme saaneet, emmekä tarvitse enempää!
        28 Ja sanalla sanoen, voi kaikkia niitä, jotka vapisevat ja ovat vihoissaan Jumalan totuuden tähden! Sillä katso, se, joka on rakennettu kalliolle, ottaa sen vastaan iloiten; ja se, joka on rakennettu hiekkaperustalle, vapisee peläten sortuvansa.
        29 Voi sitä, joka sanoo: Me olemme saaneet Jumalan sanan, emmekä me tarvitse enempää Jumalan sanaa, sillä meillä on tarpeeksi!

2. Nefi luvussa on paljon sellaista, jonka tarkoitus on puhutella meidän aikamme ilmisiä. Siin todetaan myös, että on mieletöntä luulla,. ettei Herra voisi antaa sanaansa muillekin kansoille. Kristus kävi ylösnousemuksensa jälkeen Amerikan kantereella ja monissa muissa paikoissa, joissa on Häne lampaitaan. Mormonin kirja on etupäässö joosefilaisten kristillinen historia n. vuodesta 600 eKr. vuoteen 421 jKr.
        j.n.e

• olen minä

Kiitos kun jaoit! Meitä on muitakin jotka ovat nyt valmiira heräämään siihen todellisuuteen jossa rakkaus on suurempaa kuin mikään uskonto opettaa.

Ehtoja ei ole. On vain rakkaus.

• l-h

Meitä on muitakin jotka ovat nyt valmiira heräämään siihen todellisuuteen jossa rakkaus on suurempaa kuin mikään uskonto opettaa.////

kerrohan se suurempi rakkaus,kun se etta joku viaton /syyton,,kuolee sinun puolestasi?

• olen minä

Syvemmällä tasolla (sielun tasolla) kukaan ei kuole kenenkään puolesta, joten sellaista "rakkautta" ei ole olemassakaan. Materiaalisella tasolla voimme yrittää suojella/pelastaa ruumiin kuolemalta toisia kuolemalla itse toisen puolesta. Syvemmällä tasolla eli aielun tasolla mikään ei kuitenkaan kuole sillä sielu on ajaton ja ikuinen kuten on Lähdekin.

Suurempi rakkaus johon viittasin on ehdoton rakkaus (ilman ehtoja) eikä vajavainen, ehdoton rakkaus mitä uskonnot meille tarjoilevat kunnes eivät enää tarjoile.

• l-h

eikä vajavainen, ehdoton rakkaus mitä uskonnot meille tarjoilevat kunnes eivät enää tarjoile.
      olemmhan toki jutelleet ennenkin..
      mutta tuo ///eivät enää tarjoile. /// tarjoilua on ollut niinkauan,kun maailma on pystyssa ollut ,ja tarjoilu tulee jatkumaan Jumalan puolelta aivan loppuun saakka..
      sitten ei ole tarjoilua enaan,vaan vain 2 paikkaa,,,,,niin niin tuohan onkin mielestasi peloittelua..juukos?
      kun pitaisi pysya sen ikuisen rakkauden linjalla..eika tuollaisia saisi puhua..
      mutta kun on se totuus....enka mina voi sita muuttaa..

• mietiskelijä vain

Jos maailmassa vaikuttaa todellinen rakkaus, se ei varmaankaan käytä minkäänlaista pelottelua saati uhkailua aseenaan.

Totuus on poluton maa. Raamattu ei ole tipahtanut ihmisille taivaasta.
        Jeesus sanoi: "Koetelkaa kaikki ja pitäkää se, mikä on hyvää." Ei kaikki Raamatussakaan ole hyvää. Millainen Jumala tappaa omia luomuksiaan ja vielä itsensä/poikansa? En usko, että rakkaudella olisi mitään tekemistä sen kanssa.

Onko kukaan muu koskaan ajatellut, että kristinuskon jumala ei olisikaan kaikkein korkein? Voisipa vielä hyvinkin olla ailahtelevainen ja pahansuopa.

Se voima, mihin itse uskon, ei ole edellämainitun kaltainen.

• olen minä

Jos ajattelemme että Jumala on ikuinen rakkaus niin miten Jumalan ikuisen rakkauden tarjoilu voisi koskaan loppua? Jos ajattelet, että Jumala on rakkaus mutta ei ikuinen niin silloin toki voit pelätä sen joskus loppuvankin.

Kyllä olet oikeassa että emme voi totuutta muuttaa mutta oman totuuden kylläkin. Niin kauan kun oma totuutemme on vielä vajavaista meillä on kasvun mahdollisuus ja muutoksen mahdollisuus ja tähän Jumala antaa meille ikuisena olevaisena niin kauan aikaa kun tarpeen on. Vain vajavaisena pelkäämme Jumalan rakkauden loppuvan jossain vaiheessa. Näin ei kuitenkaan ole sillä Jumalan rakkaus on ikuista kuten on Jumala itsekin ja me, ihmisinä, kun olemme osa Jumalaa, olemme myös ikuisia. Tästä kun lähdetään liikkeelle niin rakkauden olemuksen voi nähdä paljon laajempana kuin mikään uskonto meille tarjoilee.

Kaikki pelottelukin johtuu vain siitä, että itse pelkää ja uskoo, että rakkaus loppuisi joskus eikä olisi ikuista. Tälläiseen toki voi uskoa jos niin valitsee mutta vaihtoehtona on valita jotain vieläkin toimivampaa, jossa ei tarvitse pelätä kenenkään puolesta. Ei Jumalakaan pelkää niin miksi me pelkäisimme, kun olemme osa häntä. Ikuinen rakkaus on aina meidän puolellamme. Sieltä olemme kotoisin ja sinne saamme palata kun aika koittaa. Ei ole mitään pelättävää ehdottomassa rakkaudessa.

• aikansa harhaillut
        olen minä kirjoitti:

Jos ajattelemme että Jumala on ikuinen rakkaus niin miten Jumalan ikuisen rakkauden tarjoilu voisi koskaan loppua? Jos ajattelet, että Jumala on rakkaus mutta ei ikuinen niin silloin toki voit pelätä sen joskus loppuvankin.

Kyllä olet oikeassa että emme voi totuutta muuttaa mutta oman totuuden kylläkin. Niin kauan kun oma totuutemme on vielä vajavaista meillä on kasvun mahdollisuus ja muutoksen mahdollisuus ja tähän Jumala antaa meille ikuisena olevaisena niin kauan aikaa kun tarpeen on. Vain vajavaisena pelkäämme Jumalan rakkauden loppuvan jossain vaiheessa. Näin ei kuitenkaan ole sillä Jumalan rakkaus on ikuista kuten on Jumala itsekin ja me, ihmisinä, kun olemme osa Jumalaa, olemme myös ikuisia. Tästä kun lähdetään liikkeelle niin rakkauden olemuksen voi nähdä paljon laajempana kuin mikään uskonto meille tarjoilee.

Kaikki pelottelukin johtuu vain siitä, että itse pelkää ja uskoo, että rakkaus loppuisi joskus eikä olisi ikuista. Tälläiseen toki voi uskoa jos niin valitsee mutta vaihtoehtona on valita jotain vieläkin toimivampaa, jossa ei tarvitse pelätä kenenkään puolesta. Ei Jumalakaan pelkää niin miksi me pelkäisimme, kun olemme osa häntä. Ikuinen rakkaus on aina meidän puolellamme. Sieltä olemme kotoisin ja sinne saamme palata kun aika koittaa. Ei ole mitään pelättävää ehdottomassa rakkaudessa.

Sinulla on viisautta ja hyvä sydän! Olen samaa mieltä kanssasi.

• l-h
      • aikansa harhaillut

Kiitos. Ei tuo kappale vain tunnu oikein miltään. Mollivoittoista ja synkeää.

• Syntyy vaikutelma, että olet tympääntynyt niihin sosiaalisen elämän muotoihin ja menoihin, joita sinulle on markkinoitu hengellisenä totuutena.

Niin kävi minullekin. Minua jäi kuitenkin vaivaamaan mies, joka huusi ristillä "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit"?

Ja edelleen ja yhä enemmän minua tympii tämä markkinameininki uskon asioiden ympärillä. Ei ihme, että yksin luonnossa voi joskus kokea pääsevänsä lähemmäs Jumalan pyhyyden ja salaisuuden tuntua.

• l-h

aikansa harhaillut
      Kristittyinä itseään pitävien ihmisten tulisi lukea kirjat Nag Hammadin kätketty viisaus ja Gnostilaiset evankeliumit.////

Gandhi ei sitten vaan ymmartanyt,etta jos olisimmeJeesuksen kaltaisia.emme mitaan pelastajaa olisi koskaa tarvinneetkaan..
      gandhilta jai oleellisin kristinuskosta ymmartamatta--saali

• Mitä on kristinusko?

Jeesus on tie ja totuus ja elämä, autuaat Jeesuksessa.

• kysyjä kyselee

Jos oletkin vain niin Jeesuksesi lumoissa, ettet näe metsää puilta?

• Katsotaan ettei

kukaan meitä eksytä, näin Jeesus opetti.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      14
      2013
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      184
      1558
    3. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      152
      1384
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      97
      1308
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1198
    6. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      84
      938
    7. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      49
      902
    8. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      131
      825
    9. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      13
      817
    10. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      813
    Aihe