Olen 19-vuotias nainen. Otin ensimmäisen vipin n.1.5 v sitten kun täytin 18. Sen jälkeen olen ottanut joka kuukausi mutta VAIN pieniä summia 20-50€ väliltä. Olen pystynyt kaikki maksamaan takaisin ajallaan, ja koskaan ei ole tullut muistutuksia tai perintä kirjeitä ja luottotiedotkin ovat puhtaat, mutta ongelmani on se etten pääse niistä eroon, aina otan uuden kun saan toisen alta pois. Elän tällähetkellä sossun.toimen tuella joka on sen 347€/kk, muttakun muuhunkin pitäisi jäädä rahaa, eikä vain vippien makseluun :/ en halua kuiluun, enkä menettää mielenterveyttäni, haluan irti kierteestä, mutta en yksin pääse :(
miten päästä eroon vippikierteestä?
30
923
Vastaukset
- 17+8
Luulisi sinun pystyvän säästämään sen 50 €, ettet tarvitse enää uutta pikavippiä. Paljonko menee ruokaan kuukaudessa? Oletko ostanut osamaksulla kalliin puhelimen? Poltatko tupakkia?
Hyvä joka tapauksessa, ettet ole päästänyt ongelmaa enää pahenemaan. On ihmisiä jotka ovat velkaa kaikkiin Suomen 78 pikavippifirmaan. - 10+13
Ei ole mitään mahdollisuutta vipata joltain sukulaiselta ja sitten lopettaa lainanottoa? Lisäksi voisit harkita että laitat itsellesi luottokiellon asiakastiedon välityksellä.
Mitäs jos ottaisit yhteyttä myös siihen firmaan joka on lainan antanut. Ja pyytäisit että saat maksaa takaisin useassa pienessä erässä ilman sen kummempia kuluja. Vaikkapa jonkun 10-15 e kk. Pyydä että saat tehdä sen ilman maksusuunnitelmakulua (30e). Ehkä he suostuvat kun selität että olet ahdingossa. - anyhope?
100€/kk ja autoon dieselit. En polta tupakkaa, enkä juo alkoholia
- 17+8
Paljonko vippikuluihin menee kuukaudessa? Onko pikkuvippejä useampia kuukaudessa kuin yksi? Kyllä sinun pitäisi pystyä säästämään se maks. 50 euroa noilla menoin, kun toimeentulotuen suuruudesta päätellen asut vanhempiesi luona ja ruoka- ja asuntomenojen jälkeen jää käteen 250 €.
- Huolellisuusonhyvä
Hae pankista säästöpossu (0 e). Laita siihen joka päivä 2 euroa, niin voit maksaa vipit pois. Sitten googlaa luottokielto ja laita itsellesi vapaaehtoinen luottokieltomerkintä. Saat kirjeen, jolla tarvittaessa pystyt saamaan luottoa (vakuutus, puhelin...) luottokieltomerkinnästä huolimatta. Muutaman vuoden päästä mene uudelleen tuolle sivulle ja poista luottokieltomerkintä.
Kun olet päässyt kierteestä eroon, älä lopeta säästämistä. Jos säästät 2 euroa joka päivä kymmenen vuoden ajan, laskepa millaisen summan saat! (Muista korko.)- ...
Ei köyhällä ole varaa laittaa säästöön kahta euroa päivittäin. Monta kertaa pitää tollasella summalla pärjätä ja ruoka ostaa.
- 12+9
Tässäkin on taas yksi hyvä esimerkki miksi noi pikavipit pitää lailla kieltää. Vippikeisari on luotottanut henkilöä jonka maksuvara on täysi nolla ja näin ollen ei pysty velasta suoritiutumaan. Tässäkin nähdään juuri se tosi asia että vipin ottaja ei itse niistä pysty suoriutumaan vaan joudutaan aina ottamaan uusi vippi. Tässä tapauksessa on onni vielä ollut mukana ettei summat ole nousseet, sekin on vain ajan kysymys. Toivottavasti pääset irti vippikierteesä. Pikavippikeisarit ovat sen verran mulkquja etteivät tee sopimuksia pienemmille erille jos asiakkaalla on ongelmia sen maksussa, vaan käskevät antaa sen mennä perintätoimistolle jonka kanssa sitten voi tehdä maksusuunnitelman, se tietysti maksaa n.30€. Sinun kannattaisi vain nyt olla ottamatta vippiä ja päästää se yksi vippi sinne perintätoimistolle ja maksaa se erissä pois. Ja tee se vapaaehtoinen luottomerkintä.
- 2+14
Taas tämä sama mulqku on täällä jauhamassa samaa yksinkertaista sontaa. Tää on se sama jonka ÄÖ on olle tammikuun keskilämpötilan.
- 18+3
Se on yksinkertaista, mutta totta. Sontaahan noiden vippikeisarien toiminta on. Jopa minä jolla on ÄÖ alle tammikuun keskilämpötilan osaan sen laskea ja ymmärtää. Muilla (sinulla) näyttää olevan vaikeuksia laskea noita yksinkertaisia yhtälöitä.
- 16+16 = 32
18+3 kirjoitti:
Se on yksinkertaista, mutta totta. Sontaahan noiden vippikeisarien toiminta on. Jopa minä jolla on ÄÖ alle tammikuun keskilämpötilan osaan sen laskea ja ymmärtää. Muilla (sinulla) näyttää olevan vaikeuksia laskea noita yksinkertaisia yhtälöitä.
No varmaan sulla on pointti mutta kyllä sä aika moneen kertaan tätä jankutat. Vaikka velkaannuitkin niistä vipeistä, niin ei silti kannata tuhota omaa mieltään katkeroitumalla ja jäämällä jumiin tähän asiaan. Jossain vaiheessa pitää mennä eteenpäin. Velassa on aina kaksi osapuolta. Vikaa on varmasti sekä ottajassa että näitten vippien tapauksessa näissä vippasparoneissakin.
- 1+11=12
18+3 kirjoitti:
Eikö se ole lainan hakijan tehtävä laskea nuo yksinkertaiset yhtälöt?
- 17+4
1+11=12 kirjoitti:
Eikö se ole lainan hakijan tehtävä laskea nuo yksinkertaiset yhtälöt?
Molemmilla on vastuuta sen suhteen että velallinen on maksukykyinen. Myös luotottajan hyvään lainanantotapaan kuuluu varmistaa tuota velallisen maksukykyä. Muun muassa sen takia että on näitä velkakierteessä olevia, joilla elämä jostain suista hetkellisesti pidempäänkin poissa hallinnasta. Holhousta tai ei, näin se on.
- vaikka näin....
Vapaaehtoinen luottokielto ihan hyvä, vaikka sen saa helposti poiskin. Yksi, mutta raaka, vaihtoehto on, että jätät yhden vipin maksamatta ja menee luottotiedot. Silloin menee jonkun aikaa ennen kun saat uutta, mutta kyllä ilman luottotietojakin pystyy elämään. Oot sen verran nuori, että voi käydä kylmät, jos jatkat tuota.
- 1+3
Vippipaikat eivät monet juurikaan tosiasiassa ilmoittele noita luottotietoja. Uhkaavat tosin kovasti. Monesti vasta velkomustuomiossa tulee se merkintä. Vippaajahan ei saisi uutta vippiä vanhan maksuun jos on merkintä.
- anyhope?.
Olin töissä syksyllä, marraskuuhun saakka. kun oli määräaikainen vai mikä lie sopimus joka loppui marraskuun loppuun. Itsellä on 3 lyhennystä kuukaudessa noista vipeistä. Ja sen mitä saan sostoimitukea, olen nin typerä että ainakun joka pyytää lainaan minä annan vähästäkin (koska en halua jättää muita pulaan, mutta saan sitäkautta itseni) (äiti on monesti sanonut että ei mun tartte antaa, koska tiiän et hyvinharvoin maksetaan takas ja kusetetaan, olen sen huomannut itsekkin, 3 ihmistä on velkaa, mutta muuttivat pois, vahtovat puhnrot, ja katkasvay kaikki yhteydet, niin on aika hankala saada takas rahojani :/ ) ja minulla menee säästöön kuukaudessa 30€, mutta pankin kanssa tehty sopimus, että saan vasta 22-vuotiaana ne rahat mitä siellä säästössä on. et sitäki pitää viel oottaa.
- anyhope?
Joo ja kotona asun tällähetkellä, mutta äiti auttaa kyl ainaku voi, mut silläki o menoja. Ja olen tarkka raha-asioissa, lasken kyllä joka kuukausi pudjetin, siiitä jäävä vähän reilu 100€, ei sillä kuukautta pärjää, vaikka kuinka yrittäis.
- 19+8=27
anyhope? kirjoitti:
Joo ja kotona asun tällähetkellä, mutta äiti auttaa kyl ainaku voi, mut silläki o menoja. Ja olen tarkka raha-asioissa, lasken kyllä joka kuukausi pudjetin, siiitä jäävä vähän reilu 100€, ei sillä kuukautta pärjää, vaikka kuinka yrittäis.
Toimeentulotuki on kyllä vanhempiensa luona asuville törkeän pieni. Ja on se pieni vaikka ei asuisikaan vanhempiensa luona.
- 18+13
Toimeentulotukea ei saisi maksaa ollenkaan. Kaikille on töitä jos sitä vaan haluaa tehdä.
- 3+20=23
Kaikissa sivistyneissä yhteiskunnissa tunnetaan toimeentulotuki. Käsityksesi on kovin äärioikeistolainen.
- anyhope?.
Olen käynyt monet työhaastattelut läpi, mutta en ole tullut valituksi, kaikkiin töihin joita lähialueilla on, ja joihin pätevyys riittää, muttakun ei :/ ja tämänhetkine tuki 347€/kk, välivuosi on nyt menossa ja haen nyt yhteishaussa keväällä, että pääsisin syksyllä opiskelemaan :)
- yksinkertaista
Hae ruokaseteli esim. diakonilta seurakunnasta. Saat ruokakassin ja leipää kuukauden aikana ja säästät näin ruokakuluissa. Niillä säästörahoilla maksat vipit ja olet kuivilla!
- guggo1
Keskustelun aloittaneelle terveisiä että nyt olisi aika ryhdistäytyä, kun vielä voi...
lopeta tuttaville lainailu vähistä rahoistasi, heitä et voi auttaa paitsi omalla kustannuksellasi ja sehän ei voi olla oikein. laita auto pois, säästät riisseli ja vak.maksuissa. bussillakin pääsee. muuta netti/dataliittymä pre-paidiksi ja vaikka puhelinkin samantein. kerää kokoon eräänlainen vararahasto jolla selviät yllättävistä menoista eikä tarvitse ottaa sitä pikavippiä. Luulen että elämäntapamuutoksella selviät tilanteestasi ennekuin menee, ja se menee, vielä pahemmaksi. Voit myös kysellä olisiko sinulla mahdollisuutta sosiaalisen luottoon sossustasi. Sillä vois maksaa nyt kaikki olemassa olevat vipit pois ja tän jälkeen toi vapaaehtoinen luottohäiriömerkintä niin et enää saisi niin helpolla vippiä mistään.- 8+8
Tätä palstaa kun lukee, voi saada käsityksen, että kaikki pikavipin ottajat joutuisivat ihme pikavippikierteeseen ja useimmat jopa 10 000 euron velkoihin. Olen itse ottanut monet kerrat pikavippiä ja aina on rahat tulleet tarpeeseen. Kun olen ottanut pikavipin halvimmasta paikasta, en ole joutunut korkoakaan maksamaan paljoa. Ja tärkeintä on se, että en ole joutunut mihinkään pikavippikierteeseen, saati 20 000 euron velkoihin. Tilastojenkin mukaan pikavipit ovat ongelma vain pienelle vähemmistölle. Tämä pieni vähemmistö on saanut kohtuuttomasti julkisuutta ja tämän pienen vähemmistön takia muut saavat nyt kärsiä, kun pikavipit aiotaan lopettaa asettamalla niille erittäin ankara korkokatto.
- 2+2
8+8 kirjoitti:
Tätä palstaa kun lukee, voi saada käsityksen, että kaikki pikavipin ottajat joutuisivat ihme pikavippikierteeseen ja useimmat jopa 10 000 euron velkoihin. Olen itse ottanut monet kerrat pikavippiä ja aina on rahat tulleet tarpeeseen. Kun olen ottanut pikavipin halvimmasta paikasta, en ole joutunut korkoakaan maksamaan paljoa. Ja tärkeintä on se, että en ole joutunut mihinkään pikavippikierteeseen, saati 20 000 euron velkoihin. Tilastojenkin mukaan pikavipit ovat ongelma vain pienelle vähemmistölle. Tämä pieni vähemmistö on saanut kohtuuttomasti julkisuutta ja tämän pienen vähemmistön takia muut saavat nyt kärsiä, kun pikavipit aiotaan lopettaa asettamalla niille erittäin ankara korkokatto.
8 8. Kerro nyt meille kaikille mistä sä ne rahat saat niiden pikavippien takaisin maksuun. Joka ikinen täällä kuumeisesti odottaa vastausta tuohon, kun toi yhtälö ei nääs ole toimiva mitä sä käytät. Vai voitko jotenkin todistaa että jos sulla ei säästöjä kerry niin sä vaan jotenkin aina pystyt saamaan sen vipin korot kasaan? Mistä sä ne rahat taiot? Ihan oikeesti, joka ikinen joka joutuu vippiin turvautumaan kus.ee housuihinsa. Lissukin kun se lähti Berliinukseen ilman rahoja ja bensiiniä, niin mainoksessakin kerrotaan että kun hän pikavippiä otti niin rahat vaan lennähti taskuista, jotenki noin se meni. Ja sitten se kaveri ketä meni kovan tarpeen yllättäessä tunkemaan vehkeensä pilaantuneeseen piirakkaan, joutui hädän hetkellä turvautumaan pikavippiin ja siinä mainoksen lopussa kaveri seisoo käytävällä pääalaspäin miettien: "Miksi mä olen tähän jamaan itteni päästänyt, kun jouduin jo pikavippiinkin turvautumaan, kyllä hävettää". Eli pikavipit on vain hädänalaisten tarpeita varten tehty. Ei töissä käyvien joilla jää rahaa säästöön.
- 8+8
2+2 kirjoitti:
8 8. Kerro nyt meille kaikille mistä sä ne rahat saat niiden pikavippien takaisin maksuun. Joka ikinen täällä kuumeisesti odottaa vastausta tuohon, kun toi yhtälö ei nääs ole toimiva mitä sä käytät. Vai voitko jotenkin todistaa että jos sulla ei säästöjä kerry niin sä vaan jotenkin aina pystyt saamaan sen vipin korot kasaan? Mistä sä ne rahat taiot? Ihan oikeesti, joka ikinen joka joutuu vippiin turvautumaan kus.ee housuihinsa. Lissukin kun se lähti Berliinukseen ilman rahoja ja bensiiniä, niin mainoksessakin kerrotaan että kun hän pikavippiä otti niin rahat vaan lennähti taskuista, jotenki noin se meni. Ja sitten se kaveri ketä meni kovan tarpeen yllättäessä tunkemaan vehkeensä pilaantuneeseen piirakkaan, joutui hädän hetkellä turvautumaan pikavippiin ja siinä mainoksen lopussa kaveri seisoo käytävällä pääalaspäin miettien: "Miksi mä olen tähän jamaan itteni päästänyt, kun jouduin jo pikavippiinkin turvautumaan, kyllä hävettää". Eli pikavipit on vain hädänalaisten tarpeita varten tehty. Ei töissä käyvien joilla jää rahaa säästöön.
"Eli pikavipit on vain hädänalaisten tarpeita varten tehty. Ei töissä käyvien joilla jää rahaa säästöön." – Olet aivan oikeassa. Mutta jos tarve on todellinen, niin apu todellakin kelpaa, olit sitten töissä tai et. Eikä tarvitse vaivata kavereita tai sukulaisia, sekin on merkittävä etu, kun turvautuu pikavippiin. Rahatkin ovat nopeasti tilillä. Ja kuvittele: monet paikat antavat pikalainan viikoksi täysin ilman kuluja ja korkoja tai ihan mitättömällä korvauksella. Jos vaihtoehtona on täydellinen viikon mittainen vesipaasto, niin pikavippi on varsin houkutteleva vaihtoehto kenelle tahansa. Pikavipissä ei ole mitään häpeämistä, niinkuin ei ole pienituloisuudessakaan. Vastaavasti isotuloisuudessa ei ole mitään ylpeilemistä, vain moukka tekee niin. Monet työssäkäyvätkin turvautuvat pikavippeihin. Mutta nyt p-leen tunarit, pieni epärehellinen ja epäluotettava pikavipin ottajien vähemmistö on aikaansaamassa sen, että pikavipit tulevat todennäköisesti häviämään vähäksi aikaa koko Suomesta. Toivoisi päättäjiltä sen verran selkärankaa, että puuttuisivat pikavipin tiettyihin ongelmiin sen sijaan, että tappaisivat tämän tärkeän luottomuodon. Pikavippejä myönnettiin viime vuonna sentään puolitoista miljoonaa kappaletta ja uusia henkilöitä tuli maksuhäiriöisten rekisteriin vain 18 500, joka on 1,2 prosenttia pikavippien määrästä. Joten vähemmistön ehdoilla tässä pelataan. Hyvin, hyvin surullista.
- guggo1
Mihin 8 8 olet ottanut pikavippejä?
- 8+8
Ihan jokapäiväisiin perusmenoihin, en pelaamiseen.
- ..-----
Yksinkertaisesti nuoret ovat liian seurallisia, harjoittele yksin olemista, omasta kokemuksesta voin sanoa toimeentulotuellakin voi elää.
Älä kuuntele näitä juttuja neljän seinän sisälle jäämisestä, ulos kävelylle voi mennä yksinkin.
Käsittämättömiä tarinoita olen seurannut, kun nainen on velkaantunut miehen leveän elämäntyylin takia, no joo tietenkään heistä ei pääse millään eroon. - 123123123123123
kyllä sosiaalisista suhteista kannattaa pitää kiinni.
- Juuhpuuh
Olen hoitovapaalla ja omiin ja vauvan kuluihin menee n. 150e/kk, ruokaan 200e/kk. Ruoassa en pihistele, kun imetänkin vielä vaikka tiedän, että söisin vaikka kympillä viikonkin (Penninvenyttäjän keittokirjan ohjeilla). Shoppailen kirpputoreilla lastentarvikkeita ja lounaalla/kahvilla kavereiden kanssa pari kertaa kuussa, siinä aktiviteetit ulkoilun lisäksi. Kotihoidontuestani maksan vielä luottokorttilaskun 120e ja eläkevakuutukseni 55e sekä säästän vauvalle 20e/kk. Kaikki netto n.600e (kotihoidontuki, kuntalisä ja lapsilisä) mikä tulee niin myös menee. Vaan eipä ole lainan tarvettakaan, kulutus on suhteutettava omiin tuloihin..Silloin tällöin saan lisätuloja Huuto.netissä myymistäni vanhoista tavaroistamme.
Ja mies joutuu maksamaan asumisen kokonaan. Että kyllä kotona ilmaiseksi asuessa 350e varmasti riittää YHDELLE hyvin kuukaudeksi!!! Oliko se muuten brutto vai netto?
Ps. pelkkiin vaippoihin monet saavat kulumaan 100e/kk, meillä käytössä erittäin toimivat käytettynä hankitut kestovaipat, joista myydessä saan omani takaisin = ilmaista!!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3017654Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne855979Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1673538Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee321997Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1921875Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san191698- 361579
- 441484
- 221431
Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?
Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan651398