Nettifoorumeilla ihmetellän joskus, miksi ahdistusta tai paniikkikohtauksia esiintyy autoillessa. Psykologisia selityksiä ilmiölle löytyy joka lähtöön, mutta sille löytyy myös aika yksinkertainen lääketieteellinen selitys.
Kofeiinin virtsahappoja kertyy herkästi selkärankaan, hartioihin ja niskaan. Kertymät voivat oireilla lapojen kireytenä ja yläselän ja niskan jäykkyytenä niihin kuuluvine lihaskipuineen. Lisäksi voi esiintyä pään ja yläraajojen ja erityisesti nimettämän ja pikkusormen puutumista, pistelyä, lihasten nykimistä ja värinää, paineen tunnetta ohimoilla, silmänpohjan kipua, ym eriskummallisia tuntemuksia.
Oireyhtymällä on englanninkielinen nimi, axial gout. Olkoon minun puolestani vaikka yläselän kihti, jonka voi jakaa kolmeen alueeseen, selkärankaan, kaularankaan ja hartioihin. Tähän kihtiin liittyvät saumattomasti lantion alueen kihti, kyynärkihti ja pään kudoksissa sijaitsevat kertymät, sekä aivokihti ja selkäydinkihti. Yläselän kihti oireilee myös rintakehän puolelle yhdessä rintarangan kihdin kanssa. Jos kihtioireita on yläselässä, kertymiä on joka puolella kehoa.
Kun ajat autoa, joudut kääntelemään rattia ja käytät kaiken aikaa tämän alueen lihaksia. Fyysinen rasitus kirnuaa virtsahappoja kudoksista verenkiertoon, jolloin kofeiinijäämien pitoisuus veressä kohoaa niin korkeaksi, että stressihormonien mitättömimmätkin reaktiot ympäristöön aiheuttavat paniikkikohtauksen. Olen huomannut, että kohtaus tulee helposti rasituksen jälkeen, kuten esimerkiksi kassajonossa, kun on ensin kävellyt puoli tuntia ympäri markettia. Liikenteessä vastaava tilanne olisi esimerkiksi pysähtyminen liikennevaloihin.
Kun kofeinismioireeni kroonistuivat -85, ne alkoivat juuri yläselän kihdillä. Myöhemmin tulivat mukaan masennus sekä ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriö. Vain osa oireista on enää kroonisia, ja nekin heikkenevät kaiken aikaa. Kertymiä purkautuu satunnaisesti, ja nyt niiden aiheuttamista oireista on helppo muodostaa selkeä kuva nyt, kun oirekuva muuttuu äkillisesti.
Selkärangastani purkautui taannoin isompi kertymä. Kipu alkoi oikean lavan nopeana kiristymisenä ja kipuiluna, joka levisi nopeasti ja tasaisesti olkaan, kaulaan, käteen, ja sitten alaspäin, painottuen kehon oikealle puolelle. Kipu oli todella voimakasta, ja se voimistui jos olin liikkumatta. Makasin sängyssä vääntelehtimässä, voihkimassa ja kiroilemassa noin 5-10 minuuttia, jonka jälkeen kipu alkoi olla siedettävä ja heikkeni hitaasti. Sama uusiutui kaksi kertaa tunnin sisällä. Seuraavan päivän jälkeen samalla alueella ei ole ollut mitään ylimääräisiä oireita. Aikaisemmin näitä ei juuri huomannut, kun koko selkä oli kaiken aikaa jäykkä, kuin lauta ja kipeä joka paikasta.
Lisää tietoa ja ohjeet, joilla paniikkihäiriö katoaa päivässä tai parissa, löytyy täältä.
http://qmies.blogspot.fi/
Paniikkikohtaus autoillessa
6
475
Vastaukset
- noinko on.
Olen aina ollut täysinterve, mutta muutamavuosi sitten alkoi paniikihäiriö haitata elämää ja monenlaista muuta vaivaa tullut samalla. Kuten kasvonlihasten vapina pitkän nauramisen jälkeen, joskus olkapään nykäsee kun nielen, pää on alkanu tärisemään teityissä tilanteissa ja kaikkein helpointen, kun käännän sitä. Niin voisiko kaikki todella johtua cofeiinista? Ongelmiin ei mikään venyttely, liikunta tai edes keskushermostoon vaikuttava lihastenrentouttaja Dolanikaan ole auttanut. Herkimmillään noi ongelmat on kuumansuihkun, saunan tai rasituksen jälkeen.
- nutritionist
Kofeiinin vaikutusta paniikkihäiriöön on helppo kokeilla, ja paniikit voivat kadota parhaassa tapauksessa jo alle vuorokaudessa.
Jätä kahvit juomatta ja otat sen sijasta kalsiumia ja magnesiumia kaksinkertaisina annoksina. Paniikkihäiriö lähtee hyvin nopeasti, mutta ahdistuneisuutta ja fyysisiä oireita jää pitemmäksi aikaa, riippuen siitä, miten tehokkaasti hoidat itseäsi. Blogistani löytyy tehokkaimmat keinot. - Epätoivoinen
Mikä määrä kofeiinia voi vaikuttaa paniikkihäiriöön? Juon kahvia kaksi (isoa) kuppia aamuisin ja muuten ainoastaan satunnaisesti (1-2 krt/kk kupillisen) jossain sosiaalisissa tilanteissa. Olen valmis luopumaan noista aamukahveistakin, jos se vaan poistaa paniikkihäiriön....
- nutritionist
Määrällä ei ole juurikaan merkitystä, jos käytät, tai olet käyttänyt kofeiinia ja sinulla on paniikkihäiriö, sen todennäköisin aiheuttaja on kehoon kertynyt kofeiini.
Paniikkihäiriö poistuu todellakin jopa alle vuorokaudessa emäksisellä ruokavaliolla, jonka ohje löytyy blogistani. Mikäli hoitoon ei panosteta tarpeeksi, jatkuu ahdistuneisuus vielä, ja sen ohella saattaa esiintyä masennusta, mielialojen heilahtelua ym psyykkistä ja fyysistä vieroitusoiretta.
- Vika suussa
noinko on. Jos sinulla on elohopeaa suussasi se tekee kyllä tuonkin tyyppisiä oireita. Varsinkin kuumassa se höyrystyy ja leviää elimistöösi. Heti, muutaman tunnin tai jopa päivän viiveellä alkavat oireet. Kahvinjuonti kuumana joka on lisäksi keskushermostoa kiihdyttävä aine saattaa laukaista paniikinomaisen tunteen.
Minulla oli tyypillistä juuri tuollainen lihasten kireys, aivankuin joka hermosolu ja lihas olisi ollut viritetty viulunlieli. Se kertoo, että elimistösi puolustuskyky ykkösluokan myrkkyä vastaan alkaa olla äärirajoilla. Lisäksi rytmihäiriöt ja yölliset hyperventilaatiokohtaukset olivat mukana. Väsymys joka ei häviä levossakaan ja lähimuisti alkoi hävitä. Sitten ei pystynyt seuraamaan puhetta jos oli useita puhujia samaan aikaan ympärillä. Sellainen yleinen myrkytystila, mikä syntyy myös neuroleptilääkkeiden käyttäjillä. Nyt tämä kaikki on pahaa historiaa kun elohopea poistettiin suustani.
Jos sinulla ei ole elohopea lähdettä elimistössäsi, tämä ei tietysti koske sinua. Joku muu saattaa saada vinkkiä pahaan oloonsa. - Natritionist
Minulla eriittyy ektoplasmaa 3,53mg jokaista juotua 3dl vettä kohden. Koen saavani häiriön kun ektoplasma ylittää rajan 52,972mg. Kofeiini taas laskee ektoa, joten juon molempia ja olen häiriötön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli622594Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.262272Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️131652- 1021397
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1251349- 931270
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241133Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411086Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141073Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest58967