Mitä minun pitäisi tietää ja osata että olisin valmis hevoseen?

koliolik

Mitä minun pitäisi tietää ja osata että olisin valmis hevoseen? Millaisia saavutuksia, ym?

1

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katherine__

      Rahatilanne vaikuttaa kaikkein eniten.

      Jos sinulla on ihan hirveästi rahaa, voit viedä hevosen ammattimaiselle tallille, palkata hyvän valmentajan ja maksaa ammattilaiselle siitä että saat apua hevosen hoitoon. TÄllöin ei itse tarvitse paljoakaan osata, kunhan sitä rahaa on paljon (vähintään noin 1000e/kk tulee olla varaa käyttää hevoseen, etenkin jos pääkaupunkiseudulla asut).

      Jos taas haluat hevosen vaikkpaa omaan pihaan, tulee osata todella paljon kaikesta mahdollisesta (ruokinta, lääkintä, liikutus, tallin hoito, kentän perustaminen....).


      Näin yleisesti voisi sanoa, että olisi hyvä osata mm. (veit hevosen sitten minkälaiseen talliin tahansa)
      - liikutus (hevonen tulee voida liikuttaa jollain tapaa, se voi olla ratsastus, ajaminen, ohjasajo, juoksutus, taluttelu... riippuu ihan hevosesta, tietää paljonko hevosen pitää liikkua)
      - perushoito, eli osaat harjata, varustaa hevosen (satula/suitset/suojat tai ajokamat...) ja pestä hevosen
      - varusteiden hoito
      - perustiedot siitä, mitä varusteita hevoselle tarvitaan ja miksi (esim. eri satuloiden erot, miksi eri suojia käytetään, mistä tietääkö tarviiko hevonen suojia tai apuohjia, mistä tietää millaiset kuolaimet on hyvät...)
      - perustiedot varusteiden sovituksesta (osaat erottaa selkeästi epäsopivan satulan, osaa arvioida suojien/loimen koon jne...)
      - loimitus (osaa arvioida millainen loimi tarvitaan missäkin säässä)
      - ruokinnan perusteet (mitä hevonen syö, kuinka usein ja miten paljon, perustiedot väkirehuista, osaa arvioida mitä väkirehuja voisi tarvita, tietää miten ruokinta aloitetaan ja miten ruokinnan muutokset tehdään)
      - haavojen hoito, perussairaudet (osaa katsoa, näyttääkö hevonen terveeltä, tietää mitä tehdä jos hevonen ei vaikuta terveeltä, osaa katsoa onko jaloissa nestettä tai lämpöä tai aristeleeko hevonen selkää, tunnistaa esim. ähkyisen hevosen, osaa hoitaa pieniä haavoja)
      - hevosen perustarpeet (tietää minkälainen on hyvä karsina, miten paljon kuivikkeita, tunnistaa yleisimmät kuivikkeet, tietää millainen on hyvä tarha, tietää kuinka paljon hevosen pitää tarhata, ymmärtää että hevonen tarvitsee kaverin, osaa siivota karsinan ja tarhan ja putsata kupit)


      Nuo nyt tulisi ekana mieleen, mitä olisi hyvä osata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe