ict asentaja vai sähköasentajaksi ?

qrewtgfdsdte

elikkäs parin kk päästä pitää valita että mihin menee ylä-asteen jälkeen ja olen ajatellut mennä sähköasentajaksi opiskelemaan mutta mua vaivaa se että onko tälle alalle työ paikkoja ja onko palkka aivan surkea? elikkäs mitä mieltä olette kumpi on parempi ja miksi?

4

1989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perusduuni tai työtö

      Jos ei haittaa että työ on johtojen vetämistä ja kyykit hankalissa asennoissa ruuvimeisseli kädessä niin ota sähköasentajan duuni, sitä riittää kyllä varsinkin jos et kitise palkan suuruudesta. Isompipalkkaiseen ja siistimpään sähköhommaan onkin sitten sen verran kova tunku että joutuu kilpailemaan tosissaan.
      ICT asentajalla ei ole minkäänlaista työtä, ei kannata harkitakaan sitä.

    • gdggdggd

      Sähkömieheks kannattaa. Niillä on parempi palkkakin kuin ict/elektroniikka asentajilla. Jos kävisit esim. elektroniikka-asentajaksi ja erikoistuisit ict puolelle niin aika huonot mahkut päästä mihinkään töihin. Itse olen opiskellut elektroniikka-asentajan linjaa.

      Eka vuos on melkein sama kuin sähkömiehillä. Tehdään koppiasennuksia ja luetaan yleistä sähkötekniikkaa. Opetellaan tekemään yksinkertaisia viritelmiä piirilevyille, opetellaan officen,powerpointin ja excelin käyttöä :D Meidän täytyi tehdä sähköasennus näyttökin jossa suunnittelimme valon ja kaksi kytkintä ym. vaikka olimme "pienvirtamiehiä". Olihan siellä kakkosvuonna lyhyt pintaliitos kurssi jossa hitsattiin ja tehtiin kierteitä ym. metallihommia. Paljon tutustutaan erilaisiin tietoteknisiin laitteisiin ja asennellaan niitä esim.mokkuloita, modeemeja, älypuhelimia ja reitittimiä. Näistä sitten tehdään raportteja ja juodutaan itsenäisesti näyttämään käytännössä kuinka asennus tapahtuu. Tutustutaan kuituhitsaukseen.

      Tuossa koulutsohjelmassa on paljon kursseja laidasta laitaan mut ei tarpeeks mitään kuitenkaan. Vikana vuonna päätetään mihin erikoistutaan esim. automaatio, elektroniikka, tietotekniikka. Meidän puolesta tehtiin päätös että erikoistumme tietotekniikkaan kun elektroniikka-asentajilla on vielä huonompi työtilanne tänä päivänä. Automaatio ollut edes vaihtoehtona meidän koulussa. Eihän kukaan enää korjuuta mitään pahemmin.

      Toisaalta tuo koulutus on ihan hyvä pohja jatkaa vaikka insinööriksi jos rahkeet riittää, mutta jos odottaa työlistyvän samantien ja on toiveita palkan suhteen kannattaa ehkä unohtaa.

    • ££££

      ICT sun muut datanomit = työttömyys

      Toista se oli ennen kun harvempi osasi käyttää tietokoneita.

      Sähkölinjalla on kohtuullinen työllisyystilanne ja aika laajasti voi sijoittua, kaikki kun pyörii sähköllä. Ja vaikka ei sähköalalle lopulta päätyisikään niin johan se on jo yleissivistystä ymmärtää jakorasioiden sielunelämää.

    • Anonyymi

      Tää on kyllä joo vanha mut täällä vastaus. ÄLÄ MENE ICT-ALALLE! Siellä ei opiskellaan muuta kun näppäimistön räpläminen ja HTML p*ska koodamista. Valitse mielummin sähköasentaja! 3 vuotta turhaan ICT-asentajaksi perkele!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe