Viisi kuumaa vastaamatonta kysymystä

Dhommi´´

1. Miksi yksikään 1600-1900 välillä tehty kansanmusiikin (eli oman aikansa popin) sävelmä ei ole jäänyt eloon?

2. Miksi ei ole yhtäkään 1900-luvun populaarimusiikin biisiä, jonka harmonia ei olisi ainakin 150 vuotta vanhentunutta - eli sellaista, jonka sointuja ei olisi käytetty jo 150 vuotta aiemmin?

3. Mainitse yksikin popin "teos", joka olisi sinfonia, konsertto, ooppera, sonaatti tai kvartetto.

4. Mitä uutta teknistä säveltämiseen on tallennuskulttuuri tuonut? Näinhän eräs poppari väitti.

5. Ketkä taidemusiikin säveltäjät ovat omaksuneet tonaalisuutta poppareilta?

22

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dhömmi'

      1. Vastaus on annettu ja se on kaksiosainen:
      a) Kansanmusiikki on muistinvaraista musiikkia. Sitä on runsaasti osana klassissta musiikkia. Kansanmusiikki on elänyt ajassa ja on osa meitä.
      b) Sinulle on mainittu parikin 1800-luvun kappaletta,jotka on otettu poppiin. Sinä varmaankin voisit mainita klassisen musiikin ottamista kansanmusiikin elementeistä.

      2. Sä olet yksi suuri riitasointu itse, niitähän klassinen on ehkä kehitellyt viimeisen 1000 v aikana. Olennaisempaa lienee miten sointuja yhdistellään. Eikö intialaisen musiikin soveltaminen ole uutta klassisen keinoihin nähden?

      3. Määritelmällisesti sinfonia ei ole poppia, joten kysymyksesi on kehäpäätelmä ja kuvaa tilannetta, jossa mielesi on.

      4. Tallennuskysymykseen on vastattu monisanaisesti: säveltämisen prosessi muuttui. Tallennukseen perustuivat myös uudet soittimet, joita ns. taidemusiikkikin käytti. Ilman tallennusta ei olisi ollut mahdollista tehdä Beatlesin teoksia. Vielä enemmän tallennuksella oli vaikutuksia äänimaailmaan.

      5. Ketä klassisen säveltäjiä tuolta ajalta tunnettaisiin? Niinpä. Jo aikanaan kansanmusiikki antoi klassiselle...kuten tiedät.

      • Dhommi´´

        "Kansanmusiikki on muistinvaraista musiikkia. Sitä on runsaasti osana klassissta musiikkia. Kansanmusiikki on elänyt ajassa ja on osa meitä."

        Ei ole runsaasti osana taidemusiikkia. Ja vieläkin puuttuu VASTAUS KAPPALEIDEN NIMISTÄ. Kansanmusiikki ei säily.

        "Olennaisempaa lienee miten sointuja yhdistellään."

        Kyllä - tässä suhteessa klassinen on ainoaa oikeasti harmoniasta musiikkia.

        "Tallennuskysymykseen on vastattu monisanaisesti: säveltämisen prosessi muuttui."

        Edelleen puuttuu vastaus. Sitä ei taida olla.

        "Ketä klassisen säveltäjiä tuolta ajalta tunnettaisiin? Niinpä. Jo aikanaan kansanmusiikki antoi klassiselle...kuten tiedät. "

        Eli edelleen puuttuvat ne nimet, vaikka väitit että sellaisia olisi. Kansanmusiikin vaikutus klassiseen on olematon.


      • dhömmi'
        Dhommi´´ kirjoitti:

        "Kansanmusiikki on muistinvaraista musiikkia. Sitä on runsaasti osana klassissta musiikkia. Kansanmusiikki on elänyt ajassa ja on osa meitä."

        Ei ole runsaasti osana taidemusiikkia. Ja vieläkin puuttuu VASTAUS KAPPALEIDEN NIMISTÄ. Kansanmusiikki ei säily.

        "Olennaisempaa lienee miten sointuja yhdistellään."

        Kyllä - tässä suhteessa klassinen on ainoaa oikeasti harmoniasta musiikkia.

        "Tallennuskysymykseen on vastattu monisanaisesti: säveltämisen prosessi muuttui."

        Edelleen puuttuu vastaus. Sitä ei taida olla.

        "Ketä klassisen säveltäjiä tuolta ajalta tunnettaisiin? Niinpä. Jo aikanaan kansanmusiikki antoi klassiselle...kuten tiedät. "

        Eli edelleen puuttuvat ne nimet, vaikka väitit että sellaisia olisi. Kansanmusiikin vaikutus klassiseen on olematon.

        Voit ihan itse tutkia vaikka tuolta:
        http://statensmusikverk.se/svensktvisarkiv/

        Eiköhän Bellmankin sieltä ammentanut... Juomalaulut ovat kansanlauluja parhaimmillaan.

        Beatles yhdisti sointuja mielenkiintoisella tavalla käyttäen popmusiikille uusia keinoja. Koska klassinen ei pyri tuollaiseen musiikkityyliin, Beatles oli siis itseasiassa ainutlaatuista. Se selittää kestävän suosion joka tasolla.

        Tallennus muutti säveltämistä: todista ettei se muuttanut. Anna meille esim. Tomorrow never knowsin nuotinnnus. Voit myös soittaa sen - samanlaisena kuin Beatleslin alkuperäinen on. Ehkä sitten uskon ettei tallennus muuttanut sävellysprosessia. Tai ehkä knoppologimme on sitä mieltä että ainoastaan perusmelodian tekeminen on säveltämistä kun taas muu teoksen kanssa työskentely pitää nimetä orkestroinniksi tms. termillä. No, tuolla llinkeissä parikin musiikin tietäjää puhuu vaikutuksesta säveltämiseen, joten en heidän kanssaan riitele.

        Klassinen siis syntyi tyhjästä - ilmankos se kelluu verorahojen varassa tyhjän päällä.

        Luettele nyt ihan vapaasti klassisen kansanmusiikkivaikutteet...helppoa, jos ovat olemattomia. Aluksi listaa vaikka kaikki melodiat.


      • Dhommi´´
        dhömmi' kirjoitti:

        Voit ihan itse tutkia vaikka tuolta:
        http://statensmusikverk.se/svensktvisarkiv/

        Eiköhän Bellmankin sieltä ammentanut... Juomalaulut ovat kansanlauluja parhaimmillaan.

        Beatles yhdisti sointuja mielenkiintoisella tavalla käyttäen popmusiikille uusia keinoja. Koska klassinen ei pyri tuollaiseen musiikkityyliin, Beatles oli siis itseasiassa ainutlaatuista. Se selittää kestävän suosion joka tasolla.

        Tallennus muutti säveltämistä: todista ettei se muuttanut. Anna meille esim. Tomorrow never knowsin nuotinnnus. Voit myös soittaa sen - samanlaisena kuin Beatleslin alkuperäinen on. Ehkä sitten uskon ettei tallennus muuttanut sävellysprosessia. Tai ehkä knoppologimme on sitä mieltä että ainoastaan perusmelodian tekeminen on säveltämistä kun taas muu teoksen kanssa työskentely pitää nimetä orkestroinniksi tms. termillä. No, tuolla llinkeissä parikin musiikin tietäjää puhuu vaikutuksesta säveltämiseen, joten en heidän kanssaan riitele.

        Klassinen siis syntyi tyhjästä - ilmankos se kelluu verorahojen varassa tyhjän päällä.

        Luettele nyt ihan vapaasti klassisen kansanmusiikkivaikutteet...helppoa, jos ovat olemattomia. Aluksi listaa vaikka kaikki melodiat.

        "Beatles yhdisti sointuja mielenkiintoisella tavalla käyttäen popmusiikille uusia keinoja"

        Mitä keinoja? Modulaatiotako? On lähtötaso AIKA surkea, jos modulaatio oli rockille uusi asia. Miksi sinä iloitset tällaisesta perustavarasta?

        JA HEI: Missä se Beatlesin tapa yhdistellä mielenkiintoisella tavalla sointuja ilmenee? Ei ainakaan yhdessäkään Beatlesin biisissä!

        1. Tommorrow Never Knows on pelkkä rockbiisi, se (kuten mikään muu rock) ei ole uudistanut säveltämistä millään tavalla. Se että lokin naurun ääntä tuotetaan studiossa ja lisätään sitä monotonisen rummun ja simppelin kappaleen päälle ei ole säveltämisen uudistamista. Ääniefektileikit eivät liity säveltämiseen millään tasolla, eikä orkestraatiosta voi puhua populaarimusiikin kohdalla.

        2. "Klassinen siis syntyi tyhjästä", selitti joku. Kyllä, klassinen on aivan omin voimin luonut koko tonaalisen musiikkijärjestelmän ja -teorian. Ja siinä samassa SATOJA ikuisia mestariteoksia, jotka pieksevät hengiltä kaiken populaariviihteen. Usko pois, klassinen on täydellisen voittamatonta, jos aletaan puhua barokin ja klassismin mestareista!

        3. "Luettele nyt ihan vapaasti klassisen kansanmusiikkivaikutteet...helppoa, jos ovat olemattomia. Aluksi listaa vaikka kaikki melodiat. "

        Mitä ihmettä selität? Jos vaikutteet ovat olemattomia, miten niitä voi listata? Melodioiden lainaaminen ja varioiminen ei ole vaikutteiden ottamista. Vaikutteiden omaksuminen edellyttää musiikillisten keinojen havaitsemista ja niiden soveltamista - siksi kukaan poppari ei muuten ota vaikutteita klassisilta säveltäjiltä (heillä syy on se, että eivät pysty ottamaan, toisin päin taas syy on se että popissa ei ole mitään ulottuvuuksia, jotka eivät olisi ammattisäveltäjälle itsestäänselvyys)


    • 3 + 17

      3. Määritelmällisesti sinfonia ei ole poppia, joten kysymyksesi on kehäpäätelmä ja kuvaa tilannetta, jossa mielesi on.

      Hyvä pointti. Eikä ole myöskään konsertto, ooppera, sonaatti tai kvartetto.

      Ehkä dhönni kertoisi meille miksi ylipäätään kenenkään pitäisi tai on pitänyt säveltää sinfonia, konsertto, ooppera, sonaatti tai kvartetto.
      Mikä niissä on muka niin autuaaksi tekevää?

      Ainoa musiikki jota aidosti tarvitaan on laulut laulettaviksi ja musiikki jonka tahtiin voi tansiia.

      Siispä pop - rock - humppa - tango - jenkka jne yleensä on musiikin korkein aste, sillä ne lähes aina täyttävät molemmat nuo ehdot.

      • Dhommi´´

        "Mikä niissä on muka niin autuaaksi tekevää?"

        Se että ne ovat maailman ylivertaisesti parasta musiikkia koskaan.


      • dhönni'
        Dhommi´´ kirjoitti:

        "Mikä niissä on muka niin autuaaksi tekevää?"

        Se että ne ovat maailman ylivertaisesti parasta musiikkia koskaan.

        Ei vaan TIETYT sinfoniat (tai ei nyt sentään), konsertot...ovat upeaa musiikkia.

        Noiden tiettyjen muotojen noudattaminen ei itsessään tee mistän upeaa, ylivertaista tms. Sehän on selvää. Popkappaleen muotoa sanoa ylivertaiseksi: onhan se tosi toimiva.
        Sisältö kuitenkin ratkaisee.


    • Dhommi´´

      "Popkappaleen muotoa sanoa ylivertaiseksi: onhan se tosi toimiva. "

      Ei pop kappaleessa ole mitään muotorakennetta saatikka toimivaa rakenneratkaisua.

      "Noiden tiettyjen muotojen noudattaminen ei itsessään tee mistän upeaa, ylivertaista tms. Sehän on selvää"

      Kylläpäs tekee selvästi kehittyneemmän kuin poplaulusta, automaattisesti. Koitapa itse säveltää yksikin sinfonia, edes huono. Epäonnistut takuulla, koska et tiedä mistä aloittaa. Laulun osaat tehdä, kuten lapsetkin.

      • dhömmi'

        Voit ihan itse tutkia vaikka tuolta:
        http://statensmusikverk.se/svensktvisarkiv/
        Luotettavuus

        Asioinnin turvallisuus

        Tietosuoja

        Lapsiturvallisuus

        Asenna ilmainen WOT-lisäosa selaimeesi

        Eiköhän Bellmankin sieltä ammentanut... Juomalaulut ovat kansanlauluja parhaimmillaan.

        Beatles yhdisti sointuja mielenkiintoisella tavalla käyttäen popmusiikille uusia keinoja. Koska klassinen ei pyri tuollaiseen musiikkityyliin, Beatles oli siis itseasiassa ainutlaatuista. Se selittää kestävän suosion joka tasolla.

        Tallennus muutti säveltämistä: todista ettei se muuttanut. Anna meille esim. Tomorrow never knowsin nuotinnnus. Voit myös soittaa sen - samanlaisena kuin Beatleslin alkuperäinen on. Ehkä sitten uskon ettei tallennus muuttanut sävellysprosessia. Tai ehkä knoppologimme on sitä mieltä että ainoastaan perusmelodian tekeminen on säveltämistä kun taas muu teoksen kanssa työskentely pitää nimetä orkestroinniksi tms. termillä. No, tuolla llinkeissä parikin musiikin tietäjää puhuu vaikutuksesta säveltämiseen, joten en heidän kanssaan riitele.

        Klassinen siis syntyi tyhjästä - ilmankos se kelluu verorahojen varassa tyhjän päällä.

        Luettele nyt ihan vapaasti klassisen kansanmusiikkivaikutteet...helppoa, jos ovat olemattomia. Aluksi listaa vaikka kaikki melodiat


      • Dhommi´´
        dhömmi' kirjoitti:

        Voit ihan itse tutkia vaikka tuolta:
        http://statensmusikverk.se/svensktvisarkiv/
        Luotettavuus

        Asioinnin turvallisuus

        Tietosuoja

        Lapsiturvallisuus

        Asenna ilmainen WOT-lisäosa selaimeesi

        Eiköhän Bellmankin sieltä ammentanut... Juomalaulut ovat kansanlauluja parhaimmillaan.

        Beatles yhdisti sointuja mielenkiintoisella tavalla käyttäen popmusiikille uusia keinoja. Koska klassinen ei pyri tuollaiseen musiikkityyliin, Beatles oli siis itseasiassa ainutlaatuista. Se selittää kestävän suosion joka tasolla.

        Tallennus muutti säveltämistä: todista ettei se muuttanut. Anna meille esim. Tomorrow never knowsin nuotinnnus. Voit myös soittaa sen - samanlaisena kuin Beatleslin alkuperäinen on. Ehkä sitten uskon ettei tallennus muuttanut sävellysprosessia. Tai ehkä knoppologimme on sitä mieltä että ainoastaan perusmelodian tekeminen on säveltämistä kun taas muu teoksen kanssa työskentely pitää nimetä orkestroinniksi tms. termillä. No, tuolla llinkeissä parikin musiikin tietäjää puhuu vaikutuksesta säveltämiseen, joten en heidän kanssaan riitele.

        Klassinen siis syntyi tyhjästä - ilmankos se kelluu verorahojen varassa tyhjän päällä.

        Luettele nyt ihan vapaasti klassisen kansanmusiikkivaikutteet...helppoa, jos ovat olemattomia. Aluksi listaa vaikka kaikki melodiat

        "Beatles yhdisti sointuja mielenkiintoisella tavalla käyttäen popmusiikille uusia keinoja"

        Mitä keinoja? Modulaatiotako? On lähtötaso AIKA surkea, jos modulaatio oli rockille uusi asia. Miksi sinä iloitset tällaisesta perustavarasta?

        JA HEI: Missä se Beatlesin tapa yhdistellä mielenkiintoisella tavalla sointuja ilmenee? Ei ainakaan yhdessäkään Beatlesin biisissä!

        1. Tommorrow Never Knows on pelkkä rockbiisi, se (kuten mikään muu rock) ei ole uudistanut säveltämistä millään tavalla. Se että lokin naurun ääntä tuotetaan studiossa ja lisätään sitä monotonisen rummun ja simppelin kappaleen päälle ei ole säveltämisen uudistamista. Ääniefektileikit eivät liity säveltämiseen millään tasolla, eikä orkestraatiosta voi puhua populaarimusiikin kohdalla.

        2. "Klassinen siis syntyi tyhjästä", selitti joku. Kyllä, klassinen on aivan omin voimin luonut koko tonaalisen musiikkijärjestelmän ja -teorian. Ja siinä samassa SATOJA ikuisia mestariteoksia, jotka pieksevät hengiltä kaiken populaariviihteen. Usko pois, klassinen on täydellisen voittamatonta, jos aletaan puhua barokin ja klassismin mestareista!

        3. "Luettele nyt ihan vapaasti klassisen kansanmusiikkivaikutteet...helppoa, jos ovat olemattomia. Aluksi listaa vaikka kaikki melodiat. "

        Mitä ihmettä selität? Jos vaikutteet ovat olemattomia, miten niitä voi listata? Melodioiden lainaaminen ja varioiminen ei ole vaikutteiden ottamista. Vaikutteiden omaksuminen edellyttää musiikillisten keinojen havaitsemista ja niiden soveltamista - siksi kukaan poppari ei muuten ota vaikutteita klassisilta säveltäjiltä (heillä syy on se, että eivät pysty ottamaan, toisin päin taas syy on se että popissa ei ole mitään ulottuvuuksia, jotka eivät olisi ammattisäveltäjälle itsestäänselvyys)


      • dhömmi'
        Dhommi´´ kirjoitti:

        "Beatles yhdisti sointuja mielenkiintoisella tavalla käyttäen popmusiikille uusia keinoja"

        Mitä keinoja? Modulaatiotako? On lähtötaso AIKA surkea, jos modulaatio oli rockille uusi asia. Miksi sinä iloitset tällaisesta perustavarasta?

        JA HEI: Missä se Beatlesin tapa yhdistellä mielenkiintoisella tavalla sointuja ilmenee? Ei ainakaan yhdessäkään Beatlesin biisissä!

        1. Tommorrow Never Knows on pelkkä rockbiisi, se (kuten mikään muu rock) ei ole uudistanut säveltämistä millään tavalla. Se että lokin naurun ääntä tuotetaan studiossa ja lisätään sitä monotonisen rummun ja simppelin kappaleen päälle ei ole säveltämisen uudistamista. Ääniefektileikit eivät liity säveltämiseen millään tasolla, eikä orkestraatiosta voi puhua populaarimusiikin kohdalla.

        2. "Klassinen siis syntyi tyhjästä", selitti joku. Kyllä, klassinen on aivan omin voimin luonut koko tonaalisen musiikkijärjestelmän ja -teorian. Ja siinä samassa SATOJA ikuisia mestariteoksia, jotka pieksevät hengiltä kaiken populaariviihteen. Usko pois, klassinen on täydellisen voittamatonta, jos aletaan puhua barokin ja klassismin mestareista!

        3. "Luettele nyt ihan vapaasti klassisen kansanmusiikkivaikutteet...helppoa, jos ovat olemattomia. Aluksi listaa vaikka kaikki melodiat. "

        Mitä ihmettä selität? Jos vaikutteet ovat olemattomia, miten niitä voi listata? Melodioiden lainaaminen ja varioiminen ei ole vaikutteiden ottamista. Vaikutteiden omaksuminen edellyttää musiikillisten keinojen havaitsemista ja niiden soveltamista - siksi kukaan poppari ei muuten ota vaikutteita klassisilta säveltäjiltä (heillä syy on se, että eivät pysty ottamaan, toisin päin taas syy on se että popissa ei ole mitään ulottuvuuksia, jotka eivät olisi ammattisäveltäjälle itsestäänselvyys)

        Tomorrow newer knows rokkibiisi? Ehkä. Aika laaja käsitys sinulla on rokista. Toki "konkreetisen musiikin" keinot olivat käytössä, mutta lokista ei ole kyse. Ja miten sibbe liittyikään ko biisiin?

        Tutustuit jo varmaan ruotsalaiseen kansanlauluperinteeseen, viittaan ilmaisuusi siitä ettei "yksikään kansanlaulu ole säilynyt".

        Entä Sibelius?
        http://yle.fi/teema/sininenlaulu/artikkeli.php?id=137


        Brahmsin kuorotuotanto on erittäin laaja ja monipuolinen. Oratoristen teosten lisäksi (joista tärkein on Ein deutsches Requiem) Brahms sävelsi paljon a cappella -musiikkia sekakuorolle, naiskuorolle ja mieskuorolle. Nämä laulut muodostavat erittäin tärkeän osan romantiikan ajan kuoromusiikkia. Tuotanto sisältää sekä maallista että hengellistä musiikkia, neliäänisistä kansanlaulusovituksista aina hyvin vaativiin motetteihin.

        Asiantuntijana tiedät varmaankin parhaiten.

        No, mitä se säveltäminen on?

        "Säveltäminen on musiikkikappaleen eli sävellyksen tekemistä. Säveltäjät ovat henkilöitä, jotka luovat uutta musiikkia.

        Perinteinen kansanmusiikki ei ole sävellettyä, vaan toistuvan kollektiivisen improvisaation tuloksta, joka on välittynyt perimätietona sukupolvelta toiselle. Kirjoitustaidon ja tallennustekniikan kehittyessä musiikin säveltäminen ja sävellyksen esittäminen eli tulkinta ovat eriytyneet kahdeksi erilliseksi luomisprosessiksi, jotka ovat usein kytköksissä toisiinsa vain tallennusvälineen, esim. nuotinnoksen kautta.

        Säveltäminen on prosessina erittäin paljon sidoksissa teostyyppiin. Teoriassa kyseessä on vapaa luova luomisprosessi, jonka lopputuloksena syntyy toistettavissa ja tunnistettavissa oleva ääninä aistittava teos. Käytännössä kuitenkin eri teostyyppien luomiseksi on vakiintunut musiikin teoriaan ja perinteeseen sidoksissa olevia sääntöjä ja tapoja niin taide- kuin populaarimusiikissakin."

        Tallennustekniikan kehittyessä...hmmmn.


    • Dhommi´´

      Et kyllä oikein vastannut kysymyksiin...

      • Dhömmi'

        Et siis tutustunut ruotsalaiseen kokoelmaan kansanmusiikkia eri aikakausilta?

        Siis sitä, jota ei ole olemassa.


    • 3 + 17

      Kysymys oli: "Ehkä dhönni kertoisi meille miksi ylipäätään kenenkään pitäisi tai on pitänyt säveltää sinfonia, konsertto, ooppera, sonaatti tai kvartetto. Mikä niissä on muka niin autuaaksi tekevää?"

      Ja syvällinen vastaus dhönnin' sairaudelta perusteluineen tuli: "Se että ne ovat maailman ylivertaisesti parasta musiikkia koskaan."


      Eikö ollutkin tyhjentävää, kylläpä kannatti kysyä.
      Perustelunsa ei ole edes perustelu vaan on pelkkä mielipide.
      Ja vielä väärä mielipide.

      Senhän vääräksi osoittaa jo se että klasarisäveltäjätkään eivät enää tee sinfonioita, konserttoja, oopperoita, sonaatteja tai kvartettoja. Ja jos kerran he eivät niin miksi muidenkaan pitäisi vaivautua.

      • i pay tax dhommi not

        älä ny. Hs etusivu meni uusiksi saariAhon ilmoitettua säveltävansä oopperan. Se on valmis siihen yhteen esitykseen 4 vuoden kuluttua.
        Elää kai silläkin.


      • Dhommi´´

        "Senhän vääräksi osoittaa jo se että klasarisäveltäjätkään eivät enää tee sinfonioita, konserttoja, oopperoita, sonaatteja tai kvartettoja. Ja jos kerran he eivät niin miksi muidenkaan pitäisi vaivautua. "

        Mutta kun klasarisäveltäjät tekevät noita kaikki edelleen, senkin idiootti.


    • W.Y.Mozart

      "älä ny. Hs etusivu meni uusiksi saariAhon ilmoitettua säveltävansä oopperan. Se on valmis siihen yhteen esitykseen 4 vuoden kuluttua. Elää kai silläkin."

      Onpa hyvä että Kaija K. eiku Saari-aho säveltää uupperan. Mutta toisaalta eikös hän jo yhden säveltänyt ihan hiljattain?

      Mutta siis onkin alkanut jo hieman kyllästyttää niitten The Who:n Tommyn ja Quadrophenian kuuntelu. Nehän nimittäin ilmestyivät jo 1969 ja 1975. Ja muita kuuntelemisen arvoisia uupperoitahan ei olekkaan ilmestynyt sitten vuoden 1791.

    • Sarabande & Boss

      "3. Mainitse yksikin popin "teos", joka olisi sinfonia, konsertto, ooppera, sonaatti tai kvartetto.

      4. Mitä uutta teknistä säveltämiseen on tallennuskulttuuri tuonut? Näinhän eräs poppari väitti."

      Vastaus 3: tutustu edesmenneen Jon Lordin tuotantoon. Ei varsinaisesti poppipohjalta tehtyä sinfoniaa ja konserttoja.

      Vastaus 4: sinulla ei taida olla kokemusta musiikin tallentamisesta moniraitavehkeille ja säveltämisestä sen avulla?

      Ennen vanhaan musa soitettiin kerralla sisään, kun ei ollut muuta mahdollisuutta. Sitten tuli moniraitaäänitykset ja -tallentimet (nauhasellaiset), jotka antoivat mahdollisuuden korjata jo kertaalleen sisään soitettua esim. komppia tai sooloa. Soittaja/biisin säveltäjä saattoi kompin/soolon soitettuaan saada uuden, hieman erisointuisen/-sävelisen idean ja päätti purkittaa sen. Helppoa, kun sen pystyi tekemään "lennosta" joko osittain vanhan päälle tai sitten kokonaan uusiksi.

      Sitten tuli digitallennus ja taas kerran äänityksen maailma mullistui. Soitettuaan ns. pohjat sisään muusikot saattoivat kehitellä ideoitaan ja soittaa nekin sisään. Uusia, aiemmasta poikkeavia ottoja pystyi tekemään kymmeniä tai peräti satoja ja tämän mahdollisti phantom-raidat. Niistä sitten valittiin paras, tai sitten sävellettiin lisää...

      Kuvaavaa on, että kaikki ne phantom-raidat oli soitettu hieman tai täysin toisin kuin alkuperäinen sävellys. Ne pitivät sisällään uusia nuotteja ja sävelkulkuja eli ne oli sävelletty tallenninta hyväksi-/avuksi käyttäen. Jos saman olisi joutunut tekemään nuottipaperille, olisi siinä mennyt ikä ja terveys. Tallennin mahdollisti nopean ja monipuolisen tavan säveltää sekä kokeilla uutta ja samalla pitää kaikki jo soitettu kama tallessa/muistissa.

      Digitallennusta ja sen suomia mahdollisuuksia minäkin käytän hyväkseni, ja aina tulee mieleen uusia ideoita/melodiota, kun jotain on jo saatu "purkkiin". Joku aiempi pohja tai soolo voi muuttua/säveltyä montakin kertaa uusiksi, ennen kuin se on täysin valmis.

    • Dhommi´+

      HALOO!!!

      Tuo ei liity mitenkään siihen, että sävellykset jotka syntyivät, olisivat koostumukseltaan erilaisia!

      Siis musiikin tekniikka - sävellystekniikka - ei ole muuttunut äänittämisen seurauksena. Toki soundit ovat saaneet siitä klassisellakin puolella uutta tuulta!

      • eiköniinole

        .Sitää erottaa musiikin teoria ja säveltäminen. D kaipaa taas uusia nuotteja ja sointuja. Edellinen taas kertoi miten asioita tehdään. Voisi ajatella Jonkun vaikka soittavan sinfoniaorkesterin kaikki soittimet. Ilman etukäteen tehtyjä nuotteja.
        Toisaalta oli kappaleita joissa ei ollut nuotteja tai sointuja. Niitä ei kutsuta ääniefekteiksi.

        Toki soundiin tällä on myös merkitystä. Olisi kiva kuulla klassisen yhtyeen soittavan hitaammin tai nopeammin mikä sitten äänitteella korjataan jotta soundi paranisi.

        Olihan eleanor rigbyn muusikoille pelkkä lähimikitys ihan uutta ja jopa häiritsevää.
        Tuo liittyy soundiin, ei kappaleen säveltämiseen.
        Uutta oli myös a day in the life muusikoille soittaa ilman nuotteja. Tässä voisi outo sanoa olevan erilaista säveltämistä.

        Kerra nkin aiheenmukainen kommentti, jopa asiallinen. Vaan eihän ope muita kuuntele, vastaukset ovat valmiina suoraan 30 luvulta.


      • eiköniinole

        Kun Beatles aloitti, hekin menivät studioon harjoitellun materiaalin kanssa. Työskentely oli nopeaa, yhteissoitto tärkeää. Kaikki toimi kuten livenä.

        Seuraava askel oli parantaa soundia. Raitatekniikka salli lisätä soittimen, tuli tuplaraitoja. Tämä oli alkua. Yhä kappale kuulosti samalta kuin livenä.

        Mitä sitten tapahtui? Kappale koottiin vasta studiossa, melodia muuttui, soitinnukset, muutettiin tahtilajia, avainta. Soitttimia lisättiin ja samoin kaikkea muuta kappaleen osaksi. Ääniefekteiksi D niitä kutsui. Goog morningin eläimet ovat ääniefektejä, tomorrow never knowsin'lokit' eivät ole. Revolution nr 9 ei ole tehostetta.

        Yksi henkilö saattoi soittaa kaikki instrumentit. Kokeilla, kehittää.

        Eikä lopputulosta voi toistaa livenä. Ei ainakaan ilman äänitettä.

        Autotune ei sitten taas


    • Dhommi´´

      Beatlesin sävellysten puutteita eivät kuitenkaan mitkään soundikikkailut tai äänitykset auta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      95
      2028
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      418
      1561
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1313
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      14
      1106
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      73
      1062
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1025
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      989
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      959
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      249
      940
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      837
    Aihe