Suojatiellä ei tarvitse kiittää!!

Anonyymi-ap

Suomen liikennesääntöihin kuuluu että jalankulkija suojatiellä on ykkönen ja auto ym.ajoneuvo kakkonen.Ärsyttävää kun nykyään näkee jalankulkijoiden kiittävän erikseen kun auto pysähtyy suojatien eteen.Se on OIKEUS kulkea siitä ilman mitään käden heilutuksia!!Kohta menee kaikki säännötkin sekaisin moisesta.

209

3612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja tämä sympaattinen tapa sai sinut väsäämään mielenpurkauksen tänne...onko se kädenheilautus jotenkin Sinulta pois...?

      • Anonyymi

        Mikä mielipuolinen purkaus ?


      • Anonyymi

        Muistuttaa liiaksi Adolfin tervehdystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä mielipuolinen purkaus ?

        Mielenpurkaus on eri asia...käypä Specsaversilla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistuttaa liiaksi Adolfin tervehdystä.

        Sinun kannattaa vaihtaa tyyliä,


      • Anonyymi

        Kohteliaisuus on muiden huomioimista.
        Avaaja ei halua olla kohtelias, eikä tuottaa mielihyvää.
        Mikä lie katkeroittanut raukan mielen?


      • Anonyymi

        Niinpä??Saa ihmetellä 🙄 Kohteliaisuudesta he heilauttaa kättään.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenpurkaus on eri asia...käypä Specsaversilla...

        Yleensä suomessa joutuu arvailemaan että pysähtyykö se auto ,vai ajaako päälle.Tullaan täysillä lähelle suojatietä, varsinkin somalitaksisuharit,niillä ei mitään liikennekäytöstä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä suomessa joutuu arvailemaan että pysähtyykö se auto ,vai ajaako päälle.Tullaan täysillä lähelle suojatietä, varsinkin somalitaksisuharit,niillä ei mitään liikennekäytöstä.

        Somaliasta lähtöisin olevia taxi kuljettajia saa tosiaan varoa ja somalialaislähtöisiä naisia heidän ajoa. En tiedä kuka heitä kouluttaa ja miten? Vai onko ettei opit mene perille?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistuttaa liiaksi Adolfin tervehdystä.

        Suomalaisethan ovat kaikki natseja ja heilauttelevat käsiään sen mukaisesti.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kohteliaisuus on muiden huomioimista.
        Avaaja ei halua olla kohtelias, eikä tuottaa mielihyvää.
        Mikä lie katkeroittanut raukan mielen?

        Kohteliaisuus juu, mutta kaikki ei ole kohteliaita. Vähän kun liittymästä tullaan motarille, annetaan kohteliaasti tietä ja sitten kolisee. Sekin on muuten laiton teko.


    • Anonyymi

      Hyvää käytöstä se on. Sua ärsyttää varmaan oma peilikuvasikin. Tonttu.

      • Anonyymi

        Hyvää käytöstä......niin, oisivatpa aitoilijat yhtä hyväkäytöksisiä.Yks päivä olin jäädä alle kun toinen auto oli pysähtynyt kaistallaan suojatien eteen,toinen viereisellä päätti pyyhkästä vaan eteenpäin!Kiitinkö?No en.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää käytöstä......niin, oisivatpa aitoilijat yhtä hyväkäytöksisiä.Yks päivä olin jäädä alle kun toinen auto oli pysähtynyt kaistallaan suojatien eteen,toinen viereisellä päätti pyyhkästä vaan eteenpäin!Kiitinkö?No en.

        Olihan kuitenkin toinen autoilija hyvätapainen, kun oli pysäyttänyt autonsa suojatien etee päästääkseen ylittämään katua/tietä.

        Heilautitko muten hyvätapaiselle autoilijalle kättäsi kiitokseksi?


      • Anonyymi

        Pieni ele ja saa hyvän mielen kummallekin. Samoin jos on kapea kohta tiessä ja vastaantuleva auto joutuu odottamaan, niin moikkaan aina kiitokseksi joka tapauksessa, vaikka olisinkin ollut se etuajo-oikeutettu osapuoli.

        Tää ketjun aloittaja tuskin omistaa autoa, eikä varmaan edes ajokorttiakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieni ele ja saa hyvän mielen kummallekin. Samoin jos on kapea kohta tiessä ja vastaantuleva auto joutuu odottamaan, niin moikkaan aina kiitokseksi joka tapauksessa, vaikka olisinkin ollut se etuajo-oikeutettu osapuoli.

        Tää ketjun aloittaja tuskin omistaa autoa, eikä varmaan edes ajokorttiakaan.

        Pointsit Sinulle!:) Aloittaja oli jostain katkera..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää käytöstä......niin, oisivatpa aitoilijat yhtä hyväkäytöksisiä.Yks päivä olin jäädä alle kun toinen auto oli pysähtynyt kaistallaan suojatien eteen,toinen viereisellä päätti pyyhkästä vaan eteenpäin!Kiitinkö?No en.

        Niin kyllähän huonosti käyttäytyviä autoilijoita löytyy, jos ohitat pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen auton kyse ei ole pikkuvirheestä. Kyseessä on todella törkeä liikennerikkomus, kortti lähtee varmaan kuivumaan heti. Kyllä se jalankulkijan kädenheilautus on vaan kohteliasta, kiitos että huomasit. Eihän siellä olla kukaan vastapuolella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan kuitenkin toinen autoilija hyvätapainen, kun oli pysäyttänyt autonsa suojatien etee päästääkseen ylittämään katua/tietä.

        Heilautitko muten hyvätapaiselle autoilijalle kättäsi kiitokseksi?

        Sille ohittajalle pitää vähintään näyttää keskisormea.


      • Anonyymi

        Musta käden heilautus on aika vaatimaton ja rahvaanomainen tapa kiittää.
        Itse käyn kättelemässä ja halaamassa kuskia kun hän huomioi minut suojatiellä.
        Varsinkin jos kuljettaja on noin 20…26 vuotias kaunis nainen.

        T. Seppo Setämies
        56 vee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Musta käden heilautus on aika vaatimaton ja rahvaanomainen tapa kiittää.
        Itse käyn kättelemässä ja halaamassa kuskia kun hän huomioi minut suojatiellä.
        Varsinkin jos kuljettaja on noin 20…26 vuotias kaunis nainen.

        T. Seppo Setämies
        56 vee

        🤗👍👍


      • Anonyymi

        Mulle ainakin tulee hyvä mieli kun jalankulkija kättä heiluttaa. Kerran oli kolme pientä poikaa
        Ja ne teki tuon pienen liikkeen. Kiitos teille
        Joilla on hyvä tapa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää käytöstä......niin, oisivatpa aitoilijat yhtä hyväkäytöksisiä.Yks päivä olin jäädä alle kun toinen auto oli pysähtynyt kaistallaan suojatien eteen,toinen viereisellä päätti pyyhkästä vaan eteenpäin!Kiitinkö?No en.

        Juuri tuollaisia ovat kaikki Kuopion autoilijat, heille ei ole koskaan opetettu suojatien merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää käytöstä......niin, oisivatpa aitoilijat yhtä hyväkäytöksisiä.Yks päivä olin jäädä alle kun toinen auto oli pysähtynyt kaistallaan suojatien eteen,toinen viereisellä päätti pyyhkästä vaan eteenpäin!Kiitinkö?No en.

        SE nyt vielä puuttuisi että kiittäisi sitä autoilijaa joka ajoi suojatiellä jalat paskaksi.
        Toisaalta saisihan olla sairaslomalla pitkään.
        Itse kiitän kyllä autoilijaa kättä heilauttamalla kun suojatiellä kulkevalle antaa tietä, tämä ei ole ollenkaan itsestään selvyys liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Musta käden heilautus on aika vaatimaton ja rahvaanomainen tapa kiittää.
        Itse käyn kättelemässä ja halaamassa kuskia kun hän huomioi minut suojatiellä.
        Varsinkin jos kuljettaja on noin 20…26 vuotias kaunis nainen.

        T. Seppo Setämies
        56 vee

        Oletpa tyhmä... toivottavasti saat korvillesi🤣😂🤣


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Musta käden heilautus on aika vaatimaton ja rahvaanomainen tapa kiittää.
        Itse käyn kättelemässä ja halaamassa kuskia kun hän huomioi minut suojatiellä.
        Varsinkin jos kuljettaja on noin 20…26 vuotias kaunis nainen.

        T. Seppo Setämies
        56 vee

        .........ja mä otan hyvännäköseltä bemaripojalta suihin...


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        SE nyt vielä puuttuisi että kiittäisi sitä autoilijaa joka ajoi suojatiellä jalat paskaksi.
        Toisaalta saisihan olla sairaslomalla pitkään.
        Itse kiitän kyllä autoilijaa kättä heilauttamalla kun suojatiellä kulkevalle antaa tietä, tämä ei ole ollenkaan itsestään selvyys liikenteessä.

        Ei ole itsestään selvyys ainakaan Venäjällä, että autoilija antaa tilaa jalankulkijalle! Siellä jalankulkijat juoksevat henkensä edestä auton edestä. Eivät tosin jää syömään sämpylää tai tekstaile puhelimeen kuin Suomessa suojateillä.
        Onko maan kulttuurista sekin.
        Mutta kaupan rullaportaissa Venäläiset eivät anna toisille tilas vaan röhnöttävät keskellä rullaportaita jos joku haluaisi mennä ohi. Ovat oppineet Suomen tallustelemisen yleisellä paikalla.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieni ele ja saa hyvän mielen kummallekin. Samoin jos on kapea kohta tiessä ja vastaantuleva auto joutuu odottamaan, niin moikkaan aina kiitokseksi joka tapauksessa, vaikka olisinkin ollut se etuajo-oikeutettu osapuoli.

        Tää ketjun aloittaja tuskin omistaa autoa, eikä varmaan edes ajokorttiakaan.

        Ei varmaan aja autoa vaan on katkeroitunut joukkoliikenteen käyttäjä, joka kateellisena talvella katsoo kun autoissa istutaan mukavasti ja mennään minne halutaan ja milloin vain. Itsellä ei ole ollut varaa autoa hankkia, tuskinpa edes ajokorttia.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Musta käden heilautus on aika vaatimaton ja rahvaanomainen tapa kiittää.
        Itse käyn kättelemässä ja halaamassa kuskia kun hän huomioi minut suojatiellä.
        Varsinkin jos kuljettaja on noin 20…26 vuotias kaunis nainen.

        T. Seppo Setämies
        56 vee

        Loistava kommentti! Hyvä Seppo!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää käytöstä......niin, oisivatpa aitoilijat yhtä hyväkäytöksisiä.Yks päivä olin jäädä alle kun toinen auto oli pysähtynyt kaistallaan suojatien eteen,toinen viereisellä päätti pyyhkästä vaan eteenpäin!Kiitinkö?No en.

        Yksi esimerkki, kun joku urpo päättää alkaa kohteliaaksi liikenteessä


    • Anonyymi

      Yleensä ei tarvitse heilauttaa kättä kiittäen autoilijaa huomaavaisuudesta. Autoilijat harvoin suojatien kohdalla hidastelevat tai huomioivat muita kulkijoita.

      • Anonyymi

        No höpö höpö


      • Anonyymi

        Silläpä kiitän aina niitä jotka huomioi jalankulkijan. Itseä ärsytä yhtään jarrutella jos jalankulkija heilauttaa kättä kiitokseksi. Vain Suomalaiset kiittää tästäkin. Tsemppiä kaikille heilauttelijoille!


      • Anonyymi

        Oletko oululainen poliisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No höpö höpö

        Ei ole höpö,höpö...Jos et uskalla rohkeasti kävellä suojatielle jo,niin saat kyllä odotella tovin, ennenkuin joku autoilija vaivautuu pysähtymään.


    • Anonyymi

      Minulla aukeaa tosi usein kengännauhat suojatietä ylittäessä. Menee hetki aikaa niitä solmiessa, kun olen aika kömpelö.

      • Anonyymi

        Ei oo avaajan lisäys,älä valehtele!!


      • Anonyymi

        Mulla oli sama vaiva. Ostin sitten tarra lenkkarit. Nykyään olen tosin bensa lenkkari.


      • Anonyymi

        Suojatiellä korkokenkien nauhoja sitomaan kumartuva minihaneinen hentukka kyllä provoilee.


      • Anonyymi

        "Minulla aukeaa tosi usein kengännauhat suojatietä ylittäessä." Ja sitten:

        -Voi prkl, kyllä autoilijat osaavat olla epäkohteliaita kun noin tööttäilevät, stna!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatiellä korkokenkien nauhoja sitomaan kumartuva minihaneinen hentukka kyllä provoilee.

        "Sain jo ..." (pelkästä ajatuksesta)


      • Anonyymi

        Kela-tukesi ovat liian suuret, jos sinulla on varaa kengännauhoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kela-tukesi ovat liian suuret, jos sinulla on varaa kengännauhoihin.

        Nauhani on tehty hyvikkileipäpussin kiinnitysnaruista.


    • Anonyymi

      Eihän suomaaalainen tervehdi toisia edes hississä. Saksassa sitä pidetään loukkauksena.

      • Anonyymi

        Ei oo suomaaalainen lisäys,älä valehtele!!


      • Anonyymi

        Suomalainen pitää hississä suunsa kiinni ja punastuu viimeistään siinä vaiheessa, kun häneltä pääsee pieru.


    • Anonyymi

      Tollasesta että väistää jalankulkijaa välittyy vaan väärä kuva, Jos kansa tekee noin niin pian päättäjät rupee uskoon että kyllä paskasakki rupeaa homojakin pitään yhdenvertaisina ihmisinä. Ja jos näin tapahtuu niin kattoohan noi päättäjät että onko kansa tosiaankin niin nöyrää että pitää afriikkalaista alkuasukastakin ihmisenä jos niin käsketään. Loppua tuolle ei näy. Eli ei noille jalankulkijoille pidä tilaa antaa. Ajaa yli ja pakenee jos paska ei väistä on oikea tapa.

      • Anonyymi

        Päättäjistä vain persut eivät pidä afrikkalaisia ihmisinä.

        "Jos mulle annettaisiin ase, niin..."


      • Anonyymi

        Kannattaskohan tämmöstä leikillään tänne kirjotella?
        Täällä on kommentteja lukemassa(jos senverran osaa lukee) kaikenmaailman sekakäyttäjä sekopäitä.
        Joku ottaa vielä tosissaan ja alkaa oikeesti ajeleen ihmisten yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päättäjistä vain persut eivät pidä afrikkalaisia ihmisinä.

        "Jos mulle annettaisiin ase, niin..."

        Äärioikeistolaiset Persut, Riikka eturintamassa


      • Anonyymi

        Olet siis oululainen poliisi?!


    • Anonyymi

      Punaisia päin huppu päässä ja kännykkä kädessä. Autoilijan EI tarvitse EIKÄ saa väistää. Kohtahan kaikkia samanlaisia joutuisi väistämään.

      • Anonyymi

        Noin siinä tuis käymään. Sanos rehellisesti uskaltasitko tänä päivänä edes persujen yli ajaa empimättä?

        Kyllä suurin osa on "alistunut" ne väistää suojatiellä vaikka mitä vaikka kanan paskaa taikka somali-lapsia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin siinä tuis käymään. Sanos rehellisesti uskaltasitko tänä päivänä edes persujen yli ajaa empimättä?

        Kyllä suurin osa on "alistunut" ne väistää suojatiellä vaikka mitä vaikka kanan paskaa taikka somali-lapsia.

        Asiat sillai "peittyy" Jos ei hyväksy että ruotsalainen kävelee suomessa sujatien yli niin pitäähän sen näkyä katukuvassa.
        Ei tuolle saa antaa periksi jos päättäjät peloittelee että "sama tuomio siittä tulee kuin ihmisten yliajamisessa".

        Kun toimitaan rohkeasti niin kyllä päättäjät jossainvaiheessa teurastetaan ja oikeus voittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiat sillai "peittyy" Jos ei hyväksy että ruotsalainen kävelee suomessa sujatien yli niin pitäähän sen näkyä katukuvassa.
        Ei tuolle saa antaa periksi jos päättäjät peloittelee että "sama tuomio siittä tulee kuin ihmisten yliajamisessa".

        Kun toimitaan rohkeasti niin kyllä päättäjät jossainvaiheessa teurastetaan ja oikeus voittaa.

        Sujatie se sulla tampiolla on! 😝👹🐖🏴‍☠️🦧🤡💩


    • Anonyymi

      Täytyy sanoa, että autoilijoiden suhtautuminen suojateihin on hyvin vaihtelevaa. Yhtä ääripäätä edustaa ne autoilijat jotka painavat kaasun pohjaan ja yrittävät oikein tähdätä jos näkevät jonkun kävelevän suojatiellä ja toista ääripäätä ne jotka pysäyttävät suojatien eteen ihan varmuuden vuoksi jos se 100 m päässä oleva jalankulkija sattuisikin ylittämään tien suojatien kohdalta.

    • Anonyymi

      Se on vain kohtelias tapa.

      • Anonyymi

        Se on passiivisagressiivinen ele autoilijaa kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on passiivisagressiivinen ele autoilijaa kohtaan.

        En ole koskaan heilauttanut kättä kun ylitän suojatietä. Olen jo 70 v. En edes katso ketä on kuskeina. Ja vasta pari vuotta sitten kuulin että on tapana kiittää autoilijoita kun väistävät. Sain ihmetteleviä kommentteja mm. että en ole oppinut kohteliaita tapoja. En muista että kotona tai koulussa olisi puhuttu tästä tavasta.
        Koulussa kuitenkin oli liikennekasvatusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole koskaan heilauttanut kättä kun ylitän suojatietä. Olen jo 70 v. En edes katso ketä on kuskeina. Ja vasta pari vuotta sitten kuulin että on tapana kiittää autoilijoita kun väistävät. Sain ihmetteleviä kommentteja mm. että en ole oppinut kohteliaita tapoja. En muista että kotona tai koulussa olisi puhuttu tästä tavasta.
        Koulussa kuitenkin oli liikennekasvatusta.

        Ei autokoulussa opeteta, että kun olet jalankulkijana muista kättä heilauttaa, jos satut saman päivän aikana yli pääsemään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole koskaan heilauttanut kättä kun ylitän suojatietä. Olen jo 70 v. En edes katso ketä on kuskeina. Ja vasta pari vuotta sitten kuulin että on tapana kiittää autoilijoita kun väistävät. Sain ihmetteleviä kommentteja mm. että en ole oppinut kohteliaita tapoja. En muista että kotona tai koulussa olisi puhuttu tästä tavasta.
        Koulussa kuitenkin oli liikennekasvatusta.

        Höpö höpö, ei ole mikään tapa.
        Itse annan tietä siten että pysähdyn lähelle suojatietä ja päästän jalankulkijan, yli toisinaan varsinkin kun kyseessä lapsia hidastan liiotellun aikaisin ja pysähdyn selvästi kauemmaksi, noissa tilanteissa tulee monesti kiitokset.
        Eli kiitokset tulee erikoisesta huomioimisesta.
        Esim. 2 lastenrattaita työntävää rouvaa joilla isommat lapset pyörien kanssa, kiitokset tuli kun annoin selvän singnaalin että päästän turvallisesti suojatien yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei autokoulussa opeteta, että kun olet jalankulkijana muista kättä heilauttaa, jos satut saman päivän aikana yli pääsemään

        Tulkaa Poriin niin kädenheiluttajille autoilijat näyttää keskisormea ja näyttävät käsillään, että hopi, hopi yli nyt, eikä siellä hidastella ja heilutella.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole koskaan heilauttanut kättä kun ylitän suojatietä. Olen jo 70 v. En edes katso ketä on kuskeina. Ja vasta pari vuotta sitten kuulin että on tapana kiittää autoilijoita kun väistävät. Sain ihmetteleviä kommentteja mm. että en ole oppinut kohteliaita tapoja. En muista että kotona tai koulussa olisi puhuttu tästä tavasta.
        Koulussa kuitenkin oli liikennekasvatusta.

        Tämä 70 vuotias ei ole ollut koulussa kaikkina päivinä tai ei ole mamma ja paappa opettanut käytöstapoja! Jos ei ymmärrä kiittää suojatiellä!


    • Anonyymi

      Mä ainakin kiitän heilauttamalla kättä ja hymyilen samalla. Likimain aina saan autoilijalta vastaan hymyn ja käden heilautuksen. Pidän tuota käden heilautusta lähinnä kohteliaisuutena. Paljon kivempi käden heilautus on, kuin myrtsi "minä itse aamuliikenteessä - ilme".

      • Anonyymi

        Todella, joka ikinen kerta kun olen kiittänyt kuskia käden heilautuksella siitä että pysähtyi ja pääsin suojatien yli enempää odottelematta niin kuski nyökkää tai ainakin hymy on naamalla. Kohta olen seitenkymppinen nainen. Eräs kyllä kertoi että hän on seisonut suojatien kohdalla eikä ole aikomustakaan mennä yli koska vaan karkkia otti taskusta niin auto pysähtyi antamaan tietä . No tämä tuttavani lähti kiitoksena kadun yli ja käden heilautus kuskille . Kuski hymyili vastaan. Tuli vähän ajateltua pidempi kauppareissu kuulema...


    • Anonyymi

      Jos minä heilautan kättäni, niin en minä kiitä vaan tervehdin. Miksi ymmärretään kaikki väärin?

      • Anonyymi

        Miksi sinulla on käsi nyrkissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinulla on käsi nyrkissä?

        Kumpi käsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpi käsi?

        Vasen.


    • Anonyymi

      Sama häiritsee. Luulevatko olevansa jotenkin erityisiä kun autoilija vain noudattaa liikennesääntöjä?

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tätä käytetään Amerikoissa koulutuksessa jalankulkijakorttia ajettaessa.


    • Anonyymi

      Kiittäminen kuuluu sivistykseen. Oletko joskus kuullut termin 'sivistyneisyys'? Ai et? No en uskonutkaan.

      • Anonyymi

        Mutta miksi pitää kiittää jos autoilija noudattaa liikenne sääntöjä


    • Anonyymi

      Jalankulkija jos on suojatien välittömässä läheisyydessä niin silloin tuolle pitää antaa esteetön kulku. Jos se on esimerkiksi 2 metrin tai 2000 kilometrin päässä suojatiestä niin ei sitä silloin tarvi väistää. Sen oma syy jos heittäytyy kauempaa kuin suojatien välittömästä läheisyydestä auton eteen.

      Kaupungissahan näkee noita jotka pistää ihan juoksuksi kun näkee että vihreä palaa. Mutta ei näille tarvi LAIN mukaan antaa elin tilaa.
      Kylki vähintään kylki eteen...mielluummin ajaa ylitte.

      • Anonyymi

        Jalankulkijan tulee antaa kedellä merkki ylitysaikeestaan.
        Kun jalankulkija seisoo suojatien alkupäässä käsi ylhäällä, on hänelle annettava tietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijan tulee antaa kedellä merkki ylitysaikeestaan.
        Kun jalankulkija seisoo suojatien alkupäässä käsi ylhäällä, on hänelle annettava tietä.

        Joo noin mäkin sen olen ymmärtänyt. Jos käsi ei nouse niin en mää ainakaan hiljennä.


      • Anonyymi

        Laki ei ole mikään lupa autoilijan metsästää jalankulkijoita, ja lupa murhata ihmisiä.


      • Anonyymi

        Metrimäärät ovat huuhaata.
        Kuten itsekkin mainitsit tulee antaa esteetön kulku, jos nuori kaveri kävelee reippaasti tai jopa juoksee on etäisyys pidempi kuin rollaattorilla kulkeva vanhus.
        Pointti on että jalankulkijan ei tarvitse väistää autoa, eli jalankulkija lähtee tien vastakkaiselta puolelta liikkeelle niin mikään ei pakota autoa pysähtymään suojatielle vaikka jalankulkija on jo suojatiellä, ei kuitenkaan kerkeä kulkea kaistan yli ennenkuin olen ylittänyt jo suojatien autolla.

        Eli metrimääriä ei ole on vain määritelmä esteetön kulku.


      • Anonyymi

        Oulussa poliisit ruukaavat ajaa suojatien ylittävien yli, niin että uhri lentää 5 m pusikkoon.
        Mitäpä sitä antamaan elinaikaa tuollaisille rikollisille, jotka ilkeävät suojatietä käyttää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo noin mäkin sen olen ymmärtänyt. Jos käsi ei nouse niin en mää ainakaan hiljennä.

        Sää ootki ihan kohomo!


    • Ei tarvitse kiittää, mutta saa. Eihän kaupan kassaakaan tarvitse kiittää siitä, että hän tekee työnsä josta saa (pientä) palkkaa, mutta se on hyvä tapa.

      • Anonyymi

        Tässä tapauksessa "kaupan kassa" yrittää tervehtimällä asettua samaan asemaan "toimarin" kanssa. Ymmärtänet yskän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tapauksessa "kaupan kassa" yrittää tervehtimällä asettua samaan asemaan "toimarin" kanssa. Ymmärtänet yskän.

        En ymmärrä yskää, minkä takia kohteliaat tavat ovat joku ongelma.


      • Anonyymi

        Ei autoilija ole töissä
        , ajaa isoa katumaasturia, puhuu kännykkään. Ei edes huomaa muita


    • Anonyymi

      Onneksi liikenteessä ei tunteet vaikuta.

    • Anonyymi

      Suojatielle lähestyessä jotkut autoillijat ovat ylivarovaisia, pysähtyen kun jalankulkija on vielä 10-20 metrin päässä suojatiestä, kävelemässä sinne päin.

      Toiset autoilijat alkavat kaasutella ja rynnätä suojatielle ennen kuin jalankulkija on päässyt kadun yli perille asti vielä. Kuin tarkoitus olisi ajella kantapäille. Joskus on käynyt mielessä, pitäisikö seurata autoilijaa marketin pihaan, repiä hytistä ulos, ja ladata sellainen tälli päähän, että varmasti tuntuu.

      • Anonyymi

        Tunne on molemmin puolinen. Joskus oon vieny auton parkkiin ja vetänyt jalankulkijaa reilusti turpiin.

        Vittu mitä luusereita suurin osa. Ei mitään vastutusta itkevät kuin pikkulapset kun saavat vähän nyrkkiä. Todella säälittäviä tapauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunne on molemmin puolinen. Joskus oon vieny auton parkkiin ja vetänyt jalankulkijaa reilusti turpiin.

        Vittu mitä luusereita suurin osa. Ei mitään vastutusta itkevät kuin pikkulapset kun saavat vähän nyrkkiä. Todella säälittäviä tapauksia.

        Minä vetäsin taasen autoilijaa turpiin kun hän ajoi päälleni kävellessäni suojatiellä. Poliisi sitten väitti jotta minun jalankulkijan pitäisi antaa autoilijalle tilaa vaikka "kyrpä" näki selvästi puoliautoa olevan suojatien päällä.

        Vetäsen jatkossakin teitä autolijoita turpiin sanokoon Pasterstein mitä vaan !


    • Anonyymi

      >>Ärsyttävää kun nykyään näkee jalankulkijoiden kiittävän
      erikseen kun auto pysähtyy suojatien eteen.>>

      Tuossa on kyllä ihan oma rytmityksensä, että kuinka autot ja jalankulkijat vuorotellen menevät risteyksessä.
      Toinen autoilija tuikkaa vielä aika pienestäkin välistä menemään, mutta ei silti mitenkään estä jalankulkijan menoakaan. Autoilija ei sikäli riko liikennesääntöjä.

      Varsinkin loskasäällä, lumipyryssä ja pimeässä jalankulkija ehkä ilostuu, kun autoilija jättääkin reilusti aikaa ja tilaa jalankulkijan mennä. Siksi niitä kiitosmoikkauksia saattaa nähdä.

      Kokonaan oma numeronsa ovat kiitoksia KERJÄÄVÄT autoilijat. Sellaiset sosialidemokraatit pysäyttävät koko ajotien, kun näkevät 20...30 m päässä jonkun olevan tulossa suojatietä kohden.
      Siihen jääädään istumaan ratin takana kuin tatti, ja varrotaan kiitosheilautusta.

    • Anonyymi

      Suojatiellä ei tarvitse kiittää. missään tai mistään ei tarvitse kiittää, mutta KOHTELIASIIN TAPOIHIN SE KUULUU!

      Onnellinen mutta KIITTÄMÄTÖN Nato-suomalainen?

    • Anonyymi

      Naitä AINA varmuuden vuoksi keskaria suojatien eteen pysähtyneelle autoilijalle.

      Oppii oleen.

    • Anonyymi

      Mitä se maksaa kenellekään , jos jalankulkija haluaa kiittää. Kai tämänkin joku kääntää persujen juonitteluksi tai kommunistien hyökkäykseksi.

      • Anonyymi

        Fillarikommarit ovatkin sitten jo oma lukunsa.


    • Anonyymi

      Aina kiilaan autolla pieniinkin rakoihin jalankulkijoiden eteen. Niillä on aikaa odotella, kun ovat valmiiksi jalkeillakin jo.

      Autoilijoilla näissä tilanteissa kiire on omiin töihinsä ja harrastuksiinsa.

    • Anonyymi

      Sen kyllä ymmärrän hyvin, että moni pyöräilijä heilauttaa kättä kun autoilija antaa suojatiellä heille tietä. Syytä onkin, sillä autoilla ei monesti ole väistämisvelvollisuutta (eli kun eivät ole risteyksessä/ liikenneympyrässä kääntymässä tai liikennemerkki ei osoita väistämisvelvollisuutta). Monelle tämä tuntuu edelleen olevan epäselvää, niin pyöräilijälle kuin autoilijallekin.

      Itselleni sattui kerran autoillessa niin, että pyöräilijä vatkasi menemään samaan suuntaan tien vastakkaisella puolella pyörätiellä lähestyessäni suojatietä. Hän huomasi minut, kiristi polkemistaan, oikaisi viherkaistan puurivin välistä vinosti suojatielle ja hyppäsi vauhdissa keskikorokkeen kohdalla satulasta. Eihän siinä autoilijana voinut muuta kuin jarruttaa pikaisesti ja paina tööttiä kun kaveri rynnisti eteen. Taustapeilistä katsoin, että ystävällinen pyöräilijä jäi vielä kiivaasti huitomaan kädellään perääni.

    • Anonyymi

      Eikös juuri uutisissa ollu ,että auto jäi suojatien eteen odottamaan jalankulkiaa , muutta toisen kaistan auto ei odottanutkaan En muista miten siinä kävi Ei kuitenkaan ollut tuo ainoa kerta Noita tapahtuu todella usein Eli kyllä minä ainakin kiitän suojatietä ylittäessäni autoiliaa

    • Anonyymi

      Käden heilautus ei välttämättä ole kiitos, vaan merkki autoilijalle siitä, että jalankulkija aikoo ylittää suojatien. Ettei käy niin, että autoilija starttaa eteenpäin, koska jalankulkija seisoo.

      • Anonyymi

        Aivan outo tämä että heilauttaisi kättään merkiksi suojatien ylitykselleen!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan outo tämä että heilauttaisi kättään merkiksi suojatien ylitykselleen!!!

        Muistaakseni jokin autokoulun opettaja tai muu liikenneguru antoi neuvoksi, jottei tule väärinymmärrystä. Tosin tämä oli vanhan lain aikana, ei tältä vuodelta.


    • Anonyymi

      Kohteliaisuus liikenteessä on sitä, että jokainen noudattaa liikennesääntöjä ja menee silloin, kun on hänen vuoronsa. Päivittän näkee törkeyksiä, jossa autoilija pysäyttää liikenteen antaakseen tietä väistämisvelvolliselle pyöräilijälle.

      • Anonyymi

        Törkeys on kova sana, mutta on tuo aika epäkohteliasta muita autoilijoita kohtaan.


      • Anonyymi

        Niinpä On paljon niitäkin jotka varovat kaikkea ja siksi liikkuminen/liikenne vaikeutuu...


      • Anonyymi

        Ajatelkaa, jos normaalissa kaupunkiliikenteessä autoilijat alkaisivat viittilöimään toisille että mene-mene-nyt. Olisiko se kohteliaisuutta?


    • Anonyymi

      Paitsi jos on valollinen suojatie niin valot määrää kumpi saa mennä ja kumpi ei.

      • Anonyymi

        Ei silloinkaan mikään estä tervehtimästä autoilijaa.


    • Anonyymi

      Kiusallisimpia on ne jalankulkijat, jotka ensin päättäväisen näköisesti lähestyvät suojatietä mutta kaksi askelta ennen sille astumistaan pysähtyvät ja alkavat tähyillä taivaalle tms. tyyliin "en minä mihinkään ole menossa".

      • Anonyymi

        Siihen heillä on oikeus vapaassa maassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen heillä on oikeus vapaassa maassa.

        On toki kaikenlaisia oikeuksia vapaassa maassa, mutta juuri tuo käytös ei paranna liikenteen sujuvuutta ja yhteispeliä.


    • Anonyymi

      Kyllä täällä kehitetään KAIKESTA ONGELMA!!
      Onko joku osa jäänyt kehityksestä vajaaksi, vai miksi kanssakulkijoiden huomioiminen ystävällisellä eleellä on joillekin täyttää tuskaa??
      Aika kylmä täytyy ihmisen olla jos kaikkea pidetään itselle kuuluvana oikeutena, " paskaaks muista kun " MINÄ OLEN TÄSSÄ PILKKUA VIILAAMASSA " Jos jossain lukee ettei sitä tarvitse tehdä niin MINÄHÄN EN TEE!!
      Varmaan hapan ilme naamalla koko tien ylityksen ajan muutenkin.
      Kyllä on ystävällisyys kortilla joillain nykyään.
      Minkähänlaista kohtelua saat takaisin kun olet vanha, jos tuota mantraa vielä jälkeläisilles hoet.

    • Anonyymi

      Tämä on se itseään täynnä olevien palsta. Täällä on päivittäin "minä olen aina oikeassa" kokoontumisajot 😆

    • Anonyymi

      Nimestään huolimatta suojatie on vaarallinen. Monikaistaisella tiellä täytyy aina muistaa katsella ympärilleen myös ensimmäisen pysähtyneen auton ohittaessa, tätä tulisi painottaa varsinkin lapsille. Liian usein itsekin ollut siinä tilanteessa, että pysähtyneen auton takaa sujahtaa joku ääliö.

    • Anonyymi

      Olen sitä mieltä, että tämä kädenheilautus kannattaa tehdä jo ennen kuin auto pysähtyy, jotta autoilija tajuaa edes pysähtyä. Aivan liikaa näkee sitä, että autoilijat kaahaavat suojatielle, vaikka näkevät että joku on kohta menossa yli. 50% käyttäytyy ihan OK, mutta mutta loput ovat kaahareita, valitettavasti.

    • Anonyymi

      Pidä vajukki vaan kiinni oikeuksistasi tuskin pajoo lämmittää ku makaa sairaalas vaikka oikees olikin

    • Anonyymi

      No niin, siinä meni sekin kiittelyn mahis. Saako harjattua kieltään sitten näyttää ohi posotteleville.
      >ville.

    • Anonyymi

      Kyllä kiitän jos auto pysähtyy. Pieni ele, mutta hyvä mieli. Kyllä voi otta toinen toista huomion ja olla kojyelias ja ydtävällinen molimman puolin.

    • Anonyymi

      Suomalaisten jurous yllätti kyllä minut, kun maailmalta palailin muutaman vuosikymmenen jälkeen. Kasvot vakavat kuin venakolla konsanaan, tuppisuuna ollaan, ovia ei osata muille avata small talkista puhumattakaan.

      • Anonyymi

        Tuo on nyt taas sellaista täysin paskaa yleistystä, kyllä muutkin ovat asuneet ulkomailla ja matkustelleet ja ei se kohtelu ole aina parasta, itse siihen kokemukseen voi tosin vaikuttaa, jos ei odota, että availlaan ovia kuin kuninkaalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on nyt taas sellaista täysin paskaa yleistystä, kyllä muutkin ovat asuneet ulkomailla ja matkustelleet ja ei se kohtelu ole aina parasta, itse siihen kokemukseen voi tosin vaikuttaa, jos ei odota, että availlaan ovia kuin kuninkaalle.

        Ovien avaus on kohteliasta naisille iästä riippumatta ja itseään vanhemmille ihmisille. Missäs tynnyrissä, vai Vantaan Vierikkoviidakossako sitä on kasvettu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovien avaus on kohteliasta naisille iästä riippumatta ja itseään vanhemmille ihmisille. Missäs tynnyrissä, vai Vantaan Vierikkoviidakossako sitä on kasvettu?

        Kommenttini pointti oli yleistyksessä, olen itse jo lapsesta asti ollut kohtelias ja availlut ovia kaikille, iästä tai sukupuolesta riippumatta. En vain ole itse odottanut sitä keneltäkään, koska en milloinkaan tiedä missä kunnossa joku ihminen on, voi olla vaikka selkävaivan takia juuri ja juuri jaloillaan.


    • Anonyymi

      Täytyy sanoa, että aloittajalla on isot ongelmat jos menee säännöt sekaisin yleisestä kohteliaisuudesta. Kannattaisi varmaan siirtyä julkisiin tai fillariin. Niin ja höllää vähän sitä pipoa, elämä on siten paljon helpompaa.

    • Anonyymi

      Ei tarvitse, ei. Se on silti usein ihan mukava ele.

      • Anonyymi

        kun häneltä pääsee pieru.


      • Anonyymi

        Kiitätkö autoilijana muita autoja, jotka eivät kolmion takaa tule päällesi? Sekin on mukava ele.


    • Anonyymi

      Pyräilijät vittuun tai kylkeen kun eivät osaa sääntöjä.En välitä yhtään pyöröilijöistä enään,eiku linku väliin niin oppivat kumpaa kiilata !

      • Anonyymi

        minä kiitän autojakin kun pysähtyvät stp merkin taakse kun ajan päätietä


    • Anonyymi

      Se on mukava ele. Mutta samalla logiikalla autoilijoiden tulisi myös kiittää moikkaamalla muita autoja, jotka odottavat kiltisti kolmion takana ennen isommalle tielle tulemista, sitä etteivät tule päälle!

      • Anonyymi

        Taitaa taas autottomia vituttaa, kun juhannus ei eroa mitenkään muista viikonlopuista paitsi, että Alko on lauantaina kiinni, samoin kantakapakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa taas autottomia vituttaa, kun juhannus ei eroa mitenkään muista viikonlopuista paitsi, että Alko on lauantaina kiinni, samoin kantakapakka.

        Eihän se juhannus pottutohtorillakaan eroa millään tavalla arki-illoista ja -viikonlopuista, jotka kuluvat perunaämpäreiden kanssa soheltaessa, kun ei muuta makuuhuoneen sängyssä ole.
        Sääliksi käy, kun tohtori joutuu pottujen kanssa nukkumaan.
        Se on tarkkaa työtä pottujen kasvulämpötilojen mittailu ja niistä väitöskirjan vääntäminen.


    • Anonyymi

      Mitä tässä sitten pitäisi tehdä sen kädenheilutuksen kanssa, jos aina joku loukkaantuu? Teki sitten ihan miten vain. Eilen kiitin sen takia, koska 10 autoa ei päästänyt ja vasta se yhdestoista päästi.

      • Anonyymi

        Kivaltahan se tuntuu, varsinkin saada heilautus joltakin pikku-koululaiselta. Ajattelen aina, että onpa fiksu lapsi, seuraa liikennettä eikä tuijota kännykkää.


      • Anonyymi

        Pidä pientä retkikirvestä mukanasi ja heilauta sitä aina kun haluat ja ehkä jopa saat tenylitysvuoron.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidä pientä retkikirvestä mukanasi ja heilauta sitä aina kun haluat ja ehkä jopa saat tenylitysvuoron.

        Kaupungilla ei saa käppäillä retkikirvestä heilutellen.


    • Anonyymi

      Suojatielläkin saattaa joku ajaa peili hipoen autolla ohi jos vaikka kävelytyyli ärsyttää, mutta autoilija tuntee että hän on alueen kingi, kun on kallis ja iso autokin.

    • Anonyymi

      Eipä kestä kiittää.

    • Anonyymi

      Pyörän kanssa saa odotella kyllä pitkään ennen kuin tulee kiitoksen aihetta.

    • Anonyymi

      Järjen käyttö liikenteessä on suotavaa
      kaikilla osapuolilla, myös pyöräilijöillä.
      Vaikka kuinka ollaan maailmaa pelastamassa.

    • Anonyymi

      Kokeilkaapa Vaasassa, siellä jalankulkija väistää autoilijaa suojatiellä, tai sitten kuolee. Käytiin muutama vuosi sitten siellä sukuloimassa, kerroin että mennään kävelylle, sain heti varoituksen tuosta. Paikkansa piti, olin suojatietä ylittämässä ja jo puolivälissä kun auto tuli kovaa vauhtia, eikä tippaakaan hiljentänyt, joten jouduin pysähtymään, muuten olisin jäänyt alle.

    • Anonyymi

      Jos menen suojatielle niin kyllä autot on tähän mennessä pysänneet ainakin eikä ajaneet yli. Väittäisin että jos meinaat jatkuvasti jäädä auton alle on siinä omassa liikenne käyttäytymisessäsi jotain vikaa. En myöskään ryntää juosten talon takaa täysillä auton eteen tai jää siihen arpomaan niin kauaksi aikaa että on epäselvää kumpi siitä menee. Eniten autoilijana ärsyttää ihmiset jotka seisoo suojatiemerkin vieressä ja he ehtisivät vaikka ryömien yli mutta lähtevät sitten vasta kun olen kohdalla. En ymmärrä minkä ihmeen takia kun he olisivat ehtineet. Miksi jäätte tönkkönä tönöttämään ja tuijottamaan sitä liikenteen ainoaa autoa? Pyörällä ei ole myöskään oikeutta tulla talon tai puiden takaa 50kmh suojatielle ja sitten puistaa nyrkkiä autoilijalle joka ei ehtinyt millisekunnissa reagoimaan. Luuletteko että autolija pysää risteyksessä ja nousee ulos autosta katsomaan että tulisiko joku sekopää sieltä tällä kertaa. Vähän omaa järkeä voi käyttää jos sellaista on. Autoilijoilla näyttää monella olevan kaasupoljin hukassa ja uskotaan siihen oman auton mittariin ja ajellaan sen mukaan. Millä tahansa kännykällä pystyy nykyään tarkistamaan oikean nopeuden. Autoiljoissa ärsyttää eniten se että tullaan hidastamaan liikennettä tahallaan valtatielle ja kun kaupungissa on kolme autoa jonossa on jo ruuhka ja liikutaan kävelyvauhtia. Mikä teitä vaivaa painakaa sitä vitun kaasua!

    • Anonyymi

      Ei muuta kuin ajakaa päälle kaaus pohjaa. Sotähän tämä uusi hallituksen äärioikeistalaisuus haluaa.

      Puukot,a stalot ja talla pohjaan.

      Oulusta on Tynkkysen kera leviämässä suomeen.

      Nyt vaan pitää olla mukana välineet puolustamisee, kun syyttömiä isketään.
      Eikö näitä voi iskeä, jotka kiihoittvat pahoihin tekoihin.

    • Anonyymi

      Ei missään muuallakaan tarvitse kiittää. Mikään laki ei siihen velvota.

    • Anonyymi

      Joskus olen morjestanut kun autoilija on pysähtynyt ennen suojatietä ennen kuin olen ehtinyt jalallani astua suojatielle , hänen ei lain mukaan kuuluisi tuolloin vielä pysähtyä.
      Kaunis ele mutta kiireellisten kuuluu mennä kun siihen on oikeus ja jalankulkija ei siitä voi pahoittaa mieltään. Ei voi vaatia autoilijaa,mp:tä tai pyöräilijää pysähtymään ennen aikojaan.

      • Anonyymi

        Tieliikennelaki sanoo, että jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku. "Valmistautuu menemään" on aika laaja käsite, mutta kyllä tuo minusta velvoittaa autoilijan hidastamaan ja pysähtymään jo ennen kuin jalankulkija astuu suojatielle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki sanoo, että jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku. "Valmistautuu menemään" on aika laaja käsite, mutta kyllä tuo minusta velvoittaa autoilijan hidastamaan ja pysähtymään jo ennen kuin jalankulkija astuu suojatielle.

        Älä jaksa vääntää.
        Jos jalankulkija kävelee suojatietä kohti 10m täässä niin takuulla ei lain mukaan tarvitse pysähtyä.
        Sama tilanne jos astuu suojatielle vastaantulevien puolelta, ei kerkeä alle jos ei laita juoksuksi.

        Eli suomennettuna, jalankulkija ei tarvitse hidastaa kävelyä tai pysähtyä, kun tuo toteutuu niin jalankulkijalle on annettu esteetön kulku.


      • Anonyymi

        SUOJATIE!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä jaksa vääntää.
        Jos jalankulkija kävelee suojatietä kohti 10m täässä niin takuulla ei lain mukaan tarvitse pysähtyä.
        Sama tilanne jos astuu suojatielle vastaantulevien puolelta, ei kerkeä alle jos ei laita juoksuksi.

        Eli suomennettuna, jalankulkija ei tarvitse hidastaa kävelyä tai pysähtyä, kun tuo toteutuu niin jalankulkijalle on annettu esteetön kulku.

        Ei tuossa puhuttu 10 metristä mitään.

        Vaikka jalakulkija astuisi suojatielle vastaantulevien puolelta niin autoilijan on annettava tietä, ellei välissä ole keskikoroke tai useampi kaista.


    • Anonyymi

      Mielestäni tuota ääliömäistä väistösääntöä tulisi muuttaa, siten että jalankulkija on aina velvollinen väistämään, v--uttaa kun kaltaisesi siiderivalaat lyllertävät eteen, pelkkä tienylitys vaatii teiltä läskeiltä kolme hengähdystaukoa ja v--usti aikaa. Pitäis olla oikeus ajaa yli.

    • Anonyymi

      Valmistautuu jo sanana tarkoittaa rauhallisuutta, suunnitelmallisuutta. Suojatielle ei siis sännätä pyörällä tai skuutilla tai juosten. Se on päähänpisto ja sellaiset liikenteessä ovat riskejä. Autoilevana ainakin itselleni tervehtiminen, nyökkääminen kiitokseksi on vain autoilijoiden tapa jota teen sitten myös jalankulkijana tai pyöräillessä.

    • Anonyymi

      Tykkään aina kiittää kun mun päälle ei ajeta autolla.

    • Anonyymi

      Käytöstavat ja sivistys ärsyttävät, kun itsellä ei ole.

    • Anonyymi

      YKS VÄHEMMÄN MYYRMÄKI RULES👍👍👍👍

    • Anonyymi

      Oulussa poliisit ajoivat maijalla naisen yli, joka oli juuri ylittämässä loppupätkää suojatiestä.
      Nainen lensi 5 m poliisiauton törmättyä häneen.
      Ei suojatielle saa mennä! Poliisit tappaa!

      • Anonyymi

        Samanlaista menoa Kuopiossa!


    • Anonyymi

      Ei tarvii, mutta saa kiittää. Jotain hyviä asioita saa olla.

    • Anonyymi

      No jos kerran kiittävät niin siitä vaan minun puolesta! Mutta vois vähän kyllä skarpata

    • Anonyymi

      Se on kiitos siitä että noudattaa liikennesääntöjä. Suojatiellä on käänny valitettavasti ihmisiä auton alle, jotka eivät ole noudattanu liikennesääntöjä

    • Anonyymi

      Huomaa, että nainen on kirjoittamassa... ei kukaan mies noin valittaisi :D

    • Anonyymi

      Meneppä helsinkiin tillustaan vittu se ole edes itsestään selvää että pysähtyy suojatien eteen vaikka palaisi punainen valo ja oikeuksistaan kiinnipitäminen ei paljon hyödytä jos seuraava paikka on puupalttoo hautuumaalla

    • Sehän on vain kohteliasta, missä ongelma?

    • Anonyymi

      En ainakaan ite kiittele tai ota mitään kontaktia. Olen nainen. Joskus pysäyttäjissä on perseen tuijottajia. Näille pitäisi sitten joidenkin mukaan alkaa vielä moikkailla. Juuust.

      Neutraalisti ja turisti-ilmeellä paras. Käyttäydyn tosiaan kuin auto olisi roboauto ilman ajajaa: vähän saatan hymynkareen päästää ja auton nokkaa kohti katsoa. Mitään katsekontakteja kuskeihin, hyh, ei koskaan. (Olen myös todella raju introvertti, mikä kai tulikin jo selväksi....)

      • Anonyymi
        UUSI

        Eihän kukaan käske perseen tuijottajille moikkailla. Mutta kun et etukäteen tiedä kuka ehkä tuijottelee (se onnistuu vasta ns. perääsi), niin et sitten tervehdi ketään? Aika reilua.


    • Anonyymi

      Polkupyöräilijät on ottaneet tavakseen ajaa suojatien yli auton eteen.

    • Anonyymi

      entisenä vaihteellisen auton omistajana ja nykyisenä automaattivaihteisen auton omistajana tiedän kertoa, että suojatiellä kulkijoille tien antaminen on helpottunut kummasti. tuli sitä ennenkin pysähdyttyä mutta aina se vaihdekepin räpellys ja luistatus jokseenkin kypsytti suojatien käyttäjän takia. nyt se on niin helppoa antaa tietä, siirtää vain toista jalkaansa hetkeksi 10 cm kaasupolkimelta jarrupolkimelle, ja hetken päästä taas 10 cm toiselle polkimelle. tässä maassa kun tehtaillaan erilaisia jonninjoutavia lakeja, rajoituksia ja kieltoja muutenkin niin vaihteelliset autot pitäisi kieltää ennen kun aletaan "ammattiloukkaantumaan" jostain tervehtimisen tarpeen vaivaannuttavasta tunteesta suojatien suunnalla.

    • Anonyymi

      Heilautan usein kättä stadissa kiitokseksi ja pohjanmaalla etusormea kiroukseksi kaahareille.

    • Anonyymi

      Jalankulkijana heilautan kättä lajitoverilleni auton ratissa siksi, että olen reagoinut tilanteeseen ja ymmärtänyt. Ei sen kummempaa.

    • Anonyymi

      Eiköhän kaikki tiedä ettei tuossa tilanteessa kenenkään ketään tarvitse kiitellä. Mutta sallittua se kyllä on. Enemmän ottaa päähän autoilijat jotka jää pyöräilijää odottelemaan vaikka saisivat mennä. Ja pysähtyvät ilman minkäänlaista elekieltä aikomuksistaan. Tämä tapa hidastaa turhaan liikennettä.
      Tietysti tuossakin on parempi pysähtyä jos ei ole varma kummalla on etuajo-oikeus. Noin pyöräilijän kannalta katsoen.

    • Anonyymi

      Isot on murheet..

    • Anonyymi
      UUSI

      Syy kiitokseen syntyy siitä että joku vielä väistää . Sehän on turhaa sillä mustelmat jäävät aina jalan tai pyörällä liikkuvalle .

      • Anonyymi
        UUSI

        Siis kumpi on mielestäsi turhaa: kiittäminen vai väistäminen?


    • Anonyymi
      UUSI

      Voi kauheeta mikä huvittava älämölö aloituksen aiheesta!!!
      Keneltä se on pois jos joku heilauttaa lapaansa suojatiellä autoilijalle ja usein vielä aiheesta,,,

    • Anonyymi
      UUSI

      Kyllä kannattaa kiittää, jos jollakin tavoin vielä onnistuu ylittämään hengissä suojatien!

    • Anonyymi
      UUSI

      Näytän aina keskaria....varmuuden vuoks...🤣🤣🤣

    • Anonyymi
      UUSI

      Kiitos ja kiittäminen kuuluu hyviin tapoihin. Ei ole sulta pois!

    • UUSI

      Vaikeaa olisi elää ja olla jos jopa tällainenkin voi noin paljon ärsyttää!?🫣

    • Anonyymi
      UUSI

      SUOLI24 sivystoilla mielensäpahoittajia riittää,,,

    • Anonyymi
      UUSI

      Ihmiset jotka kiittävät huomioidaan paremmin. Usein kyllä autoilijakin voisi vaan painaa kaasua, sillä saattaa hyvinkin keretä ennen jalankulkijaa. Ehkä se kiitos tulee siitä, ettei autoilija hoppuillut.

    • Anonyymi
      UUSI

      Onko se keneltäkään pois jos kiität oven avaajaa,,,

    • Anonyymi
      UUSI

      Kyllä kävelijän kuuluu olla kiitollinen kun auto ei ajanut yli tällä kertaa.

    • Anonyymi
      UUSI

      Keski-ikäiset spandexpyöräilijät kiittää nyrkkiä heiluttamalla ja mulkoilemalla kun isket jarrut pohjaan ennen suojatietä. Aika monella tapana sotkee täydellä nopeudella suojatien jatkeelle joten siinä se onkin temppu, et saa sen auton stoppaan. Se on väärä käsitys, ettei fillarilla pitäis noudattaa riittävää varovaisuutta suojatien jatkeelle ajettaessa.

      Jos sitten ehdit jo suojatien eli pyörätien jatkeen päälle, spandexheebo vetää jarrut lukkoon täydestä vauhdista ja voi voi sitä pahaa oloa eli huutoa ja mesomista kun spandexspede luulee, että autoilija on loukannut hänen oikeuksia.

      • Anonyymi
        UUSI

        Tolloja riittää liikenteessä oli sitten autoilija, kävelijä tai sitten pyöräilijä,,,
        Ei pidä yleistää!


    • Anonyymi
      UUSI

      Miten tänne Suomeen tuli hölmö muutos että auto väistää eikä pyörä. Pyörä väistää on ollut käytäntö viimeiset 100 vuotta. Todella törkeää käytöstä että yksi pyöräilijä pysäyttää sadan auton letkan.

      • Anonyymi
        UUSI

        Todella törkeää käytöstä että jotkut autoilijat on ylimielisiä eivätkä noudata liikennesääntöjä,,,


      • Anonyymi
        UUSI

        Rekan telipyörien alta voi peräänkuuluttaa oikeuksiaan, jos haluaa ja ehtii.


    • Anonyymi
      UUSI

      Salon lipputankokin tietää mitä jäi tekemättä. Mieluummin käden nostan kuin hyväuskoisena menen tielle tuleen makaamaan kaikkien tulijoiden vaatiessa pääsyä ilman syytä. Jäädä nyt kakkoseksi omassa maassa.

    • Anonyymi
      UUSI

      Hitleriltä jäi työ kesken kun katsoo nykymenoa Euroopassa.

    • Anonyymi
      UUSI

      Suojatiellä ei saa ajaa pyörällä ,on silloin väistämisvelvollinen meille autoilijoille.Autoilijoiden oikeuksia lisättävä !

      • Anonyymi
        UUSI

        Suojatiellä saa ajaa pyörällä, ja autoilijoiden on väistettävä jos ovat risteyksessä kääntymässä tai liikennemerkki osoittaa heille väistämisvelvollisuutta (kärkikolmio, stop-merkki tai uusi pyörätien jatke -merkki). Muussa tapauksessa pyöräilijä väistää.


    • Anonyymi
      UUSI

      Ärsyyntyä voi tietenkin melkein mistä vain ;
      Tämän kaltaisen ”kiihtymisen” voisi kyllä jättää väliin !
      Hyvää käytöstähän tuo käden heilautus osoittaa,eikä vaikeuta liikennettä mitenkään.
      Päinvastoin !👍

    • Anonyymi
      UUSI

      Naisista osa heilauttaa kättä kiitokseksi.
      Ärsyttävimpiä moukkia ovat nuorehkot naiset, jotka ajelevat päivällä isolla katumaasturilla röyhkeästi , sivuilleen vilkaisematta kuin ravihevonen.

      • Anonyymi
        UUSI

        Moni nainen ajaa kykyihinsä nähden aivan liian isolla autolla. Möhköautoilla (koko ja painoraja) ajamiseen tulisi vaatia erillinen ajokoe ja ajokorttiin merkintä ajo-oikeudesta.


      • Anonyymi
        UUSI

        Nainenhan ei osaa painaa jarrua, jos tulee esim ahdas paikka. Kaula vain venyy mutta nopeus ei laske.


    • Anonyymi
      UUSI

      Tää ketju on hauska.

      Täysin samaa mieltä olen tästä:
      "Täytyy sanoa, että aloittajalla on isot ongelmat jos menee säännöt sekaisin yleisestä kohteliaisuudesta. Kannattaisi varmaan siirtyä julkisiin tai fillariin. Niin ja höllää vähän sitä pipoa, elämä on siten paljon helpompaa."

    • Anonyymi
      UUSI

      Säännöt???

    • Anonyymi
      UUSI

      "Pidä pientä retkikirvestä mukanasi ja heilauta sitä aina kun haluat ja ehkä jopa saat tienylitysvuoron."

      Kokeneena jalankulkijana pidän tuosta vinkistä.
      Otankin sen heti käyttööni.

    • Anonyymi
      UUSI

      "Käytöstavat ja sivistys ärsyttävät, kun itsellä ei ole."

      Osuva kommentti aloittajalle!

      Joskus harvoin minäkin kiitän kättä heilauttamalla.
      Silloin kun päälleni ei ajeta.

    • Anonyymi
      UUSI

      Ketjusta on poistettu 17 kädenheilautusta.

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      169
      2321
    2. Jos sinua kiinnostaa nainen

      tai olet miettinyt, niin ei minulla ole ollut ketään. Olen viettänyt hiljaista ja yksinäistä elämää. En ole "käynyt nais
      Ikävä
      59
      1615
    3. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      108
      1402
    4. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      50
      1309
    5. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      373
      1002
    6. Miksi toisille löytyy kumppani, mutta joillekin ei?

      Usein ihmettelee, miten helppoa joillekin on löytää seuraa. Jo nuoresta asti on kumppani vierellä ja jos tulee ero, vaih
      Sinkut
      146
      977
    7. Mikähän auttaisi kun kuIIi

      Seisoo kun lipputanko. PaIIien sitominen antaa voimakkaan orkun mikä jeesaa himoja hetkeksi, mutta se panetus tulee pian
      Ikävä
      73
      907
    8. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      56
      877
    9. Mitä siellä tapahtuu?

      Mitä ihmettä? Joku hyökkäys?
      Savonlinna
      19
      792
    10. Kuvaile omaa ulkonäköäsi

      Niin kaivattusi voi bongata sinut täältä.
      Ikävä
      59
      739
    Aihe