A604 Vaihteistoöljyn määrä

_MOPARISTI_

Moro vaan!
Tuossa olen ihmetellyt, että onkohan autossani liian vähän vaihteistoöljyä? Tähän laatikkoon menee MOPAR atf 4 öljyt.
Elikkä, kun katson tikkuun auton ollessa sammuksissa, tikku näyttää ihan hyvin öljyä, olisiko jossakin "warm" kohdalla. Mutta moottorin käydessä, ettei vielä edes ajettu, tikku näyttää tuskin mitään.
Montako litraa tuonne yleensä öljyä menee sitten? Pari kertaa olen vaihtanut öljyt ja laittanut sinne sellaiset 4 litraa. Kyseessä vaihteiston tyyppi 41TE (luultavasti).
Ja jos pitää laittaa litroissa enemmän, niin kuinka paljon? Ja tosiaan, mitä tikun pitäisi milloinkin näyttää? Vai onko mahdollista, että auton käydessä se öljyn väri jotenkin muttuu niin kirkkaaksi? Jota en kyllä usko.

6

2483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DGC

      Itse itseäni kopioiden:


      Öljyn olisi hyvä olla lämmintä, ainakin 10km ajettu.
      Moottori käymään
      Käy vaihdekaavio läpi kahteen kertaan niin että pidät pienen tauon joka pykälän kohdalla.
      Jätä vaihdet P:lle ja moottori käymään
      Kokeile vaihteiston öljypohjan lämpö kädellä. Jos kestää koskea, katso merkistä warm. Jos ei katso merkistä hot. Älä polta kättäsi! Katso samalla näkyykö vuotoja.
      Ja sitten tikusta katsomaan öljyjen tilanne. Pitää olla merkkien välillä, ei saa olla liian vähän eikä ainakaan liikaa. Pitäisi olla enemmän punaista kuin ruskeaa. Paperi auttaa arvioimaan väriä. Ei saa haista palaneelle mutta pitää haista tosi pahalle.


      Vaihteiston öjytilavuus on n. 9 litraa, en muista tarkkaan paljonko. Vaihdettaessa ei tule kaikkea ulos, luokkaa 4 litraa. Moparin oma öljy myydään gallonan purkissa eli vähän alle 4l. Ensin täytetään 4qt ja sitten katsellaan tikusta riittikö vai lisätäänkö vielä vähän.

      Kikkailemalla on mahdollista vaihtaa kaikki öljyt kerralla mutta amerikan foorumin isot pojat kertovat että Texacon baarissa on juteltu että näin ei kannata missään tapauksessa tehdä, ominaisuuksien muutos on liian dramaattinen ohjausjärjestelmän ymmärrettäväksi.

      • _MOPARISTI_

        Kiitos paljon!


    • 2245

      Ja tuo 10 kilometriä ei riitä alkuunkaan lootaöljyn lämmittämiseen. Korkeintaan siitä warm-alueesta voi silloin katsoa öljymäärän. Varman päälle kun pelaa, niin ajaa vähintään 25-30km ja sitten tarkistelee. Noin 4, litraa sinne tosiaan menee. Mulla mennyt yleensä se 4qt kanisteri ja sitten pikkupullosta puolet.
      Mites muuten "MOPARISTI" olet vaihtanut öljyt? Toivottavasti laatikon öljypohjan irroittamalla ja vaihtamalla samalla suodattimen, joka on melkeinpä tärkein osa tuolla laatikossa.

      • _MOPARISTI_

        Kyllähän se suodatinkin tuli vuosi sitten vaihdettua tuossa.. Kesällä vaan kun vuoti öljyt pihalle lauhuttimen letkuista, niin lisäsin siitä tikun putkesta.. sen 4 litraa, pitää varmaan lisätä vielä sitä öljyä, jos kerran menee vähän enemmän kuin 4 litraa.


      • DGC
        _MOPARISTI_ kirjoitti:

        Kyllähän se suodatinkin tuli vuosi sitten vaihdettua tuossa.. Kesällä vaan kun vuoti öljyt pihalle lauhuttimen letkuista, niin lisäsin siitä tikun putkesta.. sen 4 litraa, pitää varmaan lisätä vielä sitä öljyä, jos kerran menee vähän enemmän kuin 4 litraa.

        Vuotavasta jäähdyttimen putkesta on voinut tulla paljon enemmän ulos kuin öljypohjan irroittamisella. Itse asiassa se mainitsemani kikkailutapa vaihtaa kaikki öljyt perustuu tähän, pumpataan jäähdyttimen lähdön kautta vanhat ulos ja samalla tuoretta öljyä jäähdyttimen paluusta sisään. Ameriikassa on ihan automaattilaitteita tähän touhuun.

        Äläkä tosiaan lisää mittaamatta öljyä. Itse olen mitannut uudestaan parin desin jälkeen. Liika on liikaa ja tässä tapauksessa se on oikeasti paha juttu, aiheuttaa vaahtoutumista ja kuten jarruista tiedämme, ilmakupla ei toimi hydraulijärjestelmässä samalla tavalla kuin neste. Pitää muistaa että vaikka täällä suomessa sitä sanotaan vaihteistoöljyksi, se on kuitenkin enemmän hydraulineste jolla on paljon muitakin tehtäviä kuin voitelu.

        Toivottavasti selviät öljyn lisäyksellä. Noita laatikoita on särkynyt ihan liikaa muutenkin.


    • 2245

      Älä nyt hyvä ihminen summassa laita sitä öljyä. Tuossahan ne ohjeet oli yllä miten se määrä katsotaan ja sitten lisätään, jos tarpeen. Onko lootassa ollut ongelmia? tuosta sinun tekstistäsi saa käsityksen, että olet ajellut liian vähillä öljyillä. Toivottavasti ei ole kerinnyt loota vahingoittua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6620
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3948
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1979
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1538
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1515
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe