Asiallisia neuvoja kaivataan

mr teevm80

inulla on ongelma; avioliitto vetelee viimeisiään ja asiaa mutkistaa vielä 2-vuotias lapsi. Olemme tunteneet vuodesta 2006 ja naimisiin menimme 2008. Vaimo on tällä hetkellä kotona ja minä taas töissä. Asumme Itä-suomessa ja vaimoni on täältä kotoisin, itse taas olen etelästä. Olen taustaltani duunari-yrittäjäperheestä vaimoni taas virkamies-perheestä. Koulutukseltani olen valmistunut amk:sta, vaimoni taas ammattikoulusta. Tienaan kuukaudesta riipuen 300-700€ enemmän kuin vaimoni. olen 32, ja vaimo taas 31. Varsinainen ongelmani on se, että vaimon käytös on muuttunut hiukan ennen lapsen odottamista ja varsinkin synnytyksen jälkeen pikkuhiljaa totaalisesti. Meillä meni pitkään hyvin, todella hyvin kaikilla mittareilla mitattuna. Kummallakaan ei ollut valittamisen aihetta. Mutta sittemin niitä on ollut vaikka kuinka paljon. Sopassa on mukana vielä anoppi, jonka välit tyttäreensä ovat erittäin läheiset.

Niin tämä muutos on ollut nii hienovarainen ja hidas että sitä on ollut vaikea huomata, mutta ajattelun jälkeen sen huomaa. Kun muksu aatiin alulle, niin seksielämämme loppui tyystin ja sille kehiteltiin/sanottiin vaihtelevia syitä. Tämän osittain pystyn jopa hyväksymään varsinkin syntymän jälkeen, koska vauva valvottaa jne jne. Mutta silmilleni on hypännyt erityisesti talous asiat. Järjestelin eräspäivä varastoamme muuton jäljiltä ja silmiini osui velkomushaaste käräjille maksamattomista vuokrista.Tämä tapahtui toki vaimon opiskeluaikana, mutta sen olemassa olosta hän ei ole aikaisemmin kertonut. Sisänsä ymmärrettävää, koska opiskeluaikana rahat ovat tiukalla, mutta haasteen saaminen vaatii jo aika paljon. Lisäksi vaimolla tuntuu olevan hirveä tarve elää "kulissielämää", missä kaikki on aina hyvin, asunto on iso, sisustus persoonallinen ja "kiva", lisäksi matkustellaan usein ja on TODELLA tärkeää että asutaan "hyvällä"alueella; post
inumero on iso juttu! Tämä kaikki vaatii rahaa, mutta sen hankkimisesta hän ei halua puhua, hän on ehdottanut yhteistä tiliä josta maksettaisiin lainat j laskut pois ja loput laitettaisiin kuluukseen. Näin kuulemma tuttavaperheissäkin. Anopin perheessä rahasta puhuminen tuntuu olevan tabu, se vain tulee jostakin. Lisäksi sen kerryttämiseen ei uhrata aikaa tai vaivaa. Että taloutemme pysyy pystyssä saan tehdä vuorotyötä ja jonkun verran ylitöitäkin. Tästä kuitenkin seuraa valitus, että olen kuulemma aina töissä, enkä kanna vastuuta eim lapsesta. Itse taas olen kasvatukseltani yrittäjähenkinen, eli olen kouluttautunut pidemmälle kuin vaimoni, tienaan enemmän yllä mainitun summan.

Lisäksi mietin ja pyrin koko ajan hankkimaan toisia tulonlähteitä. Tässä olenkin onnistunut kohtuullisen hyvin. Sukujemme välillä on myös varallisuuseroja. Vanhempani ovat pystyneet avustamaan minua/meitä vuosien varrella opiskeluissani ja arjessa enemmän kuin vaimon puolen suku. Erot taustoisamme näkyvä myös siinä, että olen tottunut sanomaan asiat suoraan, enkä jaksa pitää yllä mitään kulisseja, mutta vaimolle taas tuntuu olevan hirveän tärkeää mitä muut ajattelevat. Tuttavien joukossa ei oikein saisi erottua mm. elintason osalta juurikaan.

Nyt lopulta itse asiaan. Vaimoni mukaan en osallistu lapsen kasvatukseen riittävästi, enkä maksa tarpeeksi menoja. Hän on jopa ehdottanut, että maksaisin hänen lainansa pois säästöilläni,koska avioliittossa kaikki on yhteistä. Vaimolla ei ole koko yhdessäolo aikana ollut minkäänlaista taipumusta säästää tai laittaa rahaa ns poikimaan, vaan kaikki mikä on mistää tullut on myös mennyt. Yhteisen tilin olen tyrmännyt, koska en yksinkertaisesti vaan uskalla järjestelyyn lähteä hänen kanssaan. Lisäksi suunnittelemme uuden asunnon ostamista, mutta vaimon toiveet ovat joko liian kalliita tai sitten epärealistisia muuten, halutaan vaikka liian pieni asunto perheelle, kunhan se on vain oikealta alueelta. Lisäksi äidin (anopin) ja muiden sukulaisten mielipiteillä on hirveän suuri merkitys. Todella tärkeää on mitä he ajattelevat. Itse taas olen sen verran oman tieni kulkija, että en juurikaan välitä mitä muut ajattelevat, tärkeintä tiedän itse asioiden olevan kunnossa ja olen niihin tyytyväinen. Ns kulissien pito ei voisi vähempää kiinnostaa. Lisäksi anoppi perheessä miehen tulot olivat myös naisen tuloja, anoppi saattoi käydä miehensä lompakolla vaikka itse oli töissä, ja appiukko maksoi tämän lainat perintöosuudellaan. Anopin ei tarvinu juurikaan vaivata päätään rahojen hankkimisesta vaikka itse kävi töissä. Heidän tulo/varallisuustasonsa oli kuitnkin keskiluokkaa, eikä mainittavaa varallisuutta ollut. Vaimoni on alkanu vaatia samaa, rahat pitäisi olla yhteisiä ja samoin omaisuuden. Minun ei pitäisi pitää ns pahan päivän varaa, eli kahta kolmea kuukausi liksaa vastavaa summaa jemmassa.Olemme kuulemma myös tuttavapiirimme naurun aihe, koska emme matkuste ja olen aina töissä. Muut tuttavapiirimme perheet toki reissaavat, mutta tekevät sen velalla, ja itse asiassa osalla on tullut jo merkintä luottotietoihinkin, koska kaikkia lainoja ei ole pystytty maksamaan.

160

2752

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mr teevm80

jatko edelliseen......Itsekin haluaisin totta kai matkoille mutta en halua tehdä sitä tilanteessa, jossa se tapahtuisi luotolla 100%:i ja vain toinen meistä käy töissä. Vaimon mielestä elintaso pitää olla sama kuin ennen äitiyslomaa, mutta hän ei osaa eikä ole kiinnostunut sen rahoituksesta. Olen kuulemma itsekäs, koska en vaatimuksiin suostu. Itse olen melko kurinalainen, saan tulot riittämään koko kuukaudeksi, ja joskus ylikin. Itse asiassa tavoitteeni on ollutkin saada tätä kautta ns pelivaraa. Olenkin muutaman kerran joutunut pelastamaan vaimon luottotietojen menetykseltä, kun hän ei ole pystynyt maksamaan sitoumuksiaan. Palkasta ja muista tuloista saattaa olla 25-50% mennä lainoihin tai muuten laskuihin. Viime vuonna hän maksoi muistutusmaksuina 200€ ylimääräistä. Kun tämä railo on pikkuhiljaa kasvanut ja allekirjoittaneelle paljastunut, kun olen löytänyt edellä mainitun haasteen ja laskuja on tipahdellut, niin keskustelun tuloksena on ollut lähinnä keskustelusta kieltäytymistä ja jos saarnaan niin huutoa. Hänen asiansa kun eivät kuulu minulle, eikä rahasta sovi riidellä, vaan sitä pitäisi vain riittää. Toki hänen tulonsa ovat pienmmät ja varsinkin nyt kun hän on kotona, mutta hänelle ei ole juurikaan yritystä sopeuttaa menoja tuloihin. Emme myöskään tee juurikaan mitään enää yhdessä, olen ehdotanut esim lenkkeilyä niin tämä ei kiinnosta, mutta heti kun puheen aiheeksi otaa esim matkustelun ja alemme selaamaan netti matkojen osalta, niin innostus herää heti. Muutenkin hän tuntuu viettävät koko ajan äitinsä kanssa aikaa keskustellen milloin mistäkin mielummin kuin minun kanssani. Tämä anoppi tuntuu muutenkin ohjailevan vaimoa suhteellisen paljon. Mikään ehdottamani asia ei tunnu kiinnostavan häntä, vaan hän mielummin kiertelee kauppoja kavereidensa tai äitinsä kanssa.Lapsen syntymä on ollut hänelle kova paikka, koska hän on tottunut shoppailemaan ja harrastamaan paljon, mutta nut muksu sitoo kotiin ja oma tulotaso ei anna oikein myötä. Lisäksi joudun olemaan tulojen ylläpidon takia paljon töissä enkä pysty olemaan arjessa mukana yhtä paljoa. Harrastan liikuntaa duunin vastapainoksi muutaman tunnin viikossa, mutta tämäkään ei hänelle käy koska se on pois lasten hoitoajasta, jolloin hän voisi olla pois kotoa. Yleensä kun saavun kotiin , niin hän lähtee(omien sanojensa) shoppailemaan tai äitinsä luokse muutamaksi tunniksi. Seksiä harrastamme harvoin, itse asiassa vaimoni on nukkunut erillään kohta vuoden päivät. Vaatimukset tuntuvat kiritystyvän koko ajan, en saisi olla oma itseni, vaan joutuisin mukautumaan hänen tahtoonsa. En rehellisesti sanottuna uskalla oikein muuttaa isompaan ja kallinpaan asuntoon, koska en luota hänen taloustaitoihinsa, jos 25-vuotiaana saa haasteen vuokrarästeistä, niin koen, että se on osoitus aika huonoista taloustaidoista, mukaan luettuna maksujen jatkuva myöhästyminen ja pari kertaa uhannut luottotietojen menetys. Olenkin isoimman osan vaatimuksista mm yhteisestä tilistä onnistunut torppaamaan tekosyillä, mutta todellisena syynä on ollut etten hänen talpoustaitoihinsa oikein luota. Lisäksi hän salasi edellä mainitun haasteensa ja minulla on jotenkin epämääräinen tunne siitä ettei hän aivan kaikkea minulle kerron. En ole paranoidinen luonteeltani,siitä mutta siitä huolimatta tässä asiassa vaistoni tuntuu varoittavan minua jostain.....

Haluaisin todellakin yrittää saada liittomme taas toimimaan, koska en halua vkl isiksi, koska heidän kohtalonsa on valitettvan usein vieraantua muksuistaan. Ja alkuaikamme oli useita vuosia aivan mahtavaa, emme riidelleet juurikaan mistään ja tulimme todella hyvin useita vuosia toimeen toistemme kanssa. En haluaisi kusettaa itseäni,ja haihatella turhia, mutta toisaalta en haluaisi antaa periksi liian helpostikaan. Anteeksi ylimittainen avautumiseni mutta pakko oli purkaa ajatuksia. Kiitos ASIALLISISTA KANNANOTOISTA jo etukäteen.

• mek

Älä missään nimessä ota yhteistä tilia ja äkkiä avioehtoa tekemään siten että vain yhdessä maksettu ja omistettu omaisuus kuuluu avio-oikeuden piiriin. Sanoppa vaimollesi että pitäisi se napanuora olla katkaistu omiin vanhempiin ja ajatella omilla avoilla. Sen elintason minkä vaimosi haluaa niin kerrot vain että rupeaa hänkin rahaa hankkimaan ja avioliitossa kaikki ei ole yhteistä vaan varakkaampi maksaa tasinkoa köyhemmälle. Jos anoppi puttuu teidän elämään niin näytäppä kaapin paikka hänelle. Seksitäkin voi sen verran mainita että kyllä 2-5 kertaa viikossa seksiä pitää olla ja raskauskaan ei ole tekosyy siitä kieltäytymiseen. Vaimon lainoja ei kannata muuten maksaa vaan teet velkakirjan vaimon kanssa mitä olet enemmäm maksanut niin saat erossa enemmän ja tuolla menolla ei kukaan mies viitti kauaakaan maksella toisen menoja joka ei itse viitti rahaa hankkia. Ylitöistä voit sen verran mainitaa että on pakko tehdä kun on niin vähän tienaava vaimo talossa.

• 7 + 17

Saattaisitte vuosien työllä ja oikealla asenteella (myös naisen puolelta) saada parisuhdetyöllä/pariterapiassa liiton sujumaan, mutta näin naisena ja äitinä sanoisin: eroa! Pieni lapsi on suhteellisen mukautuvainen, ei jää haikailemaan eikä kapinoi vuosikausia kuten teini tekisi.
        Nyt pilaat vain oman elämäsi ja katkeroidut. Pian on vaimolla taas massu pömpöllään etkä kehtaa enää lähteä vaan raadat kuormasi alla seuraavat 20 vuotta tai kunnes näännyt.
        Siis nyt kova kovaa vastaan: joko molemmat rakentavalla asenteella pariterapiaan tai lähdet kun lapsi on kolmevuotias. Yli kolmivuotiasta sinun kannattaa hakea lähihuoltajuuteen paremman taloudellisen tilanteen ym. perusteella. Tai viikko-viikko-systeemi, joka sitoisi sinut Itä-Suomeen pitkäksi aikaa.
        Pelasta nahkasi, taloutesi ja terveytesi. Joku saa sinusta kivan miehen vielä.

• Et osaa/viitsi kirjoittaa asiallisesti (vaan yhteen pötköön), joten pidä hyvänäsi, en jaksa/viitsi ruveta lukemaan!

• :)))
        7 + 17 kirjoitti:

Saattaisitte vuosien työllä ja oikealla asenteella (myös naisen puolelta) saada parisuhdetyöllä/pariterapiassa liiton sujumaan, mutta näin naisena ja äitinä sanoisin: eroa! Pieni lapsi on suhteellisen mukautuvainen, ei jää haikailemaan eikä kapinoi vuosikausia kuten teini tekisi.
        Nyt pilaat vain oman elämäsi ja katkeroidut. Pian on vaimolla taas massu pömpöllään etkä kehtaa enää lähteä vaan raadat kuormasi alla seuraavat 20 vuotta tai kunnes näännyt.
        Siis nyt kova kovaa vastaan: joko molemmat rakentavalla asenteella pariterapiaan tai lähdet kun lapsi on kolmevuotias. Yli kolmivuotiasta sinun kannattaa hakea lähihuoltajuuteen paremman taloudellisen tilanteen ym. perusteella. Tai viikko-viikko-systeemi, joka sitoisi sinut Itä-Suomeen pitkäksi aikaa.
        Pelasta nahkasi, taloutesi ja terveytesi. Joku saa sinusta kivan miehen vielä.

ja missään tapauksessa liiton eteen ei pidä duunia (myös emotionaalista) paiskia :) Sinuatahan aapee sasi halutessaan k i v a n, uuden, pehmo-frouvan !

• lohjalainen4

Eihän sun vaimos ole sun kanssas kuin rahan takia. Eiluulis tänä päivänä olvan enää niin että mies elättää perheen , koska myös nainen pystyy sen tekemään, minä ainakin olen pystynyt. Äitini kuoli vuosi sitten ja jätti jälkeensä 3 kertaa suuremman omaisuuden kuin isä, koska oli paremmin koulutettu ja paredmpipalkkainen, ja meitä lapsia oli sentään kuusi.Olen myös kuullut naisen sanovan, että jos mua ei elätä mies,niin sitten mut elättää sossu. Järkeä päähän miehet.

• Tämmönen tappaus
        lohjalainen4 kirjoitti:

Eihän sun vaimos ole sun kanssas kuin rahan takia. Eiluulis tänä päivänä olvan enää niin että mies elättää perheen , koska myös nainen pystyy sen tekemään, minä ainakin olen pystynyt. Äitini kuoli vuosi sitten ja jätti jälkeensä 3 kertaa suuremman omaisuuden kuin isä, koska oli paremmin koulutettu ja paredmpipalkkainen, ja meitä lapsia oli sentään kuusi.Olen myös kuullut naisen sanovan, että jos mua ei elätä mies,niin sitten mut elättää sossu. Järkeä päähän miehet.

"Olen myös kuullut naisen sanovan, että jos mua ei elätä mies,niin sitten mut elättää sossu."

Mun exälle ei riittänyt, että maksoin opiskelut, laskut, suurimman osan ruoasta yms. yms. Nii ja osallistuin kotihommiin apaut tasapuolisesti jne. jne.

Mutta mitä sitten en ollut, niin riittävän hyvän näköinen, suuri tuloinen, kuuluisa, jalustalle nostettava ja mitähän niitä nyt oli!!

Hän otti eron ja lähti, kun opiskelut oli plakkarissa, ja em. mies valmiiksi kateltuna (avioliiton aikana). Joka toinen viikko leikkii sosiaalituen ja elareiden avulla ihanaa äitiä ja suurinpiirtein joka toinen viikko matkustaa toiselle puolen suomea nuolemaan ***settä. Olenko katkera. No olen!! Yhteishuoltajuuden tunnusmerkit täyttyy, kunhan työssäkäyvä osapuoli makselee verotonta tulonlisää, jota myös elatusmaksuksi kutsutaan. Töihin ei kannata missään tapauksessa mennä, koska tulot on taattu akselilla elarit, pappa betala ja uusi hienoakin hienompi mies kuskaa ravintoloissa ja konserteissa yms. hienoissa paikoissa, mihin minulla ei ollut varaa enää perheen elättämisen jälkeen. Niin ja ne lomamatkat, mihin olisi pitänyt olla vielä varaa.

Miksi tämä maailma on mennyt tällaiseksi?? Miksi täytyy leikkiä ihmisten tunteilla ja jopa omien lasten?? Mikä kumma siinä on, että huudellaan vain oikeuksien perään, mutta unohdetaan velvollisuudet?? Vai onko se niin, että luuseriden tehtävä pyörittää yhteiskunnan rattaita ja elättää perhe ja näin taata paremmille ihmisille toimeentulo ja järjestää leikkiaikaa??

Joku voi tehdä tämänkin kirjoituksen perusteella terävän psykoanalyysin, mutta tekeekö se minut tai vastaavan "vääryyden" kokeneen onnelliseksi? Olenko siis oikeutettu tuntemaan näin? Onko petetyn tunne aito, vai onko se tunne aito vain pettäjällä ja hyväksikäyttäjällä silloin, kun se puollustelee tekojaan ja hakee julkista hyväksyntää niille.

Minulla ei todellakaan ole mitään sitä vastaan, että exä hankkiutuisi töihin. Silloin "yhteishuoltajuus" toteutuisi sananmukaisesti. Mutta kun ei, niin ei!!

• Naisilla on tapana

ruveta kissan päiviä viettämään kun maksaja löytyy helpolle elämälle. Avopuolisoni oli vastaava tapaus. Vaatimukset lisääntyivät ajan myötä mutta itse ei ollut valmis uhrautumaan yhtään sen eteen. No erohan siitä tuli.

• mrtee vm80

No nyt se sitten tapahtui,ero nimittäin. Löin rätingit pöytään ja kerroin, ettei näin voi jatkua koska talous ei kestä. Ja anopin mukana olo vain häiritsee. Meni riitelyksi huusimme ym. Tuloksena oli että tässä pari päivää sitten vaimo ilmoitti vuokranneensa asunnon ja muuttaa sinne viikon päästä. Kuulemma vain väliaikaisesti, koska haluaa katsoa mitä elämä tuo tullessaan. Ei pidä mahdottomana että toisen kerran yrittäisimme. Ei osaa sanoa milloin mutta ei halua pitää kiirettä. Lähinnä käytännön järjestelyistä puhuttu. Ongelmana on että vaimon elintaso kokee romahduksen kun muutto tulee. Toki elatusapu nirhaisee lompsaani ja kunnolla, mutta silti.Olen helpottunut koska ainakin vähäksi aikaa loppui rahasta riitely ,mutta pahoin pelkään että tuo muksu minusta vieroitetaan.

• 4+16

Saat tytön toki joka toinen vkl luoksesi, jotta sinkkuäiti pääsee nauttimaan laatuaikaa. En usko hänen tuossa suhteessa heittäytyvän hankalaksi, päinvastoin varaudu päätyväsi lähihuoltajaksi jossakin vaiheessa.

• :) Jokseenkin ennen

kuulumaton peruste erolle tällä avioerosaitilla:
        Yhteistalous ei kestä.

No, piditpähän taloudellisen pintasi silläkin uhalla,
        että muksusi tulee sinusta vieroitetuksi.
        Onnittelut ratkaisullesi.

• 1+9
        :) Jokseenkin ennen kirjoitti:

Yhteistalous ei kestä.

Huonosti luettu. Olihan siinä paljon muutakin: henkistä pesäeroa kulissinkipeän vaimon ja kyllästyneen miehen kesken, ei aviollista yhdyselämää jos asia siveästi ilmaistaan, ja vielä energisesti kaikkeen taustavaikuttava anoppi. "Vaimoni on nukkunut erillään kohta vuoden päivät". Onkohan pikkurouvalla itsellään joku hoito jossakin, kun näinkin kerkeästi muutti erilleen.

• eskoseni4535

Pari pointtia:

" Ongelmana on että vaimon elintaso kokee romahduksen kun muutto tulee."

Sepä ei ole sinun ongelmasi.

" Toki elatusapu nirhaisee lompsaani ja kunnolla, mutta silt"

Homma akunnon lakimie, muuten nainen kyllä kynii sinut puhtaaksi ja sinä vapaaehtoisesti annat sen tapahtua.

"Olen helpottunut koska ainakin vähäksi aikaa loppui rahasta riitely ,mutta pahoin pelkään että tuo muksu minusta vieroitetaan."

Nyt on mahdolisuus ottaa muksu itsellesi, jos haluat. Nimittäin sehän ei muuta mihinkään ilman kummankin vanhemman suostumusta, ts. jos vaimo lähtee niin muks jää.

• fghjfgy
        :) Jokseenkin ennen kirjoitti:

Yhteistalous ei kestä.

Öö... Siis kyseisellä parillahan ei ollut yhteistä tiliä jne... Siis melkoisen outo päätelmä sinulla.

Terveisin kohta 20 vuotta hyvässä yhteistaloudessa elänyt. Vanhempani ovat eläneet yhteistaloudessa jo pian 40 vuotta...

• lihygiuh
        eskoseni4535 kirjoitti:

Pari pointtia:

" Ongelmana on että vaimon elintaso kokee romahduksen kun muutto tulee."

Sepä ei ole sinun ongelmasi.

" Toki elatusapu nirhaisee lompsaani ja kunnolla, mutta silt"

Homma akunnon lakimie, muuten nainen kyllä kynii sinut puhtaaksi ja sinä vapaaehtoisesti annat sen tapahtua.

"Olen helpottunut koska ainakin vähäksi aikaa loppui rahasta riitely ,mutta pahoin pelkään että tuo muksu minusta vieroitetaan."

Nyt on mahdolisuus ottaa muksu itsellesi, jos haluat. Nimittäin sehän ei muuta mihinkään ilman kummankin vanhemman suostumusta, ts. jos vaimo lähtee niin muks jää.

Olisiko se lapsen etu, jos lapsi 2-vuotias lapsi jäisi yhtäkkiä isälle, joka on aiemmin ollut ns. koko ajan töissä, ja äiti on hoitanut pääsääntöisesti kotona???????

Sinun kommenttisi sisälti vain yhden ajatuksen: isän oikeudet. Mutta kun mitään isän (tai äidinkään) oikeuksia ei ole, vaan on ainoastaan lapsen oikeudet. Aloittajan lapselle missään nimessä etu ei olisi äidistä erottaminen.

Exän elintason romahdus ei toki oli miehen ongelma. Kyllä tässä yhteiskunnassa yh-äitikin kotosalla pärjää. Se riittää, että on ruokaa ja katto pään päällä.

Ja elareista lienee järkevin ensin keskustella lastenvalvojalla, että pääseekö sopuun. Lakimies kannattaa ottaa mukaan vasta sitten, jos ongelmia tulee. Muuten aloittaja heittää rahaa hukkaan maksamalla lakimiehelle, jota ei olisi tarvinnutkaan... Mutta koska aloittajan exä tuntuu olevan kovasti rahan perään, kannattaa aloittajan varautua siihen, ottaa asioista paljon itse selvää, ennen kuin laittaa nimeään mihinkään. Lapsen elatuksesta on kuitenkin kohtuudella huolehdittava.

• hanna*
        lihygiuh kirjoitti:

Olisiko se lapsen etu, jos lapsi 2-vuotias lapsi jäisi yhtäkkiä isälle, joka on aiemmin ollut ns. koko ajan töissä, ja äiti on hoitanut pääsääntöisesti kotona???????

Sinun kommenttisi sisälti vain yhden ajatuksen: isän oikeudet. Mutta kun mitään isän (tai äidinkään) oikeuksia ei ole, vaan on ainoastaan lapsen oikeudet. Aloittajan lapselle missään nimessä etu ei olisi äidistä erottaminen.

Exän elintason romahdus ei toki oli miehen ongelma. Kyllä tässä yhteiskunnassa yh-äitikin kotosalla pärjää. Se riittää, että on ruokaa ja katto pään päällä.

Ja elareista lienee järkevin ensin keskustella lastenvalvojalla, että pääseekö sopuun. Lakimies kannattaa ottaa mukaan vasta sitten, jos ongelmia tulee. Muuten aloittaja heittää rahaa hukkaan maksamalla lakimiehelle, jota ei olisi tarvinnutkaan... Mutta koska aloittajan exä tuntuu olevan kovasti rahan perään, kannattaa aloittajan varautua siihen, ottaa asioista paljon itse selvää, ennen kuin laittaa nimeään mihinkään. Lapsen elatuksesta on kuitenkin kohtuudella huolehdittava.

Jep "lihygiuh"
        Lapsen etu ei tosiaan ole vanhempi, joka on ollut enimmäkseen töissä koko lapsen eliniän. Lapsi vain vedetään mukaan vanhempien kiistojen takia (rahasta). Se on pirun väärin.

Lastenvalvojan luona voi tosiaan yrittää päästä sopuun elareista. Lakimies avuksi vasta, ellei homma etene. Ap:n tapauksessa vanhempien elatusvastuu on varmaankin suunnilleen yhtä suuri, koska vaimon palkka ei ole kovin paljon ap:n palkkaa pienempi. On myös syytä muistaa, että elatusmaksuissa otetaan huomioon vain kohtuulliset asumiskulut molemmilta. Esim. suuri talo, jossa suuri laina, ei käy.

• oikeaansuuntaan

Oikein tehty kun eron otit! Ota miehen paikka talossa: joko vaimo ruotuun ja osallistumaan elatukseen yhtälailla tai ero vireille. Asiat ei tuosta itsestään parane vaan tulevat menemään huonompaan suuntaan. Ja jos ette eroa niin avioehto tehtävä heti.
      Olin itse samanlaisessa tilanteessa liian pitkään, vaimoa ei työnteko kiinnostanut vaikka lapset oli jo koulussa, ei kuulemma edes kannata hänen hakea töitä kun mukamas minun työnteon vuoksi on joutunut pitkään kotona olemaan. Eropaperit kun sai kouraan niin jopa nöyrtyi menemään työkkäriin ja työtä löytyikin yllättäen kolmen viikon päästä!
      Ota miehen paikka heti ja ota vastuu että laitat asiat kuntoon. Luota vaan omiin fiiliksiin! Samalla näytät lapsellekin mallia miten isä on vastuullinen.

• nainen-64

Vaikkei moni sitä ymmärrä, niin onnistuneen yhteiselon ehdoton edellytys on toimiva talous. Hyvinvointia ei ole ilman suhtvarmaa ja riittävää elantoa (=rahaa). Ero on teidän kohdallanne varmasti hyvä ja tarpeellinen.

Itse tykkään säästään "pahan päivän varalle". Ex tykkäsi tuhlata kaikki säästöni. "Pelastin" hänet useasti pinteestä. Myös firmansa kanssa hänellä oli vuosia vaikeuksia. Lopulta maksoin hänen kulunsa työnteostakin, puhelimen, netin ja sähkön. Vanhempani maksoivat exän opintolainan lyhennyksiä, vuokriamme. Siinä ei ollut mitään järkeä. Erosin. Kaikki meni paremmin. Aivan käsittämättömän helpottava tunne, kun ei tule mitään suuria yllätysmenoja kuukausittain ja pystyy 100% vaikuttamaan siihen mihin rahansa käyttää.

• mr tee vm80

Vaikkei moni sitä ymmärrä, niin onnistuneen yhteiselon ehdoton edellytys on toimiva talous. Hyvinvointia ei ole ilman suhtvarmaa ja riittävää elantoa (=rahaa). Ero on teidän kohdallanne varmasti hyvä ja tarpeellinen.

Kiitos ihanasta viestistä.Kertoo kypsästä ajattelusta. Toivottavasti vielä löydän sun kaltaisen puolison kun aika tulee.

• mr tee vm80

Yhteistalous ei kestä.

Tilanne olisi ollut edessä nyt tai tulevaisuudessa. Kehitys kulki kaltevalla pinnalla kohti vääjäämätöntä. Tyhmyyttäni lykkäsin ikävää asiaa aina tuonnemaksi. Lopputulemana olisi ollut luottotietojen menetys, iso kasa velkaa ja samat vaatimukset. No nyt se sitten tapahtui, viikon päivät ovat olleet ikäviä kun talo on ollut tyhjä.Mutta toisaalta olen helpottunutkin: nyt ei ole enää päivittäistä riitelyä rahasta, ja todennäköisesti tuleva ex-rouva saa kokeillla pärjäämistä pienellä liksallaan ja vaativan elintason kanssa.En usko että pärjää, koska pitkäjänteinen työskentely on ollut tälle aina vaikeaa. Jos lopullinen ero tulee niin tavallaan helpotus, koska loppuu toisen peesaus, ylityöt jo siksi että talous pysyy edes hiukan pinnalla, mutta toisaalta kovasti haluaisin lähivanhemmaksi ettei tytöstä tule samanlaista holtitonta kevytmielistä eläjää kuin äidistään. Ehkä, toivottavasti toinen kierros onnistuu koska olen aina tykännyt perhe-elämästä, mutta jos eroksi menee niin senkin pystyn hyväksymään.

• hansa1

teit oikean ratkaisun. muista elatusapukeskusteluissa se, että äidillä on myös elatusvelvollisuus lapseen, eli hänen on hankkiuduttava töihin. Sinun tehtäväsi ei ole elättää exää, vaan osallistua lapsen kuluihin. Omalla miehelläni on sellainen ex-vaimo, joka on tahallisesti työttömänä ja koittaa lypsää kaiken mieheltäni. lastenvalvojaakin exä manipuloi niin että elatus olisi käytännössä ollut yksin miehen vastuulla, mutta onneksi elatusmaksua kohtuullistettiin, miehellä kun ei mitkään hurjat tulot ole. sitäpaitsi ex-vaimolta ei juuri liikene rahaa teinille, vaikka ison summan mieheltä saakin. me kustannamme nuoren menoja elatusavun lisäksi. siinä lapsen äiti tekee kyllä todella väärin, mutta ei voi mitään ja pitäähän teinin saada toteuttaa itseään. yksinhuoltajuuttakin exä haki, mutta ei tule saamaan koska perusteita sille ei ole. ylimääräinen korvaus siinä vain kiehtoo...
        Pidä vaan pääsi ja taistele oikeuksistasi. Miehelle se ei todellakaan ole helppoa !

• Kommentoija69

Asumusero oli oikea ratkaisu. Yhteiselämästä vaimosi kanssa ei olisi tullut mitään hänen epäkypsyytensä takia. Vaimosi järjestää itsensä todennäköisesti taloudellisesti kuseen eikä se tule näyttämään hyvältä hänen kannaltaan. Lapsenne on jo tarhaiässä, joten vaimollasi on mahdollisuus mennä töihin ja ottaa vastuu omasta taloudestaan. Jos hän oppii sen, voitte kokeilla yhteistä elämää uudelleen. Jos ei opi, mahdollisuutesi päästä lähivanhemmaksi tai ainakin vuoroviikkosysteemiin ovat hyvät. Jos oppii ja palaatte yhteen mutta vaimosi käyttäytyminen palaa vanhaan, ainakin tiedät varmasti, ettei yhteiselämästä voi tulla mitään.

Kerroit, että vaimollasi ei ollut koko yhteiselämänne aikana minkäänlaista taipumusta säästää pahanpäivän varalle. Mielestäni tuo oli huono merkki. Liian erilainen suhtautuminen rahaan on yksi suurimmista avioliiton kompastuskivistä. Mielestäni naimaikäisille aikuisille pitäisi järjestää jotain koulutusta puolison valinnan onnistumiseksi eikä jättää heitä oman onnensa nojaan oppimaan kaikkea katkeran kokemuksen kautta. Avioliiton kaatavista tekijöistä on olemassa tutkimustietoakin.

• yyyypo
        hansa1 kirjoitti:

teit oikean ratkaisun. muista elatusapukeskusteluissa se, että äidillä on myös elatusvelvollisuus lapseen, eli hänen on hankkiuduttava töihin. Sinun tehtäväsi ei ole elättää exää, vaan osallistua lapsen kuluihin. Omalla miehelläni on sellainen ex-vaimo, joka on tahallisesti työttömänä ja koittaa lypsää kaiken mieheltäni. lastenvalvojaakin exä manipuloi niin että elatus olisi käytännössä ollut yksin miehen vastuulla, mutta onneksi elatusmaksua kohtuullistettiin, miehellä kun ei mitkään hurjat tulot ole. sitäpaitsi ex-vaimolta ei juuri liikene rahaa teinille, vaikka ison summan mieheltä saakin. me kustannamme nuoren menoja elatusavun lisäksi. siinä lapsen äiti tekee kyllä todella väärin, mutta ei voi mitään ja pitäähän teinin saada toteuttaa itseään. yksinhuoltajuuttakin exä haki, mutta ei tule saamaan koska perusteita sille ei ole. ylimääräinen korvaus siinä vain kiehtoo...
        Pidä vaan pääsi ja taistele oikeuksistasi. Miehelle se ei todellakaan ole helppoa !

Ei äidin ole hankkiuduttava töihin ennen kuin lapsi on 3-vuotias. Siihen saakka hänellä on oikeus olla kotona. Ja hyvä niin. Kun lapsen elämä muutenkihn mullistuu, ei sitä kannata rassata enää yhtään enempää. Kun lapsi on vanhempi, pitää kykyjensä mukaan elättää itsensä. Tai jos ei ole ammattikoulutusta, saa myös opiskella.

Tietenkään exää ei pidä elättää, mutta jos exä on varaton, miehen pitää elättää lapsi 100%. Naisella (tässä tapauksessa) on elatusvastuu sitten, kun on tuloja.

• oppeliini1

Kaikista selvintä ja parasta olisi että neuvottelisit hupakkonaisesi kanssa niin taitavasti että hän myontyisi antamaan sinulle lähihuoltajuuden. Lapsella olisi parhaat kasvumahdollisuudet sinun luonasi ja omien älykkäiden ja reaalistisen elämäntiedon omaavien vanhempiesi kanssa.

Sinä pärjäisit loistavasti lapsesi kanssa, saisit muovattua hänestä kunnon kansalaisen joka arvostaa toista ihmistä ja yhteiskuntaa.
      Todellakin, tee kaikkesi että saat lapsesi itsellesi. Silloin tietäisit aivan tarkkaan mihin tarkoittamasi lapsenhoitokustannukset menevät. Hupakkonaisesi olisi nyt vuorostaan ajateltava nenäänsä pidemmälle lain vaatimien lapsenhoitokustannusten pakottamana.

Myoskään silloin sinun EI tarvitsisi enää tehdä ylitoitä, sinulle jää paljon enemmän aikaa ohjata, tukea, kouluttaa ja rakastaa lastasi niinkuin vain oma isä voi tehdä. Miten kauniin lapsuuden pienokaisesi saisikaan sinun kanssasi!

Todennäkoisesti sinulla ei olisi aikaa laukata muiden naisten perässä, mutta se on pieni hinta maksaa lapsesi tuomasta ilosta, tunteesta että nyt sinä teet kaiken oikeassa järjestyksessä.

• MietiHetki

Sanonpa sinullekin... Missään ei mainittu, että kyseinen nainen ei olisi huolehtinut lapsesta hyvin. Mies on ollut ns. koko ajan töissä, ja äiti on hoitanut lasta. Nyt järkikäteen ja miettimään, voiko jo 2-vuotiaalta lapselta nyt yhtäkkiä riistää sen vanhemman, joka hänestä on tähän asti huolta pitänyt? Lapsen tunne-elämän kehitystä ei kiinnosta se, kuka ruuat ym on maksaneet, joten isän on turha alkaa viisastelemaan.

Jos lapsen isä olisi hoitanut lasta yhtälailla kuin äiti, voitaisiin keskustella vaikkapa 50/50 tapaamisista. Tosin 2-vuotiaan kanssa siihenkään ei koskaan lähdetä.

Ärsyttää kun täällä ei ajatella lapsen etua. Vaikka äiti ja isä olisivat olleet mitä tahansa, lapsen elämän rauha on turvattava.

• 11145

Niimpä niin. Kyllä lakiin pitäisi saada pykälä pakollisesta avioehdosta. Olipa sitten avo- tai avioliitto. Ekassa liitossa mulla ei ollut, ja 60k€ on velkaa vieläkin.Lapset olivat onneksi aikuisia. Tämän nykyisen kanssa kerroin haluavani avioehdon, ennen kosintaani, ja hän ymmärsi tilanteen. Ja on kivasti mennyt 6 vuotta.

• mr tee vm80

Niin. Tuo muksun tapaaminen, elatumauksut ovat ainoita mitä pelkään tosissani. Just hankittu asunto menee todennäköisesti myyntiin. Mutta sen kanssa pystyn elämään. Olen tässä ajatellut asiaa, keskustellut rouvan kanssa ja miettinyt. Hänen mukaansa kyse on aikalisästä, ei halua tehdä ratkaisuja suuntaan tai toiseen. Olen tässä miettinyt, että en ansaitse tätä kohtelua enkä sitä niele. Kuukauden tai kahden päästä kysyn rouvalta juu taikka jaa ja jos vastaus on jaa, niin vien paperit itse käräjäoikeuteen. En ala roikkumaan löysässä hirressä pompotettavana. Parempi kauhea loppu kuin loputon kauhu. En jaksa pitkää stressiä, enkä usko että vaimoni perusluonne tästä mihinkään yli kolmikympisenä muuttuisi. Ihminen on mitä on. No nyt rouva pääsee maistamaan pienituloisen yh:n arkea parin päivän päästä. Ja jo eilen kun kyyditsin niin oli heti vippaamassa fyrkkaa, muka lapsen menoihin. En antanut., koska olisi mennyt johonkin aivan muualle. Oma pää on vieläkin sekaisin ja ahdistaa, mutta pienin lilliputin askelin alkaa nuppi taas pelittämään. Pari päivää meni kaljotellessa,mutta ei enempää. Enkä jaksa alkaa dokaamaankaan. Ilmassa oli jo tovin mutta tapahtuminen se vaan sattuu.

• mek

Miksi et maksa vaomoasi ulos asunnosta ja jos paljonko asunnon arvosta on velkaa ja pystykö hoitamaan velan ja talon yksinkin. Elari yhdesta lapsesta noion 300€ ja sen voit laitta lapsen tilille suoraan. Esim. asunto 200000€ ja siitä selkaa 150000€ niin saat vaimosi ulos 25000€ erossa koska vain varallisuudesta vähennetään velat ensin ja jos vaimollasi nettovarallisuutta niin se vähentää tasinkoa. Jos vaimosi haluaa takaisin niin ehtona on että teette avioehdon jos vaimosi noin holtiton rahan käytössä.

• eskoseni...
        mek kirjoitti:

Miksi et maksa vaomoasi ulos asunnosta ja jos paljonko asunnon arvosta on velkaa ja pystykö hoitamaan velan ja talon yksinkin. Elari yhdesta lapsesta noion 300€ ja sen voit laitta lapsen tilille suoraan. Esim. asunto 200000€ ja siitä selkaa 150000€ niin saat vaimosi ulos 25000€ erossa koska vain varallisuudesta vähennetään velat ensin ja jos vaimollasi nettovarallisuutta niin se vähentää tasinkoa. Jos vaimosi haluaa takaisin niin ehtona on että teette avioehdon jos vaimosi noin holtiton rahan käytössä.

"Miksi et maksa vaomoasi ulos asunnosta ja"

No on kyllä ihan järjetöntä jäädä ylikokoiseen asuntoon.

• hui eikun hyi

Onnitteluni ryhtiliikkeestä. Voisit jatkaa tuota hyvin aloittamaasi kampanjaa viemällä ne paperit käräjäoikeuteen hyt ja heti, eikä parin kuukauden kuluttua. Kas kun tuossa eroprosessissa on juuri tuota varten asetettu se 6kk harkinta-aika.

Nyt aika kuluu ja perälauta vuotaa. Siippasi saa aivan turhaan pari kk löysää aikaa punoa uusia jounia ja kehittää uutta velkaa. Paperit vetämään ja ositus käyntiin. Sen jälkeen saa siippasi törttöillä ihan omaan piikkuun ilman, että sinulla on asiaan mitään osaa. Niin kauan kun olette virallisesti naimisissa ja ette ole harkinta-ajalla on sinulla "elatusvelvollisuus" puolisostasi.

• EnBelle

Naisena analysoin tilanteesi nyt näin: rouvasi on henkisesti valmis eroamaan sinusta, mutta pelkää tulevaa ja epävarmuutta etenkin taloudellisessa mielessä. Siksi hän haluaa pitää sinut "löysässä hirressä" lupailemalla ja empimällä. Kun ei sano mitään varmaa on kaikki ovet vielä avoinna.

Tunnistan tuossa hiukan itseäni 20 v sitten, tosin silloin ei kyse ollut rahasta. Mutta tunne että saa toisen pidettyä kontrollissa on tuttu. Hän saattaa epäkypsänä ihmisenä hamuilla muuallekin ja etsiä muita ulospääsyjä, mutta sinä olet edelleen se tuttu ja turvallinen vaihtoehto BEE jonka niskaan voi kaataa kaiken ja luottaa selvität sen.

Tuollainen tyyppi kasvaa vain vaikeuksien kautta joten anna hänen kohdata ne!

• mr tee vm80
        EnBelle kirjoitti:

Naisena analysoin tilanteesi nyt näin: rouvasi on henkisesti valmis eroamaan sinusta, mutta pelkää tulevaa ja epävarmuutta etenkin taloudellisessa mielessä. Siksi hän haluaa pitää sinut "löysässä hirressä" lupailemalla ja empimällä. Kun ei sano mitään varmaa on kaikki ovet vielä avoinna.

Tunnistan tuossa hiukan itseäni 20 v sitten, tosin silloin ei kyse ollut rahasta. Mutta tunne että saa toisen pidettyä kontrollissa on tuttu. Hän saattaa epäkypsänä ihmisenä hamuilla muuallekin ja etsiä muita ulospääsyjä, mutta sinä olet edelleen se tuttu ja turvallinen vaihtoehto BEE jonka niskaan voi kaataa kaiken ja luottaa selvität sen.

Tuollainen tyyppi kasvaa vain vaikeuksien kautta joten anna hänen kohdata ne!

Mutta tunne että saa toisen pidettyä kontrollissa on tuttu. Hän saattaa epäkypsänä ihmisenä hamuilla muuallekin ja etsiä muita ulospääsyjä, mutta sinä olet edelleen se tuttu ja turvallinen vaihtoehto BEE jonka niskaan voi kaataa kaiken ja luottaa selvität sen.

Tätä olen itsekin arvellut, kontrollia hän nimenomaan haluaa tällä yhteisellä tilillä. Siiehn en suosto missään olosuhteissa, koska silloin maksaisin automaattisesti hänen perseilynsä ja velkavuoren.Lisäksi menettäisin itsenäisyyteni täysin. En luota hänen taloustaitoihinsa. Tämän sanoin suoraan hänelle kun viimeksi juttelimme ja tyrmäsin yhteisen tilin. Hänen lainojaan EN MAKSA.Tämänkin sanoin suoraan, ruuat voin ostaa mutta siinä se.

"Tuollainen tyyppi kasvaa vain vaikeuksien kautta joten anna hänen kohdata ne! "Tämän perustelun sanoin hänellekin. Ei tästä tykännyt vaan puheli yhteisistä menoista perhe sitä perhe tätä, mutta pysyin lujana. Oma talouteni on kokenut tässä kolahduksen mutta suht kuivilla ollaan. En aio kannatella häntä loputtomiin, koska ei johda mihinkään.Talouden tilanne on sinänsä hyvin ymmärrettävä koska hän on ollut kotona muksun kanssa lähemmäs kolme vuotta, mukaan luettuna raskausaika. Mutta ei ole syy perseillä, vaan kantaa vastuuta. Tätä löysää hirttä en katsele pitkään, tämän ilmoitin jo heti hänelle. Sitä varten on tyhmempiä miehiä. Lisäksi minullakin on ylpeyteni.

Rouva on nyt muuttamassa takaisin. Asunto on menossa hänen sukulaiselleen, ja yhteistä asuntoa ollaan jo rempattu.Raha asioita on mietitty yhdessä ja sen verran edistystä on että luottokortinsa leikkasi kahtia. En lähde hänen elättäjäkseen,koska hän on aikuinen ihminen ja vastuussa omasta elämästään. Kovin monimutkaisiin juoni,kukuvioihin en usko hänen kykenevän koska tässä vuosien varrella hänen hengen lahjoistaan on saatu suhteellisen hyvin jo viitteitä. Todennäköisesti hän on henkisesti etäisyydellä x minusta ja taloudellinen jämpiyteni onkin hänessä herättänyt hänessä jopa vihaa ja kateutta suhteessa lähipiirin, missä ollaan eletty rouvan toiveiden mukaan, vaikka sitten luottotiedot paukkuen. Tästäkin on esimerkkejä.

Mutta tuskinpa liitostamme tulee ikuista ja palvilla tunteilla varustettua, mutta jos kohtalo sen kortin minulle heittää niin sitten olkoon niin. Kuten jo ekassa kirjoituksessa pohdin, että eron otan kunhan muksu on tarpeeksi vanha ja ei ole enää kovin helposti vieraannutettavissa minusta. Tämä maksaa aikaa ja rahaa mutta maksakoon. Tärkeintä on saada hänet kasvatettua oikeille raiteille. Esim yläaste ikäisenä ero olisi jo niin paljon helpompaa. Aika näyttää mitä tulevan pitää. Samalla varustaudun eroon omalta osaltani hitaasti mutta varmasti.Kiitos vastauksista. Olivat isoksi avuksi

• mr tee vm80

Tällä tarkoitan sitä, että alan jo henkisesti varautumaan siihen, että ero tulee. Tuskimpa jaksan enää mihinkään mayby kierrokseen alkaa, koska ihminen eli vaimo enää miksikään yli kolmikymppisenä muutu. Lisäksi tuskin vanhoista kaunoista ja painolasteista eroon enää pääsee. Asemani perheessä olis vain tuo kuormahevosen reen kiskonta, ja murujen syöminen kuormasta. Kerrottakoon sen verran avioliittomme viime vuosista, että vaimoni on viettänyt aikaansa mielummin äitinsä ja veljensä kanssa kuin minun. Ainot kerrat milloin olemme yhdessä johonkin menneet on ollut ostoksille tai syömään;silloin olen kaiken maksanut. Lompakostani on kadonnut rahaa kun se on jäänyt esille.Näin voi toimia koska äitikin toimi appiukon kanssa samoin. Lisäksi olisi liian nöyryyttävää pyytää.

• mr teevm80

Muuttopäivä olisi tänään, kuulemma ei osata sanoa että onko kyse väliaikaisesta muutosta vai ei.Minulla on pahat aavistukset,että on. Kunhan tottuu yksinhuoltajan helppoon elämään ja takuutuloihin(lue elatustukeen), niin ei hän minua enää kaipaa. Jos muksua ei olisi niin antaisin mennä,mutta ajatus siitä että anoppi ja todennäköisesti exä kasvattavat samanlaisen perseilijän lapsestamme etoo. Mitään ei koskaan vaadita, aina paikataan mokat ja piikki on loputon. Pakko yrittää saada takaisin muutamaksi vuodeksi,että saisin lapsen kasvatuksen oikeille urilleen. Mutta asia ei ole minusta kiinni. Kuinka realistista on odottaa vaimoa takaisin jos kertoo,että haluaa selvitellä ajatuksiaan ja ehkä haluaa toisen yrityksen?Kokemuksia kiitos.

• mek
        mr teevm80 kirjoitti:

Muuttopäivä olisi tänään, kuulemma ei osata sanoa että onko kyse väliaikaisesta muutosta vai ei.Minulla on pahat aavistukset,että on. Kunhan tottuu yksinhuoltajan helppoon elämään ja takuutuloihin(lue elatustukeen), niin ei hän minua enää kaipaa. Jos muksua ei olisi niin antaisin mennä,mutta ajatus siitä että anoppi ja todennäköisesti exä kasvattavat samanlaisen perseilijän lapsestamme etoo. Mitään ei koskaan vaadita, aina paikataan mokat ja piikki on loputon. Pakko yrittää saada takaisin muutamaksi vuodeksi,että saisin lapsen kasvatuksen oikeille urilleen. Mutta asia ei ole minusta kiinni. Kuinka realistista on odottaa vaimoa takaisin jos kertoo,että haluaa selvitellä ajatuksiaan ja ehkä haluaa toisen yrityksen?Kokemuksia kiitos.

Vaimon elatustuki on lopetettu jo aikoja sitten ja vain lapsesta maksat ja siitä selviää 300€ kuussa. Jos vaimosi haluaa vielä yrittää niin tiukka talos teille ja sinä hoidat peeheen rahaasiat kokonaan niin pysyy asiat reilassa.

• mr teevm80

Lisäys edelliseen viestiin. Vaimon tulot ja elintaso tulevat tippumaan ja paljon. Lähipiiri(omaiset) on sanonut etteivät usko vaimoni olevan eroaikeissa ainakaan vielä,mutta jotenkin tässä on allekirjoittaneella pahat aavistukset.Sivusuhdetta en epäile, koska hänelle ei pitäisi olla siihen kerta kaikkiaan aikaa muksun hoidolta ja työltä, eikä muitakaan merkkejä ole. Lisäksi on kutsunut jo vierailulle uuteen asuntoonsa viettämään aikaa lapsen ym kanssa ja suostuu lähtemään jopa syömään. Edellisissä eroissani sävelet olivat toki selviä alusta alkaen, eli sanottiin suoraan. Tässä tapauksessa jokin ei ole nyt vain kohdallaan, en osaa sanoa mikä mutta jokin tuntuu mättävän.

• das asasd das

Hommaa kunnon lakimies joka minimoi elatusavun määrän. Se äidin tilille maksettava raha kun ei tässä tapauksesa varmastikaan mene lapselle.

Paremmin rahat menevät perille kun ostat sille vaatteita ja tavaroita.

• gyht

Onko edellisissä eroissasi mukana ollut lapsia? Asiat mutkistuu, kun ohn yhteinen lapsi.

• ghjuhygtfr

vai edellisissä eroissasi.noolet aivan yhtä epäonnstunut kuin vamosi

• mr teevm80

Periaatteessa tulot riittäisivät ostamaan exä ulos asunnosta.Tosin tiedossa olisi yhdessä elkkareiden kanssa tiukkuutta. Tienaan noin 34-36000 vuodessa. Ositus olisi nyt halpa. Mutta sopan ongelmana on , että jos muksu kasvaa exän kanssa, niin tasan tulee samalainen vastuunpakoilija kuin äidistään.Ja tämä ajatus sanalla sanoen syö miestä. Tosin takaporttina jutussa on se, että tähän mennessä appivahemmat ovats sponsanneet exääni aika kiitettävästi. Mutta nyt on ilmassa alkanut olemaan jo kyllästymisen merkkejäkin. Jos muksua ei olisi n edes miettisi asiaa,mutta vaan on. Lisäksi jos takaisin tulee niin tiukan euron linjan otan.

• jäitähattuun

Lapsesta teidän ei kannata alkaa riitelemään, hän kärsii siitä eniten. Olkaa aikuisia ja keskustelkaa järkevästi niin paljon kuin tarvitsee jotta saatte aikaiseksi järkevän ratkaisun lapsen huoltajuutta ja tapaamista ajatellen. Muista, että lapsella on oikeus molempiin vanhempiinsa ja vaikka nyt oletkin kyllästynyt lapsen äidin toimintaan, ei sitä pitäisi kostaa lapselle. Sinullakin on taatusti puutteesi miehenä ja ihmisenä. Vahvimpia olette kun huolehditte molemmat lapsestanne. Jos ei ole pahoja mielenterveysongelmia, alkoholiholiongelmaa yms. on mielestäni tärkeintä että lapsi saa säilyttää hyvän suhteen molempiin vanhempiin, vaikka toinen olisikin jossain suhteessa vähän raasu. Lapsesta ei saa tehdä pelinappulaa. Oletteko käyneet pariterapiassa tai esim. kysyneet neuvolan perhetuesta aikaa? Lapsen takia kannattaa kuitenkin aina yrittää tehdä kaikkensa jotta teidän välinne säilyisivät hyvänä, kaikesta huolimatta.

• hygtfrde

no ei ole kaksiset tulot

• Kommentoija69

"Mutta sopan ongelmana on , että jos muksu kasvaa exän kanssa, niin tasan tulee samalainen vastuunpakoilija kuin äidistään."

Ei tuo ole mitenkään varmaa. Lapsenne voi saada jopa täysin tappiinsa äitinsä taloudellisesta holtittomuudesta ja kehittää samanlaisen asenteen kuin sinulla. Tietysti hän saattaa aluksi uskoa äitinsä selittelyjä ja sinuun kohdistuvia haukkumisia.

"Ja tämä ajatus sanalla sanoen syö miestä. Tosin takaporttina jutussa on se, että tähän mennessä appivahemmat ovats sponsanneet exääni aika kiitettävästi. Mutta nyt on ilmassa alkanut olemaan jo kyllästymisen merkkejäkin. Jos muksua ei olisi n edes miettisi asiaa,mutta vaan on. Lisäksi jos takaisin tulee niin tiukan euron linjan otan."

Se on selvä asia, että sinun on pakko ottaa ohjat käsiisi, jos niin käy.

• 115821354

Vie vaan paperit allekirjoitettuna oikeuteen, tasingot laskettuna. Siinä on puoli vuotta harkinta-aikaa. Ja jos palaatte yhteen, niin teette avioehdon avioeron ja kuoleman varalta.Ja hoidatte raha-asiat yhdessä, ja yhteiseltä tililtä.

Noilla epäkypsillä aikuisilla on tapana kypsyä vastoinkäymisten kautta. Rankka opetus saattaa muuttaa tilannetta.

Niinhän sitä ennen armeijassakin sanottiin, että jos oppi ei mene pään kautta, niin se menee kyllä takapuolen kautta. Ja jos rouvasi ei kuitenkaan opi, niin sitten pää sekoaa, ja saat huoltajuuden lapseesi.

• Sitkeyttä

Kun pahin erokriisi on ohi, rakastava äiti alkaa ymmärtämään vastuuntuntoisen isän merkityksen ja arvon omille lapsilleen. Toimi ap siis vain hyvällä, isän velvollisuuksien mukaisella tavalla, tuli vastaasi mitä tuli.

• mr tee vm80

Ei kykene nylkemään ihan kuiviin, mutta vinoilla niillä voi. Kuten sanoin, ositus sinänsä tulis halvaksi nyt. Mutta en vain ota selvää hänen aikeistaan, mikä hänen aikeensa on. Toisaalta on muuttanut jo omaan asuntoon, inisee rahapulaa. On suostunut lounaalle ja pyytänyt jo kahdesti yöksi, mutta ei osaa asiasta(suhteesta)muuta sanoa, eikä suostu tulemaan entiseen asuntoon yöksi koska naama ketuttaa. Itse haluaisin toista kertaa yrittää ihan jo muksun iän takia. Mutta asiallisia nauvoja tai valistuneita arvauksia tästä ongelmasta kaivataan.

• eskoseni...

"Kuten sanoin, ositus sinänsä tulis halvaksi nyt. "

Sitten se kannattaa hoitaa heti.

• 1112054970dfsfefsaad

Ota muksu luoksesi muutamaksi päiväksi. Siinä on sitten rouva vapaana menemään, eli näyttämään luontonsa, jos mehut tirisee housuun. Jos luonto ei anna myöten kapakkaan asti, niin vielä on toivoa:-)

Tilanteessasi muuten kannattaa tehdä suuria käteisnostoja, ja pistää rahat piiloon. JOs reo käy hankalaksi ja vieraat määritävät tasinkoa, niin kaikki mitä on piilossa, on kotiinpäin.
      Vaikka lasta varten.

Jos rouva mekkaloi asiassa, niin sano, että viinaan ja naisiin meni rahat.

• regfhik

No, eteneekö asiat?

• raharaharaha

Hei, sorry, en jaksanut lukea ihan kaikkea, niin että voi mennä hutia joissin kohden. Et ole onnellinen etkä tyytyväinen yhteiseen elämäänne. Et luota vaimoosi, ja ehkä aihetta epäluottamukseen on, koska hän uskoutuu äidilleen, ei miehelleen. Yhteiset asianne eivät ole teidän kahden keskisiä, vaan äidin ja tyttären keskisiä.
      Listaan asioita, jotka pistivät silmiini. Voi mennä hutia, mutta suhtaudu varauksella, poimi tekstistä se, mistä tuntuu olevan apua.

Ihmisillä on erilainen suhtautuminen rahaan ja se voi olla rikkaus. Eivät kaikki ole taloudellisia ajattelijoita, mutta se ei tee heistä huonoja. Tällä viittaan vaimosi opiskelun aikaisiin velkoihin. Hänen näyttämisen tarpeensa ulkoisella omaisuudella ei ole kypsän ihmisen merkki, mutta tunnen ihmisiä, jotak puhuvat kaiken aikaa siitä, mitä seuraavaksi ostaisivat.

Sinulla tietyllä tasolla korostuu paljon minun ja sinun rahat -ajattelu. Mielestäni avioliitossa kumpikin tuo sellaista pääomaa, mitä itsellä on. Pääoma ei aina ole rahallista. Ihmettelen tuota, miten vertailet vaimosi ja omaa saldoasi. Yhteisessä liitossa kaikki on yhteistä. Kuten sanoit, raha ei ole ainoa mittari, vaikka monet niin arvottavat. Siinä tapauksessa kannattaa etsiä kumoppani, joka laskee euroja ja tuolojaan yhtä tarkkaan kuin sinä. Voi olla, että yhteiselämä on onttoa.

Onko rakkautta? Arvostusta? Onko raha vain ainoa asia, jonka ympärillä elämänne kiertää?

No, itselleni tulee fiilis, että liittonne ei ole onnellinen kummallekaan. Tietysti rahankäytössä, ja talouden hoidossa yleensä, pitää pysyä realiteettien sisällä. Jos itse on hyvä raha-asioissa, niin ehkä toinen on hyvä jossain muussa? Ei toisen ole tarkoitus olla toisinto itsestäsi tai perheestäsi (yrittäjäperhe).

Jos rakkautta on, niin kaikki on yhteistä. Totta kai silloin mies maksaa mielellään vaimonsa lainat, eikä tuo sitä esiin joka toinen viikko, tai kk. Mutta, tarkoitus on, että elämän tärkeysjärjestys on molemmille sama: puoliso on ykkönen, ja ainoa ykkösmaali. Onkohan näin kummallekaan teistä? Sinulle raha on ykkönen, ja vaimollesi äitinsä? Ja toisten silmissä arvon nostaminen ulkoisen kautta?

Tunnen läheisesti avioparin, jolla on lapsia ja kaikki on yhteistä. Yhteinen tili on. Vaimo ei ole tienannut kuin satunnaisesti viimeisen 10 vuoden aikana. Ovat olleet avioliitossa kohta 20 vuotta ja koska asennoituvat siten, että kaikki on yhteistä, niin näyttää ainakin siltä, että yhdessä jatkavat hamaan tulevaisuuteen. Mies tuo leivän pöytään, maksaa ulkomaan matkat ja vaimon autot ja huvitukset. Tekee sen mielellään, koska vaimosna on hänen perhettään ja ykkönen hänen elämässään. Ei koskaan puhu rahasta, tai vaimosna kulutuksesta. Päin vastoin sanoo, että meillä kaikki on yhteistä.

Siinä perheessä se toimii ja liitto näyttää kantavan. Ulkopuolinen voi ajatella, että vaimo sen kun kuluttaa, mies raataa. Mutta molemmat ovat onnellisia.

Varmaan on vaimossasikin syytä, mutta auivan varmaa on, että ei tuolla asenteellasi "minun rahat, sinun rahat" pitkälle pötki. Siten ajatteleva ihminen laskee kaiken rahassa ja raha on elämän ykkösarvo, jonka mukaan eletään. Silloin kannattaa etsiä kumppani, jonka arvomaailma on samanlainen.

Tiedän myös liiton, jossa jo avioliiton alussa mies toi aina esiin "minun ja sinun" -asetelmaa. Hänen perheessään vanhempien rahat olivat aina kunkin ja kaikki maksettiin tasan puoliksi. Nainen perheessä palveli ja piikoi miestään ja lapsiaan, eikä koskaan saanut mitään "palkkaa" työstään. Lahjoista nyt puhumattakaan. Siinä avioliitossa ei ole tunteita, vaikka se on kestänyt iät ja ajat. Ainoa asia, mitä puolisot puhuvat keskenään, ja puhuvat lapsilleen, on juuti tuo "minun/sinun" -jaottelu, ja raha on keskeinen mittari kaikessa.

Henkinen pääoma tai muu sellainen, mitä ei voi rahassa mitata, sitä ei tässä perheessä tunneta.

Voi olla, että teidän kahden on parempi erillään, mutta varmaa on, että on sinun arvomaailmasi sellainen, että ei sillä helposti onnelliseksi tulla. Voi olla, että on kivaa, kun saisit vaimon, joka olisi samanlainen kuin itse, mutta silloin kun raha on elämässä ykkösarvo, niin onnellisuus ei asu sellaisen perheen kodissa.

• be happy

Suomalainen on metsäläinen. Hän harvemmin tarjoaa kenellekään mitään, koska kokee sen olevan itseltään pois. Tässäkin viestiketjussa on ihmisiä, joille raha on ainoa elämän sisältö. Niin, pakkohan se on jotasin sisältöä olla, jos ei muuta sisältöä ole elämäänsä rakentanut. Raha mahdollistaa asioita, se on hyvä väline, mutta ei itseistarkoitus, elämän keskeinen tarkoitus. Tunneköyhyydellä on yhteys rahan hamstraamiseen, saituuteen ja kaiken mittaamiseen rahassa.

• omena ei kauas...

Niin pitkä stoori tosiaan, että voi jotkin vinkit mennä huti, mutta miettikää asiaa rauhassa vielä. Lapseille on parasta ydinperhe, kuten varmasti ajattelitkin.

Erossa lapsesta tulee miltei aina pelinappula ja vaikka ketä psykologi höpöttelisi mitä niin se on lapselle elinikäinen trauma, jos vanhemmat eroavat.

Nyt on hyvä aika funtsia tilannetta kun asutte erillään. Tunnut tervepäiseltä kuten miehet yleensä, mutta puolisosi saattaa aloittaa kunnon teatterin jos ero realisoituu.

Alussa kannattaa kirjallisesti tehdä vaikka lastensuojelussa tapaamissopimus ja on tärkeää että sovit vuoroviikkosopimuksen. Älä luovu "lähivanhemmuudesta", sillä se käräjilläkin pätevä jos asia sinne etenee. Tyyliin "näinhän oli jo aiemminkin sovittuna".

Samaten tuo ositusasia on monesti miehen näkövinkkelistä hyvin epäoikeudenmukainen systeemi. Vaikka olisi vuosia perheensä elättänyt niin tasingon lisäksi saatat joutua maksamaan elatusmaksuakin, vaikka 300€/lapsi/kk. Ja älkää naiset luulko etten osaa arvostaa imetystänne. Sehän on ainut mihin mies ei jostain syystä pysty?

On myös hyvin tärkeää että, jos asia niin pitkälle etenee niin etsit itsellesi kunnon juristin joka pitää juridisesti puolesi. Hän maksanee itsensä takaisin vaikka veloittaakin palveluistaan reilu 200€/tunti.

Summa summarum toivon että saatte asianne kuntoon. Toivon todella että puolisosikin saa selvitettyä päänsä ja itsensä kasattua, kun väliaikaisesti erossa nyt asutte. Jonkun ajan kuluttua, voitte mennä perheasiain neuvottelukeskukseen parisuhdeterapiaan tai mahdollisesti perheneuvolasta saa tukea.

Näitä apukeinoja täytyy vaan osata itse vaatia, kukaan ei niitä tarjoa.

Viime kädessä psykiatrin juttusille ja lähete kelan osin maksamaan psykoterapiaan. Siellä voi sitten rauhassa itseään parsia kasaan.

Voimia.

• delabon

Eihän siitä oikein mitään tule, jos saa pelätä joutuvansa maksamaan puolison ulosottovelkoja. Ei myöskään siitä, että lasketaan koko ajan minun-sinun rahoja. Tilanne on kärjistynyt. Tulee mieleen, että shoppailemalla monesti paikataan jotain muuta, puuttuvaa asiaa. Samasta tarpeesta kertoo halu näyttää tuttaville omia omistuksiaan. Kyllä erilaiset arvomaailmat voivat ajaa puolisot eroon, vaikka vierastankin ketjussa ollutta vaimon syyllistämistä ja myös miehen syyllistämistä. Perheen mallit vaikuttavat siihen, minkä kukakin kokee normaaliksi.

Meillä on ollut niin, että rahat ovat yhteisiä, niin kuin hyvät ja huonot päivät. Molemmilla omat tilit, joihin toisella on käyttöoikeus. Miehellä suuremmat tulot, kotiäitinä ollessani hän maksoi kaiken. Rahasta ei ole ollut ikinä riitaa, koska rahankäyttömme on samanlaista. Säästöön emme jätä mitään, emme myöskään kuluta velaksi. Elämästä pitää nauttia hyvän ruuan, matkustelun ja taiteen avulla. Näemme molemmat sen tärkeäksi - jos rahaa on vähemmän, asutaan sitten huonossa hotellissa tai mennään ravintolan sijasta snagarille. Asunto ollaan jo tässä vaiheessa maksettu, 25 vuotta naimisissa.

En varmaan pärjäisi miehen kanssa, joka muistuttaisi, että ansaitsen vähemmän ja pitäisi tärkeänä rahan keräämistä tilille. Sellainen mies pitäisi minua ehkä tuhlaavaisena, koska voin hyvin ostaa esimerkiksi taulun ja elää loppukuun kaurapuurolla. Tai matkan, vaikka ei ole rahaa syödä paikan päällä, vaan ruuan joutuu ostamaan supermarketista. Juuri tulimme tälläselta reissulta.

Olen oppinut mieheltäni huolettomuutta raha-asioissa. Nuorempana huolehdin veloista ja laskuista ihan liikaa. Rahan säästäminen lapsille ei tavallisella palkansaajalla onnistu, joten rahat kannattaa käyttää perheen yhteisiin elämyksiin, jotka antavat lapselle paljon paremman perinnön kuin raha pankkitilillä. Omaisuus ei tuo onnea, mutta eihän rahaan kannata sitoutua myöskään ylettömän kuluttamisen ja velkaantumisen takia.

• dredd2

Helppohan se on parisuhdetta hoitaa kaksin. Oliko teillä lapsia?

• delabon
        dredd2 kirjoitti:

Helppohan se on parisuhdetta hoitaa kaksin. Oliko teillä lapsia?

Kyllä, ovat jo muuttaneet omilleen. Lapset eivät mielestäni parisuhteen hoitamista estä enkä itse tuntenut pikkulapsiaikaakaan raskaana, päinvastoin. Olen aina lapsista tykännyt ja ammattikin liittyy lapsiin. Meillä oli tapana vain lähteä johonkin vaikka viikonloppuna retkelle, ei matkailuun aina suuria rahoja tarvita. Turun linnassa, Hämeenlinnassa yksi yö hotellissa ja takaisin kotiin, esimerkiksi. Jos ei ole rahaa, voi yöpyä leirintäalueella.

• mr teevm

Rahan säästäminen lapsille ei tavallisella palkansaajalla onnistu, joten rahat kannattaa käyttää perheen yhteisiin elämyksiin, jotka antavat lapselle paljon paremman perinnön kuin raha pankkitilillä. Omaisuus ei tuo onnea, mutta eihän rahaan kannata sitoutua myöskään ylettömän kuluttamisen ja velkaantumisen takia.

Onnistuu jossain määrin kunhan tekee oikeita asioita oikeaan aikaan.Ja omaa tietyn asenteen. En palvo rahaa, se on minulle ennen kaikkea väline. En arvosta ihmistä sen mukaan mikä hän on ammatiltaan tai koulutukseltaan.Vanhemapan ovat pystyneet tukemaan meitä ja minua paremmimin kuin vaimoni, koska he ovat eläneet yrittäjä perinteen mukaan. Tällä tarkoirtan sitä että vaikka rahaa ei palvota, ei myöskään kulutus ole elämän arvo 1. Työntekoa arvostetaan, eteenpäin pyritään ja "talo pyritään jättämään paremmassa kunnossa kuin se saatiin" . Vaikka minua kannustettiin opiskelemaan ja kehittämään itseäni nuoremana, niin ei ihmisarvoa koskaan mitattu numeroilla tai tilipussilla. Painotettiin realismia:jos sinulla on edellytyksiä vaikkapa kiitettävään arvosanaan niin älä tyydy tyydyttävään.Näistä opetuksista ja elämisentavasta olen vanhemmilleni kiitollinen. En pyri toisintoon, koska jokaisen ihmisen elämä ainutkertainen eikä sitä voi toisintaa.Mutta arvot ja olemisen tavan voi siirtää toiselle sukupolvelle. Olen jo tähän mennessä saanut helpomman elämän kuin vanhempani tai puolisoni juuri tämän mentaliteetin takia. Vaikka kaikkea ei voi saada rahalla, niin eläminen vaatii x määrän rahaa. Leipä ja asuminen maksaa. Näiden elämystenkin tarjoaminen lapselle maksaa.

Vastaavasti en toisaalta hyväksy sitä, että perseillään ensin omat rahat, sitten mennään toisen lomakolle kun omat rahat on tuhlattu. En voi esimerkiksi voi hyväksyä' perinnön tuhlaamista kulutukseen, vaan pyrin siirtämään sen lapselleni, jotta tämä voi saada vuorostaan helpomman elämän kuin minä. En halua että hän joutuu raatamaan näkemään vaivaa yhtä paljon minä.Toki kaiken voisi laittaa menmään mitä tuleekin tai sattuu saamaan, mutta samalla kaikki olisi pois lapseni tulevaisuudesta. En halua syödä lapseni lautaselta. Vaimoni tai exäni ei näe tässä taas mitään ongelmaa, vaan haluaisi tuhlata kaiken tässä ja nyt. Milestäni on liian itsekästä tuhlata perintöä lapselta. Jos voin omalla toiminnalli vältäää vaikkapa sen ettei muksuni tarvitse esimerkiksi elää solussa, voi asua hyvällä alueella, harrastaa hyviä harrastuksia ja tavata niissä hyviä ihmisiä. Saatikka ettei hänenkään tarvitse asua opiskeluaikana kuppaisessa solussa ja tehdä pitkää päivää hanttihommissa opiskeluaikana koska ei ole pakko. Näiltä asioilta olen itse välttynyt osittain kiitos vanehempieni. Valmistuin myös ilman opintolainoja toisin kuin vaimoni/exäni.

Vaimoni/exäni kuluttaa tässä ja nyt, vaikka velaksi. Hän ei ole valmis esimerkiksi kotona olon aikana vaatimattomamapaan elintasoon, vaan koki ettei se saanut laskea. Rahan tulee vain tulla pöytään. Sain pelätä koko ajan että jostain tulee koko ajan yllätyslaskuja.

Tilanne on nyt seuraavanlainen:elämme eri osoitteissa, tapaamme noin joka toinen päivä lapsi on minulla. Tilanne on ilmassa, kumpikaan ei osaa sanoa haluaako erota vai ei vaan katsomme mitä tapahtuu ja miltä tuntuu. Exäni/vaimoni on jo kuukaudessa onnistunut järkkäämään itsensä taloudelliseen pulaan
      pienen liksansa korkean vuokransa ja kulutuksen takia. Vastuunkanto on aika puutteelista.

• delabon

Hyvä, että mietitte rauhassa ennen ratkaisuja, kannattaisi varmasti käydä myös Perheasiainneuvottelukeskuksessa tai muualla pariterapiassa juttelemassa tilanteesta. Vaikka päättäisitte erosta, on parempi erota sovussa ja niin, että voi ymmärtää miksi toinen käyttäytyy tietyllä tavalla ja ajattelee eri tavalla niin että voisi arvostaa niitä asioita, jotka puolisossa ovat hyviä. Olettehan kuitenkin olleet onnellisia ja tyytyväisiäkin yhdessä. Olisi ehkä tärkeää lapsille kertoa, miten paljon hän kuitenkin on ollut rakkauden hedelmä, vaikka se rakkaus olisikin kadonnut erilaisuuden ja erimielisyyksien alle.

Avioelämä vaatii sopeutumista, mutta jokaiselle on tärkee turvallisuudentunne, jota hänellä on oikeus vaalia. Saan sen käsityksen, että raha edustaa sinulle turvallisuudentunnetta paitsi perheen, myös jälkeläisten suhteen. Se on hyvä ja perinteikäs ajattelutapa eikä sillä ole mitään tekemistä saituuden kanssa. Vaimosi ajattelee toisella tavalla ja ajattelutapa voi olla sovittamaton, ellei hän sopeuta käytöstään, joka uhkaa sinulle tärkeää asiaa. Ehkä hänen käytöksensä takana on jotakin, jota voisi koettaa etsiä, koska velkaantuminen on samanlainen taakka kuin saituus - se todellakin estää perheen hyvinvointia.

Minun tarkoitukseni ei ollut esittää mitään oikeaa mallia, vain se, että on monia malleja, mutta avioliitossa on tärkeää löytää yhteinen malli rahankäytölle, koska se muodostaa kuitenkin perustan elämälle niin kuin työnteko, kodinhoito ja lastenkasvatuskin. Mitään henkistä yhteyttä on vaikea ylläpitää, jos tuo arjen perusta horjuu. Se aiheuttaa turvattomuutta ja pahaa oloa. Varsinkin miehelle, joka haluaa huolehtia perheestään hyvin.

Toivon sinulle ja perheellesi kaikkea hyvää, ja että asiat järjestyisivät sovussa, lapsen takia, vaikka päättäisittekin erota.

• NytOnKiireJo

Mene nyt hyvä mies jättämään se avioerohakemus ettet joudu osituksessa pulittamaan kaikista vaimosi myt tekemistä veloista. Sen voi aina perua, mutta osituspäivää et saa hakemuksen jättöpäivää aikaisemmaksi vaikka vaimosi keittäisi kasaan minkälaisen katastrofin tahansa.

• mrteevm80

Kylmää asioista sopimista, ehkä jopa kyräilyäkin. Toisaalta ei tyrmää takaisin muuttamistakaan. Välit ovat asiallisia ehkä jopa liiankin. Ollaan käyty yhdessäs syömässä ja kuntoilemassa.Vaimo ehdottelee yhteistä tiliä jos päättää muuttaa yhteen. Olen kiertänyt tämän asian. Olen tietyllä tapaa hämilläni ,koska tilanne ei ole päivän selvä' vaan viitteitä suuntaan jos toiseenkiin. Itse olisin valmis jatkamaan ainakin muutaman vuoden, ehkä jopa vuosikymmenen koska muksu on niin pieni. Mielenkiinnolla odotan mitä tästä seuraa, talous kestää joten kuten tämän erillään asumisen muutaman kuukauden, kunhan mitään isompaa ei tapahdu. Mielenkiinnolla odotan mitä tästä tulee. Sinänsä ihmettelen miten tässä näin on käynyt, koska 98% :sti minulla on ollut helvetin hyvä olla hänen kanssaan. Useita vuosia ennen muksun syntymään meni aivan helvetin hyvin kaikilla rintamilla, mutta toisaalta muksukin oli yhteinen haave. Muistlen kaiholla miten teimme kaikkea mahdollista yhdessä ja molemmilla oli hyvä olla. Toisen naama on vituttanut oikeastaan molemmin puolin vasta sellaiset pari -puolitoista vuotta.

• delabon

Jos fiilis on tuo, ei kannata erota.

Vielä palasin kuitenkin kirjoittamaan, että monesti pikkulapsiaikana ja asuntovelkojen ynnä muun paineissa unohtuu ajan viettäminen puolison kanssa yhdessä. Kun tekee koko avioliiton ajan samantapaisia asioita kuin seurustellessa, tunnesuhde pysyy hyvänä. Mitä nuoret ja köyhät tekevät seurusteluaikoina - eivät matkustele Thaimaahan ja ostele tavaroista, ota isoja velkoja, vaan tekevät retkiä jäätelökioskille, ajelevat autoilla uusiin paikkoihin, pysyttelevät sunnuntaisin sängyssä ja katselevat sohvalla yhdessä elokuvia. Mitä nyt kukakin. Mutta tuollaisiin juttuihin ei tarvita edes lapsenvahtia. Rakastuneena ihminen käyttäytyy kuin lapsi, spontaanisti ja iloitsee pienistä asioista sekä ilmaisee vapaasti tunteitaan. Aikuistuessa ei voi aina käyttäytyä kuin lapsi, mutta kuitenkin ihminen tarvitsee yhtä yksinkertaisia asioita kuin lapsi, hauskoja ja nautinnollisia asioita ja lämmintä yhdessäoloa sekä tunnetta yhteenkuulumisesta. Jos sellainen tuntuu kaukaiselta, voi avioliittoon hiipiä kutsumattomia vieraita.

• raharaharaha

Hakeutukaa keskustelemaan perhekeskukseen. Ja vaimosi täytyy itsenäistyä, irrottautua äidistään. Mies on ykkönen, ei äiti. Näin ette voi jatkaa. Se anoppi pois sotkemasta välejänne. Ei yhteistä tiliä painostuksesta, vaan keskustelussa sopimalla. Ensin perhekeskukseen. Aloita luopumalla ajattelusta minun-sinun rahat. Harjoittele ostamalla vaimollesi sen, mitä haluaa. Voitte mennä yhdessä ostoksille, yhteistä aikaa. Ei tarvitse ostaa oikeasti turhaa. Ehkä voit laittaa tilillensä tietyn summan rahaa, esim tonnin kaksi. Sopikaa, että hän voi käyttää sen, miten parhaaksi katsoo, mutta pitää näyttää kuitit sinulle. Ei kyttäämisen takia, vaan koska molemmilla oikeus tietää mihin rahat menevät.

Parasta mennä perhekeskukseen, mutta yhä erillään asuen
        jonkin on muututtava, ja asumusero auttaa setvimään ajatuksia. Vaimosi on oltava lojaali sinulle, ei äidilleem.

• raharaharaha

Aikaisempi keskustelija totesi oikein, että parisuhteen malli otetaan vanhemmilta, enemmän tai vähemmän. Mikä on appesi asema avioliitossaan? Tutki sitä. Sydämessäsi tiedät vastauksen, mitä tulee tehdä. Hakekaa joka tapauksessa kriisiapua perhekeskuksesta, kunnan palvelu. Saatte heti kriisiajan.

Jos, JOs vaimosi on oikeasti tosikuluttaja, ja tavaroilla näyttää toisille arvoansa, hän tuskin muuttuu ihan nopeasti, jos lainkaan. Ero on vaikea ratkaisu, mutta joskus se on parasta jokaiselle osapuolelle. Jos eroatte, et hukkaa lastasi. Elämäsi tasapaino on lapsesi turva.

• jggk

Hei, sori vain. Otan nyt kantaa olan takaa. Luin ensimmäisen viestisi uudestaan. Puhut siinä omista tuloistasi ja vaimosi tuloista. Tulkitsin viestisi, että sinä maksat lainat ja muita kuluja, ja vaimosi saa tulla toimeen omillaan. Et millään tapaa antanut ymmärtää, että tienaavana antaisit vaimollesi rahaa, koska tämän tulot ovat pienet. Moitit vain hänen varallisuuttaan ja rahankäyttöään.

Jo hetken ajattelin, että vaimosi rahankäyttö on vastuutonta. Nyt luotan vaistooni, minkä ekasta viestistäsi sain. Sinulle raha vaikuttaa olevan ykkönen, ja yhteinen raha on sinulle kauhistus, koska haluat pitää omat rahasi itselläsi. Kerrot kaikesta hyvin avoimesti, mutta jätät kertomatta, että onko teillä esim avioehtoa. Kertomatta jättämisen tulkutsen, että avioehto on. Voin olla väärässä, mutta nyt tulee vaisto, että haluat toisen antavan sinulle koko elämänsä, mutta sinä et halua jakaa edes maallista hyvääsi, vaan haluat kerätä sitä itsellesi ja lapsellesi. Silloin kun ihminen rakastaa rahaa, lähellä olevien ei ole hyvä olla Olet kovin huolissasi lapsestasi. Ainoa, mistä puhut, on hänelle keräämäsi omaisuus. Vietät työssä keräämässä rahaa kaiken aikasi. Arvotat rahan tärkeämmäksi kuin yhteisen ajan perheesi kanssa.

Hutia voi olla, mutta minulla on tunne, että raha on sinun ongelmasi, ei vaimosi ongelma. Aina kun puhut vaimostasi, puhut rahasta. Minä en nyt kommentoi enempää. Toivon kaikkea hyvää.

• Kommentoija69

Kaikille, jotka rutisevat ap:lle liiallisesta rahaan keskittymisestä: ap puhuu rahasta, koska ongelma ON vaimon täysin edesvastuuton rahankäyttö. Oletteko itse samanlaisia holtittomia tuhlareita? Se nyt vaan on kova tosiasia, että jos ei laita suuta säkkiä myöten, niin ennen pitkää lähtee luottokelpoisuus, joutuu pihalle kodistaan ja ulosottomies vie tavarat pois. Ap:n vaimon ongelma on täysin verrattavissa juoppouteen tai narkomaniaan. Kumpikin on erinomainen peruste avioerolle.

• mr teevm80

Aikaisempi keskustelija totesi oikein, että parisuhteen malli otetaan vanhemmilta, enemmän tai vähemmän. Mikä on appesi asema avioliitossaan?

Vaimoni tai exäni on ottanut mallia äidiltään.Hänellä oli tapana käydä oman silloisin puolisonsa lompakolla ihan konkreettisesti kun rahat oli loppu.Tosin työnjako meni kuulemma niin että appiukko maksoi lainat ja laskut, anoppi taas elämisen. Lisäksi tämä anoppi on ollut aika ns kova tekijänainen, eli kehittänyt itseään ,opiskellut muksujen aikaan parempaan ammattiin, hoitanut kodin pitämättä siitä isoa numeroa marttyyrina. Lisäksi hän entisenä yksinhuoltajana "käynyt kovan koulun".Puhun rahasta kirjoituksissani paljon sitä en kiistä, enkä kiistä myöskään sitä, ettei tietty turvallisuus ole minulle tärkeää. Mutta mitä' raha on?Se on väline jolla saa ruokaa, juomaa, asunnon ja lääkkeitä kun niikseen tulee. Mutta valitettavsti se välttämätön väline jos tässä yhteiskunnassa meinaa ylipäätänsä elää ja lasta kasvattaa. Ja jos haluaat tehdä muutakin kuin pureskella kynsiä ja tuijottaa seiniä .

Ja tosiaan kuten kommentoija 69 sanoi jos et kuluta tulojesi mukaan on edessä ennemmin tai myöhemmin luottokelpoisuuden menetys. !Itse asissa vaimoni veljeltä on luottotiedot pamahtaneet saman elämäntyylin vuoksi. Mies oli 25-vuotias ja äiti vuokrasi asunnon koska hän ei sitä muuten olisi saanut. Eikä edes häpeä tapahtunutta, vaan kokee että nyt tuli töpättyä, mutta so what?

Takaisin taas meidän suhteeseen.Vaimostani on nöyryyttävää pyytää rahaa ja kuulemma kaikilla tutuilla on yhteinen tili, tosin näissä liitoissa kumpikin käy töissä ja osaavat elää tulojen mukaan. Kritiikki vastuun ottamisesta omassa elämässä ja muiden apuun turvautumisen lopettaminen on kuin heittäisi bensaa kiukaalle, suuttumus ja ärtymys nousee melkein saman tien.
      Ei kuullemma ole sopivaa riidellä näistä asioista, ja kaikki keskustelut tuomitaan riitelyksi tai haukkumiseksi. Kuvaavaa on tälläinen ajatusleikki tai keskustelu, jonka olemme käyneet. Kun käytettävissä olevat rahat eivät riitä koko kuuksi tai muuksi ajanjaksoksi, niin vaimoni ratkaisumallit olivat: a.käytä säästöjä jos on, jos ei ole pyydä vanhemmiltasi, niillähän on sitä rahaa, tulee kieltäytyminen tai takaisin tulee maksaa ja korkojen kera, c. ota lainaa d.lisäksi koen, ettei vanhoilla reilusti yli kuusikymppisillä vanhemmillani ole velvollisuutta elättää meitä kahta yli kolmikymppistä työssäkäyvää ihmistä. Ja tähän narunpäähän ei vaimollani ole vastausta. Ja varsinkaan viimeiseen, hänestä molempien vanhempien tulee auttaa jos tarvetta on. En itse kerta kaikkiaan kehtaa pyyttää pitkän työuran tehneiltä ihmisiltä rahaa, jotka nyt elämänsä loppusuoralla haluavat nauttia lopusta ja tehdä asioita mihin ei aiemmin ollut aikaa tai muuten mahdollisuutta. Lisäksi koen tärkeäksi kantaa vastuuta omasta elämästäni ja ennen kaikkea opettaa sen tulevalla sukupolvelle, koska se on hänelle pitkällä juoksulla hyväksi.

Yhteisestä tilistä on ollut taas puhetta jos hän päättää palata takaisin yhteiseen asuntoon, siis hänen mukaansa.

Olen kuullut,että jo tämän erillään asumisen on vaimoni rahoittanut kuinkas muutenkaan kuin luotolla, ainakin osittain. Tulot ovat noin 1200 € kuussa miinus 750€ vuokra vesineen ja sähköineen ja elämiseen jää alle 500€/kk. Jos sitäkään. Ja aina suhteellisen väliajoin tulee vaatimusta:"osta sitä osta tätä, lainaa parikymppiä. Maksa tämä lasku, maksan sitten seuraavan. "

Lähinnä häntä kalvaa se, että tuloni ovat isommat, ja kateellisuutta ei edes peittele. Tosin täällä itä-Suomessa tuntuisi muutoinkin olevan tietty kateus ilmapiiri päällä muutenkin. Vaimon kanssa oli kivaa kun olimme kahdestaan, silloin ei tullut fyrkasta ja kokonaisuudessaan aika oli mukavaa noin 90-98€:sti.
      Yhdessä oli kiva tehdä asioita ja suunnitella yhteistä tulevaisuutta.Miksi hel:ssä ihmisen pitää muuttua parin vuoden sisällä näinkin paljon. ?Ja ennen kaikkea huonompaan suuntaan. ?Missä on se ihminen kehen rakastuin.?

• oppeliini1

Pääsisit todellakin kaikista vähimmällä jos viitsist nähdä vaivaa etsiä kunnon lakiedustajan joka hoitaisi lapsen lähihuoltajuuden sinulle. Tuo olisi pidemmällä tähtäimellä myos taloudellinen parannus sinulle.

Miksi sinä jaarittelet tuosta täysin epäkypsästä ja alikehittyneestä naisesta noin paljon? Ja vain jatkat ja jatkat ja jatkat.... Miksi sinä annat hänen pitää lapsesi? Mitä väärää ja kieroa näet pitäessäsi itse lapsesi? Etko tajua että sinä teistä kahdesta olisit laadukkaampi huoltaja ja lapsen kasvattaja.? Vanhempiesi tuella.

Miksi tanssit kuin sätkynukke hänen verkossaan? Lakkaa suostumasta enää pompoteltavaksi ja kieroilun kohteeksi. Tuo jos mikään alentaa kenen tahaansa itsetuntoa!
        Anna, hyvä mies, tuon naisen mennä omille teilleen! Ilman sinun lastasi!

Ja lue oikein ajatuksella aiempi viestini.

• mrteevm80
        oppeliini1 kirjoitti:

Pääsisit todellakin kaikista vähimmällä jos viitsist nähdä vaivaa etsiä kunnon lakiedustajan joka hoitaisi lapsen lähihuoltajuuden sinulle. Tuo olisi pidemmällä tähtäimellä myos taloudellinen parannus sinulle.

Miksi sinä jaarittelet tuosta täysin epäkypsästä ja alikehittyneestä naisesta noin paljon? Ja vain jatkat ja jatkat ja jatkat.... Miksi sinä annat hänen pitää lapsesi? Mitä väärää ja kieroa näet pitäessäsi itse lapsesi? Etko tajua että sinä teistä kahdesta olisit laadukkaampi huoltaja ja lapsen kasvattaja.? Vanhempiesi tuella.

Miksi tanssit kuin sätkynukke hänen verkossaan? Lakkaa suostumasta enää pompoteltavaksi ja kieroilun kohteeksi. Tuo jos mikään alentaa kenen tahaansa itsetuntoa!
        Anna, hyvä mies, tuon naisen mennä omille teilleen! Ilman sinun lastasi!

Ja lue oikein ajatuksella aiempi viestini.

Pakko kai sen on antaa. Mutta jaarittelen lähinnä siksi, että ratkaisu ei ole helppo, vaan todella vaikea. Ja asiaa mutkistaa sekin, että en takuulla saa lasta ilman helvetimmoista käräjöintiä. Jos silloinkaan.

• dramaqueen1
        mrteevm80 kirjoitti:

Pakko kai sen on antaa. Mutta jaarittelen lähinnä siksi, että ratkaisu ei ole helppo, vaan todella vaikea. Ja asiaa mutkistaa sekin, että en takuulla saa lasta ilman helvetimmoista käräjöintiä. Jos silloinkaan.

Jos pahaan huoltoriitaan ajaudutte niin tilastojen mukaan nainen saa lähivanhemmuuden 90% todennäköisyydellä.

Tiedän tapauksia, joissa huoltoriidan puhjettua on ajauduttu ihan käsittämättömään erokriisiin ja silloin kaikki asiat menee ihan päälaelleen. Se entinen rakas aurinko muuttuu hetkessä kuuksi.

Siksi mahdollisesti lastensuojelussa vahvistatte tapaamissopimuksen niin älä luovu lähivanhemmuudesta vaan sanot että allekirjoitat vaan vuoroviikkosopimuksen. Kukaan lastensuojelussa ei anna sinulle mitään neuvoja vaan ilmapiiri on hiukan äitiä suosiva.

Voi olla että exäsi tarkoitushakuisesti "kehittää tarinan jossa sinä olet juopponarsisti ja väkivaltainen". Sinulla ei ole lyhyellä periodilla mitään keinoa puolustautua tätä "miesmyyttiä" vastaan.

Toivon toki ettei puolisosi tämmöiseen ryhdy, mutta parempi tietää asiasta etukäteen. Oheisessa linkissä asiaa, jos ero realisoituu:

http://pre20031103.stm.fi/suomi/pao/lastenturva/raportti.htm

Minä toivon teidän saavan asiat kuntoon lasten edun mukaisesti. Toivottavasti puolisosikin asian ymmärtää.

• joku vaan

Teillä on molemmilla pienet tulot. Vaimollasi älyttömän pienet, sinulla normaalin pienet. Vaimosi ei oikeasti elä alle 500e:n kuukausituloilla eikä kukaan muukaan. Teidän molempien kannalta on epäedullista mitä enemmän vaimo ottaa velkaa , -ja huom. mitä kauemmin asutte erillään ettekä ole eroa hakeneet. Erillään asuminen ilman eroa ja noilla tuloilla on holtitonta rahankäyttöä. Mitä enemmän vaimosi ottaa velkaa, sitä pienempi osuus hänelle jää omaisuudestanne. Mitä pienempi osuus omaisuudestanne hänelle jää, sitä enemmän joudut maksamaan tasinkoa.

Jos vain kaksi vuotta sitten teillä oli kiva tehdä asioita ja suunnitella tulevaisuutta, pystytte siihen nytkin. Teidän palkoissanne ei ole ihan mahdotonta eroa. Suunnittele talousmalli, jota toteutetaan: esim. palkasta tietty% menee asumiseen ruokaan perheen menoihin. Omaan käyttöön jää tietty % tai tasa-arvoisesti esim. 500 e/kk.

• just one more

Varaa heti aika vaikka ensin itsellesi perhekeskuksesta. Tutki sydäntäsi, jos mielestäsi ei ole korjattavaa, minkä sinä voisit osaltasi korjata, tai jos olet kykenemätön näkemaan omia vikojasi, niin tee ratkaisu. Varaa kuitenkin ensin pikainen kriisiaika perhekeskuksen psykologilta.

Sinussa on sellainen helkkarin hyvä puoli, että pohdit ja analysoit asiaa, ja vielä haet muiden näkökulmia. Sellainen ominaisuus on lottovoitto. Tosin et lukenut toisten kirj tarkkaan. Luit ne riviä valikoimalla. Kartoit keskustelijoiden niitä näkökulmia, jotka esittivät sinulle itsetutkiskelua oman sokean pisteesi tunnistamiseksi.

But, jos vaimosi on oikeasti vastuuton siinä määrin,että se haittaa perheen tulevaisuutta (eikä vain sinun omaisuuteSI kartuttamista), ota ero perhekeskuksessa käyntien jälkeen. Ota huomioon, että miten siinä tapauksessa, että pysyt aviossa, suojaat perillisesi tulevan omaisuuden. Esim mikäli sinulle sattuisi kuolemantapaus. Vaimosi tuhlaisi omaisuutenne ennen pitkää, lapselle ei jäisi mitään. Ja vaikka eroisitkin, mieti miten suojaat perinnön yksin lapselle, siis mikäli kuolisit.

• rakkaus, ei raha

Edellinen kirjoittaja vielä. Ydin juttu on luottamus. Aika p..k.maista, ettei luottoa ole, oli syy sitten kenen tahansa, kaikki menee vääntämiseksi. Ilman luottamusta ei onnistu. Ei sellainenkaan liitto onnistu, missä toisen arvo parisuhteessa on hänen tulojensa suuruus (vrt se, miten arvotat vaimoasi).

Toin esille nuo tosiasiat mikäli sattuisit kuolemaan, johtuu omasta kokemuksestani. Vaikka tekisit kuinka töitä perheesi eteen, vaikka olisi hyvä suhde vaimonkin kanssa, niin tunnista merkit vaimosi käytöksessä, mitä seuraisi, jos sinä kuolisit. Voi käydä niin, että omaisuudesta ei ole mitään jäljellä ennen pitkää. Tämä on todellinen mahdollisuus. On myös vanhempia, jotka eivät halua antaa lapsilleen mitään, edes näille kuuluvaa. Harva nuori lähtee vaatimaan elossa olevalta vanhemmaltaan ositusta. Aika kuluu, ja kun aikuistunut nuori pyytää tai vaatii ositusta, omaisuus saattaa olla jo huvennut.

Raha ei ole kaikki. On kuitenkin ikävä asia, jos perheensä eteen elämäntyönsä tehneen vanhemman työn maalliset hedelmät menevät tuhlatuksi, koska hänen elämänsä päättyi, eikä hän ole katsomassa lastensa etua.

• Kommentoija69
        rakkaus, ei raha kirjoitti:

Edellinen kirjoittaja vielä. Ydin juttu on luottamus. Aika p..k.maista, ettei luottoa ole, oli syy sitten kenen tahansa, kaikki menee vääntämiseksi. Ilman luottamusta ei onnistu. Ei sellainenkaan liitto onnistu, missä toisen arvo parisuhteessa on hänen tulojensa suuruus (vrt se, miten arvotat vaimoasi).

Toin esille nuo tosiasiat mikäli sattuisit kuolemaan, johtuu omasta kokemuksestani. Vaikka tekisit kuinka töitä perheesi eteen, vaikka olisi hyvä suhde vaimonkin kanssa, niin tunnista merkit vaimosi käytöksessä, mitä seuraisi, jos sinä kuolisit. Voi käydä niin, että omaisuudesta ei ole mitään jäljellä ennen pitkää. Tämä on todellinen mahdollisuus. On myös vanhempia, jotka eivät halua antaa lapsilleen mitään, edes näille kuuluvaa. Harva nuori lähtee vaatimaan elossa olevalta vanhemmaltaan ositusta. Aika kuluu, ja kun aikuistunut nuori pyytää tai vaatii ositusta, omaisuus saattaa olla jo huvennut.

Raha ei ole kaikki. On kuitenkin ikävä asia, jos perheensä eteen elämäntyönsä tehneen vanhemman työn maalliset hedelmät menevät tuhlatuksi, koska hänen elämänsä päättyi, eikä hän ole katsomassa lastensa etua.

"Ei sellainenkaan liitto onnistu, missä toisen arvo parisuhteessa on hänen tulojensa suuruus (vrt se, miten arvotat vaimoasi)."

Mitä sontaa tuo on? Ap:n vaimo ei suostu pienentämään kulutustaan perheen yhteenlaskettujen tulojen pienennyttyä vaan haluaa mieluummin ylivelkaantua ja loisia toisten rahoilla. Oletko ollenkaan lukenut koko ketjua?

• rakkaus, ei raha

Kommentoija69. Kirjoitit "haluaa loisia toisten rahoilla". Sinulla ja minulla on ilmeisesti hyvin erilainen arvomaailma. Minun mielestäni avioliitossa ´toisten rahoilla loisiminen` ei ole ylipäätään mahdollista. Avioliitossa kaikki on yhteistä, ja hyvässä avioliitossa pyritään jakamaan myös maallinen hyvä, yhtälailla kuin muukin pääoma. On kokonaan toinen asia, jos jommankumman puolisoista rahankäyttö on harkitsematonta ja tuottaa ongelmia koko perheen talouteen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita ´loisimista´.

• Kommentoija69

Et ole selvästikään lukenut koko ketjua. Onko minun oikeasti pakko toistaa mikä tekee ap:n vaimosta toisten rahoilla loisijan? Hänestä tekee toisten rahoilla loisijan se, että hän ei haluaisi perheen tinkivät lainkaan menoistaan vaikka perheen tulot ovat pienentyneet hänen jäätyään kotiin lasta hoitamaan. Aukko perheen budjetissa pitäisi vaimon mielestä täyttää ottamalla luottoa tai menemällä isovanhempien lompakolle. Tästä on kyse.

• delabon

Tilanteen päädyttyä umpikujaan, jossa ilmeisesti riidan pääaiheeksi on jumittunut yhteinen pankkitili (?) vaikka todellinen ongelma on muualla, tilanne pitäisi purkaa ammattilaisen johdolla perheterapiassa tms.

Vaimo kenties ajattelee, että yhteinen pankkitili on rakkauden todiste kuten hänen vanhempiensa tapauksessa. Mies puolestaan näkee, ettei kyse ole pankkitilistä, vaan siitä, ettei vaimo ole ymmärtänyt sitä mitä yleensä ymmärretään jo omilleen muuttaessa: tulot pitää sovittaa menojen mukaan. Velaksi eläminen sitoo perheen elämää vuosiksi eteenpäin. Yhteinen pankkitili voidaan ehkä perustaa, jos vaimo tajuaa, ettei velaksi voi elää, vaan on elettävä sen mukaan, mitä tulot ovat, velkaantumatta. Rahojen käytöstä on oltava yhteinen ymmärrys, jos kerran rahat ovat yhteiset.

Nyt ammattilaisen pitäisi saada molemmat ymmärtämään esimerkiksi nuo seikat. Ilmeisesti ap todella rakastaa vaimoaan. Vaimo kokee loukkaavana rahojen omistajuuteen liittyvät rajaukset. Se on pattitilanne, josta pitäisi päästä eteenpäin ymmärtämään miksi toiselle oma näkökanta on tärkeä. Miehen huoli rahankäytöstä on mielestäni aiheellinen, koska vaimo ei vielä ole ymmärtänyt, miten tärkeää on elää tulojensa mukaan eikä velaksi. Vaimon vanhempien rahankäyttö ei voi olla mallina velkaantumiselle, eiväthän hekään ole velkaantuneet eli jos anoppi käykin apen kukkarolla, ei kyse on ollenkaan samasta asiasta.

• rakkaus ei raha

Kerrassaan hieno loppupäätelmä delabonilta. Pitää kuitenkin muistaa, että olemme kuulleet vain yhden puolison tulkinnan tilanteesta. Hän halunnee vilpittömästi saada näkökulmia ja apua. Vain itseään voi muuttaa. Siksi liene hänen parasta tutkailla itseään ja hakea ensinnä itselleen keskusteluapua perhekeskuksesta.

Tämä ketju on hyvä esimerkki siitä, miten ihmiset kyllä haluavat vilpittömästi auttaa, kun apua pyytää.

• lellu...

Minusta on aivan selvää että sitä yhteistä pankkitiliä ei ap:n tilanteessa voi tehdä. Vaimo tyhjentää sen hetkessä ja lainan maksuun ei olekaan rahaa. Kohta on kuralla kahdet luottotiedot. Ei minullakaan ole koskaan ollut yhteistä pankkitiliä miehen kanssa. Talouden menot jaetaan suunnilleen puoliksi. Sen jälkeen kumpikin voi tehdä rahoillaan mitä haluaa. Kumpikin on laittanut rahaa säästöön pahan päivän varalle tai isoja hankintoja varten.

Siinä AP on oikeassa että jokaiseen perheen kannattaa laittaa sivuun 2-3 kuukauden palkan verran yllättäviä tilanteita varten kuten työttömyys.

Enkä edes näe oikeana että ap maksaisi kevytmielisesti velkaantuneen vaimon lainatkaan pois.

Vaimo kiristää erilleen muuttamisella yhteistä tiliä ym joustoa raha-asioihin. Parissa kuukaudessa vaimo sotkee raha-asiansa niin pahoin että yrittää tulla häntä koipien välissä kotiin.

Ap:n pitää parin kuukauden sisällä tehdä päätös haluaa roikkua jojon nokassa kuinka pitkään. Yöksi vaimon asuntoon ei kannata mennä. Itse laittaisin asioille takarajan. Jos vaimo ei ole tehnyt päätöstä asiasta tiettyyn päivämäärään mennessä, ap laittaa eron vireille.

• Mies vm 77

Meillä melkeen sama tilanne vaikkei naimissisa ollakkaan...piti saada ostaa oma asunto ja ottaa luonnollisesti iso velka sitä varten. Laina 50/50 molempien nimissä mutta minä sitä vain maksan kun toinen osapuoli on aina varaton. Hän on täysin kykenemätön käsittelemään rahaa. Jos satasen antaa, se on tuhlattu heti seuraavana päivänä eikä suinkaan mihinkään pakollisiin maksuihin. Olenkin häntä mielessäni verrannut ämpäriin jossa on reikä: saahan siihen vettä kaataa mutta ei se siinä pysy. Hänelle on täysin normaali tilanne se että heti kun tuet napsahtavat tillille niin ne myös saman tein lähtevät. Minäkin olen pelastanut puolisoni monta kertaa pikavippihelvetistä, kalliiksi meinaa tulla.

Minä ostan ruoat sekä lemmikkeille että ihmisille 100% ja maksan vielä kaikki yhteiset menot niin ei meinaa tili enää riittää vaan olen joutunut vanhemmilta vippaamaan. Hänen vanhemmilla olisi kyllä rahaa, mutta ovat niin itaria etteivät varmasti mitään anna. Ulkomailla kyllä käyvät. En tule enää toimeen kummankaan kanssa koska kuvottaa etteivät voi yhtään auttaa hädän hetkellä. Aina minun vanhemmat jotka joutuvat auttamaan. Vanhempani ovat pienipalkkaisella eläkkeellä, hänen isänsä vielä työelämässä.

Meillä ei ole lapsia eikä tule, ei tämmöiseen suhteeseen niitä voi edes harkita. Eihän se kiva tunne ole kun omasta tilistä ei jää mitään omaan käyttöön, kaikki menee elättämiseen. Olen miettinyt kuinka paljon pitää kestää, ja mikä on kohtuullista ja mikä ei. Puoliso ei tunnu älyävän että mikäli erotaan hän joutuisi maksamaan vuokran ruoat sähkön netin vakuutuksen muut kulut kokonaan omasta pussistaan. Kuvittelee ilmeisesti että vuokranantaja antaisi asua ilmaiseksi ja sähköyhtiökin olisi niin kiva ettei lähettäisi laskuja.

Ilman lemmikkejä ero olisi paljon helpompi. Nimittäin erossa minulle jäisi kissa ja koira. Teen reissutyötä, ja käytännössä pitäisi koko ajan yrittää löytää noille sitten jostain hoitaja. Nyt sitä ongelmaa ei ole kun puoliso aina kotona.
      Uusi kotihan noille pitäisi etsiä, mutta sekin musertaisi kun kuitenkin otuksista paljon välitän. Piikille en niitä halua missään tapauksessa viedä. Puolisolle noita ei voi jättää koska hänellä ei ole varaa ostaa niille ruokaa saati käyttää tarvittaessa eläinlääkärissä.

Melkoiseen pattitilanteeseen olen itseni saanut, eikai tässä auta kun laittaa leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Ei voi kuin toivoa ihmettä että puoliso löytäisi töitä ja pystyisi joskus osallistumaan yhteisiin kustannuksiin. Jos raha-asiat jätetään huomioimatta, meillä menee oikein kivasti. Se on oikeastaan ainut juttu mistä tapellaan. Harmi vaan että rahaa ei tässä elämässä voi jättää huomioimatta.

Vähän helpottaa tämä kirjoittaminen ja se etten ole ainoa vaikeassa tilanteessa oleva. Voimia kaikille tasapuolisesti, täytyy sen auringon joskus paistaa meillekki.

• lellu..

Kovasti ihmettelen kuinka suostut tuohon elämään. Täytyyhän niillä tuilla maksaa jotain elämäänne liittyvia kuluja. Et voi suostua jatkuvaan elättämiseen. Esimerkiksi lainan lyhennykseen tarvittava osuus menemään hänen tililtään samana päivänä kun tuet tulevat.

Nosta leuka pystyyn ja rupea selvittämään tilannetta.

• mr teevm80

Niinpä mies vm77.Retorinen kysymys on miten päädyimme näiden naisten kanssa yksiin?Miten ihminen voi muuttua mukavasta, jonka kanssa haluaa olla koko ajan nykyisen kaltaiseksi kuppaavaksi hälläväliä asenteella olijaksi. En tajua. Kun opiskelin, niin rahaa oli molemmilla vähän ja alhainen elintaso ei ollut ongelma. Nyt ollaan koko ajan lomamatkojen ym perässä, laskut rästissä, palkka läheiselle ystävälle yli kuukauden myöhässä samoin, ja ei edes nähdä että tilanteessa olisi mitää väärää. Kaikki mikä tulee menee ja ylikin. Kaikki kritiikki saa takajaloilleen, kysyin taannoin mitä tehdään kun liksa ei riitä. Vastaus oli, että"kysy vanhemmiltasi" .Miten ihminen voi muuttua näin paljon. Kommentteja kaivataan erityisesti naisilta. Eroksi taittaa mennä, vaikka sovitellaan ja sopua etsitään, niin olen aistivinani ettei oikein tuulta taida alleen ottaa.

• nainen49v

Tässä kommentti naiselta:
        Vastaavanlainen tilanne itselläni avioliitossa exäni kanssa. Eri mittakaavassa vain. Rahaa meillä ei ollut liiaksi koskaan, koska aina piti pärjätä vain minun tuloillani. Ex leikki yrittäjää, makseli velkoja vuosikaudet. Eli sukulaiseni ("hauska" kyllä hänen omat sukulaisensa ovat paljon varakkaampia) maksoivat hänen velkojaan ja elättivät meitä. Tiukimpina aikoina jäi viisihenkisen perheen elämiseen 200mk/kk.

Exällä ei ollut yhteisten 25v aikana kertaakaan kuukausipalkkaista työtä. Koskaan ei ollut tietoa seuraavasta palkanmaksusta. Hän ei huomannut siinä mitään ihmeellistä. Minulle riitti. Hain yksin eroa enkä kertaakaan ole katunut. Jokapäivä yhä huokailen ihanuutta, että pääsin miehestä eroon. Sen jälkeen on rahat riittänyt kaikkeen tarpeelliseen, hieman tarpeettomaankin ja vielä säästöön.

• mr tee vm80
        nainen49v kirjoitti:

Tässä kommentti naiselta:
        Vastaavanlainen tilanne itselläni avioliitossa exäni kanssa. Eri mittakaavassa vain. Rahaa meillä ei ollut liiaksi koskaan, koska aina piti pärjätä vain minun tuloillani. Ex leikki yrittäjää, makseli velkoja vuosikaudet. Eli sukulaiseni ("hauska" kyllä hänen omat sukulaisensa ovat paljon varakkaampia) maksoivat hänen velkojaan ja elättivät meitä. Tiukimpina aikoina jäi viisihenkisen perheen elämiseen 200mk/kk.

Exällä ei ollut yhteisten 25v aikana kertaakaan kuukausipalkkaista työtä. Koskaan ei ollut tietoa seuraavasta palkanmaksusta. Hän ei huomannut siinä mitään ihmeellistä. Minulle riitti. Hain yksin eroa enkä kertaakaan ole katunut. Jokapäivä yhä huokailen ihanuutta, että pääsin miehestä eroon. Sen jälkeen on rahat riittänyt kaikkeen tarpeelliseen, hieman tarpeettomaankin ja vielä säästöön.

Tuohon vanhempieni kuppaamiseen asti ei meillä luojan kiitos menty. Vedin siihen rajan, koska silloin olisi pilannut ennen pitkää välini myös heihin. Onneksi olkoon,että pääsit exästäsi eroon. Varmasti helpottava tunne. Meillä tilanne vielä ilmassa. Erillään asutaan jo toista kuukautta,mutta tekemisissä ollaan koko ajan. Näen lasta vapaapäivinäni. Exän taholta puheluihin ja viesteihin vastaamattomuutta, aika usein jotain pyydetään lainaksi autoa, rahaa ym-. Yrittää sumplia laskujaan miten kuten. Karhukirjeitä tipahtelee luukusta(ei ole kääntänyt postiaan vielä). Rajan olen vetänyt tähän en lainaile autoa tai rahaa, koska menee tässä tilanteessa hyväksikäytön puolelle, eri asia olisi yhdessä asuttaessa.Lainailua ym omilta vanhemmiltaan edelleen vaikka ikää yli 30. Miten olen haksahtanut tällaiseen ihmiseen. Olisi pitänyt tajuta tilanne jo silloin kun jätti aikoinaan opiskelut kesken. Kertoi toisen lyhytjänniteisyydestä ja mukavuudenhalusta. Nyt ja aikoinaan itkee omaa huonoa palkkaa. Nyt yksin asuessa kulutus ollut hallinnassa, leveää ei ole mutta enpähän elä velaksikaan. Auto tai omistusasunto valinta tulee tehdä paikkoin mutta eipähän ole toinen kyljessä.

• sdf sd fdfs
        mr tee vm80 kirjoitti:

Tuohon vanhempieni kuppaamiseen asti ei meillä luojan kiitos menty. Vedin siihen rajan, koska silloin olisi pilannut ennen pitkää välini myös heihin. Onneksi olkoon,että pääsit exästäsi eroon. Varmasti helpottava tunne. Meillä tilanne vielä ilmassa. Erillään asutaan jo toista kuukautta,mutta tekemisissä ollaan koko ajan. Näen lasta vapaapäivinäni. Exän taholta puheluihin ja viesteihin vastaamattomuutta, aika usein jotain pyydetään lainaksi autoa, rahaa ym-. Yrittää sumplia laskujaan miten kuten. Karhukirjeitä tipahtelee luukusta(ei ole kääntänyt postiaan vielä). Rajan olen vetänyt tähän en lainaile autoa tai rahaa, koska menee tässä tilanteessa hyväksikäytön puolelle, eri asia olisi yhdessä asuttaessa.Lainailua ym omilta vanhemmiltaan edelleen vaikka ikää yli 30. Miten olen haksahtanut tällaiseen ihmiseen. Olisi pitänyt tajuta tilanne jo silloin kun jätti aikoinaan opiskelut kesken. Kertoi toisen lyhytjänniteisyydestä ja mukavuudenhalusta. Nyt ja aikoinaan itkee omaa huonoa palkkaa. Nyt yksin asuessa kulutus ollut hallinnassa, leveää ei ole mutta enpähän elä velaksikaan. Auto tai omistusasunto valinta tulee tehdä paikkoin mutta eipähän ole toinen kyljessä.

ÄLÄ ANNA MITÄÄN! TE OLETE ERONNEET!

• anneli-

Hyvä "mr teevm80"

Kerroit avioliittosi vetelevän viimeisiään. Tietääkö myös vaimosi tästä? Oletko puhunut hänen kanssaan teidän raha-asioistanne? Oletteko puhuneet eri asioiden merkityksestä teille molemmille? Miksi suunnittelette uuden asunnon ostoa, miksi edes vaivaudut kirjoittamaan siitä, jos liittonne todellakin vetelee viimeisiään?

Ei millään pahalla, mutta kirjoituksestasi sai sellaisen käsityksen, että sinä olet liian lepsu, vaimosi liian vaativa. Vaimosi ei voisi olla niin vaativa, jos olisit jämptimpi. Ei sinun tarvitse eikä pidäkään suostua kaikkeen mitä vaimosi haluaa. Ei parisuhde toimi niin. Hyväksikäyttö toimii, ellet itse aseta rajoja.

Ihan aluksi voisit kertoa vaimolle miten sinun perheessäsi, lapsuudenkodissa raha-asiat hoidettiin. Jokaisella perheellä on oma tyylinsä hoidella niin raha-asioita kuin kaikkea muutakin. Ei ole yhtä oikeaa tapaa, mikään ei ole parempi. Tärkeintä on, että molemmat tietävät realiteetit ja ovat tyytyväisiä. Omasta kokemuksesta tiedän, että tuhlaajalla ja säästäjällä yhteinen tili ei toimi millään. Vaikka avioeron sattuessa toisella olisikin tilillä 10000e ja toisella 0, niin silti kukaan ei jäisi tyhjän päälle.

• lellu...

Anneli luitko ollenkaan ketjua. Siinähän ap on jo vastannut kysymyksiin mitä sinä esiti.

• dredd2

Mikäs on tilanne tänään?

Onko lapsen tapaamisista tehty sopimusta ja onko keskusteluyhteyttä?

• mrteevm80

Papereita ei ole tehty, ja keskustelu yhteys on. Vähän tällaista soutamista ja huopaamista, exä koko ajan puhuu että haluaa selvittää asioita ja olla varma, että niiden pitää toimia ennen kuin haluaa yrittää uudelleen. Mutta kummasti tämä asioiden selvitys tuntuu pyörivän taalan ympärillä. Olen käynyt uudessa asunnossa, jossa asuu lapsen kanssa. On kuin pommin jäljiltä, paskaisia astioita ja roskia ym.Vaatteita ympäri kämppää samoin kuin astioita.

Lapsi huonohkoilla pesuilla, suihkussa ei jakseta käyttää joka päivä vaan pestään vain välttämättömin.Tänään käytin muksun saunassa ja hiukset selkeästi rasvaiset. Huonekalut haalittu kaikkialta ja käytettynä, exää kyrsii kun joutuu asumaan pienessä kaksiossa ja meikä taas rivarikolmiossa. Kateus kuultaa läpi, laskut kasaantuu vanhaan tahtiin, pöydillä lojuu siellä täällä. On saanut mieliala ja unilääkkeet käyttöönsä.Käytöstä en tiedä, kovin tuntuu olevan rankaa pyörittää arkea yksin lapsen kanssa ja on koko ajan pyytämässä apua atavalla tai toisella.

Tosiaan epämääräistä puhetta asioiden selvittämisestä, josta en oikein saa otetta. Vihjailee paluusta, on ollut yötä jopa viikon verran vanhalla asunnolla ,mutta konkretia tuntuu uupuvan. Asuntomme on ns. paremmalla puolen jokea, jonne kovin tuntuu mieli halajavan. Mutta kuten sanottua tilanne on jo toista kuukautta ilmassa. Keskusteltu asioista ,mutta kovin tuntuu polkevan paikallaan, mutta kovasti haluasi tilit yhdistää. Tähän en tule suostumaan, koska tien päässä on konkka ennemmin tai myöhemmin. Enkä itsenäisyydestäni halua luopua. Mutta jotain hyvääkin tilanteessa on, ei ole tarvinnut raivata toisen jälkiä, talous tiukilla, mutta hallinnassa, sain juuri maksettua liiton aikaisen syömävelan, ei riitelyä, ja muksun kanssa on kivaa. Treffeillä käyty pari kertaa ihan huvin vuoksi, mutta ei vakavalla mielellä. Kun töistä tulee ei ensimmäisenä tarvitse tehdä päivän parin kotitöitä, käydä kaupassa ja alkaa olemaan muksun kanssa, että rouva pääsee kirppareille ym. Tässä mielessä kivaa, mutta toimivaa perhettä kaipaan. Aika näyttää.

• Kommentoija69

Itse asiassa se, että vaimosi asunto on läävä ja hän on hoitanut lapsen hiukan huolimattomasti vain auttavat sinua, kun lastenvalvojalla sovitaan huoltajuudesta, lapsen osoitteesta ja tapaamisoikeuksista. Voit odottaa, että sossutädit ovat lähtökohtaisesti äidin puolella mutta jos vaimosi hoitaa asiat vastuuttomasti, niin omat mahdollisuutesi lähihuoltajuuteen vain paranevat.

• df ds fdfs

Riittääkö sulla rahat vanhaan asuntoon? Jos vain riittää niin ota se lapsen lähivanhemuus, eihän tuollainen voi toimia lähivanhempana.

Muija kun on konkassa niin pitäisi lähivanhemmuudenkni irrota.

• mrteevm80

Lisäys edelliseen: tilanne ei voisi olla kannaltani vaikeampi, koska muksu on niin pieni.Jos ikää olisi sanotaan vaikkapa kymmenen, niin tilanne olisi huomattavasti helpompi enkä edes muuta kuin eroa miettisi. Mieleen tulee oma isäni, hänkin kitkutteli huonossa liitossa sellaisen vuosikymmenen verran, koska halusi meidän kasvavan oikeaan suuntaan, äitini oli vaimoni kaltainen. Isämme sai perinnön kun olin teini-ikäinen, ja vaurastui aika kivasti. Äitini halusi heti haaskalle ja vaati tai halusi puolikasta tai tuhlata sen elintasoonsa, joka oli hänelle pyhä, koska halusi pitää yllä tiettyjä kulisseja(elintasoa) tuttavapiirinsä silmissä. Vaikka saatuun ei ollut osaa eikä arpaa. Mutta onneksi isällä oli selkärankaa kieltäytyä ja säilytti leiviskän ja hoiti sen hyvin, siksi olemme veljeni kanssa eläneet hyvin. Kuten sanoin, minun ei ole tarvinnut tehdä opiskelujen ohella töitä että olisi elänyt. En ole rikas mutten köyhäkään.He riitelivät oikeastaan samoista asioista kuin minä ja vaimoni.

Vaikka yhteen päätyisimme ei liitossamme rakkautta olisi kuin nimeksi, mutta jos muksun saan kasvatettua oikeille raiteille, eikä samanlaiseksi perseilijäksi kuin äitinsä on se hintansa väärtti. Tilanteessa aika on tavallaan puolellani, koska exällä tulot eivät oikein kohtaa menojen kanssa, tosin hänellä on ruuvina muksu. Tilanne on hankala,koska en saa otetta vastapuolesta, mitä oikein aikoo. Jokin haisee jo mailin päähän mutta mikä.

• Vanha mutta kokenut

Parempi kerta rytinä kuin ainainen kitinä. Miksi luulet vaimosi muuttuvan? Eiköhän ne lupauksen puolikkaat ole lähinnä taktinen veto yrittää selvitä keittämästään sopasta.
        Toivo on viimeinen mikä ihmisen jättää vaikka joskus olisi parempi yrittää tarkastella tosiasioita ulkopuolisen silmin.

Kaikkea hyvää!

• f sdf dsf sdf dsf ds

"Vaikka yhteen päätyisimme ei liitossamme rakkautta olisi kuin nimeksi, mutta jos muksun saan kasvatettua oikeille raiteille, eikä samanlaiseksi perseilijäksi kuin äitinsä on se hintansa väärtti. "

Tuohan voisi olla suunnitelmasi.

Eli palaatte yhteen ja vaimo muutta lapsen kanssa takaisin kotiisi. KUN LAPSEN OSOITE ON SINUN OSOITTEESSASI, ET ENÄÄ SUOSTU SIIHEN ETTÄ VAIMO VIE SEN POIS. Se ei yksinkertaisesti onnistu että toinen vanhempi tuosta vain häpiyy ja ottaa lapsen mukaansa, se on lapsikaappaus (tai jotain...).

Eli jjuonit homman niin, että lupaat kaiken mitä vaimo saa, mutta käytännössä siis petät lupauksesi. Yhteinen tili, joo, mutta et ohjaa palkkaa sinne, tai ohjaat vain osaksi tai nostat rahat palkkapäivänä turvaa taikka siirrät toisele tilille. Samaan aikaan juonit hommat kunnollisen asianajajan kanssa siten, että kun vaimo taas päättää lähteä, niin lapsi jää sinulle.

Persaukisen ilman asuntoa ei pitäisi kyllä saada lasta.

• asd as dasd
        f sdf dsf sdf dsf ds kirjoitti:

"Vaikka yhteen päätyisimme ei liitossamme rakkautta olisi kuin nimeksi, mutta jos muksun saan kasvatettua oikeille raiteille, eikä samanlaiseksi perseilijäksi kuin äitinsä on se hintansa väärtti. "

Eli palaatte yhteen ja vaimo muutta lapsen kanssa takaisin kotiisi. KUN LAPSEN OSOITE ON SINUN OSOITTEESSASI, ET ENÄÄ SUOSTU SIIHEN ETTÄ VAIMO VIE SEN POIS. Se ei yksinkertaisesti onnistu että toinen vanhempi tuosta vain häpiyy ja ottaa lapsen mukaansa, se on lapsikaappaus (tai jotain...).

Eli jjuonit homman niin, että lupaat kaiken mitä vaimo saa, mutta käytännössä siis petät lupauksesi. Yhteinen tili, joo, mutta et ohjaa palkkaa sinne, tai ohjaat vain osaksi tai nostat rahat palkkapäivänä turvaa taikka siirrät toisele tilille. Samaan aikaan juonit hommat kunnollisen asianajajan kanssa siten, että kun vaimo taas päättää lähteä, niin lapsi jää sinulle.

Sama juttu noiden kaikkien mielialalääkkeiden kanssa. Kaikki vaimon ongelmat vaanylös paperille ja hakemaan lähivanhemmuutta.

Vaikeata se on, mutta kyllä jos mies onkin ovela pirulainen eikä alistuva mäntti, niin onnistuu.

• sdf sd fsdf s fd
        f sdf dsf sdf dsf ds kirjoitti:

Niin etkä sitten maksa vaimon pikavippejä vaan annat sen luottotietojen tuhoutua.

• rftgyhuj

Rikkinäinen onneton perhetaustasi toistuu omassa elämässäsi.

• dredd2

Haastavalta kuulostaa. Toi anopin sotkeentuminen kuulostaa hankalalta.

Samoin tuo exäsi esittämä "absurdi" syytös ettet riittävästi kuulu lapsenkasvatukseen. Siihen kun ei voi mitenkään järkevästi tapauksessasi puolustautua, mutta selkeästi olet vastuullinen isä.

Sitten tuo lapsen käyttäminen "ruuvina".

Nainen vaikuttaa "epätasapainoiselta". Toisaalta hyvä että hänellä nukahduslääkkeet, jos saisi paremmin nukuttua. Uni on tärkeää. Toisaalta voi olla huolettavaa jos syö muita lääkkeitä? Onko appivanhemmillasi "mielenterveysongelmia"? Jotenkin tuo naisen sotkuisuus viittaa ettei täysin kykene huolehtimaan itsestä ja lapsesta? Masennustako?

Suosittelen, jos siltä tuntuu, terapiaa, joko yhdessä tai erikseen. Perheasiain neuvottelukeskuksesta (srk) voi saada apua tai sitten perheneuvolasta tai viime kädessä lastensuojelusta.

Vaikka nämä viranomaistahot kuulostaa alkuun nololta ja niihin liittyy miehenä jonkinlaista ennakkoluuloa (aiheestakin) niin sieltä saattaa saada jotain apua. Toisaalta vaarana on tilanteen eskaloituminen.

Itseppä tiedät tilanteen parhaiten ja onhan teillä pitkä suhde. Puolisosi vaikuttaa vähän lapselliselta, mutta voimakastahtoiselta. Hänelle tekisi hyvää saada ammattikeskusteluapua? Ylpeys ei käy lankeemuksen edelle?

Psykiatrilta voi saada lähetteen psykoterapiaan, jonka hyvässä lykyssä kela osin -50% kustantaa. Kela kun haluaa lisää työkykyisiä veronmaksajia;)

Jollei asiat ala sujumaan niin sitten teidän täytynee tehdä ainakin lastensuojelussa (jonne voit varata ajan) sopimus lapsen tapaamisesta.

Herkkä asia ja viimekädessä perheasiain asianajaja on avuksi. Siitä vaan voi tulla kallista ja sen jälkeen asioiden saaminen kuntoon on varmaan aina vaan haastavampaa. Vaihtoehtona ero on todella raastava ja saattaa aiheuttaa pahan kriisin joka voi eskaloitua rumaksi. Siksi pitää olla "varovainen".

Voimia.

• mrteevm80

"Eiköhän ne lupauksen puolikkaat ole lähinnä taktinen veto yrittää selvitä keittämästään sopasta. "Samaa olen miettinyt, mutta jälkiä uudestakaan miehestä tai edes sen etsimisestä ei ole. Ja sen peittäminen aikaa myöten on vaikeaa,ellei mahdotonta. Eli motiivia en oikein keksi, korkeintaan ajan ja rahan peluun.

Toivoa en ole heittänyt, mutta se alkaa kyllä vähiin käydä ja kyllä tässä alkaa jo ulkopuolisen silmin asioita tarkastelemaan pikkuhiljaa. Alan tässä itsekin pikkuhiljaa eroa tuumimaan,koska homma ei tunnu tosiaan etenevän. Maksaa ja paljon, mutta maksakoon. Eipähän jää elämää elämättä toista lasta tai epätasapainoista ihmistä paimentaessa. Appivanhemmilla ei olem mt-ongelmia, mutta anoppikin on vähän lapsellinen ihminen eikä pelaa järjellä vaan tunteella.

"Eli jjuonit homman niin, että lupaat kaiken mitä vaimo saa, mutta käytännössä siis petät lupauksesi. Yhteinen tili, joo, mutta et ohjaa palkkaa sinne, tai ohjaat vain osaksi tai nostat rahat palkkapäivänä turvaa taikka siirrät toisele tilille. Samaan aikaan juonit hommat kunnollisen asianajajan kanssa siten, että kun vaimo taas päättää lähteä, niin lapsi jää sinulle. "Tämä on ns paras skenaario, yhteistä tili en uskalla avata koska konkkaan mentäisiin molemmat. Vaimon tai exän luottotietojen annan tuhoutua,koska en yksinkertaisesti halua palkita perseilyä. Konkka edessä kohta,koska nyt kysellään palkista maksamattomien lainojen perään. Asuntolainasta selviän yksinkin tosin auto ja matkat ym muuta pientä lähtevät, mutta menköön.

• Vanha mutta kokenut

En tarkoittanut uutta miestä tai "ystävää" ainoastaan että todellisuus on hiljalleen alkanut saada vaimosi miettimään talaoudellista tilannettaan ja miten voisi sen pelastaa. Ja jos se on päämotiivi hakeutua takaisin on ehkä syytä olla varovainen.

Jos tunnepuoli ei ole parisuhteessa kunnossa eivät kulissit ole paljonkaan arvoisia. Eikä lastenkaan tilanne siitä parane jos kaksi onnetonta yrittää sinnitellä eteenpäin pitkin hampain.

En todella kehottaisi sinua "väärinpeluuseen", paska maku siitä jää mutta ei myöskään ole mitään syytä uhrata omaa hyvinvointiaan toisen hyväksi saamatta siitä edes kiitosta.

Kaikkea hyvää!

• aeeee

"Vaimon tai exän luottotietojen annan tuhoutua,koska en yksinkertaisesti halua palkita perseilyä"

Mitä pikemmin vaimon luottotiedot tuhoutuvat, sitä nopeammin hän hakee eroa. Voi maksaa sitten tasingosta, jonka sinä maksat. Eli pyörittelet asiaa miten päin vain, niin joudut maksamaan niin kauan kuin olette naimisissa.

Sitten taas, jos eroatte, pelkkä taistelu rahasta-asioista ei tee kummastakaan vanhemmasta hyvää eikä myöskään huonoa. Lapsi tarvitsee kaikkea muutakin kuin rahaa. Rakkautta ja aikaa. Kun äiti on hoitanut etupäässä lasta tähänkin asti, siihen tuskin mitään muutosta tulee oikeusteitse, ellei äiti itse niin halua.

• lapsenpuolesta

Saathan käyttöösi lapsilisät ja teoriassa elatusmaksun, joka tulee äidiltä. Käytännössä varattoman eks-puolison puolesta elatusmaksun maksaa yhteiskunta, oliko se 300 e/kk vai vähemmän, mutta kuitenkin lähivanhempi saa yhteiskunnalta 400-500 e/kk tukea kunnes lapsi on 17-vuotias.
      Sääliksi käy sekä naista, jonka pursi on karahtanut karille, että varsinkin lastanne. Eksä taitaa olla niin masentunut, ettei viitsi tai jaksa edes lapsen kanssa puuhata.
      Soita tai käy lastenvalvojan luona, kerro mistä olet huolestunut. Ei olisi kaukaa haettu teettää olosuhdeselvitys lapsen nykyisestä huollosta. Ja olet vahvoilla, huolestunut isä ja huono äiti-asetelmassa voi jopa kaksi-kolmivuotias päätyä isälle. Kunhan pelaat omat korttisi oikein.

• mr teevm80

Tilanne on nyt tämä: exä ilmoitti nyt viikonlopun aikana muuttavansa takaisin ensi kuun alussa. Mutta mutta, nyt tänään kun juttelimme, niin haluaa jutella käytännön asioista uudelleen, eli menojen jaosta, lapsen hoitamisesta menoista jne. Haluaa pohtia asiaa vielä äitinsä kanssa. Tunne oli minun puolellani vähän samanlainen kuin oliai liikeneuvottelussa. Tuntuu että yrittää saada elämisen kokonaan minun kontolleni, että itse pääsisi shoppailemaan. Yhteistä tiliä markkinoi koko ajan kätevänä ratkaisuna. Pohti myös että jo ei muutakaan takaisin niin elämiseen jäisi enemmän rahaa vaikka vuokralla asuisi. Tosin omaisuus ei karttuisi, ja kuinka kiva olisi kiva asua omakotitalossa. Ja vuokrattu on vuokrattu,eli seinät ovat suht koht kunnossa, että rahoille saadaan tuottoa, mutta niin halvalla kuin mahdollista.

Olenko vain lompakko, jolla on tarkoitus maksattaa eläminen.?Puheissa kuultaa läpi tavoite saada iso osuus kuluista minun maksettavakseni. Yhteiseen tiliin en tasan suostu, koska kuten sanottua edessä olisi konkka ennemmin tai myöhemmin. Olen kuusi vuotta katsellut hänen rahan käyttöään, ja palkka on toki pieni, mutta se ei ole tekosyy elää epäkypsästi ja olla ottamatta vastuuta. Suu säkkiä myöten. Jos on niin on todella taidokas huijaus, jonka uhriksi olen joutunut. Exän kateellisuus vain puskee pintaa koko ajan, ei halua että saisin säästöön mitään, vaan kaikki tulisi laittaa kulutukseen tai hänen taas kasvaneiden velkojensa maksuun.Ei tätä suostu myötämään, mutta kauta rantain tätä on kuullut päinvastaista, ja lisäksi asia on suht helposti laskettavissa. Käsityksekseni on lähinnä se,että hänen velkataakkansa hoitokuluineen alkaa olla sitä tasoa, että ne alkavat puraista käteen jäävist'ä tuloista jo turhan ison osan. Ja vaikka olemme sopineet,että yhteenmuuton jälkeen hoidamme talouden yhteistuumin kuntoon, niin vaatimuksena on, että hänen velkansa maksetaan ensin, koska niissä on isommat korot. Ovat siis ellos-lainaa, osamaksuja, luottokorttilaskuja ym. Itselläni on asuntolaina plus opintolaina. Lainanhoitokulut suht pienet.

Olemme tässä tapailleet aika usein viimeisen kuukauden aikana ja arki sujunut suht kivuttomasti kun olemme jopa viikon asuneet yhteisessä kodissa , lisäksi joskus parhaissa tapauksissa ollut jopa seurustelumme alkuaikoihin verrattava tunnelma koettavissa.Juuri se mukavuus ja maanläheisyys johon ihastuin ja rakastuin. Mutta vaistoni varoitti suhteemme alussa pari kertaa vaimosta ja hänen luonteestaan, ettei kaikki ole sitä mitä näyttää. Tosin vain pari kertaa. Lisäksi isäni tavattuaan hänet muutaman kerran sanoi samaa viitaten ekassa kirjoituksessa mainittuihin seikkoihin.

Nyt tulee mieleen väistämättä sama asia, että onko kyse vain puijaamisesta näiden tapaamisten aikana vai aidosta jutusta. ?Lisäksi kokee lastenhoidon raskaana, ja on usein sysäämässä vastuuta ja hoitoa minulle. Mystinen tilanne kaiken kaikkiaan. Jotain salaa selkeästi, kun puhe kääntyy rahaan, niin kireyttä suht nopeasti ilmassa. Töihin on palannut kokopäiväisesti, mutta tilanne edelleen vaikeaa. Ero ehkä tulee todennäköisesti, mutta jos teiniksi asti saan kasvattaa lapseni arjessa, niin sen hinta on hinnaton minulle.

• Vanha mutta kokenut

Hieno päivitys ja hyvä että olet miettinyt asioita kunnolla.
        Olisi ehkä aika nostaa kissa pöydälle ja kertoa vaimollesi ihan suoraan ja selkeästi mitä ajattelet ja mihin suostut.
        Ihan ystävällisesti ja perustellen miksi. Niinhän ne liikeneuvottelutkin menevät. Ota myös esille vaimosi taloudellinen tulevaisuus jos hän jatkaa erillään asumista ja ole selvä ettet aio ottaa vastuuta hänen elämästään ja taloudesta. Tuo myös esille lasten hyvinvointi ja se ettet ole valmis riskeeraamaan talouttanne lapsianne ajatellen jos muutatte yhteen ja ettet ole valmis tinkimään siitä miten talouttanne hoidetaan.

Minusta on luonnollista että otat esille myös tunteesi vaimoasi kohtaan ja myönnät että houkutus on suuri vain muuttaa yhteen seurauksista välittämättä mutta olet jo nähnyt mihin se johtaa etkä usko asioiden muuttuvan miksikään ellei vaimosi ole valmis muuttamaan suhtautumistaan.

Lopuksi, epävarmaa tulevaisuus näyttää nyt pelottavalta. Et kuitenkaan voi tietää mitä tulevaisuus tuo mukanaan. Sensijaan tiedät miltä tulevaisuus näyttää jos suostut jatkamaan entistä elämää ilman perusteellisia muutoksia.

Kakkea hyvää!

• mek

Kun muutatte takaisin yhteen niin vaadippa vaimoasi tekemään avioehto kanssasi siten että vain yhteinen omaisuus kuuluu avio-oikeuden piiriin ja kummankin henkilökohtainen omaisuus ei kuulu eli sinun säästöt ovat sinun jos ero tulee ja rupea sinä hallitsemaan teidän tuloja ja annat vain sen verran rahaa vaimollesi hänen omsita tulousta mitä on varaa laittaa kulutukseen ja kaikki muu vaimosi velkojen maksuu mutta vain vaimosi palkasta.

• Kommentoija69

Mielestäni on hyvä merkki, että vaimosi kokee lastenhoidon raskaana ja on sysäämässä hoitoa sinulle. Se tarkoittaa sitä, ettei hän todennäköisesti edes jaksaisi vieroittaa sinua lapsestasi, vaikka kostoksi haluaisikin. Sinusta vaimosi ei näytä haluavan muuta kuin maksajan shoppailumanialleen, joka on hänen tapauksessaan edennyt sairaalle asteelle, ja pelastajan itseaiheutetusta velkakierteestään. En edes harkitsisi avioliiton jatkamista ilman avioehtoa. Mielestäni sinun kannattaisi vaatia omaisuuden ositusta ja avioehtoa jo nyt periaatteella, että molempien nimissä oleva omaisuus jaetaan puoliksi ja kumpikin pitää omissa nimissään olevan omaisuuden.

Vaimosi luultavasti jatkaa (itse en sinuna lainkaan luottaisi häneen) törsäämistään jo olemassaolevia kulutusluottojaan kasvattaen, jolloin voisit järjestää hänelle rahaa ostamalla häneltä asuntonne hänen omistuksessaan olevan puolikkaan. Sen jälkeen kotinne olisi kokonaan sinun ja omistusoikeutesi olisi avioehdolla turvattu. Vaimosi saisi tietenkin jatkaa asumista yksinomaan juridisesti sinun omistamassasi kodissanne, joka olisi vaimosi velkojilta avioehdolla täysin suojattu, mikäli päättäisitte jatkaa avioliittoanne. Tuon järjestelyn seurauksena jokainen asuntolainan lyhennykseen menevä euro lyhentäisi asuntolainaa (sinähän luonnollisestikin olisit nykytilanteessa teistä ainoa, joka asuntolainaa koskaan lyhentäisi) kokonaisuudessaan eikä 25 prosenttisesti, kuten pahimmassa tapauksessa, joka on, että vaimosi ensin hankkii vähintään netto-omaisuutensa suuruiset velat ja sitten eroaa sinusta, minkä jälkeen sinun olisi maksettava tasan puolet omasta netto-omaisuudestasi hänelle tasinkona.

Tilanteenne on vaikea ja tunnen sinua kohtaan suurta sympatiaa. Vaimosi ongelmat ovat verrattavissa alkoholismiin. Onko hänellä koskaan ollut minkäänlaista sairauden tuntoa? Shoppailu tuntuu olevan hänen tapauksessaan pakonomaista. Yleensä tuollaisten riippuvuuksien taustalla on muita tunne-elämän ongelmia.

• Kommentoija69
        Kommentoija69 kirjoitti:

Mielestäni on hyvä merkki, että vaimosi kokee lastenhoidon raskaana ja on sysäämässä hoitoa sinulle. Se tarkoittaa sitä, ettei hän todennäköisesti edes jaksaisi vieroittaa sinua lapsestasi, vaikka kostoksi haluaisikin. Sinusta vaimosi ei näytä haluavan muuta kuin maksajan shoppailumanialleen, joka on hänen tapauksessaan edennyt sairaalle asteelle, ja pelastajan itseaiheutetusta velkakierteestään. En edes harkitsisi avioliiton jatkamista ilman avioehtoa. Mielestäni sinun kannattaisi vaatia omaisuuden ositusta ja avioehtoa jo nyt periaatteella, että molempien nimissä oleva omaisuus jaetaan puoliksi ja kumpikin pitää omissa nimissään olevan omaisuuden.

Vaimosi luultavasti jatkaa (itse en sinuna lainkaan luottaisi häneen) törsäämistään jo olemassaolevia kulutusluottojaan kasvattaen, jolloin voisit järjestää hänelle rahaa ostamalla häneltä asuntonne hänen omistuksessaan olevan puolikkaan. Sen jälkeen kotinne olisi kokonaan sinun ja omistusoikeutesi olisi avioehdolla turvattu. Vaimosi saisi tietenkin jatkaa asumista yksinomaan juridisesti sinun omistamassasi kodissanne, joka olisi vaimosi velkojilta avioehdolla täysin suojattu, mikäli päättäisitte jatkaa avioliittoanne. Tuon järjestelyn seurauksena jokainen asuntolainan lyhennykseen menevä euro lyhentäisi asuntolainaa (sinähän luonnollisestikin olisit nykytilanteessa teistä ainoa, joka asuntolainaa koskaan lyhentäisi) kokonaisuudessaan eikä 25 prosenttisesti, kuten pahimmassa tapauksessa, joka on, että vaimosi ensin hankkii vähintään netto-omaisuutensa suuruiset velat ja sitten eroaa sinusta, minkä jälkeen sinun olisi maksettava tasan puolet omasta netto-omaisuudestasi hänelle tasinkona.

Tilanteenne on vaikea ja tunnen sinua kohtaan suurta sympatiaa. Vaimosi ongelmat ovat verrattavissa alkoholismiin. Onko hänellä koskaan ollut minkäänlaista sairauden tuntoa? Shoppailu tuntuu olevan hänen tapauksessaan pakonomaista. Yleensä tuollaisten riippuvuuksien taustalla on muita tunne-elämän ongelmia.

Vastineeksi ylläkuvatusta järjestelystä vaimosi vapautuisi asuntolainan lyhennyksistä täydellisesti. Jos tuo ei hänelle riittäisi, voisit luvata maksaa esimerkiksi asuntolainan korot kokonaan itse etkä vain puoliksi, mikäli olisi tarkkaan ottaen oikeudenmukainen ratkaisu. Lisää pelivaraa saisit lupaamalla maksaa myös vastikkeen kokonaan itse, mikä tietenkin olisi oletusarvoisesti myös epäoikeudenmukaista, koska asuisihan vaimosi kuitenkin omistamassasi asunnossa, jonka kaikista kuluista henkilökohtaisesti vastaat. Suojaamalla omaisuutesi kuvaamallani tavalla et suojaa talouttasi vain itsesi vaan myös lapsenne hyväksi. Taloudellisesta vastuuttomuudesta seuraa kurja elämä myös lapsellenne eikä vain sinulle. Kuinka suuresta osasta taloutenne pakollisia menoja pystyisit itse kokonaan vastamaan? Riittäisikö palkkasi asuntolainan hoitoon, yhtiövastikkeeseen, päivähoitomaksuun, ruokakuluihin, nettiliittymään yms. kiinteisiin kuluihin? Jos riittäisi, kykenisit osituksen ja avioehdon hinnalla tarjoamaan vaimollesi diilin, jossa hän saa törsätä oman palkkansa mihin haluaa ja velkaantua niin pahasti kuin kykenee ilman, että oma ja lapsenne taloudellinen tulevaisuus vaarantuu. Jos vaimosi hyväksyy ehdot mutta heittäytyy vuosien varrella hankalaksi, voit hammasta purren kestää, kunnes lapsenne on kyllin vanha, jotta voit heittää vaimosi pihalle asumaan vaikka vanhempiensa vierashuoneeseen. Jos minä olisin vaimosi, hyväksyisin tuollaisen ehdotuksen, koska saisin vastineeksi sinun taskuillesi pääsemättömyydestä joustavan lastenhoitoavun ja vapautuksen aikuisen tavoin vastata omista pakollisista kuluista. Sinä saisit mahdollisuuden opettaa lapsellenne vastuullista taloudenpitoa.

• Älä anna periksi

Paljon tekstiä ja näin iltamyöhään en ihan detaljeja lukenut.

Jos auttaa yhtään: anna monoo. Minulla kaveri, jonka vaimo on ihan samanlainen ja imee hänet ihan kuiviin. Hoida ittes lähihuoltajaks ja toivota emäntä äiteinensä (kumma, kun on on jutellut äiteen kanssa....?) jorpakkoon. Kietoo sut maailman vanhimpia konsteja käyttäen itteensä ja rutistaa loputkin mehut irti.

• Kommentoija69
        Älä anna periksi kirjoitti:

Paljon tekstiä ja näin iltamyöhään en ihan detaljeja lukenut.

Jos auttaa yhtään: anna monoo. Minulla kaveri, jonka vaimo on ihan samanlainen ja imee hänet ihan kuiviin. Hoida ittes lähihuoltajaks ja toivota emäntä äiteinensä (kumma, kun on on jutellut äiteen kanssa....?) jorpakkoon. Kietoo sut maailman vanhimpia konsteja käyttäen itteensä ja rutistaa loputkin mehut irti.

Vielä, kun kerrot miten isä hoitaa itsensä lähihuoltajaksi, niin on hyvä.

• Tämmönen tappaus
        Kommentoija69 kirjoitti:

Niimpä! Meillä ei onnistu, vaikka exällä on taustalla mielenterveysongelmia, itsetuhoisuutta, osastoreissuja jne. Tekemäni lastensuojeluilmoituskin oli ihan yhtä tyhjän kanssa, vaikka pari oli alla jo viranomaistenkin tekemänä. Jokainen sekoilu on aina se viimeinen kerta ja väliajat on ainakin ulospäin tasapainossa. Nainen/äiti voi tehdä näköjään ihan mitä huvittaa kantamatta tekemisistään vastuuta. Miehen/isän täytyy koko ajan todistella olevansa vakaa ja huolehtivainen vanhempi. Tämä on minun kokemus asiasta, vaikka sen miten päin analysoisi.

• tiukkaaLINJAA

"Nyt tulee mieleen väistämättä sama asia, että onko kyse vain puijaamisesta näiden tapaamisten aikana vai aidosta jutusta. "

No huijaat itsekin.

Kuten sanoin, voithan sinä aina suostua kaikkeen ja vaikkapa luvata kuun taivaalta. Voittehan te avata yhteisen tilinkin, mutta jos et ohjaa palkkaa sinne ja myös varmistat että tiliä ei voi vetää miinukselle, ei tyhjästä tilista ole mitään iloa. Tai ehkä sinne voi yhden kk palkan ohjata.

Tärkeintä on saada vaimo muuttamaan lapsen kanssa takaisin. Sen jälkeen kun lapsen kirjat on kotona, vaimo voi painua vi***uun.

Varmistele suunnitelma lakimiehen juttusilla.

" jos teiniksi asti saan kasvattaa lapseni arjessa, niin sen hinta on hinnaton minulle. "

Eli toimippa kuten minä olen ohjeistanut. Otat päävastuun lastenhoidosta, dokumentoit asian että se tulee myös kaikille tarhaa ja soskua myöden selväksi. Annat vaimon luottotietoje mennä kuralle.

Mitä vaimo tekee, jos lupaa tettä teillä on yhteinen tili ja syöt sanasi? Muuttaa ilman luottotietoja? Mihin? Miten?

• oveluutta peliin...
        Kommentoija69 kirjoitti:

"Vielä, kun kerrot miten isä hoitaa itsensä lähihuoltajaksi, niin on hyvä. "

Huijaamalla vaimon takaisin kotiin, antamalla luottotietojen tuhoutua, tekemällä kaikille ympäristössä selviski kuka hoitaa lasta, dokumentoimalla kaikki vaimon mielialaongelmat, valmistautumalla salaa eroon juristin kanssa sekä estämällä vaimoa viemästä lasta muutossa pois. Jos vaimo muuttaa pois ja lapsi jää, se on siinä. Tähän voi auttaa pienimuotoinen kusetus.

Ei se helppo aole, mutta kuten sanoin, ovela pirulainen voi hyvinkin viedä huoltajuuden, toisin kuin tyhmä mäntti, jolla ei ole mitään mahdollisuuksia.

• mr tee vm80
        tiukkaaLINJAA kirjoitti:

"Nyt tulee mieleen väistämättä sama asia, että onko kyse vain puijaamisesta näiden tapaamisten aikana vai aidosta jutusta. "

No huijaat itsekin.

Kuten sanoin, voithan sinä aina suostua kaikkeen ja vaikkapa luvata kuun taivaalta. Voittehan te avata yhteisen tilinkin, mutta jos et ohjaa palkkaa sinne ja myös varmistat että tiliä ei voi vetää miinukselle, ei tyhjästä tilista ole mitään iloa. Tai ehkä sinne voi yhden kk palkan ohjata.

Tärkeintä on saada vaimo muuttamaan lapsen kanssa takaisin. Sen jälkeen kun lapsen kirjat on kotona, vaimo voi painua vi***uun.

Varmistele suunnitelma lakimiehen juttusilla.

" jos teiniksi asti saan kasvattaa lapseni arjessa, niin sen hinta on hinnaton minulle. "

Eli toimippa kuten minä olen ohjeistanut. Otat päävastuun lastenhoidosta, dokumentoit asian että se tulee myös kaikille tarhaa ja soskua myöden selväksi. Annat vaimon luottotietoje mennä kuralle.

Mitä vaimo tekee, jos lupaa tettä teillä on yhteinen tili ja syöt sanasi? Muuttaa ilman luottotietoja? Mihin? Miten?

Tässä vaan on ongelmana se, että olen vuorotyössä.Lisäksi vaimolla on aika kiitettävä tukiverkosto paikkakunnalla, joka aivan takuulla jeesaa.Tosin tässä on tullut jo hiukan seinää vastaan, koska anoppi on itsekin rahapulassa ja sanonut jo ei exäni rahojen anelulle.Lisäksi vaimo jätti liksat maksamatta eräälle tutulle lastenhoidosta. Joten ylläri meni välit poikki entisen lapsuuden ystävän kanssa. Joten kannaltani näyttää hyvältä tässä mielessä. Lisäksi liksa on niin pieni ettei siitä saa edes teoreettisestikaan säästettyä. Tämä yhdeistettynä kulutustottumuksiin tarkoittaa sitä että ettei hänellä ole juurikaan tukijoita kunhan aikaa kuluu tarpeeksi. Aika on puolellani.
        Täytyy alkaa dokumentoimaan kirjoihin ja kansiin tätä faktaa.Lisäksi kuten sanoin, aika on puolellani. Ajankohta erolle ei voisi olla huonompi. Muksu on aivan liian helposti vieroitettavissa.

Vaimo on muuten muuttamassa takaisin ja olen torpannut vaatimukset kohteliaasti, mutta lempeästi.Perustelut on kuorrutettu sokerilla tuuman paksuudelta ja osittain tullut vastaan vaatimuksissa. Mutta pääasia on ettei tilejä yhdistetä ja itsenäisyys säilyy. Vaimo vaan hyödyntää maksimaalisesti tilanteen kannaltansa nyt kun siihen on tilaisuus. Hyvä että todellinen luonne ei jätä enää mitään arvailujen varaan. Sosku on äidin puolella aina. Tätä faktaa ei kannata lähteä pahemmin kiistämään. Siinä häviää aina.

"Kyyninen vastaus tuohon on, että suhde oli alusta alkaen tietoisesti tai tiedostamatta saalistajan ja saaliin suhde eli että lapsi oli ap:n vaimolle se viimeinen koukku, joka tarvittiin maksumiehen saamiseksi nalkkiin."
        Niin parisuhteet kuten useimmat ihmissuhteet perustuvat usein vaihdantaan.Kusetetuksi olen siis joutunut, mutta en ole eka enkä vika. Kuten sanoin veljeni aikoinaan sanoi, että olen suht helposti huijattavissa. Tosin tätä seikkaa vastaan puhuu sekin, että vaimo ei juurikaan kykene pitkäkestoiseen toimintaan, esim liikuntaharrastukset, laihduttamiset ovat usein kestäneet vain kuukauden korkeintaan kaksi. Mutta pulassa olen, katsoi tilannetta miten päin tahansa.

• Kommentoija69
        mr tee vm80 kirjoitti:

Tässä vaan on ongelmana se, että olen vuorotyössä.Lisäksi vaimolla on aika kiitettävä tukiverkosto paikkakunnalla, joka aivan takuulla jeesaa.Tosin tässä on tullut jo hiukan seinää vastaan, koska anoppi on itsekin rahapulassa ja sanonut jo ei exäni rahojen anelulle.Lisäksi vaimo jätti liksat maksamatta eräälle tutulle lastenhoidosta. Joten ylläri meni välit poikki entisen lapsuuden ystävän kanssa. Joten kannaltani näyttää hyvältä tässä mielessä. Lisäksi liksa on niin pieni ettei siitä saa edes teoreettisestikaan säästettyä. Tämä yhdeistettynä kulutustottumuksiin tarkoittaa sitä että ettei hänellä ole juurikaan tukijoita kunhan aikaa kuluu tarpeeksi. Aika on puolellani.
        Täytyy alkaa dokumentoimaan kirjoihin ja kansiin tätä faktaa.Lisäksi kuten sanoin, aika on puolellani. Ajankohta erolle ei voisi olla huonompi. Muksu on aivan liian helposti vieroitettavissa.

Vaimo on muuten muuttamassa takaisin ja olen torpannut vaatimukset kohteliaasti, mutta lempeästi.Perustelut on kuorrutettu sokerilla tuuman paksuudelta ja osittain tullut vastaan vaatimuksissa. Mutta pääasia on ettei tilejä yhdistetä ja itsenäisyys säilyy. Vaimo vaan hyödyntää maksimaalisesti tilanteen kannaltansa nyt kun siihen on tilaisuus. Hyvä että todellinen luonne ei jätä enää mitään arvailujen varaan. Sosku on äidin puolella aina. Tätä faktaa ei kannata lähteä pahemmin kiistämään. Siinä häviää aina.

"Kyyninen vastaus tuohon on, että suhde oli alusta alkaen tietoisesti tai tiedostamatta saalistajan ja saaliin suhde eli että lapsi oli ap:n vaimolle se viimeinen koukku, joka tarvittiin maksumiehen saamiseksi nalkkiin."
        Niin parisuhteet kuten useimmat ihmissuhteet perustuvat usein vaihdantaan.Kusetetuksi olen siis joutunut, mutta en ole eka enkä vika. Kuten sanoin veljeni aikoinaan sanoi, että olen suht helposti huijattavissa. Tosin tätä seikkaa vastaan puhuu sekin, että vaimo ei juurikaan kykene pitkäkestoiseen toimintaan, esim liikuntaharrastukset, laihduttamiset ovat usein kestäneet vain kuukauden korkeintaan kaksi. Mutta pulassa olen, katsoi tilannetta miten päin tahansa.

Mikäli vaimosi on todella röyhkeä, niin hän kykenee aiheuttamaan takaisin muuttonsakin jälkeen melkoisesti rahaongelmia, vaikka pitäisittekin omat tilinne. Vaimosi luottokelpoisuuden meneminen on toki sinun etusi, koska se pysäyttää velkaantumisen, mutta jos vaimosi omistaa asunnostanne puolet, niin hänen omistamansa asunnon puolikas voi mennä pakkohuutokaupattavaksi. Sinä voit tietysti osaa asuntonne puolikkaan, jolloin voitte jatkaa asumista kodissanne, mutta sen jälkeen vaimosi ainoa mahdollisuus saada rahaa kulutukseen on erota sinusta, jolloin avioehdon puuttuessa hänellä on avio-oikeus omistamaasi asuntoon.

Koska vaimosi näyttää olevan tyhmä ja itsekuriton, suosittelen sinulle, että päästät hänet takaisin sillä ehdolla, että ostat asunnon häneltä kokonaan itsellesi sillä ehdolla, että hän allekirjoittaa ensin avioehdon, joka poissulkee kummankin puolison avio-oikeuden toisen puolison nimissä olevaan omaisuuteen. Vaimosi vaikuttaa niin lyhytjänteiseltä ihmiseltä, ettei hän välttämättä kykene vastustamaan muutaman kymppitonnin käteispottia. Vastineeksi avioehtoon ja asuntokauppaan suostumisesta hän saisi huomattavan määrän käteistä nyt heti ja mahdollisuuden päästä asumaan rivitalokolmioonne. Tuon jälkeen kaikki kortit raha-asioissa olisivat sinulla ja voisit taata lapsellennekin taloudellisen turvallisuuden.

Tiedätkö kuinka paljon vaimollasi on velkaa ja kuinka nopeasti hän sitä kerryttää, jos kykenee?

• 6+19

Mielestäni ei kannata muuttaa yhteen ilman käyntiä pariterapiassa. Vaimolle pitäisi kertoa sekä edellä kuvaamasi tunteet, että taloutta koskevat asiat ihan suoraan. Jos hän laskelmoi taloudellisia asioita suoraan, terapeutti kyllä uskaltaa selvittää mistä on kyse. Hyödytte terapiasta todella paljon. Ottakaa aika yksityiseltä puolelta, pariterapiaan erikoistunut psykoterapeutti.

• delabon

Olet saanut paljon hyviä vastauksia. Saan sellaisen käsityksen, että välität todella paljon vaimostasi ja sen takia hänen on helppo asettaa "ehtoja". Vaimosi olisi kenties helpompi tajuta, mitä on menettämässä, jos et nyt ottaisikaan häntä vielä kotiin asumaan, vaan sanoisit, että sinun pitää vielä miettiä asiaa. Olethan kertonut hänelle samat asiat kuin täälläkin? Eli ettet luotan lainkaan hänen taloudenpitoonsa ja epäilet jopa, että hän haluaa hyötyä sinusta taloudellisesti? Ellet ole kertonut, on nuo asiat hyvä tuoda esille terapiassa.

Eli suosittelen edelleen parterapiaa ja myös juristia. Avioehto on hyvä idea. Myös se on vaihtoehto, että otatte eron, mutta jatkatte kuitenkin yhdessä elämistä, vain omaisuus ja lapsen huoltajuus on sovittu esimerkiksi yhteishuoltajuudeksi. Palaatte siis seurustelevaksi pariksi, jolla on lapsi. Taloa ei ole mikään pakko pitää tai sen voi vaihtaa pienempään ja halvempaan, jos haluat asua ok-talossa.

Keksikää luovia, uusia ratkaisuja, terapiassa saatte ideoita, nyt tilanne on vain puntarointia kahden vaihtoehdon välillä, vaikka vaihtoehtoja on monenlaisia. Ei kannata lukkiintua kahteen vaihtoehtoon näin tärkeissä asioissa, vaan hankkia asiantuntija-apua, kun kyseessä on sentään elämän tärkeimmät asiat.

Jos ajattelet asiaa lapsen kannalta, on tärkeintä viettää hänen kanssaan paljon aikaa, eikö vain. Muuten kasvatus on vain sanahelinää. Palaamalla vanhaan kuvioihin, ylitöihin, vaimon velkojen maksamiseen, ei aikaa jää lapselle. Elämästä tulee samanlaista kuin ennenkin hyvin helposti, niin kuin joku keskustelija jo mainitsi.

Netistä olet nyt saanut monenlaista näkökulmaa, mutta ne eivät korvaa keskustelua asiantuntijan johdolla. Toivotan sinulle ja perheellesi malttia ratkaisuihin. Keskustelu voi olla hyvin avartavaa asiantuntijan pakeilla.

• Kommentoija69

Ap ei asu omakotitalossa vaan rivitalokolmiossa. Vaimolla on ollut jonkin aikaa käytössään vuokra-asunto. En ymmärtänyt hänen viimeisimmän kirjoituksensa ensimmäistä kappaletta koskien vaimon toivomuksia. Olisiko vaimon mielestä mukava asua omakotitalossa vai mitä vaimo tarkoitti?

• delabon
        Kommentoija69 kirjoitti:

Ap ei asu omakotitalossa vaan rivitalokolmiossa. Vaimolla on ollut jonkin aikaa käytössään vuokra-asunto. En ymmärtänyt hänen viimeisimmän kirjoituksensa ensimmäistä kappaletta koskien vaimon toivomuksia. Olisiko vaimon mielestä mukava asua omakotitalossa vai mitä vaimo tarkoitti?

Hyvä, kommentoija69, luit tarkkaan ja ymmärsin väärin. Joka tapauksessa kaikki maalliset asiat ovat järjestettävissä monin eri tavoin, asuminen, raha-asiat jne. Jokainen pari voi järjestää ne parhaaksi katsomallaan tavalla, ei tarvitse lukkiutua vain kahteen vaihtoehtoon.

Se mikä minulta vielä jäi kirjoittamatta on tärkeä asia. Eli kaksi vaihtoehtoa hallitsee nyt myös tunteista keskustelua, raha ja ero. On täysin selvittämättä esimerkiksi se, mitä kaikkea vaimon ajatuksissa on ollut, kun seksielämä on vähentynyt ja suhde on muuttunut lapsen syntyessä, molemmat ovat olleet tavalla ja toisellakin tyytymättömiä, mistä koko tilanne on lähtenyt kehittymään.

On siis aivan selvittämättä, mitä vaimo oikeastaan rakkaudestaan ap:hen nykyisin ajattelee. Se on mielestäni jopa tärkein asia tässä tilanteessa, sillä eihän parisuhdetta vain toisen osapuolen rakkaudella kannatella. Onko vaimolla rakkautta, miten rakkautta voisi lisätä, koska rakastunut ihminen pyrkii aina miellyttämään kumppaniaan, ratkeavat monet asiat itsekseen, kun rakkaus lisääntyy. Vaimon pitäisi myös päästä pohtimaan raha-asioitaan ja miettimään, onko siinä perää, että hän paikkaa jotain tarpeitaan ostamalla. Eivätkä nuo tarpeet koskaan tavaroiden avulla täyty.

Etujen tavoitteleminen, varmistelu ja epäluulo eivät voi jatkua, jos tavoitteena on hyvä yhteiselämä. Siksi terapia olisi aivan välttämätön. On nimittäin ihan olennaista, mitkä ovat vaimon ajatukset ja tunteet, eihän mitään parisuhdetta kannata perustaa raloudellisten etujen vuoksi tai lastenkaan takia, koska ilman rakkautta edessä on sekä lapsille että vanhemmille pelkkää onnettomuutta. Yhteishuoltajuus ja ero ovat siinä tapauksessa parempi vaihtoehto. Ap ei ainakaan ole tuonut esille mitään sellaista, jonka vuoksi hän ei voisi lapsensa yhteishuoltajuutta saada. Lasta ei siis erossakaan noin vain menetä.

• Kommentoija69
        delabon kirjoitti:

Hyvä, kommentoija69, luit tarkkaan ja ymmärsin väärin. Joka tapauksessa kaikki maalliset asiat ovat järjestettävissä monin eri tavoin, asuminen, raha-asiat jne. Jokainen pari voi järjestää ne parhaaksi katsomallaan tavalla, ei tarvitse lukkiutua vain kahteen vaihtoehtoon.

Se mikä minulta vielä jäi kirjoittamatta on tärkeä asia. Eli kaksi vaihtoehtoa hallitsee nyt myös tunteista keskustelua, raha ja ero. On täysin selvittämättä esimerkiksi se, mitä kaikkea vaimon ajatuksissa on ollut, kun seksielämä on vähentynyt ja suhde on muuttunut lapsen syntyessä, molemmat ovat olleet tavalla ja toisellakin tyytymättömiä, mistä koko tilanne on lähtenyt kehittymään.

On siis aivan selvittämättä, mitä vaimo oikeastaan rakkaudestaan ap:hen nykyisin ajattelee. Se on mielestäni jopa tärkein asia tässä tilanteessa, sillä eihän parisuhdetta vain toisen osapuolen rakkaudella kannatella. Onko vaimolla rakkautta, miten rakkautta voisi lisätä, koska rakastunut ihminen pyrkii aina miellyttämään kumppaniaan, ratkeavat monet asiat itsekseen, kun rakkaus lisääntyy. Vaimon pitäisi myös päästä pohtimaan raha-asioitaan ja miettimään, onko siinä perää, että hän paikkaa jotain tarpeitaan ostamalla. Eivätkä nuo tarpeet koskaan tavaroiden avulla täyty.

Etujen tavoitteleminen, varmistelu ja epäluulo eivät voi jatkua, jos tavoitteena on hyvä yhteiselämä. Siksi terapia olisi aivan välttämätön. On nimittäin ihan olennaista, mitkä ovat vaimon ajatukset ja tunteet, eihän mitään parisuhdetta kannata perustaa raloudellisten etujen vuoksi tai lastenkaan takia, koska ilman rakkautta edessä on sekä lapsille että vanhemmille pelkkää onnettomuutta. Yhteishuoltajuus ja ero ovat siinä tapauksessa parempi vaihtoehto. Ap ei ainakaan ole tuonut esille mitään sellaista, jonka vuoksi hän ei voisi lapsensa yhteishuoltajuutta saada. Lasta ei siis erossakaan noin vain menetä.

Olet aivan varmasti oikeassa siinä, että ap:n parisuhteen onnellisen jatkon kannalta tuollainen tunneasioiden selvittely olisi erittäin tarpeellista. Ja olet varmasti oikeassa siinäkin, että olisi tärkeää selvittää miksi parisuhteen lahoamisprosessi alkoi välittömästi lapsen alulle saamisen jälkeen. Ap ehti seurustella nykyisen vaimonsa kanssa ennen naimisiinmenoa pari vuotta ja senkin jälkeen suhde oli pari vuotta ennen lapsen saamista erittäin hyvällä mallilla. Mikä ihme on aktivoinut vaimossa lapsen alulle saattamisen jälkeen seksielämästä ja muusta parisuhteesta vetäytymisen? Kyyninen vastaus tuohon on, että suhde oli alusta alkaen tietoisesti tai tiedostamatta saalistajan ja saaliin suhde eli että lapsi oli ap:n vaimolle se viimeinen koukku, joka tarvittiin maksumiehen saamiseksi nalkkiin. Tämän olettamuksen puolesta puhuu se seikka, että vaimolla oli jo opiskeluaikanaan velkomushaaste käräjille maksamattomista vuokrista, minkä seikan hän onnistui salaamaan ap:lta aivan viime aikoihin asti. Vastuutonta rahankäyttöä on ilmennyt lisäksi ap:n anopilla ja langolla. Tiedossa olevat tosiasiat puhuvat sitä vastaan, että vastuuton rahankäyttö olisi alunalkaen vaimon oireilua parisuhdengelmista johtuen. Toki se on voinut pahentua parisuhdeongelmista johtuen.

Ap:n mukaan vaimon käyttäytyminen raha-asioissa muistuttaa tämän oman äidin käyttäytymistä. Kenties syynä ap:n vaimo on oppinut lapsuudenkodissaan, että aviomies on maksuautomaatti, jolta voi rajatta vaatia mitä tahansa. Ihmisillä on monenlaisia haluja, joita mainonta ruokkii. Ehkä ap:n vaimolla on perinnöllinen alttius addiktioiden kehittämiseen ja korkea itsetunto, joka sallii hänen esittää röyhkeästi vaatimuksiaan. Ei tässä tämän syvällisemmästä tarvitse olla kysymys.

• Kommentoija69
        delabon kirjoitti:

Valitettavasti olet muuten väärässä siinä, että avioero ei aiheuttaisi (miehille!) merkittävää riskiä lapsesta vieraantumiseen. Tästä syystä ap:n näkökulmasta voisi olla järkevää vaikka hammasta purren asua samassa osoitteessa vaimonsa kanssa ja ehdottaa vaimolleen selostamaani ratkaisua. Jos ap siihen päätyy, ongelmaksi jää vielä ratkaisun paketointi sopivaan muotoon, jotta sen voi markkinoida vaimolle onnistuneesti.

• ei auta ei
        delabon kirjoitti:

"Vaimon pitäisi myös päästä pohtimaan raha-asioitaan "

Kun ei se tuon ihmistyypin kohdalla auta mitään.

• 0L1

Ap, minusta tuntuu, että vaimosi on vähän tyhmä. Tyhmällä tarkoitan sitä, että ihmisenä kasvu juuttuu paikoilleen tietyn pisteen saavuttamisen jälkeen ja sen jälkeen jokin menneisyydessä opittu käyttäytymisen malli jää junnaamaan ja aiheuttamaan ongelmia kun ihmiset kasvavat ja selviävät yhteiskunnassa.

Yritä saada hänet vaikka opiskelemaan lisää jotakin, mene itse opiskelemaan. Ruoki hänen ajatuksiaan yleisivistyksellä ja etsi itse tietoa asioista.

Yritä saada vaimosi oivaltamaan jotakin. Että sieltä tulisi jokin muu elämää ohjaava arvo, kuin se mistä nyt kirjoitat.

Mene itse opiskelemaan tms.

• lapsensilmin

Ol1, olet fiksu mutta lapseton . Yksi yötyötä tekevä ja yksi kokopäivätyössä oleva vanhempi plus kaksivuotias lapsi. Siinä kuule ei ole todellakaan oikea aika vanhempien ilmoittautua opiskelijoiksi.

Elämänkoulua nyt käyvät ja kovaa tulee se olemaan. En ymmärrä miksi aloittajamies itse ei ole juttelemassa pariterapeutille pulmiaan. Vaimo tulee sitten perästä kun sitä häneltä itsestäänselvästi odotetaan. Tuo edellisen kirjoittajan kirjoittelu että nainen on laskelmoidusti etsinyt itselleen elättäjää ja on tehnyt lapsen naulatakseen miehen kiinni itseensä, tuollainen ajattelu on "jumalatonta" ja itsessään kylmän laskelmoivaa miehen logiikkaa. Jokainen normaali nainen joko on suhteessa rakkaudesta tai lähtee suhteesta etsimään rakkautta. Ei aloittajan vaimo varmaankaan ole psykopaatti, eikä aloittaja itse mikään täydellinen aviomies tai puhdas pulmunen myöskään. Jonkun ulkopuolisen asiantuntijan olisi korkea aika arvioida pariskunnan heikkoudet ja vahvuudet. Kaksin he ovat juuttuneet loputtomaan suohon tuloksettomia juupas-eipäsotteluja joissa pikemminkin kätketään perimmäiset ongelmat kuin saadaan mitään totuuksia selvitettyä. Mutta jos itse aiheutettu onneton elämä on houkuttelevampaa kuin esim. seurakunnan maksuton perhetyö, niin siitä vaan samaa rataa uudelleen ja uudelleen.

• 0L1
        lapsensilmin kirjoitti:

Ol1, olet fiksu mutta lapseton . Yksi yötyötä tekevä ja yksi kokopäivätyössä oleva vanhempi plus kaksivuotias lapsi. Siinä kuule ei ole todellakaan oikea aika vanhempien ilmoittautua opiskelijoiksi.

Elämänkoulua nyt käyvät ja kovaa tulee se olemaan. En ymmärrä miksi aloittajamies itse ei ole juttelemassa pariterapeutille pulmiaan. Vaimo tulee sitten perästä kun sitä häneltä itsestäänselvästi odotetaan. Tuo edellisen kirjoittajan kirjoittelu että nainen on laskelmoidusti etsinyt itselleen elättäjää ja on tehnyt lapsen naulatakseen miehen kiinni itseensä, tuollainen ajattelu on "jumalatonta" ja itsessään kylmän laskelmoivaa miehen logiikkaa. Jokainen normaali nainen joko on suhteessa rakkaudesta tai lähtee suhteesta etsimään rakkautta. Ei aloittajan vaimo varmaankaan ole psykopaatti, eikä aloittaja itse mikään täydellinen aviomies tai puhdas pulmunen myöskään. Jonkun ulkopuolisen asiantuntijan olisi korkea aika arvioida pariskunnan heikkoudet ja vahvuudet. Kaksin he ovat juuttuneet loputtomaan suohon tuloksettomia juupas-eipäsotteluja joissa pikemminkin kätketään perimmäiset ongelmat kuin saadaan mitään totuuksia selvitettyä. Mutta jos itse aiheutettu onneton elämä on houkuttelevampaa kuin esim. seurakunnan maksuton perhetyö, niin siitä vaan samaa rataa uudelleen ja uudelleen.

Mulla on lapsia. Ja sitäpaitsi, mielestäni tämä on ainoa vaihtoehto tähän tilanteeseen. Asiat on järjesteltävissä, näin se menee.

Jos oikeasti haluaa tehdä työtä jonkin asian eteen, niin ainoa keino on opiskelu ja sitä kautta tiedon/oivalluksen lisääminen kummallakin osapuolella.

Jos siä ei tajua niin saavat nurisijat mennä sinne "elämänkouluun".

Ja olen kyllä sitä mieltä, että parisuhdeterapia??? No, jos siitä on apua niin ok, kokeiluun, mutta todellisuudessa riittävän fiksu ihminen kyllä tajuaa mistä kiikastaa ilman ulkopuolisia selventelijöitä. Tunteet ne ratkaisee ja niiden varassa ihminen joutuu toimimaan jokatapauksessa lopulta. Ja se, millainen on henkilön itsetietämys! Jos ei ole kosketuksissa omana itseen niin on kyllä tuuliajolla.

Opiskelu on minun ohjeeni viimeisenä oljenkortena!

• vaimotar
        0L1 kirjoitti:

Mulla on lapsia. Ja sitäpaitsi, mielestäni tämä on ainoa vaihtoehto tähän tilanteeseen. Asiat on järjesteltävissä, näin se menee.

Jos oikeasti haluaa tehdä työtä jonkin asian eteen, niin ainoa keino on opiskelu ja sitä kautta tiedon/oivalluksen lisääminen kummallakin osapuolella.

Jos siä ei tajua niin saavat nurisijat mennä sinne "elämänkouluun".

Ja olen kyllä sitä mieltä, että parisuhdeterapia??? No, jos siitä on apua niin ok, kokeiluun, mutta todellisuudessa riittävän fiksu ihminen kyllä tajuaa mistä kiikastaa ilman ulkopuolisia selventelijöitä. Tunteet ne ratkaisee ja niiden varassa ihminen joutuu toimimaan jokatapauksessa lopulta. Ja se, millainen on henkilön itsetietämys! Jos ei ole kosketuksissa omana itseen niin on kyllä tuuliajolla.

Opiskelu on minun ohjeeni viimeisenä oljenkortena!

en ymmärrä miksi ap on teistä niin älykäs. hän mittaa kaiken rahassa. lisäksi hän kertoo eronneensa monta kertaa, eikö siis ole oppinut mitään? miten hän vuorotyöläisenä hoitaisi lapsen? ei mitenkään. miten tulot voi olla vain 36 000 e vuodessa jos pitää itseään suht hyvätuloisena? jos vaimo nyt kerran meni töihn , niin älä valita.luonnollisesti vaimon tulee olla kohtuullinen rahankäytössäään mutta olihan sekin tärkeää että 2v sai kotihoitoa.

meillä on mieheni kanssa kukausitulot yhteensä yli 10 000 e/kk,mutta emme erottele rahoja. lapsemme savat sitten mitä jälkeen jää. suhteemme on muutakin kuin rahaa: rakkautta, työtä, kokemuksia, perheen hoitoa, kulttuuria, matkoja jne.

oivon että arvostatte kaikki parit toisianne.

• 0l1
        vaimotar kirjoitti:

en ymmärrä miksi ap on teistä niin älykäs. hän mittaa kaiken rahassa. lisäksi hän kertoo eronneensa monta kertaa, eikö siis ole oppinut mitään? miten hän vuorotyöläisenä hoitaisi lapsen? ei mitenkään. miten tulot voi olla vain 36 000 e vuodessa jos pitää itseään suht hyvätuloisena? jos vaimo nyt kerran meni töihn , niin älä valita.luonnollisesti vaimon tulee olla kohtuullinen rahankäytössäään mutta olihan sekin tärkeää että 2v sai kotihoitoa.

meillä on mieheni kanssa kukausitulot yhteensä yli 10 000 e/kk,mutta emme erottele rahoja. lapsemme savat sitten mitä jälkeen jää. suhteemme on muutakin kuin rahaa: rakkautta, työtä, kokemuksia, perheen hoitoa, kulttuuria, matkoja jne.

Se ei ole miedän asia. Enkä itseasiassa ole lukenut ketjua niin tarkoin että olisin rekisteröinyt erot.

Okei, ni sitten sanomallani on jokin merkitys. Kasvakoon ihmisenä. Raha on aina suhtellista. Tuo mainitsemasi 36 tonnia on vähän, mutta sekin on suhtellista.

Ja nuo typerät riidat jostakin kotona oloista.... huh heijaa. Ihmisillä on Suomessa mahdollisuus sivistää itseään tai ainakin pyrkiä siihen.

Jos haluaa ymmärtää, lopulta millään ei ole mitään merkitystä. Vain sillä mitä tekee. Mutten jää itse junnaamaan paikoilleen. Ja toistamaan samaa kavaa lopun ikäänsä.

Ja en edelleenkääm lue ketjua, jotta pääsisin jyvälle, mutta uskallan silti sanoa, että ap:n vaimo on typerä ja tyhmä, ja ap on siinä vain tyhmä renki.

• sdf sdf
        vaimotar kirjoitti:

"ei mitenkään. miten tulot voi olla vain 36 000 e vuodessa jos pitää itseään suht hyvätuloisena?"

Tuo on aika lailla mediaanipalkka, joten voi kyllä jossain määrin kuvailla suht hyviksi tuloiksi, koska puolet saa vähemmän.

• mr teevm80

Niin. Aikalailla mediaanituloisia tässä ollaan, tosin tänä vuonna noussee pikkuisen päälle 40 kymppiin tulot näin alkuvuoden perusteella. Tiedän toki etten ole huipputuloinen mutta en koe tulojani nyt surkeaksikaan. Täällä idässä asumiskustannukset ovat suht edullisia joten tuloilla saakin enemmän kuin pk-seudulla. Vaikka tulot olisivat mitä kuukausi tasolla, niin fakta on että pidemmän päälle tulojen mukaan on elettävä. Raamit vaan ovat eri tapauksissa erilaiset. Ja tässä maassa palkan suuruudella ei ole kiitos verotuksen kummoista merkitystä, vaan pääomatuloilla ne fyrkat tehdään jos niikseen tulee. Ihan jo siitä syystä että ne tulevat vaikka nukkuisi.

En ole puhdas pulmunenkaan, koska myönnän olevani laskelmoivakin, en ole toisaalta muuta väittänytkään. Haluan olla tässä suhteessa anonyymi ja rehellinen. Ihminen koka väittää nykyaikana olevansa täysin rehellinen ja hyveellinen valehtelee. Mutta mutta. Tämä maailma nyt vaan on sellainen, että jos alat liian kiltiksi ja sinisilmäiseksi, niin sinut kynitään ja syödään suhteellisen nopeasti.Lisäksi lähipiirissä on ollut näitä kilttejä ja kunnollisia miehiä, jotka tukevat, jakavat kaiken yhdessä, osallistuvat kotitöihin jne jne ovat siis kaikkea mitä naisten lehdet vaativat, ovatpa jopa adoptoineet itselleen yksinhuoltajien muksuja. Reilun vuosikymmenen kokemuksella on yleensä käynyt niin että vaikka keikkansa tuntuvat antaneen, niin eipä ole sekään sitten loppupeleissä riittänyt vaan ero on tullut, koska "se mystinen jokin" on puuttunut, ja lisää ovat päässyeet maksamaan. Osalle näistä lähipiirin miehistä on käynyt todella huonosti. Eräällä tapauksella on palanut luottotiedot kun on elättänyt vaimonsa lasta, jonka adoptoi, ja useaa omaa, lähemmäs vuosikymmenen kotona. On matkusteltu, hoidettu lapsia kun tultu töistä, maksettu vaimon kulutusluotot pois. Tämä tehty mm. perintöä syömällä, eli syöty lasten lautaselta. Siltikään ei tunnu riittävän, vaan kyseinen rouva valittaa käytännössä säännöllisesti, että suhteessa mättää koko ajan jokin. Sen sijaan ns pahat pojat tai pikkuisen röyhkeätkin tyypit tuntuvat kummasti olevan aviossa tai pitkissä suhteissa.

lisäksi hän kertoo eronneensa monta kertaa, eikö siis ole oppinut mitään?
      Selvennyksenä tähän se että olen eronnut aikaisemmi muutamasta seurustelu/tapailu suhteesta.Mutta nämä ovat olleet sellaisia nuoruuden tai opiskeluajan juttuja, joissa ei ole ole edes kokonaan oltu mukana. Lisäksi lapsiakaan ei ole ollut. Jokaisesta olen jotain oppinut ja enemmän tai vähemmän.Vaimolla tosiaan tuntuu tosiaan hirttäneen "kaikki on yhteistä"malli päälle lähipiiristä. Ehkä olen hänelle vain renki loppupeleissä, mutta mikäpä tässä maailmassa ilmaista on?Jos muksun kasvamista saan arjessa seurata niin koen sen sen arvoiseksi. Enkä jaksa uskoa että pitkissä liitoissa rakkaus kukkii aina ruusunpunaisena vuosikymmenestä toiseen.

• delabon

Itse asiassa kyllä on onnellisiakin avioliittoja, vuosikymmeniä kestäneitä niin kuin omani. Päivittäinen arvostuksen, kunnioituksen ja kiinnostuksen osoittaminen on avainasemassa molemmin puolin. Osittain kyse on luonteesta ja tuuristakin, mutta enimmältään kyse on siitä, että vaikeat asiat selvitetään puhumalla, sopimalla ja sovittelemalla sekä yrittämällä ymmärtää, etten minä itsekään ole täydellinen, miksi toisen pitäisi olla virheetön.

Älä anna selvittämättömien epäluulojen tuhota avioliittoasi, joka kuitenkin on lapsellesi hyvin tärkeä, paljon tärkeämpi kuin mahdollinen rahallinen perintö, jos onnistutte saamaan asianne selvitetyiksi. Ja kymmeniä vuosia lapsiperheitä tavanneina voin sanoa, että suurin osa avioeroista sujuu hyvin. Hyvin sujuneista eroista ei vain kirjoitella nettipalstoilla. Yksinhuoltajanaiset kyllä haluavat vapaa-aikaa, jota lasta hoitava isä heille tarjoaa ja ennen pitkää molemmilla on uudet seuralaiset. Minä en usko, että vaimosi on sinun kanssasi rahan takia.

• 34534ggf
        delabon kirjoitti:

Itse asiassa kyllä on onnellisiakin avioliittoja, vuosikymmeniä kestäneitä niin kuin omani. Päivittäinen arvostuksen, kunnioituksen ja kiinnostuksen osoittaminen on avainasemassa molemmin puolin. Osittain kyse on luonteesta ja tuuristakin, mutta enimmältään kyse on siitä, että vaikeat asiat selvitetään puhumalla, sopimalla ja sovittelemalla sekä yrittämällä ymmärtää, etten minä itsekään ole täydellinen, miksi toisen pitäisi olla virheetön.

Älä anna selvittämättömien epäluulojen tuhota avioliittoasi, joka kuitenkin on lapsellesi hyvin tärkeä, paljon tärkeämpi kuin mahdollinen rahallinen perintö, jos onnistutte saamaan asianne selvitetyiksi. Ja kymmeniä vuosia lapsiperheitä tavanneina voin sanoa, että suurin osa avioeroista sujuu hyvin. Hyvin sujuneista eroista ei vain kirjoitella nettipalstoilla. Yksinhuoltajanaiset kyllä haluavat vapaa-aikaa, jota lasta hoitava isä heille tarjoaa ja ennen pitkää molemmilla on uudet seuralaiset. Minä en usko, että vaimosi on sinun kanssasi rahan takia.

"Itse asiassa kyllä on onnellisiakin avioliittoja,"

Ne varmaan perustuvat johonkin muuhun kuin siihen, että kupataan aviomiehen lompakko tyhjäksi perintörahoja myöten. Ainakin oma liittoni loppuisi hyvin lyhyeen, jos vaimo alkaisi soveltaa AP:n vaimon tapoja, lähtö tulis hyvin äkäseen.

• Kommentoija69

Kyllä minusta näyttää kaiken kerrotun perusteella siltä, että ap:n vaimon mielessä ap on muuttunut lapsen alulle saattamisen jälkeen puolisosta pelkäksi pankkiautomaatiksi, jonka ainoa tehtävä on maksaa mukisematta kerskakulutuksen laskut. Roolimallina vaimolla ovat ilmeisesti olleet omat vanhemmat.

Pari naista tässä ketjussa jo alkoi moittia näkökulmaani "jumalattomuudeksi" ja "miehiseksi laskelmoivuudeksi". En tiedä ovatko miehet laskelmoivampia kuin naiset. Saattavat ollakin, koska keskimäärin miehillä on parempi kyky hahmottaa syitä ja seurauksia kuin naisilla. Naiset ovat siitä riippumatta kuitenkin yleensä manipulatiivisempia kuin miehet. He ovat usein miehiä taipuvaisempia epäitsenäisyyteen, laumasieluisuuteen sekä toisten ja itsensä pettämiseen. Naiset vetoavat tyypillisesti miehiä herkemmin ja härskimmin tunteisiin välittämättä oikeudenmukaisuudesta. Naisten ikiaikainen biologinen rooli on ollut kupata resursseja miehiltä, jotka ovat hankkineet niitä luonnosta tai riistämällä niitä hierarkiassa alempiarvoisilta. Naiset ovat kenties todella vähemmän laskelmoivia kuin miehet, koska he pelaavat useammin kuin miehet vaiston ja tunteiden varassa ilman tietoista harkintaa tai edes tietoisuutta omista motiiveista. Esimerkiksi ap:n vaimo on voinut tunteidensa ohjaamana haluta kerskakuluttaa vähemmän seurusteluaikoina ja avioliiton alussa (kenties halusta olla miehelle mieliksi). Avioliiton edetessä ja lapsen alulle saattamisen aikoihin hänessä on aktivoitunut kotoa opittu käyttäytymismalli, jossa aviomiehen tarpeet, näkökulma ja ylipäätään ihmisyys jätetään täysin omaan arvoonsa ja samat naiselliset paheet, jotka olivat omalle äidille ominaisia, ryöstäytyivät valloilleen. Kaikki tämä onnistuu ilman minkäänlaista tietoista päätöstä valjastaa seurustelukumppanista vähin erin pelkkä työjuhta ja omien turhamaisten tarpeiden tyydyttämisen mahdollistaja - varmaankin jopa paremmin ilman kirkasta tietoisuutta mitä on tekemässä, koska parhaat huijarit uskovat osittain itsekin omaan kusetukseensa.

Nykynaiset ja sodan kokenut naissukupolvi ovat henkisesti aivan eri maailmoista. Materiaalinen puute ja vaikeudet ovat koulineet monista jälkimmäiseen ryhmään kuuluvista selviytyjiä ja vastuunkantajia. Tässä heijastuu se, että ajan henki iskostuu naisiin selvästi voimakkaammin kuin miehiin. Nykyajan materialismi ja kertakäyttökulttuuri toimivat selvästi naisten kulutushimon varassa.

• mr tee vm 80

Nykynaiset ja sodan kokenut naissukupolvi ovat henkisesti aivan eri maailmoista. Materiaalinen puute ja vaikeudet ovat koulineet monista jälkimmäiseen ryhmään kuuluvista selviytyjiä ja vastuunkantajiayöten

Samaa olen ollut havaitsevinani itsekin. Kaiholla muistelen jo noin parikymmentäö vuotta sitten kuollutta mummuani, joka maatalosta ensin koulutti itsensä iahn yliopistoa myöten ja nousi sosiaalisesti pykälän pari. Hän eli kohtuudella, nautti matkutelusta ja harrasti kulttuuria. Samalla piti kuitenkin huolen, että talo jäi paremmassa kunnossa kuin sen sai, ja lapsille jäi hyvä alusta ponnistaa eteenpäin. Arvomaailma oli suoraan sanottuna lähellä fasismia ja materialismia.. Jaotteli ihmisiä paitsi syntyperän niin erityisesti sen mukaan mitä ovat elämässään saaneet aikaan. Eräs viime aikoina mieleen tulluut lausahdus oli, että hän AINA kehoitti meitä lapsenlapsiaan valikoimaan seuransa pidemmän päälle. En sitä ole aina tehnyt ja siitä maksan laskua nytkin.

Avioliiton edetessä ja lapsen alulle saattamisen aikoihin hänessä on aktivoitunut kotoa opittu käyttäytymismalli, jossa aviomiehen tarpeet, näkökulma ja ylipäätään ihmisyys jätetään täysin omaan arvoonsa ja samat naiselliset paheet, jotka olivat omalle äidille ominaisia, ryöstäytyivät valloilleen.

Niinpä Kuten sanottua olemme yrittämässä uudelleen, mutta selväksi olen tehnyt etten hänen osamaksuvelkakasaansa aio oikoa. Takkiin on tullut vähän ja tulee mutta yhteistä tilia ei tule ja perintöä en tasan syö. Tiedossa on talouden hevoskuuri kevääksi. Tämä liitto tulee allekirjoittaneelle maksamaan mutta se jatkuu mitä jatkuu, samalla eroon varaudun kunhan muksu on mahdollisimman vanha.Kieroilu toki mutta maailma on mitä on. Vastuunkantamista vaimon on pakko oppia, koska nyt jo lähipiiristä alkanut tulemaan viestiä että kukkaron nyörit menevät kiinni, koska käyttäytyminen ei ole tuntunut muuttuvan. Nyt on riekuttu ja kerjätty miloin mistäkin. Vippiä tuntuu olevan kuin jonglöörillä palloja, samalla pinnistellään että kulissi pysyy ilmassa.

• Kommentoija69

Oletko miettinyt mitä tapahtuu sen jälkeen, kun/jos eroat vaimostasi viimeistään 40-45 -vuotiaana? Aiotko ryhtyä uudestaan seurustelusuhteeseen tai avo- tai jopa avioliittoon? Tuossa iässä mies voi vielä helposti perustaa uuden perheen, jos avioituu kymmenen vuotta nuoremman naisen kanssa. Minä en perustaisi, jos olisin joutunut samanlaiseen prässiin kuin sinä. Toisaalta vakiintunut seurustelu johtaa helposti avoliittoon ja avoliitto voi johtaa avioitumiseen ja perheen perustamiseen, etenkin jos (avo)vaimo on itse lapseton ja perheellistyminen kuuluu hänen suunnitelmiinsa. Eroaminen mistä tahansa vakiintuneesta suhteesta on aina tuskallista. Jos olisin eronnut isä, en usko itse koskaan sekaantuvani mihinkään uusperhekuvioon tai edes ryhtyväni vakaviin suhteisiin. Keskittyisin lapsiini ja eläisin vapaudessa.

• Oma valinta

40 v miehet usein perustavat vielä uuden perheen, naisille se on jo iän takia mahdoton. Eronnneet naiset elävät toivuttuaan itselleen, vapaudessa, kasvavat erossa henkisesti ja lopulta nauttivat omasta omasta elämästään usein enemmän kuin avioliitossa.

Jokainen valitsee itse, toivottavasti aiempaa viisaammin. Kandeis kuitenkin viisaampana valita uuskumppaniksi sellainen, jonka lapsisuunnitelmat vastaavat omia, eikä ottaa nuorta lapsetonta naista, jos vauvat ei enää kiinnostaisi.Usein nuori lapseton nainen astui kuvaan jo avioliiton aikana kakkosena, ja miehen yritys todistaa, että kyse on aidosta rakkaudesta on kova. Toista lapsiperhettä uuden naisen "tahdosta" elävät miehet eivät arjen koittaessa olekaan sen onnellisempia kuin ensimmäisessä avioliitossakaan. Lopulta toinenkin avioliitto voi kaatua ja lopulta miehellä voi olla monia lapsia, monista liitoista ja huikeat elarit. Eipä ole miehellä enää muuta elämänpolkua kuin tie lähiöbaariin halvalle kaljalle.

• No tämmöstä

Viisaita ajatuksia ketjussa. Lukenutkin sen jo muutamaan kertaan. Ap.ta kritisoitu-
      kin materialismista, rahan yliarvostamisesta. Mitä hyvä avioliitto on, molemmille,
      näkökulmat ovat eri kirjoittajilla todella hyvin perusteltuja.

Tässä tarinani.
      Tapasin nuorena sair.hoitajana, pienipalkkaisena, yrittäjän tyttärenä, eronneen mie-
      hen (pieni lapsi myös) jonka vaimo oli rakastunut varakkaaseen mieheen ja hänen
      akateemiseen statukseen. Epäröin olisiko minusta rakastavaksi "keinoemoksi",
      mutta päätin yrittää.
      Heti aluksi huomasin, että miehelläni leikkaa terävästi talousasioissa. Innostava ja välkky kaveri. Vaikka ei yliopistollista loppututkintoa ollutkaan, niin
      maalaisjärkeä sitäkin enemmän. Ja töitä alettiin paiskimaan, jotta saisimme
      "unelmakodin" ja sen maksettua. Ja näin tapahtui. Mieheni talousäly on "periy-
      tynyt" kaikille hänen lapsilleen. Kukaan ei ole "vierautunut" isästään, vaan edel-
      leen hän on neuvonantaja vähän joka asiassa.
      Suurimman hyödyn olen saanut itse, olen oppinut ajattelemaan loogisesti ja kui
      tenkin tunteella, miten tärkeä perheelle on rakkauden huumasta huolimatta py-
      syä realiteeteissa.

• jussijussi1
    • lellu...

Miten yhteiselo on jatkunut taon jälkeen ?
      Mitä lapsen perinnöllä tarkoitetaan ? Onko ap/tuttavat perineet kuolleene vanhempansa ja pyrkivät säilyttämään sen vai tarkoittaako se säästämistä ja perinnön keräämista lapselle. Kannatan että perheet säästävät jonkinlaisen vararahaston, joka kattaa parin kuukauden kulut., esim työttömyyttä tai kodinkoneiden rikkoutumista varten. Kovin paljon tätä enempää ei kannata pitä pankissa, koska inflaatio syö rahan arvoa. Säästtetty raha pitäisi sijoittaa muualle kuten metsäpalstaan , yksiöön , jossa siitä saa tuottoa ja se säilyttää arvonsa.

Tekstissä ihmetyttää vaimon tietoinen yli varojen eläminen ja kulutusluotot sekä ajatus että rahat ovat yhteyisiä ja mies rahoittaa hänen ylivarojen elämisen. Ap taas on tarkan talouden mies. En näe muuta keinoa kuin että vaimo raskaimman kautta opettelee taloustaitoja hoitamalla luottonsa itse. Yhteinen tili, johon kumpikin siirtäisi tietyn määrän rahaa yhteisiä menoja, kuten ruokaa ja kodin laskuja varten, ei olisi tässä tilanteessa ratkaisu. Se tili olisi tyhjä puolessa välissä kuuta.

Ymmärrän miksi tekstissä kuvatut nyhverö miehet, jotka suostuvat elämään vaimon vaatimusten mukaan, eivät kiinnosta. Miehessä pitää olla vastusta.

• mr tee vm80

"Tekstissä ihmetyttää vaimon tietoinen yli varojen eläminen ja kulutusluotot sekä ajatus että rahat ovat yhteyisiä ja mies rahoittaa hänen ylivarojen elämisen. Ap taas on tarkan talouden mies. En näe muuta keinoa kuin että vaimo raskaimman kautta opettelee taloustaitoja hoitamalla luottonsa itse. Yhteinen tili, johon kumpikin siirtäisi tietyn määrän rahaa yhteisiä menoja, kuten ruokaa ja kodin laskuja varten, ei olisi tässä tilanteessa ratkaisu. Se tili olisi tyhjä puolessa välissä kuuta."

Uutta yhteiselämää opetellaaan. Vaimon vuokraamaa asuntoa tyhjennetään. Yhteistä tiliä ei ole eikä tule, jos minulta kysytään. Talouden hevoskuuri edessä tänä keväänä ja alkukesän.Onpa selvinnyt millä vaimo rahoitti vuokralla asumisen, jätti velkojen lyhennykset maksamatta ja samoin tuttavamme palkat, nyt itkee että minun pitäisi osallistua niihin. En suostu tähän tai yhteiseen tiliin, olen tehnyt selväksi sen että on aika oppia vastuullista rahankäyttöä jo esimerkin ja lapsen oppiman toimintamallin takia. Piilevää vittuuntuneisuutta ja katkeruutta tämä herättää, varsinkin kun kaikissa ei välttämättömissä menoissa across the board supistetaan. Kateutta on muutenkin ilmassa, koska kuten sanoin perheidemme välillä on varallisuuseroja ja meillä tuloeroja. Esim isäni lahjoitti taannoin auton vanhan tilalle ja anoppi taas osti lapselle vaatteita.

Kompromisseja olen toki joutunut tekemään mutta pienistä asioista nyt aina voi sopia ja sopimuksia tehdä. En kertakaikkiaan uskalla tehdä yhteistä tiliä vaimoni kaltaisen ihmisen kanssa. Ja yhteistili nyt olisi vähän liikaa muutenkin kommunismia, joka nyt tunnetusti toimii. Ja sitä paitsi tiedän tämän olevan se pieneimmän riesan tie. Kuukauden ehkä kahden liksa on hyvä olla säästössä, lisäksi toinen tulolähde toisi lisää vakautta, esim nuo lomautukset eivät niin paina kuin muuten tekisivät. Eipähän tarvitse stressata jokaisesta pienestä yllättävästä menosta kuten muuten ehkä joutuisi. Tätä suunnitelmallisuutta ja järkevyyttä haluan lapsillemme eteenpäin siirtää yhdistettynä fyysiseen perintöön. Koska arvojen ja ajattelumallien toiselle sukupolvelle eteenpäin on vaikeaa mutta kantaa kyllä (uskoisin) hedelmää aikanaan. En uskalla toivoa isoja vaan otan ehkä viikon kerrallaan eteenpäin. Pidän eron mahdollisuutta koko ajan mielessä ja siihen varaudun mutta toisaalta olen avoimena suhteen toimivuudellekin, ehkä tässä voi vielä voittaa jotain. ?Hyviäkin hetkiä on ollut, mm. lahjoja olemme antaneet toisillemme ja tehneet asioita yhdessä eri lailla.Mieliala lääkitys on taitanut purra koska vaimo tuntuu helpommalta kun muutama kuukausi sitten. Tässä muutama vuosi sitten vaimo sanoikin puoli leikillään, että olen hänen järjen äänensä.

Samalla omasta liksasta on alkaa jäämään taas säästöön ja velat supistuu kiitettävää tahtia. Onpa tässä selvinnyt anopinkin talouden tila.Moottoripyörä hajosi ja muutaman sadan euron remppa repi budjetin hajalle. Työnantajalla tulossa lomautukset ja anopilla kun tullut elettyä kädestä suuhun on nyt vähän hätä kädessä. Lisäksi on kuulemma sanonut aika selkeästi ettei enää jaksa/halua/pysty sponsaamaan vaimoa enää, koska ikää jo kohta 32.

"Ymmärrän miksi tekstissä kuvatut nyhverö miehet, jotka suostuvat elämään vaimon vaatimusten mukaan, eivät kiinnosta. Miehessä pitää olla vastusta. "
      Samaa olen itsekin ajatellut, ja nämä lähiympäristö kiltit miehet ovat tupanneet päätymään lähinnä kynnysmatoiksi tai muuten hyväksikäytettäväksi.Aika yleinen tarina on ollut päästä adoptoimaan yh-äidin "jännälle"=vastuuttomalle miehelle tekemä muksu. Sinänsä jalo teko lapselle, mutta mikä on tällaisen naisen motiivi ? Olen suhteessa aina yrittänyt olla suht oma itseni, nyhverö on liian tylsä. Lisäksi meillä on tämä kulttuurierot taustasta ja paikkakunnasta johtuvat.

Kaiken kaikkiaan aika näyttää mitä tästä tulee. Harvoinhan ihmiset enää radikaalisti muuttuvat päälle kolmikympisenä mutta pakko katsoa tämäkin kortti. Olen oppinut jo olla toivomatta liikoja ja olemaan realistinen, on iän parhaita puolia, mutta en ihan helpolla anna periksikään. Kuten sanoin jos muksun kasvamista saan katsoa teiniksi on moni uhraus sen arvoinen, mutta ei konkka.

• mr teevm 80

Eddelliseen viestiin jatkoa:taloudenpitoa ollaan opeteltu ihan alusta alkaen. Ollaan katsottu kuun laskut ja tulot.Jaettu laskut ja hankinnat sulle mulle. Tehty budjetti paljonko on käytössä elämiseen viikossa/päivässä ym. Ja olen tehnyt selväksi että säästöistä(mitä on jäljellä) en ota vaan nyt otetaan lusikka kauniiseen käteen. Asian konkretisoimiseksi olen nostanut käteisellä parin päivä tai viikon elämiseen tarkoitetut rahat käteiseksi että hän hahmottaisi mihin raha riittä ja miten se kuluu. Luottokortin hän leikkasi nähteni kahtia. Lisäksi hän on vaatimuksestani näyttänyt kaikki(hope so) velkansa, osamaksunsa ym. potti oli muutaman tuhat euroa. Olisin ne voinut nollata mutta en sitä opetusmielessäkään tee. Koska tässä tulisi se moral hazard eteen;jos kerran perseilystä pelastetaan, niin mikä estää perseilemästä toisen kerran?Hän on ilmeisesti kinuamalla ym saanut aina tahtonsa läpi ,mutta olen vetänyt asian vähän roolillakin läpi, kuten taisi edellä mainita että sanoin syynkin yhteisen tilin torpaamiseen suoraan hänelle"en luota taloustaitoihin" päin naamaa, ja olihan tuo vastaanotto aika nyrpeä mutta enpä enää jaksanut sanoa nätistikään.Selväksi on siis tehty että jos yhteiseloa meinaa minun kanssa harkita niin varojen mukaan opetellaan elämään.

• mr tee vm80

Jatkoosa kolme.:-)Tässä koko prosessissa on isoksi avuksi ollut eräs työpaikalla olevan vanhempi nainen, jo yli 50:n reippaasti. Näki alussa että jokin minussa ei ole kohdallaan ja kerroin asiasta, tarjosi keskustelu apuaan jos halusin. Olin siis aika romuna kun asiat lähtivät rullaamaan. Kerroin tilanteen ja kertoi asian naisen näkökulmasta, ja kehoitti olemaan samanlainen kuin nimimerkki "lellu", koska muuten vaatimusille ei tulisi loppua ja uppoaisin hitaasti mutta varmasti suohon. Toki kehoitti samalla puhumaan kaikista ,myös vaikeistakin asioista ja viljelemään hyviäkin hetkiä. Kehoitti myös pitämään varansa, koska kertoi nuorempana myös itsekin kusettaneensa miehiä enempi tai vähempi. Kumma kyllä ainakin lyhyellä tähtäimellä neuvot tuntuvat toimivan. Aika näyttää. Kaikista asioista ei vieläkään ol päästy sopuun., mutta riitelykin kuuluu elämään.

• mr teevm80

Asiallisia vinkkejä kaivataan myös siihen miten opettaisi 30:stä naista elämään varojensa mukaan. Pakko yrittää jos meinataan yhdessä edes yrittää, tästä erillään asumisesta tuli aika kiitettävä velkapotti. Siitä toki selvitään, mutta väistämättä tuntuu myö allekirjoittaneen lompakossa. Voisin toki pyytää vanhemmiltani tai syödä loput säästöni ja rahaa jäisi.Mutta en sitä aio tehdä koska ei muuttuisi mitään. Vaimo pelastettaisiin taas pulasta joten syytä ei olisi muuttaa käytöstä. Joten kiitos jo etukäteen neuvoista.

• Kommentoija69

Oikein. Ei missään tapauksessa pidä käyttää säästöjä tai pyytää vanhemmilta. Vaimosi on kerran lähtenyt ja tullut häntä koipien välissä takaisin. Asemasi on vahvistunut. Nyt sinulla on varaa ajaa tahtosi läpi.

• ....................

Tuo on asia joka jokaisen pitää oppia jossain vaiheessa. Laske hänen kanssaan vaikka paperille hänen tulot ja menot, jotta hän ymmärtää konkrettisesti minkä verran hänelle jää käteen rahaa käytettäväksi kuussa. Siitä laskette paljonko hän voi laittaa säästöön. Vaikkapa joku 20-50e kk alkuun hyvä. Sille ois sit hyvä olla erillinen säästötili ettei tule käytettyä niitä vahingossa. Oma isäni opetti tän mulle onneksi jo nuorena....tosin mulla on aina ollut pienet tulot ja välilä on ollut tiukkaa mut olen silti saanut jopa säästettyä. Varakkaamman osapuolen täytyy vaan huolehtia, että sillä toisella on varaa säästää ettei kaikki mene juokseviin kuluihin (kauppa, lasten menot tms.). Ja jotta peli olisi reilu, niin laskea paljonko vaimo saisi hassata kuussa. Ihan tarkka summa niin sekin voisi ehkä auttaa häntä.

• Mr teevm80

Säästöjäni en käytä. Vaimo on palannut kotiin mutta ison velkalastin kanssa, ei suostu sanomaan mistä, mutta aika selkeästi sen haistaa. Jatkuvaa pientä valhetelua ja peittelyä näistä raha-asioista.Todennäköisesti jättänyt vuokriaan maksamatta.Anopista ei enää ole auttajaksi, koska itsekin perseaukinen, ja elää kädestä suuhun.Taannoin tässä juttelin niitä näitä, ja hän totesi että tällainen tyyli ja jatkuva veloissa oli lähemmäs 60:ä on "nykyaikaa". Appiukkoa taas ei ilmeisesti enää vain huvita sponsaaminen. Vaimo on paljastunut suht koht rahan ahneeksi nartuksi.Tässä taannoin puhui terassilla olhi suunsa tuttavien kesken;ihaillen puhui kuinka tuttava mies x rakastaa tosissaan maksamalla vaimonsa entiset velat, antamalla tälle taskurahaa vaikka käy töissä, ja maksamalla kaikki laskut. Lisäksi oli kuulemma adoptoinut vaimonsa aikaisemman muksun. Kuulemma kaikki menossa-perintöä myöten. Nooh valkenipa totuus sitten lopultakin. Tätä kestänee aikansa, maksaa mitä maksaa, mutta muksun kasvamisen haluan nähdä.

Eddelleen yrittää sitä yhteistä tiliä mutta jyrkkänä aion olla, koska tiedossa olisi konkka. Muuten mennee suht koht hyvin kunhan tämä eräs osa alua jätetään huomioitta.Selkeästi katkeruutta ja kateutta ilmassa, koska liksani on isompi ja sain juuri palkankorotuksen. Koko ajan yrittää tunkea laskua ym maksettavaksi. Jyrkkänä aion ollakin, koska tässä ei muu toimi kuin shokkihoito, vaimon asema suvussaan on siis todennäköisesti suht koht umpikujassa ja on huomannut että liksallaan ei tule toimeen.

• jouwoman

Vaimosi haluaisi elää leveästi, mutta ei ymmärrä että heikosti koulutettu pienituloinen ei voi. Ratkaisu hänelle kun ehtii on hankkia hyväpalkkaisempi työ, ehkä lisäkoulutuksen avulla. Ei miehen rahapussi.
        Eli menot saavat olla isot kunhan omat tulot ovat isot, muuten pienet tulot ja pienet menot ovat realismin avain.

• Hyvä hyvä!

Hyvä hyvä, ap! Hienoa kuulla että laitoit vaimon kuriin. Ole nyt aina tiukkana, vaatii kärsivällisyyttä ja sitkeyttä, voi viedä kuukausia, jopa vuosia. Usko pois, tulee vielä päivä, jolloin vaimosi toteaa että sillä on fiksu ja kunnon mies ja että tomiti oikein, koko perheen parhaaksi.

• mr tee vm80

Kateus kalvaa vaimoa edelleen, ei edes vaivaudu salaamaan sitä. Koko ajan yrittää saada laskuja minulle maksettavaksi. Jonkinlaista vastuunjakoa eritetty mutta sama taipumus kuppaamiseen on taustalla edelleen. Halutaan rahaa shoppailuun kasaamalla laskuja minulle, koska tulot ovat isommat. Omia laskujaan talven jäljiltä maksellaan pois, kieltäydyin maksamasta niitä koska omaakin opintolainaa on tuhottavana, ja ihan kasvatustarkoituksessa. Oppiipahan ehkä vaikemman kautta mihin rahat riittää. Ein kuuleminen ottaa kovasti luonno päälle,mutta kuten aikaisemmin olen kirjoittanut, se on pakko tuoda esille jossain vaiheessa. Vaikka rahasta puhuminen ei kuulu kuulemma suvun perinteisiin. Oman mukavuudenhalunsa vaimo myöntää itsekin.

Saas nähdä miten tässä käy. Pakko yrittää koska muut vaihtoehdot ovat vielä vaikeimpia. En haluaisi lapsestaan vieraantuneeksi eroisäksi, mutta en halua olla pelkästään maksumieskään. Taitaa olla kommentoija 69 oikeassa kun sanoi että alusta alkaen kyseessä oli saalistaja saalis suhde, ja nyt muksu oli se viimeinen koukko jonka jälkeen vaatimuksia aletaan esittämään. Olisi pitänyt arvata jo vuosia sitten kun motivaatio amk:n jatkamiseen ja duuninpainamiseen olivat hakusassa, tai uskoa vaistoaan, joka jotenkin epämääräisesti varoitti tästä naisesta.....

• Pihikö

Kyllä se vaan raha tosiaan on iso asia suhteessa, jos sitä on sopivasti eri suhteessa puolisoilla.

Meillä kävi niin, että tässä ollaan 10 vuotta oltu yhdessä, reilu vuosi siitä naimisissa, ja nyt eroillaa jo sitten.

Avioehto tuli toki tehtyä, ja siitäkös porua nousi vaimon taholta. Nyt eron keskellä on kyllä myöntänyt ettei ole rakastanut enää muutamaan vuoteen, kunhan on lapsen takia tässä ollut. Ja on katkera että tällainen ehto on, ei sitten saa mitään mukaansa.

Alunperin vaimo muutti minun asumisoikeuskaksiooni. Sinne ei tuonut juurikaan mitään omia huonekalujaan, alkoi kovasti sisustamaan kuitenkin ja uusia kirjahyllyjä jne ostelin. Vuokran maksoin kokonaan.

Kohta tulikin jo ahdasta ja piti saada kolmio. Minä otin lainaa asomaksua varten, hommattiin asunto. Vaimo maksoi pätkätöistään tulojensa perusteella prosenttiosuuden vuokrasta, minä maksoin sähköt, vakuutukset, ruuat yms.

Koska vaimo opiskeli avoimessa yliopistossa (ja yritti sisään oikeaan), pätkätyötkin jäivät vähemmälle ja piti luopua tuosta prosenttiosuudestakin sitten koska muuten hänellä ei ollut varaa opiskella tai ostaa vaatteita tms. Tässä kohtaa olimme vielä avoliitossa.

Näin men viisi vuotta, saatiin lapsi. Olin odotellut josko vaimokin tienaisi jotain että voitaisiin ostaa yhteinen asunto, molempien nimiin. Ei saanut, oli äitiyslomalla minimituilla, joten otin henkilökohtaista lainaa 100000EUR, pistin likoon aiemmat säästöni ja ostin asunnon.

Tämä sitten tuosa 2011 myytiin, muutettiin töihin ulkomaille. Vaimo oli kotiäitinä, ja tässä kohtaa siirryimme yhteiseen tiliin jonne kaikki tuloni menivät.
        Lopulta vaimo sai opiskelupaikan Suomesta vihdoin, kävi siellä opiskelemassa 5kk. Tuli takaisin tänne kevääksi ja ilmoitti että haluaa erota.

Pitkä tarina, jossa tällainen opetus. Minun näkökulmastani vaimo eli mukavasti "siivellä" tuossa 10 vuotta, ja sai opiskella omaan tahtiin ilman huolta toimeentulosta. Minä stressaannuin lukuisten YT-neuvotelujen jne aikana kun olin perheen ainoa elättäjä ja tulevaisuus pelotti. Tästä sanoinkin usein sitten vaimolle, voisi mennä töihin jne.

Vaimon näkökulmasta hän eli todella pienillä tuloilla, kaikki meni opiskeluun mitä tuli, ja hänelle ei kertynyt yhtään omaisuutta. Lasta (omaansa toki) hoiti ilmaiseksi kotona (sai kotihoidontuen, myöhemmin lapsi päivähoidossa joten tämä putosi pois).

Uskon vakaasti, että meidän suhteemme olisi ollut onnellisempi, jos vaimokin olisi tienannut enemmän ja voinut olla itsenäisempi, ei "10:tä vuotta kylässä minun luonani" kuten hän nyt oli omien sanojensa mukaan.

Toinen vaihtoehto olisi ollut tosiaan pistää kaikki tulot yhteisiksi vaan ja katsoa miten rahat riittävät. Vaimo ei ole mikään tuhlari ollut, joten uskoisin että tämä olisi ollut se onnellisin malli meille, sillä työtilanteella joka meillä oli.

• Mr tee vm80

Kyyninen vastaus tuohon on, että suhde oli alusta alkaen tietoisesti tai tiedostamatta saalistajan ja saaliin suhde eli että lapsi oli ap:n vaimolle se viimeinen koukku, joka tarvittiin maksumiehen saamiseksi nalkkiin. Tämän olettamuksen puolesta puhuu se seikka, että vaimolla oli jo opiskeluaikanaan velkomushaaste käräjille maksamattomista vuokrista, minkä seikan hän onnistui salaamaan ap:lta aivan viime aikoihin asti. Vastuutonta rahankäyttöä on ilmennyt lisäksi ap:n anopilla ja langolla. Tiedossa olevat tosiasiat puhuvat sitä vastaan, että vastuuton rahankäyttö olisi alunalkaen vaimon oireilua parisuhdengelmista johtuen. Toki se on voinut pahentua parisuhdeongelmista johtuen.

Ap:n mukaan vaimon käyttäytyminen raha-asioissa muistuttaa tämän oman äidin käyttäytymistä. Kenties syynä ap:n vaimo on oppinut lapsuudenkodissaan, että aviomies on maksuautomaatti, jolta voi rajatta vaatia mitä tahansa. Ihmisillä on monenlaisia haluja, joita mainonta ruokkii. Ehkä ap:n vaimolla on perinnöllinen alttius addiktioiden kehittämiseen ja korkea itsetunto, joka sallii hänen esittää röyhkeästi vaatimuksiaan. Ei tässä tämän syvällisemmästä tarvitse olla kysymys.

Röyhkeyttä vaimolla tosiaan on, ei kuuntele oikeastaan ketään kuka yrittää neuvoa tai vinkata oikeaan suuntaan. Kun tämä tapahtuu alkaa kierrokset nousemaan ja loukkaantuminen. Merkkinä narsimista. Sama juttu tämä kateuden kanssa, kun olen kuntoilulla saanut kroppani parempaan kuntoon kuin hän, niin on tästäkin kateellinen. Ei itse ylipainoisena pysty kuukautta pidempään laihdutuskuuriin, koska on mukavuudenhaluinen. Ei noudattanut edes lääkärin neuvoja itsensä hoitamisesta, koska uskoo tietävänsä itse paremmin.

Tämä saalistaja saalis kuvio on itselläni tullut oikeastaan mieleen, aika moni seikka puhuu sen puolesta, koska muutos entiseen on niinkin valtava. Oppinut pitämään miestään maksuautomaattina menoilleen selkeästikin. Koko ajan yrittää hivuttaa maksuja tai duuneja minulle. Edes lapsenhoitokaan ei pahemmin kiinnosta, ellei kysymys ole vaatteiden shoppailusta tai vastaavasta. Melko säännöllisesti yrittää hivuttaa muksua äidilleen, että saisi "levätä tai edes vähän omaa aikaa". Yksi piire mikä on tullut mukaan on sujuva valehtelu, olen parina kertana piruttani tarkastanut faktat ja huomannut valetta tulleen. Tiukkana aion pysyä tuon yhteisen tilin suhteen muutenkin menojen jakamisen kanssa. Sinänsä on ilo katsoa muksun kasvaminen ja oikeille urille meno. Hintansa väärtti. Ilo on myöskin katsoa toisen kituminen pienellä liksalla, kun ensiksi vuosia kettuili opiskelusta ja lukemisesta jopa vapaa-ajalla, kun itsestä opiskeluun tai muutenkaan itsensä kehittämiseen ei ole. Lisäksi kun on vielä tuo mukavuuden haluisuus. Kortit ovat paskat ja kalliitkiin, mutta lapsen kasvamisen katsominen on antoisaa isolla a:lla!

• rahako ratkaisee

Toivottavasti saatte elämänne menemään niin ettei lapsi kärsi teidän väleistänne. Ei kuullosta kauhean rennolta ja turvalliselta kasvuympäristöltä. En ymmärrä tuota pelkästä rahasta puhumista. Itse olen aina ollut taloudellisesti turvattu omilla valinnoillani ja olen myös ex aviomieheni kouluttanut ja auttanut raha-asioita ymmärtämään ettei kaikki mene kulutukseen. Mutta mutta, ei avioiliitossa pysty olemaan vain lasten takia. Minut jätettiin raskaana kahden pienenlapsen kanssa yksin kun ihastuttiin uuteen naiseen yli 10 vuoden jälkeen. eikä hän halunnut silloin yrittää edes lasten takia kun itse olin heikoimmillani. Nyt olen saanut elämän menemään uusiin uomiin niin ettei lapset kärsi ja minä jaksan mikä tässä tilanteessa on sama asia, nyt on niin että tämä maailma ei pyöri vain rahan avulla pitää myös jaksaa välittää myös toisen tunteista ja jaksamisesta. avioero on nyt selvä 9kk:ta myöhemmin, mutta lasten takia joudutaan olemaan loppuelämme jollakin tasolla yhdessä. katse eteenpäin mitä se tuo tullessaan. Tässä maassa on pakko jaksaa jos ei halua ongelmia kun minun tapauksessani isää hyysätään ja minun täytyisi aina joustaa ja unohtaa itseni mikä muutenkin käy helposti kun lapset ovat niin pieniä ja niitä on monta. jaksamisia.

• Koulutus ensin

Tässä perheenäiti joka satsasi koulutukseen ja tarkkaan taloudenhoitoon.
      mies oli enemmänkin tuhlari ja satsasi uusiin autoihin. Nyt elän elämäni
      onnellisinta aikaa. Molemmat tyttäreni ovat kunnon ammateissa, pitävät
      työstänsä ja talousasiat kunnossa.

Miehestä voin vain sanoa etten ymmärrä hänen valintoja. Viina vei ja sen
      tuomat kaverit, lopulta petti terveys.

• jaaha ja vai niin

Kuka maksaa lapsen kengät, vaatteet, harrastukset yms.? Kuka maksaa sen, että äiti on se joka niistää urastaan aikansa lapsen kanssa olemiseen? Maksoihan kai mies vapaaehtoista eläkevakuutusmaksua vaimolle siltä ajalta kun tämä oli kotona ja hoiti lasta - ihan tasapuolisuuden nimissä.

Munkin exä ei millään meinannut tajuta että lapsi tarvitsee joka vuosi vaikka saappaat. TAASKO! No se kasvaa, herran tähden. Ja jos sen lapsen miehelle jättäisi, niin eihän mies keksi millään mitään keinoa miten yhdistää se kallisarvoisen omaisuuden kartuttaminen ja lapsen vanhemmuus. Hm, mietitääs... joo, ratkaisu on tietty nainen. Nainen ratkaisee kaksi pulmaa samalla: saa reikää ja sit se hoitaa lapsen, siivookin vielä. Niin lapsi katselee ihmeissään vaihtuvien tyttisten kavalkadia (harva nainen on pysyvästi tyhmä, vaikka nuorena voi olla...).

Et joopa joo.

• mr tee vm80

Tässä nyt on kyllä kyse muustakin kuin lapsen vaatetuksen hankkimisesta ja siivoamisesta.Luehan koko kirjoitus ajan kanssa. Onko vanhemmuus vain sitä' että ostaa tavaraa ja hankkii elämyksiä? Ei onnellisuus ole riippuvainen tavarasta vaan aivan muusta.Olen tässä asiaa funtsiessa tajunnut että tämä liitto alkaa olla minun puoleltani suhteellisen kuollut, olen lompsan asemassa. Vaimo on vain lapsen jälkeen päästänyt kaiken irti kun on se viimeinen naula, joka sitoo kiinni. Hyödyntää asemansa nyt kunnolla. Ei vain tajua, että tämän tulen muistamaan. !

Taitava kusetus kaiken kaikkiaan, niin hienovaraisesti tehty etten sitä tajunnut kun olisi vielä voinut kääntyä takaisin. Lapsen kasvamisen katsominen on antoisaa, vaikka sen katsominen maksaa niin maksakoon. Kasvatampa hänet kunnon yrittelijääksi ihmiseksi ja tulee joku päivä tajuamaan äitinsä todellisen luonteen. Voi viedä aikaa, niin se minullakin vei mutta tajusimpa.

• mr tee vm80

Sen verran tähän totean, että oikeastaan tausta tai luokkaerot painavat suhteessamme edelleen. Luen tietokirjaa tai lehteä, opetan muksulle jo pikkuhiljaa siistetyttä ym. pidän tärkeänä turvallisuutta ja yrittelijäisyytä. Lisäksi eteenpäin menemistä tai ainakin pyrkimistä. Oikeastaan itsensä kehittämistä. Vaimo taas työpäivän jälkeen laittaa ruuat, selaa netistä eri sisustublogeja tai katselee telkkaa ja laittaa videon lapselle tai antaa tämän leikkiä yksikseen. On kuulemma liian väsynyt muuhun. Toisaalta taustalla on pelkää mukavuudenhalu.Lihominen jatkuu edelleen makean syönnin takia. Vaivaa muttei jakseta tehdä mitään sen eteen. Mitä mielialalääkitykseen tulee niin ei enää käytä koska ei koe sitä enää tarvitsevansa"tunnen itseni parhaiten".

• onnellinenmies

ota ero,huolehtikaa lapsesta yhessä tahoillanne.anna emännän rakentaa anopin kas kulissinsa.et sinä oo mikään kone joka suoltaa rahaa toisten mielihaluihin.kerro ensin että asia on näin.jos ei kelpaa niin lähe.ei tusta tuu muuten mittää

• Mr tee vm80

Eron otankin kunhan aika on kypsä. Tosiaan pelottaa viikonloppu isyys ja vieraantuminen lapsesta. Melkein samanlainen ylivenkaantuminen ja pellossa eläminen jatkuu kuin ennenkin. Viimeksi tänään kertoi, että pitäisi maksaa hänen kalliit luottokortti velkansa, koska kyse on yhteisyrityksestä ja perheemme säästäisi korkokuluissa. En maksa. Oppikoot nyt kantapään kautta sen elämään tulojen mukaan. Tämän siitä saa kun lapsi nostetaan jalustalle ja kaiken saa anteeksi.

Kulissien rakentamien ja niiden ylläpito on edelleen tärkeää. Tuttava perhe tekee taas matkan; velaksi. Nyt täälläkin on matkakuume noussut vaikka lainojen korot ja lyhennykset painavat puolisolla päälle koko ajan. Velkaantuminen ei haittaa yhtään, tärkeintä on että on kivaa.

Talouden tai velkojen kanssa painiminen syö häntä, eikä katteellisuuttaan edes peittele. Vaatimuksia hänen korkeakorkoisten velkojen maksusta tulee koko ajan, torpaan ne tekosyillä.Pitäisi kuulemma pyytää isältä. Itse taas saan melko hyvät osingot keväällä, koska olen elänyt järkevästi. Kieltämättä kiva katsella keskenkasvuisen narskun kiemurtelua veloissa ja itseaihetussa tilanteessa, eikä ylpeyskään anna myöntää että olisi muka virheitä tehnyt. Minulla on omakin elämä elettävänä ja jos joskus lähivanhemmaksi joudun niin innolla sen vastaan otan. Siivotkoon omat sotkunsa.

• joopajoopa
        Mr tee vm80 kirjoitti:

Eron otankin kunhan aika on kypsä. Tosiaan pelottaa viikonloppu isyys ja vieraantuminen lapsesta. Melkein samanlainen ylivenkaantuminen ja pellossa eläminen jatkuu kuin ennenkin. Viimeksi tänään kertoi, että pitäisi maksaa hänen kalliit luottokortti velkansa, koska kyse on yhteisyrityksestä ja perheemme säästäisi korkokuluissa. En maksa. Oppikoot nyt kantapään kautta sen elämään tulojen mukaan. Tämän siitä saa kun lapsi nostetaan jalustalle ja kaiken saa anteeksi.

Kulissien rakentamien ja niiden ylläpito on edelleen tärkeää. Tuttava perhe tekee taas matkan; velaksi. Nyt täälläkin on matkakuume noussut vaikka lainojen korot ja lyhennykset painavat puolisolla päälle koko ajan. Velkaantuminen ei haittaa yhtään, tärkeintä on että on kivaa.

Talouden tai velkojen kanssa painiminen syö häntä, eikä katteellisuuttaan edes peittele. Vaatimuksia hänen korkeakorkoisten velkojen maksusta tulee koko ajan, torpaan ne tekosyillä.Pitäisi kuulemma pyytää isältä. Itse taas saan melko hyvät osingot keväällä, koska olen elänyt järkevästi. Kieltämättä kiva katsella keskenkasvuisen narskun kiemurtelua veloissa ja itseaihetussa tilanteessa, eikä ylpeyskään anna myöntää että olisi muka virheitä tehnyt. Minulla on omakin elämä elettävänä ja jos joskus lähivanhemmaksi joudun niin innolla sen vastaan otan. Siivotkoon omat sotkunsa.

No kuule rupeakin lähivanhemmaksi. Lapsi kainaloon vaan ja siitä sitten järjestelemään elämääsi ja lapsen elämää miten kuten sen osaisit.

Ilman eukkoa, vanhaa tai uutta, et tule toimeen viikkoakaan.

• Mahdoton mies
        joopajoopa kirjoitti:

No kuule rupeakin lähivanhemmaksi. Lapsi kainaloon vaan ja siitä sitten järjestelemään elämääsi ja lapsen elämää miten kuten sen osaisit.

Ilman eukkoa ja lasten kanssa eläen tulee toimeen viikosta toiseen ja vuodesta toiseen täällä yksi mies. Vanhaa eukkoa tarvitaan tietenkin siihen että lapsilla on äiti jonka luona aina välillä käyvät ja joka maksaa vielä lasten elatuksesta kuukausittain.

• Miesvain.
        joopajoopa kirjoitti:

--Ilman eukkoa, vanhaa tai uutta, et tule toimeen viikkoakaan. --

Mihin sitä eukkoa nyt noin kipeästi tarvitsee ?

• joopajoopajoo
        Miesvain. kirjoitti:

--Ilman eukkoa, vanhaa tai uutta, et tule toimeen viikkoakaan. --

Mihin sitä eukkoa nyt noin kipeästi tarvitsee ?

"Mahdoton mies" tai "Miesvain", en epäile ollenkaan etteikö moni mies (oikein miesten mies) tule vallan upeasti toimeen lasten kanssa ja ilman eukkoa. Mutta tämä aloittaja ei kyllä tule. Näitä hänen tekstejään lukiessa käy vallan hyvin ilmi hänen keskenkasvuisuutensa sekä täysi kyvyttömyys sellaiseen luovuuteen ja joustavuuteen mitä lastenhoidon järjestely ja arki lasten kanssa vaatii.

Tsemppiä, Mahdoton mies, hatunnnostot sinulle, kuten kaikille yksinhuoltajille, jotka ovat lastensa lähivanhempia. Tämä aloittajamieshän ei moista ajatusta edes ota harkintaan - tietää rajansa varmaan siinä suhteessa itsekin.

• Siehän oot Mies

etkä lapanen. Jokainen siivotkoon omat sotkunsa.

• hyvissä varoissa

mr tee vm 80, kuuluu selviytyjiin, miehiin joilla on selkärankaa jotka osaavat
      hoitaa menonsa budjetin mukaan. Pieni pesämuna on oltava yllättävien menojen
      varalta ja antaahan se myös mielenrauhaa kun tietää, että talous on kunnossa.

Jos nyt päätyisitte jostain syystä eroon, on nykyään suositeltavaa viikko / viikko
      systeemi isällä ja äidillä. Vaikuttaa elatustukeen. Kyllähän aikuisen naisen ja
      äidin pitäisi jo nyt viimeistään alkaa hallita taloudenpitoaan ja ymmärtää,
      ettei toisen kukkarosta voi maksaa omia velkojaan. Se on sitä hyväksikäyttöä,
      joka ei ole tasa-arvoa vaan jonkinasteista röyhkeyttä ja piittaamattomuutta.

Onko sinulla muuten avioehto ? Velkojahan on myös ulosmitattu tarvittaessa.
      Perintävirastot on myös tarkkoja. " Ei vara venettä kaada." Että näin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7076
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7043
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      106
      6143
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5394
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5228
    6. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      62
      5182
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5098
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4585
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3457
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3370
    Aihe