Selkärankareuma? Kokemuksia?

Pelästynyt

Hei

Olen 36 v. nainen ja kärsinyt selkäkivuista jo pitemmän aikaa. Kesän aikana jotkut aamut olivat sen verran takkuisia, että varasin ajan työterveyteen. Lääkäri määräsi tutkimuksiin: verikokeet tehtiin saman tien, tulokset saan perjantaina. Huomenna on lanneröntgen.

Yhtenä mahdollisuutena on selkärankareuma, joka sanana pelottaa minua. Olen nyt lukenut googlen avulla "kaiken" ja en tiedä, kuinka huolissani minun pitäisi olla. Olen kiitollinen kaikista kokemuksista koskien oireita, diagnoosia ja hoitoa. Minulla on silmätulehduksiakin ollut aika usein, mutta ei kuitenkaan värikalvon tulehduksia - onko sillä merkitystä?

Juuri nyt minua pelottaa.

6

2555

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reumanainen

Kaikki uusi ja tuntematon pelottaa, se on aivan luonnollista.
      Parempi kuitenkin saada selville mikä vaivaa, kuin elää epätietoisuudessa pitkään. Ei reumassa mitään pelättävää ole, se on yksi tauti muiden tautien joukossa. Nykyisten hoitojen ansiosta elämänlaatu on parantunut huomattavasti siitä, kun ei oikein ollut lääkkeitä eikä tietoa hoitomuodosta. Itselläni kylläkin nivelreuma. Koeta ajatella kuitenkin positiivisesti siitä huolimatta, että tulevaisuus pelottaa. Sopeutuminen uuteen vie aikansa, mutta kaikesta huolimatta tulet huomaamaan, että elämä hymyilee sinullekin.

• Selkäpii

Älä pelkää. Kun saat ne tulokset, helpottaa jo paljon. Epätietoisuus on kaikista pahinta.
      Minulla on ollut selkärankareuma vuodesta 81, olin silloin 21 vee. Aluksi olin parantolassa ja sain lääkitystä, mutta onneksi tajusin, että mitä enemmän sairastan ( myös henkisesti) sitä enemmän sairastun. Lopetin murehtimisen ja pelkäämisen, sillä se ei vie kuin ennen aikaiseen hautaan - olkoot sairaus mikä tahansa. Toiset se vie hautaan, vaikka ovat ihan terveitä.
      Noh... tilanne on nyt tämä, että lääkitystä ei ole, jumppa ja ruokavalio pitää vetreinä. Yläselkä joskus kivistää, mutta venyttelen kivistyksen pois. Puutarhanhoito on parasta hoitoa reumaatiselle, jos jää istuu tv:n ääreen, niin siinä jumittuu siihen. Pitää liikkua, ajatella kauniita, hyviä asioita ja uskoa itseensä.

Rohkeutta Sinulle!

• Hilla

Mulla alkoi viime syksynä selkäkivut, sitä ennen lukemattomat kerrat silmätulehduksia. Aina vasen silmä. Nyt taas tunnen samat oireet lähes vuoden hiljaisselon jälkeen.Yleensä lääkärit tutkivat vaan silmät, sillä selkäkivuthan ei ole "vakavaa". Kuitenkin eräs tohtori totesi että voi olla selkärankareumaa. En vielä ole ollut reumaklinikalla. Pitkiä aikoja oireeton, kipujen olessa jomottavia ja samanaikaisen ripuliin otan särkyyn määrätyn Vioxx-nimisen lääkkeen. Se auttaa. Asun Ruotsissa. Yritän olla positiivinen, stressattuna särkee enemmän, varsinkin paikoillaan ollessa. Pakko liikkua, se helpottaa.

• Ani

Hei! Selkärankareumaan liittyy usein silmätulehdukset. Tutkituta itsesi kunnolla, niin saat epävarmuuden pois mielestäsi. Lisätietoja reumataudeista löytyy sivulta www.reumaliitto.fi tai Googlen kautta. Etsi tietoa, niin tiedät mitä sinulle tapahtuu ja mitä hoitoa saat/pitäisi saada. Tsemppiä!

• minä

Olen 18-vuotias nainen. Kärsin 9kk jokapäiväisestä selkäkivusta, nilkkani turpoilivat vuorotellen ja kyynärsauvat olivat jatkuvassa käytössä. Kunnes sitten helmikuussa sain reumalääkityksen, kipuja on välillä, mutta hyvin harvoin. Yksi todella huono jakso oli kesän aikana, kun polveni,nilkkari,sormeni ja ranteeni turpoilivat ja kipeytyivät todella pahasti,mutta onneksi sitä ei kestänyt kuin viikon, ja tilanne rauhoittui. Aamujäykkyyteni on pahentunut,sain uusia särkylääkkeitä ja tilanne on hieman rauhoittunut. Omat veriarvoni ovat ihan ok, ja röntgen kuvissa ei näkynyt muutoksia, onneksi. Itse olen hyvin pärjännyt kun, jaksaa vain ajatella positiivisesti ja ottaa itseään niskasta kiinni ja harrastaa liikuntaa monipuolisesti.

Kaiken kanssa pärjää,niin myös selkärankareuman kuin pienen flunssankin! Jaksamista sinulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      43
      2130
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      171
      1903
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1332
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1150
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      952
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      899
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      849
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      43
      836
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      31
      772
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      54
      691
    Aihe