Vanhoillislestadiolaiset vs hellarit

Mielestäni kummassakin liikkeessä on oikeat tsiuskovaisensa, mutta kokonaisuutena pidän vanhoillislestadiolaisuutta paljon vakaampana liikkeenä kuin hellareita.

Hellarit on niin sekalainen seurakunta kuin olla ja voi ja sekamelska vaikka minkälaisia uskonkäsityksiä. Ei ole mikään ihme että on hellari joka on kastattanut itsensä jopa neljä kertaa ja kuulunut kaikkiin vapaisiin suuntiin.

Sitten on nämä linnakundihellarit ,jotka ovat niin kauan uskossa kun sen avulla saavat armahduksen.

Olen muutaman kerran käynyt helluntaikokouksissa ja se meno on siellä aivan kauhistuttavan jumalatonta.

Aivan samalla tavalla hellaritkin omivat Pyhän Hengen itselleen kuin vl,tkin. On kauhistuttavaa Pyhän Hengen pilkkaa kun hellarievankelistat "ihmeparantavat" kaatamalla ihmisiä..

12

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ent. vl

      Minä taas olen tutustunut molempiin liikkeisiin, enkä pidä analyysiäsi aivan korrektina enkä oikeana, vaikka sinua olen arvostanutkin asiallisena kirjoittajana.

      Se, että hellareihin mahtuu useamman sortin vipeltäjää kuin vl:iin, johtuu siitä, ettei siellä ketään heitetä Sa.atanan haltuun eikä niin ollen kenenkään tarvitse pelätä ulos joutumista ja olla pelon takia hiljaa, kuten vl:ssä.

      Hellareilla ei ole "vaikka minkälaisia uskonkäsityksiä", he ovat paljon raamatullsiempia kuin vl:t, siellä väki istuu oma avoin Raamattu polvillaan tai Raamatun paikkoja heijastetaan seinälle. Päin vastoin, he noudattavat Raamattua ihan kirjaimellisesti ja yrittävät parantaa ihmisiä Raamatun mukaisesti, joskus jopa onnistuvat.

      Siinä olen kanssasi samaa mieltä, etteivät kaikki parane eikä kaataminen kuulu uskovaisten touhuihin, koska siitä ei ole mitään hyötyä.

      Jotkut voivat olla niin ymmärtämättömiä, että todella kastattavat isensä useampaan kertaan. Yksi uskovaisen upotuskaste riittää helluntaiseurakunnassa. Mutta näitä älyllisesti vajaampia henkilöitä löytyy myös vl:ien joukosta, muistan sen. Näitten perusteella ei pidä lähteä tuomitsemaan helluntaiseurakuntaa.

      Linnankundihellareita ja -vl:iä on varmasti moneen junaan, mutta on todella sellaisia, joiden usko on aitoa ja kestää vapautumisen jälkeenkin. Minulla ei ole kokemusta linnassa parannuksen tehneistä vl:stä, miten heidän uskonsa kestää vapautumsien jälkeen? Mutta vl-vankilatyöntekijöitä taitaa olla niin olemattoman vähän, ettei ole juuri riskiä kääntyä vl:ksi vankilassa:)

      Helluntaiseurakunta ei todellakaan omi Pyhää Henkeä itselleen, siinä sinulla on ihan väärä käsitys, arvoisa Devoit. Tiedän sen tasan tarkkaan omasta kokemuksesta ja keskusteltuani paljon hellareitten kanssa. Heillä ei todellakaan ole "vain me"-oppia, kuten vl:llä.

      Pyhän Hengen pilkka on aivana eri asia Raamatun mukaan kuin "ihmeparantaminen". Raamatun mukaan Hengen pilkka on mitätöidä Pyhän Hengen olemassaolo/työ ihmisessä. Sellaiseksi minä nimittäisin hoitokokousten hoitajia, jotka sanoivat Pyhän Hengen omaavalle uskovaiselle, että "sinussa on väärä henki". Mitä tuo voisi olla muuta kuin Pyhän Hengen mitätöimistä, pilkkaa?

      Tiedän nämä omasta kokemuksestani, nykyisin olen seurakunnista vapaa uskovainen ihminen, mutta aikoinani olin vl ja vuosikymmeniä myöhemmin hellari. Siellä oli pastoreissa ja vanhimmistossa muutamia inhimillisiä puutteita ja vikoja, joitten takia erosin sieltä, mutta opillista vikaa ei ollut.

      Toivoisin, että seuraavan kerran kirjoittaessasi ottaisit hieman enemmän selvää asioista, arvoisa Devoit.

      Joten verratessani vl-liikettä ja helluntaiseurakuntaa vaaka kallistuu huomattavan raskaasti helluntaiseurakunnan puolelle.

      • 1+1

        Kyllä. Muta voisi t pisitää paika Raamatusta moneenki kohtaa. Kun et osaa paemmin peustella väieijäitäsi , niin en miäkään . Viisuteni sanoo jo vastuksessani , etä VAPAAKIRKKO on se parhin . Toki heluntaisuus keplaa mys!!

        Siunusta Hänessä.

        Anna issesi upotusktsaa Kiristuksessa!

        Kes


    • se siitä!

      Onneksi lestadiolaiset ovat yksimielistä porukkaa.
      Heitähän ei ole kuin 18 erilaista keskenään riitelevää joukkoa.

      Kaikki ovat kilvan ainoita oikeita uskovasia.

      • Karusiima.

        "Heitähän ei ole kuin 18 erilaista keskenään riitelevää joukkoa."
        Huomaa, oli. Suomessa vaikuttaa tänä päivänä vain neljä eri suuntaa, joista vanhoillislestadiolaisuus on suurin. Sen jälkeen tulee Esikoislestadiolaisuus, jotka ovat pitäytyneet joissain perinteissä, joista vanhoilliset luopuivat.
        Rauhansanalaisuus on kolmanneksi suurin ryhmä, joka koostuu eri tavoin uskovista ja he eivät riitele keskenään. Rauhansanalaisissa on niin vanhoillislestadiolaishenkisiä, esikoishenkisiä, kuin muunkin henkisiä uskovaisia, mutta yhteistä näille on se, että ne pitävät toisiaan silti uskon veljinä ja sisarina ja sallii erilaiset opinkäsitykset. Pienin suuntaus Suomessa on Lestadiolainen uusheräys.
        Sitten on olemassa uuslestadiolaisia ja etnisiä vanhoillislestadiolaisia, jotka voi niputtaa melkein samaan kastiin. Uuslestadiolaisiin kuuluu pääosin sekä nykyisiä, että entisiä vanhoillislestadiolaisia, että heitä, joilla on täysin oma uskonkäsityksensä ja pitävät silti itseään lestadiolaisina.
        Tämä joukko on kasvava, mutta tätä joukkoa ei ainakaan vielä voi pitää varsinaisena lestadiolaisuuden haarana.

        Amerikoissa suurin osa meni esikoisuuteen hajaannusten aikana. kaikkinensa amerikkoihinkin jäi alle kymmenen lestadiolaista haaraa, suurempia ja pienempiä. Pienimmät ovat suurinpiirtein yhden porukan kokoisia, eli yksi puhuja ja hänellä kuulijat. Tällaisia liikkeitähän jenkkilä on pullollansa.

        Ruotsissa ja Norjassa olevat lestadiolaiset taas pääosin edustavat rauhansanalaisuutta heitä on varsin vähän.


      • Esikoisia oli vähemm
        Karusiima. kirjoitti:

        "Heitähän ei ole kuin 18 erilaista keskenään riitelevää joukkoa."
        Huomaa, oli. Suomessa vaikuttaa tänä päivänä vain neljä eri suuntaa, joista vanhoillislestadiolaisuus on suurin. Sen jälkeen tulee Esikoislestadiolaisuus, jotka ovat pitäytyneet joissain perinteissä, joista vanhoilliset luopuivat.
        Rauhansanalaisuus on kolmanneksi suurin ryhmä, joka koostuu eri tavoin uskovista ja he eivät riitele keskenään. Rauhansanalaisissa on niin vanhoillislestadiolaishenkisiä, esikoishenkisiä, kuin muunkin henkisiä uskovaisia, mutta yhteistä näille on se, että ne pitävät toisiaan silti uskon veljinä ja sisarina ja sallii erilaiset opinkäsitykset. Pienin suuntaus Suomessa on Lestadiolainen uusheräys.
        Sitten on olemassa uuslestadiolaisia ja etnisiä vanhoillislestadiolaisia, jotka voi niputtaa melkein samaan kastiin. Uuslestadiolaisiin kuuluu pääosin sekä nykyisiä, että entisiä vanhoillislestadiolaisia, että heitä, joilla on täysin oma uskonkäsityksensä ja pitävät silti itseään lestadiolaisina.
        Tämä joukko on kasvava, mutta tätä joukkoa ei ainakaan vielä voi pitää varsinaisena lestadiolaisuuden haarana.

        Amerikoissa suurin osa meni esikoisuuteen hajaannusten aikana. kaikkinensa amerikkoihinkin jäi alle kymmenen lestadiolaista haaraa, suurempia ja pienempiä. Pienimmät ovat suurinpiirtein yhden porukan kokoisia, eli yksi puhuja ja hänellä kuulijat. Tällaisia liikkeitähän jenkkilä on pullollansa.

        Ruotsissa ja Norjassa olevat lestadiolaiset taas pääosin edustavat rauhansanalaisuutta heitä on varsin vähän.

        Amerikassa ei mennyt enemmistö esikoisuuteen vuoden 1894 hajaannuksessa, vaan esikoiset olivat selkeästi vähemmistönä.

        Nykyään esikoislestadiolaisuus on Amerikassa suurin ryhmä siksi koska muut ryhmät ovat jakaantuneet moneen osaan, mutta esikoislestadiolaisuudessa ei ole ollut juurikaan hajaannusta vuoden 1903 jälkeen jolloin pikkuesikoisuus erkani siitä. Merkittävä (en tiedä oliko peräti suurin osa) osa pikkuesikoisista oli kuitenkin vuoden 1928 jälkeen vanhoillislestadiolaisuudesta pikkuesikoisuuteen siirtyneitä. Lisäksi myös vanhoillisuudesta erkaantuneet uusheränneet liittyivät Amerikassa pikkuesikoisiin.

        Esikoisuudesta erkani vuonna 1976 vain kymmeniä henkilöitä ("niskalaisia") leeviläisyyteen, jotka sitten liittyivät vuonna 1977 steeniläisyyteen. Steeniläisyys jakaantui vuonna 1979 kahtia. Muita hajaannuksia esikoisuudessa ei ole tapahtunut Amerikassa pikkuesikosuuden hajaannuksen jälkeen. Sensijaan vanhoillislestadiolaisista on erkaantunut hyvin monia ryhmiä.

        Alun perin esikoiset olivat vähemmistönä vuoden 1894 hajaannuksessa, mutta nykyään se on silti suurin ryhmä Amerikassa johtuen vanhoillislestadiolaisuuden paljoista hajaannuksista.

        Nykyään esikoislestadiolaisia on Amerikassa noin 10.000.

        Pikkuesikoisia Amerikassa on noin 6.000, joista ehkä noin puolet on peräisin vanhoillislestadiolaisesta haarasta vuoden 1894 hajaannuksen jälkeen.

        Esikoislestadiolaisessa haarassa voidaan siis katsoa nykyään olevan noin 13.000 henkilöä Amerikassa.

        Vanhoillisessa haarassa Amerikassa ovat vanhoillislestadiolaiset (5000), töröläläiset (4000), puolet Amerikan pikkuesikoisista (3000), riitinmattilaiset (600), auneslaiset (550), davidiitit (40), hankalaiset (20). Vanhoillisessa haarassa voidaan siis katsoa olevan noin 13.200 henkilöä, eli suunnilleen sama määrä kuin esikoisten haarassa.

        lmeisesti siis vanhoillisessa haarassa jäsenkato on ollut muutenkin suurempi, siten ettei sitä selitä pelkästään hajaannukset. Riitinmattilaisia oli vielä vuonna 2000 noin 3000 henkilöä, mutta nykyään heitä on enää vain noin 600 henkilöä. Myös töröläläisten määrä on huvennut nopeasti vuoden 1972 hajaannuksen jälkeen. Vuosituhannen vaihteessa siis vielä vanhoillinen haara oli huomattavasti suurempi kuin esikoinen haara.

        Esikoisuushan erkanikin Amerikassa juuri siksi vanhoillisuudesta, koska heidän fanittamansa pastori (Takkinen) ei voittanut vaalia Calumetissa (joten hän ei päässyt jatkokaudelle), koska hänen kannattajansa olivat vähemmistönä. Niinpä Takkisen kannattajilla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin perustaa oma kirkkokunta Calumetissa, mahdollistaakseen Takkisen johtoaseman keskuudessaan. Niin syntyi esikoisuuden eriseura, johon liittyi vuonna 1900 myös Euroopassa kannattajia.


      • sveenit
        Esikoisia oli vähemm kirjoitti:

        Amerikassa ei mennyt enemmistö esikoisuuteen vuoden 1894 hajaannuksessa, vaan esikoiset olivat selkeästi vähemmistönä.

        Nykyään esikoislestadiolaisuus on Amerikassa suurin ryhmä siksi koska muut ryhmät ovat jakaantuneet moneen osaan, mutta esikoislestadiolaisuudessa ei ole ollut juurikaan hajaannusta vuoden 1903 jälkeen jolloin pikkuesikoisuus erkani siitä. Merkittävä (en tiedä oliko peräti suurin osa) osa pikkuesikoisista oli kuitenkin vuoden 1928 jälkeen vanhoillislestadiolaisuudesta pikkuesikoisuuteen siirtyneitä. Lisäksi myös vanhoillisuudesta erkaantuneet uusheränneet liittyivät Amerikassa pikkuesikoisiin.

        Esikoisuudesta erkani vuonna 1976 vain kymmeniä henkilöitä ("niskalaisia") leeviläisyyteen, jotka sitten liittyivät vuonna 1977 steeniläisyyteen. Steeniläisyys jakaantui vuonna 1979 kahtia. Muita hajaannuksia esikoisuudessa ei ole tapahtunut Amerikassa pikkuesikosuuden hajaannuksen jälkeen. Sensijaan vanhoillislestadiolaisista on erkaantunut hyvin monia ryhmiä.

        Alun perin esikoiset olivat vähemmistönä vuoden 1894 hajaannuksessa, mutta nykyään se on silti suurin ryhmä Amerikassa johtuen vanhoillislestadiolaisuuden paljoista hajaannuksista.

        Nykyään esikoislestadiolaisia on Amerikassa noin 10.000.

        Pikkuesikoisia Amerikassa on noin 6.000, joista ehkä noin puolet on peräisin vanhoillislestadiolaisesta haarasta vuoden 1894 hajaannuksen jälkeen.

        Esikoislestadiolaisessa haarassa voidaan siis katsoa nykyään olevan noin 13.000 henkilöä Amerikassa.

        Vanhoillisessa haarassa Amerikassa ovat vanhoillislestadiolaiset (5000), töröläläiset (4000), puolet Amerikan pikkuesikoisista (3000), riitinmattilaiset (600), auneslaiset (550), davidiitit (40), hankalaiset (20). Vanhoillisessa haarassa voidaan siis katsoa olevan noin 13.200 henkilöä, eli suunnilleen sama määrä kuin esikoisten haarassa.

        lmeisesti siis vanhoillisessa haarassa jäsenkato on ollut muutenkin suurempi, siten ettei sitä selitä pelkästään hajaannukset. Riitinmattilaisia oli vielä vuonna 2000 noin 3000 henkilöä, mutta nykyään heitä on enää vain noin 600 henkilöä. Myös töröläläisten määrä on huvennut nopeasti vuoden 1972 hajaannuksen jälkeen. Vuosituhannen vaihteessa siis vielä vanhoillinen haara oli huomattavasti suurempi kuin esikoinen haara.

        Esikoisuushan erkanikin Amerikassa juuri siksi vanhoillisuudesta, koska heidän fanittamansa pastori (Takkinen) ei voittanut vaalia Calumetissa (joten hän ei päässyt jatkokaudelle), koska hänen kannattajansa olivat vähemmistönä. Niinpä Takkisen kannattajilla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin perustaa oma kirkkokunta Calumetissa, mahdollistaakseen Takkisen johtoaseman keskuudessaan. Niin syntyi esikoisuuden eriseura, johon liittyi vuonna 1900 myös Euroopassa kannattajia.

        Vuonna 2003-2004 töröläläisistä erkani parin sadan henkilön sveeniläisyys (GALC), mutta sen ryhmän olemassaolosta en nykyisellään tiedä. He ovat saattaneet liittyä pikkuesikoisiin. Mutta joka tapauksessa se ryhmä on hyvin pieni joten sillä ei ole kovin suurta merkitystä.


      • pikkuryhmät Suomessa
        Karusiima. kirjoitti:

        "Heitähän ei ole kuin 18 erilaista keskenään riitelevää joukkoa."
        Huomaa, oli. Suomessa vaikuttaa tänä päivänä vain neljä eri suuntaa, joista vanhoillislestadiolaisuus on suurin. Sen jälkeen tulee Esikoislestadiolaisuus, jotka ovat pitäytyneet joissain perinteissä, joista vanhoilliset luopuivat.
        Rauhansanalaisuus on kolmanneksi suurin ryhmä, joka koostuu eri tavoin uskovista ja he eivät riitele keskenään. Rauhansanalaisissa on niin vanhoillislestadiolaishenkisiä, esikoishenkisiä, kuin muunkin henkisiä uskovaisia, mutta yhteistä näille on se, että ne pitävät toisiaan silti uskon veljinä ja sisarina ja sallii erilaiset opinkäsitykset. Pienin suuntaus Suomessa on Lestadiolainen uusheräys.
        Sitten on olemassa uuslestadiolaisia ja etnisiä vanhoillislestadiolaisia, jotka voi niputtaa melkein samaan kastiin. Uuslestadiolaisiin kuuluu pääosin sekä nykyisiä, että entisiä vanhoillislestadiolaisia, että heitä, joilla on täysin oma uskonkäsityksensä ja pitävät silti itseään lestadiolaisina.
        Tämä joukko on kasvava, mutta tätä joukkoa ei ainakaan vielä voi pitää varsinaisena lestadiolaisuuden haarana.

        Amerikoissa suurin osa meni esikoisuuteen hajaannusten aikana. kaikkinensa amerikkoihinkin jäi alle kymmenen lestadiolaista haaraa, suurempia ja pienempiä. Pienimmät ovat suurinpiirtein yhden porukan kokoisia, eli yksi puhuja ja hänellä kuulijat. Tällaisia liikkeitähän jenkkilä on pullollansa.

        Ruotsissa ja Norjassa olevat lestadiolaiset taas pääosin edustavat rauhansanalaisuutta heitä on varsin vähän.

        Toki Suomessa on uusheräystäkin pienempiä ryhmiä. Elämänsanalaisia ja leeviläisiä on vielä selvästi olemassa molempia jopa yli sata Suomessa.

        Lisäksi Suomessa on sillanpääläisiä(töröläläisyys), steeniläisiä ja kontiolaisia, joiden lukumäärä on tosin lähestymässä pian nollaa Suomessa. Niistä steeniläisiä ja kontiolaisia on enää vain Suomessa. Töröläläisiä on vielä paljon USAssa ja lisäksi vähän Kanadassa ja Ruotsissakin.


      • näin se menee
        Esikoisia oli vähemm kirjoitti:

        Amerikassa ei mennyt enemmistö esikoisuuteen vuoden 1894 hajaannuksessa, vaan esikoiset olivat selkeästi vähemmistönä.

        Nykyään esikoislestadiolaisuus on Amerikassa suurin ryhmä siksi koska muut ryhmät ovat jakaantuneet moneen osaan, mutta esikoislestadiolaisuudessa ei ole ollut juurikaan hajaannusta vuoden 1903 jälkeen jolloin pikkuesikoisuus erkani siitä. Merkittävä (en tiedä oliko peräti suurin osa) osa pikkuesikoisista oli kuitenkin vuoden 1928 jälkeen vanhoillislestadiolaisuudesta pikkuesikoisuuteen siirtyneitä. Lisäksi myös vanhoillisuudesta erkaantuneet uusheränneet liittyivät Amerikassa pikkuesikoisiin.

        Esikoisuudesta erkani vuonna 1976 vain kymmeniä henkilöitä ("niskalaisia") leeviläisyyteen, jotka sitten liittyivät vuonna 1977 steeniläisyyteen. Steeniläisyys jakaantui vuonna 1979 kahtia. Muita hajaannuksia esikoisuudessa ei ole tapahtunut Amerikassa pikkuesikosuuden hajaannuksen jälkeen. Sensijaan vanhoillislestadiolaisista on erkaantunut hyvin monia ryhmiä.

        Alun perin esikoiset olivat vähemmistönä vuoden 1894 hajaannuksessa, mutta nykyään se on silti suurin ryhmä Amerikassa johtuen vanhoillislestadiolaisuuden paljoista hajaannuksista.

        Nykyään esikoislestadiolaisia on Amerikassa noin 10.000.

        Pikkuesikoisia Amerikassa on noin 6.000, joista ehkä noin puolet on peräisin vanhoillislestadiolaisesta haarasta vuoden 1894 hajaannuksen jälkeen.

        Esikoislestadiolaisessa haarassa voidaan siis katsoa nykyään olevan noin 13.000 henkilöä Amerikassa.

        Vanhoillisessa haarassa Amerikassa ovat vanhoillislestadiolaiset (5000), töröläläiset (4000), puolet Amerikan pikkuesikoisista (3000), riitinmattilaiset (600), auneslaiset (550), davidiitit (40), hankalaiset (20). Vanhoillisessa haarassa voidaan siis katsoa olevan noin 13.200 henkilöä, eli suunnilleen sama määrä kuin esikoisten haarassa.

        lmeisesti siis vanhoillisessa haarassa jäsenkato on ollut muutenkin suurempi, siten ettei sitä selitä pelkästään hajaannukset. Riitinmattilaisia oli vielä vuonna 2000 noin 3000 henkilöä, mutta nykyään heitä on enää vain noin 600 henkilöä. Myös töröläläisten määrä on huvennut nopeasti vuoden 1972 hajaannuksen jälkeen. Vuosituhannen vaihteessa siis vielä vanhoillinen haara oli huomattavasti suurempi kuin esikoinen haara.

        Esikoisuushan erkanikin Amerikassa juuri siksi vanhoillisuudesta, koska heidän fanittamansa pastori (Takkinen) ei voittanut vaalia Calumetissa (joten hän ei päässyt jatkokaudelle), koska hänen kannattajansa olivat vähemmistönä. Niinpä Takkisen kannattajilla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin perustaa oma kirkkokunta Calumetissa, mahdollistaakseen Takkisen johtoaseman keskuudessaan. Niin syntyi esikoisuuden eriseura, johon liittyi vuonna 1900 myös Euroopassa kannattajia.

        Minulla ei ole tietoa kommentoida laajaa selvitystäsi kuin yhdessä kohtaa. Pikkuesikoisuutta eiollutolemassa ainakaan sillä nimellä 1900-luvun alussa, sillä se erosi vanhoillisuudesta vasta v. 1934.

        Tuon -34 eron jälkeen on se joukko voinut liittyä johonkin aiempaan lestadiolaisuusjoukkoon. Nimitys "pikkuesikoiset" on ainakin Suomessa ollut käytössä vasta v 1934.


    • Molemmat "firmat" ovat ihmisoppeja levittäviä uskonnollisia järjestöjä, eikä niihin kuuluminen pelasta ketään.

      Pyhän Hengen pilkkaaminen, mitä se on? Jokainen vähänkin Jeesuksen opetuksia tunteva ja niihin uskova tietää, että Pyhä Henki on TOTUUTEN Henki.

      Kun VL-liike julistaa olevansa Jumalan valtakunta ja helluntailaiset opettavat 7 vuoden vaivanaikaa ja salaista tempausta taivaseen, molemmat pilkkaavat opeillaan Pyhää Henkeä.
      Miksi ? Koska he opettavat valehteita ihmisille.

    • entinen vl

      Raamattua ei ole tarkoitettu massoille, "yhteneväisille" suurille joukoille. Harvoja ja valittuja on siellä täällä kussakin ajassa erillään, mutta hengessä he ovat yhtä.

      Neljää evankeliumia ei koskaan kirjoitettu ihmisjoukoille, vaan harvoille salattua tietoa omaaville. Kun tavalliseti hmiset tutkivat evankeliumeja, he tulkitsevat ne väärin.

      .."Siten Kristus ei ole jonkinlainen inhimillinen tai jumalainen yksilö. Kristus on kosminen substanssi, joka löytyy kaikkialta äärettömästä avaruudesta. Meidän täytyy muodostaa Kristus sisällemme. Tämä on mahdollista ainoastaan INRIn (Tulen) avulla".

      ..Jokaisesta, joka muodostaa Kristuksen, tulee Kristus. Vain Kristus voi nousta Isän luokse. Isä ei ole inhimillinen eikä jumalainen yksilö. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat substansseja, voimia, transendentaaleja ja äärimmäisen jumalaisia energioita. Siinä kaikki. Se mitä tapahtuu on, että valitettavasti ihmisillä on ilmeinen taipumus antropomorfisoida(=ihmisenkaltaistaa) nämä korkeammat voimat".(Lainaus)

      Kristinuskon "Isä, poika ja Pyhä Henki" tarkoittaa samaa kuin Intian Brahma, vishnu, shiva. Tai egyptiäisten Osiris, Horus, Isis.
      http://gnostinenseura.fi

    • Kerran Klimenko sanoi haastattelussaan, erottuaan hellareista, että "suurimmat roistot löytyvät uskovaisista"

      • Kertoisitko meille?

        Sinullahan on kokemusta "lestoista" ,mitähän sieltä löytynee?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      28
      2693
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      91
      1034
    3. Koetko sä mitään

      Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      901
    4. Mies muistatko kun näit

      Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      875
    5. olet kaiken rakkauden arvoinen

      Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      847
    6. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      827
    7. Olisi kiva

      Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      800
    8. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

      Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      794
    9. Oot mun koko maailma

      Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      724
    10. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

      Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      135
      708
    Aihe