Ms ja suvunjatkaminen

Lila

Sain tietää pari kuukautta, että sairastan ms-tautia. Kun pahimmasta järkytyksestä oon nyt kutakuinkin selvinnyt, on mua alkaneet askarruttaa tulevaisuuteen liittyvät kysymykset.
Asun aivan ihanan miehen kanssa ja seurusteltu on kohta neljä vuotta. Lasten hankkimisesta on puhuttu usein ja vauvakuumetta on ilmassa... Lääkäri tosin totesi, että mulla ja miehelläni on mahdollisuus yksi kymmenestä saada ms-tautia sairastava lapsi, kun miehen suku on Etelä-Pohjanmaan ms-tautia runsaasti sairastavalta seudulta (ei kylläkään suvussa) ja mä taas olen perinyt äidiltä oman tautini. Onkohan lääkärin väitteessä perää?
Oon kuullu, että raskausaika on yleensä helppoa ms-tautia sairastavalle, mutta mites synnytys? Onko parempi synnyttää sektiolla kuin lähteä uuvuttavaan alatiesynnytykseen? Vaikka itse oon 24-vuotias ja suhteellisen hyväkuntoinen, (ms-tautia lukuunottamatta) arveluttaa päiväkausia kestävä alatiesynnytys. Onhan sektiossakin riskinsä, mutta kumpi olis teidän mielestä parempi? Voiko sektion saada ms-taudin perusteella? Omia kokemuksia? Olisin kiitollinen asiallisista vastauksista, tuntuu että oon jotenkin poikkeustapaus tämän sairauden takia...

3

1100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yari

RASKAUDEN AIKA JA PERHESUUNNITTELU

"MS-tauti ei vaikuta raskauden luonnolliseen kulkuun. Raskaus ei lisää MS-taudin aktiivisuutta. Raskauden aikana pahenemisvaiheitten määrä yleensä vähenee, koska elimistö pyrkii turvaamaan sikiön hyvinvoinnin. Synnytystä seuraavien kuukausien aikana pahenemisvaiheen todennäköisyys on puolestaan hieman suurempi kuin ennen raskautta, mihin lapsenhoitojärjestelyjä suunniteltaessa pitää osata varautua.

Raskautta suunnittelevien tulisikin ennen muuta pohtia, miten yhtä jäsentä suurempi perhe selviää, jos vammaisuus vuosien mittaan lisääntyy.

Perhesuunnittelu edellyttää luotettavaa ehkäisyä. MS-tautia sairastava voi käyttää turvallisesti kierukkaa, ehkäisypillereitä ja muita raskaudenehkäisymenetelmiä."

Toivottavasti auttoi... kun ei ole oikein minun alaani.

• tahtonainen

ajattelisin asiaa nimenomaan oman perheen kannalta ja tekisin ratkaisuni sitten asiantuntijoiden neuvoihin pohjaten

• tiuhti

Itse tein oman valintani sairastumisen jälkeen ja päätin olla hankkimatta lapsia. En mitenkään kannusta tai yllytä muita samaan, mutta kerroinpahan oman mielipiteeni.

Suvussani on muutenkin liikaa perinnöllisiä sairauksia, enkä missään tapauksessa halua lapseni kärsivän niin kuin minä olen kärsinyt.

Ikää minulla on kanssa 24 vuotta ja olen päätynyt siihen, että jos lapsia haluan niin adoptio on hyvä vaihtoehto. Mieheni ei tästä pidä vaan haluaa omia biologisia lapsia. Niitä hän ei tule saamaan, ainakaan minun kanssani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      417
      3107
    2. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      73
      2411
    3. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      79
      2036
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      124
      1763
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      143
      1657
    6. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      72
      1278
    7. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      5
      1126
    8. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      294
      1101
    9. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      15
      1073
    10. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      1049
    Aihe