Bella 530 HT vs. Castello Amazon HT

Pruttari

Kumpi on parempi 2 2 perheen päiväretki (ja kauniin ilman yöretki) veneeksi. Merikelpoisuus, mukavuus, toimivuus ja yleinen laatu ratkaisevat. Huippunopeudella ei ole väliä.

13

7428

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Botski

Bella on käytännöllisempi ja mukavampi retkikäytössä. 20-30 heppaisella koneella sillä tulee toimeen merenkäynnissäkin, iso kone (=nopeus) vain pilaa sen kulkuominaisuuksia.

• ABC

Itselläni kokemusta Bella 551:stä. Se tuli markkinoille juuri sopivasti, kun olin harkitsemassa 530:n hankintaa. Se oli sopiva pienen perheen 2 1 retkivene ja hieman tilavampi kuin 530. Eipä siinäkään mitkään kehuttavat meriominaisuudet olleet, mutta suojaisilla vesillä antoi mukavia hetkiä veneilyharrastuksen alkumetreillä.
      Kaverillani on Castellon Amazon ja se on mielestäni sopimaton retkiveneeksi. Vesihiihtoon ja kalastukseen kenties, mutta ei retkeilyyn. Patjan alla oleva "tiskiallas" roiskii vettä sisään ajossa, jos ei muista pitää korkkia kiinni. Kuomu (l. teltta) on niin avoin, että ei suojaa hyttysiltä ym. yöaikana. Onnettomat patjastot ja ennenkaikkea kiikkerän oloinen runko ja matala keula eivät tee siitä mielestäni minkäänlaista vaihtoehtoa retkiveneeksi. Bellassa lienee (530) bensatankit penkin alla, joten senkin vuoksi se on ehkä parempi vaihtoehto. Näin ei pääse bensan hajua kajuuttaan.
      Kumpikin ovat pieniä veneitä, joiden ominaisuudet eivät riitä kuin suojaisille vesille ja kevyisiin keleihin, mutta jos noista vaihtoehdoista on pakko valita, ehdotan Bella 530:a.

• veneilijä

molemmat ovat Kipparissa koeajettu.Bella on kiikkerä sivuaallokossa ja Castello oli muistaakseni etupainoinen.Minulla oli Castello avovene enkä moiti,siis hinta-laatu kohdallaan.Veneen ostossa ei pitäisi nuukailla vaan ostaa "pykälää"parempi kuin ensin aikoi.Koettu on,mieli tekee aina parempaa...

• Pruttari

Kiitos vinkistä. Kokemusta on isoista veneistä, mutta nyt on tarkoitus vaihtaa (paljon) pienempään.

• Pruttari
        Pruttari kirjoitti:

Kiitos vinkistä. Kokemusta on isoista veneistä, mutta nyt on tarkoitus vaihtaa (paljon) pienempään.

Eli mitä HT-vene moottorivaihtoehtoja ehdotatte alle 14 k eurolla. Uusia tai uudenveroisia käytettyjä (max. 3 vuotta vanhoja)?

• Castello

Kipparissa testattiin pienempi Castello, ei Amazon (5,3 m).

• Lauri
        Pruttari kirjoitti:

Eli mitä HT-vene moottorivaihtoehtoja ehdotatte alle 14 k eurolla. Uusia tai uudenveroisia käytettyjä (max. 3 vuotta vanhoja)?

Tohon rahaan mä voisin ehdottaa HT:n sijaan WA(walk around) tyyppistä venettä. Hyvällä kelillä miellyttävämpi (avoveneen ja "hyttiveneen" hyvät ominaisuudet samassa paketissa) ja niihinkin saa pressuilla aika kivasti "tilaa" yöksi-pariksi. Makuutila on selkeästi erillään muista veneen osista (mm. mainituista bensatankeista jne. Hyviä vaihtoehtoja on monia, mutta hinnoissa voi joutua tyytymään hieman vanhempaa. Esim. Finnsport 5700, Yamarin 6230, Aquador 21WA, Karnic 2050WA, Bayliner trophy 2002 walk around...

Sit tietysti HT:ssä ihan perus hyvä on Flipperin 575. Varusteiden perään saa kyllä katsoa.

• Yamarin
        Pruttari kirjoitti:

Itse ostaisin Yamarin 575 HT Yamahan koneella.

• tuntematon
        Castello kirjoitti:

Kipparissa testattiin pienempi Castello, ei Amazon (5,3 m).

Amazon on yllättävän kiikkerä paikallaan ollessa. Valitin asiasta valmistajalle ja hän perusteli asiaa sillä, että pohja on sellainen jotta pärjätään pienellä koneella. Flipper 515 hieman pienempänä on paljon jämäkämpi.

Lisäksi Amazonissa on katto matalalla. En mahtunut siinä istumaan selkä suorana, asia joka alkaa kyrsimään jossakin vaiheessa. Flipperissä sekin on toisin. Olen 187 cm pitkä.

• Seppo

Ei vastaus aina voi olla että osta pykälää parempi eli kalliimpi. Ihmisillä on joku budjetti jonka rajoissa ne voi liikkua.

• Tasainen
        Yamarin kirjoitti:

Itse ostaisin Yamarin 575 HT Yamahan koneella.

Yamarin 575 hyvä valinta!

• Jaahans
        Lauri kirjoitti:

Tohon rahaan mä voisin ehdottaa HT:n sijaan WA(walk around) tyyppistä venettä. Hyvällä kelillä miellyttävämpi (avoveneen ja "hyttiveneen" hyvät ominaisuudet samassa paketissa) ja niihinkin saa pressuilla aika kivasti "tilaa" yöksi-pariksi. Makuutila on selkeästi erillään muista veneen osista (mm. mainituista bensatankeista jne. Hyviä vaihtoehtoja on monia, mutta hinnoissa voi joutua tyytymään hieman vanhempaa. Esim. Finnsport 5700, Yamarin 6230, Aquador 21WA, Karnic 2050WA, Bayliner trophy 2002 walk around...

Sit tietysti HT:ssä ihan perus hyvä on Flipperin 575. Varusteiden perään saa kyllä katsoa.

Walk around on viimeinen vene joka kannattaa ostaa! WA-muoti menee kohta ohi.

• Tyytyväinen

Ostin keväällä Castello Amazonin ja siihen 50 Selvan 4-tahtikoneen. Hintaa oli siinä 14k€.

Nyt yhden kesän ajaneena niin ihan kohtuu tyytyväinen pitää olla. Yö retkiä ei tänä kesänä vielä olla päästy tekemään, mutta kyllä siinä nukkumaan pystyy. Ja telttaa voi aina kuljetella.
      Ne asiat mitkä oman hankinnan ratkaisit olivat hinta, varusteet, läpikuljettavuus, sadevesi tyhjennys.

Kiikkeryydestä paha sanoa kun vertailukohtina on pelkästää bustereita (RS JA L) ja jos niihin vertaan niin ei se sen kiikkerämmltä tunnu. Mainostivat että olisivat tämän vuoden malleissa muuttaneet pohjaa siten että olisi vakaampi. Tiedä sitten. Ei minua kuitenkaan häiritse.

Meri kelpoisuus on ainakin minulle riittävä. Eli kantti loppuu enenen kuin veneen kyvyt. Katto hieman matala niinkuin joku muukin sanoi. Pieniä laatuvikoja, ikkunan tiiviste irtosi ja ikkunan kaasujousen toinen kiinnike hajonnut. Siinä mielessä esim Flipperit laadukkaamman oloisia.

Itse pähkäilin saman parin kanssa, mutta monikäyttöisyys ratkaisi Castelon eduksi. Suurempi avotila, mukava kauniilla kelillä, kalastuksessa parempi.

Mitä muuttaisin niin kartalle pitäisi löytyä paikka ( ok voihan sitä plotterin ostaa), pöytään reunat tai mukiaukot ja takakaide jolloin takapenkkiin saisi pienen selkätyynyn. Ja lukittavia säilytys tiloja lisää. Tilaa on ihan ok, mutta lukittavia saisi olla lisää.

Eli tyytyväinen olen. Muutama kesä vielä kyseisellä kokoonpanolla ajellaa ja sitten otetaan pankista lisälainaa ja vaihdetaan isompaan.

Vene on Espoossa eli jos kiinnostaa niin laita tiedot niin pääset katsomaan.

ap

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      120
      1038
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe