Lapin metsästuksestä!

Metsuri

Niin naurettavaksi on mennyt tuo lupien arpominen, että pitäkööt lintunsa. Jos 1000km pitää ajaa päästäkseen "mukamas" hyville lintumaille ja sitten vielä luvankin saanti on niin ja näin niin antaa olla...Eiköhän tuota metsälle pääse hieman helpommallakin ja ennenkaikkea halvemmalla! Annetaan kateellisten lappalaisten pitää maansa ja eläimensä. Tuntuvat sen sitäpaitsi kokonaan omistavankin. Hyvästi lappi! Toivottavasti joku käy joskus edes dokumentin tekemässä autioituvasta pohjois-lapista niin näkee maisemia edes telkkarista. Minun saapas ei napapiirin rajaa enää ylitä, piste.

14

2544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ÄllistysMies

      Onhan se linnustus kallista lapissa jos siitä maksamaan joutuu, itsen ei tarvitse maksaa lapin linnuista mitään sattuu olemaan tuttuja maanomistajia muutamiakin lapissa.
      Eikös se päivänlupa villiltä pohjolalta ostettuna ole 15euroo, sillä saa ampua esim; kolme riekkoa. Viikonlupa onkin sitten kalliimpi, mutta suhteessa edullisempi kuin tuo päivänlupa.
      Mahtaakohan monikin noudattaa sitä villin pohjolan riistan pisteytystä epäilen, että monikin ampuu ylikin sallitun.

    • Metsälle etelään

      Meillä on nyt yksi metsästäjä vähemmän. Kirjoituksen laadusta päätellen se ei ole menetys. Hinnatonta kun metsästys ei ole täällä alempana Suomessakaan.

      • Metsuri

        tuossa nyt oli niin huonolaatuista?? Jos hieman sattuu hermostuttamaan tuo v-pohjolan meininki niin ei aivan aivan jokaisen pilkun paikkaa viitsi viilata. Taitahan lappalaista vaan ottaa pattiin kun joku rohkenee heitä arvostella...Mitähän lie tarkoitat hinnattomalla?? Siis maksat 12neliön liiteristä 120euroa vuorokaudelle, kuten ylä-lapissa tehdään. Onko se mitenkään tolkullinen ja perusteltu hinta?? Päivälupa 20euroa Siis kerro ihmeessä missä saan upotettua metsästämiseen vielä isomman läjän euroja. Alaska ?.....


      • Lappilainen
        Metsuri kirjoitti:

        tuossa nyt oli niin huonolaatuista?? Jos hieman sattuu hermostuttamaan tuo v-pohjolan meininki niin ei aivan aivan jokaisen pilkun paikkaa viitsi viilata. Taitahan lappalaista vaan ottaa pattiin kun joku rohkenee heitä arvostella...Mitähän lie tarkoitat hinnattomalla?? Siis maksat 12neliön liiteristä 120euroa vuorokaudelle, kuten ylä-lapissa tehdään. Onko se mitenkään tolkullinen ja perusteltu hinta?? Päivälupa 20euroa Siis kerro ihmeessä missä saan upotettua metsästämiseen vielä isomman läjän euroja. Alaska ?.....

        Minä olen itse lappilainen ja ostan myös lupani kun haluan metsälle maille, joihin minulla ei muutoin ole oikeutta.
        Jovain, ei pilkuista kannata välittää, kyllä se asia tulee selväksi kunhan sanat ovat oikein valittuja, niin kuin oli aloitusjutussasi, olet selvästi ky....tynyt lappilaisiin.
        Mutta muista kuitenkín, ei V-Pohjola ole lappilainen yritys.


      • Metsälle etelään
        Lappilainen kirjoitti:

        Minä olen itse lappilainen ja ostan myös lupani kun haluan metsälle maille, joihin minulla ei muutoin ole oikeutta.
        Jovain, ei pilkuista kannata välittää, kyllä se asia tulee selväksi kunhan sanat ovat oikein valittuja, niin kuin oli aloitusjutussasi, olet selvästi ky....tynyt lappilaisiin.
        Mutta muista kuitenkín, ei V-Pohjola ole lappilainen yritys.

        Villi Pohjola ei ole Lappilainen yritys. Se on Metsähallituksen bulvaani, joka myy omavaltaisin perustein metsähallitukselta saamiaan oikeuksia maa-alueiden käyttöön. Osoitat sanasi Lappilaisille vaikka sinun tulisi suomia Metsähallitusta, jonka sijainti ja hallinta on Etelässä.
        Lappilaisten eräseurojen vierasluvat kyllä kestävät vertailun.


      • Pystis
        Metsälle etelään kirjoitti:

        Villi Pohjola ei ole Lappilainen yritys. Se on Metsähallituksen bulvaani, joka myy omavaltaisin perustein metsähallitukselta saamiaan oikeuksia maa-alueiden käyttöön. Osoitat sanasi Lappilaisille vaikka sinun tulisi suomia Metsähallitusta, jonka sijainti ja hallinta on Etelässä.
        Lappilaisten eräseurojen vierasluvat kyllä kestävät vertailun.

        kirjoittaja puhuvat asiaa. syytetään sitä joka on vastuussa moisesta lupasirkuksesta. eli MH:ta. itellä ei ainakaan ole mitään asiallisia jahtimiehiä vastaan olivatpa he sitten lapista tahi etelästä.
        nuita seuralupia jos verrataan niin eräässä metsästysseurassa johon kuuluin oli liittymismaksu 30mk ja vuosittainen jäsenmaksu 30mk. enkä ole mikään maanomistaja. olen kuullut että etelässä seurojen maksut voi olla jopa tuhansia (markkoja). vierasluvista en tiijä mutta tuskin montaa dinaaria ois kustantanu.

        toisaalta eipä tuolla seuralla niitä maitakaan mahottomasti ollu.


    • Lappilainen2

      olen myöskin Lapista ja ostan lupani valtion maille koska satun olemaan kaupunkilainen. Ja uskoisin että hinnat menevät kysynnän mukaan.. Taitaa olla varaa pitää "korkeita" hintoja..

      Ps. Lappalainen ja lappilainen ei ole sama asia..

      • ÄllistysMies

        Tietääkö kukaan minkälainen lintukanta on pöyrisjärvellä, olen syksyllä lähdössä sinne syyskuun viimeisellä viikolla.


    • Savolainen

      tuossa jutussa on. Aika kummalliseksi on mennyt touhu tuolla pohjoisessa. Taitaa olla niin ettei "etelän-mies" ole kovin haluttu näky pohjoisessa...

      • Hämäläinen

        Onko savolaisella minkälaisia kokemuksia lapin metsästämisestä tai oletko joutunut kiusatuksi lappalaisten taholta.

        Mikä on.


      • lappalainen

        Nyt osuit oikeaan. Ainakin ne v-pohjolan luvalla metsästävät joihin olen törmännyt, asuvat asuntovaunuissa viikkokausia samoilla paikoilla jättävät jälkeensä roskaa, paskaa ja käytöstapoja ei ole ollenkaan. 2002 kävi jopa niin, että oman koiran haukulle tunki ulkopaikkakuntalainen ilman koiraa liikkuva metsästäjä. Ampu teeren ja kehu koiraa kovasti. Ei ymmärtänyt kun kysyin, mistä sai päähänsä tulla haukulle. Oli kuulemma aivan sama kuka sen linnun koiralta ampuu?? Tuli pientä erimielisyyttä. Emme todellakaan kaipaa e-suomen metsästäjiä tänne. Pysyisivät pois.


    • karhuaavan hanhestaja

      kyllä olet oikeassa lupapolitiikan kanssa. itse olen itälapista ja kyllä se täälläkin on vaikeata mennä metsälle kun alueet on pirstaloitu seurojen kesken ja jokaiseen paikkaan pitää olla kys. omaisen seuran lupa. kyse on nyt hanhenpyynnistä ja yleisesti vesilinnustuksesta.ainoa hyvä puoli on että valtion mailla saa paikallinen metsästäää ilman suurta lupaviidakkoa.niin ja taas maalinnustukseen, niin siihen kans pitää olla kys.om seuran lupa ja taitaa olla niin ja onkin että sinne minne mielii mennä metsälle niin ei saakkaan lupaa ja jos saa niin hintaa on.Etelästä tai muualta kuin lapista tulevat; hyvissä ajoin varatkaa, ostakaa lupakiintiöstä itsellenne lupa
      mieleisellenne alueelle niin pääsette metsästämään lapin kairoihin.ylälapissa saattaa olla eri juttu.

    • Kameli

      Teidät varmasti, että valtion mailla saa metsästellä kohtuu hinnalla ja alueita löytyy kyllä yhdeksi ihmisiäksi kävellä Suomen tantereelta ihan pohjoista myöten.

      Tietysti riippuu, mitä riistaa olet metsästämässä ja sen kautta ovat voimassa tietyt säädökset.

    • lapinmetsäläinen

      "Niin naurettavaksi on mennyt tuo lupien arpominen, että pitäkööt lintunsa. Jos 1000km pitää ajaa päästäkseen "mukamas" hyville lintumaille ja sitten vielä luvankin saanti on niin ja näin niin antaa olla..."

      Ilmeisesti sinua ei arpaonni suosinut, ei siinä "lappilaisten kateellisuudella" ole kyllä mitään tekemistä.
      Se on selvää, jos tietyille alueille on kovasti tunkua, arpominen lie paras konsti, joskin osattomaksi jääneestä se ei hyvältä tunnu.

      Ja ei kyllä todellakaan kannata lähteä ajamaan 1000 km mestästysmielessä, ellei lupaa ole onnistunut jo saamaan.

      Kyllä ne on kuule Lapin asioiden päättäjät siellä etelässä. Eihän Villi-Pohjolakaan ole lappilainen yritys.

      Koska ilmeisesti tykkäät Lapin maisemista, älä jätä käyntejäsi pois. Onhan meissä lappilaisissa sellaisiaki, jotka eivät oikein kaipaisi etelän metsästäjiä tänne, mutta ei kaikki ole sellaisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      613
      4533
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3499
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      150
      3183
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2449
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2299
    6. 249
      1839
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1457
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1349
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1340
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1130
    Aihe