Tuntuu, että suurella osalla Kuopiolaisista autokuskeista on unohtunut ehkä yksi tärkeimmistä liikennesäännöistä: jalankulkijaa tulee väistää aina ja etenkin silloin, kun jalankulkija ylittää tai aikoo ylittää suojatien. Jalankulkijan esteetön suojatien ylittäminen on määrätty tieliikennelaissa.
Olen elänyt lähes koko ikäni Kuopiossa ja lapsesta saakka odottanut, että autot menevät ohitse ennen kuin lähden ylittämään tietä. Vasta autokouluun mennessäni sain tietää, että väistämisvelvollisuus on autoilijalla - ei jalankulkijalla - ja itse olen sitä autoiluni alusta alkaen noudattanut tunnollisesti.
Olen oppinut hyödyntämään jalankulkijana oikeuksiani liikenteessä, mutta vaaratilanteita sattuu jatkuvasti. Jopa risteyksessä pysähtyneenä ollut auto on melkein ajanut päälleni takaoikealtani käännyttyään, vaikka olen ollut jo yli suojatien puolivälin.
Myös lähipiirissäni on usein käynyt niin, että autoilija on nähnyt jo kaukaa, että henkilö on aikeissa ylittää suojatietä, mutta vain kiihdyttänyt vauhtiaan ja ajanut jalankulkijan editse. Auton alle jääminen on ollut pari kertaa liian lähellä. Onneksi näistä tapauksista voi ilmoittaa poliisille ja estää muut mahdolliset liikenneonnettomuudet.
Oletko yksi niistä kuskeista, joka on unohtanut tai ollut piittaamatta väistämisvelvollisuudesta? Vai oletko jalankulkija, joka jää suojatien eteen odottamaan autojen ohitse menemistä? Haluaisin kuulla mielipiteitänne ja kokemuksianne.
Autoilijoiden liikennekäyttäytyminen ihmetyttää
47
533
Vastaukset
- Varovainen kulkija
Eipä sinne auton eteen kannata rynnätä, en halua KYSiin. Väkisin jos oikeuksiaan aikoo noudattaa, siinä ottaa turhan riskin.
- EP_21v
Muissa kaupungeissa esim. Helsingissä autoilijat pysäyttävät automaattisesti suojatien eteen, jos jalankulkija seisoo odottaen, että pääsisi tien yli. Miksei Kuopiossa? Ollaanko liikenteessä sillä mielin, että "jyrään kaikki tällä peltipurkillani, jos joku eteen tulee"?
- EP_21v
En ilmeisesti ole kirjoituksessani tarpeeksi selkeästi ilmaissut, että varovainen aina olen, kun ylitän tietä: katson vasempaan, oikeaan ja jälleen vasempaan. En tietenkään ryntäile sokeasti autojen eteen. Ovatko sitten autoilijat sokeita?
- Perseestä on
EP_21v kirjoitti:
Muissa kaupungeissa esim. Helsingissä autoilijat pysäyttävät automaattisesti suojatien eteen, jos jalankulkija seisoo odottaen, että pääsisi tien yli. Miksei Kuopiossa? Ollaanko liikenteessä sillä mielin, että "jyrään kaikki tällä peltipurkillani, jos joku eteen tulee"?
Kuten näkyy. Jatkuvasti on esim. Puistokadun risteyksissä tilanteita, että suojatiellä olevalle jalankulkijalle tööttäillään ja ajetaan hidastamatta kohti. Puistokoulun edessä on pariin otteeseen käynyt niin, että jalankulkijaa väistää ensimmäisellä kaistalla oleva autoilija, mutta viereisellä kaistalla körötellään ihan reikäpäänä tuhatta ja sataa, pysähtymättä, vastoin tieliikennelakia.
- Ei sentään...
EP_21v kirjoitti:
Tuo ajatus on unta, että ihan automaattisesti.
- Ei se sokeutta liene
EP_21v kirjoitti:
En ilmeisesti ole kirjoituksessani tarpeeksi selkeästi ilmaissut, että varovainen aina olen, kun ylitän tietä: katson vasempaan, oikeaan ja jälleen vasempaan. En tietenkään ryntäile sokeasti autojen eteen. Ovatko sitten autoilijat sokeita?
Ei ne sokeita ole, välinpitämättömiä vaan. Niillä on perstasku täynnä rahaa, jos maksumieheksi joutuvat.
- Nasta lautaan.
Eikös siinä liikennelaulussakin aikanaan opetettu, että "nasta lautaan, mumot hautaan, se on murha verraton..."
Ja aika avutonta on opetus ollut aloittajalla, jos ei moinen väistämisasia ole esille tullut kuin vasta autokoulussa....- EP_21v
Tärkeintähän se on, että minulle on juuri auton ajoa opetellessa selvinnyt tuo väistämisvelvollisuus, koska en sitä ennen auton ratissa ole istunut. Oletko sinä ajanut autoa ilman ajo-opetusta ja ilman korttia? Ei peruskoulussa tai lukiossa koskaan ole opetettu liikennesääntöjä erityisemmin.
- Nasta lautaan.
EP_21v kirjoitti:
Tärkeintähän se on, että minulle on juuri auton ajoa opetellessa selvinnyt tuo väistämisvelvollisuus, koska en sitä ennen auton ratissa ole istunut. Oletko sinä ajanut autoa ilman ajo-opetusta ja ilman korttia? Ei peruskoulussa tai lukiossa koskaan ole opetettu liikennesääntöjä erityisemmin.
Autolla on osattu ajaa jo kauan ennen kortin saantia....ei toki yleisillä teillä.
- Hum kakkaa hum kakka
Mistä tietää että joku jotain aikoo? Laki suoraan lainaten copy/paste.
"Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
Jos on tai on astumassa, tarkoittaa avan fyysistä tapahtumaa. Ei sitä että oleskelee suojatien läheisyydessä. Täytyy joko olla suojatiellä tai on astumassa. Toinen jalka jalkakäytävällä, toinen ilmassa tulossa ajoradalle kulkusuunnan vauhdin huomioon ottaen peruuttamattomasti ja väjäämättä henkilön toiminnan väisttämätttä johtavan em. seikat huomioon ottaen em henkilön joutuvan suojatielle paremminsanottuna
susrmansuuhun ja Kyssille tiputukseen tai vaihtoehtoisesti vanhaan vetolaitteeseen joita enä näkee Aku Ankoissa, jos niissäkään. Koska lapset saattavat niistä painajaisia nähdä, yöllä. Peläten sitten sikainfulenssarokotuksia, suojateitä ja mörköjä.- EP_21v
Ei tietenkään "suojatien läheisyydessä oleskelu" tarkoita, että jalankulkija välttämättä olisi ylittämässä tietä, mutta jos seisoo aivan suojatien edessä ja katselee molempiin suuntiin nähdäkseen, tuleeko autoja, niin silloinhan on päivän selvää, että jalankulkija aikoo ylittää tien. Eikös "aikoo astua" tarkoita juuri tätä vai täytyykö jopa toinen jalka nostaa ilmaan ilmaisemaan aikomistaan?
- Kuorma-autokuski5
Kuljettajana en kovin kevein perustein katso jalankulkijan vain oleilevan suojatien läheisyydessä, koska jos joskus törmäisin jalankulkijaan, on heti selvää, että olin väärässä.
- 10+7
Suojatietä muista sä käyttää,
se kadun poikki vie.
Valkoviiva ohjaa ja näyttää
missä on suojatie.
Näin vasemmalle ja oikealle
katsahda sittenkin!
Silloin et jää auton alle
tiesi on turvaisin - a063
Luoja varjele tälläistä ihmisistä kuin (EP_21v). varsinkin parisuhteissa.
On selvää että 60 kg:n mummo menee ensin - sitten vasta 60 tonnin rekka - varsinkin ylämäessä - ja jää odottamaan hiekoitusautoa jne..
Harmi kun luonnonlaista EI pysty valittamaan ylempään oikeusasteeseen.
On tosi että poliisi kannustaa kamppanjoineen ja kieltää järjenkäytön
tieliikenteessä !- EP_21v
Olen fiksu ja mukava ihminen. Koitetaan pysyä asiallisina.
Harvemmin tuollaista "ylämäki ja rekka tai hiekoitusauto" -tilannetta sattuu. Muutenkin olen puhunut tässä lähinnä henkilö- ja pakettiautoilijoiden toiminnasta liikenteessä, en ammattiautoilijoista. Kuitenkin ennakoimalla isonkin ajoneuvon kuljettaja voi estää kyseisen tilanteen hidastamalla ajonopeutta hyvissä ajoin ennen suojatietä.
Ei järjellä tai luonnonlaeilla pysty perustelemaan sitä, miksei autoilija voisi väistää jalankulkijaa, jos hän noudattaa nopeusrajoituksia.
- hentenne
Jalankulkijoiden tulisi osata lukea liikennettä siten että ei autoilijan tarvitse pysähtyä ja odottaa että jalankulkija suvaitsee mennä ylitse, vaan astua reippaasti suojatielle jotta lähestyvä auto hieman hiljentäen voi ajaa suojatien yli.
Ei ole tyhmempä liikennekultuuria kuin se, että autoilijat pysähtelvät suojatien eteen kun epävarmat jalankulkijat eivät uskalla tai osaa kävellä sujuvasti suojatien yli.- EP_21v
Tämä onkin se ihanteellinen tapaus - ennakointi. Autoilijat eivät ehdi hiljentää kunnolla, kun ajavat liian kovaa vauhtia, enkä tiedä, osaavatko katsoa tarpeeksi kauas eteensä, että huomaisivat näitä tilanteita.
Kuopiossa on tällä hetkellä vahvasti tuollainen kulttuuri, että jalankulkijat eivät uskalla ylittää tietä, jos autoja on tulossa. Tilanteen muutos vaatii sekä jalankulkijoiden että autoilijoiden asenteen muutosta. - Täysin autoton
Monesti olen kokenut sen tilanteen, ettei tule tilaisuutta antaa autojen mennä, kun niitä tulee aivan koko ajan. Yritäpä itse neljän ruuhkan aikaan ylittää Niiralankatua siitä kohdasta missä ei ole liikennevaloja, ja kerro sitten miten onnistuu. Odotatko vartin että pahin ruuhka menee, puikkeletko välistä vai käveletkö toiselle suojatielle, jossa on liikennevalot? Ehkä joku kiltti autoilija saattaa pysähtyäkin, mutta sitten oletkin jumissa keskikorokkeella.
- Tuubaa4
Entäpä jos tehtäisiin laki, joka velvoittaisi autoilijat jalankulijan nähdessään suojatiellä, pysäyttämään autonsa ajoradan oikeaan reunaan. Soittamaan äänitorvella SOS-merkin, sulkemaan radion, poistumaan ajamastaan ajoneuvosta kietäen sen kolmesti myötä- ja vastapäivään. Tämän jälkeen täytyy autoilijan rintää saattamaan jalankulkija tien yli. Mikäli tämä ei siihen ennätä, huolimatta liikuntaesteisyydestä. Tuomittakoon tuottamuksen tehnyt autoilija vankeuteen elinkaudeksi. Jos sattui liukastuminen tahi humalassa kaatumaan jalankulkija jännäkakan mennessään housuunsa, autoilijan huolimatta, silloin lisäksi hengellisitä kärsimyksistä 100€/h. Verolta vapaututteua tuloa. Jopa muuttuisi hommat, työttömät kyttäisivät suojateiden edustoilla sankoin joukoin autoilioita. Näitä olisi harvassa kuten liito-oravia. saattaiaihan näitä houkutella tietyille paikoille pensa alella. Ja naps rahan paikka pienellä törmäilyllä. Jatkettaan kun jaksetaan.
- EP_21v
Vähän liioiteltua, mutta ihan hauska ajatus. :D Tärkeintä on lisätä kaikkien liikkujien turvallisuutta.
- Huonokuntonen etana
EP_21v kokeile ihmeesä päästä rekan kyytiin kunnon myyräkkäkelillä ja ajatte vaikkapa Puistokatua amiskanmäelle, noudattaen nopeusrajoituksia (40km/h). Tosin turvallinen tilannenopeus on tuotakin pienempi vaikkapa jalankulkijan takia joka aikoo ylittää suojatien mäen päällä.
Tuntuu siltä että luonnon lakien tunteminen on hieman hakusessa ko henkilöllä.
Ai niin, jos jäitte ylämäkeen kiinni niin pyydä että pääsisit kuskin paikalle ja näin pääsette jatkamaan matkaa . . .- EP_21v
En väittänytkään, ettei tuollaista tilannetta voisi tapahtua ja niin kuin aikaisemmin sanoin: Muutenkin olen puhunut tässä lähinnä henkilö- ja pakettiautoilijoiden toiminnasta liikenteessä, en ammattiautoilijoista.
- EP_21v
Yritätkö kiinnittää kaiken huomion tällaisiin poikkeustilanteisiin oikeuttaaksesi omaa liikennekäyttäytymistäsi?
- Nasta lautaan.
EP_21v kirjoitti:
Yritätkö kiinnittää kaiken huomion tällaisiin poikkeustilanteisiin oikeuttaaksesi omaa liikennekäyttäytymistäsi?
Aivan yhtä hyvin minä voisin kysyä, miksi iso osa jalankulkijoista viis veisaa suojatiellä palavasta PUNAISESTA VALOSTA, ja hyppivät ja pomppivat suojatielle sen palaessa. Sama koskee pyöräilijöitä. Sitten ollaan hoomoilasena että miksi tuo autoilja mulle torvea huudattaa.....
- EP_21v
Nasta lautaan. kirjoitti:
Aivan yhtä hyvin minä voisin kysyä, miksi iso osa jalankulkijoista viis veisaa suojatiellä palavasta PUNAISESTA VALOSTA, ja hyppivät ja pomppivat suojatielle sen palaessa. Sama koskee pyöräilijöitä. Sitten ollaan hoomoilasena että miksi tuo autoilja mulle torvea huudattaa.....
Tuota minäkin ihmettelen.
- Kuorma-autokuski5
Ylämäkeen pysähtyminen ei ole sama asia kuin jalankulkijan väistäminen.
Jalankulkijaa voi väistää hidastamalla vauhtiaan jo hyvissä ajoin ennen suojatietä säilyttäen silti tasaisen nopeuden lopun ylämäen ajan. - Punasen valon näytän
Nasta lautaan. kirjoitti:
Yksi epäkohta on Kuopiossa se, ettei jalankulkijoiden valossa ole ns. vilkkuvihreää. Punainen lävähtää äkkiarvaamatta, eikä oikein huvita jähmettyä niihin punaisiin valoihin, kun on hyvään kävelyvauhtiin päässyt. Punasuoja-ajan (se aika jolloin myös autoilijalle palaa punainen) ehtii hyvin vielä tervejalkaisena juosta, vaikka ilkeältä toki tuntuukin punaista päin mennä.
Tiedoksi, että tämä ns. vilkkuvihreä on käytössä mm. Kajaanissa ja Joensussa, mutta Kuopio on ilmeisesti enemmän pikkukaupunki kuin nuo?
- a063
Väittäisin että rekkamies on paras jalankulkija, muut huomioon ottava, tilanteen lukeva jne.
Tilastojon mukaan vuosi 2012 oli kuolonuhrien määrälläkin mitattuna ennätyksellisen hyvä. Varsinkin h-autoilijoiden, mopojen, moottoripyörien ynnä muun kevyen liikenteen osalta. Ikävänä poikkeuksena raskas liikenne.
Tilastosta ei vielä voida tulkita mikä on venäläisen ajoneuvokaluston / kuljettajien osuus luvuista. Punaisissa liikennevaloissa käyttääntymisen ammattiliikenteen osalta voi todeta kätevästi matkustamalla vaikkapa paikallisbussilla ! Surullista.
Kai se ajo-oikeus (kortti) pitäis ottaa puoleksi vuodeksi pois jotta asiaan saatais korjaus. Poliisi EI puutu yksisuuntaista ajavaan /nähty on) polkupyöräilijään muuloin kuin heidän teemaviikoillaan.
Mielenkiinnolla seuraan uuden ajokorttilainsäädännön vaikutusta tieliikenteeseen, Laskeeko vakuutusmaksut uusille kortinhaltioille ?
Vai onko kysymys pelkästä rahastamisesta, kaupallisesta ajattelutavasta..
Tiettyjen yritysalojen suojelusta valtiovallan suosiollisella avustuksella. - Пиексямяки пешеходно
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=h7myNupl9Qc
- Poks ja pum
Juuri näin. Avoin reilu ja rehti keskustelu heti tapahtumapaikalla jouduttaa asoiden käsittelyä. Eipä tarvitse noistakaan kummankaan vinettää keskustelupalstoilla. Aivan selkeästi pääsivät yhteisymmärykseen, molemmat poistuen uusia haasteita kohtaamaan.
- streetdance
Poks ja pum kirjoitti:
Juuri näin. Avoin reilu ja rehti keskustelu heti tapahtumapaikalla jouduttaa asoiden käsittelyä. Eipä tarvitse noistakaan kummankaan vinettää keskustelupalstoilla. Aivan selkeästi pääsivät yhteisymmärykseen, molemmat poistuen uusia haasteita kohtaamaan.
Katutanssit venäläiseen tapaan :D
- autoileva kulkija
Pietarissakin muuten jalankulkijat päästetään hienosti yli ja valoissa näkyy aika kauanko on aikaa mennä suojatien yli, kätevä systeemi. Venäläiset fiksumpia kuin kuopiolaiset, hassua kun kuopiolaiset on niin venäläisvastaisia ja itse eivät osaa edes liikennesääntöjä, ihme tolloja:)
Asiasta kukkaruukkuun, kyllä huvitti joku yritys minkä lyhenne taisi olla KKK jonkun motarin varrella, vain Kuopiossa..:D
- hggg
Kuopiossa omaa luokkaansa tämä junttien ajotyyli. On niin monesta paikasta Suomessa kokemusta autoilijana ja jalankulkijana ja missään, en missään päin Suomea ole törmännyt näin suureen autoilijoiden piittaamattomuuteen jalankulkijoista. Alle jää jos meinaa mennä suojatielle, monet kerrat on oikein kiihdytetty, ei hiljentämisaikeitakaan vaikka selkeästi olen näyttänyt meneväni tielle. Pitäisi ottaa joku potkuri varmaan jonka voisi tyrkätä aina alle niin oppisivat kuopiolaiset juntitkin kun auto kolhiintuu. Ei voi olla vaikeaa ymmärtää, että suojatielle tulevaa ihmistä väistää auto! Siksi se on SUOJATIE, onko sen merkitys vaikeaa ymmärtää kuopiolaisille? Jos niitä ei olisi, olisi sama missä kohtaa vaan kuka vain hyppisi tielle liikkumaan. Olen oikeasti niin ihmeissäni tästä, en ymmärrä näitä kuopiolaisia mikä niitä vaivaa kun eivät liikennesääntöjä osaa?! Sama kokemus kuin aloittajalla myös, olin ylittämässä katua keskustassa niin eikö takaoikealta joku tullut edestä, hyvä etten alle jäänyt vaikka olin siis jo keskellä tietä juuri astumassa siihen toiselle ajoradalle. Myös ihmeellinen on se tapa näillä kuopiolaisilla, ne ajaa lujaa suojatietä kohti, katsovat suoraan eteenpäin ja leikkivät niin kuin eivät näkisi jalankulkijaa. Siis eivät edes katso sivulle!!
Kyllä on semmoinen junttien liikennekäyttäytyminen että ei ole toista nähty, onneksi täältä kaupungista pääsee pian pois. Jatkossa kyllä painan rekisterinumeron mieleen ja soitan samantien poliisille näistä lähes päälleajavista lainrikkojista.- hggg
Ai niin, hauskintahan oli erään paikallisen ammattikuskin toiminta toisessa kaupungissa jossa tämä järkyttyi kun ihmiset tulevat suojatielle:D Ihmetteli oikein, että ei Kuopiossa näin tulla suojatielle. Siis ammattikuski jonka luulisi tietävän liikennesäännöt:D Ei kait Kuopiossa uskalla tulla suojatielle kun hullut kaahaa päälle, näkeehän sen jo ettei uskalla siihen mennä kun auto ei lainkaan hidasta, eli se ei saa liukkaalla sitä vauhdista niin hyvin välttämättä pysähtymään.
Tämä on oikeasti sellainen juttu josta tulee mieleen, että onko kuopiolaiset käyneet koskaan muualla päin? Miten ne pärjäisi muissa kaupungeissa vai ajaisiko ne vain suojateillä toisten päälle pokkana? - 14+12
hggg kirjoitti:
Ai niin, hauskintahan oli erään paikallisen ammattikuskin toiminta toisessa kaupungissa jossa tämä järkyttyi kun ihmiset tulevat suojatielle:D Ihmetteli oikein, että ei Kuopiossa näin tulla suojatielle. Siis ammattikuski jonka luulisi tietävän liikennesäännöt:D Ei kait Kuopiossa uskalla tulla suojatielle kun hullut kaahaa päälle, näkeehän sen jo ettei uskalla siihen mennä kun auto ei lainkaan hidasta, eli se ei saa liukkaalla sitä vauhdista niin hyvin välttämättä pysähtymään.
Tämä on oikeasti sellainen juttu josta tulee mieleen, että onko kuopiolaiset käyneet koskaan muualla päin? Miten ne pärjäisi muissa kaupungeissa vai ajaisiko ne vain suojateillä toisten päälle pokkana?Päinvastaisiakin kokemuksia on. Esim. tänä aamuna autoilija antoi tietä, ja peräti kaksi jalankulkijaa pääsi yli samalla kertaa. Mutta viime viikolla taas auto ajoi nenän edestä vaikka tein suorastaan teatraalisen suojatielleastumiseleen. Kylläpä tämä auto sitten pysähtyi, mutta vain suojatien jälkeen, ettei olisi tullut autoa kylkeen liikenneympyrästä...
- hggg
14+12 kirjoitti:
Päinvastaisiakin kokemuksia on. Esim. tänä aamuna autoilija antoi tietä, ja peräti kaksi jalankulkijaa pääsi yli samalla kertaa. Mutta viime viikolla taas auto ajoi nenän edestä vaikka tein suorastaan teatraalisen suojatielleastumiseleen. Kylläpä tämä auto sitten pysähtyi, mutta vain suojatien jälkeen, ettei olisi tullut autoa kylkeen liikenneympyrästä...
Niin kyllä ne tasa-arvoisissa pysähtyy kun on vaarana että tulee auto päälle, eli oma henkikulta vaarassa... Paitsi Männistöön mennessä keskustasta sataman laitaa pitkin siinä risteyksessä ei moni tajua että se on tasa-arvoinen...
- 6464
Kännissä ei saa ajaa!
- ukon sahalla
Polisien teemaviikot esim. kevyenliikenteen valvonta tuottaa ylikohtelijaita autoilijoita jotka houkuttelevat jopa polkupyöräilijöitä kolmion takaa suojatielle.
Sitten on taas risteys tukossa ja lisää vaaratilanteita.
Samoin väistäminen moottoritiellä vasemmalle kaistalle on polliisin mukaan kielletty jyrkästi. Sanokaas miten se rekkamies tulee turvallisesti muun liikenteen sekaan kun rajoittimet on säädetty 87kmh ja tehotkaan ei riitä liittymäkaistoilla ? - Anonyymi
Vuosi 2019 ja pääkaupunkiseudulta Kuopioon muuttaneena, voin kertoa että Kuopiossa on vaikeampaa ja vaarallisempaa liikkua kuin Helsingissä. Kukaan ei osaa liikennesääntöjä ja räikätetään paljon enemmän kuin muualla Suomessa. Vilkkua ei käytetä tai sitä väläytetään vasta kääntymisen jo alettua tai jäkikäteen ja kiihdyttelemällä ja jarruttelemalla yritetään pärjätä ilman vilkkua. Punaisia päin ajetaan reilusti ja räikätetään kun ei osata liikennesääntöjä. Jos joku väistää jalaknkulkijaa kääntyessään, niin jo joku yrittää väkisin koukata pientareen kautta ohitse.
Herää kysymys, minkälainen autokoulu Kuopiossa on?- Anonyymi
Minä räikätän vain jos kierrän jotain pulttia tai mutteria irti, paljon kätevämpää ja nopeampaa kuin väkertää jollain kiintoavaimella auki niitä. Tosissaan lujassa olevat nykäisen irti ensin kiinteän jatkovarren avulla ettei räikkämekanismi hajoa.
- Anonyymi
Muutitko Niuvaan hoitoon?
- Anonyymi
Minulla on ollut viimeaikoina sellaista että pissatta ihan yhtenään, välillä puolen tunnin välein tuntuu se hätä ja vessassa saa juosta. Lisäksi hätä on sellainen että jos en heti pääse pelottaa oikeasti että menee housuun ja on mennytkin. Ponnistuskarkailusta olen kärsinyt vuosia mutta ei tälläistä ole ollut. Mielestäni olen juonut samalla tavalla kun ennenkin. Mistähän moinen?
- Anonyymi00047
Diabetes tai jotain ongelmaa pissa systeemissä.
- Anonyymi
autoilijat
- Anonyymi00044
Liikennevalot kuntoon on teemani, ne ovat toimineet vuosia luokattoman huonosti, toki paljon muutakin kuntoonlaitettavaa on.
- Anonyymi00046
Höpö höpö, minulle liikennevalot toimii ihan hyvin. Ei mitään valittamista.
- Anonyymi00045
Suurin osa autoilijoista ei osaa käyttää vilkkua.
Käyttävät silloin vasta vilkkua kun ovat jo kääntymässä, silloin on jo aika turha enää vilkkua kytkeä toimintaan jos auto jo poikennut ajolinjasta sivusuunnassa reilusti.
Siinä vaiheessa kun on jo risteyksessä kääntymässä voisi kytkeä vilkun pois mutta nämä jotkut ajattelematomat vasta silloin alkaa vilkuttamaan..käsittämätöntä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell332104Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.461715Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1121486Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1041236Ootko A-nainen vielä vihainen?
Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja1041034Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.76978- 59865
Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,34852Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗52789Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd101743