muistaako kukaan vääpeliä 60 luvulta

ikävä muisto

Olin turussa sotaväessä 60 luvulla

Siellä piti kuria yks vääpeli antti gröönroos

Oli hirvee mies,osas sotilaan alistaa, no kai sai siitä tyydytystä
Katkera mieli on monelle jäänny koko loppuelämän ajaksi, niin hirveen raaka kurin pitäjä oli

no joka vanhoja muistelee sitä tik ....sanotaan

tuliha muisteltuu

41

3473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harmi ettei ampunut

      Vitun nössö Itketkö sä jotakin intin kapiaista puolen vuosisadan takaa? Olisit tehnyt elämälläs jotakin spede.

      • isäs

        miehisty vitun räkänokka neiti


    • Sattumakorppi

      TurItPstossa palveli. Muistaakseni yleni sotilasmestariksi.

    • Käännä vahvuudeksi

      No ei sellaista miestä voi kutsua sotilaaksi jonka yksi vääpeli alistaa!

    • Gona mies

      Nimen tiedän, mutta en muuta.

      Oli Heikkilässä asiallistakin ja arvostettavaa kouluttajaa. Ylivääpeli Aimo Kutila oli tarkka herra, mutta huumorimies, joka teki ja näytti itsekin eikä soittanut suuta kädet taskussa pikkukengissä.. Joukkoja johti edestä eikä takaa.

      • Tarkennusta

        "hirveen raaka kurin pitäjä"

        Mitä tarkoitat nimimerkki ikävä muisto ?

        Huusiko, polttiko iltavapaita ja lomia, repikö kaapin tavarat ulos, punnerrutti, istutti ja etsikö pölypunkkeja sängystä ? En kuitenkaan usko, että touhu muistutti Natsiarmeijaa tai Neuvostoliiton puna-armeijaa ?


      • G-mies62

        Oli Kuti sotilasmestarin arvossa ja patterin vääpelinä kun itse olin Heikkilässä 80-luvun alussa. Hyvä tyyppi.


    • ikävä muisto

      "Huusiko, polttiko iltavapaita ja lomia, repikö kaapin tavarat ulos, punnerrutti, istutti ja etsikö pölypunkkeja sängystä ? En kuitenkaan usko, että touhu muistutti Natsiarmeijaa tai Neuvostoliiton puna-armeijaa ? "

      kaikkea tätä teki, vähä hitlerimäinen mies oli

      • Inttimuistoja

        Herra kapiainen yleni vääpelistä sotilasmestariksi asti.. Turussa näkyy Antti Grönroos asuvan edelleenkin.

        Tasapuolisuuden nimissä Grönroos saisi kertoa oman mielipiteensä onko totta vai tarua.


      • simpauttaja.
        Inttimuistoja kirjoitti:

        Herra kapiainen yleni vääpelistä sotilasmestariksi asti.. Turussa näkyy Antti Grönroos asuvan edelleenkin.

        Tasapuolisuuden nimissä Grönroos saisi kertoa oman mielipiteensä onko totta vai tarua.

        Komentajien ja ylempien velvollisuus on valvoa, jotta simputusta ja asiattomuutta ei tapahdu.


      • ddd123
        simpauttaja. kirjoitti:

        Komentajien ja ylempien velvollisuus on valvoa, jotta simputusta ja asiattomuutta ei tapahdu.

        Nyt puhuttiin armeijasta 60-luvulla eikä mistään nykypäiväkerhosta.


    • Täsä mä ole

      En muista. Asiaan saattaa oleellisesti vakuttaa se, et oon syntyny vast -80 -luvul.

    • alistaja1

      Suomenruotsalaiset rulaa armeijas

    • Oiniitäaikoja

      Ikävän muiston inttiaikoina vääpeliksi yleni kansakoulupohjalta. Enää ei peruskoulun yläaste riitä. Erikoiset persoonalisuudet ovatsitä myötä kadonneet kasarmeilta.

      Simputuksesta pienessäkin määrin seuraa syyte.

      • pernolainen

        Laivastoasemaa kutsuttin Pansion puolisotilaalliseksi pursiseuraksi.
        Nimi kertoo löysästä paikasta.


    • viherruusu

      grönroos

    • Res.kapteeni

      Itse olin Turun IT:ssä 1969-70 ja Grönroos oli jo silloin sotilasmestari (niin muistaisin).

      Meille Grönros oli erittäin asiallinen mies. On vaikea uskoa, että olisi ollut aloittajan kertoman tapainen. Muistelisin, että hänestä tuli RAUKin vääpeli 1971.

    • en tiedä mitään

      just joo

    • OlaviRauhala

      Minulla ei ole muuta kuin hyviä muistoja Heikkilän kasarmilta ja It raukista. Gröni oli koulun vääpeli, sotilas arvoltaan sotilasmestari, tulitikku aina korvassa, hän oli persoona isolla P:llä vellliperseille kauhistus kurin pitonsa takia. Mutta inttissä tehtiin siihen aikaan miehiä eikä marjanpoimioita. Toinen korkeasti kunnioittamani kapiaiainen oli silloinen kapteeni Jouko Vaahtonen sekä lisäksi toimiupseeriveljes kolmikko Niemi, veljekseet osasi sotilaskoulutuksen nikset, ei helppo laji.

    • AlikersanttiTurItPsto

      Yksi Niemi oli ainakin esikuntapatterin päällikkö eli kadetti- eikä toimiupseeri.

      Ylivääpeli Erkki Laisto oli käytökseltään erikoinen.

    • EVP.Matruusi

      Aloittaja on apukoulun käynyt, jos sitäkään!? Etu-& sukunimi kirjoitetaanihan isoilla alkukirjaimilla! Siis ei antti grönroos, vaan Antti Gröönroos! Kyseistä kapiukkoa en muista/tiedä, koska olin ko. aikaan Pansion Laivastoasemalla matruusina. Päävartion putkassa joskus oltiin ja joku vääpelikin naapurikopissa lusi pari viikkoa. Syystä, että oli ollut heikkilän kassulla kännissä virka-aikanaan...

      • dfghjklkhgf

        Jos ihminen on täysi paska, sen voi kirjoittaa pienillä alkukirjaimilla.

        Parolassa oli joskus jussi hautamäki niminen kapiukko, kierteli kutsunnoissa kyyläämässä nuoria poikia, oikein kuola valui tämän suusta.


    • TaivaallinenAmpuja

      Lohtajan ilma-ammuntaleireille kapiaiset kävivät illalla Kokkolassa juopumusliikkeissä ja varusmiehet kuskasivat. Maitoa he eivät siellä juoneet. En tiedä yhdenkään kapiaisen päässeen arestiin tai muutakaan seuranneen.

    • työmies.turuust

      Tuo grönruus patriarkaattinen mies piiskasi minua sauvalla pyllylle 60-70 luvulla intissä kun yöllä salaa kävin vessassa laittamassa huulilleni huulipunaa.

    • Anonyymi

      Joo, muistan hyvinkin Antin. Hyvä äijä ja todellinen huumorimies. Antin huumori vaan pitää ymmärtää. Sukunimi kirjoitetaan muuten Grönros. Olin ItPstossa 1977-78. Antti antoi meille heti tärkeän elämänohjeenkin: ”Jos vastatuuleen kusee, roiskuu silmille”. Testattu on tämäkin myöhemmin. Jo Raukin aikana kävimme Antin kanssa ikimuistoisella Ruotsinretkellä tyttökaverimme/vaimomme. Antti jäi eläkkeelle suunnilleen samoihin aikoihin, kun me pääsimme intistä. Hän kävi sen jälkeen noin 30 vuotta saunojaryhmässämme, kun kutsuimme hänet ja muutkin kapiaisemme mukaan. Että paljon näin hyviä muistoja.

    • Anonyymi

      Itse olin Esikuntapatterissa 1980 autokuskina ...päällikkönä oli hetken kapteeni Niemi jonka jälkeen tuli kapteeni Rauhaniemi ...

    • Anonyymi

      1. patterin päällikkö oli 1981 kapteeni Vesa Mattila. Hän oli värikäs esiintyessään mutta varusmiesystävällinen ja asiallinen pitkä kaveri

      Antti Grönros tai Grönroos ei näkynyt omana aikanani.

    • Anonyymi

      Olin alokkaana 2ErAutoK 1/1980 jossa silloin vaikutti eräs todella pitkä vaalea kersantti Leiko ....kyseinen herra oli todella omalaatuinen ...

    • Anonyymi

      Kersantin palvelussuhde päättyi lyhyeen. Veijari järjesti kuulemma näytöshirttäjäisetkin ja muuta luovaa koulutusta.

      Autokomppanian päällikkö oli majuri Kurki, jos oikein muistan.

    • Anonyymi

      Kyseinen henkilö vapautettiin armeijan palveluksesta ...joutui jopa vaihtamaan nimensä ja sotarvo otettiin pois. Opeteltiin autopihalla preussilaista marssia ja samalla laulettiin Edelwaiss laulua

    • Anonyymi

      Jos täällä on 1/1980 palvelleita autokomppanian poikia tai esikuntapatteriin siirrettyjä automiehiä siitä porukasta niin olis kiva kuulla teistä ! T: väijy

    • Anonyymi

      Korjaus edellisessä viestissä olleeseen lauluun...se oli Eerika !

    • Anonyymi

      Vääpeli Laisto ei onnistunut kohottamaan maanpuolustustahtoani ja luullakseni ei muidenkaan, yrittiköhän.

      Taskun nappi kiinni oli varmasti tärkeää vihollista vastaan puolustautuessa.

    • Anonyymi

      Älä paljasta operativiisia salaisuuksia.

      Kantapeikko tietää, että napin kiinni pitäminen on osa strategiaa, jolla voittaa taistelun ja viholliskone ammutaan alas.

    • Anonyymi

      Mielummin n:ä Afrikassa kuin jääkärinä Suomessa eli Porin prikaatissa. Niin alikersantit halusivat nostaa motivaatiota ainakin 1980 luvulla

    • Anonyymi

      "Ei ole synti olla jääkäri mutta suuri häpeä"

      Näin muistutettiin Heikkilässä. Oletteko Porin prikaatissa jääkäreinä ryömineet samaa mieltä ? Jos olette, ei tarvitse vastata.

      • Anonyymi

        Olin PorPr:ssä jägsterinä ja ryhmyrinä 80-luvulla. Osa kapiaisista oli oikeasti vielä siihen aikaan puolihulluja juoppoja, rangaistuksia vaikka mistä syistä. Mainittakoon sodomia, laittomat aineet, varkaus jne. Kouluttajina olivat raakoja ja kovia.
        Mutta kun katsoo netistä sodankäyntiä Ukrainassa, niin samoilla aseilla siellä taistellaan, mihin me saimme koulutuksen. Väitän että suomalaisella jägsterikoulutuksella selviäisi viikon pidempään hengissä. On noi ukrainalaiset s**tanan kovaa sakkia, mutta liian pystypäin menevät. Itse menisi monessa kohtaa nelinkontin tai ryömien vaikka missä kivikossa sinkoa ja rynkkyä raahaten.


    • Anonyymi

      Haloo Helsingin laulaja Elli löi itseään mikrofonilla hampaaseen.

    • Anonyymi

      Tutustuin tähän Anttiin joskus 90-luvulla. Kovaääninen ja sellainen jämpti mies. Todella mukava mielestäni ja utelias kyselijä, kun höpöteltiin vaan niitä ja näitä. Tiedän että hänellä on vähän huono maine armeijasta. Sitä on vaan vaikea uskoa, kun hänet tunsi siviilissä, niin ei ainakaan silloin vaikuttanut vittumaiselta. Liekö sitten muuttunut mies tai vain armeijassa vittumainen. En tiedä, kun tosiaan tutustuin vasta 90-luvulla. Hän vihasi ainakin Jugoslavian hajoamissodissa ilmi tulleita sotarikoksia.

      Hän kuoli 2013.

    • Anonyymi

      Rättivääpeli Rosilainen mestaroi varusvarastossa ja yritti näyttää kovaa kantapeikkoa. Miksi oli joutunut sinne eikä koulimaan varusmiehiä sotataitoihin ?

    • Anonyymi

      Jospa Rosilaisen taipumukset kohtasivat paremmin varusvaraston sukat ja karvalakit kuin ilmatorjuntatykillä vihollisen koneen pudottanisen ?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe