Ensimmäiseksi purjeveneeksi Senorita?

aloittelija1

60

1092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jussiopussi

      Erinomainen valinta....itse katselin Helsmannia 3 vuotta sitten,mutta muuta tuli hankittua.Onnea valinnalle!

    • Ei mikään Bavaria

      Kaunis ja hyvin purjehtiva vene, sopii myös yksinpurjehtijalle. Ei vaikea.

      Loistava valinta!

      • huonosti kulkee

        "hyvin purjehtiva vene"

        9.6 metriseksi veneeksi vaatimaton lys luku 1.07, johtuen pienestä purjealasta.


      • 7,45m
        huonosti kulkee kirjoitti:

        "hyvin purjehtiva vene"

        9.6 metriseksi veneeksi vaatimaton lys luku 1.07, johtuen pienestä purjealasta.

        Vesilinja 7,45 metriä, purjepinta-ala ei ole veneeseen pieni, aikaisin reivatta. Isopurje 18,7m2 genoa 23m2 purjepinta-ala yhteensä 41,7m2 spinnu 50m2


      • 23333
        7,45m kirjoitti:

        Vesilinja 7,45 metriä, purjepinta-ala ei ole veneeseen pieni, aikaisin reivatta. Isopurje 18,7m2 genoa 23m2 purjepinta-ala yhteensä 41,7m2 spinnu 50m2

        No sitten on naurettava lyhyt vesilinja 9.6 metriseksi veneeksi. Pidempi vesilinja nopeuttaa venettä.

        Ennen kuin genoavenettä reivataan, laitetaan keulaan fokka.


      • Hus pois siitä!
        huonosti kulkee kirjoitti:

        "hyvin purjehtiva vene"

        9.6 metriseksi veneeksi vaatimaton lys luku 1.07, johtuen pienestä purjealasta.

        Äläs nyt lyssipoika taas häiritse, kun aikuiset keskustelee.


      • 2y32
        Hus pois siitä! kirjoitti:

        Äläs nyt lyssipoika taas häiritse, kun aikuiset keskustelee.

        http://www.avomeripurjehtijat.fi/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=514&Itemid=82

        "SAILNUMB , NAME , TYPE , CERT , GPH12 , GPH13 , 13-12, CH-AVE(-0.6),
        Count=741
        FIN-16451 , ASSA WAN , VOLVO OCEAN 60 , CLUB , 447.1 , 428.4 , -18.7, -18.1
        GBR-6607R , LIONESSA OF DOUGLAS , SWAN 66 FD , CLUB , 495.3 , 495.5 , 0.2, 0.8
        FIN-82 , Tieto Passion , Akilaria 40 , CLUB , 514.5 , 506.8 , -7.7, -7.1
        FIN-9217 , IRIS , J-125 , INTL , 541.7 , 531.1 , -10.6, -10.0
        FIN-71 , REBECCA , SWAN 56 [CB] , INTL , 537.0 , 538.4 , 1.4, 2.0
        FIN-43001 , FARR OUT , Finngulf 43 , INTL , 552.4 , 548.2 , -4.2, -3.6
        FIN-45012 , TWO FAST , SWAN 45[SD] , INTL , 542.6 , 549.3 , 6.7, 7.3
        FIN-2617 , AURORA , SWAN 45[SD] , CLUB , 545.4 , 550.7 , 5.3, 5.9
        L-4321 , COLT INTERNATIONAL , SWAN 59 , CLUB , 549.5 , 551.5 , 2.0, 2.6
        FIN-9665 , Luna , Finngulf 46 , INTL , 551.9 , 551.5 , -0.4, 0.2
        FIN-19294 , AQUAVIT , ILC 40 , INTL , 557.0 , 553.5 , -3.5, -2.9
        FIN-10130 , LADY X , X-50 , CLUB , 557.5 , 554.8 , -2.7, -2.1
        FIN-10069 , MYRTILLE , ARCONA 46 , INTL , 553.7 , 555.6 , 1.9, 2.5
        FIN-17575"

        ...


      • Mikäs nyt tuli?
        2y32 kirjoitti:

        http://www.avomeripurjehtijat.fi/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=514&Itemid=82

        "SAILNUMB , NAME , TYPE , CERT , GPH12 , GPH13 , 13-12, CH-AVE(-0.6),
        Count=741
        FIN-16451 , ASSA WAN , VOLVO OCEAN 60 , CLUB , 447.1 , 428.4 , -18.7, -18.1
        GBR-6607R , LIONESSA OF DOUGLAS , SWAN 66 FD , CLUB , 495.3 , 495.5 , 0.2, 0.8
        FIN-82 , Tieto Passion , Akilaria 40 , CLUB , 514.5 , 506.8 , -7.7, -7.1
        FIN-9217 , IRIS , J-125 , INTL , 541.7 , 531.1 , -10.6, -10.0
        FIN-71 , REBECCA , SWAN 56 [CB] , INTL , 537.0 , 538.4 , 1.4, 2.0
        FIN-43001 , FARR OUT , Finngulf 43 , INTL , 552.4 , 548.2 , -4.2, -3.6
        FIN-45012 , TWO FAST , SWAN 45[SD] , INTL , 542.6 , 549.3 , 6.7, 7.3
        FIN-2617 , AURORA , SWAN 45[SD] , CLUB , 545.4 , 550.7 , 5.3, 5.9
        L-4321 , COLT INTERNATIONAL , SWAN 59 , CLUB , 549.5 , 551.5 , 2.0, 2.6
        FIN-9665 , Luna , Finngulf 46 , INTL , 551.9 , 551.5 , -0.4, 0.2
        FIN-19294 , AQUAVIT , ILC 40 , INTL , 557.0 , 553.5 , -3.5, -2.9
        FIN-10130 , LADY X , X-50 , CLUB , 557.5 , 554.8 , -2.7, -2.1
        FIN-10069 , MYRTILLE , ARCONA 46 , INTL , 553.7 , 555.6 , 1.9, 2.5
        FIN-17575"

        ...

        Ja tämän pointti oli?

        "Mitä tekisin, jos voittaisin lotossa", niinkö?


      • 20+6
        Mikäs nyt tuli? kirjoitti:

        Ja tämän pointti oli?

        "Mitä tekisin, jos voittaisin lotossa", niinkö?

        "Ja tämän pointti oli?"

        Palsatalla lys luvut hermostuttavat, joten gph lukuja lisä-ärsykkeeksi.

        Tästä teillä menee elämä lopullisesti pilalle:

        http://www.mcconaghyboats.com/mc38/specs.asp


      • Joku ongelma?
        20+6 kirjoitti:

        "Ja tämän pointti oli?"

        Palsatalla lys luvut hermostuttavat, joten gph lukuja lisä-ärsykkeeksi.

        Tästä teillä menee elämä lopullisesti pilalle:

        http://www.mcconaghyboats.com/mc38/specs.asp

        Mistä sinä oikein puhut?


      • 17+20
        Joku ongelma? kirjoitti:

        Mistä sinä oikein puhut?

        "Joku ongelma?"

        Monilla on hidas ja painava purjevene, siksi palstan keskustelun laatu on seuraavanlaista:

        "Hus pois siitä!
        Äläs nyt lyssipoika taas häiritse, kun aikuiset keskustelee. "


      • Opintomatkalle?
        17+20 kirjoitti:

        "Joku ongelma?"

        Monilla on hidas ja painava purjevene, siksi palstan keskustelun laatu on seuraavanlaista:

        "Hus pois siitä!
        Äläs nyt lyssipoika taas häiritse, kun aikuiset keskustelee. "

        Tämä taitaa olla lähinnä matkapurjehtijoiden palsta. Kisaajilla on runsaasti muitakin foorumeita.

        Vai oletkos sinä sittenkin sellainen "iso kala pienessä akvaariossa"?

        Olisiko hienoa, jos Lilius joskus vaikka pyytäisi sinut käymään Lionessassa? Ei taida pyytää, vai mitä?

        Tee sillä lailla, että lennät vaikka aurinkolomalle Välimerelle joku kerta. Sitten vuokraat auton ja kiertelet vähän satamia. Siellä on isoja komeita purjeveneitä, joista monien omistajat esittelevät niitä mielellään. Saat vähän tuntumaa juttuihin, ja tulee rauhallisempi mieli.

        Saat vähän perspektiiviäkin siihen, mitä se isojen poikien purjehdus on.

        Sitten ei ehkä tee mieli enää niin paljon LYSeistä kiukutella.

        Saat muuten kympin, jos menet kysymään kipparilakki päässäsi jonkun satajalkaisen jahdin omistajalta "what is your gph? I think your boat is too slow!" :-)


      • Lehtise Eero
        17+20 kirjoitti:

        "Joku ongelma?"

        Monilla on hidas ja painava purjevene, siksi palstan keskustelun laatu on seuraavanlaista:

        "Hus pois siitä!
        Äläs nyt lyssipoika taas häiritse, kun aikuiset keskustelee. "

        Voi minua raukkaa, miksei kukaan osta pikkuäksääni?


      • 11+5
        Opintomatkalle? kirjoitti:

        Tämä taitaa olla lähinnä matkapurjehtijoiden palsta. Kisaajilla on runsaasti muitakin foorumeita.

        Vai oletkos sinä sittenkin sellainen "iso kala pienessä akvaariossa"?

        Olisiko hienoa, jos Lilius joskus vaikka pyytäisi sinut käymään Lionessassa? Ei taida pyytää, vai mitä?

        Tee sillä lailla, että lennät vaikka aurinkolomalle Välimerelle joku kerta. Sitten vuokraat auton ja kiertelet vähän satamia. Siellä on isoja komeita purjeveneitä, joista monien omistajat esittelevät niitä mielellään. Saat vähän tuntumaa juttuihin, ja tulee rauhallisempi mieli.

        Saat vähän perspektiiviäkin siihen, mitä se isojen poikien purjehdus on.

        Sitten ei ehkä tee mieli enää niin paljon LYSeistä kiukutella.

        Saat muuten kympin, jos menet kysymään kipparilakki päässäsi jonkun satajalkaisen jahdin omistajalta "what is your gph? I think your boat is too slow!" :-)

        "Tee sillä lailla, että lennät vaikka aurinkolomalle Välimerelle joku kerta"

        On käyty jo ja välimerellä osataan purjehtia, esim:

        http://www.youtube.com/watch?v=n2pXRkT-0IY

        http://www.youtube.com/watch?v=6kl5LgGvZYM


      • vainoharhainen1
        Lehtise Eero kirjoitti:

        Voi minua raukkaa, miksei kukaan osta pikkuäksääni?

        Voi minua uppotukkiveneilijää, josta on kiva arvuutella henkilöllisyyksiä, koska ei ole muutakaan elämää ja asiaa.


      • 8knots videolla
        23333 kirjoitti:

        No sitten on naurettava lyhyt vesilinja 9.6 metriseksi veneeksi. Pidempi vesilinja nopeuttaa venettä.

        Ennen kuin genoavenettä reivataan, laitetaan keulaan fokka.

        http://www.youtube.com/watch?v=MtztLfVFBXw
        kovin hidas yksilö:)


      • 20+6
        Opintomatkalle? kirjoitti:

        Tämä taitaa olla lähinnä matkapurjehtijoiden palsta. Kisaajilla on runsaasti muitakin foorumeita.

        Vai oletkos sinä sittenkin sellainen "iso kala pienessä akvaariossa"?

        Olisiko hienoa, jos Lilius joskus vaikka pyytäisi sinut käymään Lionessassa? Ei taida pyytää, vai mitä?

        Tee sillä lailla, että lennät vaikka aurinkolomalle Välimerelle joku kerta. Sitten vuokraat auton ja kiertelet vähän satamia. Siellä on isoja komeita purjeveneitä, joista monien omistajat esittelevät niitä mielellään. Saat vähän tuntumaa juttuihin, ja tulee rauhallisempi mieli.

        Saat vähän perspektiiviäkin siihen, mitä se isojen poikien purjehdus on.

        Sitten ei ehkä tee mieli enää niin paljon LYSeistä kiukutella.

        Saat muuten kympin, jos menet kysymään kipparilakki päässäsi jonkun satajalkaisen jahdin omistajalta "what is your gph? I think your boat is too slow!" :-)

        Jälleen kerran vetoomus palstalaisille: ignooratkaa jodlarin viestit. Ei kannata uhrata aikaa mielenterveyspotilaalle.


      • xiiiduriziimu
        huonosti kulkee kirjoitti:

        "hyvin purjehtiva vene"

        9.6 metriseksi veneeksi vaatimaton lys luku 1.07, johtuen pienestä purjealasta.

        Vene on ....uskomattoman kapea ja ahdas!


    • 6+16

      Älä koske jollet halua astmaa. Vene on jo ikäluokkaa joka pitäisi viedä Kuusankosken ongelmajätä laitokselle hävitettäväksi.

      Pieni vinkki kun menet venettä katsomaan vedä luukun avattuasi vedä hakua täyteen keuhkot sillä siltä haisee jatkossa koko perheesi purjehduskauden jälkeen.

      • Älä mölöä

        Ja jos tämän kaverin koulukuntaan on uskominen, älä hengitä enää veneestä poistuttuasikaan.


    • Hanki vain

      Hyvä valinta. Kapeahan se on ja hieman märkä kryssillä, mutta hyvä ja rauhallinen vene.
      Täällä nyt joka keskustelussa on samanlaista mussutusta, kuin tuo 6 16:sta viesti. Valitettavan paljon on näköjään purjehtijoita/veneilijöitä, joille veneen hyvyyden ja paremmuuden määrittelee ainoastaan veneen ikä, tai oikeastaan sen puhtaus.
      Tiedän monta venettä tuttavapiiristä, joiden veneet 80-luvulta, ei siellä haise home tai ole likaista. Vähän alkaa tuntumaan että veneilykulttuurimme on muuttumassa. Vene ei ole enää "perheenjäsen" josta pidettiin huolta ympäri vuoden, vaan väline millä ollaan 3vko kesässä saaristossa "purjehtimassa" ja veneen käyttöikä sen 5v. Siihen en ota kantaa, onko se 5v jälkeen vaihdettava jo rakenteiden takia. Mäkin nyt mussutin jo vähän muuta.
      Mutta siis... Hae senorita, et varmasti kadu.

    • Senorita on aivan loistava vaihtoehto ensimmäiseksi veneeksi. Todellakin purjehtijan vene, vaikkei kapeana avotuulilla uudemmille nopeudessa pärjääkään. Hiukan ahdas on on varsinaiseksi perheveneeksi, mutta soveltuu hyvin nuoren ja notkean perheen retkiveneeksi (me purjehdittiin aikanaan Senoritaa kolmen pienen lapsen kanssa). Huonoksi puoleksi listaisin sen, että kun vaihdat veneen tilavampaan muutaman vuoden päästä, joudut todennäköisesti tekemään ikäviä kompromisseja purjehdusominaisuuksien suhteen.

      • H2O

        Meillä oli Senorita 7 vuotta ekana veneenä. Mukava ja helppo vene purjehtia. Koneella ei juuri tullut ajettua, koska kulki purjeilla huomaamatta saman mitä kohtuudella koneella. Mataluus ja kapeus perheveneilyn kannalta rasittavaa ja selän päälle käyvää. Ruffin korkeus noin 160cm. Sisustan rakensimme uudelleen, koska omassamme oli ennen kulahtanut ja homeenhajuinen sisusta vihreine plyyshipatjoineen. Vene on johdonmukainen ja hallittavissa kovemmassakin kelissä.


      • t34t4

        "Todellakin purjehtijan vene, vaikkei kapeana avotuulilla uudemmille nopeudessa pärjääkään."

        Painosta päätellen ei myöskään mikään kevyen tuulen raketti. H-veneellä sama lys, albin expressillä parempi.


      • senoritankanssamalradal

        kyllä senorita liukuu hyvin avotuulessa kokoonsa nähden suuren spinnun ja pitkän rungon ansiosta. Luoviikin lukunsa mukaisesti. Hyvin tasapainoiset purjehdusominaisuudet.


    • dfdfgs

      Ihan kelvollinen valinta. Helppo ja hallinnassa pysyvä, ei liian haasteellinen. Ei se nopeus ole tärkeä asia vaan veneen rauhallinen käytös ja tasaisuus.

    • ihanyes

      Kovahko pyyntihinta (mutta ainahan se on yläkanttiin..), varsinkin kun on alkuperäisellä merivesikoneella. Näiden kanssa on aina arpapeliä kenen käsiin jää rikkoutunut kone.

      Itse myin aikoinaan Senoritani pois juuri siitä syystä että en halunnut jäädä sen uuden koneen maksumieheksi. Suhteettoman suuri investointi jos veneen kauppahinta on jossain 12-15 keur.

      Vene itsessään on kiva pienelle perheelle varsinkaan jos kyljellään kulkeminen ei pelota.

    • Albinisti

      Varmasti sopii. Hintaluokassa on paljon hyviä vaihtoehtoja, kannattaa tsekata myös eri puolitonnarit joissa on yleensä seisomakorkeus, muutenkin avarammat sisätilat ja kaasuliesi.

      • 35544

        "kaasuliesi. "

        Pum. Spriikeitin on turvallisempi ja yksinkertaisempi. Haluuko joku ostaa 2 liekkisen kaasukeittimen?

        Vaihdoin sen 2 liekkiseen cookmaten spriikeittimeen.


      • Osta pois
        35544 kirjoitti:

        "kaasuliesi. "

        Pum. Spriikeitin on turvallisempi ja yksinkertaisempi. Haluuko joku ostaa 2 liekkisen kaasukeittimen?

        Vaihdoin sen 2 liekkiseen cookmaten spriikeittimeen.

        Molemmissa on puolensa. Jos keittiössä on tilaa ja keulaboksiin mahtuu kaksi isoa pulloa, kaasu on ilman muuta parempi. Pienemmässä veneessä taas sprii on paikallaan. Tosin siihen kannattaa hakea Ruotsista metanolia. Ei nokea ja on parempi lämpöarvo kuin spriillä.

        Mitä Senorita Helmsmaniin tulee, ihanan näköinen kaunis pieni vene. Juuri sellaisen haluaisin 1--2 hengen miehistölle saaristoon. Toisaalta se on niin merikelpoinen, että sillä menee Itämerellä mihin tahansa, kun vain miehistö osaa hommansa.

        Olen katsellut Senoritaa ja saman mittaista uutta Bavariaa vierekkäin. Täytty sanoa, että kyllä on veneensuunnittelu muuttunut, eikä valitettavasti estetiikan suuntaan.

        Sanalla sanoen: osta Senorita ihmeessä, pidä se hyvässä kunnossa ja purjehdi sillä paljon minunkin puolestani. Perässä tullaan vielä joku päivä.


      • 634t
        Osta pois kirjoitti:

        Molemmissa on puolensa. Jos keittiössä on tilaa ja keulaboksiin mahtuu kaksi isoa pulloa, kaasu on ilman muuta parempi. Pienemmässä veneessä taas sprii on paikallaan. Tosin siihen kannattaa hakea Ruotsista metanolia. Ei nokea ja on parempi lämpöarvo kuin spriillä.

        Mitä Senorita Helmsmaniin tulee, ihanan näköinen kaunis pieni vene. Juuri sellaisen haluaisin 1--2 hengen miehistölle saaristoon. Toisaalta se on niin merikelpoinen, että sillä menee Itämerellä mihin tahansa, kun vain miehistö osaa hommansa.

        Olen katsellut Senoritaa ja saman mittaista uutta Bavariaa vierekkäin. Täytty sanoa, että kyllä on veneensuunnittelu muuttunut, eikä valitettavasti estetiikan suuntaan.

        Sanalla sanoen: osta Senorita ihmeessä, pidä se hyvässä kunnossa ja purjehdi sillä paljon minunkin puolestani. Perässä tullaan vielä joku päivä.

        "Tosin siihen kannattaa hakea Ruotsista metanolia"

        Bilteman sprii on hyvää ja halpaa. Saa suomesta. 4 litran kannu kestää kesän ja maksaa 10 eur.


      • miksi isoja?
        Osta pois kirjoitti:

        Molemmissa on puolensa. Jos keittiössä on tilaa ja keulaboksiin mahtuu kaksi isoa pulloa, kaasu on ilman muuta parempi. Pienemmässä veneessä taas sprii on paikallaan. Tosin siihen kannattaa hakea Ruotsista metanolia. Ei nokea ja on parempi lämpöarvo kuin spriillä.

        Mitä Senorita Helmsmaniin tulee, ihanan näköinen kaunis pieni vene. Juuri sellaisen haluaisin 1--2 hengen miehistölle saaristoon. Toisaalta se on niin merikelpoinen, että sillä menee Itämerellä mihin tahansa, kun vain miehistö osaa hommansa.

        Olen katsellut Senoritaa ja saman mittaista uutta Bavariaa vierekkäin. Täytty sanoa, että kyllä on veneensuunnittelu muuttunut, eikä valitettavasti estetiikan suuntaan.

        Sanalla sanoen: osta Senorita ihmeessä, pidä se hyvässä kunnossa ja purjehdi sillä paljon minunkin puolestani. Perässä tullaan vielä joku päivä.

        Valtamerille lähdössä vai mikä tarve muuten on noin suureen kaasuvarastoon? Meillä liesi ja myös sen uuni on ahkerassa käytössä ja kesässä paljon purjehduspäiviä. Koko kauden kulutus on 5-6 kg ja käytössä 2 kpl 2kg pulloja. Eikä ikinä tullut kaasun puute vastaan.

        Eikä kaasu sano pum kuin korkeintaan idiootin käsissä. Siksi varmaan jodlarin olikin aivan aiheellista vaihtaa tenuun.


      • Osta pois
        miksi isoja? kirjoitti:

        Valtamerille lähdössä vai mikä tarve muuten on noin suureen kaasuvarastoon? Meillä liesi ja myös sen uuni on ahkerassa käytössä ja kesässä paljon purjehduspäiviä. Koko kauden kulutus on 5-6 kg ja käytössä 2 kpl 2kg pulloja. Eikä ikinä tullut kaasun puute vastaan.

        Eikä kaasu sano pum kuin korkeintaan idiootin käsissä. Siksi varmaan jodlarin olikin aivan aiheellista vaihtaa tenuun.

        Joo, itse asiassa valtamerille. Totta puhut, ei kaasua lomapurjehduksella noin paljon tarvita, mutta kaksi pulloa on joka tapauksessa hyvä olla.

        Meillä sitten vielä jenkkipullokin, kun ei ole standardit samat. Aikamoista säätöä...


      • 3+1
        miksi isoja? kirjoitti:

        Valtamerille lähdössä vai mikä tarve muuten on noin suureen kaasuvarastoon? Meillä liesi ja myös sen uuni on ahkerassa käytössä ja kesässä paljon purjehduspäiviä. Koko kauden kulutus on 5-6 kg ja käytössä 2 kpl 2kg pulloja. Eikä ikinä tullut kaasun puute vastaan.

        Eikä kaasu sano pum kuin korkeintaan idiootin käsissä. Siksi varmaan jodlarin olikin aivan aiheellista vaihtaa tenuun.

        "Eikä kaasu sano pum kuin korkeintaan idiootin käsissä. Siksi varmaan jodlarin olikin aivan aiheellista vaihtaa tenuun. "

        Idiootit ottavat turhia riskejä veneessä. Oma tai miehistön hyvinvointi ei olekaan uppotukkiveneilijöiden mielissä.


      • Lekuri Vantaalta
        3+1 kirjoitti:

        "Eikä kaasu sano pum kuin korkeintaan idiootin käsissä. Siksi varmaan jodlarin olikin aivan aiheellista vaihtaa tenuun. "

        Idiootit ottavat turhia riskejä veneessä. Oma tai miehistön hyvinvointi ei olekaan uppotukkiveneilijöiden mielissä.

        Eero Leht.... Onko sulla asperger diagnosoitu? Onko vaimo jo jättänyt?


      • vainoharhainen1
        Lekuri Vantaalta kirjoitti:

        Eero Leht.... Onko sulla asperger diagnosoitu? Onko vaimo jo jättänyt?

        Voi minua uppotukkiveneilijää, josta on kiva arvuutella henkilöllisyyksiä, koska ei ole muutakaan elämää ja asiaa.


    • -kiireellä pois-

      'Purjehtija on jo perillä kun köydet irtoavat laiturista' kuuluu monesti hehkutettavan.
      'Onpas lyhyt vesilinja, pitemmällä olisi nopeampi' sanoo moni.

      Miksi purjeveneen nopeutta pitää hehkuttaa mikäli harrastaa purjehtimista eikä kilpapurjehdusta. Moniko menee purjeveneellä tarkoituksellisesti aikataulun mukaan jonekkin? Siihen hommaan jopa linja-auto on parempi. Mikäli käy vain purjehtimassa ympyrän merellä ja palaa taas illalla kotisatamaan niin onko silloin nopeudella väliä.
      Jotenkin tulee mieleen ennenmuinoinen armeijan touhu jossa aina oli kiire johonkin jonottamaan tai odottamaan.

      • 34ttt

        "Miksi purjeveneen nopeutta pitää hehkuttaa mikäli harrastaa purjehtimista eikä kilpapurjehdusta."

        Matkapurret kulkevat niin hitaasti, että jokainen lisäsolmu on eduksi, jotta matkanteko olisi mielekästä ja turvallista. Vasymys on ihmisen suurimpia uhkia.

        Purjevene on urheiluväline kuten jalkapallo. Yhtä hölmöä kuin purjehtia painavalla hitaalla veneellä on pelata tykinkuulalla jalkapalloa.


      • Ei oikein toimi
        34ttt kirjoitti:

        "Miksi purjeveneen nopeutta pitää hehkuttaa mikäli harrastaa purjehtimista eikä kilpapurjehdusta."

        Matkapurret kulkevat niin hitaasti, että jokainen lisäsolmu on eduksi, jotta matkanteko olisi mielekästä ja turvallista. Vasymys on ihmisen suurimpia uhkia.

        Purjevene on urheiluväline kuten jalkapallo. Yhtä hölmöä kuin purjehtia painavalla hitaalla veneellä on pelata tykinkuulalla jalkapalloa.

        No eikä ole purjevene mikään urheiluväline. Meillä, kuten monella muullakin, se on uiva kesäpaikka.

        Kisailu sitten erikseen. Eikä siinäkään muuten parhaimmillaan mitään vauhtia yritetä maksimoida veneen designilla. Mietipäs vaikka folkkarilla kisaamista. Snun logiikallasi folkkari on aivan liian hidas vene, todellinen rautapallo.

        Eli avaisitko vähän lisää tuota purjehduksen filosofiaasi.


      • 3+12
        Ei oikein toimi kirjoitti:

        No eikä ole purjevene mikään urheiluväline. Meillä, kuten monella muullakin, se on uiva kesäpaikka.

        Kisailu sitten erikseen. Eikä siinäkään muuten parhaimmillaan mitään vauhtia yritetä maksimoida veneen designilla. Mietipäs vaikka folkkarilla kisaamista. Snun logiikallasi folkkari on aivan liian hidas vene, todellinen rautapallo.

        Eli avaisitko vähän lisää tuota purjehduksen filosofiaasi.

        " se on uiva kesäpaikka." eli kesämökki. Oikeampi palsta teille:

        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3629

        "Eikä siinäkään muuten parhaimmillaan mitään vauhtia yritetä maksimoida veneen designilla"

        Arvostettuja purjehduskisoja ovat esim. Americas Cup, Volvo Ocean Race ja Vendee Globe. Vauhtia pyritään maksimoimaan venedesignillä. Tuplaperäsimet esim. ovat tulleet matkapursiin Vendee Globe veneistä.

        http://www.youtube.com/watch?v=5x2sk3LmFKE


      • Mites folkkari?
        3+12 kirjoitti:

        " se on uiva kesäpaikka." eli kesämökki. Oikeampi palsta teille:

        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3629

        "Eikä siinäkään muuten parhaimmillaan mitään vauhtia yritetä maksimoida veneen designilla"

        Arvostettuja purjehduskisoja ovat esim. Americas Cup, Volvo Ocean Race ja Vendee Globe. Vauhtia pyritään maksimoimaan venedesignillä. Tuplaperäsimet esim. ovat tulleet matkapursiin Vendee Globe veneistä.

        http://www.youtube.com/watch?v=5x2sk3LmFKE

        Kommentoipas nyt tuota folkkarijuttua myös. Miten se istuu filosofiaasi? Onko folkkari tykinkuula? On kai, eikö niin? Eihän sillä purjehdi kuin uppotukkiveneilijä, vai mitä?


      • Vesilinjaa, poika!
        3+12 kirjoitti:

        " se on uiva kesäpaikka." eli kesämökki. Oikeampi palsta teille:

        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3629

        "Eikä siinäkään muuten parhaimmillaan mitään vauhtia yritetä maksimoida veneen designilla"

        Arvostettuja purjehduskisoja ovat esim. Americas Cup, Volvo Ocean Race ja Vendee Globe. Vauhtia pyritään maksimoimaan venedesignillä. Tuplaperäsimet esim. ovat tulleet matkapursiin Vendee Globe veneistä.

        http://www.youtube.com/watch?v=5x2sk3LmFKE

        Ai jaa.

        Minäpäs kerron nyt sinulle, miten vauhti maksimoidaan venedesignilla.

        Katso tarkasti, se tehdään näin: http://www.superyachttimes.com/yachts/details/675

        Nopeus purjeilla noin 25--27 solmua. Varmaan ihan mukava asuakin. Melkein kuin uppotukki :-)


      • 15+18
        Vesilinjaa, poika! kirjoitti:

        Ai jaa.

        Minäpäs kerron nyt sinulle, miten vauhti maksimoidaan venedesignilla.

        Katso tarkasti, se tehdään näin: http://www.superyachttimes.com/yachts/details/675

        Nopeus purjeilla noin 25--27 solmua. Varmaan ihan mukava asuakin. Melkein kuin uppotukki :-)

        "Katso tarkasti, se tehdään näin: "

        Minäpäs kerron nyt sinulle, mitkä ovat realistisia venehankintoja enemmistölle euroopassa. Hinta alle 200 000 eur.


      • 12+5
        Mites folkkari? kirjoitti:

        Kommentoipas nyt tuota folkkarijuttua myös. Miten se istuu filosofiaasi? Onko folkkari tykinkuula? On kai, eikö niin? Eihän sillä purjehdi kuin uppotukkiveneilijä, vai mitä?

        Kansanvene on suunniteltu 1941 ja lys on 1.0. Helsman 23 on suunniteltu 1975 ja lys on 0.98. Mietipä tätä.


      • Vesilinjaa, poika!
        15+18 kirjoitti:

        "Katso tarkasti, se tehdään näin: "

        Minäpäs kerron nyt sinulle, mitkä ovat realistisia venehankintoja enemmistölle euroopassa. Hinta alle 200 000 eur.

        Niin.. Aivan!

        Maksimaalisen nopea purjevene on hyvin suuri ja kallis.

        Purjehduksen ilot eivät tule veneen LYS-luvusta, vaan kesäisestä vesillä liikkumisesta.

        Kilpaveneissäkään veneen ei suinkaan tarvitse olla suunniteltu maksimaalisen nopeaksi, vaan yksityyppiluokka on hyvää kisailua ja urheilua ihan ilman mitään mittalukuja.

        Muissa kuin kilpaveneissä tärkeintä on varma ja turvallinen matkanteko erilaisissa säissä sekä helppo käsiteltävyys pienelläkin miehistöllä.

        Kilpavene kruisailuun on yhtä hölmö valinta kuin ralli- tai kilpa-auto tieliikenteeseen.

        Vai mitäs sinä tekisit vaikka jollakin Vendee Globe -veneellä,jos sellaisen saisit? Luultavasti et yhtään mitään.


      • Mites folkkari?
        12+5 kirjoitti:

        Kansanvene on suunniteltu 1941 ja lys on 1.0. Helsman 23 on suunniteltu 1975 ja lys on 0.98. Mietipä tätä.

        Eli onko folkkarilla purjehtiminen yhtä hölmöä kuin jalkapallon pelaaminen tykinkuulalla?

        Eikös se ole, sillä onhan LYS 1.0 ihan uppotukkiluokkaa, vai mitä mieltä olet?

        Muistaakseni kaikki Bavariatkin ovat nopeampia.

        Kerro nyt, mitä mieltä olet Folkkareista. Tai sen puoleen vaikka H-veneistäkin. Eivätkös nekin ole sinusta aika hitaita?


      • balls to the wall
        Mites folkkari? kirjoitti:

        Eli onko folkkarilla purjehtiminen yhtä hölmöä kuin jalkapallon pelaaminen tykinkuulalla?

        Eikös se ole, sillä onhan LYS 1.0 ihan uppotukkiluokkaa, vai mitä mieltä olet?

        Muistaakseni kaikki Bavariatkin ovat nopeampia.

        Kerro nyt, mitä mieltä olet Folkkareista. Tai sen puoleen vaikka H-veneistäkin. Eivätkös nekin ole sinusta aika hitaita?

        Pöytätennis ja sulkapallo on ihan naurettavia lajeja golfiin verrattuna pallon hitauden/nopeuden takia.


      • Mites folkkari?
        12+5 kirjoitti:

        Kansanvene on suunniteltu 1941 ja lys on 1.0. Helsman 23 on suunniteltu 1975 ja lys on 0.98. Mietipä tätä.

        Mikä on mielestäsi pienin LYS-luku, jolla siirrytään kesämökkipurjehduksesta teidän tosimiesten ja osaajien sarjaan?

        Oletko purjehtinut nuo kaikki kolme kovaa kisaa, vai oletko keskittynyt esim. vain Vendee Globeen?

        Kadehdin joka tapauksessa kovaa osaamistasi ja hyviä näkemyksiäsi.


      • Eri sarjat kullekkin
        Vesilinjaa, poika! kirjoitti:

        Niin.. Aivan!

        Maksimaalisen nopea purjevene on hyvin suuri ja kallis.

        Purjehduksen ilot eivät tule veneen LYS-luvusta, vaan kesäisestä vesillä liikkumisesta.

        Kilpaveneissäkään veneen ei suinkaan tarvitse olla suunniteltu maksimaalisen nopeaksi, vaan yksityyppiluokka on hyvää kisailua ja urheilua ihan ilman mitään mittalukuja.

        Muissa kuin kilpaveneissä tärkeintä on varma ja turvallinen matkanteko erilaisissa säissä sekä helppo käsiteltävyys pienelläkin miehistöllä.

        Kilpavene kruisailuun on yhtä hölmö valinta kuin ralli- tai kilpa-auto tieliikenteeseen.

        Vai mitäs sinä tekisit vaikka jollakin Vendee Globe -veneellä,jos sellaisen saisit? Luultavasti et yhtään mitään.

        Se vasta urheilua olisi jos rautakuulalla potkupalloa pelattaisi.
        Se pallo olisi muuten kaikille siinä pelissä oleville samanpainoinen.
        Kilpailu ja nopeuden maksimointi ovat eri asioita.


      • huti tuli
        3+12 kirjoitti:

        " se on uiva kesäpaikka." eli kesämökki. Oikeampi palsta teille:

        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3629

        "Eikä siinäkään muuten parhaimmillaan mitään vauhtia yritetä maksimoida veneen designilla"

        Arvostettuja purjehduskisoja ovat esim. Americas Cup, Volvo Ocean Race ja Vendee Globe. Vauhtia pyritään maksimoimaan venedesignillä. Tuplaperäsimet esim. ovat tulleet matkapursiin Vendee Globe veneistä.

        http://www.youtube.com/watch?v=5x2sk3LmFKE

        Nuo ovat kaikki tähän saakka olleet konstruktioluokkia ja erityisesti Americas Cup lähes puhtaasti tekniikkakilpailu siitä, kuka luo nopeimman veneen äärimmäisen vähin mittoihin liittyvin rajoin. Seuraava VOR käydään jo yksityyppiveneillä, jotka tulevat olemaan hiukan hitaampia kuin edellisen kierroksen veneet.

        Jodlarin niin kovasti muuten hehkuttamissa OD-kisoissa taas sitä nopeampaa designia on korkeintaan purjeissa. Muutoin on aivan samantekevää, mikä on kilpavälineen LYS tai GPH. Ja kisaaminen on yhtä lailla hauskaa Folkkarilla, metriluokan veneellä, neljäysillä tai F-18:lla. Pitää vain olla se osallistumisoikeus.


      • eigolf
        balls to the wall kirjoitti:

        Pöytätennis ja sulkapallo on ihan naurettavia lajeja golfiin verrattuna pallon hitauden/nopeuden takia.

        ... mutta sulkiksen jälkeen ehtii vielä skiglaamaan!


      • Herra huu

        "Miksi purjeveneen nopeutta pitää hehkuttaa mikäli harrastaa purjehtimista eikä kilpapurjehdusta. Moniko menee purjeveneellä tarkoituksellisesti aikataulun mukaan jonekkin?"

        Jeps, tämä on totta. Tätä palstaa kun lukee niin saa käsityksen, että olemme todella aktiivista purjehduskansaa. Kesällä kun tuota touhua kattoo niin aika herkästi on kone käynnissä luoviosuuksilla ja myötätuuleen harvemmin spinnu nousee. Matkapurjehdus ja kilpapurjehdun on kaksi eri asiaa. Kilpapurjehduskin mittaluvuilla on aivan muuta kuin yksityyppikisat. Siis, matkaveneet erikseen ja kilpailemiseen muut, mielellään kevyvene :)


      • Hhahaahhahaha
        34ttt kirjoitti:

        "Miksi purjeveneen nopeutta pitää hehkuttaa mikäli harrastaa purjehtimista eikä kilpapurjehdusta."

        Matkapurret kulkevat niin hitaasti, että jokainen lisäsolmu on eduksi, jotta matkanteko olisi mielekästä ja turvallista. Vasymys on ihmisen suurimpia uhkia.

        Purjevene on urheiluväline kuten jalkapallo. Yhtä hölmöä kuin purjehtia painavalla hitaalla veneellä on pelata tykinkuulalla jalkapalloa.

        "Matkapurret kulkevat niin hitaasti, että jokainen lisäsolmu on eduksi, jotta matkanteko olisi mielekästä ja turvallista. Vasymys on ihmisen suurimpia uhkia.

        Purjevene on urheiluväline kuten jalkapallo. Yhtä hölmöä kuin purjehtia painavalla hitaalla veneellä on pelata tykinkuulalla jalkapalloa"

        Nyt on mahtavaa asiantuntemusta. Varmaan valtaosa näistä palstalaisista purjehtii 20-25 mailin päivämatkoja, joten hyvällä tuurilla sitä pääsee 1,5 h aikaisemmin turvallisesti perille. Annan vinkin, jos sinne merelle niin pelottaa lähteä, älä lähde. Nopeita veneitä tai siis nykyiaikaiset surffikoneet on oikeesti pitkillä matkoilla taas aika raskaita. Muutaman hengen miehistöllä on varmasti esim. atlantin tai tyynen meren ylitys järkevämpää rauhallisella matkaveneellä, jossa voit myös levätä, lukea kirjoja yms. viettää elämää merellä.
        Sit on tämä meidän "raju" offshore elämä: Hanko-Visby, se on ihan sama mikä siinä on alla. Kiva mennä se kovaa, mutta se on niin lyhyt matka että tuota mainitsemaasi väsymyksen uhkaa tuskin tulee...


      • turha-toivo53
        balls to the wall kirjoitti:

        Pöytätennis ja sulkapallo on ihan naurettavia lajeja golfiin verrattuna pallon hitauden/nopeuden takia.

        pelaan sulkapalloa ja golffia molempia viikoittain, niin kyllä sulkapallossa on paljon kiireempi kuin golfissa ja kuntoilun kannalta sulkapallo on tehokkaampaa ja pallon lähtönopeus ei varmaa häviä golf pallolle vaikka nopeus hidastuukin sitten nopeasti. Molemmat mielestäni erittäin hyviä pelejä pelattavaksi ja täydentävät toisiaan.


    • Tuttux898

      Jos perse kestää osta pois! Ja jos messuilla käyt, mene purjehtija ja veneilyliiton stadille. Sieltä löydät Kallun (Kalevi Westersund). Kysy häneltä veneestä. Hänellä on ollut Helsman tyyliin aina. Ja se mies on sillä paljon seilannut...

    • merikelpoinen

      Senorita on eríttäin merikelpoinen, alla lainaus keskustelusta ja linkki listaukseen.
      Pärjää hyvin tuossa listassa

      Venettä ei pidetä kovin merikelpoisena, jos luku on yli 2. Mitä pienempi luku sitä parempi:
      http://www.signal.uu.se/Staff/el/pers/boats/csf.html

      • 20+19

        "Venettä ei pidetä kovin merikelpoisena, jos luku on yli 2. Mitä pienempi luku sitä parempi:
        http://www.signal.uu.se/Staff/el/pers/boats/csf.html"

        Se on hyvä, että tietyllä väestöryhmällä on esittää puuta heinää olevia kaavoja kuten tuo ja motion comfort raskaan ja hitaan ja siten surkean venevalintansa pönkittämiseksi.

        Menkää esittämään kaavojanne VendeeGlobe ja Class40 veneiden parissa puuhaville, niin huomaatte kuinka naurettavia olette.


      • Neuvoa vailla
        20+19 kirjoitti:

        "Venettä ei pidetä kovin merikelpoisena, jos luku on yli 2. Mitä pienempi luku sitä parempi:
        http://www.signal.uu.se/Staff/el/pers/boats/csf.html"

        Se on hyvä, että tietyllä väestöryhmällä on esittää puuta heinää olevia kaavoja kuten tuo ja motion comfort raskaan ja hitaan ja siten surkean venevalintansa pönkittämiseksi.

        Menkää esittämään kaavojanne VendeeGlobe ja Class40 veneiden parissa puuhaville, niin huomaatte kuinka naurettavia olette.

        Kumpi olisi sinusta parempi valinta perheeni saaristopurjehdukselle, Vendee Globe -vene vai Class40-vene?

        Toivon, että ehdit vastata pikaisesti, jotta lakkaan olemasta naurettava mahdollisimman pian.

        Kiitos neuvoista!


    • harrin1

      Hyvä vaihtoehto!
      Itse ostin kyseisen veneeni aikoinaan toiseksi veneekseni.
      Olen ollut erittäin tyytyväinen valintaan ja aikasemmat asialliset viestit kuvaavat mielestäni hvyin venettä. Jos on tarkoitus nauttia purjehtimisesta merellä, eikä satamassa, vene on hyvä vaihtoehto.

      Sisätilat ovat pienet verrattuna uudempiin veneisiin, mutta minua ja vaimoani tämä ei ole häirinnyt lainkaan. Ei edes se että venessää ei ole erillistä vessaa, vaan pytty on keulapunkan alla.

      Muutama asia mihin suosittelen kiinnittämään huomioita, mikäli harkitset ostoa vakavasti:
      - Käsittääkseni suuri osa senoritoista on puolivalmisteita, eli ensimmäisen omistajan kädentaidot sekä käytössä oleva rahamäärä ovar vaikuttaneet melko paljon sisätilojen viihtyvyyteen ja laadukkuuteen. Itsellä on hyvä esimerkki siitä että myös itse tekemällä voi tehdä laadukasta toimivaa.
      - rustien kuntoon kannattaa kiinnittää huomiota.
      - Veneen runko on myös vesilinjan alta sandwichiä, eli kannattaa tarkkaan koputella runkoa, ettei myöhemmin ilmene ikäviä märkiä kohtia vesilnjan alapuolelta.

      Jos haluat, voin antaa osaamiseni puitteissa muita vinkkejä ja huomioitavia asioita.

      Ps. Hinnassa on mielestäni monestakin syystä ilmaa.

      • tottatotta1

        Useimmissa Senoritoissa on rustirautojen ympärillä halkeamia. En tiedä onko yhtään oikeasti irronnut, mutta tiedän niitä korjatun ja vahvistetun kylläkin. Sietää koputella kantta näiltä kohdin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3005
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2093
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1688
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1540
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1291
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1287
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1196
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1160
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1117
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1001
    Aihe