Mikäs nyt eteen

Mummon potkukelkka

Eilen tuli tietoon ettei kaikki automerkit hyväksy ollenkaan E85 bensan käyttöä.
No nukuttiin yö ja uutiset senkun paranee.
Sakkautunut biojätepohjainen polttoaine on pysäyttänyt monen dieselautoilijan matkan. Mikrobien edistämää ilmiötä kutsutaan dieselbakteeriksi.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288538761163.html?pos=ok-nln

Taidampa mennä putsaamaan potkukelkan jalaksista ruosteet pois ja lähteä kauppaan. Koska kohtahan ei myynnissä ole mitään polttoaineeksi soveltuvaa.
Nyt suomalaisten pitäisi äänestää jaloillaan. Ostaa sitkeästi E98 ja perus dielseliä. Kyllä se jossain alkaisi tuntumaan kun kauppiaiden ei kannattaisi pitää näitä bio sitä sun tätä litkua myynnissä.

7

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • C180 Kompressor

      1. kaikkien autojen ei kuulukaan käyttää E85-bensiiniä
      2. kaikki autot eivät voi käyttää E10-bensiiniäkään
      3. loput voivat käyttää E5-bensiiniä

      Se, että 3% autoilijoista ei voi käyttää E10:ä ei ole mikään syy kieltää sen myyntiä.

      Mulle on ainakin ihan yksi ja sama mitä autoilijat tankkiinsa laittavat.

    • Ford v8

      Liian herkkiä on nykyautot tälle lima-dieselille ja viina-bensalle, sitä viinaa kun on E5 bensassakin, kukaan uuden auton käyttäjistä ei ole turvassa.
      Suodattimet tukkeutuu ja hienot ruiskutuslaitteistot myös ja autoilija maksaa.

      Vanha kunnon kaasarikone jossa on suodatin verkkoa ei ole moksiskaan, se käy vaikka tärpätillä, jo Henry Fordin T-Ford kulki etaanoolilla.

    • DGC

      ...niin ja se bensa-uutisointi kertoi USA:ssa käyttöön otettavasta E15:stä, ilmeisesti ovat vaihtamassa sitä vakiopolttoaineeksi E10:n tilalle?

      Ja Ford V8:lle tiedoksi että paremmin se etanoli moderneihin monipisteruiskuihin sopii kuin kaasarikoneisiin. Tukkeumia löytyy enemmän etanoliänkyröiden sepelvaltimoista kuin E85:llä ajetuista bensa-autoista.

    • Ford v8

      E85 ei olekaan mitään ongelmaa kun kyseisessä polttoaineessa ei tapahdu faasia niinkuin tapahtuu E5, E10 ja näköjään dieselissäkin, tarkoittaa siis sitä et polttoainetankista löytyy yhden aineen sijaan kaksi ainetta ja se aine joka löytyy alimmaisena aiheuttaa niitä ongelmia mitä herkempi on polttoaineen syöttöjärjestelmä.
      Ilmeisesti E30 ei enään aiheuta faasia, mun mielestä pitäis siirtyä suoraan E30 ja muita laatuja ei tarvita.
      Onko DGC sinulla kokemusta miten E10 toimii kaasarikoneessa ?
      Mä olen sitä käyttänyt siitä lähtien kun on ollut myynnissä ja ei mitään ongelmaa, mitä olen ongelmista kuullut niin koskevat vain nykyaikaisia ruiskukoneita.

    • DGC

      Pakko myöntää että mutulla mentiin. Ei kyllä ole kokemusta. Mutta yhden asian tiedän ihan varmasti. Eli miksi joissakin ongelmia on tai ei ole. Se johtuu siitä että kaasarikoneita on nykyään niin kovin vähän verrattuna ruiskuihin. Tilastollisesti ongelmien on ilmettävä ruiskukoneissa.

      Faasien erottumisesta olen kuullut ainoastaan teoreettisella tasolla ja tietysti on myönnettävä että onhan se mahdollista. Mutta vaikeaa sen on oltava kun en ole koskaan kuullut että sellainen olisi oikeasti tapahtunut jollekin. Onkohan sekään todellisesti mahdollista aktiivihiilipurkin kautta huohottavassa tankissa?

      Minä olen käyttänyt E85:ttä sen alusta asti. Molemmat autot ovat monipisteruiskuja, toinen tehdastekoinen flexifuel ja toinen viriboxilla varustettu.

      Epäilen kaasarin toimivuutta siksi, että kaasuttimessa seos muodostetaan ilman ja nesteen virtauksilla ja perustuu vaihtelevaan määrään sopivan kokoisia reikiä. Etanolilla ajettaessa nämä reiät ovat väärän kokoisia. Toimii tai ei, mutta ei toimi samalla tavalla kuin bensalla. Riippuu tietysti kaasuttimesta ja moottorista, voi toimia hyvinkin, voi olla että ei edes käynnisty. Unohdan usein että kaasutinautoja on vieläkin liikenteessä, mutta olen kyllä tullut miettineeksi E85:n toimintaa pienkoneissa. Kaksitahtiset voi unohtaa seosvoitelun takia mutta miten lienee nelitahtisten suhteen? Toimisikohan?

    • Ford v8

      Faasi on helppoa itsekin todeta, otetaan 100ml koeputki ja laitetaan sinne 100ml E10 sen jälkeen sekaan 10ml vettä, vesi menee raskaampana pohjalle ja näemme selvän rajan 10ml kohdalla, tullaan myöhemmin katsomaan koeputkea niin raja onkin noussut esim. 18ml kohdalle faasi on tapahtunut eli näin pystytään mittaamaan polttoaineen etanoolipitoisuus joka on tässä tapauksessa suunnilleen 8%.

      Vettä ei tarvitse todellakaan paljoa joutua polttoaineen sekaan kun faasi tapahtuu ja sitä ei voi millään täysin estää täällä pohjolassa.

      Jos kaasarissa siirrytään käyttämään normaalin bensan sijasta E85 niin reijät täytyy tietysti suurentaa 30% kun E85 energiasisältö on huonompi kun normaalissa bensassa sitä siis täytyy syöttää 30% enemmän.
      Kaasari on vähän sinne päin toimiva laite ruiskuun verrattuna jossa polttoaineen annostus on todella tarkkaan kun kaasarissa vähän heittelee, sen takia ensimmäiset kaasari katalysaattoriautot haisivat kun lambda ei pysynyt tarkasti arvossa 1.
      Kaasari sallii enemmän virheitä kuin ruisku ilman että tulee häiriöitä, mitä tarkemmin toimiva laite niin sitä paremmin kaikki asiat täytyy osua kohdalleen.

      E85 toimii nelitahtisissa pienkoneissa ihan kuin suuremmissakin täytyy edelleen vain huomioida polttoaineen annostuksen lisäys 30%.
      Kaksitahtisten kohdalla ei onnistu, ellei joskus tulevaisuudessa 2T öljyt kehity etanoolille yhteensopiviksi.

      Etanooli on todella hyvä polttoaine moottori pysyy sillä puhtaana eikä karstoitu niinkuin tekee bensiinillä, mutta niin kauan kuin leikitään E5, E10 ja E15 on pohjoisen pallonpuoliskon alueilla ongelmia faasin kanssa, E30 - E85 ei ongelmia.

      • DGC

        Koeputkessahan se erottuu. En tiedä, paljonko vettä vaaditaan etanolin-vesifaasin erottumiseen E10:stä, mutta mielestäni on hyvin vaikeaa saada esimerkissä mainittu 10% vettä tankkiin, muuten kuin tankkaamalla sitä sinne.

        Ja niistä kaasareista. Onhan se laite joka toimii vähän sinne päin ja tietysti suuttimen tai vaikka koko kaasarin voisi vaihtaa. Mutta se on ihan eri juttu vaikeusasteeltaan kuin E10:n tai E85:n käyttö ruiskukoneessa.

        Ja se alkuperäinen ongelma: Edelleenkin se etanoliänkyrän sepelvaltimo tukkeutuu useammin kuin ruiskukoneen suodattimet ja "hienot ruiskutusvehkeet"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      90
      3406
    2. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      342
      2981
    3. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

      ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      191
      1596
    4. Martinan firma haastettiin käräjille

      Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      244
      1410
    5. Voi kulta rakas

      Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �
      Ikävä
      62
      1302
    6. Miksi haluat satuttaa

      Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      28
      1051
    7. Miksi ette halua kaivattuanne

      Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      74
      1020
    8. Toivotko vielä et

      Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      79
      1017
    9. Ketä sinä

      Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      980
    10. Sano nyt mitä

      Sinä oikein haluat?
      Ikävä
      72
      944
    Aihe