Haluaisin jakaa keinon, jolla oma ärtyvä suoleni on alkanut toimia normaalisti. Sain mirtatsapiini 15 mg nukahtamisvaikeuksiin ja se onkin toiminut loistavasti tarkoitukseensa.
Olen kuitenkin myös huomannut, että mirtatsapiini rauhoittaa vatsaa. Ero todellakin on huomattava - turvotus, ilmavaivat, ripulointi ja ummetus kaikki helpottavat sellaisina ajanjaksoina kun syön mirtatsapiinia. Mirtatsapiini on siis sedatiivinen eli rauhoittava masennuslääke, ja ilmeisesti se rauhoittaa samalla suoliston liikehdintää tms.
Uloste on käytön aikana 'banaania' eli pitkulaista, pehmeää ja ennen kaikkea helppoa. Tekisi nykyään mieli hyppiä riemusta vessassakäynnin jälkeen - en edes muista milloin viimeksi on tullut 'banaania' ja vatsan toimintaa ei edes huomaa, niin normaalia se on.
En väitä, että sedatiiviset masennuslääkkeet toimisivat kaikilla, mutta tässä on oma kokemukseni. Ja itse popsin mieluusti pieniä määriä masennuslääkkeitä, jos se pitää vatsani kunnossa (minun ei tarvitse ottaa kuin 1/4 tablettia illalla kun taju jo lähtee ja seuraavana päivänä on helppo kakka ;D) . Jokainen ärtyvästä suolesta kärsivä varmasti tietää, millaista helvettiä se välillä on.
Mirtatsapiinilla on toki omat sivuvaikutuksensa - juurikin se hillitön väsymys ja lääkitty olo, toisilla voimistaa ruokahalua. Todella pienillä annoksilla kuitenkin sivuvaikutukset eivät ole itselläni huomattavia. mirtatsapiinia on myös 7,5 -milligrammaisena - taidan pyytää siihen ensi kerralla reseptin. 15 mg on aika tujua kamaa vaikka ottaisi puolikkaan (illalla), pöhnä kestää puoleenpäivään asti, ja kokonaisella tabletilla saakin aikaan jo ihan lääkityn olon. Mutta yksilöllistähän tämäkin on!
Kertokaa, onko täällä muitakin jotka ovat saaneet avun sedatiivisista masennuslääkkeistä? Ne ovat kai hieman miedompi apu kuin varsinaiset rauhoittavat (bentsot), jotka nekin toki rauhoittavat suolistoa...?
Sedatiiviset masennuslääkkeet auttavat ärtyvään suoleen
4
2456
Vastaukset
- lappajärvi1976
mä oon alkoholisti ja ollu ikman viinaa 6v.käytän bentsoja satunnaisesti.en oo kyllä huomannu ihmeitä,mut kyl rauhoittaa myös suolistoa.vedän kyl tosi vähän.yritän päästä kahvista eroon.varmaan sen takii vatsa kurisee ja murisee.
- jigjdsogiojreg
Itse uskon ainakin ihan täysin että jonkinlainen rauhottava lääke rauhotaisi myös vatsan. En ole itse rauhoittavia tosin koskaan syönyt, mutta tähystykseen mennessä minulle annettiin jokin rauhoittava ennen tutkimusta. Meni se 15min ja se kiristävä kipu ja inhottava olo masussa katosi. Vaikutus kesti sen iltapäivän ajan. Se oli niin ihana olotila mahassa, että sen kun vielä joskus voisi saavuttaa. Itse vaan olen todennut, että omassa tilanteessani minulla ei ole mahdollisuutta syödä oikein rauhoittavia, pienessäkään määrin kun tuntuvat olevan kaikki kolmiolääkkeitä, milloin auton ajaminen voi esimerkiksi olla vaarallista?
Käytin aikaisemmin opiskeluaikoina Sepramia, ja mielestäni silloin oli hieman helpompaa tuo lähteminen ja asioiden tekeminen jne. Mahakivuista en osaa sanoa olivatko helpompia, mutta vessassa juoksin ainakin paljon enemmän kuin nyt ollessa ilman lääkettä. Ja tuo aika oli sitä aikaa, jolloin vatsaoireeni alkoivat, joten en koe sepramilla ainakaan olleen mitään hyvä vaikutusta asiaan. Pelkkiä rauhoittavia tekisi kyllä mieli kokeilla joskus, jotain ei niin vahvaa, mutta tuossakin sitten vähän mietityttää se, että tuleeko moisista sitten riippuvaiseksi. Joskus on vaan tilanteita, jolloin voisi rauhoittavalle olla todellakin käyttöä, kun tämmöinen hirveä jännittäjä olen. - sarah-90
Minun oireeni alkoivat kun lopetin kahvin juonnin. Aloin voida pahoin joka päivä joinain päivinä oksensin joinain en. Ummetus oli kova ja aloin hoitaa sitä visiblin kuidulla. visiblin kuidun kanssa suoli toimi joka aamu silti päivällä oli ripulia ja illalla pelkkää limaa. kun lopetin kuidun paino tippui 5 kg. Oksentaminen onneksi loppui. Rupesin juomaan uudestaan kahvia suolisto ongelmat jatkuivat ummetusta, jatkuvaa limaa. välillä tummaa välillä kirkasta limaa. Välillä oli kiire juosta vessaan ja tuli pelkkää kirkasta limaa.
Nyt hakeuduin vatsalääkärille kun aloin olla jo poikki tämän suoleni kanssa ja ajattelin että masennun ihan totaalisesti. Sain ärtyvän suolen diagnoosin. kunnes labra testien tulokset tulivat ja minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. - vatsasairas
minä taas en ole huomannut masennuslääkkeillä mitään eroa vatsan toimintaan.Olen pienen ikäni elikkä 65 vuotta kärsinyt vatsastani,äitini sanoi että olin jo lapsena itkenyt vatsakipuja.Nykyisin käytän Libraksia,jos on ripulia tai pierutauti.Aina silti pitää miettiä,missä wc on jos lähden johonkin.Joudun myös syömään Imodiumia aina jos lähden esm,lentokoneeseen.Mutta jospa se tämä loppuaika menee,jospa Taivaassa kaikki sairaudet paranee,uskon niin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt444756Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.572605Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan1391044Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin1611025Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh71994- 119945
Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok72924- 137845
- 48820
Taas mietin että
mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,52800