Puolipitkä 22 patruuna?

eitietoakaan

22 patruunaa om LR , WMR , penniläinnen mutta mikä on puolipitkän patruunan merkintä?? onko tiedossa ?

17

2669

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a.kääpiö

.22 short

• Latailija...

WMR:llä ei mitään tekemistä peruspiekkarin patien kanssa.

• 19+8

Todennäköisesti haet mainittua .22 short paukkua. Se on aikalailla puolivälissä "penniläisen" ja LR:n välissä. On noita toki muitakin. .22 paukkuja on olemassa vaikka minkälaisilla hylsynpituuksilla, monet tosin harvinaisia. Jos .22 WMR jätetään pois laskuista, pisin on .22 Extra Long, sitä vähän lyhempi on yleisin .22 LR, sitten .22 Long, .22 CB Long, .22 Short, .22 CB Short ja lyhimpänä .22 BB. Näistä kaksi viimeistä ovat niitä "penniläisiä".

• iuyhhuhkjkj

vieläko noi pennilaiset lyijyttää piipun pahast ,,kuten ennen tekivät?

• Muslera

Riippuu aseesta millä ammut. Ainakaan 22LR:lle pesitetyllä aseella en suosittele shortien tai penniläisten ampumista. Hylsyn lyhyydestä johtuen ylimenokartioon kasautuu kaikki palanut ja palamaton ruuti, joka varmasti aiheuttaa ongelmia kun ammut taas 22LR:ää

Mutta jos muutaman patruunan ammut, tuskin maailma siihen kaatuu.

• Ase kuuluu putsata

ammunnan jälkeen. Eikä .22 aseessa ole oikeaa ylimenokartiota samalla tavoin kuin esim. tykissä.

• yksikertaista matema

Puolipitkä 22 patruuna? === puolet kokopitkästä

• ATR100

Vanhan kansan puhui puolipitkästä tarkoittaessaan .22shortia. Tämä johtui siitä että ns. penniläiset olivat lyhyitä ja long sekä LR pitkiä

• Pardini-ampuja

Olen tähän ikään tehnyt leikkurilla varmaan kymmeniä tuhansia .22short hylsyjä.
      Kilpailutarkoituksiin.

• olympia-ammunta

Sama täällä, ehkä yli 100000 kpl.

• 18+9

Kuinka ihmeessä lataatte .22 patruunat uudelleen? Kuinka se reunasytytteisissä käy?

• LataajaErkki

Nallimassa annostelijalla puhdistettuun hylsyyn. Ruuti annostelijasta. Luoti asetetaan ja niipataan. Nallimassa menee nestemäisenä ja annetaan kuivua huomiseen. Ei kovin kummoinen toimenpide.
      .22 patruunoita voi tehdä vaikka millaisia. Tarkinta latausta joutuu usein hakemaan.

• 18+9

Kiitti tästä tiedosta! Tuossa toisella foorumilla oli aikoinaan kädenvääntö siitä onko .22 lr patruunoja ylipäätään mahdollista ladata itse. Moni oli sitä mieltä että ei.

Mistä muuten olet saanut lataamisen tykötarpeet? .22 holkkeja en ole nähnyt myytävän missään, en myöskään noita varsinaisia ko. kaliberin luoteja (siis .222 täyslyijyisiä). Entä hylsyt ja nallimassa? Eivät taida nekään olla ihan hyllytavaraa? Vai tuleeko ammutun hylsyn käytössä minkäänlaista ongelmaa pohjan painaumasta?

• No trollihan
        18+9 kirjoitti:

Kiitti tästä tiedosta! Tuossa toisella foorumilla oli aikoinaan kädenvääntö siitä onko .22 lr patruunoja ylipäätään mahdollista ladata itse. Moni oli sitä mieltä että ei.

Mistä muuten olet saanut lataamisen tykötarpeet? .22 holkkeja en ole nähnyt myytävän missään, en myöskään noita varsinaisia ko. kaliberin luoteja (siis .222 täyslyijyisiä). Entä hylsyt ja nallimassa? Eivät taida nekään olla ihan hyllytavaraa? Vai tuleeko ammutun hylsyn käytössä minkäänlaista ongelmaa pohjan painaumasta?

tuo oli.

Minäkin voin kertoa netissä olevani aivokirurgi, ja paras työkaluni hommaan on Glockin valmistama pistin.

Mistä esimerkiksi ostaisit nestemäistä nallimassaa???

• LataajaErkki

Holkit on aseseppä minulle valmistanut. Luodit valan itse linometallista,4% tinaa,12%antimonia ja 84 % lyijyä. Hylsyt ovat kerran ammuttuja, heti ammunnan jälkeen talteen kerättyjä. Ei siis ampumaradan hiekasta kaiveltuja. Nallimassaa saa kotimaiselta valmistajalta joka myös ruutia valmistaa. Oikeammin nallimassa on vielä tässä vaiheessa jauhoa joka itse kastellaan massaksi. Hylsyn kannassa olevasta iskurin jäljestä ei ole haittaa. Patruunathan on helppo asettaa lippaaseen niin että iskupiikki ei lyö vanhaan jälkeen. Olen kokeillut iskupiikin osumista vanhaankin jälkeen mutta lähes aina patruuna on lauennut.

Aivokirurgiaa en harrasta, Glockin veitsi minulla tosin on.

• tietämätön

Saako noita niinsanottuja puolipitkiä mistä?

• Ei saa mistään,

mutta ostaa voi patruunoita myyvistä liikkeistä kuten muitakin patruunoita.
        Oliko vaikeaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      204
      1960
    2. Martinan firma haastettiin käräjille

Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      277
      1952
    3. Miksi haluat satuttaa

Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      32
      1205
    4. Toivotko vielä et

Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      84
      1172
    5. Miksi ette halua kaivattuanne

Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      75
      1114
    6. Millainen ihminen linda brandt-ahde on

Hän on nyt julkisuudessa varsin eriskummallisen asian tiimoilta
      Lappeenranta
      41
      1067
    7. Oletko kaivattusi

Mielestä hyvä sängyssä🤔
      Ikävä
      87
      1053
    8. Martina makkarankuori päällä

Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose
      Kotimaiset julkkisjuorut
      159
      1045
    9. Ketä sinä

Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      1040
    10. Tykkäätkö kuinka

Paljon kaivatustasi?
      Ikävä
      60
      924
    Aihe