Mikä olisis hyvä vaha veneeseen? Mielellään ei silikoni saisi olla, että jos joskus joutuu maalaamaan niin ei tule ongelmia
Hyvä vaha veneeseen?
21
4170
Vastaukset
- carnauba
malco imperial wax. Purkki riittää useiksi vuosiksi ja sopii autoihin ja veneisiin yms.
- dftnykukig
Mutta mistä voi ostaa malcoa?
- 3342
Olen tykästynyt bilteman autopesu vahashamppooseen. Ei tarvitse enää hinkata vahaa.
- -Mika-
Autoglymin tuotteita on tullut käytettyä. Puhdsitukseen, "myllyttämiseen" ja vahaamiseen. Ja olen huomannut monen venemyyjän käyttävän niitä myös. Jälki on erinomaista ja vahaaminen huomattavan helppoa moneen muuhun vahaan verrattuna. Nuo on autovahoiksi suunniteltuja, mutta toimii veneessä ihan yhtä hyvin.
- brasilialainen vaha
Elämäni hirvein kevät oli kun ostin Turtlen vahaa.
Hempelin vahaan tykästyin, tosi kevyt kiillottaa ja hyvin riittoisa, taisi loppupelissä tulla halvemmaksi kuin Turtle. - hygfojft
Voiko joku selittää "myllyttämisen" ja vahaamisen erot?
- -Mika-
"Myllyttäminen" on toimenpide, jossa hienolla hiomatahnalla hiotaan haalistunut gelcoat-kerros pois. Usimmiten käyttäen koollotuskonetta. Jos veneessä on esim. punainen kylkiraita, se haalistuu vuosien saatossa niin pahasti, että sitä ei saa "uuden näköiseksi" vahaamalla, vaan ainoastaan poistamalla hieman pigmenttiä sisältävää gelcoatia. Alta esiin tuleva gelcoat on kirkasta ja näyttää aivan uudelta.
Sama toimenpide tehdään usein haalistuneelle auton maalipinnalle. Autoglymin tuotteissa tuo "hiomatahna" on nimeltään Paint-renovator.
Venettä vahatessa ja autoglymin vahaa käytettäessä ei kiillotuskonetta tarvita. Vaha levitetään kevyesti rätillä ja seuraavana päivänä pyyhkäistään pölyt pois ja se on siinä. Kovavahat vaatii kiillotuskoneen käyttöä myös vahaamiseen. - *Ka-ke*
Voiko tuollaista myllyttämistä tehdä itse jotenkin vai olisiko mitään vinkkejä haalistuneen kylkiraida elvyttämiseksi?
- -Mika-
Sen voi tehdä itse. Olen tehnyt useaan veneeseen, jopa koko veneen kylkiin yhdessä pahasti haalistuneessa sinisessä veneessä. Ja sen(kin) tein ilman konetta, ihan käsin.
Osta Autoglymin Paint Renovatoria pullollinen ja ei kun hommiin. Ainetta käytetään kuten vahaa, vähän enemmän vaan painetta. Rättiin ruokalusikallinen ainetta ja hankaamaan pyörivällä liikkeellä. Älä anna alun hämätä: Näyttää kuin pinta kirkjastuisi jo kun se kastuu tästä aineesta. Jonkin aikaa hankaamista, ja pääset jyvälle hommasta. Konettakin voi käyttää, ammatilaiset käyttävätkin. Mutta sen kanssa taas saa olla varovainen, ettei käytä liikaa kierroksia: pinta lämpenee ja alkaa jopa sulaa jos kierroksia/vimaa on liikaa.
Jos haalistuma on paha, niin näinkin olen tehnyt: Hioin tonnisella vesihiomapaperilla pintaa, kunnes kirkas väri tuli taas näkyviin. Pinta oli matta tietysti tuon jälkeen, joten seuraavaksi sitten tuolla paint renovatorilla pinta taas kiiltäväksi. Ja lopulta vahaa pintaan.- *Ka-ke*
Thänks, olipa hyvät ohjeet!
Tällä Paint Renovatorilla siis vain maalatut, ei-valkoiset, kohdat? Veneessäni on kyljessä kaksi raitaa ja vesirajassa yksi leveä. Vedetäänkö vahaa sitten päälle tämän käsittelyn jälkeen?
- -Mika-
Kyllä sillä voi "kirkastaa" myös ne valkoiset kohdat, jos ne on menneet mataksi aikojen saatossa. Esimerkki: Mulla oli veneen valkoisessa kyljessä semmonen peukalonpään kokoinen iskuvaurio. Ihan kuitu näkyi alta. Vedin päälle topparia reilusti. Sen kuivuttua hion koneella paikkauksen samaan tasoon muun kyljen kanssa. Sitten käsinhionta tonnisella ja lopuksi paint renovatorilla koko kohta takaisin kiiltäväksi.
Jos kirkastaa vaan kylkiraitaa, ei haittaa vaikka "hionta" menee vähän ohi siitä. Kaiken käsitelyn jälkeen vahaa päälle. Se vaha auttaa säilyttämään pinnan hyvänä.
Ja vastaavia aineita on muitakin. Aikaisemmin käytin samaan Fareclaa. Sitä saa jopa useana eri karkeutena. Nyt oon vaan tykästynyt tuohon autoglymiin.- Sw27
Minullakin olisi ajatuksena yrittää saada veneen kyljet hieman parempaan kuntoon keväällä. Vaihtoehtona olivat oksaalihappo tai ns. myllytys. Mutta jos päätän käyttää Autoglym paint renovatoria, niin onko silloin syytä pestä kylkiä ensin oksaalihapolla? Vai riittääkö tuo Paint renovator puhdistamaan ja palauttamaan kiillon? Entä pestäänkö se vain pois vedellä ennen vahausta?
- Sw27
Sw27 kirjoitti:
Minullakin olisi ajatuksena yrittää saada veneen kyljet hieman parempaan kuntoon keväällä. Vaihtoehtona olivat oksaalihappo tai ns. myllytys. Mutta jos päätän käyttää Autoglym paint renovatoria, niin onko silloin syytä pestä kylkiä ensin oksaalihapolla? Vai riittääkö tuo Paint renovator puhdistamaan ja palauttamaan kiillon? Entä pestäänkö se vain pois vedellä ennen vahausta?
Kertokaas nyt Paint Renovatorista, että pitääkö se pestä pois vai riittääkö kiillotus ja pyyhintä ennen vahausta?
- -Mika-
Sw27 kirjoitti:
Kertokaas nyt Paint Renovatorista, että pitääkö se pestä pois vai riittääkö kiillotus ja pyyhintä ennen vahausta?
Pese ensin sillä oksaalihapolla tummentumat pois. Gelcoat on huokoista ja tummentumat voi olla melko syvälläkin. Oksaalihapollla ne saa pois sieltä huokosistakin.
Paint renovator sisältää jo vahaa. Sillä myllyttämisen jälkeen ei tarvitse mitään pestä pois, vaan pinnan voi suoraan vahata. Vahaamiseen olen itse käyttänyt saman firman pesevää yleisvahaa, se taitaa olla nimeltään resin polish.
- 345567665456
Tuota Aqua Gloss Polishia ei vaan tunnu löytyvän mistään. Olisiko vinkkejä?
- -Mika-
Mikä se on? En tunne. Oon käyttänyt vaan noita autopuolen tuotteita venessä.
Mutta kai noissa isoissa liikkeissä, jotka samaa merkkiä myy, niin niissä voi olla.
Paint renovatorin lisäksi resin polish taitaa olla se perusvaha, mitä kaytän. Sen päälle pitäisi kuulemma vetää vielä sitä kultakorkkista (nimeä en muista) mutta en ole sitä koskaan käyttänyt. Jotenkin epäilyttää se "vahaa vain kerran vuodessa" teksti siinä... - Clauz
Mistä voisi hyllystä löytyä tätä Paint Renovatoria pk-seudulla? Katselin eilen parilta lähiseudun huoltoasemalta, joista toki löytyi Autoglymin tuotteita, muttei tätä...? Motonet? Autoliikkeet?
- harakirimotonet
Huoltoasemiltahan saa maitoa, ei vahaa. Niin Motonetista kuin melko varmasti muustakin lähimmästä autotarvikeliikkeestä löytyy laajempi valikoima Autoglymin tuotteita. Ei ole mikään harvinaisuus.
- Vahasetti
harakirimotonet kirjoitti:
Huoltoasemiltahan saa maitoa, ei vahaa. Niin Motonetista kuin melko varmasti muustakin lähimmästä autotarvikeliikkeestä löytyy laajempi valikoima Autoglymin tuotteita. Ei ole mikään harvinaisuus.
Ensin perusvahaus Autoglymin Aqua Gloss ja sitten loppukiilto Autoglymin punaisesta. Muutkin tuotteet varmaan hyviä, mutta näillä työstö on helppoa käsinkin.
- M.D.
Autoglymin tuotteita tunnutaan kehuttavan, mutta itsellä gelcoatiin on näistä huonot kokemukset. Ainakin kultaisella käsittelyn jälkeen pintaan tarttui noki paljon enemmän kuin jo aikaisemmin StarBrightilla vahattuun. Autossa käytän pelkästään Autoglymiä juuri kuten tässä ketjussa kuvattu (pinkki, punainen ja kulta), mutta veneeseeni en näitä enää laita.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy82032Huulitäytteet ja tekotisssit
Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä1101383Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1201165Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m861054Vauvat syntyvöät vihan lapsina?
Kyllä on pimeä oppi, ja olen ollut täydessä pimeydessä opillisesti, että pienet lapset syntyisivät paholaisen lapsina. O661015Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8190912Unelma tilanne
Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j67775- 76750
Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.
Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.73622Iivarilla johtopäätösten aika
Kun veteraanipolitikko ja pumppuvoimalavastustaja Pikkarainen aloittaa eilen nähdyn ulosmarssin on Iivarilla johtopäätös36612