Terve. On tarkoitus lähteä perinteiselle yöristeilylle, ihan siis viihde mielessä. Ja lähtö Helsingistä... Mille laivalle kannattaa mennä? onko tallinkin laivat ihan onnettomia?Kannattaako luottaa mieluumin Siljaan tai Vikingiin... ja kyllä, olemme ohittaneet kuuluisat ikäraja- iät;)
Mille laivalle?
56
753
Vastaukset
- mää
Laivayhtiöiden kotisivuilta löytyy aika hyvin tietoo millainen laiva on kyseessä. Itse en ainakaan meloodialle mene toista kertaa, aika surkea paatti oli. Nyt perjantaina menossa Romantikalle, uudempi ja isompi laiva...katsotaan nyt jos vaikka siellä olisi jotain meininkiä..
- Topi
Romantica on ihan tyylikäs laiva ja meno on ollut todella hyvää ainakin silloin kun minä olen siellä käynyt(joulu- ja heinäkuu)! pikaruoka on surkeeta! kannattaa syödä ennen laivalle menoa!
- Suosittelen-Europaa
Telkasta tulee Sinkkuristeilyllä ja Silja Europa näyttää oikein hyvältä.
- ViestipuuTaiTapanSut
Harmi että kysyjällä ei ole aikakonetta ja hän ei voi palata vuoteen 2004 ja lähtä Europalle...
Tuskin ainakaan tämän vuoden puolella päästään Suomesta Silja Europan kyytiin... ehkä ensi vuonna sitten kun tulle sille soveltuva pitkä ja hidas reitti jossa paljon satamassa oloa - Se-oli-Nordlandia
Aiempi laiva oli Eckerön Nordlandia, lopetti risteilyt 2013, siirty muutamaksi kuukaudeksi rahdin kuljetukseen, kunnes myytiin Belizelaiselle varustamolle ja sai uudeksi nimeksi Isabella 1. Nykyisin kulkee Espanjassa.
Laivan koneiden teho ei oikein sopinut jäissä kulkuun ja talvisin ahtojäissä laivan kulku oli hankalaa. Mutta mitä väliä - laivalla oli oikein mukavaa ja jos risteilymatka kesti joskus useita tunteja pidempään niin sehän oli vain voittopuolista.
Hytit olivat sitä tavanomaista, mutta hyttien vessat olivat tosi pienet. Suihkussa käynti kasteli veskin.
Laivan myymälä ja muut tilat melkein poikkeuksellisen avarat. Ravintolamaailma oli keskittynyt seisovaan pöytään, ravintolan takaosasta löytyi pienempi ala carte -tila.
Sanoisin, että oli mukavampi kuin Finlandia tai Tallinkin Starit.
Mukavia muistoja!
- Silja-Europalle
Europan Silja-luokan hytit ovat oikein mukavia. Ylhäällä eli vähän meteliä. Lisäksi mukava erkkeri-ikkuna, josta näkee osittain niin eteen kuin taaksekin.
- Merinäkymää
Ihan mukavia tosiaan nuo jo Athenalta ja Kalypsolta tutut Luxushytti mallit, olivat sen verran toimivia jotta rakennettiin myös isommalle versiolle. Europalle, aikoinaan, Europahan rakennettiin Athenan ja Kalypson pohjalta. Europa oli myös Alkuperäisenä punakylkisenä tyylikkäämmän näköinen. Harmi ettei tullut alkuperäisessä kuosissa liikenteeseen.
...ja tuolle viestipuujankuttajalle tiedoksi jotta viking gracella on club voquesta hyvät näkymät aluksen kulkusuuntaan johtuen aluksen ylempien kansien rakenteiden muodosta jotka mahdollistavat kyseisen näkymän - Tosi-mukavat
Merinäkymää kirjoitti:
Ihan mukavia tosiaan nuo jo Athenalta ja Kalypsolta tutut Luxushytti mallit, olivat sen verran toimivia jotta rakennettiin myös isommalle versiolle. Europalle, aikoinaan, Europahan rakennettiin Athenan ja Kalypson pohjalta. Europa oli myös Alkuperäisenä punakylkisenä tyylikkäämmän näköinen. Harmi ettei tullut alkuperäisessä kuosissa liikenteeseen.
...ja tuolle viestipuujankuttajalle tiedoksi jotta viking gracella on club voquesta hyvät näkymät aluksen kulkusuuntaan johtuen aluksen ylempien kansien rakenteiden muodosta jotka mahdollistavat kyseisen näkymänAthena, Kalypso ja Europa rakennettiinkin risteilyautolautoiksi. Pääasiana oli viihtyisä olo. Kun laivojen ravintolamaailma olisi vielä ollut parempi, olisi siinä ollut täysi onnistuneisuus.
Siljan promenadelaivoilla taas pääpaino oli shoppailussa, ihan kuten telkkasarja Salatuissa elämissäkin. Kun ne ostokset on tehty, odotetaan sitä viihtyisyyttä.
Jos Kalypsolle haluaa, pitää matkustaa Hong Kongiin. Tekee sieltä risteilyjä.
Athena löytyy lähempää. On tanskan suunnalla. - Vanhoja-muistellen
Merinäkymää kirjoitti:
Ihan mukavia tosiaan nuo jo Athenalta ja Kalypsolta tutut Luxushytti mallit, olivat sen verran toimivia jotta rakennettiin myös isommalle versiolle. Europalle, aikoinaan, Europahan rakennettiin Athenan ja Kalypson pohjalta. Europa oli myös Alkuperäisenä punakylkisenä tyylikkäämmän näköinen. Harmi ettei tullut alkuperäisessä kuosissa liikenteeseen.
...ja tuolle viestipuujankuttajalle tiedoksi jotta viking gracella on club voquesta hyvät näkymät aluksen kulkusuuntaan johtuen aluksen ylempien kansien rakenteiden muodosta jotka mahdollistavat kyseisen näkymänVanhat eli 70-luvulla tai aiemmin rakennut laivat olivat sokkeloita. Piti jopa tietää, millä hissillä pääsi menemään hyttiinsä, muutoin täytyi ottaa uusi lähtö. Oli kauheasti portaita ja kulmia käytävissä. Mariella ja Olympia olivat kai ensimmäiset selkeät laivat, vai oliko joitain aiemmin.
Tosiaan: Vikingin akilleen kantapää on aina ollut ja on yhä edelleen ravintolatarjonta. Viihdetarjonta, baarit tai bilepaikat ovat aina olleet parasta antia, mutta ravintolapuolella on buffet valitettavan yleistä. Sopi kuvaan kai 70-luvulla ja osin kai vielä 80-luvullakin, mutta kyllä jo 90-luvulla annosravintolat olivat lyöneet itsensä läpi. - Oli-tosi-sokkelo
Vanhoja-muistellen kirjoitti:
Vanhat eli 70-luvulla tai aiemmin rakennut laivat olivat sokkeloita. Piti jopa tietää, millä hissillä pääsi menemään hyttiinsä, muutoin täytyi ottaa uusi lähtö. Oli kauheasti portaita ja kulmia käytävissä. Mariella ja Olympia olivat kai ensimmäiset selkeät laivat, vai oliko joitain aiemmin.
Tosiaan: Vikingin akilleen kantapää on aina ollut ja on yhä edelleen ravintolatarjonta. Viihdetarjonta, baarit tai bilepaikat ovat aina olleet parasta antia, mutta ravintolapuolella on buffet valitettavan yleistä. Sopi kuvaan kai 70-luvulla ja osin kai vielä 80-luvullakin, mutta kyllä jo 90-luvulla annosravintolat olivat lyöneet itsensä läpi.Sokkeloisia olivat, onhan totinen tosi. Matkan alussa meinasi epätoivo iskeä moisessa sokkelossa.
Finnjetti on jossain muissa menoissa ja Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoselta (tuollainen kuva löytyi https://fi.wikipedia.org/wiki/Silja_Line#/media/File:Silja_Line_ships_in_Helsinki_2004.jpg, laiva tosin siinä keulan edessä ei tunnu olevan se sama, kokoluokka on). Siinä laivassa ei hyttikannella voinut kävellä laivan päästä päähän. Joten jos tuli ylös väärällä hissillä, piti palata lähtöruutuun ja mennä etsimään sitä oikeaa hissiä. Oli se alkuun "kivaa" etsiskelyä. Onneksi paluumatkalla laiva olikin jo hallussa ja kaikki sujui. - Lähtösatamia
Oli-tosi-sokkelo kirjoitti:
Sokkeloisia olivat, onhan totinen tosi. Matkan alussa meinasi epätoivo iskeä moisessa sokkelossa.
Finnjetti on jossain muissa menoissa ja Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoselta (tuollainen kuva löytyi https://fi.wikipedia.org/wiki/Silja_Line#/media/File:Silja_Line_ships_in_Helsinki_2004.jpg, laiva tosin siinä keulan edessä ei tunnu olevan se sama, kokoluokka on). Siinä laivassa ei hyttikannella voinut kävellä laivan päästä päähän. Joten jos tuli ylös väärällä hissillä, piti palata lähtöruutuun ja mennä etsimään sitä oikeaa hissiä. Oli se alkuun "kivaa" etsiskelyä. Onneksi paluumatkalla laiva olikin jo hallussa ja kaikki sujui.Aikoinaan Siljan laivojen lähtöpaikkoja olivat Helsingin ja Turun lisäksi ainakin Pietarsaari, Kokkola, Vaasa, Uusikaupunki, Naantali ja Parainen.
- SokkeloKirjoitusko
Oli-tosi-sokkelo kirjoitti:
Sokkeloisia olivat, onhan totinen tosi. Matkan alussa meinasi epätoivo iskeä moisessa sokkelossa.
Finnjetti on jossain muissa menoissa ja Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoselta (tuollainen kuva löytyi https://fi.wikipedia.org/wiki/Silja_Line#/media/File:Silja_Line_ships_in_Helsinki_2004.jpg, laiva tosin siinä keulan edessä ei tunnu olevan se sama, kokoluokka on). Siinä laivassa ei hyttikannella voinut kävellä laivan päästä päähän. Joten jos tuli ylös väärällä hissillä, piti palata lähtöruutuun ja mennä etsimään sitä oikeaa hissiä. Oli se alkuun "kivaa" etsiskelyä. Onneksi paluumatkalla laiva olikin jo hallussa ja kaikki sujui.Vielä kun joku kirjoittaisi tuon selkeällä suomen kielellä, ei tuosta saa oikein tolkkua kun vain kirjoitettu sanoja peräkkäin ilman mitään ajatusta.
Nimimerkki "Oli-tosi-sokkelo" oli sokkeloiselle sanajärjestykselleen valinnut hyvän nimimerkin.
Merenkurkussa ei taidettu tosin liikennöidä Silja Line nimen alla kuin vaasasta uumajaan, muut oli Wasa line /Wasa båtarna .... - Suomennos
SokkeloKirjoitusko kirjoitti:
Vielä kun joku kirjoittaisi tuon selkeällä suomen kielellä, ei tuosta saa oikein tolkkua kun vain kirjoitettu sanoja peräkkäin ilman mitään ajatusta.
Nimimerkki "Oli-tosi-sokkelo" oli sokkeloiselle sanajärjestykselleen valinnut hyvän nimimerkin.
Merenkurkussa ei taidettu tosin liikennöidä Silja Line nimen alla kuin vaasasta uumajaan, muut oli Wasa line /Wasa båtarna ....Tuskin tämäkään selvittä sinulle asiaa, sillä asian ymmärtämiseksi tulisi olla joskus laivalla käynyt. Laiva ei ole kuin tori, missä näkee ympäri näkökentän ja kulkereitit voi paikallaan seisten havainnoida.
Suomennos:
Sokkeloisia olivat, onhan totinen tosi. Matkan alussa meinasi epätoivo iskeä moisessa sokkelossa.
*** Sokkeloinen tarkoittaa seuraavaa: Sokkelo on reitti, polku tai kuvio jossa läpikulkijan on etsittävä ja valittava reitti alkupisteestä loppupisteeseen.
*** onhan totinen tosi: edellisen kirjoittajan väite on minusta tosi
*** Matkan alussa tarkoittaa laivaan tultaessa ja lähdön jälkeistä aikaa, pituudeltaan tunti pari.
*** meinasi epätoivo iskeä moisessa sokkelossa. tarkoittaa epävarmuutta oikean kulkutien löytymisessä.
Finnjetti on jossain muissa menoissa ja Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoselta (tuollainen kuva löytyi https://fi.wikipedia.org/wiki/Silja_Line#/media/File:Silja_Line_ships_in_Helsinki_2004.jpg, laiva tosin siinä keulan edessä ei tunnu olevan se sama, kokoluokka on). Siinä laivassa ei hyttikannella voinut kävellä laivan päästä päähän. Joten jos tuli ylös väärällä hissillä, piti palata lähtöruutuun ja mennä etsimään sitä oikeaa hissiä. Oli se alkuun "kivaa" etsiskelyä. Onneksi paluumatkalla laiva olikin jo hallussa ja kaikki sujui.
*** Finnjetti on jossain muissa menoissa. Finnjet oli SIljan nopea autolautta. Kulki ennen Saksaan, mutta myöhemmin Tallinnaan. Kun laiva oli telakalla tai muussa ajossa, se oli "muissa menoissa".
*** Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Tuolloin siis Finnjet ajoi väliä Helsinki-Tallinna. Väliaikaisesti sitä korvaamaan tuli Siljan Vaasasta Ruotsiin liikennöivä alus.
*** . Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. 40 vuotta sitten tuo nyt Vaasata saapunut näytti isolta ja komealta, mutta silloin eli 40 vuotta sitten se olikin parasta antia Suomen ja Ruotsin välisessä merimatkailussa.
*** Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoselta. Tallinnaan menevä laiva oli laiturissa Promenade-luokan laivan keulan edessä. Keula on taas se osa laivasta, joka kohtaa laivan etenemissuunnassa meren ensimmäisenä. Laiturissa kumpikaan alus ei liiku, joten niiden kokoeron arviointi oli helppoa. Arviointi tuotti tulkoksen, että verrattuna uuteen laivaan tuo vanha ei ollut kovin komean näköinen eikä suurikaan.
*** (tuollainen kuva löytyi https://fi.wikipedia.org/wiki/Silja_Line#/media/File:Silja_Line_ships_in_Helsinki_2004.jpg, Linkki, mistä kuvan saa ladattua selaimelle
*** laiva tosin siinä keulan edessä ei tunnu olevan se sama, kokoluokka on. Kuvan laiva ei ole sama kuin millä tuolloin Tallinnaan matkustin. Mutta laivan koko eli suuruun niin mitoiltaan kuin vetoisuudeltaankin on suunnilleen sama
*** ). Siinä laivassa ei hyttikannella voinut kävellä laivan päästä päähän. Laivassa ei puhuta kerroksista vaan kansista. Hytit ovat hyttikansilla (siis kerroksissa). Mutta hyttikansi ei ollut yhtenäinen eikä jatkunut laivan kansirakenneosan päästä päähän, vaan välissä oli kulkemisen estäviä seiniä eli laipioita.
*** . Joten jos tuli ylös väärällä hissillä. Tämä tarkoittaa sitä, että haluttuun laipioiden väliseen hyttikannen osaan piti valita juuri sille kannen osalle tarkoitettu hissi.
*** piti palata lähtöruutuun ja mennä etsimään sitä oikeaa hissiä. Jos hissivalinta oli väärä, täytyi mennä lähtöpaikkaan ja etsiä se oikea hissi. Vain sillä pääsi siihen hyttikannen osaan, mihin halusi mennä.
*** Oli se alkuun "kivaa" etsiskelyä. Ironinen kommentti turhasta etsiskelystä.
*** . Onneksi paluumatkalla laiva olikin jo hallussa ja kaikki sujui. Paluumatka oli matka, joka aloitettiin Tallinnasta ja määränpäänä oli Helsinki. Tuolloin oli laivalla oltu useita tunteja ja laiva sekä kävelykannet ja hissit olivat tulleet tutuiksi eli tuolloin tiesi, miten mihinkin pääsi. Ei enää tarvinnut etsiskellä kulkutietä. - Seacatilla-mukavasti
Oli-tosi-sokkelo kirjoitti:
Sokkeloisia olivat, onhan totinen tosi. Matkan alussa meinasi epätoivo iskeä moisessa sokkelossa.
Finnjetti on jossain muissa menoissa ja Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoselta (tuollainen kuva löytyi https://fi.wikipedia.org/wiki/Silja_Line#/media/File:Silja_Line_ships_in_Helsinki_2004.jpg, laiva tosin siinä keulan edessä ei tunnu olevan se sama, kokoluokka on). Siinä laivassa ei hyttikannella voinut kävellä laivan päästä päähän. Joten jos tuli ylös väärällä hissillä, piti palata lähtöruutuun ja mennä etsimään sitä oikeaa hissiä. Oli se alkuun "kivaa" etsiskelyä. Onneksi paluumatkalla laiva olikin jo hallussa ja kaikki sujui.Kuvassahan ovat Silja Opera, SIlja Symphony ja Seacat.
Tuolla Seacatilla ykkösluokassa tunsi todellakin olevansa etuoikeutettu. Ei suinkaan yksin matkaan kuuluvien tarjoilujen takia, vaan sitten saavuttaessa satamaan. Ykkösluokka poistui laivalta ensin, vasta heidän jälkeensä avattiin tavallisille matkustajille maihinnousu. Joillain sieltä alhaalta näytti olevan kauhea kiire, mutta odottamaan joutuivat toisen kerroksen väen maihinnousua.
Toinen muisto liittyy tien nimismiehen kiharoihin. Seacat meni kovaa vauhtia loikkien aalloilla. Ja kyllä se nimenomaan loikki! Onneksi ykkösluokan istuimet olivat mukavat ja tukivat istumista.
Parasta tuossa Secatissa olivat matkan nopeus sekä lähtö- ja saapumispaikka. Ei turhia satamakävelyjä. Niin, ja tietenkin se yläluokan maihinnousu ennen karvahattuluokkaa. - Voi-helskatti
Suomennos kirjoitti:
Tuskin tämäkään selvittä sinulle asiaa, sillä asian ymmärtämiseksi tulisi olla joskus laivalla käynyt. Laiva ei ole kuin tori, missä näkee ympäri näkökentän ja kulkereitit voi paikallaan seisten havainnoida.
Suomennos:
Sokkeloisia olivat, onhan totinen tosi. Matkan alussa meinasi epätoivo iskeä moisessa sokkelossa.
*** Sokkeloinen tarkoittaa seuraavaa: Sokkelo on reitti, polku tai kuvio jossa läpikulkijan on etsittävä ja valittava reitti alkupisteestä loppupisteeseen.
*** onhan totinen tosi: edellisen kirjoittajan väite on minusta tosi
*** Matkan alussa tarkoittaa laivaan tultaessa ja lähdön jälkeistä aikaa, pituudeltaan tunti pari.
*** meinasi epätoivo iskeä moisessa sokkelossa. tarkoittaa epävarmuutta oikean kulkutien löytymisessä.
Finnjetti on jossain muissa menoissa ja Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoselta (tuollainen kuva löytyi https://fi.wikipedia.org/wiki/Silja_Line#/media/File:Silja_Line_ships_in_Helsinki_2004.jpg, laiva tosin siinä keulan edessä ei tunnu olevan se sama, kokoluokka on). Siinä laivassa ei hyttikannella voinut kävellä laivan päästä päähän. Joten jos tuli ylös väärällä hissillä, piti palata lähtöruutuun ja mennä etsimään sitä oikeaa hissiä. Oli se alkuun "kivaa" etsiskelyä. Onneksi paluumatkalla laiva olikin jo hallussa ja kaikki sujui.
*** Finnjetti on jossain muissa menoissa. Finnjet oli SIljan nopea autolautta. Kulki ennen Saksaan, mutta myöhemmin Tallinnaan. Kun laiva oli telakalla tai muussa ajossa, se oli "muissa menoissa".
*** Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Tuolloin siis Finnjet ajoi väliä Helsinki-Tallinna. Väliaikaisesti sitä korvaamaan tuli Siljan Vaasasta Ruotsiin liikennöivä alus.
*** . Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. 40 vuotta sitten tuo nyt Vaasata saapunut näytti isolta ja komealta, mutta silloin eli 40 vuotta sitten se olikin parasta antia Suomen ja Ruotsin välisessä merimatkailussa.
*** Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoselta. Tallinnaan menevä laiva oli laiturissa Promenade-luokan laivan keulan edessä. Keula on taas se osa laivasta, joka kohtaa laivan etenemissuunnassa meren ensimmäisenä. Laiturissa kumpikaan alus ei liiku, joten niiden kokoeron arviointi oli helppoa. Arviointi tuotti tulkoksen, että verrattuna uuteen laivaan tuo vanha ei ollut kovin komean näköinen eikä suurikaan.
*** (tuollainen kuva löytyi https://fi.wikipedia.org/wiki/Silja_Line#/media/File:Silja_Line_ships_in_Helsinki_2004.jpg, Linkki, mistä kuvan saa ladattua selaimelle
*** laiva tosin siinä keulan edessä ei tunnu olevan se sama, kokoluokka on. Kuvan laiva ei ole sama kuin millä tuolloin Tallinnaan matkustin. Mutta laivan koko eli suuruun niin mitoiltaan kuin vetoisuudeltaankin on suunnilleen sama
*** ). Siinä laivassa ei hyttikannella voinut kävellä laivan päästä päähän. Laivassa ei puhuta kerroksista vaan kansista. Hytit ovat hyttikansilla (siis kerroksissa). Mutta hyttikansi ei ollut yhtenäinen eikä jatkunut laivan kansirakenneosan päästä päähän, vaan välissä oli kulkemisen estäviä seiniä eli laipioita.
*** . Joten jos tuli ylös väärällä hissillä. Tämä tarkoittaa sitä, että haluttuun laipioiden väliseen hyttikannen osaan piti valita juuri sille kannen osalle tarkoitettu hissi.
*** piti palata lähtöruutuun ja mennä etsimään sitä oikeaa hissiä. Jos hissivalinta oli väärä, täytyi mennä lähtöpaikkaan ja etsiä se oikea hissi. Vain sillä pääsi siihen hyttikannen osaan, mihin halusi mennä.
*** Oli se alkuun "kivaa" etsiskelyä. Ironinen kommentti turhasta etsiskelystä.
*** . Onneksi paluumatkalla laiva olikin jo hallussa ja kaikki sujui. Paluumatka oli matka, joka aloitettiin Tallinnasta ja määränpäänä oli Helsinki. Tuolloin oli laivalla oltu useita tunteja ja laiva sekä kävelykannet ja hissit olivat tulleet tutuiksi eli tuolloin tiesi, miten mihinkin pääsi. Ei enää tarvinnut etsiskellä kulkutietä.Vittuilun korkeaveisu.
- SokkeloKirjoitusko
Suomennos kirjoitti:
Tuskin tämäkään selvittä sinulle asiaa, sillä asian ymmärtämiseksi tulisi olla joskus laivalla käynyt. Laiva ei ole kuin tori, missä näkee ympäri näkökentän ja kulkereitit voi paikallaan seisten havainnoida.
Suomennos:
Sokkeloisia olivat, onhan totinen tosi. Matkan alussa meinasi epätoivo iskeä moisessa sokkelossa.
*** Sokkeloinen tarkoittaa seuraavaa: Sokkelo on reitti, polku tai kuvio jossa läpikulkijan on etsittävä ja valittava reitti alkupisteestä loppupisteeseen.
*** onhan totinen tosi: edellisen kirjoittajan väite on minusta tosi
*** Matkan alussa tarkoittaa laivaan tultaessa ja lähdön jälkeistä aikaa, pituudeltaan tunti pari.
*** meinasi epätoivo iskeä moisessa sokkelossa. tarkoittaa epävarmuutta oikean kulkutien löytymisessä.
Finnjetti on jossain muissa menoissa ja Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoselta (tuollainen kuva löytyi https://fi.wikipedia.org/wiki/Silja_Line#/media/File:Silja_Line_ships_in_Helsinki_2004.jpg, laiva tosin siinä keulan edessä ei tunnu olevan se sama, kokoluokka on). Siinä laivassa ei hyttikannella voinut kävellä laivan päästä päähän. Joten jos tuli ylös väärällä hissillä, piti palata lähtöruutuun ja mennä etsimään sitä oikeaa hissiä. Oli se alkuun "kivaa" etsiskelyä. Onneksi paluumatkalla laiva olikin jo hallussa ja kaikki sujui.
*** Finnjetti on jossain muissa menoissa. Finnjet oli SIljan nopea autolautta. Kulki ennen Saksaan, mutta myöhemmin Tallinnaan. Kun laiva oli telakalla tai muussa ajossa, se oli "muissa menoissa".
*** Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Tuolloin siis Finnjet ajoi väliä Helsinki-Tallinna. Väliaikaisesti sitä korvaamaan tuli Siljan Vaasasta Ruotsiin liikennöivä alus.
*** . Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. 40 vuotta sitten tuo nyt Vaasata saapunut näytti isolta ja komealta, mutta silloin eli 40 vuotta sitten se olikin parasta antia Suomen ja Ruotsin välisessä merimatkailussa.
*** Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoselta. Tallinnaan menevä laiva oli laiturissa Promenade-luokan laivan keulan edessä. Keula on taas se osa laivasta, joka kohtaa laivan etenemissuunnassa meren ensimmäisenä. Laiturissa kumpikaan alus ei liiku, joten niiden kokoeron arviointi oli helppoa. Arviointi tuotti tulkoksen, että verrattuna uuteen laivaan tuo vanha ei ollut kovin komean näköinen eikä suurikaan.
*** (tuollainen kuva löytyi https://fi.wikipedia.org/wiki/Silja_Line#/media/File:Silja_Line_ships_in_Helsinki_2004.jpg, Linkki, mistä kuvan saa ladattua selaimelle
*** laiva tosin siinä keulan edessä ei tunnu olevan se sama, kokoluokka on. Kuvan laiva ei ole sama kuin millä tuolloin Tallinnaan matkustin. Mutta laivan koko eli suuruun niin mitoiltaan kuin vetoisuudeltaankin on suunnilleen sama
*** ). Siinä laivassa ei hyttikannella voinut kävellä laivan päästä päähän. Laivassa ei puhuta kerroksista vaan kansista. Hytit ovat hyttikansilla (siis kerroksissa). Mutta hyttikansi ei ollut yhtenäinen eikä jatkunut laivan kansirakenneosan päästä päähän, vaan välissä oli kulkemisen estäviä seiniä eli laipioita.
*** . Joten jos tuli ylös väärällä hissillä. Tämä tarkoittaa sitä, että haluttuun laipioiden väliseen hyttikannen osaan piti valita juuri sille kannen osalle tarkoitettu hissi.
*** piti palata lähtöruutuun ja mennä etsimään sitä oikeaa hissiä. Jos hissivalinta oli väärä, täytyi mennä lähtöpaikkaan ja etsiä se oikea hissi. Vain sillä pääsi siihen hyttikannen osaan, mihin halusi mennä.
*** Oli se alkuun "kivaa" etsiskelyä. Ironinen kommentti turhasta etsiskelystä.
*** . Onneksi paluumatkalla laiva olikin jo hallussa ja kaikki sujui. Paluumatka oli matka, joka aloitettiin Tallinnasta ja määränpäänä oli Helsinki. Tuolloin oli laivalla oltu useita tunteja ja laiva sekä kävelykannet ja hissit olivat tulleet tutuiksi eli tuolloin tiesi, miten mihinkin pääsi. Ei enää tarvinnut etsiskellä kulkutietä."Sokkeloisia olivat, onhan totinen tosi. Matkan alussa meinasi epätoivo iskeä moisessa sokkelossa.
Finnjetti on jossain muissa menoissa ja Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoselta "
No yritähän kirjoittaa tämä kirjoittamasi uudelleen selkokielisenä, ymmärrettävänä suomenkielenä, oit oikeassa ettei ensi selitys tuota juurikaan valaissut asiaa.
Pitkän litanian tosin kirjoitit, muttet kuitenkaan tuota pyydettyä selkokielisenä.
joten yritäpä uudelleen, aloita vaikka tuosta alkusi irrallisesta finjetin menoista, selvennä siitä eteenpäin tuo jatko siitä selkokielisenä - Missä-mättää
Seacatilla-mukavasti kirjoitti:
Kuvassahan ovat Silja Opera, SIlja Symphony ja Seacat.
Tuolla Seacatilla ykkösluokassa tunsi todellakin olevansa etuoikeutettu. Ei suinkaan yksin matkaan kuuluvien tarjoilujen takia, vaan sitten saavuttaessa satamaan. Ykkösluokka poistui laivalta ensin, vasta heidän jälkeensä avattiin tavallisille matkustajille maihinnousu. Joillain sieltä alhaalta näytti olevan kauhea kiire, mutta odottamaan joutuivat toisen kerroksen väen maihinnousua.
Toinen muisto liittyy tien nimismiehen kiharoihin. Seacat meni kovaa vauhtia loikkien aalloilla. Ja kyllä se nimenomaan loikki! Onneksi ykkösluokan istuimet olivat mukavat ja tukivat istumista.
Parasta tuossa Secatissa olivat matkan nopeus sekä lähtö- ja saapumispaikka. Ei turhia satamakävelyjä. Niin, ja tietenkin se yläluokan maihinnousu ennen karvahattuluokkaa.Sano, mitä kohtaa et ymmärtänyt? Subjekti, predikaatti ja objekti ovat kunnossa eli lauseiden modulaarinen rakenne on oikein.
Missä mättää - siinäkö, ettet itse päässyt loistamaan. - hirsipuutKäyttöön
Miten jos nyt yrittäisit kirjoittaa selkokielellä tuon pyydetyn kirjoituksesi, onko sinulla vaikeuksia ymmärtää. Siis tätä pyydän selventämään : "Finnjetti on jossain muissa menoissa ja Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoselta "
siis kirjoita tuo kirjoittamasi selkokielellä, älä selittele muuta....
jaa pakettiautomaattiko se olikin, sehän selittikin miksi ei osata kirjoittaa pyydettyä selkokielisenä, - TapaIttesKehari
hirsipuutKäyttöön kirjoitti:
Miten jos nyt yrittäisit kirjoittaa selkokielellä tuon pyydetyn kirjoituksesi, onko sinulla vaikeuksia ymmärtää. Siis tätä pyydän selventämään : "Finnjetti on jossain muissa menoissa ja Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoselta "
siis kirjoita tuo kirjoittamasi selkokielellä, älä selittele muuta....
jaa pakettiautomaattiko se olikin, sehän selittikin miksi ei osata kirjoittaa pyydettyä selkokielisenä,Mitäs vittua se kehitysvammainen pelle taas aukoo päätä :) Harmittaako kunet pääse reissuun? Miksi? Olisitko halunnut lataista kommentin tyyliin "gracella on useita laivan mittaisia avoimia hyttikäytäviä" tai kertoa miten Amorellalla on tuollainen kauppakäytävä...
Noh ehkä joskus sun hoitajas vie sut reissuun, ota oikeen ruutuvihko mukaan että saat kerätä nippelitietoa - Suomennos
hirsipuutKäyttöön kirjoitti:
Miten jos nyt yrittäisit kirjoittaa selkokielellä tuon pyydetyn kirjoituksesi, onko sinulla vaikeuksia ymmärtää. Siis tätä pyydän selventämään : "Finnjetti on jossain muissa menoissa ja Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoselta "
siis kirjoita tuo kirjoittamasi selkokielellä, älä selittele muuta....
jaa pakettiautomaattiko se olikin, sehän selittikin miksi ei osata kirjoittaa pyydettyä selkokielisenä,Sano, mitä kohtaa et ymmärtänyt? Mitä jäi epäselväksi? Subjekti, predikaatti ja objekti ovat kunnossa eli lauseiden modulaarinen rakenne on oikein. Samoin struktuuri.
Mutta jos kerran olet ylifiksu, kirjoita tuo itse.
Minä en ole mielisairaanhoitaja enklä osaa hulluille sopivaa kieltä. - Inva
Suomennos kirjoitti:
Sano, mitä kohtaa et ymmärtänyt? Mitä jäi epäselväksi? Subjekti, predikaatti ja objekti ovat kunnossa eli lauseiden modulaarinen rakenne on oikein. Samoin struktuuri.
Mutta jos kerran olet ylifiksu, kirjoita tuo itse.
Minä en ole mielisairaanhoitaja enklä osaa hulluille sopivaa kieltä.Katkeruus on kovaa :( Noh samanlaisia pellejä kuin sä näkyy monella palstalla... Noh kerro miten vammaisuutesi ESTÄÄ normaalin elämän? EI MITENKÄÄN... Se on sinusta itsestäsi kiinni
- Mukavasti-Operalla
Seacatilla-mukavasti kirjoitti:
Kuvassahan ovat Silja Opera, SIlja Symphony ja Seacat.
Tuolla Seacatilla ykkösluokassa tunsi todellakin olevansa etuoikeutettu. Ei suinkaan yksin matkaan kuuluvien tarjoilujen takia, vaan sitten saavuttaessa satamaan. Ykkösluokka poistui laivalta ensin, vasta heidän jälkeensä avattiin tavallisille matkustajille maihinnousu. Joillain sieltä alhaalta näytti olevan kauhea kiire, mutta odottamaan joutuivat toisen kerroksen väen maihinnousua.
Toinen muisto liittyy tien nimismiehen kiharoihin. Seacat meni kovaa vauhtia loikkien aalloilla. Ja kyllä se nimenomaan loikki! Onneksi ykkösluokan istuimet olivat mukavat ja tukivat istumista.
Parasta tuossa Secatissa olivat matkan nopeus sekä lähtö- ja saapumispaikka. Ei turhia satamakävelyjä. Niin, ja tietenkin se yläluokan maihinnousu ennen karvahattuluokkaa.Niin, Opera. Teki risteilyjä Tallinnaan heti Viron itsenäistyttyä. Tai oikeastaan silloin tuo asia ei vielä ollut varma.
Passit annettiin illalla laivan infoon ja aamulla saimme punaiset proopuskat, joissa oli joku nimi. Sitä proopuskaa näytettiin maihin mentäessä. Takaisin laivaan tultaessa proopuska luovutettiin ja passi saatiin takaisin.
Ihme neukku systeemi! Ewrki kaupungillakin oli kuin neukkuajalla. Ei saanut poiketa ryhmästä. - Pussi-paukkuisi
hirsipuutKäyttöön kirjoitti:
Miten jos nyt yrittäisit kirjoittaa selkokielellä tuon pyydetyn kirjoituksesi, onko sinulla vaikeuksia ymmärtää. Siis tätä pyydän selventämään : "Finnjetti on jossain muissa menoissa ja Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoselta "
siis kirjoita tuo kirjoittamasi selkokielellä, älä selittele muuta....
jaa pakettiautomaattiko se olikin, sehän selittikin miksi ei osata kirjoittaa pyydettyä selkokielisenä,Selkokieli on yleiskieltä yksinkertaisempaa kieltä, jonka sisältöä, rakennetta ja sanastoa on muokattu helpommaksi ymmärtää. Puhutaan henkilöille, joiden kielellinen rajoittuneisuus ei kykene ymmärtämään tapanomaista puhetta.
Ymmärtämättömyytesi on siis sinusta itsestäsi kiinni. Miksi koetat oman älyllisen heikkoutesi laittaa muiden syyksi saivartelemalla tyhjänpäiväisyyksiä. Et pystynyt edes kertomaan, miten itse ymmärsit kerrotun. Et pystynyt, koska itsekin huomasit, että puhuisit itsesi pussiin. Sitten muut tulisivat ja pamauttaisivat pussin.
Minkä diagnoosin psykiatrinen sairaala sinusta antoi? - Miksi-häiriköit
hirsipuutKäyttöön kirjoitti:
Miten jos nyt yrittäisit kirjoittaa selkokielellä tuon pyydetyn kirjoituksesi, onko sinulla vaikeuksia ymmärtää. Siis tätä pyydän selventämään : "Finnjetti on jossain muissa menoissa ja Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoselta "
siis kirjoita tuo kirjoittamasi selkokielellä, älä selittele muuta....
jaa pakettiautomaattiko se olikin, sehän selittikin miksi ei osata kirjoittaa pyydettyä selkokielisenä,Miksi koetat jatkuvasti rikkoa keskustelua? Jos keskustelu ei sinua tyydytä, pysy poissa. Kunnioita meidän tahtoamme vaihtaa mielipiteitä.
- Matka-oli-mukava
Seacatilla-mukavasti kirjoitti:
Kuvassahan ovat Silja Opera, SIlja Symphony ja Seacat.
Tuolla Seacatilla ykkösluokassa tunsi todellakin olevansa etuoikeutettu. Ei suinkaan yksin matkaan kuuluvien tarjoilujen takia, vaan sitten saavuttaessa satamaan. Ykkösluokka poistui laivalta ensin, vasta heidän jälkeensä avattiin tavallisille matkustajille maihinnousu. Joillain sieltä alhaalta näytti olevan kauhea kiire, mutta odottamaan joutuivat toisen kerroksen väen maihinnousua.
Toinen muisto liittyy tien nimismiehen kiharoihin. Seacat meni kovaa vauhtia loikkien aalloilla. Ja kyllä se nimenomaan loikki! Onneksi ykkösluokan istuimet olivat mukavat ja tukivat istumista.
Parasta tuossa Secatissa olivat matkan nopeus sekä lähtö- ja saapumispaikka. Ei turhia satamakävelyjä. Niin, ja tietenkin se yläluokan maihinnousu ennen karvahattuluokkaa.Opera teki myös Visbyn risteilyjä ja sillä tuli käytyä. Iso hytti rajoitetulla näköalalla. Se rajoitettu selvisi eli hytin ikkunasta näkyi pelastusveneen pohjaa. Toki mertakin.
Pieni epäkohta oli kaupan ahtaus. Todella pieni.
Muutoin itse laivamatka oli tavanomaisen mukava. Rahaa paloi, mutta eihän sitä ole tarkoitettukaan säilöttäväksi. - Operalla-matkattua
Matka-oli-mukava kirjoitti:
Opera teki myös Visbyn risteilyjä ja sillä tuli käytyä. Iso hytti rajoitetulla näköalalla. Se rajoitettu selvisi eli hytin ikkunasta näkyi pelastusveneen pohjaa. Toki mertakin.
Pieni epäkohta oli kaupan ahtaus. Todella pieni.
Muutoin itse laivamatka oli tavanomaisen mukava. Rahaa paloi, mutta eihän sitä ole tarkoitettukaan säilöttäväksi.Operalla Commodoren partsi oli aika pieni kolmio. Olihan siinä kauniina päivänä hienoa istuskella ja seurata kulkua. Mutta nautintalasi oli pidettävä kädessä, sillä päidälle ei siellä tilaa ollut.
Hytti oli tehty kaiketi bisnestä ajatellen eli sopi pienen porujam kokoustilaksi. Iso pöytä ja tuolit ympärillä, ei se oikein sovi tavallisen matkaajan kuvaan. - Selkokielestä
Miksi-häiriköit kirjoitti:
Miksi koetat jatkuvasti rikkoa keskustelua? Jos keskustelu ei sinua tyydytä, pysy poissa. Kunnioita meidän tahtoamme vaihtaa mielipiteitä.
Jos ymmärtäisit kirjoittaa heti alkuunsa sellaista tekstiä jonka muutkin sinun lisäksesi ymmärtävät, välttyisit näiltä ongelmiltasi.
Tuo kohta jonka sinut pyysin kirjoittamaan selkokielellä, siinä ei ollut todellakaan päätä eikä häntää, vain sanoja kirjoitettu peräkkäin jotka eivät yhteen pötköön kirjoitettuna ollut mitenkään ymmärretttäviä, tuntuikin jotta olit jättänyt suurimman osan sanoista pois jotka olisivat tehneet kirjoituksestasi ymmärrettävän. Et ole ilmeisesti itsekään ymmärtänyt kirjoittamaasi koska pyydettynä kirjoitus selkokielienä, n. viisi riviä, sinä alat slvittämään ummet ja lammet aivain eri asioista.
Tässä vielä kerran se selkokieiseksi kirjoitettu teksti: "Finnjetti on jossain muissa menoissa ja Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoselta " tuon kun kirjoitat uudelleen, selkokielellä, tuossa ei nimittäin ole päätä eikä häntää: finjetti oli menossa jne
yritä nyt saada jotain järkevää tuosta, yritä kirjoittaa tuo uudelleen selkokielellä, selkokielellä siten että muutkin lisäksesi ymmärtävä asiasi - näsäviisaudesta
Pussi-paukkuisi kirjoitti:
Selkokieli on yleiskieltä yksinkertaisempaa kieltä, jonka sisältöä, rakennetta ja sanastoa on muokattu helpommaksi ymmärtää. Puhutaan henkilöille, joiden kielellinen rajoittuneisuus ei kykene ymmärtämään tapanomaista puhetta.
Ymmärtämättömyytesi on siis sinusta itsestäsi kiinni. Miksi koetat oman älyllisen heikkoutesi laittaa muiden syyksi saivartelemalla tyhjänpäiväisyyksiä. Et pystynyt edes kertomaan, miten itse ymmärsit kerrotun. Et pystynyt, koska itsekin huomasit, että puhuisit itsesi pussiin. Sitten muut tulisivat ja pamauttaisivat pussin.
Minkä diagnoosin psykiatrinen sairaala sinusta antoi?"Selkokieli on yleiskieltä yksinkertaisempaa kieltä"
sitä tuttua näsäviisautta kehiin kun ei enää muuta osaa, ei siis mitään uutta laivamatkailuun liittyvissä kirjoitteluissa ... - Samat-sanat
näsäviisaudesta kirjoitti:
"Selkokieli on yleiskieltä yksinkertaisempaa kieltä"
sitä tuttua näsäviisautta kehiin kun ei enää muuta osaa, ei siis mitään uutta laivamatkailuun liittyvissä kirjoitteluissa ...Kuin myös sulle: sitä tuttua näsäviisautta kehiin kun ei enää muuta osaa, ei siis mitään uutta laivamatkailuun liittyvissä kirjoitteluissa ...
- näsäviisaudesta
Samat-sanat kirjoitti:
Kuin myös sulle: sitä tuttua näsäviisautta kehiin kun ei enää muuta osaa, ei siis mitään uutta laivamatkailuun liittyvissä kirjoitteluissa ...
Eikö se olisi asiallista sinunkin kirjoittaa keskusteluissa siten jotta ei tarvitsisi erikseen huomauttaa jos olet kirjoittanut vain sanoja perätystysten ilman että niistä voisi lukija jotain ymmärtää.
sinä olet hyvä plagioimaan muita, sen osaat, keskusteluja et osaa kommentoida. Nyt olet tainnut päästä tavoitteesesi, olet ilmeisesti kirjoitellut täällä vain itseksesi muutaman viime päivän aikana, no se ei olsi mitään uutta palstalla.
pakko se on lopuksi myöntää ettet ilmeisesti kykene itse itsellesikään selvittää mitä oikein näillä peräkkäin kirjoittamillasi sanoilla olet yrittänyt kertoa:
"Finnjetti on jossain muissa menoissa ja Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoselta "
jatkat varmasti taas itseksesi kirjoittelua muutaman päivän ajan ilman muiden ollessa kommentoimassa kirjoituksia, aika sekamelskan olet palstalla saanut aikaiseksi, tulostasi ei varmasti lisäksesi muut ymmärrä, jos edes sinä itsekään - Taas-sulla.löi-hihnat
näsäviisaudesta kirjoitti:
Eikö se olisi asiallista sinunkin kirjoittaa keskusteluissa siten jotta ei tarvitsisi erikseen huomauttaa jos olet kirjoittanut vain sanoja perätystysten ilman että niistä voisi lukija jotain ymmärtää.
sinä olet hyvä plagioimaan muita, sen osaat, keskusteluja et osaa kommentoida. Nyt olet tainnut päästä tavoitteesesi, olet ilmeisesti kirjoitellut täällä vain itseksesi muutaman viime päivän aikana, no se ei olsi mitään uutta palstalla.
pakko se on lopuksi myöntää ettet ilmeisesti kykene itse itsellesikään selvittää mitä oikein näillä peräkkäin kirjoittamillasi sanoilla olet yrittänyt kertoa:
"Finnjetti on jossain muissa menoissa ja Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoselta "
jatkat varmasti taas itseksesi kirjoittelua muutaman päivän ajan ilman muiden ollessa kommentoimassa kirjoituksia, aika sekamelskan olet palstalla saanut aikaiseksi, tulostasi ei varmasti lisäksesi muut ymmärrä, jos edes sinä itsekäänEi ole mikään pakko huomauttaa. Itse haluat.
Etkä halua kirjoittaa asiasta.
Mikä kohta meni taas älyllisen rajasi yli?
*** Finnjetti on jossain muissa menoissa. Finnjet oli SIljan nopea autolautta. Kulki ennen Saksaan, mutta myöhemmin Tallinnaan. Kun laiva oli telakalla tai muussa ajossa, se oli "muissa menoissa".
*** Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Tuolloin siis Finnjet ajoi väliä Helsinki-Tallinna. Väliaikaisesti sitä korvaamaan tuli Siljan Vaasasta Ruotsiin liikennöivä alus.
*** . Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. 40 vuotta sitten tuo nyt Vaasasta saapunut näytti isolta ja komealta, mutta silloin eli 40 vuotta sitten se olikin parasta antia Suomen ja Ruotsin välisessä merimatkailussa.
*** Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoiselta. Tallinnaan menevä laiva oli laiturissa Promenade-luokan laivan keulan edessä. Keula on taas se osa laivasta, joka kohtaa laivan etenemissuunnassa meren ensimmäisenä. Laiturissa kumpikaan alus ei liiku, joten niiden kokoeron arviointi oli helppoa. Arviointi tuotti tuloksen, että verrattuna uuteen laivaan tuo vanha ei ollut kovin komean näköinen eikä suurikaan. - Ahaa_omia.termejäsikö
Taas-sulla.löi-hihnat kirjoitti:
Ei ole mikään pakko huomauttaa. Itse haluat.
Etkä halua kirjoittaa asiasta.
Mikä kohta meni taas älyllisen rajasi yli?
*** Finnjetti on jossain muissa menoissa. Finnjet oli SIljan nopea autolautta. Kulki ennen Saksaan, mutta myöhemmin Tallinnaan. Kun laiva oli telakalla tai muussa ajossa, se oli "muissa menoissa".
*** Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Tuolloin siis Finnjet ajoi väliä Helsinki-Tallinna. Väliaikaisesti sitä korvaamaan tuli Siljan Vaasasta Ruotsiin liikennöivä alus.
*** . Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. 40 vuotta sitten tuo nyt Vaasasta saapunut näytti isolta ja komealta, mutta silloin eli 40 vuotta sitten se olikin parasta antia Suomen ja Ruotsin välisessä merimatkailussa.
*** Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoiselta. Tallinnaan menevä laiva oli laiturissa Promenade-luokan laivan keulan edessä. Keula on taas se osa laivasta, joka kohtaa laivan etenemissuunnassa meren ensimmäisenä. Laiturissa kumpikaan alus ei liiku, joten niiden kokoeron arviointi oli helppoa. Arviointi tuotti tuloksen, että verrattuna uuteen laivaan tuo vanha ei ollut kovin komean näköinen eikä suurikaan.""muissa menoissa"."
olisit sen het pakettiautomaatti kertonut jotta kyseessä oli omia termejäsi joita ei ole muiden tarkoitus ymmärtää, sinulle kun ovat nuo "trmisi" tärkeämpiä kuin selkeästi ja ymmärrettävästi kirjoitettu teksti, ja aut armias jos termejäs mollaa sitten repeää taivaasi ja alat näsäviisailemaan - Kaikki-muut-tietävät
Ahaa_omia.termejäsikö kirjoitti:
""muissa menoissa"."
olisit sen het pakettiautomaatti kertonut jotta kyseessä oli omia termejäsi joita ei ole muiden tarkoitus ymmärtää, sinulle kun ovat nuo "trmisi" tärkeämpiä kuin selkeästi ja ymmärrettävästi kirjoitettu teksti, ja aut armias jos termejäs mollaa sitten repeää taivaasi ja alat näsäviisailemaanLässyn lässyn lällälläää.
Jos et itse osaa laittaa parempaa ilmaisua, älä koeta aina laittaa omaa tyhmyyttäsi ja kykenemättömyyttäsi muiden syyksi. Sinä se tyhmä olet. Nytkin ainoana ihmettelin, kun et ymmärtänyt. Ei kukaan muu.
Kattos, kun fiksu huomaa jonkun lipsauksen, hän vaikenee, koska tietää, mistä on kyse. Ainoastaan tyhmä huomaa siinä tilaisuuden näyttää viisautensa. - Muissa.menoissa
Kaikki-muut-tietävät kirjoitti:
Lässyn lässyn lällälläää.
Jos et itse osaa laittaa parempaa ilmaisua, älä koeta aina laittaa omaa tyhmyyttäsi ja kykenemättömyyttäsi muiden syyksi. Sinä se tyhmä olet. Nytkin ainoana ihmettelin, kun et ymmärtänyt. Ei kukaan muu.
Kattos, kun fiksu huomaa jonkun lipsauksen, hän vaikenee, koska tietää, mistä on kyse. Ainoastaan tyhmä huomaa siinä tilaisuuden näyttää viisautensa.Mites ne tulosi, onko sulla sellaisia vielä olemassa
- Itsestään-selvää
Muissa.menoissa kirjoitti:
Mites ne tulosi, onko sulla sellaisia vielä olemassa
Jos olen jossain ja lähden, on tuloni sieltä.
- Matkaaja-
Oli-tosi-sokkelo kirjoitti:
Sokkeloisia olivat, onhan totinen tosi. Matkan alussa meinasi epätoivo iskeä moisessa sokkelossa.
Finnjetti on jossain muissa menoissa ja Tallinnan paatiksi tuli Siljan Vaasan laiva linjalta. Oli joskus 70-luvulla ollut huippuhieno ja valtavan suuri. Mutta promenade-laivan rinnalla tai oikeammin keulan edessä ei näyttänyt kovinkaan kummoselta (tuollainen kuva löytyi https://fi.wikipedia.org/wiki/Silja_Line#/media/File:Silja_Line_ships_in_Helsinki_2004.jpg, laiva tosin siinä keulan edessä ei tunnu olevan se sama, kokoluokka on). Siinä laivassa ei hyttikannella voinut kävellä laivan päästä päähän. Joten jos tuli ylös väärällä hissillä, piti palata lähtöruutuun ja mennä etsimään sitä oikeaa hissiä. Oli se alkuun "kivaa" etsiskelyä. Onneksi paluumatkalla laiva olikin jo hallussa ja kaikki sujui.Finnjet meni Travemundeen tosi nopeasti. Harmajan jälkeen käynnistettiin kaasuturbiinit ja sen kyllä huomasi! Siitä alkoi pieni värinä. Drinkkilasin nestepinta väreili ja ajoi kuplat pois, joten pöydällä ei kannattanut juomaa kauaa katsella.
Traven satamassa oli konttimyymälä, missä oli tosi maukkaita makkaroita. - Salamatkustajia
Matkaaja- kirjoitti:
Finnjet meni Travemundeen tosi nopeasti. Harmajan jälkeen käynnistettiin kaasuturbiinit ja sen kyllä huomasi! Siitä alkoi pieni värinä. Drinkkilasin nestepinta väreili ja ajoi kuplat pois, joten pöydällä ei kannattanut juomaa kauaa katsella.
Traven satamassa oli konttimyymälä, missä oli tosi maukkaita makkaroita.70-luvun loppupuolella Finnjetin pelastusveneistä löydettiin pari salamatkustajaa. Aika harvinaista.
- Jyrkkä-peräaalto
Seacatilla-mukavasti kirjoitti:
Kuvassahan ovat Silja Opera, SIlja Symphony ja Seacat.
Tuolla Seacatilla ykkösluokassa tunsi todellakin olevansa etuoikeutettu. Ei suinkaan yksin matkaan kuuluvien tarjoilujen takia, vaan sitten saavuttaessa satamaan. Ykkösluokka poistui laivalta ensin, vasta heidän jälkeensä avattiin tavallisille matkustajille maihinnousu. Joillain sieltä alhaalta näytti olevan kauhea kiire, mutta odottamaan joutuivat toisen kerroksen väen maihinnousua.
Toinen muisto liittyy tien nimismiehen kiharoihin. Seacat meni kovaa vauhtia loikkien aalloilla. Ja kyllä se nimenomaan loikki! Onneksi ykkösluokan istuimet olivat mukavat ja tukivat istumista.
Parasta tuossa Secatissa olivat matkan nopeus sekä lähtö- ja saapumispaikka. Ei turhia satamakävelyjä. Niin, ja tietenkin se yläluokan maihinnousu ennen karvahattuluokkaa.Seacatit ja katamaraanit olivat siitä "hauskoja" tuuripaatteja, että jos sellaisen sattui kohtaamaan, piti omalla veneellä ottaa etäisyyttä. Niiden keula-aalto ei ollut kummoinenkaan, mutta peräaalto oli veret seisauttava.
- Oli-mukava-matka
Seacatilla-mukavasti kirjoitti:
Kuvassahan ovat Silja Opera, SIlja Symphony ja Seacat.
Tuolla Seacatilla ykkösluokassa tunsi todellakin olevansa etuoikeutettu. Ei suinkaan yksin matkaan kuuluvien tarjoilujen takia, vaan sitten saavuttaessa satamaan. Ykkösluokka poistui laivalta ensin, vasta heidän jälkeensä avattiin tavallisille matkustajille maihinnousu. Joillain sieltä alhaalta näytti olevan kauhea kiire, mutta odottamaan joutuivat toisen kerroksen väen maihinnousua.
Toinen muisto liittyy tien nimismiehen kiharoihin. Seacat meni kovaa vauhtia loikkien aalloilla. Ja kyllä se nimenomaan loikki! Onneksi ykkösluokan istuimet olivat mukavat ja tukivat istumista.
Parasta tuossa Secatissa olivat matkan nopeus sekä lähtö- ja saapumispaikka. Ei turhia satamakävelyjä. Niin, ja tietenkin se yläluokan maihinnousu ennen karvahattuluokkaa.Vuoden 2002 heinäkuussa tuli Operalla käytyä Visbyssä.
Oli oikein mukava matka. Tyyntä ja aurinkoista.
- urosleijonaXL
Onko näissä risteilyillä kunnon yö elämää?
Millainen sukupuoli jakauma ja ikärakenne.
Tarvis lämpimän .. onko lemmen laiva? - Olivat.hienoja
Nordic Jet Linen katit olivat kaikkein mukavimmat katamaraanit. Oikein muka matkata nopeasti Katajanokalta Tallinnaan. Kummassakin päässä erinomainen rantautumispaikka. Hyvä myymälä ja yllättävän tilavaa.
- Ykköset-ensin
Sekä ykkösluokkalaiset laskettiin tietenkin maihin ennen tavallisia saapastelijoita. Ykkösluokka oli aluksen etuosassa, joten saapastelijoiden sulkeminen peräosaan oli helppoa.
- Mukavuuspaatteja
Mariellan sisar Olympia poistui Helsinki-Tukholma -liikenteestä 1993. Ikävä juttu, sillä kumpikin ovat/olivat tosi mukavia aluksia matkustajille. Mukavuudessa voivat kilpailla vain Europa ja Cinderella sekä Albatros/Opera. Siis Helsinki-Tukholma -linjalla.
- ViestipuuTaiTapanKaikki
Noh kuten on palstalla todettu niin itse laivalla EI ole väliä... Siis fyysisesti
enemmän vaikuttaa millainen ohjelma laivalla on ja hinnat... - Matkustaisit-tietäisit
ViestipuuTaiTapanKaikki kirjoitti:
Noh kuten on palstalla todettu niin itse laivalla EI ole väliä... Siis fyysisesti
enemmän vaikuttaa millainen ohjelma laivalla on ja hinnat...Ja jos on ollut joskus itse laivalla, tietää, että tärkein vaikuttava tekijä on itse. Siis matkustaja itse, asenne, käyttäytyminen ja millä mielellä.
- HäivyTaiTapanSut
Matkustaisit-tietäisit kirjoitti:
Ja jos on ollut joskus itse laivalla, tietää, että tärkein vaikuttava tekijä on itse. Siis matkustaja itse, asenne, käyttäytyminen ja millä mielellä.
Mitäs kehitysvammainen pelle täällä houruilee taas???
Miksi et itse pääse reissuun???
Harmittaako kun muilla on käytännön kokemusta??
Koita joskus. Sieltä voisi sullekin irttoa pillua
Miksi vammaisuutesi estää normaalin elämän???
Miksi valtehelt reissaavasi? - Kuinka-joku-voikin-olla-
"itse laivalla EI ole väliä... Siis fyysisesti enemmän vaikuttaa millainen ohjelma laivalla on ja hinnat..."
Siis jos läheisesi joutui eilen vakavaan auto-onnettomuuteen ja on epäselvää, selviääkö hän ja sinulla on tänään risteily, on sinulla loistava meininki, jos kaljasta on halpapäivät ja ohjelma hyvää.
Olet kyllä varsinainen ajattelun vuolas Vuoksi, mietiskelyn Karpaatit ja älyn jättimäinen pygmi. - HäivyTaiTapanSut
Kuinka-joku-voikin-olla- kirjoitti:
"itse laivalla EI ole väliä... Siis fyysisesti enemmän vaikuttaa millainen ohjelma laivalla on ja hinnat..."
Siis jos läheisesi joutui eilen vakavaan auto-onnettomuuteen ja on epäselvää, selviääkö hän ja sinulla on tänään risteily, on sinulla loistava meininki, jos kaljasta on halpapäivät ja ohjelma hyvää.
Olet kyllä varsinainen ajattelun vuolas Vuoksi, mietiskelyn Karpaatit ja älyn jättimäinen pygmi.Noh laiva fyysisesti ei merkkaa mitään. Jopa isabellesta saisi sen unelmien laivan :)
- Jep-tosiaankin
HäivyTaiTapanSut kirjoitti:
Noh laiva fyysisesti ei merkkaa mitään. Jopa isabellesta saisi sen unelmien laivan :)
Olet kyllä varsinainen ajattelun vuolas Vuoksi, mietiskelyn Karpaatit ja älyn jättimäinen pygmi.
Vika on muissa. He eivät ymmärrä sinua.
- Oli-liukas-lattia
Muistaakos joku vielä Olympiaterminaalin lattian 80-luvun alussa. Jos jollain sattui olemaan sadesäällä sileäpohjaiset kengät jalassa, tapahtui kaatumisia. Oli parketti aivan mahdottoman liukas.
- Muisteloita
Muistatteko 90-luvun alun Clipperit, olivat Sallyn kanootteja. Keikkuivat edestakaisin Helsingin ja Tallinnan välillä. Nimenomaan keikkuivat, jos lainetta oli ja niitähän yleensä oli. Pieniä "intiimejä" aluksia. Ja matka taittui mukavasti. Tallinnassa passi vaihtui punaiseen proopuskaan eikä kaupungilla saanut kävellä miten sattuu, vaan kuljettiin kanalauman lailla. Bussilla ajettiin Vanhaan kaupunkiin, käynti vanhassa kirkossa, sieltä kohti Piritaa, katsaus, Georg Otsin haudalle, sitten Piritan luostari, sieltä rantatietä kahville ja takaisin laivalle.
- Muisteloita
Hupsista. Sattui pieni kämmi.
Ne, jotka asioista jotain tietävät, havaitsevat sen ja ymmärtävät asian.
Ne, jotka eivät tiedä, eivät myöskään huomaa mitään, joten heille ei asiasta ole pienintäkään haittaa.
- Kolmosella
Mahdoitteko matkustaa ilmateitse?
Mitä pääsin DC3:n matkassa Tallinnan kentältä Helsinkiin. Kone lenteli melkoisen matalalla eli merellä kulkevat alukset näkyivät hyvin. Istuimet epämukavat, mutta nehän olivatkin sotilaskoneen istuimet. Taidettiin lentää Suomenlahden yllä vartin verran. Laskeutuminen koneen portaita pitkin pikkasen epämukavan hankalaa.
Tallinnaan mentiin Sea Catilla eli nopeutta oli molempiin suuntiin. - Copterline
Millaasia kokemuksia helikopterista. Oli helskatin ahdas. Muuten sujui oikein vilppaasti pörräten sopivasti keskustan tuntumaan. Paree tulopaikka ku laivaoilla ja maahantulossa ei mitään hidastelua.
Käyttäsin edelleenkin, jos ei ole paljoa tuomisia. - Anonyymi
XPRS iltalaivalla Tallinnaan ja sitten aamulla maihin. Yön voi bilettää laivalla.
- Anonyymi
Porauslautoista tyydyttävin on Silja Linen Europa. Siellä saa vierashyteissä pesää suurella todennäköisyydellä. Voi myös saada turpiinsa, jos menee väärään hyttiin. Kannattaa siis hyttiin mennessä olla hereillä.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 263278
- 731597
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa801139Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää1451052- 45951
- 61892
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.45888Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe171872- 42836
Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis139775