On viime aikoina alkanut pää vapisemaan ilman että tilanteeseen liittyy jännitystä tms. Kyseessä on ns lepovapinaa, mutta myös asentovapinaa pään ollessa suorassa esim kun istuu tuolilla. Kädet eivät vapise. Voikohan tämä olla parkinsonia?
onko tämä parkinsonia?
13
1968
Vastaukset
- Minäsevainolen
Voi olla, mutta kannattaa hakeutua neurologille, ennen kuin tekee omia diagnooseja. Mutta neurologille ehdottomasti hakeudu.
- Huolestunut6
Onko niskasi jumissa - jos et tiedä, käy hierojalla tai fyssalla!
- abf
Minulla oli sama oire ja parkinsonia oli
- samma här
abf kirjoitti:
Minulla oli sama oire ja parkinsonia oli
Samaa vikaa... Neurologi sanoi sen johtuvan tupakan poltosta....
- MISTÄ HYV' LEKURI
samma här kirjoitti:
Samaa vikaa... Neurologi sanoi sen johtuvan tupakan poltosta....
TÄYTYS PÄÄSTÄ HYVÄLLE NEUROLOGILLE JOKA OTTAA TOSISSAAN SAIRAUDEN OIREET MUUTEN MENEE RAHA HUKKAAN
- Onko asiasta tietoa
Jotkut väittävät että parkinssonissa vain leuka vapisee ei pää.Tiedä sitten miten on asia.
- omsihoitaja
Parkinsonissa vapisee koko kroppa, ei vain leuka. Sairaus voi alkaa esim. vapinalla yhdessä sormessa tai kädessä tai käsi voi kävellessä olla jäykkänä sivulla. Parkinsonismia voi olla vaikka paljon dokaavalla, eli oireet muistuttaa neurologista sairautta mutta ei johdu siitä.
- Pitkää saattohoitoa
omsihoitaja kirjoitti:
Parkinsonissa vapisee koko kroppa, ei vain leuka. Sairaus voi alkaa esim. vapinalla yhdessä sormessa tai kädessä tai käsi voi kävellessä olla jäykkänä sivulla. Parkinsonismia voi olla vaikka paljon dokaavalla, eli oireet muistuttaa neurologista sairautta mutta ei johdu siitä.
Parkinsonissa ei aina vapise koko kroppa saati sitten leuka. Meillä Parkinson aiheuttaa jäykkyyttä eikä yhtään vapinaa ja tautia on sairastettu jo monta vuotta. Niin monta vuotta, että tauti on vienyt liikuntakyvyn.
Neurologin vastaanotolle kannattaa mennä ja sen jälkeen jos sairaus todetaan, niin liittyä Parkinson liittoon jäseneksi.
- tärinä ja tutina
Kuuluuko jäykkyys ja tärinä koko kehossa mutta vasen jalka pöytä sen tärinä vaivaa enemmän.
- AADEE1
Hyvä ihmettelevä mies!
Ei se välttämättä ole, mutta mene neurologille, niin ei tarvitse ihmetellä.
Itse olen 15v. sairastanut (diegnosoidusti, todellisuudessa paljon kauemmin) ja minulla on nyt vasta alkanut pää silloin tällöin vapista. Mutta pelkkä pään vapina, ainoana oireena, ei mielestäni ole parkinsonissa kovin tyypillistä. Kyseessä voi olla ns. hyvälaatuinen vapina, jossa ko. vapina jää ainoaksi oireeksi. Sitä hoidetaan esim. beettasalpaajalla.
Yleisohjeena annan tällä 15v. kokemuksella, pari huomiotani, joiden olen huomannut helpottavan elämääni. 1.) älkää hävetkö puhua siitä. Ei se ole tabu, eikä häpeä. 2.) Vaikka teillä on se, älkää sairastako sitä. 3.) Mitä parempi lihas / yleiskunto, sitä vähemmän ja miedompia pillereitä. Terv. nimim." 2x kuntos. ja 1x 1, 5h jääkiekkoa "terveiden" kanssa viikossa".
Loppu kevennys: miten Suomalaiset ikämiehet saatiin käyttämää enemmän rolaattoria, jota he aiemmin häpesivät? Sille annettiin uusi nimi. Se on nykyään HARLEY PARKINSON. - reiska2
heii. olen sairastanut parkkaria jo 20 v ,olen nyt 53v mies,ja oireista:
Yleensä parkkarin oireet alkavat jommaltakummalta puoleltä kädestä tai jalasta...en muista kenenkään kertoneen sen alakaneen päästä. huomaan että viestisi on yli vuoden vanha..oletko kä'ynyt neurologilla ja joko on vaivan nimi selvinyt, itse sanoisin että ko ei ole parkinsson..menikö metsään? - rieska
http://kemikaalivanat.wordpress.com/ kertoo miksi sitä on
- pelko pois
ystävät hyvät,taudissa on monenkirjavat oireet ja ne tyypilliset alkuoireet ovat kuten reiska2 mainitsi,tätä tautia ympäröi kaikenlaisia höpöhöpö juttuja,minunkin järjenjuoksua on epäilty,tyylin kun sinähän olet sairas ym.Minulla on hyvä neurologi ja taatusti nielen jokaisen pillerin minkä määrää,hänellä kun on paras tietotaito.Diagnoosi oli hirvittävä shokki ,mutta paljon pahempaakin voisi olla.Menkää lääkäriin jos epäilette ja tämä ei ole kuolemantuomio.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003945715- 202364
- 1982201
- 1121584
- 881527
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu601053- 741042
IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka21019Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.133955Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59816