Hyvin outoa - Jag bara undrar.

Olisin kiinnostunut tietämään miksi kaikki eiliset viestit jotka koskivat tämän palstan ruotsinkielisten lukijoiden kannalta hauskinta ja ironisinta uutista koskien netti fennojen vihaamaa Svenska.nu'ta ja sen delegaation uutta jäsentä; Soinin "takapirua", hyvää ystävää, neuvonantajaa, imagonrakentajaa ja puolueen työntekijää JJ:tä siivottiin pois alta aikayksikön?

Onko moderaattori todella persu joka ei kestä hupaisan uutisen ironiaa vai liittyykö asiaan jotain jotain syvällisempää? Jos kyseessä on jälkimmäinen vaihtoehto, niin ystävällisesti viesti spostiini (ks profiilini) niin lupaan unohtaa asian, ehkä.

Jos kyse on siitä että mode todella on persu / netti fenno niin hohhoijaa...
Yksi poisto vielä ilman selityksiä niin käyn laittamassa uutisen tuonne meidän ruotsinkielisten yhteisöt-sivustolle.

Siinä valossa että tällä palstalla normaalisti menee läpi ja säilyyy jos jonkinlaista roskaa ja törkeyksiä niin ihmetyttää että kyseinen, meidän ruotsinkielisten kannalta mukava ja suorastaan hauska uutinen siivotaan salamana pois ikään kuin siinä olisi jotain laitonta. Miksi??

46

256

Vastaukset 46

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nooh älä ny viitti

Eiköhän moderaattori ole teikäläisiä.

• No just, ja millähän perusteella luulet niin? Perustelepa!

Miksi suru-mode siivoaisi pois päivän hauskimman uutisen, todellisen jymyuutisen meidän surujen näkökulmasta? Aidon napanaurun!
        Sen kun selität niin lupaan harkita kantaani.

Soinin oikea käsi ja imagonrakentaja on itse vakaumuksellinen "pakkoruotsittaja" sopi miettiä mitäkohän mieltä den gode Timo oikeasti itse on? Veikkaan että meidän kaveri! Oikeasti! Koska ei hän todellisuudessa ole pannut tikkua ristiin "pakkoruotsiasiassa" ja tuskin paneekaan.

Kattokees armaat netti fennot populimi on juuri tuollaista, ollaan vain äänekkäästi (muka) jotain mieltä mutta oikeesti ei, ja tiedetään ettei todellisuudessa koskaan joudu niistä mielipiteistään vastaamaan. Tyhmää kansaa riittää jymäytettäväks! Soinin & co meinas käydä jytkyn kanssa köpelösti ja olivat hilkulla joutua hallitusvastuuseen höpöpuheistan mutta saivat kun saivat itsensä kuiville ja "hakkaraislaumansa" luikerreltua siitä kiipelistä.

Minä olen ennekin sen sanonut ja sanon taas että persujen äänestäjät ja miksei me muutkin olemme Soinille jonkilainen sosiolginen massa(psykoosi)testi. Populismin asiantuntija ja tutkija testaa kuinka pitkälle pelkillä tyhjillä lupauksilla, muiden arvostelemisella ja kansaan uppoavilla murjaisulla pääsee.

Esimerkkejä on useita, tässä yksi:
        Ennen vaaleja olivat persut kovasti sitä mieltä että säätiöt on saatava verolle (tietäen että ajatus itsessään on täydin mahdoton) ja netti fennot hurrasivat!
        Vaan kun sitten vaalituloksen seurauksena alkoi tulla rahaa ovista ja ikkunoista (Huom! verorahaa) niin heti perustettiin oma säätiö ja vieläpä sen rinnalle nerokas systeemi kierrättää rahaa puolueelta kyseiseen säätiöön. Täysin laillinen toki ja ihan niin kuin pitääkin!

• Olet ihanteeni
        Ankdam kirjoitti:

No just, ja millähän perusteella luulet niin? Perustelepa!

Miksi suru-mode siivoaisi pois päivän hauskimman uutisen, todellisen jymyuutisen meidän surujen näkökulmasta? Aidon napanaurun!
        Sen kun selität niin lupaan harkita kantaani.

Soinin oikea käsi ja imagonrakentaja on itse vakaumuksellinen "pakkoruotsittaja" sopi miettiä mitäkohän mieltä den gode Timo oikeasti itse on? Veikkaan että meidän kaveri! Oikeasti! Koska ei hän todellisuudessa ole pannut tikkua ristiin "pakkoruotsiasiassa" ja tuskin paneekaan.

Kattokees armaat netti fennot populimi on juuri tuollaista, ollaan vain äänekkäästi (muka) jotain mieltä mutta oikeesti ei, ja tiedetään ettei todellisuudessa koskaan joudu niistä mielipiteistään vastaamaan. Tyhmää kansaa riittää jymäytettäväks! Soinin & co meinas käydä jytkyn kanssa köpelösti ja olivat hilkulla joutua hallitusvastuuseen höpöpuheistan mutta saivat kun saivat itsensä kuiville ja "hakkaraislaumansa" luikerreltua siitä kiipelistä.

Minä olen ennekin sen sanonut ja sanon taas että persujen äänestäjät ja miksei me muutkin olemme Soinille jonkilainen sosiolginen massa(psykoosi)testi. Populismin asiantuntija ja tutkija testaa kuinka pitkälle pelkillä tyhjillä lupauksilla, muiden arvostelemisella ja kansaan uppoavilla murjaisulla pääsee.

Esimerkkejä on useita, tässä yksi:
        Ennen vaaleja olivat persut kovasti sitä mieltä että säätiöt on saatava verolle (tietäen että ajatus itsessään on täydin mahdoton) ja netti fennot hurrasivat!
        Vaan kun sitten vaalituloksen seurauksena alkoi tulla rahaa ovista ja ikkunoista (Huom! verorahaa) niin heti perustettiin oma säätiö ja vieläpä sen rinnalle nerokas systeemi kierrättää rahaa puolueelta kyseiseen säätiöön. Täysin laillinen toki ja ihan niin kuin pitääkin!

Olet ihana sinä Ankdaamini sinua ihailen ja tulen luoksesi jos sitä haluat.

• besökare++

Fennona gnäller om censur,själva städar de så fort som möjligt bort allt som på något sätt kanske är positivt för oss svenskspråkiga.(jag hade inte läst det här inlägget som det nu var frågan om,men i allmänhet )

• anser jag

Man kan j undra varför alla inlägg om tvserien "Suomi on ruotsalainen " måste vara på sfpdebatten.Rättare plats vore yles spalter om tvprogram.

• Paskal Pusikos

"Yksi poisto vielä ilman selityksiä niin käyn laittamassa uutisen tuonne meidän ruotsinkielisten yhteisöt-sivustolle."

Laita ihmeessä, äläkä uikuta. Kuka muuten uskoo sellaisia suomenruotsalaisia, jotka väittävät olevansa suomalaisia?

• "Kuka muuten uskoo sellaisia suomenruotsalaisia, jotka väittävät olevansa suomalaisia? "

Kuka muuten uskoo sellaista hörhöä joka väittää ettemme me ruotsinkieliset suomalaiset muka ole suomalaisia? Jos emme ole mielestäsi suomalaisia niin mitä me sitten olemme?

Määrittele samalla suomalaisuus.

• 123+
        Ankdam kirjoitti:

"Kuka muuten uskoo sellaisia suomenruotsalaisia, jotka väittävät olevansa suomalaisia? "

Kuka muuten uskoo sellaista hörhöä joka väittää ettemme me ruotsinkieliset suomalaiset muka ole suomalaisia? Jos emme ole mielestäsi suomalaisia niin mitä me sitten olemme?

Määrittele samalla suomalaisuus.

Mutta, mutta. "Suomi on ruotsalainen" ja tottakai sinäkin olet. Älä selitä suomalaisuuttasi, sen pitää näkyä ajatuksissasi.

• Huom!

Tarkoittanet Jusulaa. Onhan se tottakai erikoista, että pesu on tuossa sveko-organisaatiossa, mutta ei välttämättä huono asia kielivapauden kannalta.

Nimittäin Jusula sanoi selvästi surumedian haastattelussa vastustavansa pakkoruotsia. Eli hän on eräänlainen sisäpiirin vaikuttaja, jotka ovat hyväksi kielivapauden asialle.

Vertaus: Kannatan mieluumin pakoruotsia vastustavaa RKP:läistä, kun sitä kannattavaa pesua!

"Ei ole koiraa karvoihin katsomista" Vai mitä?

• Tiedoksi!

Eilen illalla snesori riehui palstalla. Kyse on siitä ajoittain vierailevasta piilosheriffistä.

Hän käytännössä poisti KAIKKI avaukset puoli kuaden jälkeen usean tunnin ajan.

Joten enemmän siitä fennopuoli kärsi, koska fennoavauksia meni paljon enemmän kuin svekoavauksia.

• Täällä palstallahan ei ole nimettyä modea joten ylläpito vissiin jollain tavoin huoletii moderoinnista.
        Olettaisin että pääasiallisesti ilmoitusten perusteella. Olen toki itsekin joskus ilmoittanut jonkin viestin sääntöjen vastaiseksi mutta ne ovat olleet niitä joissa annetaan yksityiskohtaisia tietoja yksityisista henkilöistä, henkilötietoja, herjataan jotakuta ulkopuolista nimellä tms, mielipiteitä en kuitenkaan koskaan!

Omat aloitukseni asiasta katosivat kuitenkin sillä vauhdilla että on vaikea uskoa että se olisi ollut sattumaa. Itse asiassa eilen katosi kaikki Svenska.nu'ta koskeneet viestit. Kenties olen vainoharhainen ja näppiksessä riittää virtaa mutta vähän ihmetytti.

Olen sentään rekisteröitynyt käyttäjä ja vaikka minä nettifennojen silmissä saatankin olla tulenpalava "pakkoruotsittaja" mikä sinänsä ei ole rikollista, eikä edes totta (riippuen toki siitä mitä sanalla tarkoittaa) ja kirjoittelen oman puolueeni palstalla, enkä varsinaisesti ainakaan omasta mielestäni häiriköi ja rikos palstan sääntöjä niin eilinen moderointipolitiikka ihmetytti suuresti.

• galsten
        Ankdam kirjoitti:

Täällä palstallahan ei ole nimettyä modea joten ylläpito vissiin jollain tavoin huoletii moderoinnista.
        Olettaisin että pääasiallisesti ilmoitusten perusteella. Olen toki itsekin joskus ilmoittanut jonkin viestin sääntöjen vastaiseksi mutta ne ovat olleet niitä joissa annetaan yksityiskohtaisia tietoja yksityisista henkilöistä, henkilötietoja, herjataan jotakuta ulkopuolista nimellä tms, mielipiteitä en kuitenkaan koskaan!

Omat aloitukseni asiasta katosivat kuitenkin sillä vauhdilla että on vaikea uskoa että se olisi ollut sattumaa. Itse asiassa eilen katosi kaikki Svenska.nu'ta koskeneet viestit. Kenties olen vainoharhainen ja näppiksessä riittää virtaa mutta vähän ihmetytti.

Olen sentään rekisteröitynyt käyttäjä ja vaikka minä nettifennojen silmissä saatankin olla tulenpalava "pakkoruotsittaja" mikä sinänsä ei ole rikollista, eikä edes totta (riippuen toki siitä mitä sanalla tarkoittaa) ja kirjoittelen oman puolueeni palstalla, enkä varsinaisesti ainakaan omasta mielestäni häiriköi ja rikos palstan sääntöjä niin eilinen moderointipolitiikka ihmetytti suuresti.

Olet kyllä pakkoruotsittaja ja läntisissä demokratioissa laskettaneen rikolliseksi toiminnaksi,sillä vastaavaa ei ole muualla (demokratioissa) hyväksytty käytäntöön.

Tämä ei ole varsinaisesti RKP:läisten palsta, vaan tämä on palsta missä keskustellaan RKP:stä.

• galsten
        galsten kirjoitti:

Olet kyllä pakkoruotsittaja ja läntisissä demokratioissa laskettaneen rikolliseksi toiminnaksi,sillä vastaavaa ei ole muualla (demokratioissa) hyväksytty käytäntöön.

Tämä ei ole varsinaisesti RKP:läisten palsta, vaan tämä on palsta missä keskustellaan RKP:stä.

Ei miinustajat sitten pystyneet muuhun, kuin vihoissaan klikkailemaan alaspäin osoittavaa peukkua...

• Siitä ne vaan?
        galsten kirjoitti:

Ei miinustajat sitten pystyneet muuhun, kuin vihoissaan klikkailemaan alaspäin osoittavaa peukkua...

Ei tullu mieleen, että sun juttus on typerä?

• galsten
        Siitä ne vaan? kirjoitti:

Ei tullu mieleen, että sun juttus on typerä?

Kas, joku sai suunsa auki. Varmaankin typerä, ainakin svekon mielestä ja perustelut samaa tasoa kuin pakkoruotsille.

• Pois pakkoruotsi!

Ehkä perussuomalaisia koskevat asiat
      kannattaisi julkaista perussuomalaiset-osiossa. .
      Minäkin kannattaisin svenska nu-organisaation tavoitteita,
      kunhan pakkoruotsi muutetaan ensin vapaaehtoiseksi ruotsiksi.

Mutta sitähän RKP-kiihottajat eivät tajua.

• Minä en ole koskaan ottanut kantaa siihen varsinaiseen pakkoruotsiin kosk se ei mua kosketa mutta Svenska.nu on minusta hieno asia.

Itse asiassa kirjoitin aiheesta viimeksi eilen kun nuo netti fennot tuppaavat täysin perusteettomasti inhoamaan ja vastustamaan kaikkea "ruots"-alkuista.
        Minun järjen mukaan heidän tulisi lämpimästi kannattaa Svenska.nu'n tapaista toimintaa siinähän ei ole mitään pakkoa vaan on kielen oppimisen popularisoimista sen parhaassa muodossa.

• Pois pakkoruotsi!
        Ankdam kirjoitti:

Minä en ole koskaan ottanut kantaa siihen varsinaiseen pakkoruotsiin kosk se ei mua kosketa mutta Svenska.nu on minusta hieno asia.

Itse asiassa kirjoitin aiheesta viimeksi eilen kun nuo netti fennot tuppaavat täysin perusteettomasti inhoamaan ja vastustamaan kaikkea "ruots"-alkuista.
        Minun järjen mukaan heidän tulisi lämpimästi kannattaa Svenska.nu'n tapaista toimintaa siinähän ei ole mitään pakkoa vaan on kielen oppimisen popularisoimista sen parhaassa muodossa.

Nettifennot eivät suinkaan inhoa kaikkea ruotsi-alkuista.
        Esim. Ruotsin vuoden 2009 kielilaki olisi toimiva
        malli järjestää Suomen kieliolot eli tehdä 90 %:n kielestä
        virallisestikin maan pääkieli.
        Tala varmaan osaa kertoa asiasta lisää.

• Pois pakkoruotsi! kirjoitti:

Nettifennot eivät suinkaan inhoa kaikkea ruotsi-alkuista.
        Esim. Ruotsin vuoden 2009 kielilaki olisi toimiva
        malli järjestää Suomen kieliolot eli tehdä 90 %:n kielestä
        virallisestikin maan pääkieli.
        Tala varmaan osaa kertoa asiasta lisää.

En kirjoittanutkaan "nettifennot" vaan "netti fennot" (nettifennojen agressiivinen alalaji).

Suomen yksikielisyyttä en tietenkään kannata. Mitä taas suomen kielen "pääkielisyyteen" tulee niin onhan se sitä jo nyt vaikka maa onkin virallisesti kaksikielinen.

• Nettisuom. (-fenno)
        Ankdam kirjoitti:

En kirjoittanutkaan "nettifennot" vaan "netti fennot" (nettifennojen agressiivinen alalaji).

Suomen yksikielisyyttä en tietenkään kannata. Mitä taas suomen kielen "pääkielisyyteen" tulee niin onhan se sitä jo nyt vaikka maa onkin virallisesti kaksikielinen.

"En kirjoittanutkaan "nettifennot" vaan "netti fennot" (nettifennojen agressiivinen alalaji)."

Kuomasemme Ankdam, suomen kielen opettajasi kiemurtelee haudassaan entisen mallioppilaansa lauseen vuoksi.

Huomaatko, mitä sotkua saat aikaan ikiomilla oikeinkirjoitussäännöilläsi, jotka eivät lopulta palvele edes omia tarkoituksiasi? Kun kirjoitat väärin yhdyssanan nettifenno, se tulkitaan armollisesti vain kirjoitusvirheeksi silloinkin, kun et sitä haluaisi. Niinpä joudut selittelemään kömmähdystäsi. Lopulta uppoatkin suohon noine virheinesi.

• karttakeppij
        Ankdam kirjoitti:

"aggressiivinen" kirjoitetaan kahdella g:llä, ankdam.

• karttakeppij kirjoitti:

"aggressiivinen" kirjoitetaan kahdella g:llä, ankdam.

....ja Ankdam isolla alkukirjaimella sekä karttakeppi ilman j-tä lopussa.

• galsten
        Ankdam kirjoitti:

Minä en ole koskaan ottanut kantaa siihen varsinaiseen pakkoruotsiin kosk se ei mua kosketa mutta Svenska.nu on minusta hieno asia.

"Minä en ole koskaan ottanut kantaa siihen varsinaiseen pakkoruotsiin kosk se ei mua kosketa mutta Svenska.nu on minusta hieno asia."

Taas pitää soittaa sinulle kertosäettä:

"...juttele sinä vaan kyllä sinuun luotetaan, ja vaikka sen valheeksi vannotkin, niin kyllä sua uskotaan..."

Kyllä se ärhäkämpienkin käytös siitä tasaantuu, kun pakkoruotsi on ensin poistettu.

• 113
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

"En kirjoittanutkaan "nettifennot" vaan "netti fennot" (nettifennojen agressiivinen alalaji)."

Kuomasemme Ankdam, suomen kielen opettajasi kiemurtelee haudassaan entisen mallioppilaansa lauseen vuoksi.

Huomaatko, mitä sotkua saat aikaan ikiomilla oikeinkirjoitussäännöilläsi, jotka eivät lopulta palvele edes omia tarkoituksiasi? Kun kirjoitat väärin yhdyssanan nettifenno, se tulkitaan armollisesti vain kirjoitusvirheeksi silloinkin, kun et sitä haluaisi. Niinpä joudut selittelemään kömmähdystäsi. Lopulta uppoatkin suohon noine virheinesi.

Taas yksi netti fenno surkimus ottaa kantaa oikein kirjoitukseen, tällä palstalla on ainoa ja oikea tapa kirjoittaa netti fenno erikseen.
        Kysyppä surkimus oppi-isältä höpönderin hessulta mitä mieltä hän on.
        Höpönderin hessuhan on sanonut että netti fennojen fakta on faktaa vaikka ei totta tarvitse ollakkaan.

• 15113
        galsten kirjoitti:

"Minä en ole koskaan ottanut kantaa siihen varsinaiseen pakkoruotsiin kosk se ei mua kosketa mutta Svenska.nu on minusta hieno asia."

Taas pitää soittaa sinulle kertosäettä:

"...juttele sinä vaan kyllä sinuun luotetaan, ja vaikka sen valheeksi vannotkin, niin kyllä sua uskotaan..."

Kyllä se ärhäkämpienkin käytös siitä tasaantuu, kun pakkoruotsi on ensin poistettu.

"Kyllä se ärhäkämpienkin käytös siitä tasaantuu, kun pakkoruotsi on ensin poistettu"
        Ilmoitathan meille muille netin käyttäjille kun olet poistanut pakollisen ruotsinkielisen opiskelun.
        Odotan innolla vastaustasi kahjokivi.

• galsten
        15113 kirjoitti:

"Kyllä se ärhäkämpienkin käytös siitä tasaantuu, kun pakkoruotsi on ensin poistettu"
        Ilmoitathan meille muille netin käyttäjille kun olet poistanut pakollisen ruotsinkielisen opiskelun.
        Odotan innolla vastaustasi kahjokivi.

En odottanutkaan sinun mitään tajuavan, merkit ovat selvät aikaisempien kirjoitustesi perusteella. En mitenkään viitannut sellaiseen, että poistaisin pakollisen ruotsinkielisen opiskelun, en edes siihen, että poistaisin pakollisen ruotsin kielen opiskelun suomenkielisiltä.

On siinä ankkamatamilla peesaajana aika seko. Taitaa ankkaa ottaa pattiin kun joutuu välillä kuitenkin muka kiittelemään "avusta".

• f ng bv

Ironia sulla on housuissas, ankdam.
      Jusila vastustaa pakkoruotsia, kannattaa vapaaehotosta ruotsia. Kuten jokainen normaali ja järkevä ihminen.
      Magmassa Melin kirjoittaa "muuten hiljaisesta" Svenska.nu-kokouksesta, jossa Jusila oli mukana "väriläiskänä".
      Lähinnä tulee mieleen taru Troijan hevosesta.

• Härskiä persuilua

Samoin kävi useamman viestin kanssa, jotka koskivat Pohjanmaan ruotsinkielisten Jonathan Åstrandin, Andreas Romarin ja Krista Siegfridsin menestystä toissapäivänä. Viestit katosivat alta aikayksikön, vaikka niissä ei ollut mitään loukkaavaa herjaa mihinkään suuntaan.

Moderaattori taitaa tosiaan olla persu.

• Persuko sensuroi

Pitää paikkansa. Niitä katosi useampia. Ihmettelin samaa asiaa.

• paskal Pusikos

"Jos emme ole mielestäsi suomalaisia niin mitä me sitten olemme?"

Suomen ruotsalaisia!

• En minä ainakaan ole! Minulla ei ole ainakaan viimeiseen neljäänsataan vuoteen ole ollut mitään kytköksiä Ruotsiin. Enkä muuten tunne ketään toistakaan omassa tuttavapiirissäni jolla olisi.

• galsten
        Ankdam kirjoitti:

En minä ainakaan ole! Minulla ei ole ainakaan viimeiseen neljäänsataan vuoteen ole ollut mitään kytköksiä Ruotsiin. Enkä muuten tunne ketään toistakaan omassa tuttavapiirissäni jolla olisi.

Kyllä kytköksiä voi olla, kunhan hyväksyy suomensuomalaisen identiteetin suomalaiseksi, eikä pakota vierasta kieltä.

• HomoAnkka
        Ankdam kirjoitti:

En minä ainakaan ole! Minulla ei ole ainakaan viimeiseen neljäänsataan vuoteen ole ollut mitään kytköksiä Ruotsiin. Enkä muuten tunne ketään toistakaan omassa tuttavapiirissäni jolla olisi.

Mene sinä RKP:n rakkikoira Ruostekasa paasaamaan kiinalaisille tai venäläisille
        pakkoruotsin eduista, nauravat kuollakseen !
        Ylimääräisistä kielistä ei ole sinänsä mitään hyötyä, vain ja ainoastaan yhdestä yhteisestä kielestä.
        Mitä varten te ruotsinkieliset olette huolissanne meidän suomenkielisten pärjäämisestä, antakaa meidän itse päättää asioistamme.
        Turha alkaa paasaamaan että emmehän me vaan teidän poliitikot,
        kyllä te siellä aina olette takapiruina.
        Ruotsalaisille on jokin ihmeen holhouspäähänpinttymä, sairasta touhua!

• Paskal Pusikos

Kun käki munii leppälinnun pesään, niin kuoriutuuko munasta leppälintu? Mikä on ankan vastaus?

• svenskspråkig

Man kunde tänka sig att frågor som berör oss med svenska som modersmål kunde få diskuteras på den här debatten,men icke.De enda tillåtna inläggen tycks vara om pakkoruotsi och svartmålning av svenskatalande

• 15113

Kyllä sinä olet nimmarisi kanssa just niin pusikos ja keltaiset nesteet lahkeissa kuin vaan voi olla, ei ainuttakaan järkevää viestiä sinulta.

• ingen censur
        svenskspråkig kirjoitti:

Man kunde tänka sig att frågor som berör oss med svenska som modersmål kunde få diskuteras på den här debatten,men icke.De enda tillåtna inläggen tycks vara om pakkoruotsi och svartmålning av svenskatalande

Om man vill bli ledsen och sårad då skall man besöka den här debattten.Så mycket skit som det skrivs om oss och vårt språk trodde man inte att det vore möjligt ens.

• onko argumentteja?

Hieman off-topikkia pukkaa, mutta en malta olla puuttumatta tuohon termiin "netti fenno". Kyseessä on melko ponneton keljuiluyritys, sillä kuten voimme havaita, ovat yhdys sanavirheet kokolailla harvinaisia tällä palstalla - ihme kyllä? (onhan täällä näet ruotsinkielisiäkin, ja heille suomi on tunnetusti vaikea kieli)

No, pääasia tietysti on, että ko. ilmausta käyttävät saavat näin tuotua esiin sen, kuinka ovat asettaneet itsensä "netti fennojen" eli argumentteja esittävän vastapuolen yläpuolelle.

• Kyll, kyll...

Tässä on Ankkamatamille "hauska" teksti... tai sitten ei!

Sipoossa taitaa asua erikoista sakkia vai mitä sanotte tuollaisesta tekstistä?

Matti Kuusen kirjassa Pohjoiset reservit on erikoinen juttu sivuilla 165-169 luvussa Suomalaisen huumorin skaala.

Boken om Sibbo III -kirjasta Matti Kuusi oli kääntänyt tosi rajun esimerkin mitä Suomen ruotsalainen professori V. E. V. Wessman kirjoitti Nurmijärveläisistä vuonna 1929. Matti Kuusen kirjassa Pohjoiset reservit on suora käännös sivuilla 166-167.

Tässä on Kuusen kirjasta suora lainaus:

"Sama vierauden tunto huokuu professori V. E. V. Wessmanin kolmiosaisesta Sipoo-kirjasta Boken om Sibbo III s. 55, kun hän kuvailee, miltä suomalainen - ja varsin usein nimenomaan nurmijärveläinen - ainakin vielä miespolvi sitten näytti sipoolaisen naapurinsa näkökulmasta:

Suomalainen käyttäytyy raa'asti ja siivottomasti. Jos joku tulee tupaan ottamatta lakkia päästään, tiedetään suomalaiseksi tai Pohjanmaan ruotsalaiseksi. Jos joku saa aikaan häiriöitä häissä tai muissa juhlissa, hän on varmaan suomalainen. Jos portti tai veräjä on jätetty auki, arvataan suomalaisen kulkeneen. Ellei hevosmies anna tietä vastaantulijalle tai jos hän väistää vasemmalle, on syytä epäillä häntä suomalaiseksi. Myös suomalaisten pukeutumistavasta voi panna merkille hänen sivistymättömyytensä. Suomalaisen naisen väitetään suosivan mauttoman koreaa vaatetusta. Tarpeetonta ja mautonta vaattteiden koreutta sanotaankin "suomalaiskoreudeksi".
      Luonnonlaadultaan suomalainen on tyhmä. Sanalle "finsker" on siksi kansankielessä tullut merkitys "pöljä", "yksinkertainen". Mutta vähä-älyisyydestään huolimatta suomalainen voi ponnistautua pinnalle, sillä hän on uskomattoman itsepäinen. "Hänellä on suomalaispää", sanotaan härkäpäisestä ja itsepäisestä ihmisestä.
      Suomalainen on lisäksi täynnä vihaa ja luihuutta ja niin kostonhimoinen, ettei lepy kaunansa kohteelle ennen kuin on pistänyt tätä sydämeen. Puukko on hädässä ja ilonpidossa hänen paras ystävänsä. Kuvaavaa kyllä sitä Sipoossa kutsutaankin "suomalaiseksi vapahtajaksi". Mutta salakavalana ja arkana suomalainen mieluummin väijyy tilaisuutta iskeä vastapuolta äkkiarvaamatta selkään, minkä jälkeen hän lähtee käpälämäkeen. Suomalainen pelkuruus vaihtuu kuitenkin ylimieliseksi röyhkeydeksi, jos ei hänellä mielestään ole mitään pelättävää.
      Kehnoudestaan huolimatta voi suomalainen olla hyvä työmies, jos häntä tarkoin valvotaan, mutta omissa oloissaan hän ei saa mitään kunnollista aikaan vaan päästää asiat retuperälle. Kun jotain on tehty päin mäntyyn, sanotaan, että se on "tehty suomeksi". Mutta sen sijaan että suomalainen huonommuutensa havaitessaan yrittäisi kohentautua, hän alkaa katkerasti kadehtia parempiaan ja haluaa vetää heidät omalle tasolleen.
      Suomalainen syö ja asuu siivottomasti. Hän voi tosin saunoa useasti viikossa, mutta kuitenkin hänen asumuksensa ja vaatteensa vilisevät syöpäläisiä. Suomalaisen synnystä on seuraava tarina: Jumala ja Pietari kulkivat talvella tietä pitkin. Pietari potkaisi jäätynyttä hevosenkakkaraa niin, että se kieriessään sanoi "kyll kyll" ja siitä tuli suomalainen."

Matti Kuusen kirjan Pohjoiset reservit, sivut 166-167 kuvattuna digikameralla:

http://aijaa.com/v.php?i=007088768914.jpg

http://aijaa.com/v.php?i=008718768915.jpg

Suomen ruotsalainen professori V. E. V. Wessman kirjoitti näin Nurmijärveläisistä vuonna 1929 kirjassaan Boken om Sibbo III s. 55-61.

Kirjoitustapa ja -tyyli on täsmälleen sama kuin Freudenthalin kirjoituksiksi väitetyissä Puntilan lainauksissa!

http://aijaa.com/v.php?i=001808769009.jpg

http://aijaa.com/v.php?i=000638769010.jpg

http://aijaa.com/v.php?i=006168769011.jpg

http://aijaa.com/v.php?i=004498769012.jpg

http://aijaa.com/v.php?i=009948769013.jpg

http://aijaa.com/v.php?i=003738769026.jpg

http://aijaa.com/v.php?i=008008769027.jpg

http://aijaa.com/v.php?i=001468769028.jpg

http://aijaa.com/v.php?i=007158769029.jpg

Laita Googleen hauksi "V. E. V. Wessman"

Professori ja kielitieteilijä yms.

Katso nekrologi.

http://www.sls.fi/folkdiktning/artiklar/ahlback_a.pdf

Turanilainen tulee luultavasti venäjän sanasta DURAK eli tollo, tyhmyri, pölkkypää. Ei siis ihme kun Suomen ruotsalaiset niin kernaasti selittävät suomalaisten juuret Tsuudilaisiksi ja Turaanilaisiksi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Turaanit

"Turaanit ovat vanhentuneen teorian mukaan Eurooppaa ennen indoeurooppalaisia asuttaneita ihmisiä, jotka olivat eri rotua kuin indoeurooppalaiset. Usein katsottiin, että sekä suomalais-ugrilaiset, turkkilaiskieliset että mongolidit polveutuvat turaaneista. Turaaneja pidettiin usein alkeellisina "esi-ihmisinä" ja kehittyneempien indoeurooppalaisten, niin kutsuttujen arjalaisten, tekemä Euroopan valloitus oli siten oikeutettu."

• pakkoruotsinet

Kuka perussuomalainen on Svenska nu -verkoston jäsen? Jos joku on, hän ei edusta puolueen linjaa, kuten ei edusta myöskään Tom Packalén (lausutaan Paskalleen?).

• 88 77 66

Jusula ?

• Reklaamitoimisto
        88 77 66 kirjoitti:

Jusula ?

Eikös tämä ole se Soinin luottomies? Ja taustaltaan mainosmies.

• pellingebo

Soinis högra hand ?Skriver han inte alla Soins tal ?

• Stämmer säkert

Talouselämä har skrivit, att Jusula är mannen bakom Soinis image. Tidskriften berättade också, att offentlighetsbilden har byggts upp under flera år.

• 1+2=5

"Yksi viesti vielä ja sitten minä..."
      Mitä sinä sitten tekeä ? Luuleako sinä että minä pelkkä sinä ?
      Ei paljo kannattas 4 % porukalla uhota. Eikö ole sinneppäin vielä viestiä kantautunut ,että ei tämä surukulttuuri ole missään huudossa enään ? Se on vain nupin vetoa ja huuhtelua vajaa.

• Observatören

Det börjar bli en förvirrande likhet mellan Skdl:s forna partisekreterare Arvo Aalto och sannfinländarnas partiordförande Timo S. Inget illa ment, men jag bara tänkte, att har Jusula avsiktligt byggt hans image i den riktningen eller är det bara en ren slump.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi ärsyttää

Juuri nyt, tällä hetkellä?
      Ikävä
      106
      1271
    2. Salaisuudet paljastuu

Viimeiset hetket meneillään ottaa yhteyttä. Kertoa totuus ja selvittää asioita. Viimeiset hetket meneillään jos joku
      Ikävä
      94
      888
    3. Poliisi pamputti Variskankaalla

Mistä lie alkanut ja miksi poliisit kutsuttu, mutta mielestäni hyvin toimittu. Jos haluaa rähistä eikä rauhoitu puheella
      Kajaani
      31
      794
    4. vapaa

sana :) 🚮
      Ikävä
      66
      693
    5. Karita Tykkä mennyt kihloihin.

Onnittelu kuuluu hänelle ja tulevalle aviopuolisolleen.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      632
    6. 32
      625
    7. S-ryhmän ihmisoikeuslinja ei kestä omaa hankintaketjuaan

S-ryhmän Israel-boikotin suurin uskottavuusongelma löytyy yllättävän läheltä, SOK:n omien tuotemerkkien hankintaketjuist
      Maailman menoa
      16
      584
    8. Nainen tosi ikävä sua

Näkispä edes ohimennen
      Ikävä
      18
      568
    9. Haavoittuvuutesi on aseista riisuvaa

Harmi, etten voi osoittaa sinulle tunteita. Hyvää yötä miehelle. Naiselta
      Ikävä
      43