Hmm.. Mistähän aloittaisin.. Olen kamalassa tilanteessa! Pikavippejä on noin 30kpl eri firmoista (suurin osa näitä mitkä maksetaan osissa). Tätä on jatkunut nyt melkee puolivuotta. Olen lopen kyllästynyt. Aina joutuu väkisin ottamaan uusia vippejä että saa vanhat maksettua pois. Tilanne niin ahdistava etten uskalla yksinkertaisesti puhua tästä KENELLEKKÄÄN. Olin jo pääsemässä tilanteesta syksyllä pois kun pankki myönsi minulle lainaa. Maksoin sillä melkeen kaikki vipit pois mutta olen vain jotenkin luisunut tähän taas.
Tienaan 1800e kuussa, eli mielestäni ihan hyvin. Silti en pysty maksamaan lainoja pois, pelkästään elämiseen menee rahaa. Olen nyt kyllä päättänyt että yritän ja on pakko elää todella vähällä. Ei muu auta enää. Tiedän että uusia vippejä ei pitäisi missään nimessä ottaa, mutta on pakko, eräpäivät lähenee, paniikki iskee.. En ole edes uskaltanut laskea kuinka paljon velkaa on yhteensä. Itkuhan tässä tulee..
Ahdistavaa...
43
1614
Vastaukset
- jaesa
Maksat niin paljon pienimpiä vippejä kuin sinulla on pois, ja yrität vähentää velkojien määrän minimiin. Mieluummin 10 kpl 200e lainaa kuin 40 kpl 50e lainaa eikö?
Sovit uudet maksuaikataulut lainojen kanssa ja osaan pyydät 2-3kk maksuaikaa. Hankala neuvoa enempää kun velan määrää et kertonut. Yksi vaihtoehto on myös jos saat isommän järjestelylainan jolla saat kaikki kuitattua kerralla.
Suurin osa vippipuljuista kyllä suostuu solmimaan uusiksi maksuaikataulut, se on edullisempi ratkaisu heille kuin pistää perintä ja ulosotto päälle. Monestihan kyllä puhutaan näistä vippifirmojen ylihintaisista kuluista mutta ei ne mene oikeudessa läpi joten ei tarvi pelätä.. Ne firmat jotka tätä harrastavat, eivät tule laittamaan kulujaan oikeudelliseen perintään koska tietävät että eivät mene läpi. - halvempi helibori
Kannattaa marssia pankkiin ja pyytää yksi laina jolla maksaa kerralla kaikki vipit pois ja näin maksaa vain ja ainoastaan sitä yhtä pankkilainaa. uusia vippejä ei sitten kannata ottaa.
- wedssds
Se voi olla hankalaa koska aloittaja kertoi jo saaneen yhden isomman lainan aiemmin jolla maksoi pois mutta retkahti uudelleen. Tietty voihan jostain muusta pankista yrittää.
Jos sinulla on vakituinen työpaikka niin saatat saada 6000e kulutusluoton ilman takaajia. Netissä on monta firmaa jotka noita myöntää. Toki kannattaa harkita tuollaisen ottamista, mutta jos sen avulla saisit maksettua vaikka edes puolet lainoistasi pois ja pysty tuota varmasti lyhentämään niin se on kannattavaa. - 9+4
Sulla on aivan sama tilanne kuin minulle 2vuotta sitten. Kymmenistä paikoista vippiä pankista otettu laina. Pankki ei sinulle enää tule myöntämään lisää lainaa, koska se on tietoinen että olet uudestaan ajautunut vippikierteeseen. Jos sulla on vielä luottotiedot tallella niin voit tosiaan yrittää saada jostain isommasta luottoyhtiöstä isomman kulutuslainan, jolla maksat tosiaan sieltä pienemmästä päästä noita pois, sen takia että saat noiden kappale määrän mahdollisimman pieneksi. Tiedän että se todella tuskaista ja ahdistavaa kun joka ikinen minuutti joutuu noita ajattelemaan olit sitten töissä tai kotona. Sen jälkeen kun ne rupeaa menemään perintäfirmoille sun postiluukkusi käy joka päivä ja sieltä tulee sitten useita kirjeitä aina, sen jälkeen rupeaa jo ahdistamaan pelkkä kotiin meno töiden jälkeen. Ainoa perintäfirma ketä on ymmärtäväinen ja suostuu järkeviin maksueriin on Svea, se on todella ystävällinen paikka.
Eli maksat poist niitä pienempiä, sen jälkeen lasket maksukykysi ja teet sopimukset sen mukaan vippi/perintä firmojen kanssa. Jos/kun tulee se maksukyky vastaan niin kylmästä jätät kaiken kommunikaation niiden ylijäävien firmojen kanssa tai sitten voit tehdä maksusuunnitelman, jolla ainoastaan ostat yhden kuukauden armon ajan. Annat niiden rauhassa lähetelle uhkaus kirjeitä, jos käy tuuri niin niitä tulee jopa puolivuotta ennenkuin laittavat asian käräoikeuteen, eli sulla on reilusti aikaa maksella niiitä pois mistä olet maksusuunnitelman tehnyt. Kun sitten käräjäoikeudesta tulee vireillepano ilmoitus, siitäkin kestää 2kk ennenkuin tulee tuomio velan ulosotto kelpoisuudesta. Eli sulla on paljon aikaa maksaa noita. Kun velka menee ulosottoon, sieltä tulee vielä yksi muistutuslasku koko velalle, jos et pysty maksamaan otat yhteyttä ulosotto virkailijaan ja ehdotat vapaaehtoista maksusuunnitelmaa. Tämä tarkoittaa sitä että maksat vapaa ehtoisesti heille lain määräämän summan, eli työnantajasi ei saa asiaa tietoonsa. Tuo summa on n.600€ sun palkastasi. Jos/kun joudut/pääset ulosoton asiakkaaksi, sen jälkeen voit rauhassa jättää kaikki vipit maksamatta ja antaa niiden mennä tuonne. Tämä kannattaa tehdä siinä vaiheessa jos näyttää siltä että niitä on vielä älyttömästi jäljellä ja et pysty niitä hoitamaan saman aikaisesti ulosoton kanssa.
Tiedän mistä puhun.... n.18,000€ vippejä ulosotossa. Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti kestät henkisesti tulevan. MUISTA TÄMÄ, maksa aina asumiseesi liittyvät menot piittaamatta mistään muusta!!! Ja tietysti...... ÄLÄ missään nimessä ota yhtään vippi enää sen jälkeen kun olet sen saanut maksettua!!! Pitkität vain tuskaasi. - tanjap900
Voi kiitos neuvoistanne! Tämä ollut henkistä helvettiä jo pitkään, en vain jaksaisi enää. Monesti ajattelen kun tästä pääsen niin aion nauttia vaikka linnusta taivaalla!
Minulle on aivan vieraita juttuja nuo maksusuunnitelmat ja muut. Ajatuskin hirvittää ja sanat käräjäoikeus ym pelottaa kamalasti :( Ensi tilistä maksan vuokran ja vippejä missä eräpäivät jo mennyt, vähäksi aikaa ehdin huokaista. Kunnes tulee toisissa eräpäivät vastaan. Kunnes mennyt noin vuorokausi ja rahaa tilille n. 10e. Kuukauden päästä palkka vasta. Millä ostan ruuat, bensat?! Elämänhalu tämmöisessä menee...- HÄPPI
IHAN KUIN LUKISI OMAA TARINAA,MÄ NOSTIN KÄDET YLÖS JA ANNAN MENNÄ ULOSOTTOON.EI JAKSA ENÄÄ LASKEA YÖ KAUDET MITEN TAAS MAKSA SEN JA SIT SIELTÄ TOISESTA SAA JA MAKSAA TON JA SIT TOSTA VIKA ERÄ JA SIT SIELTÄ UUS JA MAKSAA TON JNE............IHAN HIRVEETÄ!!!!
- tanjap900
Mietin vielä että onkohan tuo kulutusluotto ratkaisu järkevä? Kellään kokemusta niistä, esimerkiksi mistä saisi helposti ja ikärajoista. Olen 22 vuotias
- 10+2
Ei ole jos sillä et pysty suurinta osaa noista maksamaan. Ainoastaan pahennat asiaasi, koska sitten sulla on taas lisää maksettavaa kuukaudessa pitkäksi aikaa. Ja älä nyt missään nimessä maksa noille vippi firmoille kaikkia sun rahojasi, koska tämä johtaa vain siihen että sulla ei ole rahaa elämiseen, tämä taas johtaa siihen että sun on pakko ottaa lainaa niistä vippipaikoista joille juuri olet maksanut. Tämä johtaa taas siihen että sä vain pahennat tilannettasi. Ainoa tapa on päästä pois tuosta että sä maksat vuokran/sähköt/netin/puhelin ja jätät ruokaan/bensaan rahat, ja mitä sitten jää ylitte niin maksat vippikeisareilla. Sun palkkasi ei tule millään riittämään, mutta tuo on ainoa tapa. Todennäköisesti sulla menee ne ulosottoon asti, mutta sille ei vain voi mitään. Sen takia on erittäin tärkeää saada noiden kappalemäärät mahdollisimman pieniksi, koska käräjöinnistä tulee lisää maksettavaa jokaisesta velasta.
- HÄPPI
ÄLÄ OTA MITÄÄN KULUTUS LUOTTOJA ENÄÄ NIIN MÄKIN OTIN JA PIENI PIIRI PYÖRII!!!
- tanjap900
Hmm, elikkä kannaako minun nyt seuraavasta palkasta maksaa vuokrat ym ensin, osa vipeistä ja jättää kuukaudeksi rahaa ja yrittää elää vähillä varoilla? Sitten seuraavaksi laitella sähköpostia pikavip firmoihin että suostuuko ne tekemään maksusuunnitelman, koska ei ole varaa maksaa kaikkea aikoihin vielä. Sitten on paljon vippejä joista eräpäivät menneet ja tulevat menemään, annanko niiden vain olla? Kunnes perintätoimisto ottaa minuun yhteyttä? Pelottaa tosi paljon kaikki. Kiitos tuhannesti että olette auttaneet. En ole ennen tämmöisessä tilanteessa ollut ja tämä on ihan vieras asia minulle. Haluan tästä paskasta nopeasti eroon. En vain enää jaksaisi. Pelottaa että työnantaja saa tietää tästä..
- II toope
Hei,
kannattaa mennä velkoneuvojan pakeille ja hakea velkajärjestelyä. Ota jo alkuvaiheessa ammattilainen tueksesi tähän sotkuun, niin on joku muukin on siinä taakkaasi kantamassa ja auttamassa. Nyt kipin kapin oman kaupunkisi velkaneuvojan luo! Tsemppiä! Tai jos velkaneuvojalla on ruuhkaa, men yksityisen asianajajan luo, joka laittaa asiasi vireille; valtio maksaa asianajajan palkan. Älä enää vitkuttele. - 20+8
Kyllä.. Aloitat välittömästi sen normaalin elämisen, muuten olet vain pahemmassa kuses.sa. Eli maksat ne välttämättömät laskut ja jätät elämiseen tarvitsemasi summan. Sen jälkeen mitä jää jäljelle maksat niitä laskuja pois mitkä pystyt kokonaan maksamaan. Sen jälkeen voit joko heti ottaa yhteyttä jäljellä oleviin velkojiin, jos niitä on älyttömästi jäljellä ja pieniä vippejä on vielä maksamatta, voit rauhassa antaa niiden mennä perintäfirmoille, koska et kuitenkaan niitä pysty maksamaan. Kun olet saanut ne pienimmät pois ja jäljellä on joku järkevä määrä velkojia, rupeat ottamaan yhteyttä niihin ja ehdottamaan maksusuunnitelmia. Koska jos niitä on kymmeniä niin et saa millään tehtyä kaikkien kanssa sellaisia maksusuunnitelmia että sun rahat riittäisivät kaikille. Sulla on n.6kk aikaa laskun alkuperäisestä eräpäivästä kunnes se kerkiää ulosottoon asti, tuon aikataulun mukaan voit laskeskelle sitten niitä sun maksujasi. Todennäköisesti ulosottovirkailija suostuu siihen vapaaehtoiseeen maksusuunitelmaan, joten sun työnantajasi ei saa tietää asiasta.
Nopeasti sä et tuosta pas.kasta pääse eroon. Pääset kuitenkin jos heti lopetat sen velkaantumisen ja rupeat maksamaan niitä pois.
- 11+20
Ja älä pelkää sitä ulosottoa. Se ei ole niin kamala juttu miltä tuntuu. Ite olen ollut ulosotossa noin vuoden ajan ja paremmin tässä nyt pärjäilee mitä sillon kun yritti vaan epätoivoisesti pyörittää vippihelvettiä. En saanut mistään lainaa että olisin maksanut kaiken pois yhdellä isolla lainalla. Ainut ratkaisu oli maksella pieniä lainoja niin paljon pois kun kerkiää ja antaa muiden mennä ulosottoon. Vielä maksettavaa n. 13000 eli 1,5 v ja olen kuivilla. Tsemppiä!
- keisariilmanvaatteit
Se on mielenkiintoista, että jäljellä on 13.000 euroa velkaa, ja ne olisivat peruja vipeistä?
Mitä ovat olleet alkuperäiset lainasi, kulutusluottoja ilmeisesti?- 8+6
Mitä sillä on väliä, pikavipit on ne mitkä antavat sen viimeisen töytäisyn sinne helvet.tiin. Yleensä töissä käyvä ottaa sen ensimmäisen lainan sieltä pankista, sen jälkeen jos menee noiden pikavippien mainoskoukkuun ja ottaa sen yhden vipin niin onkin täysin valmis siihen kierteeseen. Pikavippikeisarien toiminta on täysin rikollista, koska luotottavat tarkistamatta henkilön entisiä velkoja ja onko asiakkaalla edes maksukykyä selviytyä velasta. Heitä tämä asia ei haittaa koska ensimmäiset laina summat ovat pieniä ja niistä selviytyy ottamalla uusia vippejä. Jos henkilö käy töissä siitä seuraa se että palkalla maksetaan vippejä ja sen jälkeen voidaan ottaa isompia vippejä, näin ongelma vain kasvaa kasvamistaan ja siitä ei enää millään pääse pois. Toivottavasti pian jonkun kansanedustajan lapsokaiset joutuvat kunnon vippikierteeseen niin saadaan kielto voimaan aika äkkiä.
- 19+20
8+6 kirjoitti:
Mitä sillä on väliä, pikavipit on ne mitkä antavat sen viimeisen töytäisyn sinne helvet.tiin. Yleensä töissä käyvä ottaa sen ensimmäisen lainan sieltä pankista, sen jälkeen jos menee noiden pikavippien mainoskoukkuun ja ottaa sen yhden vipin niin onkin täysin valmis siihen kierteeseen. Pikavippikeisarien toiminta on täysin rikollista, koska luotottavat tarkistamatta henkilön entisiä velkoja ja onko asiakkaalla edes maksukykyä selviytyä velasta. Heitä tämä asia ei haittaa koska ensimmäiset laina summat ovat pieniä ja niistä selviytyy ottamalla uusia vippejä. Jos henkilö käy töissä siitä seuraa se että palkalla maksetaan vippejä ja sen jälkeen voidaan ottaa isompia vippejä, näin ongelma vain kasvaa kasvamistaan ja siitä ei enää millään pääse pois. Toivottavasti pian jonkun kansanedustajan lapsokaiset joutuvat kunnon vippikierteeseen niin saadaan kielto voimaan aika äkkiä.
Ehkäpä jonkun kansanedustajan kultapoika onkin joutunut tällaiseen halilitsemattomaan pikavippikierteeseen, kun kerran tällainen älytön pikavippilaki aiotaan säätää. En ole koskaan ymmärtänyt niitä ihmisiä, jotka hakevat samaan aikaan kymmenistä paikoista pikavippejä ja ihmettelevät sitten, kun ovat hieman ylivelkaantuneita. Hälytyskellojen pitäisi silloin soida, kun joudutaan hakemaan pikalainaa useammasta kuin yhdestä paikasta. Nyt tämä lakiuudistus tappaa tärkeän ja melko hyvin toimineen luottomuodon – tilalle tulevat todella kalliit puhelinpalvelut kalliine lahjakortteineen ym. lieveilmiöt. Pitäisikö puhelinkin kieltää? Moni on ylivelkaantunut puhelinlaskuilla, onneksi kuitenkin vain pieni vähemmistö, aivan samoin kuin vain pieni vähemmistö pikavipin ottajista on ylivelkaantuneita.
- ex_vippaaja
Täällä on jaettu paljon hyviä neuvoja. Itse läpikäynyt samat kuviot. Tosiasia kuitenkin on se että et pysty enää kaikkia maksuja hoitamaan. Myös maksusuunnitelmien tekemisestä tuskin paljon on enää hyötyä kun niitä on noin paljon. Mulla aikoinaan tuli maksusuunnitelmien teko maksaan n.30€ per vippi ja kaikki ei edes sellaseen suostunu. Oli myös vaikeuksia maksella vuokria ja sähköjä kun kaikki rahat meni maksusuunnitelmiin jne. Itse menin velkaneuvojalle. Koska vakituinen työ ja velat nipin napin alle 34t€ päätettiin yrittää Takuu-Säätiön takausta järjestelylainalle minkä sitten sain tammikuussa 2013.
Itse päätin velkaneuvonna jälkeen maksaa vippejä pois alkaen kaikista pienemmästä. Tollanen 100€ vippi tulee maksamaan lopulta UO:ssa n. 500€!
Maksoin aina vuokran tilistä, sekä sähkön ja joskus kotivakuutuksen. Vaihdoin puh/nettiliittymät pre-paideihin, laitoin auton pois kun bussillakin pääsee. Aina jätin myös ruokarahaa 100-200€, onneksi asun yksin se helpotti. Loput käytin vippien/lainojen makseluun. Minun onneni oli saada peruspalkan lisäksi myös ns. palkanlisää työni takia. Lisäksi ilmoitin velkojille tilanteestani, sähköposti on hyvä jos ei halua puhelimessa keskustella. Kesällä 2012 postilaatikko suorastaan pursui perintähemmojen kirjeitä. Haasteet tuki kuvioihin lopputalvesta ja UO alkoi marraskuussa 2012. Siihe loppui myös velkojen /vippien lyhennys, kaikki muut maksut pidin hoidossa. Suosittelen myös laittamaan vastineen kun joku perintäöpellefirma niitä alkaa sulle laitella. Itsellä meni läpi yksi pellefirman haaste ja tuli tuomio, onneksi uuden "taulukkomaksun" mukaan... mutta vippi mikä vippi sen maksoin kuitenkin.
Nyt velat kuitattu velkojille ja UO:hon. Asiakastietoon merkinnät hoidetuista maksuista ja ei enää ikinä vippiä... !! - tanjap900
Kauhistuttaa tuleva, toivottavasti kestän. Joka päivä itken, että miten olen voinutkaan olla näin tyhmä! Mutta sitten ajattelen että ei tämä maailmanloppu ole vaikka nyt tuntuukin siltä että kaikki on mennyttä. Kamalaa olla yksin tässä tilanteessa. Palkka tulee pian, maksan sillä nyt pieniä vippejä äkkiä pois. Sitten seuraavaksi varmaan se velkaneuvoja?
- ex_vippaaja
Velkaneuvonnan jälkeen hieman helpottaa. Ovat varmasti asiallisia ja saat hyviä neuvoja, toimi niiden mukaan. Tämmöisen paineen alla ei aina omat ajatukset juokse :) Juu aloita pienimmistä. Itse makselin n. 1-2 vippiä kuussa pois mutta sitten tuli niiden suurempien vippien vuoro, niitä ei pystyny enää kerralla maksaa. Kuiteski vuokraa ei saa jättää maksamatta ja sähköö... eikä ne häiriömerkinnät haittaa, nyt voi vielä ottaa kotivakuutukset, puh.liittymät jne. ennenkuin merkinnät niiden saamiseen vaikuttaa. Mulla sattui myös olemaan asiallinen ulosottomies, neuvoi kans ja oli joustava. Myös Takuu-Säätiön velkalinjalta saa neuvoja ilmaiseksi...
- tanjap900
Hmm kiitos neuvoista! Mites nuo häiriömerkinnät, näkyykö lopun ikää? Kauan teillä muilla meni aikaa että pääsitte kokonaan velkahelvetistä pois? Ah sen kerran kun tästä pääsen niin takasin en palaa. Ikinä! Joka päivä joutuu hurjasti tsempata itseään. Kiitos myös teille. Olette auttaneet paljon
- ghgfhfghrtytrhfh
tanjap900 kirjoitti:
Hmm kiitos neuvoista! Mites nuo häiriömerkinnät, näkyykö lopun ikää? Kauan teillä muilla meni aikaa että pääsitte kokonaan velkahelvetistä pois? Ah sen kerran kun tästä pääsen niin takasin en palaa. Ikinä! Joka päivä joutuu hurjasti tsempata itseään. Kiitos myös teille. Olette auttaneet paljon
"Mites nuo häiriömerkinnät, näkyykö lopun ikää?"
Ei näy. Jos velkaa ei makseta, niin 15/20v on aika.
"Kauan teillä muilla meni aikaa että pääsitte kokonaan velkahelvetistä pois?"
-92 jouduin velkahelvettiin ja se loppuu tänä vuonna, eli 21v on vastaus.
"Ah sen kerran kun tästä pääsen niin takasin en palaa. Ikinä!"
Sama juttu, ikävä vaa et elämä meni jo..
- muutama neuvo
Hei! Aloita ainakin siitä että teet lainakiellon jokaiseen vippifirmaan välittömästi. Laitat heille sähköpostilla pyynnön lainakiellosta sekä markkinointikiellosta (et saa enää tekstiviestejä/sähköpostia) lisäät viestin loppuun nimesi sekä henkilötunnuksesi kokonaisuudessaan sekä puhelinnumerosi. Maksat pienempiä vippejä niin paljon palkastasi kuin vain voit ja isompiin vippeihin teet maksusuunnitelmat viimeistään sitten kun ne menevät perintään saakka. Toki kuluja siitä hieman koituu mutta saat ainakin jaettua isommat summat pienempiin eriin. Muista että laskut jotka menevät perintään siitä ei saa maksuhäiriömerkintää jos sovit heidän kanssaan maksusuunnitelman. Ulosottoa en kyllä suosittele jos vain suinkin pystyt sinnittelemään laskujesi kanssa. Siellä ne varsin kasvaa korkoa ja lopulliset summat voi nousta todella suureksi. Tuossa hieman tietoa maksuhäiriömerkinnästä http://www.kuluttajaliitto.fi/teemat/kuluttajan_talous/raha-asiat_ja_niiden_hoito/maksuhairiomerkinta_ja_sen_vaikutukset
Mikäli saat lainataakkaa hieman pienemmäksi ja tuntuu että et edelleenkään selviä laskuista niin yritä saada joku edullinen laina millä maksat loput laskut pois. En suosittele sellaista joustoluottoa minkä voi tarvittaessa ottaa takaisin käyttöön, vaan joku muu edullinen luotto jonka lyhennät sopivilla kk-erillä pois. Mutta pointti on nyt se että teet lainakiellon HETI kaikkiin vippifirmoihin ja aloitat maksamisen pikkuhiljaa miten kykenet. Jätät rahaa sen verran että saat ruokaa ja bensaa ym. tarpeellista. Tai pyydä lähimmäisiltäsi rehellisesti apua ennen kuin annat mennä ulosottoon!! Monia ihmisiä on paljon samassa jamassa myös minä mukaan lukien :) Kun olet tehnyt lainakiellot niin huomaat että velkataakkasi jo heti helpottaa :)
Zemiä jatkooon kyl se vielä siitä iloksi muuttuu :D - ex_vippaaja
"Mites nuo häiriömerkinnät, näkyykö lopun ikää?"
- mulla seuraavat 4v, kun järjestelylaina maksettu niin tuo vapaaehtoinen
maksuhäiriö merkintä poistuu. Samaan aikaan poistunee myös nuo vippifirmojen
ilmoittamat merkinnät. Nyt kun ne on hoidettu, siellä on myös "positiivinen"
merkintä niiden suorituksesta.
"Kauan teillä muilla meni aikaa että pääsitte kokonaan velkahelvetistä pois?"
- n. 1 vuosi
"Ah sen kerran kun tästä pääsen niin takasin en palaa. Ikinä!"
- 41 vuotiaana voin sanoa että olen tästä lähin raha-asioissa tarkempi, vipit
yms. historiaa.. - tanjap900
Nyt jäi kuukaudeksi rahaa noin 270e pakollisten laskujen ja noin 3-4 pikavipin maksun jälkeen. Noita helevetin vippejä on vielä todella paljon, laskeskelin, että sähköpostissa 30kpl laskuja ja kirjeitse ehkä 10kpl, joissa jo hieman isommat summat (300-500e)... Jos pikavippejen summa on saatava mahdollisimman pieniksi, niin seuraavaksi pystyn taas maksamaan vasta ensi palkasta, sillä yritän todella olla ottamatta yhtään paskaa enää lisää! Svea suostui pilkkomaan hieman isomman lainan neljään erään, se helpottaa jo hieman. Mutta noiden muiden kanssa tulee ongelmia, mitkä vähänkään isompia. Ahdistaa kun joka päivä tulee joku tekstiviesti "Laskusi on erääntynyt". Tekisi mieli heittää puhelin seinään!
- Hemmetinköriläs
Uskomattoman tyhmähän sä olet ollut. Jottet todella tuhlaisi ainokaista elämääsi huonojen nevojen johdosta toimi näin:
1. Myy autosi ja maksa summalla vippejä pois. Mitä noin köyhä kuin sinä tekee autolla? Bussillakin pääsee.Sulla EI ole varaa pitää autoa.
2. Tee kahta työtä jonkin aikaan niin et ehdi bilettään
3. Ylläolevat aiempien viestien neuvot vain hidastavat vääjäämätöntä loppuasi, olet todella kuilun reunalla (*). Tee kohdat 1. Ja 2. HETI
4. Maksettuasi velat aloitat säästämisen
5. Säästöillä hankit tarvitsemasi kulutustavarat kuten auton
(*) kaikista vaihtoehdoista jäljelle alkaa jäämään vain aikuisviihdeala tai itsensä myyminen
- minä_vaan
On myöskin se vaihtoehto että päästää ihan kaiken ulosottoon. Kirjeitä yms tulee kun tuutista mutta keräilee niitä vaikka pahvilaatikkoon. UO:ssa vasta sitten makselee 1/3 palkasta ja loput rahat omaan käyttöön.. ruokaan,bilettämiseen, autoon yms. Toki maksuhäiriömerkinnät paukahtaa jossain vaiheessa. Kannattaa sitä enne hommata kaikki jutut mihin niitä nuhteettomia luottotietoja tarvitaan. Tulee toki kalliiksi mutta saa rauhan kuiteski. UO lähettää sulle kerran kuussa kuitin mitä oot maksellu. Tällä välin hakee vaikka Takuu-Säätiöltä takausta järjestelylainaan, jos ehdot vaan täyttyvät. Ei haittaa maksuhäiriömerkinnät tai se että on UO:ssa. Aika usein kun velkapotti on niin suuri ja velkoja joka suuntaan, velkaneuvoja antaa neuvoksi päästää kaikki ulosottoon, pääsee helpommalla... voi syöttää perheensä, käyttää lapsia parturissa, ostaa vaatteita ja käydä vaikka leffassa.
Toi Hemmitinköriläs on siinä kyllä oikeessa että et mitenkään enää selviä tuosta kunnialla, merkinnät tulee ja UO-hemmo tulee tutuksi. Mutta ei se ole maailmanloppu... usko pois :) - 3+1
Jep.. Et tule noista selviämää mitenkään. Nyt vain jatkat noin niinkuin teit tässäkin kuussa, eli maksat vain niitä pienempiä pois. Koitat rauhoittua ja asennoitua siihen että ne tulevat menemään ulosottoon, sille et voi mitään koska noita velkoja on noin monta kappaletta. Ja pidät siitä kiinni että et missään nimessä ota yhtäkään vippiä, vaikka kuinka tekisi mieli.
- tanjap900
Takuu-Säätiölle olen yrittänyt soittaa jo monta kertaa monen päivän ajan, liekö palvelu ruuhkautunut aina, koskaan kukaa ei vastaa. Ja tiedän, että ulosottoon tässä ollaan menossa ja kovaa, silti vaan pelottaa! Eipä tässä muukaan enää auta, omaa tyhmyyttään. Noita velkoja on niin paljon, että tuleeko minulle maksettavaa loppujen lopuksi about 20 000e? Joudun maksamaan noita erittäin kauan...
- ex_vippaaja
Ei tarvi säätiöön suoraan olla yhteydessä. Velkaneuvojan kanssa teette paperit hänen toimistossaan ja neuvoja lähettää paperit säätiöön. Sieltä mahdolisesti sitten otetaan sinuun yhteyttä kun takaus joko evätään tai myönnetään. Juu tyhmyyttään sitä tällaseen joutuu mut jossain vaiheessa ei kannata enää itteään sellasella kiusata. Kun on mokattu nii sitten on korjattava asiat. Hoida vaan tärkeimmät laskut ja ruokaa jääkaappiin. Lopuilla makselet pikkuvippejä.
Ite makselin UO:n jonku aikaa n. 500-700€/kk, vuodessa olis tullu maksuun n.
6000-8500€ noilla summilla. Jos kaikki olis menny sinne nii se olis ollu n. 35k€ UO velkaa... 100€ vippi maksaa UO:ssa n.500€....
Kiireesti ny velkaneuvontaan, siitä se lähtee... mulla kesti n. 7 kk koko prosessi.- pelman
Miten sinä päädyit tuohon summaan ulosotossa eli 100,0e vipistä tulee siellä 500,0e? Kun 100,0e vippi menee ulosottoon on siihen toki kerinnyt tulla jo huimat perintäkulut, mutta ei se siellä nouse kuin koron ja 7,0e uo-maksun verran per kuukausi.
- ex_vippaaja
plus oikeudenkäyntikulut
- Tanjap900
Paljon suunnilleen oikeudenkäyntikulut ovat? Pitää yrittää kyllä varata pian aika sinne velkaneuvojalle, ei tästä tule mitään kun yöunet menevät..
- ex_vippaaja
riippuu pääomasta... 140€ pääoma -> 110€ oik.kulut ja jos yli 250€ pääoma niin kulut melkein 200€...
laitan tähän yhden lindorffin haasteen lukemat:
Pääoma: 167€
Korkosaatava: 1,91€
Muistutuskulut: 5€
Kulut 47€(perimismaksu)
Oikeudenkäyntikulut: 60€ 50€
yht: 326€ - tanjap900
Okei kiitos. Parin viikon päästä onneksi selviää vähän lisää, sain ajan velkaneuvojalle nopeasti, koska hänellä oli juuri joku asiakas perunut aikojaan. Otan itseäni niskasta kiinni nyt ennen kun myöhäistä. Olisi pitänyt tajuta tämä jo keväällä kun ensimmäisen vipin otti...
- vaari4
Olen joskus ihmetellyt mihin nämä valittajat sitten rahansa käyttävät ja miten-Ilmeisesti kapakoihin, Bensaan ja kaikkeen viihteeseen. Itselläni on noin 1200e netto eläke ja elän mielestäni ihan hyvin, Kaikki tavalliset kodin koneet, mistään en pihistele enkä tarvite pihistellä, minulle on jäänyt vielä noin 4000e säästöäkin vuodessa. Asun yksin asuvaksi ihan hyvin 3 huonetta keitto käytävä ja osake kohtainen sauna. Eläkelläisten tansseissa käyn joka viikko kahdesti viikossa. Elän ihan normaalia eläkelläisen elämää.
Kyllähän sitä rahaa saa petvattua vaikka 5000 kuussa jos tahtoo Tuo sinun palkkasi, jos se on netto riittää kyllä elämiseen ihan hyvin. Tahallaan olet elämän tilanteesi itsellesi järjestänyt.Et uskalla puhua tilanteestasi kellekään. En minäkään puhuisi jos tilanteeni olisi kuten sinulla nyt on. Olet ollut tosi pöljä päästäessäsi taloutesi tuohon jamaan.- Tyttärentyär
Reaaliteettia vaari!
1200 netto on huima summa - nettoni on 800 työssäkäyvänä kolmikymppisenä. On tullut otettua pikavippiä kun tullut yllättäviä menoja joista ei palkalla niin vain suoriuduta. Ei ole omaa kotia, eikä kaikkia kodinkoneitakaan, ei autoakaan; olen lisäksi absolutisti. Näillä on pärjättävä ja vippiäkin joskus otettava. - Eläkeläinen
Tyttärentyär kirjoitti:
Reaaliteettia vaari!
1200 netto on huima summa - nettoni on 800 työssäkäyvänä kolmikymppisenä. On tullut otettua pikavippiä kun tullut yllättäviä menoja joista ei palkalla niin vain suoriuduta. Ei ole omaa kotia, eikä kaikkia kodinkoneitakaan, ei autoakaan; olen lisäksi absolutisti. Näillä on pärjättävä ja vippiäkin joskus otettava.Minulla jää asumismenojen jälkeen 650 euroa käteen, josta maksan sähköt sekä lääkkeet ja terveyskeskusmaksut. Pikavippiä olen monesti ottanut, mutta olen aina maksanut ajallaan enkä ole joutunut mihinkään ihme pikavippikierteeseen. En tosin ole uskaltanut ottaa isoja pikavippejä enkä useampia pikavippejä saamaan aikaan useasta pikavippifirmasta. Olen tupakoimaton ja absolutisti.
- Sisulla ylospäin
Itsellä ihan sama tilanne ja joka päivä kurkkua kuristaa. Samoissa palkoissa olen ja itsellä on asuntovelka, jota lyhennän ja muut pikkulaskut. Sen jälkeen pitäisi lyhentää noita vippejä pois. Itse sain kans ne maksettua pois, mutta elämäntilanteesta johtuen jouduin taas ottamaan ja nyt tuntuu etten selviä :/ Laitan jokaiseen lainankiellon sitä mukaan kun saan maksettua ja toivon parasta. Tiedän että täällä taas tulee paskakommenttia niskaan, mutta tiedän ihan tarkkaan mistä puhut. Silti en koe olevani huono ihminen, vaan nyt vaan huonossa tilanteessa. Yritetään selvitä tästä jotenkin. Mutta vipit on kyllä niin kamala asia, ja se tilanne että joutuu vipillöä maksaan vippiä :( Isompi laina olisi hyvä, mutta kun oon itsekin jo sen kerran saanut, niin tuskin saan uutta. Enkä edes kehtaa pyytää...
- tanjap900
Nonniin, eilen sitten kävin velkaneuvojalla. Hän sanoi että velkani on 11 900 euroa. Huihui mikä summa kun ajattelee. Pelkistä paska vipeistä! Nooh takuusäätiöltä yritämme saada lainan takauksen, toivottavasti onnistuu, luottotiedot tässä joka tapauksessa menee ja edelleenkin ulosotto pelottaa. Maksuvarani mukaan olen kuivilla tästä noin kolmessa vuodessa. Nyt on otettava niskasta kiinni itseään, helppoa tämä ei ole. Seuraavaan tiliin on aikaa vielä pari viikkoa. Tilillä rahaa noin 20e......... Kyllä ottaa pannuun ja kovasti tämä kaikki. Oma tyhmyys on uskomatonta. Myös nuo vipit voisivat kadottaa kokonaan!
- ei ikinä enää
En lukenut viestiketjuasi kokonaan läpi, mutta ensimmäiseksi kysyisin mihin vippiraha ovat menneet? Jos olet vipannut esimerkiksi pelaamista varten, sulje kaikki pelitilit. Totaalinen pelaamattomuus on ainoa keino, ettet luisu uudelleen samaan suohon.
Seuraavaksi: älä luovuta, älä anna vippien mennä ulosottoon ja kerro ehdottomasti asiasta velkaneuvojan lisäksi jollekin läheisellesi. Puhun tästä oman kokemukseni kautta, että se auttaa ja vapauttaa. Pääsi ei tule kestämään, jos vatvot asiaa yötäpäivää yksin. Itse olen tällä hetkellä nimittäin täysin samassa tilanteessa (sama määrä suurinpiirtein pikalainoja muita korttiluottoja) ja kerroin kaiken miehelle muutama päivä sitten. Shokkihan se on aina toiselle, mutta alkujärkytyksen jälkeen tässä hoidetaan yhdessä asiat kuntoon. Kiitän luojaa, että mies auttaa minua. Onneksi kummallakin vakaat tulot ja laina saadaan varmasti neuvoteltua. Voisiko vanhempasi auttaa sinua? Usko pois, kerran se kertominen kirpaisee, mutta ihan varmasti vanhemmatkaan eivät halua, että olet luottotiedoton.
- häppi
Mä oo aivan samassa tilanteessa ja mulla vielä muutama kulutusluotto viimeset kuukaudet menny valvoessa mut nyt en jaksa enää annan mennä kaikki ulosottoon makso mitä makso en jaksa enää laskuja, ottavat sen 1/3 osan ja loput saa toimeentulotukea jääpä ede jotain ja hyvä ku luottotiedot menee ni ei tuu enää velkaa !!!
- Uuteen alkuun
Kyllä asioista selviää. Asiakastiedolla on sellainen palvelu kuin Omatieto.fi, jossa voit tehdä itsellesi omaehtoisen luottokiellon. Se ei tarkoita maksuhäiriömerkintää, mutta jos esim. yrität puhelimella ottaa vippiä jossain reissun päällä, niin ei onnistu. Asiakastiedosta saa paperitodistuksen, joka esitetään, jos ihan välttämättä sitä johonkin tarvitaan. Siinä lukee ettei kyseessä ole maksuhäiriömerkintä, vaan itse pyydetty luottokielto. Todistusta tarvitaan esim. kännykkäliittymän avaamiseen. Toimii, hyvin, jos annat todistuksen jollekin toiselle säilytettäväksi, niin et itse pysty tyrimään.
Vipin kattaminen vipillä johtaa täysin hallitsemattomaan tilanteeseen, mutta HEI, kaikesta voi selvitä. Pyydä apua ammatti-ihmiseltä tai tutulta, sekä henkinen että käytännön apu vie eteenpäin. Asioista voi selvitä!!!!! - amanda7
Samaistuin viestiisi täysin, ja haluaisin muiltakin kuulla hyviä neuvoja. Tilanteeni on sellainen, että pari vuotta sitten otin asuntolainan, jossa takaajat, ja nettotuloni hieman vaihtelevat kuukaudessa 1600-2000e (vakituinen työ). Kaikki sujui hyvin, kunnes peliriippuvuuteni otti minusta vallan, nyt olen saanut erinäisistä kulutusluotoista, pikavipeistä ja luottokorteista kasvatettua pelivelkaa n. 20000-25000e. Lainalyhennykset olen hoitanut pankkiin aina sovitusti ja muiden lainojen kk-lyhennykset, mutta nyt tullut katto totaalisesti vastaan, rahat eivät enää riitä lyhennyksiin. Kukaan ei tiedä ongelmastani saati veloistani. Mitä pitäisi tehdä? Voinko menettää omistusasunnon? Pitäisikö päästää ulosottoon vai soittaa asuntolainan myöntäneeseen pankkiin ja yrittää kysyä järjestelylainaa? Miten noissa suhtaudutaan peliriippuvaisiin? Mahdolliset takaajatkin on mulla tuossa asuntolainassa kiinni. Olen 23-vuotias.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921066
- 55732
Huonoja uutisia-nyt lähtee höyrylaivat
https://www.ita-savo.fi/ Konkurssiin meni tämäkin yritys. Raja kiinni ja venäläiset turistit puuttuvat. Täällä menee pe35614Ei näytä hyvältä
Kyllä nyt Ähtäriä viedään vesikelkalla. Neuvotteliat untuvikkoja kaikki. Mikko tietty tapansa mukaan loikki puheenjohtaj39546Älä itke rakas.
Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...49490Jos vielä toivot...mies...
Saisinpa jonkun merkin sinulta, jos vielä odotat 📝➡️📱 Rohkeus on mennyt jos seurustelet vaikka nykyisin. En halua häi46475- 31469
- 34447
Olet hurmaava
Olet paras mies, joka on tullut vastaan. Sinussa on jotakin, mitä muissa ei ole. En vaan tiedä, mikä on oikein sinun su14441- 38434