Helsinki etsii bussiliikenteen ostajaa

Kansallinen kokkoomu

Helsingin kaupunki harkitsee yhä vakavammin oman bussiyhtiönsä myymistä. Halu hankkiutua eroon Helsingin Bussiliikenteestä (HelB) on ymmärrettävä, sillä yhtiö on tehnyt koko ajan suurempia tappioita, viime vuonna kuusi miljoonaa euroa.

Kaupunki joutuu pumppaamaan yhtiöön lainarahaa veronmaksajien taskuista. HelB:n kilpailija Nobina pitää edullisia lainapaketteja laittomana tukena ja on valittanut asiasta EU-komissiolle.

HelB:n myynnin vaihtoehtona pidetään yhtiön siirtoa raitiovaunujen ja metron liikennöinnistä vastaavalle Helsingin kaupungin liikennelaitokselle (HKL). Toistaiseksi on vaikea nähdä, miten tällainen hallintorakenteen muutos tekisi kaupungin yhtiön tuottamasta bussiliikenteestä kannattavaa.

HelB:n myynnistä on käyty alustavia keskusteluja Helsingin kaupungin ja VR:n johdon välillä (HS 11. 7.). VR:n omistama Pohjolan liikenne on HelB:n ohella yksi neljästä suuresta pääkaupunkiseudun linjoja ajavasta bussiyhtiöstä.

HelB:n myynti kilpailijalle – Pohjolan liikenteelle, Veolialle tai Nobinalle – muuttaisi kilpailuasetelmaa selvästi. Ostajasta tulisi pääkaupunkiseudun bussiliikenteen suurin yhtiö.

Myynnin ohella on puhuttu yhteisyrityksestä, jossa kaupunki olisi mukana. Kaupungin roolin pitäisi olla sellainen, ettei se aiheuttaisi markkinahäiriöitä.

HelB:n ostaja perisi myös yhtiön ongelmat: tappiota sopimuskauden loppuun asti tuottavat liikennöintisopimukset ja kalliin maakaasubussikaluston. Lisäkustannuksia aiheuttavasta kunnallisesta työehtosopimuksesta yksityinen omistaja pääsisi kuitenkin irti.

Myyntiä vastustavat sosiaalidemokraatit uskovat kaupungin oman bussiyhtiön hillitsevän hintatasoa ja pitävän siten joukkoliikenteen lippujen hinnat kurissa. Yhden liikennöitsijän suosiminen on kuitenkin väärä tapa tukea joukkoliikenteen käyttöä.

HelB:n myynti kilpailijalle asettaisi bussiyhtiöt markkinoilla samalle viivalle. Pohjolan liikenne on nyt neljästä suuresta pienin. HelB-kauppa tekisi siitä markkinajohtajan, mutta ero muihin olisi niin pieni, että kilpailuviranomaiset tuskin puuttuisivat asiaan.

VR:n omistama yhtiö voi tuntua kansainvälisiin konserneihin kuuluvia Nobinaa ja Veoliaa houkuttelevammalta kumppanilta. Muutkin vaihtoehdot kiinnostuneiden ostajaehdokkaiden kanssa pitää silti selvittää huolellisesti.

48

741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totta mooses...

      Olisi kannattanut tarkistaa textin oikeallisuus...
      Paha moka sinulta

    • Mietittävää

      Veolia myynnissä ja Nobina konkassa niin ei ole ostajia.

      • oisko sun syytä

        mooses totisesti tarkistella hieman tietojasi. Veolia ei ole myynnissä, eikä Nobina suinkaa konkassa. Ilmeisesti olet Helb.n käppänöitä, jolla on pelko persiissä tulevaisuuden suhteen.


      • Veolia myynnissä
        oisko sun syytä kirjoitti:

        mooses totisesti tarkistella hieman tietojasi. Veolia ei ole myynnissä, eikä Nobina suinkaa konkassa. Ilmeisesti olet Helb.n käppänöitä, jolla on pelko persiissä tulevaisuuden suhteen.

        Et sitten tiennyt että Veolian koko kuljetuskonserni on myynnissä. Veolia luopuu kuljetuspuolestaan maailmanlaajuisesti. Ei vaan ole ostajia ilmaantunut.


      • Totta mooses...
        oisko sun syytä kirjoitti:

        mooses totisesti tarkistella hieman tietojasi. Veolia ei ole myynnissä, eikä Nobina suinkaa konkassa. Ilmeisesti olet Helb.n käppänöitä, jolla on pelko persiissä tulevaisuuden suhteen.

        Voisitko ystävällisesti nyttää kohdab jossa väitin veolian olevan myynnissä saati nobinan konkurssissa?
        En ole töissä missään noista firmoista ja taloudellisesti niin hyvä tilanne, että pärjään 4vuotta vaikka en saisi senttiäkään mistään avustusta, eikä tarvisi edes mistään tinkiä. Se varmastikkin saattaa ketutta sinua.


      • Totta mooses...
        Totta mooses... kirjoitti:

        Voisitko ystävällisesti nyttää kohdab jossa väitin veolian olevan myynnissä saati nobinan konkurssissa?
        En ole töissä missään noista firmoista ja taloudellisesti niin hyvä tilanne, että pärjään 4vuotta vaikka en saisi senttiäkään mistään avustusta, eikä tarvisi edes mistään tinkiä. Se varmastikkin saattaa ketutta sinua.

        Laitetaan nyt vielä linkkii, jossa on jotain tietoa veolian haluista luopua osuudestaan veolia transved yhtiössä.
        http://uk.reuters.com/article/2012/10/03/us-veolia-cdc-idUKBRE89207420121003

        Pyydän anteeksi, että on ulkomaan kielellä.


    • matkakortti

      Tuota noin, voisiko kysyä, että kuinka siirella summalla Helsingin kaupunki on tukenut helbiä?

      Ajattelin vaan, että kun tuota telakkateollisuutta ei tuettu 50 mijoonalla, niin bussiliikenteen tuen on oltava huimasti pienempi?

      Vapaavuori oli tiukkana laivanrakennustuessa. Käsittääkseni hänellä on ollut jotain tekemistä Helsingin kaupungin kanssa.

      Niin siis tuota, että eikö se olisi ihan reilua, että ei sitten tueta bussiliikennetäkään veronmaksajien rahoilla.

    • Totta mooses..
    • Tästä voi päätellä

      Helbissä ei ole yhtään johtajaa joka pystyy huolehtimaan taloudesta. Ainoa vaihtoehto on myydä se jollekin jolla on kykyä hoitaa yhtiön talous kuntoon.
      Tälähetkellä vaan ei ole ostajaa joka haluaa ottaa vastuun velkaisesta yhtiöstä. Miljoonat mitkä on annettu Helbille on pötäkirjan mukaan lainaa eikä avustusta.

      • euonpaska1

        tuo linja-autoala on kannattamonta suomessa varsinkin paikallisliikenteen hoidossa kiitos tuon kilpailuttamisen.perseelleen menee kaikki firmat,ei pelkästään helb oy.


    • veronmaksajana

      toivon totisesti että pulju pannaan myyntiin, eikä tehdä mitää keinotekoista siirtoa HKL.n syliin, kun se ei muuta todellisuutta mihinkään. Saman veronmaksajien verenimeminen jatkuisi, mutta nyt vain entisen nimen alla. Firma nurin ja myyntiin. Helsin kiläinen joukkoliikenne kaipaa todellista kilpailua ja siten paranevaa palvelua, ei mitään keinotekoista kupeiden sivelyä jonka kuitenkin maksaa ne, jotka eivät noista kuihtuneista kupeista saa mitään orgasmia.

    • Me Kaupunkilaiset

      Sama se on kaupungin vuokraasunnotkin, myyntiin vaan, kun niissä asuu hyvätuloisiakin ja paljon markkinavuokraa halvemmalla..
      Helb itsessään on veronmaksajien etu, koska se tasapainoittaa hintoja. Nobinan emoyhtiö ulkomailla, huonossa hapessa, eiköhän nimi kohta taas vaihdu..
      Helb kaupungin omsitukseen, niin homma pelaa, kuten pelasi Hkl:n aikaan, johtoa voisi kyllä vaihtaa.

      • goljat

        Joo kaikki pääkaupunkiseudun linjat helbille ja lippujen hinnat laskee -50% kun helb ajaa linjat halvalla. Vai mitä ?


    • Demari

      Koirat haukkuu ja HELB ajaa!!!

    • S.E.

      Helb tulee olemaan selkeästi markkinajohtaja, homma kun toimii, lähdöt ajetaan,toisin kuin monella kilpailijalla ja asiakaspalvelu ja ammmattitaito on kokeinta mahdollista tasoa..

      Jokerin linjan voitto oli kunnon paukku ja katkeroitti hävinneet.

      • diamond o kossi

        Tuo S.E. ON HAUSKA TYYPPI. VAI MARKKINAJOHTAJA JA HOMMA TOIMII. OLI PARHAIN VITSI MITÄ ON KUULTU.


      • Ala Vaihdettu
        diamond o kossi kirjoitti:

        Tuo S.E. ON HAUSKA TYYPPI. VAI MARKKINAJOHTAJA JA HOMMA TOIMII. OLI PARHAIN VITSI MITÄ ON KUULTU.

        Mikähän mahtaa tunnelma olla hepkuskilla tällähetkellä ,kun jymähtää???


      • diömän öö kössi
        Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Mikähän mahtaa tunnelma olla hepkuskilla tällähetkellä ,kun jymähtää???

        Jaaha kaupunki myy ensin palveluauton ja turistiauton ja myöhemmin helbin. Ja nyt myöskin helbin osuus ruskeasuon kiinteistöstä myydään pois.


      • HelBkuski ..
        Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Mikähän mahtaa tunnelma olla hepkuskilla tällähetkellä ,kun jymähtää???

        Nyt alko pelottaa


      • Xsx
        HelBkuski .. kirjoitti:

        Nyt alko pelottaa

        Mikä? Eikös ihan sama, kuka sen palkan maksaa? Se, millaisella sopimuksella niitä töitä tehdään, huolestuttaa, mutta joku noita söisi kuitenkin stadissa ajaa vaikkei HelBiä olisikaan


    • goljat

      Ensin helb myy palveluauton turistiauton ja osuutensa ruskeasuon kiinteistöstä.

    • Totta mooses...

      Konsernijaosto päättää antaa Helsingin Bussiliikenne Oy:lle ennakkosuostumuksen seuraaviin yhtiön talouden tervehdyttämisstrategiaan liittyviin toimenpiteisiin:
      Helsingin Palveluauto Oy:n osakkeiden ja/tai liiketoiminnan myynti
      Suomen Turistiauto -aputoiminimen puitteissa tapahtuvan tilausajoliikennetoiminnan myynti ja/tai alasajo
      Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:n osakkeiden myynti HKL-liikelaitokselle
      nykyisten maakaasulinja-autojen määrän vähentäminen
      Helsingin Bussiliikenne Oy:ssä noudatettavan työehtosopimuksen vaihtaminen

      Lisäksi konsernijaosto esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus päättäisi osaltaan hyväksyä Helsingin Bussiliikenne Oy:n tytäryhtiö HelB-Fleet Oy:n ja Nordea Rahoitus Suomi Oy:n väliseen luotonantoon liittyvän rahoitussopimuksen.

      http://www.hel.fi/hki/helsinki/fi/uutiset/helsingin bussiliikenne paikkaa talouttaan

      Kuinkahan monta autoa tuolla STA:lla on? Epäilen että ostajat ovat vähissä, jos ei lähes ilmaiseksi myydä.
      Kaasuautojahan kai tulee olemaan pitkään, kun lentokenttälijoille niitäoli kilpailutuksessa 7kpl tarjottu, montakohan niitä on yhteensä?

      Millaistakohan kustannusvaikutusta ovat meinanneett saada tuo TS vaihdolla ja onko se mukamas vain ilmoitusluontoinen asia?

      • Totta mooses...

        Noilla toimilla ostetaan hetki hengähdys aikaa, mutta koko tulevaisuus on pitkälti EU:n käsissä....
        Helsingin Bussiliikenne Oy:n kanssa kilpaileva bussiliikennekonserni
        Nobina teki Euroopan komissiolle 28.10.2011 kantelun, joka koskee
        väitettyjä tukitoimenpiteitä Helsingin Bussiliikenne Oy:n ja sen
        edeltäjien hyväksi. Kaupunki vastasi kanteluun 28.2.2012 ja kiisti siinä esitetyt väitteet kielletyistä tukitoimenpiteistä. Komissio lähetti
        loppuvuodesta 2012 kaupungille selvityspyynnön, jossa se kehotti
        vastaamaan lisäkysymyksiin. Tähän selvityspyyntöön on vastattu
        osittain 3.1.2013. Vastausta täydennetään 7.2.2013 mennessä.
        Vastauksen saatuaan komissio tutkii asiaa ja päättää käynnistääkö se
        asiassa virallisen tutkintamenettelyn.



      • riämön ö ryssy
        Totta mooses... kirjoitti:

        Noilla toimilla ostetaan hetki hengähdys aikaa, mutta koko tulevaisuus on pitkälti EU:n käsissä....
        Helsingin Bussiliikenne Oy:n kanssa kilpaileva bussiliikennekonserni
        Nobina teki Euroopan komissiolle 28.10.2011 kantelun, joka koskee
        väitettyjä tukitoimenpiteitä Helsingin Bussiliikenne Oy:n ja sen
        edeltäjien hyväksi. Kaupunki vastasi kanteluun 28.2.2012 ja kiisti siinä esitetyt väitteet kielletyistä tukitoimenpiteistä. Komissio lähetti
        loppuvuodesta 2012 kaupungille selvityspyynnön, jossa se kehotti
        vastaamaan lisäkysymyksiin. Tähän selvityspyyntöön on vastattu
        osittain 3.1.2013. Vastausta täydennetään 7.2.2013 mennessä.
        Vastauksen saatuaan komissio tutkii asiaa ja päättää käynnistääkö se
        asiassa virallisen tutkintamenettelyn.

        Aika mukavaa helb myy tytäryhtiönsä eli sta:n ja palveluauton eli ne jotka kumminkin on varmasti merkkistä tulosta tehneet. Ja entäs sitten kun myyntirahat on tuhlattu?


      • Totta mooses...
        helbkuski kirjoitti:

        http://www.sta.fi/autovalikoima.html No kyllä STA:lla autoja on reilu 15 kpl. Ja Hellbillä kaasubusseja 47 kpl...

        Tuon linkin mukaan näyttäisi STA:lla olevan 22 bussia ja 12 kuskia eli onko vuokratoiminta noin isoa vai miksi automäärä on selkeästi suurempi?

        Hiukan ihmetyttää nuo kaasuautojen huolto kulut?
        Miten on onko Helbillä ohjetta tyhjäkäyttää kaasuautoa pari minuuttia ennen ajoonlähtöä?

        http://www.hs.fi/paivanlehti/kaupunki/Säästöohjelma hävittää maakaasubussit Helsingistä/a1361248391882


    • Sivusta seuraaja

      Veolia taas ajeli ilman Buscom laitteita pitkään, pelkkää rutiinia eikö....
      Nobinan emoyhtiö, velkasaneerauksessa....
      Helbille meinataan siis Akt:n sopimusta, miten nyt niin.. kun Akt:n kannattajien mukaan Akt.n sopimus niin hyvä, parempi palkka ym, miten se voi olla firmalle kannattavampi sopimus?

      Vai onko Akt:n sopimus niin heikko, vähemmän vuosilomapäiviä, enemmän vuosityöaikaa ja heikompi sairausturva, että on varaa maksaa kokeampaa tuntipalkkaa?

      Entäs näiden johtajien palkka ja Määrä? Mitenkä heidän vuosilomaetunsa, jatkuuko heillä kuntapuolen edut.

      • Akt:n sopimus on juurikin niin huono,varsinkin meille "vanhemmille" kuljettajille. Esim. allekirjoittaneella, päiväpalkka,nykyisellä lähes vakiovuorolla, tippuu 2,59 euroa, vaikka kaikkien tuijottama tuntipalkka nouseekin 35 senttiä/tunti. Ja tämä palkan pudotus siis tulee 21 minuuttia pidemmällä työajalla/päivä!!!. Lisäksi vuosilomani lyhenee 7 viikosta 3 päivästä tasan 5 viikkoon. Hienoa kerrassaan... Niin juu, tuleehan tilalle pekkaset, joista 5-10 päivää minulla mennee arkipyhiin, ne nytkin palkallisia vapaita. Eli jää vielä 9-10 pekkasta, joka ei korvaa tuota 13 menetettyä lomapäivää, sitä 13 päivän menetettyä lomarahaa!!! Ja lisäksi vielä n. 100 tuntia/vuosi enemmän työtunteja, silti pienemmällä palkalla!! Onhan se talolle edullisempaa, sehän on selvää!! :D Kiitos kaikille..


      • Ala Vaihdettu
        helbkuski kirjoitti:

        Akt:n sopimus on juurikin niin huono,varsinkin meille "vanhemmille" kuljettajille. Esim. allekirjoittaneella, päiväpalkka,nykyisellä lähes vakiovuorolla, tippuu 2,59 euroa, vaikka kaikkien tuijottama tuntipalkka nouseekin 35 senttiä/tunti. Ja tämä palkan pudotus siis tulee 21 minuuttia pidemmällä työajalla/päivä!!!. Lisäksi vuosilomani lyhenee 7 viikosta 3 päivästä tasan 5 viikkoon. Hienoa kerrassaan... Niin juu, tuleehan tilalle pekkaset, joista 5-10 päivää minulla mennee arkipyhiin, ne nytkin palkallisia vapaita. Eli jää vielä 9-10 pekkasta, joka ei korvaa tuota 13 menetettyä lomapäivää, sitä 13 päivän menetettyä lomarahaa!!! Ja lisäksi vielä n. 100 tuntia/vuosi enemmän työtunteja, silti pienemmällä palkalla!! Onhan se talolle edullisempaa, sehän on selvää!! :D Kiitos kaikille..

        No niin. Et sinäkään siltä pelastunut. Mitäs minä sanoin joskus taannoin.


      • artsipartsi99
        Ala Vaihdettu kirjoitti:

        No niin. Et sinäkään siltä pelastunut. Mitäs minä sanoin joskus taannoin.

        taitaa istuskelija joutua nyt töihin


      • artsipartsi99 kirjoitti:

        taitaa istuskelija joutua nyt töihin

        On se hieno sopimus jos varamiehiä ei enää tarvita AKT:n sopimuksella...


      • helbin mies 59v
        helbkuski kirjoitti:

        Akt:n sopimus on juurikin niin huono,varsinkin meille "vanhemmille" kuljettajille. Esim. allekirjoittaneella, päiväpalkka,nykyisellä lähes vakiovuorolla, tippuu 2,59 euroa, vaikka kaikkien tuijottama tuntipalkka nouseekin 35 senttiä/tunti. Ja tämä palkan pudotus siis tulee 21 minuuttia pidemmällä työajalla/päivä!!!. Lisäksi vuosilomani lyhenee 7 viikosta 3 päivästä tasan 5 viikkoon. Hienoa kerrassaan... Niin juu, tuleehan tilalle pekkaset, joista 5-10 päivää minulla mennee arkipyhiin, ne nytkin palkallisia vapaita. Eli jää vielä 9-10 pekkasta, joka ei korvaa tuota 13 menetettyä lomapäivää, sitä 13 päivän menetettyä lomarahaa!!! Ja lisäksi vielä n. 100 tuntia/vuosi enemmän työtunteja, silti pienemmällä palkalla!! Onhan se talolle edullisempaa, sehän on selvää!! :D Kiitos kaikille..

        Joo, itselläkin palveluvuosia 23v helbillä ja eläke odottaa 3,5v päästä, osa-aika
        eläkkeelle tosin päsisi jo tänä vuonna. Mistä sait 35 centin korotuksen, akt
        linja-autonkuljettajien max tuntipalkka 16,11e, helbillä 15,13e max, äkkiä lasketu-
        na tulis melkein euro korotusta.

        Yritysmaailmasta ns. "rönsyjen" myynti jokapäiväistä, joten ei tuo helsingin palve-
        luauton ja tilausajopuolen myynti ole mikään suuri uutinen, eiväthän nuo invatak-
        sien kuljettajat edes tervehdi, pitävätkö sitten itseään "parempina", itsekin 23v
        normaalia taksia ajavana, ei niin kaksista duunia, odottelet keikkaa tolpalla tunnin,
        jos kaksikin, päivän ansio 40-60e, viikonloppuisin 100-150e nettona.

        Ollaan tyytyväisiä että helbin työpaikat säilyä ainakin toistaiseksi, ruskesuon
        varikon arvo 70-80Me, siitä omistetaan 30% joka nyt siirtyy HKL:lle, "messevät"
        rahat tulossa. Maakaasun hintaan tulossa rajut korotukset, veroina valtiolle,
        siinä yksi syy maakaasu bussien myyntiin. Aikanaan kaasubussien piti olla
        ympäristöystävällisiä eli niitä piti hankkia, nyt valtio korottaa polttoaineen hintaa.
        Lisäksi vikaherkkiä, huoltokustannukset mittavia.

        Ollaan positiivisella mielellä ja tehdään duunimme niin hyvin kuin mahdollista,
        mihinkään tappiomielialaan ei ole varaa.


      • helb mies
        helbin mies 59v kirjoitti:

        Joo, itselläkin palveluvuosia 23v helbillä ja eläke odottaa 3,5v päästä, osa-aika
        eläkkeelle tosin päsisi jo tänä vuonna. Mistä sait 35 centin korotuksen, akt
        linja-autonkuljettajien max tuntipalkka 16,11e, helbillä 15,13e max, äkkiä lasketu-
        na tulis melkein euro korotusta.

        Yritysmaailmasta ns. "rönsyjen" myynti jokapäiväistä, joten ei tuo helsingin palve-
        luauton ja tilausajopuolen myynti ole mikään suuri uutinen, eiväthän nuo invatak-
        sien kuljettajat edes tervehdi, pitävätkö sitten itseään "parempina", itsekin 23v
        normaalia taksia ajavana, ei niin kaksista duunia, odottelet keikkaa tolpalla tunnin,
        jos kaksikin, päivän ansio 40-60e, viikonloppuisin 100-150e nettona.

        Ollaan tyytyväisiä että helbin työpaikat säilyä ainakin toistaiseksi, ruskesuon
        varikon arvo 70-80Me, siitä omistetaan 30% joka nyt siirtyy HKL:lle, "messevät"
        rahat tulossa. Maakaasun hintaan tulossa rajut korotukset, veroina valtiolle,
        siinä yksi syy maakaasu bussien myyntiin. Aikanaan kaasubussien piti olla
        ympäristöystävällisiä eli niitä piti hankkia, nyt valtio korottaa polttoaineen hintaa.
        Lisäksi vikaherkkiä, huoltokustannukset mittavia.

        Ollaan positiivisella mielellä ja tehdään duunimme niin hyvin kuin mahdollista,
        mihinkään tappiomielialaan ei ole varaa.

        Korjaus edelliseen, helbin max tuntipalkka olikin 15,32 sisältää ns höperölisän
        eli virallisesti yhtiölisä, poistettu uusilta kuljettajilta. Nyt vois sitten aloittaa taas
        sataan kertaan käsitellyt työajasta saatavat korvaukset helb/ akt ja vuosityöaika
        vertailut /"pekkaset". Itse sain kasaan v2012 helbiltä 45.000e "suharin" hommis-
        ta n.10.000e, pärjää kun nuukasti elää.


      • helbin mies 59v kirjoitti:

        Joo, itselläkin palveluvuosia 23v helbillä ja eläke odottaa 3,5v päästä, osa-aika
        eläkkeelle tosin päsisi jo tänä vuonna. Mistä sait 35 centin korotuksen, akt
        linja-autonkuljettajien max tuntipalkka 16,11e, helbillä 15,13e max, äkkiä lasketu-
        na tulis melkein euro korotusta.

        Yritysmaailmasta ns. "rönsyjen" myynti jokapäiväistä, joten ei tuo helsingin palve-
        luauton ja tilausajopuolen myynti ole mikään suuri uutinen, eiväthän nuo invatak-
        sien kuljettajat edes tervehdi, pitävätkö sitten itseään "parempina", itsekin 23v
        normaalia taksia ajavana, ei niin kaksista duunia, odottelet keikkaa tolpalla tunnin,
        jos kaksikin, päivän ansio 40-60e, viikonloppuisin 100-150e nettona.

        Ollaan tyytyväisiä että helbin työpaikat säilyä ainakin toistaiseksi, ruskesuon
        varikon arvo 70-80Me, siitä omistetaan 30% joka nyt siirtyy HKL:lle, "messevät"
        rahat tulossa. Maakaasun hintaan tulossa rajut korotukset, veroina valtiolle,
        siinä yksi syy maakaasu bussien myyntiin. Aikanaan kaasubussien piti olla
        ympäristöystävällisiä eli niitä piti hankkia, nyt valtio korottaa polttoaineen hintaa.
        Lisäksi vikaherkkiä, huoltokustannukset mittavia.

        Ollaan positiivisella mielellä ja tehdään duunimme niin hyvin kuin mahdollista,
        mihinkään tappiomielialaan ei ole varaa.

        Jääköön kertomatta... ;)


      • Totta mooses...
        helb mies kirjoitti:

        Korjaus edelliseen, helbin max tuntipalkka olikin 15,32 sisältää ns höperölisän
        eli virallisesti yhtiölisä, poistettu uusilta kuljettajilta. Nyt vois sitten aloittaa taas
        sataan kertaan käsitellyt työajasta saatavat korvaukset helb/ akt ja vuosityöaika
        vertailut /"pekkaset". Itse sain kasaan v2012 helbiltä 45.000e "suharin" hommis-
        ta n.10.000e, pärjää kun nuukasti elää.

        Kuinka monta päivää teit ylitöitä tuohon, vai ajoitkos pelkkää ilta/yö vuoroa?
        Useastikko tuli ajo ja lepoaikalakia rikottua?


      • Ala Vaihdettu
        helbin mies 59v kirjoitti:

        Joo, itselläkin palveluvuosia 23v helbillä ja eläke odottaa 3,5v päästä, osa-aika
        eläkkeelle tosin päsisi jo tänä vuonna. Mistä sait 35 centin korotuksen, akt
        linja-autonkuljettajien max tuntipalkka 16,11e, helbillä 15,13e max, äkkiä lasketu-
        na tulis melkein euro korotusta.

        Yritysmaailmasta ns. "rönsyjen" myynti jokapäiväistä, joten ei tuo helsingin palve-
        luauton ja tilausajopuolen myynti ole mikään suuri uutinen, eiväthän nuo invatak-
        sien kuljettajat edes tervehdi, pitävätkö sitten itseään "parempina", itsekin 23v
        normaalia taksia ajavana, ei niin kaksista duunia, odottelet keikkaa tolpalla tunnin,
        jos kaksikin, päivän ansio 40-60e, viikonloppuisin 100-150e nettona.

        Ollaan tyytyväisiä että helbin työpaikat säilyä ainakin toistaiseksi, ruskesuon
        varikon arvo 70-80Me, siitä omistetaan 30% joka nyt siirtyy HKL:lle, "messevät"
        rahat tulossa. Maakaasun hintaan tulossa rajut korotukset, veroina valtiolle,
        siinä yksi syy maakaasu bussien myyntiin. Aikanaan kaasubussien piti olla
        ympäristöystävällisiä eli niitä piti hankkia, nyt valtio korottaa polttoaineen hintaa.
        Lisäksi vikaherkkiä, huoltokustannukset mittavia.

        Ollaan positiivisella mielellä ja tehdään duunimme niin hyvin kuin mahdollista,
        mihinkään tappiomielialaan ei ole varaa.

        Noin on helppo selitellä kun eläkepäivät siintelevät 3,5 v päästä . Mutta helbin mies 59v olisi takuuvarmasti toista mieltä tappiomielialasta ja positiivisuudesta jos vuosia olisi edessäpäin vielä 35kpl.


      • poispotkittu*3
        Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Noin on helppo selitellä kun eläkepäivät siintelevät 3,5 v päästä . Mutta helbin mies 59v olisi takuuvarmasti toista mieltä tappiomielialasta ja positiivisuudesta jos vuosia olisi edessäpäin vielä 35kpl.

        Kerron tässä esimerkin: Olin palveluautossa invakuskina vuosina, muistaakseni 2008-2010 ? Sain potkut tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Kuinka ollakkaan, "työttömyyteni" jatkui aina yli 500 päivän. Tosin olin osa-aikaduunissa tuona aikana ja opiskelin "uutta" ammattia. Työaika ei kuitenkaan ollut riittävä tämän, mikä se nyt onkaan, työssöoloehdon täyttymiseksi.

        Eipä hätää, olin juuri sen ikäinen, että täytin vaadittavan iän lisäpäiviin muutamalla päivällä :) Hämmästys oli kyllä melkoinen :O

        En mitenkään ollut suunnitellut juttua (ehkäpä Helsingin kaupunki oli), mutta nyt voin olla ansiosidonnaisella hamaan eläkepäiviin saakka.

        Hassuinta koko jutussa on, että sain potkut uudelleen tuta syistä (lama iski). Ja vaikka en saisikaan em perusteella korotettua päivärahaa, niin korvaukseni asumistukeni ovat nyt niin suuria (korotukset vuodenvaihteessa), että alani minimipalkat ovat lähes samansuuruisia.

        Miksi siis enää lähtisin hommiin?

        Ja toisaaltaan kyllä nuorien on saatava mahdollisuus näyttää kynsiensä pitävyys.

        Ei voi muuta sanoa kuin, että kyllä politiikkojen tiet ovat ihmeellisiä.


      • pikku korjaus
        poispotkittu*3 kirjoitti:

        Kerron tässä esimerkin: Olin palveluautossa invakuskina vuosina, muistaakseni 2008-2010 ? Sain potkut tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Kuinka ollakkaan, "työttömyyteni" jatkui aina yli 500 päivän. Tosin olin osa-aikaduunissa tuona aikana ja opiskelin "uutta" ammattia. Työaika ei kuitenkaan ollut riittävä tämän, mikä se nyt onkaan, työssöoloehdon täyttymiseksi.

        Eipä hätää, olin juuri sen ikäinen, että täytin vaadittavan iän lisäpäiviin muutamalla päivällä :) Hämmästys oli kyllä melkoinen :O

        En mitenkään ollut suunnitellut juttua (ehkäpä Helsingin kaupunki oli), mutta nyt voin olla ansiosidonnaisella hamaan eläkepäiviin saakka.

        Hassuinta koko jutussa on, että sain potkut uudelleen tuta syistä (lama iski). Ja vaikka en saisikaan em perusteella korotettua päivärahaa, niin korvaukseni asumistukeni ovat nyt niin suuria (korotukset vuodenvaihteessa), että alani minimipalkat ovat lähes samansuuruisia.

        Miksi siis enää lähtisin hommiin?

        Ja toisaaltaan kyllä nuorien on saatava mahdollisuus näyttää kynsiensä pitävyys.

        Ei voi muuta sanoa kuin, että kyllä politiikkojen tiet ovat ihmeellisiä.

        Ansiotukesi on niin pieni että saisit yhtäpaljon sossusta toimeentulotukea kun kerran saat asumistukea.


    • Jhl parempi

      Pekkaset on sisään tehtyä työikaaa, ja helbillä on kaikilla kuljettajilla joilla 15 vuoden kokemus Kuorma-auto tai linja-autohommista(13 päivää vuodessa pitempi vuosiloma) siis arkipäivää ma-pe, eli 2 viikkoa ja 3 päivää vuodessa enmmän vuosilomaa. Myöskin sairauslomaoikeudet paremmat, nuoremillakin kuljettajilla on jonkin verran pitempi vuosiloma Helbillä, kuin Akt.
      Akt:n pekkasista menee 8-10 päivää vuodessa, arkipyhiin(jos et niitä aja) Helbillä ne palkalliset vapaat.
      Helbillä yölisä 40% kello 7.00 asti, kun Akt yölisä 30% kello 6.00 asti.
      Lauantaiilta Helb kello 18 jälkeen 100% kun Akt 50%
      Arkipyhän aattoilta kello 18 jälkeen Helb 100% kun Akt 15%.
      Akt:n sopimuksessA tehdään vuodessa 100 tuntia enemmän töitä, eli kusisen pitkiä päiviä enemmän.
      Toivotaan , että Jhl pitää kiinni sopimuksestaan, päälliköiden määrää ja tehtäviä ja tehtyjä virheitä, olisi syytä myös tarkastella.

      • Totta mooses...

        Pieni virhe on tuossa pekkasten menojen määrässä, keskimäärin voit laskea niitä menevän 8kpl vuodessa ja esim taitaa tänävuonna mennä vain 7kpl arkipyhiin, jos ajat vain arkisarjaa.(vaihteluväli 6-10kpl) tilannehan muuttuu, jos ajat myös pyhät.

        Odotellaan mitä JHL:n työntekijät asian johdosta tekee ja kuinka pitkälle "uskaltavat" sopimuksestaan kiinni pitää?


      • aejtjt

        juu mä oon päättäny että en maksa akt:lle jäsenmaksua,meen mieluummin loimaan kassaan.


    • Rahasi omasi taskuun

      AKT = Aina Kiusaa työntekijät
      JHL = JänisHousut Liitto

    • Partajugi

      Just näin. JHL oli ainakin silloin jänishousuliitto kun olisi pitänyt laittaa kampoihin työnantajalle.
      Niin siinä kävi eikä montaa vuotta mennytkään kun oli myyty ja edut ja pitkät lomat ja kaikki meni alehintaan reppanoilta.
      Minua se ei siinävaiheessa haitannut kun olin Nobinalla jo muutenkin ja AKT vaikka huonompi sopimus pitkine päivineen, mutta meilleppä ei ryttyillä kun tytötaistelu tulee aina sillointällöin.
      Helbillä oltiin valmiita luopumaan enemmästäkin kun johtajat ärähtivät.
      Siellä taitaa olla nykyään paljonkin sukkahousuissa fillarilla työhönpolkijoita, kuten siellä aikoinaan nykään Heinolassa asuva eläkeläistoverimme on kertonut.

    • Perseaukko

      Mustalaiset haluaa ostaa koko buulaakin, onko vielä myynnissä.

    • saasnähäjoo

      Vanha juttu.

    • Karjuheinolasta

      Ei mitenkään vanha juttu niin kauan kun on päättävissä elimissä neitejä vailla selkärankaa jotka ovat valmiita myymään vaikka oman äitinsä päästäkseen eteenpäin, niin kaikki on kaupan eikä hinnalla väliä.

    • Anonyymi

      No niin...kuinkas taas kävikään...
      Kovasti oltiin karsimassa kuljettajilta etuja sekä pidennettiin ja lisättiin työpäiviä reilu 10 vuotta sitten ja siitäkin huolimatta ensin osti Koivari ja sitten vähän aikaa sitten SCatman ... !
      Positiivista että saattaa sieltä tulla omat johtajat sekä päälliköt, joten Syvälle ehkä joutuu Syvä vielä vajoamaan täällä.

      Helbheikki

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4955
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3134
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1217
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe