kyllä ny kaikkien ajokortin omaavien pitäs osata pitää turvaväli, erityisesti nytkun on liukasta. kuopiosta olin etelään päin ajelemassa ennen uutta vuotta ja eiköhän sieltä tule moneen moneen otteeseen joku joka ohittaa, ja tulee ihan eteen samalla pöllyttäen loskat tuulilasiin. pakko sanoa että on kyllä ihanaa joutua jarruttelemaan pitääkseen turvavälin teihin idiootteihin. välillä pelottaa ajaa kun yrittää pitää turvaväliä nii eiköhän siihen joku silti tule väliin nii et joutuu jarruttelemaan. ohan se sit hauskaa ku joku hirvi juoksee tielle ja ei ehdi jarruttamaan näin liukkaina keleinä ja sit ollaanki toisen perseessä kiinni.
kiitos silti näille jotka sitä turvaväliä pitää, pelastatte henkiä.
turvaväli
24
162
Vastaukset
- Oletko psyko
Tuollainen vajakki ei saisi ajaa yleisillä teillä. Yrität hidastelemalla tappaa muita.
- Oletko urpo?
Ongelmia luetun ymmärtämisessä?
- ruaspiikki
suomalainenhan ei osaa pitää turvaväliä vaikka sillä yleensä on tuo turvavälin minimimitta aina mukana etusormi pystyyn toinen simmu kiinni kun edelläajavan takavalot jää piiloon niin tuo on minimiväli kesäkelillä talvella 2x helppoa
- Rotta presidentiksi!
Ei kun turvaväli kannattaa pitää mahdollisimman pienennä koska silloin peräänajossa törmäysnergia jää pieneksi koska törmäyksen sattuessa ei ajoneuvojen nopeusero ole kovin suuri.! Näin opastaa tämän palstan ehkä suurin auktoriteetti ja mestari. Me tyhmät perusautoiljat virheellisesti yritämme välttää peräänajot pitämällä edes jonkinlaista turvaväliä mutta suuren mestarin logiikalla kannattaa keskittyä vain mafhdollisimman pieniin vaurioihin!! ; )
- Thä Ratto
Miksi edes odotella jarrutustilannetta.
Eikös se perään ajo kannata tehdä jo liikkeille lähdön yhteydessä, jolloin nopeudet on vielä mahdollisimman pieniä. - Rotta presidentiksi!
Thä Ratto kirjoitti:
Miksi edes odotella jarrutustilannetta.
Eikös se perään ajo kannata tehdä jo liikkeille lähdön yhteydessä, jolloin nopeudet on vielä mahdollisimman pieniä.Erittäin hyvä ehdotus tuokin.
- Kyrpisrotta
Rotta presidentiksi! kirjoitti:
Erittäin hyvä ehdotus tuokin.
Niin ja muistetaan sekin fakta, että takana tulevan täytyy ajaa nopeammin kuin edellä ajava. Tätä lainalaisuutta noudattaa mm. raideliikenne ilman ongelmia.Tällä tavoin saavutamme liikenteeseen oikeanlaista joustavuutta ja turvallisuutta.
- ..Rotta presidentiksi!
Kyrpisrotta kirjoitti:
Niin ja muistetaan sekin fakta, että takana tulevan täytyy ajaa nopeammin kuin edellä ajava. Tätä lainalaisuutta noudattaa mm. raideliikenne ilman ongelmia.Tällä tavoin saavutamme liikenteeseen oikeanlaista joustavuutta ja turvallisuutta.
On se Rotta vaan viisas kaveri. Harmi ettei hän ole yhteiskunnassamme määräävässä asemassa. Liikenneministerinä hän saisi kyllä liikenteen toimimaan loistavasti. Turvavälit minimiin,raideliikenteessäkin takanatulevat saataisiin ohittamaan edessäajavat. Kyllä siitäkin syystä vaadin että....
Thä Ratto kirjoitti:
Miksi edes odotella jarrutustilannetta.
Eikös se perään ajo kannata tehdä jo liikkeille lähdön yhteydessä, jolloin nopeudet on vielä mahdollisimman pieniä.Sain juuri takapuskurini ehkä tuohon tyyliin ajattelevan tytön. Sen auto meni lunastuskuntoon ja itsekin jouduin vaihtamaan naarmutuneen puskurini. Tyttönen ajoi edellisissä valoissa lujaa niin lähellä että vaivoin sai pysäytettyä perääni kun jouduin pysähtymään punaisiin. Seuraavan suojatien kohdalla sitten pamahti. Onneksi autoni ei mennyt suojatietä ylittävien päälle. Vahinkoilmoitusta tehdessä tyttö kysyi vielä ajoneuvoni nopeutta onnettomuushetkellä siihen ehti hänen vierustoverinsakin todeta, että autonihan oli jo pysähtynyt eli nopeus oli nolla.
Ihmettelin miten ihmeesä tyttö oli saanut lyhyellä matkalla ja vielä risteysalueella autonsa semmoiseen vauhtiin, että se meni aivan päreiksi. Kysymyksessä ei todellakaan ollut minun äkkipysäytys suojatien eteen vaan hidastin ja pysähdyin suojatielle astuneen jalankulkian takia ja törmäy hetkellä jalankulija oli jo keskellä ajokaistaa autoni edessä.
- mitä se haittaa
Jos joku menee ohi, niin yleensä se siitä myös katoaa eteenpäin ja tekee näin sitä turvaväliä.
- 19v
" joku joka ohittaa, ja tulee ihan eteen samalla pöllyttäen loskat tuulilasiin. pakko sanoa että on kyllä ihanaa joutua jarruttelemaan pitääkseen turvavälin "
Joo, totta. kyllähän ne siitä kaasuttaa. Pointti olikin se, et pitää ihan perse nokkaan tulla kiinni, niin et ite joudun jarruttamaan, koska pitäähän sitä turvaväliä pitää sinäkin aikana, mikä menee siihen että se kaasuttelee pois. Miksei suosiolla mene ohi ja aja kauemmas, ettei ihan nokkaan tarvitse tulla kiinni ? Ja just noi kivat loskat lentelee tuulilasiin. 19v kirjoitti:
" joku joka ohittaa, ja tulee ihan eteen samalla pöllyttäen loskat tuulilasiin. pakko sanoa että on kyllä ihanaa joutua jarruttelemaan pitääkseen turvavälin "
Joo, totta. kyllähän ne siitä kaasuttaa. Pointti olikin se, et pitää ihan perse nokkaan tulla kiinni, niin et ite joudun jarruttamaan, koska pitäähän sitä turvaväliä pitää sinäkin aikana, mikä menee siihen että se kaasuttelee pois. Miksei suosiolla mene ohi ja aja kauemmas, ettei ihan nokkaan tarvitse tulla kiinni ? Ja just noi kivat loskat lentelee tuulilasiin.Olisikohan sinulla magneettinen auto?
Tarkoitan, että toki noitakin on, jotka suoraan eteen vaihtavat kaistaa takaisin, mutta aika vähän kuitenkin. Kyllä suurin osa jättää ihan riittävästi väliä yleensä.
Mutta itsekin vedän joskus suoraan eteen. Näin käy silloin, kun ohitettavalla alkaa vauhti kasvaa kun pääsen rinnalle. On sitten suhteellisen turhaa yrittää syyllistää ohittajaa, jos kuvatulla tavalla itse pelleilee.- 19v
The_Rat kirjoitti:
Olisikohan sinulla magneettinen auto?
Tarkoitan, että toki noitakin on, jotka suoraan eteen vaihtavat kaistaa takaisin, mutta aika vähän kuitenkin. Kyllä suurin osa jättää ihan riittävästi väliä yleensä.
Mutta itsekin vedän joskus suoraan eteen. Näin käy silloin, kun ohitettavalla alkaa vauhti kasvaa kun pääsen rinnalle. On sitten suhteellisen turhaa yrittää syyllistää ohittajaa, jos kuvatulla tavalla itse pelleilee.Eikö sillon kannattais mielummin jättää ohitus kesken ja palata ohitettavan taakse jos vauhti kerran kasvaa ? Ei kannata alkaa leikkimään siinä ja kiilata eteen väkisin.
- 61 v
19v kirjoitti:
Eikö sillon kannattais mielummin jättää ohitus kesken ja palata ohitettavan taakse jos vauhti kerran kasvaa ? Ei kannata alkaa leikkimään siinä ja kiilata eteen väkisin.
Tällaisilta ohituksen estäjiltä pitäisi kerätä ajokortit pois ja varustaa samalla heidät nipulla päiväsakkolappuja. Ei ohitettavan kannata ryhtyä leikkimään liikenteen vaarantamisella.
- 19v
61 v kirjoitti:
Tällaisilta ohituksen estäjiltä pitäisi kerätä ajokortit pois ja varustaa samalla heidät nipulla päiväsakkolappuja. Ei ohitettavan kannata ryhtyä leikkimään liikenteen vaarantamisella.
totta mut JOS tämmönen tilanne sattuu nii eiks kannattais ite olla se järkevä ja jättää ohitus kesken jos se ohitettava kerran ei viitsi senvertaa ajatella järjellä ettei sitä kaasua ainakaan painais enempi ?
- 18+15
19v kirjoitti:
totta mut JOS tämmönen tilanne sattuu nii eiks kannattais ite olla se järkevä ja jättää ohitus kesken jos se ohitettava kerran ei viitsi senvertaa ajatella järjellä ettei sitä kaasua ainakaan painais enempi ?
Riippuu ihan alla olevasta autosta. Jos ohitettavalla on tehokkaampi auto, eikä sitä pääse yllättämään, niin vähän pakko jättää ohitus kesken.
19v kirjoitti:
Eikö sillon kannattais mielummin jättää ohitus kesken ja palata ohitettavan taakse jos vauhti kerran kasvaa ? Ei kannata alkaa leikkimään siinä ja kiilata eteen väkisin.
Ohituksen keskeyttäminen ei ole yleensä tarpeen, mikäli ennen ohitusta on kerätty riittävästi vauhtia. Kyllä siitä ohi ehtii, vaikka ohitettava yrittäisikin estellä.
Jos ei ehdi, niin käännän mielummin päälle ja kiilaan ohitettavan ojaan, kuin alan leikkimään useamman ihmisen hengellä hidastamalla ja toivomalla ettei ohitettava jatka pelleilyään.
- Täystollo
Kuinkakohan monta kertaa olen kohdannut ohituksen, jonka seurauksena en itse joutuisi vähentämään nopeutta juuri aloittajan kertomista syistä? Ei tule mieleen, paitsi ehkä se kerta kun joku veti ohi jäisellä moottoritiellä 80 km/h aluelle ainakin 140 km/h lasissa. Silloin ei rapa lentänyt ei, mutta hurjalta näytti. Oma vaisto huusi jo melkein ääneen, että tämä 80 km/h on just passeli vauhti, enempää ei tarvita.
Turvaväli = sujuvuusväli!- ruaspikki
autokoulussa aikoinaan kun näet vastaantulevan valot et ohita .
et roiku toisen hanurissa
kun ohitat palaa omalle kaistalle moottoritiellä vasta sitten kun näet ohitetun vasemmanpuoleisesta taustapeilistä silloin sinulla on turvaväli siihen ohitettuun - Täystollo
ruaspikki kirjoitti:
autokoulussa aikoinaan kun näet vastaantulevan valot et ohita .
et roiku toisen hanurissa
kun ohitat palaa omalle kaistalle moottoritiellä vasta sitten kun näet ohitetun vasemmanpuoleisesta taustapeilistä silloin sinulla on turvaväli siihen ohitettuunMuuten kuulosta sellaisilta ohjeilta, ettei ainkaan ihan äkkiä joudu valtatiellä kolariin, jos noita noudattaisi. Mutta yksi kohta on jo mielestäni hiukan yliampuva:
"....vasta sitten kun näet ohitetun vasemmanpuoleisesta taustapeilistä silloin sinulla on turvaväli siihen ohitettuun"
Vasemmanpuoleisesta? Silloin ollaan jo aika kaukana. Ja jos tie vielä kääntää oikealle, niin saa odotttaa melko tovin, eikö? Itse käytän vastaavana mittarina keskimmäistä taustapeiliä. Tätä näkee tehtävän harvoin.
- Antti Mikkonen
Kertokaapas mitä esim. tässä tilanteessa olisi tapahtunut, jos turvaväliä ei olisi ollut?
http://www.youtube.com/watch?v=RsECQv21nHY
Aivan...- Täystollo
No eipä tuossa ihan hirveän pitkä turvaväli ollut. Eikä se auto, jossa kamera oli ehtinyt mielestäni tekemään mitään väistöliikettä juuri siksi, että kuski ajoi melkoisen lähellä edellä ajavaa. Mutta yleisesti tuo katsotaan nykyään ns. "turvaväliksi". Paljonko tuossa muuten oli vauhtia? 50 - 60 km/h?
- Seppo Susi
Niin totta. Tossa yks lumimyräkkäpäivä kun ajelin Treeltä Tkuun niin eikös yks vatipää lähtenyt ohi leveäkaistatiellä heittäen ohitettavien näkyvyyden nolliin. Sama idiootti ajeli muutaman kymmenen kilometriä iisisti jonossa mutta päätti sitten lähteä pari kilsaa ennen motaria ohi. Ja tämä samainen mulqvist sitten erkani motarilla tokasta rampista. Säästi pari sekuntia ja vaaransi useamman hengen. Olis kirveellä töitä juu.
- -----!
Helppo tapa tunnistaa sopiva välimatka on seurata ajomukavuutta. Jos toisen perässä ajaessa joutuu jatkuvasti jarruttelemaan, ajaa liian lähellä. Väli on sopiva, kun etäisyyden säätely onnistuu pelkällä kaasupolkimen käytöllä. Oikean etäisyyden voi selvittää myös laskemalla.
- Taajamanopeuksilla väliä pitää olla noin kaksi sekuntia ja metreinä noin puolet nopeuslukemasta:40 km/h = 2 0 metriä.
- Maantienopeuksilla välin tulee olla noin 4 sekuntia ja metreinä sama kuin nopeuslukema: 80 km/h=80 metriä.
Huomioi, että nämä ohjeet pätevät hyvissä oloissa. Liukkaalla välimatkojen on kuitenkin oltava pitempiä. Talvikelillä käytettävän nopeuden ja turvavälin merkitys korostuu entisestään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387745Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381955Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1061004- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4889Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812