Myndigheterna "glömde "att varna på svenska.

undrar jag

Myndigheterna glömde att varna på svenska om den farliga brandröken i Köklax (Esbo ) på tisdagen.Orsaken var att ingen kunde översätta informationen till svenska.Har de nuförtiden inga språkfordringar ,åtminstone på befälsnivå ?

10

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FrTv

      Det är ingen big deal om myndigheterna "glömde att varna på svenska". Varenda finlandsvensk kan också finska.

      • röttvisa

        Alla talar inte finska,och för den delen så borde man följa lagen.Tänk om en svenskspråkig brandchef "glömde "att informera på finska ?


      • Mysterie?
        röttvisa kirjoitti:

        Alla talar inte finska,och för den delen så borde man följa lagen.Tänk om en svenskspråkig brandchef "glömde "att informera på finska ?

        Det är ett mysterie hur vissa inte lär sig finska. Är det så att man inte vill tala det eftersom det är mer bekvämt med svenskan? Då kan man ju inte heller kräva att finaktalande ska prata svenska...


      • min åsikt
        Mysterie? kirjoitti:

        Det är ett mysterie hur vissa inte lär sig finska. Är det så att man inte vill tala det eftersom det är mer bekvämt med svenskan? Då kan man ju inte heller kräva att finaktalande ska prata svenska...

        Man kan ju fråga sig varför personer som har befälsutbildning och säkert har studerat svenska(säkert språkintyg ) inte behärskar svenska.


      • undrar jag
        min åsikt kirjoitti:

        Man kan ju fråga sig varför personer som har befälsutbildning och säkert har studerat svenska(säkert språkintyg ) inte behärskar svenska.

        Hur skulle det se ut om en svenskspråkig brandchef i Närpes t.ex.skulle "glömma" att informera på finska ?


    • tillbitfit

      Jag börjar förstå, varför ni har problem med varandra. Eller rättare sagt varför vissa finskspråkiga har svårigheter att förstå den här sortens argumentation. Det är nog viktigare för "befälsnivån" att kunna landets majoritets språk och engelska. Samiska är också ett av Finlands minoritets språk. Svenska är faktiskt ett litet språk i världen , finlandssvenska ännu mindre. Jag ber om ursäkt ifall du är mindre begåvad och därmed har svårare att lära dig språket i det land du bor i. Jag har ett litet tips till dig: flytta till Sverige. Där kommer du att orsaka många goda skratt med ditt "svenska" och kallas för Muminmamman. Lycka till !

      • viljan saknas

        På en tvåspråkig ort borde det i allafall finns någon som förstår svenska ,det är väl ändå inte för mycket begärt.


      • Råkade nog...
        viljan saknas kirjoitti:

        På en tvåspråkig ort borde det i allafall finns någon som förstår svenska ,det är väl ändå inte för mycket begärt.

        Nu råkade det nog bli så att personen som läste upp varningen inte hade kunskaper i svenska. Tror inte det handlar om ovilja. Det kan inte vara lätt att alltid anställa tvåapråkiga, låter som omöjlighet både praktiskt och ekonomiskt sett.


      • Heléne d
        viljan saknas kirjoitti:

        På en tvåspråkig ort borde det i allafall finns någon som förstår svenska ,det är väl ändå inte för mycket begärt.

        Bra att flyta i ankdammet så länge det varar...snart blir det varningar på ruska istället för svenska!


      • Kfjgglfklr
        Heléne d kirjoitti:

        Bra att flyta i ankdammet så länge det varar...snart blir det varningar på ruska istället för svenska!

        Ruska=ryska


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 187
      2128
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1982
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      157
      1659
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1614
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1214
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe