Tekomykiö?

Liian nuori

Kävin silmäleikkauksen esitutkimuksessa ja sieltä selvisi että ainoa mahdollinen silmiä korjaava leikkaus minulle olisi mykiön vaihto.

Yksitehoisella, hajataittoa korjaavalla mykiöllä, tarvisin lukulasit ja ne jäisi ehkäpä niin vahvaksi että tarvisin laseja koko ajan.

Monitehoisella, hajataittoa korjaavalla, näkö saataisiin korjatuksi kokonaan.

Ja oma mielipiteeni on että mielummin ottaisin kokonaan terveen näön kun tosi huonon tilalle huonon.

Haluaisin kuulla kokemuksia kyseisestä leikkauksesta jossa on vaihdettu MONITEHOINEN mykiö.
Onko ollut ongelmia ja kuinka pahoja hämärän näkö ongelmat ovat? Kuulemma jotain halo-ilmiöitä voi esiintyä, varjoja, renkaita ym.. Niistä olisin kiinnostunut. Hajataiton kanssa on ollut ongelmaa pidemmän aikaa ja nään pimeällä tälläkin hetkellä kaikki valot tähtimäisinä palloina.

Saan vasta maanantaina kuulla voiko sitäkään leikkausta minulle tehdä koska olen liian nuori..

48

14671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liian nuori

      Huhuu, eikö kenelläkään ole tähän mitään sanottavaa? :)
      Kaikki leikkaus kokemukset otetaan vastaan.
      Leikattiinko silmä kerrallaan ja toinen vasta myöhemmin.
      Miten pärjäätte tekomykiön kanssa nykyään, onko oireita tai haittoja ollut?

      Kokemukset siis kaihileikkausesta sekä monitehoisena että yksitehoisena. Ja minullehan siihen päälle tulisi vielä hajataiton korjaus :)

      • Dinkpat

        Ei ole kokemusta, mutta jonkinasteisessa harkinnassa minullakin. Olen harkinnut pitkään lasikia, mutta korkeiden miinuslukemien ja nyt pikkuhiljaa etenevän ikänäön takia silmälääkärikin pyysi harkitsemaan mieluummin linssileikkausta (moniteho-keinomykiöllä). Kirurgin mukaan riskit tosi pienet, komplikaatioriski ja tuloksen varmuus parempi kuin lasikissa.

        Käytännössähän kyseessä on tismalleen sama leikkaus kuin kaihileikkaus (paitsi, että tehdään terveeseen silmään - siis ennen kuin kaihi iskee joskus vanhuusiässä). Ja toinen ero julkisen puolen kaihileikkauksiin on se, että laitetaan moniteholinssi yksiteholinssin sijaan.

        Kaihileikkausta pidetään suhteellisen riskittömänä siksi, että se on varmastikin maailman yleisin leikkaus. Itse en kuitenkaan ainakaan vielä mene ko. leikkaukseen, koska tiedän lähipiiristä tapauksen, jossa silmä sokeutui ihan rutiini-kaihileikkauksessa (verkkokalvo repesi). Vaikka riskit ovat pienet, näin kuulemma aina silloin tällöin käy. Etukäteen ei voi tietää, mitkä silmät ovat riskisilmiä ja mitkä eivät. Ainut mikä tiedetään on se, että mitä enemmän miinusta, sitä suurempi riski verkkokalvon repeämiseen (ja siis sokeutumiseen) - vaikka riski siis periaatteessa on pieni. Minulla paljon miinusta, en siis uskalla ottaa riskiä. Hieman mietityttää myös terveen mykiön poistaminen... Niin, ja odottelen vielä moniteho-keinomykiöiden kehitystä. Uskon, että esim. 5 vuoden päästä ovat paljon laadukkaampia. Nythän valmistajia ja tekniikoita on vasta kaksi ja kummassakin linssityypissä on omat hyvät ja huonot puolet.

        Hajataitto on sitten toinen juttu. Se johtuu sarveiskalvon pinnan epätasaisuudesta. Ei korjaudu linssileikkauksella. Pitää laseroida linssileikkauksen lisäksi.

        Hinta hieman kalliimpi kuin lasik ( muistaakseni noin 4000 eur molemmat silmät). Ei paha, koska sittenhän ei voi tulla kaihia! Siksikään muuten en vielä mene linssileikkaukseen, koska ikänäköni on vasta muodostumassa. Eli muutaman vuoden päästä lukunäköongelma on varmastikin jo pahempi.

        Paljon näitä linssileikkauksia kuitenkin nykyisin tehdään. Mm. noin viisikymppisistä julkkiksista ainakin Virve Rostille ja Yö:n Olli Lindholmille on tehty ko. leikkaus.


      • Jo20vsittenviimeksi
        Dinkpat kirjoitti:

        Ei ole kokemusta, mutta jonkinasteisessa harkinnassa minullakin. Olen harkinnut pitkään lasikia, mutta korkeiden miinuslukemien ja nyt pikkuhiljaa etenevän ikänäön takia silmälääkärikin pyysi harkitsemaan mieluummin linssileikkausta (moniteho-keinomykiöllä). Kirurgin mukaan riskit tosi pienet, komplikaatioriski ja tuloksen varmuus parempi kuin lasikissa.

        Käytännössähän kyseessä on tismalleen sama leikkaus kuin kaihileikkaus (paitsi, että tehdään terveeseen silmään - siis ennen kuin kaihi iskee joskus vanhuusiässä). Ja toinen ero julkisen puolen kaihileikkauksiin on se, että laitetaan moniteholinssi yksiteholinssin sijaan.

        Kaihileikkausta pidetään suhteellisen riskittömänä siksi, että se on varmastikin maailman yleisin leikkaus. Itse en kuitenkaan ainakaan vielä mene ko. leikkaukseen, koska tiedän lähipiiristä tapauksen, jossa silmä sokeutui ihan rutiini-kaihileikkauksessa (verkkokalvo repesi). Vaikka riskit ovat pienet, näin kuulemma aina silloin tällöin käy. Etukäteen ei voi tietää, mitkä silmät ovat riskisilmiä ja mitkä eivät. Ainut mikä tiedetään on se, että mitä enemmän miinusta, sitä suurempi riski verkkokalvon repeämiseen (ja siis sokeutumiseen) - vaikka riski siis periaatteessa on pieni. Minulla paljon miinusta, en siis uskalla ottaa riskiä. Hieman mietityttää myös terveen mykiön poistaminen... Niin, ja odottelen vielä moniteho-keinomykiöiden kehitystä. Uskon, että esim. 5 vuoden päästä ovat paljon laadukkaampia. Nythän valmistajia ja tekniikoita on vasta kaksi ja kummassakin linssityypissä on omat hyvät ja huonot puolet.

        Hajataitto on sitten toinen juttu. Se johtuu sarveiskalvon pinnan epätasaisuudesta. Ei korjaudu linssileikkauksella. Pitää laseroida linssileikkauksen lisäksi.

        Hinta hieman kalliimpi kuin lasik ( muistaakseni noin 4000 eur molemmat silmät). Ei paha, koska sittenhän ei voi tulla kaihia! Siksikään muuten en vielä mene linssileikkaukseen, koska ikänäköni on vasta muodostumassa. Eli muutaman vuoden päästä lukunäköongelma on varmastikin jo pahempi.

        Paljon näitä linssileikkauksia kuitenkin nykyisin tehdään. Mm. noin viisikymppisistä julkkiksista ainakin Virve Rostille ja Yö:n Olli Lindholmille on tehty ko. leikkaus.

        Joista ainakin rouva "kehuu" "ihastelevansa" valikehiä lamppujen ympärillä ja että linssit "jännittävästi" kimaltavat. Kysy laitattaisiko kirurgi omiin silmiinsä tollaiset linssit. Jos on rehellinen niin ei laitattaisi. Hämärässä et sitten näe edes laseilla ja jos sulle tulee esim. vain kuiva silmä niin se siitä linssistä, ei toimi. Entä jos diabetes, sitähän alkaa olla joka toisella ikäihmisellä, ei toimi.

        Hirveä hype ja tuollaista roskaa tarjolla.


      • Dinkpat
        Jo20vsittenviimeksi kirjoitti:

        Joista ainakin rouva "kehuu" "ihastelevansa" valikehiä lamppujen ympärillä ja että linssit "jännittävästi" kimaltavat. Kysy laitattaisiko kirurgi omiin silmiinsä tollaiset linssit. Jos on rehellinen niin ei laitattaisi. Hämärässä et sitten näe edes laseilla ja jos sulle tulee esim. vain kuiva silmä niin se siitä linssistä, ei toimi. Entä jos diabetes, sitähän alkaa olla joka toisella ikäihmisellä, ei toimi.

        Hirveä hype ja tuollaista roskaa tarjolla.

        Jo20vsittenviimeksi, olet kyllä nyt ihan väärässä. Tekomykiöleikkaus on siis ihan tavallinen kaihileikkaus! Ainut ero on, että leikkaus tehdään ennen kuin kaihi tulee (kaihihan tulee kaikille ennemmin tai myöhemmin, yleensä viimeistään 70 ikävuoden paikkeilla). Julkisen puolen kaihileikkauksissa silmien mykiöt leikataan pois ja tilalle asennetaan yksiteho-keinomykiöt. Yksityisellä puolella saa valita laitetaanko yksiteho- vai kaksiteho-keinomykiöt. Pääsääntöisesti nykyisin laitetaan kaksiteho-keinomykiöt.


        Yksityisellä puolella voi mennä keinomykiöleikkaukseen jo paljon ennen kuin kaihi iskee. Ennen ikänäköongelmaa (joka tulee myös meille kaikille ennemmin tai myöhemmin, yleensä viimeistään 45-vuotiaana) keinomykiö- leikkaukseen ei oikein kannata mennä, koska sitten tarvitsee kuitenkin lukulasit jossain vaiheessa. Se etu ennen kaihi-ikää tehdyssä keinomykiöleikkauksessa (ns. Linssileikkaus) on, että koskaan ei tule kaihia ( ei voi tulla kun ne omat, iän myötä sumenevat mykiöt on korvattu keinomykiöillä).

        Olet väärässä myös siinä, etteikö kirurgi antaisi laittaa itselleen keinomykiöitä. Monella silmäkirurgilla on jo moniteho-keinomykiöt! Ja viimeistään kaihileikkauksessa ne asennetaan (jos ei ole tarvetta ennen sitä).


      • sori, olen oikeassa
        Dinkpat kirjoitti:

        Jo20vsittenviimeksi, olet kyllä nyt ihan väärässä. Tekomykiöleikkaus on siis ihan tavallinen kaihileikkaus! Ainut ero on, että leikkaus tehdään ennen kuin kaihi tulee (kaihihan tulee kaikille ennemmin tai myöhemmin, yleensä viimeistään 70 ikävuoden paikkeilla). Julkisen puolen kaihileikkauksissa silmien mykiöt leikataan pois ja tilalle asennetaan yksiteho-keinomykiöt. Yksityisellä puolella saa valita laitetaanko yksiteho- vai kaksiteho-keinomykiöt. Pääsääntöisesti nykyisin laitetaan kaksiteho-keinomykiöt.


        Yksityisellä puolella voi mennä keinomykiöleikkaukseen jo paljon ennen kuin kaihi iskee. Ennen ikänäköongelmaa (joka tulee myös meille kaikille ennemmin tai myöhemmin, yleensä viimeistään 45-vuotiaana) keinomykiö- leikkaukseen ei oikein kannata mennä, koska sitten tarvitsee kuitenkin lukulasit jossain vaiheessa. Se etu ennen kaihi-ikää tehdyssä keinomykiöleikkauksessa (ns. Linssileikkaus) on, että koskaan ei tule kaihia ( ei voi tulla kun ne omat, iän myötä sumenevat mykiöt on korvattu keinomykiöillä).

        Olet väärässä myös siinä, etteikö kirurgi antaisi laittaa itselleen keinomykiöitä. Monella silmäkirurgilla on jo moniteho-keinomykiöt! Ja viimeistään kaihileikkauksessa ne asennetaan (jos ei ole tarvetta ennen sitä).

        Tiedän mikä linssileikkaus on.

        Yksityisesti voi tehdä kaihileikkauksia ja kirkkaan mykiön leikkauksia. Pääsääntöisesti EI laiteta kaksitehoisia keinomykiöitä, ei vaikka eräs kivitalossa toimiva mainosvoittoinen firma niin mainostaa.

        Miksi ei kannattaisi mennä ennen ikänäkövaihetta, juurihan kerroit miten pääsääntöisesti laitetaan kaksitehoiset keinomykiöt eli lukulaseja ei pitäisi tarvita. Logiikka ei toimi...

        Kerro yksikin kirurgi, jolla on kaksiteho-keinomykiöt! Ja lyön pääni vetoa, että jos nyt tekisit kyselykierroksen, niin hyvä jos yhden tai kaksi löydät jotka antaisivat nykytyyppiset kaksiteho-keinomykiöt laittaa. Ongelma tällaisessa kyselyssä on, että jos vastaa rehellisesti, niin tekee huonoa omalle bisnekselle.


      • Sinkkipasta
        sori, olen oikeassa kirjoitti:

        Tiedän mikä linssileikkaus on.

        Yksityisesti voi tehdä kaihileikkauksia ja kirkkaan mykiön leikkauksia. Pääsääntöisesti EI laiteta kaksitehoisia keinomykiöitä, ei vaikka eräs kivitalossa toimiva mainosvoittoinen firma niin mainostaa.

        Miksi ei kannattaisi mennä ennen ikänäkövaihetta, juurihan kerroit miten pääsääntöisesti laitetaan kaksitehoiset keinomykiöt eli lukulaseja ei pitäisi tarvita. Logiikka ei toimi...

        Kerro yksikin kirurgi, jolla on kaksiteho-keinomykiöt! Ja lyön pääni vetoa, että jos nyt tekisit kyselykierroksen, niin hyvä jos yhden tai kaksi löydät jotka antaisivat nykytyyppiset kaksiteho-keinomykiöt laittaa. Ongelma tällaisessa kyselyssä on, että jos vastaa rehellisesti, niin tekee huonoa omalle bisnekselle.

        Tarkoitin, että ennen ikänäkövaihetta ei kannata mennä, koska silloinhan pitäisi laittaa yksiteholinssi -> Ei mitään järkeä siis, jos ei ole kaihia. Ikänäön juuri alettua en myöskään menisi, koska ikänäkö kehittyy useamman vuoden -> laitettu moniteho ei tule riittämään muutaman vuoden päästä (leikkaus pitäisi uusia tai hankkia lukulasit). Mutta jos ikänäköä on ollut jo muutaman vuoden ja vahvuudet ovat asettuneet, niin silloin moniteholinssi on järkevämpi, koska pääsee laseista kokonaan. Jos taas likinäöstä kärsiviälle ikänäköiselle laitetaan yksiteholinssi, niin hän tarvitsee lukulasit. Mikä tässä logiikassa mättää? Ei mikään.

        Esimerkki silmäkirurgista, jolla on kaksiteho-keinomykiöt: Petri Oksman
        http://www.medilaser.fi/kokemuksia/petri_oksman.html

        Ja kuten jo aiemmin mainitsin, niin itse en menisi vielä, koska moniteho-keinomykiöt kehittyvät varmasti huimasti lähivuosina. Laatu on siis varmasti parempi, jos malttaa odottaa viitisen vuotta. Lisäksi omalta osaltani pelkään myös verkkokalvon repeämä -riskiä, vaikka se pieni onkin.


      • Dinkpat
        Sinkkipasta kirjoitti:

        Tarkoitin, että ennen ikänäkövaihetta ei kannata mennä, koska silloinhan pitäisi laittaa yksiteholinssi -> Ei mitään järkeä siis, jos ei ole kaihia. Ikänäön juuri alettua en myöskään menisi, koska ikänäkö kehittyy useamman vuoden -> laitettu moniteho ei tule riittämään muutaman vuoden päästä (leikkaus pitäisi uusia tai hankkia lukulasit). Mutta jos ikänäköä on ollut jo muutaman vuoden ja vahvuudet ovat asettuneet, niin silloin moniteholinssi on järkevämpi, koska pääsee laseista kokonaan. Jos taas likinäöstä kärsiviälle ikänäköiselle laitetaan yksiteholinssi, niin hän tarvitsee lukulasit. Mikä tässä logiikassa mättää? Ei mikään.

        Esimerkki silmäkirurgista, jolla on kaksiteho-keinomykiöt: Petri Oksman
        http://www.medilaser.fi/kokemuksia/petri_oksman.html

        Ja kuten jo aiemmin mainitsin, niin itse en menisi vielä, koska moniteho-keinomykiöt kehittyvät varmasti huimasti lähivuosina. Laatu on siis varmasti parempi, jos malttaa odottaa viitisen vuotta. Lisäksi omalta osaltani pelkään myös verkkokalvon repeämä -riskiä, vaikka se pieni onkin.

        Oho, koneen oikoluku vaihtoi nimimerkkini sinkkipastaksi :)

        Itse asiassa kirjoituksessani on asiavirhe. Ikänäön lisääntymistä ei tarvitse miettiä (ts. tasaantumista ei tarvitse odotella). Ratkaisu on siis pysyvä. Ikänäkö ei enää etene linssileikkauksen jälkeen ( koska ikänäön eteneminen johtuu oman, luonnollisen mykiön mukautumisen heikkenemisestä - ja kun sitä omaa mykiötä ei enää ole, niin ikänäkökään ei huonone)


      • Mene vaan, mene..,
        Dinkpat kirjoitti:

        Oho, koneen oikoluku vaihtoi nimimerkkini sinkkipastaksi :)

        Itse asiassa kirjoituksessani on asiavirhe. Ikänäön lisääntymistä ei tarvitse miettiä (ts. tasaantumista ei tarvitse odotella). Ratkaisu on siis pysyvä. Ikänäkö ei enää etene linssileikkauksen jälkeen ( koska ikänäön eteneminen johtuu oman, luonnollisen mykiön mukautumisen heikkenemisestä - ja kun sitä omaa mykiötä ei enää ole, niin ikänäkökään ei huonone)

        Hyvä mainos, varmaan tuo rahaa kassaan. Ei vain vastaa kaksitehokeinomykiöiden luvattavissa olevia ominaisuuksia.

        Laitatko lonkan uusiksi jo varmuudeksi 50-v? Entä kokohammasproteesi valmiiksi, saisi pysyvän ratkaisun. Tai miksei sepelvaltimoihin stentti jo kohonneilla kolesteroliarvoilla. Etukäteen. Pysyvä ratkaisu.

        Joka kymmenennellä linssileikatulla (tai kaihileikatulla) on verkkokalvo irti 10 v kohdalla. Parilla prosentilla kystinen makulaturvotus vie terävyyttä siitä totutusta hyvästä. Pääte-etäisyys ei toimi toisella linssivaihtoehdolla, toisella ei lukuetäisyys.

        Mutta jos firman omistajat sanovat että toosi hyvä niin miksei uskoisi? Ei kai suomalainen ilmaisen koulutuksen saanut voi niin rahanahne olla.


      • Dinkpat
        Mene vaan, mene.., kirjoitti:

        Hyvä mainos, varmaan tuo rahaa kassaan. Ei vain vastaa kaksitehokeinomykiöiden luvattavissa olevia ominaisuuksia.

        Laitatko lonkan uusiksi jo varmuudeksi 50-v? Entä kokohammasproteesi valmiiksi, saisi pysyvän ratkaisun. Tai miksei sepelvaltimoihin stentti jo kohonneilla kolesteroliarvoilla. Etukäteen. Pysyvä ratkaisu.

        Joka kymmenennellä linssileikatulla (tai kaihileikatulla) on verkkokalvo irti 10 v kohdalla. Parilla prosentilla kystinen makulaturvotus vie terävyyttä siitä totutusta hyvästä. Pääte-etäisyys ei toimi toisella linssivaihtoehdolla, toisella ei lukuetäisyys.

        Mutta jos firman omistajat sanovat että toosi hyvä niin miksei uskoisi? Ei kai suomalainen ilmaisen koulutuksen saanut voi niin rahanahne olla.

        En itse sen enempää suosittele ko. leikkausta, mutta en myöskään halua turhaan provosoida sitä vastaan. Kuten muissakin leikkauksissa, siinä on riskinsä ja toisaalta myös hyvät puolensa. Kuten olen sanonut, en itse menisi -ainakaan vielä, koska olen alle 50 v ja voimakkaasti liknäköinen, jolla ikänäkö vasta aluillaan. Lisäsi minulla on lähisuvussa tapahtunut verkkokalvon repeämä kaihileikkauksen komplikaationa - pelkään, että minulla taipumus samaan voimakkaan likinäön takia (silmän munan muoto pitkä, soikiomainen). Mutta uskon silti, että monelle muulle linssileikkaus on oikein hyvä ja elämää helpottava ratkaisu. Ja tietysti myös yksityisille silmäklinikoille loistava bisness! Siksi jokaisen on mietittävä asia omalta osaltaan hyvin tarkkaan ja otettava asioista selvää.

        Oion tässä jälleen heittelemiäsi pelotteita, jotka eivät ihan pidä paikkaansa. Riskit eivät ole ollenkaan niin suuria kuin väität.

        -Verkkokalvon irtauma
        ilmaantuvuus 0.3 % kolmen vuoden seuranta-aikana ja kahdeksan vuoden kumulatiivinen insidenssi 0.93 %
        riskiä lisäävät:
        suuri aksiaalinen pituus (yli 27 mm)
        lasiaishyytelön prolapsi takakapselin revettyä
        aikaisempi silmän vamma
        verkkokalvon laserhoito
        nuori ikä
        miessukupuoli

        -Kystinen makulaturvotus
        esiintyvyys kliinisenä löydöksenä 1.7–5.8 %


      • Oiot epätarkasti
        Dinkpat kirjoitti:

        En itse sen enempää suosittele ko. leikkausta, mutta en myöskään halua turhaan provosoida sitä vastaan. Kuten muissakin leikkauksissa, siinä on riskinsä ja toisaalta myös hyvät puolensa. Kuten olen sanonut, en itse menisi -ainakaan vielä, koska olen alle 50 v ja voimakkaasti liknäköinen, jolla ikänäkö vasta aluillaan. Lisäsi minulla on lähisuvussa tapahtunut verkkokalvon repeämä kaihileikkauksen komplikaationa - pelkään, että minulla taipumus samaan voimakkaan likinäön takia (silmän munan muoto pitkä, soikiomainen). Mutta uskon silti, että monelle muulle linssileikkaus on oikein hyvä ja elämää helpottava ratkaisu. Ja tietysti myös yksityisille silmäklinikoille loistava bisness! Siksi jokaisen on mietittävä asia omalta osaltaan hyvin tarkkaan ja otettava asioista selvää.

        Oion tässä jälleen heittelemiäsi pelotteita, jotka eivät ihan pidä paikkaansa. Riskit eivät ole ollenkaan niin suuria kuin väität.

        -Verkkokalvon irtauma
        ilmaantuvuus 0.3 % kolmen vuoden seuranta-aikana ja kahdeksan vuoden kumulatiivinen insidenssi 0.93 %
        riskiä lisäävät:
        suuri aksiaalinen pituus (yli 27 mm)
        lasiaishyytelön prolapsi takakapselin revettyä
        aikaisempi silmän vamma
        verkkokalvon laserhoito
        nuori ikä
        miessukupuoli

        -Kystinen makulaturvotus
        esiintyvyys kliinisenä löydöksenä 1.7–5.8 %

        Verkkokalvoirtaumalukusi ei täsmää linssileikkauksiin, joissa potilaat ovat kaihipotilaita nuorempia eikä lasiainen ole vielä irronnut. Lasiaisen irtaumissa 10 prosentilla verkkokalvo repeää ja lasiainen irtoaa suurella osalla mykiöleikkauksen jälkeen. Lukusi lienee kaihileikkaukseen liittyvä ja kaihi-ikäisillä lähes kaikilla on lasiainen jo irronnut aiemmin.


      • Prossia
        Dinkpat kirjoitti:

        En itse sen enempää suosittele ko. leikkausta, mutta en myöskään halua turhaan provosoida sitä vastaan. Kuten muissakin leikkauksissa, siinä on riskinsä ja toisaalta myös hyvät puolensa. Kuten olen sanonut, en itse menisi -ainakaan vielä, koska olen alle 50 v ja voimakkaasti liknäköinen, jolla ikänäkö vasta aluillaan. Lisäsi minulla on lähisuvussa tapahtunut verkkokalvon repeämä kaihileikkauksen komplikaationa - pelkään, että minulla taipumus samaan voimakkaan likinäön takia (silmän munan muoto pitkä, soikiomainen). Mutta uskon silti, että monelle muulle linssileikkaus on oikein hyvä ja elämää helpottava ratkaisu. Ja tietysti myös yksityisille silmäklinikoille loistava bisness! Siksi jokaisen on mietittävä asia omalta osaltaan hyvin tarkkaan ja otettava asioista selvää.

        Oion tässä jälleen heittelemiäsi pelotteita, jotka eivät ihan pidä paikkaansa. Riskit eivät ole ollenkaan niin suuria kuin väität.

        -Verkkokalvon irtauma
        ilmaantuvuus 0.3 % kolmen vuoden seuranta-aikana ja kahdeksan vuoden kumulatiivinen insidenssi 0.93 %
        riskiä lisäävät:
        suuri aksiaalinen pituus (yli 27 mm)
        lasiaishyytelön prolapsi takakapselin revettyä
        aikaisempi silmän vamma
        verkkokalvon laserhoito
        nuori ikä
        miessukupuoli

        -Kystinen makulaturvotus
        esiintyvyys kliinisenä löydöksenä 1.7–5.8 %

        Likitaitteiset silmät, kirkkaan mykiön linssileikkaus: "The incidence of retinal detachment during the 7 years was 4 of 49 eyes, or 8.1%"


      • tekomykiö
        Mene vaan, mene.., kirjoitti:

        Hyvä mainos, varmaan tuo rahaa kassaan. Ei vain vastaa kaksitehokeinomykiöiden luvattavissa olevia ominaisuuksia.

        Laitatko lonkan uusiksi jo varmuudeksi 50-v? Entä kokohammasproteesi valmiiksi, saisi pysyvän ratkaisun. Tai miksei sepelvaltimoihin stentti jo kohonneilla kolesteroliarvoilla. Etukäteen. Pysyvä ratkaisu.

        Joka kymmenennellä linssileikatulla (tai kaihileikatulla) on verkkokalvo irti 10 v kohdalla. Parilla prosentilla kystinen makulaturvotus vie terävyyttä siitä totutusta hyvästä. Pääte-etäisyys ei toimi toisella linssivaihtoehdolla, toisella ei lukuetäisyys.

        Mutta jos firman omistajat sanovat että toosi hyvä niin miksei uskoisi? Ei kai suomalainen ilmaisen koulutuksen saanut voi niin rahanahne olla.

        Minulle laitettiin tekomykiö kaihin takia kuukausi sitten. Ikää on 45 vuotta ja kaihin lisäksi silmässä verkkokalvo repaleinen ja voimakas likinäköisyys.

        Lääkärin mukaan riski verkkokalvon irtoamiseen on 10-20%. Likinäköisyys ja verkkokalvon huono kunto lisäävät riskiä. Itse en olisi mennyt tähän leikkaukseen ellei olisi pakko, sillä tässäkin on riskinsä. Minulla kun on sokeutuminen ollut lähellä, niin on vaikea ymmärtää sitä, että jotkut ainoastaan ulkonäön takia uskaltautuvat leikkauksiin, joissa aina on riski.


      • Oculisti
        Oiot epätarkasti kirjoitti:

        Verkkokalvoirtaumalukusi ei täsmää linssileikkauksiin, joissa potilaat ovat kaihipotilaita nuorempia eikä lasiainen ole vielä irronnut. Lasiaisen irtaumissa 10 prosentilla verkkokalvo repeää ja lasiainen irtoaa suurella osalla mykiöleikkauksen jälkeen. Lukusi lienee kaihileikkaukseen liittyvä ja kaihi-ikäisillä lähes kaikilla on lasiainen jo irronnut aiemmin.

        Lienee syytä myös mainita että mikäli verkkokalvo sitten linssileikkauksen jälkeen irtoaa niin myös verkkokalvon korjausleikkaus on monitehokeinomykiön takia huomattavan hankala. Monitehokeinomykiön läpi näkyvyys silmänpohjaan on yksinkertaisesti huono korjausleikkausta tehtäessä.
        Näitä linssileikkauksia tekevät lääkärit eivät todennäköisesti moisia pikkuseikkoja juurikaan ennen leikkausta mainosta, koska komplikaatioista keskusteleminen voi hiljentää kassavirtaa. Eikä asia heitä taida juuri ammatillisetikaan kiinnostaa koska verkkokalvon irrottua pelastetaan se mikä pelastettavissa on JULKISELLA sektorilla.


      • linssileikkaus
        sori, olen oikeassa kirjoitti:

        Tiedän mikä linssileikkaus on.

        Yksityisesti voi tehdä kaihileikkauksia ja kirkkaan mykiön leikkauksia. Pääsääntöisesti EI laiteta kaksitehoisia keinomykiöitä, ei vaikka eräs kivitalossa toimiva mainosvoittoinen firma niin mainostaa.

        Miksi ei kannattaisi mennä ennen ikänäkövaihetta, juurihan kerroit miten pääsääntöisesti laitetaan kaksitehoiset keinomykiöt eli lukulaseja ei pitäisi tarvita. Logiikka ei toimi...

        Kerro yksikin kirurgi, jolla on kaksiteho-keinomykiöt! Ja lyön pääni vetoa, että jos nyt tekisit kyselykierroksen, niin hyvä jos yhden tai kaksi löydät jotka antaisivat nykytyyppiset kaksiteho-keinomykiöt laittaa. Ongelma tällaisessa kyselyssä on, että jos vastaa rehellisesti, niin tekee huonoa omalle bisnekselle.

        Tarvi ottaa kantaa koska sitä tietoa näkojään ei sitten olekkaan...
        Ensinnäkin itselleni tehtiin linssileikkaus 3 vkoa sitten...
        Kyseinen kirurgi oli teettänyt saman operaation itselleen noin vuosi takaperin, eikä hän ole ainoa leikkauksia tekevä kirurgi jolle on ko. operaatio tehty!
        Voitte olla ihan mitä mieltä asiasta haluatte mutta minun tapauksessa (43v) lähinäkö korjaantui ensimmäisen viikon aikana loistavaksi sekä näkö kauas on alkanut terävöitymään!
        Bisnes on bisnes ja mooses on mooses mutta kun ottaa jyrkästi kantaa asioihin niin pitäisi oikeasti olla edes "hajulla" asioista.


      • Anonyymi

        Minulle on kohta tulossa kaihi leikkaus itsellä leikataan molemmat silmät ja nukutetaan veikkaqn että nukutus johtuu siitä että olen pelko porilas


    • rillipää(M)41v.

      Moi! Ei oo kokemusta leikkauksesta, mutta aihe kiinnosta, koska itsellä myös voimakas likinäkö (n. -9) enkä tiedä oikeen voiko silmiini tehdä tavallista femtolasik leikkausta.
      Kannattaa laitta hakuun "tekomykiö" niin löytyy aikaisempia keskusteluja. esim:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9338115

      • Liian nuori

        Niin en huomannut itse sanoa että olen plusnäköinen (kumpikin 6,50) ja runsaasti hajataittoa.

        Jonkin verran olen tietoja haalinut itselleni mutta en tiedä vieläkään mitä asiasta pitäisi ajatella.. Entäs jos kuuluukin siihen pieneen promille määrään kellä leikkaus epäonnistuu..? Ja kaikki monen vuoden työ meneekin hukkaan kun näiden silmien kanssa on tapellut.


      • Take it easy
        Liian nuori kirjoitti:

        Niin en huomannut itse sanoa että olen plusnäköinen (kumpikin 6,50) ja runsaasti hajataittoa.

        Jonkin verran olen tietoja haalinut itselleni mutta en tiedä vieläkään mitä asiasta pitäisi ajatella.. Entäs jos kuuluukin siihen pieneen promille määrään kellä leikkaus epäonnistuu..? Ja kaikki monen vuoden työ meneekin hukkaan kun näiden silmien kanssa on tapellut.

        Kaihileikkauksessa olin, tosin ikää on rapiat 60. No nuoreksi itseni silti tunnen, kun muut kaihiklinikalla olleet vaikuttivat yli 75-vuotiailta.

        Leikkaus oli hyvinkin kivuton toimenpide, ja silmä parani hyvin. Kaikissa leikkauksissahan on riski, mutta eihän sitä sovi liikaa ajatella. Monitehomykiöstä en ole ikinä kuullutkaan, mutta tämä mikä minulle laitettiin, toimii ihan hyvin. Tässä silmässä ei hajataitto ole kovin voimakas, mutta lääkäri sanoi, että sitten kun toinen silmä joskus leikataan, siihen varmaankin laitetaan hajataittoa korjaava linssi.

        Minusta ei kannata tavoitella täydellistä näköä, vaan riittää että ylipäätään saa pitää näkönsä ja selviää elämässä. Ymmärrän, että nuorelle silmälasit ovat varmaan vastenmieliset. Kaikkea ei vaan voi saada eikä lääketieteeltäkään voi ihmeitä odottaa.


      • Take it easy
        Take it easy kirjoitti:

        Kaihileikkauksessa olin, tosin ikää on rapiat 60. No nuoreksi itseni silti tunnen, kun muut kaihiklinikalla olleet vaikuttivat yli 75-vuotiailta.

        Leikkaus oli hyvinkin kivuton toimenpide, ja silmä parani hyvin. Kaikissa leikkauksissahan on riski, mutta eihän sitä sovi liikaa ajatella. Monitehomykiöstä en ole ikinä kuullutkaan, mutta tämä mikä minulle laitettiin, toimii ihan hyvin. Tässä silmässä ei hajataitto ole kovin voimakas, mutta lääkäri sanoi, että sitten kun toinen silmä joskus leikataan, siihen varmaankin laitetaan hajataittoa korjaava linssi.

        Minusta ei kannata tavoitella täydellistä näköä, vaan riittää että ylipäätään saa pitää näkönsä ja selviää elämässä. Ymmärrän, että nuorelle silmälasit ovat varmaan vastenmieliset. Kaikkea ei vaan voi saada eikä lääketieteeltäkään voi ihmeitä odottaa.

        Piti sanoa, että hajataitteisuushan voi johtua joko mykiön muotovirheestä tai sarveiskalvosta (silmän etuosasssa). Jos mykiö korvataan tekolinssillä niin siinähän poistuu linssin aiheuttama hajataitto.


      • Pettynytsilmäleikkaus
        Liian nuori kirjoitti:

        Niin en huomannut itse sanoa että olen plusnäköinen (kumpikin 6,50) ja runsaasti hajataittoa.

        Jonkin verran olen tietoja haalinut itselleni mutta en tiedä vieläkään mitä asiasta pitäisi ajatella.. Entäs jos kuuluukin siihen pieneen promille määrään kellä leikkaus epäonnistuu..? Ja kaikki monen vuoden työ meneekin hukkaan kun näiden silmien kanssa on tapellut.

        Minulla meni leikkaus pieleen. Onneksi on hyvät yötäpäävää piilarit olemassa. Muutama korjauslekkaus ja en suosittele.

        Piilarit olisi pitänyt ostaa heti. Voimakkuus on vaihdettavissa helposti.


      • synnynnäinenharmaakaihi
        Pettynytsilmäleikkaus kirjoitti:

        Minulla meni leikkaus pieleen. Onneksi on hyvät yötäpäävää piilarit olemassa. Muutama korjauslekkaus ja en suosittele.

        Piilarit olisi pitänyt ostaa heti. Voimakkuus on vaihdettavissa helposti.

        Mitä siis kävi?


    • Nainen neliykkönen

      Minulta leikattiin toisesta silmästä kaihi nelisen kuukautta sitten. Ensin näin leikatulla silmällä ällistyttävän tervävästi kauas, nyt se on alkanut samentumaan ja nään sillä jo huonommin kuin toisella silmälläni, jossa myös kaihin alku.

      Pettynyt olen lopputulokseen. Lisäksi tekomykiö aiheuttaa ainakin minulle kummallisita valon lamoamista pimeällä. Ilmiötä voisin kuvailla kuten auton tuulilasissa valo kulkee lasin pintaa pitkin sen yli. Lisäksi alaspäin katsoessa ylhäällä olevat valot näkyvät kaksinkertaisina. Kerroin jo jälkitarkastuksessa näistä lääkärille, eikä se uskonut. Kummasteli vaan ja pyöritteli silmiään!

      • Kdji

        Jälkikaihi? Kystinen makulaturvotus? Iso mustuainen ja linssin reuna heijastaa?


    • optikko-opiskelija

      http://publications.theseus.fi/handle/10024/50333

      Tuollapa optometrian opinnäytetyö viime joulukuulta, aiheena näkemisen laatu monitehokeinomykiöllä. Tutkittavia oli muistaakseni kuusi, eli täysin yleistettävissä ei ole, mutta vähän osviittaa. Aika kivan selkokielellä myös kirjoitettu.

    • Rillittömän iloinen

      Kävin linssileikkauksessa syyskuussa 2012. Monitehomykiöt laitettiin molempiin silmiin. Jouduin käyttämään kaksiteholaseja n.45-ikävuodesta lähtien, eli 14v. Rilleihin en koskaan sopeutunut - vaan oli pakko käyttää, kun ilman en nähnyt enää lähelle, enkä kauas.

      Linssileikkauksen jälkeen en ole silmälaseja käyttänyt. Toipuminen leikkauksesta oli nopeaa. Hankalinta oli kun viikon ajan (varmuudeksi käytin lähes 2vk) piti yöksi teipata silmien suojaksi muoviset "kupit" hankaamisen estämiseksi.

      Halo-ilmiötä esiintyy pimeällä, mutta minua se ei haittaa ollenkaan. Näkö on huippua - paitsi ns. läppäri-etäisyydelle, joka sekin on kokoajan parantunut.Lähinäkö on niin hyvä, että näen vaivatta kaikki kosmetiikkapurnukoidenkin pienet tekstit.
      Silmien kuivumista ei ole minulla ollut ollenkaan, joten en ole käyttänyt kostutustippojakaan.

      Mutta, kuten minulle jo esitutkimuksessa sanottii, niin ihan nuoruuden silmiä ei tälläkään takaisin saa. Vaikka näkö on hyvä, niin tekstin pitää olla aikalailla suoraan edessä. Kovin kauas sivuille ei näe niin hyvin. Esimerkkinä tästä: kun pikkujoulutapahtumassa yritin katsoa laulun sanoja naapurin paperista, se ei onnistunut.

      Olen erittäin tyytyväinen laikkaukseen ja rillittömaan elämään. Loppukuusta on puolivuotiskontrolli ja se oli sitten siinä :).

      • voi ei se siinä ollu

        Ei se ollut sitten siinä, tosta se vasta alkaa. Jos saat yhtään jälkikaihea, niin näkö ei toimi. Joudut pienelläkin jälkikaihella käymään laserhoidossa. Ja kun siihenkin liittyy muutaman prosentin kystisen turvotuksen riski niin jos sen saat niin näkö jäi huonoksi. Jos saat diabeteksen, niin kontrastinäkö heikkenee ja kaksiteho-keinomykiöllä kontrasti on valmiiksi puolittunut eli näkö ei toimi yhtä hyvin, ajokorttiehdoissakin on nykyään kontrastinäkö niin sittenhän ajokortti voi olla katkolla. Jos saat kuivaa silmää myöhemmin niin kontrasti heikkenee. Itse asiassa monikin silmävika pilaa kontrastia. Sinulla on nyt omia reservejä linssin takia enää puolet.

        Ei, se ei todellakaan ollut siinä vaan siinä on sitten vasta sen alku. Muista toki sitten mennä samalle privaattikirurgille linssin vaihtoon jos toi ei toimi. Mun verorahoja et korjaukseen käytä...


      • ongelmainen
        voi ei se siinä ollu kirjoitti:

        Ei se ollut sitten siinä, tosta se vasta alkaa. Jos saat yhtään jälkikaihea, niin näkö ei toimi. Joudut pienelläkin jälkikaihella käymään laserhoidossa. Ja kun siihenkin liittyy muutaman prosentin kystisen turvotuksen riski niin jos sen saat niin näkö jäi huonoksi. Jos saat diabeteksen, niin kontrastinäkö heikkenee ja kaksiteho-keinomykiöllä kontrasti on valmiiksi puolittunut eli näkö ei toimi yhtä hyvin, ajokorttiehdoissakin on nykyään kontrastinäkö niin sittenhän ajokortti voi olla katkolla. Jos saat kuivaa silmää myöhemmin niin kontrasti heikkenee. Itse asiassa monikin silmävika pilaa kontrastia. Sinulla on nyt omia reservejä linssin takia enää puolet.

        Ei, se ei todellakaan ollut siinä vaan siinä on sitten vasta sen alku. Muista toki sitten mennä samalle privaattikirurgille linssin vaihtoon jos toi ei toimi. Mun verorahoja et korjaukseen käytä...

        Hei, olen 20vuotias ja sain noin vuosi sitten 1tyypin diabeteksen ja nyt on harmaakaihi kummassakin silmässä. Minulle kunnallisella puolella on suositeltu kaukonäköä (koska eivät leikkaa monitehoa) ja koulu kuraattorini leikkautti ei kaihiset silmänsä Mehiläisellä monitehomykiöt. Hän näkee hyvin ja totesimme olevan alankin kannalta (kondiittori) nähdä lähelle (noin metri eteenpäin).

        Onko siis niin, ettei semmoista monitehomykiötä kannata ottaa? Näkeekö yksitehoisilla pimeässä ilman häikimistä (kaihin kanssa häikii valot paljon) ?


      • ei mIOL.
        ongelmainen kirjoitti:

        Hei, olen 20vuotias ja sain noin vuosi sitten 1tyypin diabeteksen ja nyt on harmaakaihi kummassakin silmässä. Minulle kunnallisella puolella on suositeltu kaukonäköä (koska eivät leikkaa monitehoa) ja koulu kuraattorini leikkautti ei kaihiset silmänsä Mehiläisellä monitehomykiöt. Hän näkee hyvin ja totesimme olevan alankin kannalta (kondiittori) nähdä lähelle (noin metri eteenpäin).

        Onko siis niin, ettei semmoista monitehomykiötä kannata ottaa? Näkeekö yksitehoisilla pimeässä ilman häikimistä (kaihin kanssa häikii valot paljon) ?

        Noin nuorelle 1-tyypin diabeetikolle ei missään nimessä ns. monitehoja. Diabetes tulee syömään pohjan toimintaa ja silloin moniteholla ei näe.


      • ongellmainen
        ei mIOL. kirjoitti:

        Noin nuorelle 1-tyypin diabeetikolle ei missään nimessä ns. monitehoja. Diabetes tulee syömään pohjan toimintaa ja silloin moniteholla ei näe.

        Kiitos! Olen melkein menettänyt malttini hoitajan, kun kuulin, ettei ole syytä olla pistämättä ns. kokonaan hyvää näköä. Kun leikkaava lääkärini soittaa niin voin olla tyytyväinen hänen suositteluunsa. :)


    • hööhhh

      Aloittajalle. Miksi haluat silmälasesiat eroon? Jos kerran lasien avulla näet hyvin, miksi haluat mahdollisesti haitallisen leikkauksen? Noissa mykiön vaihdoissa on pari juttua. Ensinnäkin, jos tuollainen multifokaalinen linssi menee yhtään kallelleen, näkö sumenee heti, koska se ei ole fokuksessa. Mistä tiedät, onko sinulla esimerkiksi tulevaisuudessa ns pseudoeksfoliaatiosyndrooma, joka heikentää zonuloita ja mahdollisesti tekomykiö alkaa heilumaan ja kallistumaan?

      • AI KAUHIAA

        Pieni kallistus tai desentrointi ei vaikuta näöntarkkuuteen.

        Möröt liikkeellä? Onko omia kokemuksia vai pelottelua? Keinomykiön voi sitten 20 vuoden päästä vaihtaa tai ripustaa jos ongelmaa.


      • erikoistuva lääkäri
        AI KAUHIAA kirjoitti:

        Pieni kallistus tai desentrointi ei vaikuta näöntarkkuuteen.

        Möröt liikkeellä? Onko omia kokemuksia vai pelottelua? Keinomykiön voi sitten 20 vuoden päästä vaihtaa tai ripustaa jos ongelmaa.

        Noilla multifokaaleilla kallistus ja desentrointi tosiaankin vaikuttaa näöntarkkuutta alentavasti enemmän kuin perinteisillä tekomykiöillä.

        "Moreover, multifocal IOLs are more sensitive to tilt and decentration than monofocal IOLs in respect to the induced aberrations."

        http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1755-3768.2011.2367.x/abstract

        Keinomykiön vaihto 20 vuoden päästä tai uudelleen ripustaminen eivät tokikaan ole aina aivan ongelmattomia. Makulaturvotuksen riski lisääntyy mitä enemmän tulee ikää ja mitä useammin silmää operoidaan. Keskeinen näkö voi siis lähteä palautumattomasti. Myöskään sarveiskalvon endoteeli ei välttämättä tykkää, pahimmassa tapauksessa mennään sarveiskalvosiirtoon turhan kaihileikkauksen vuoksi, tai jopa näkö lähtee kokonaan, eli riskejä on. Mielestäni ei ole perusteltua vaihtaa mykiötä kosmeettisten syiden vuoksi, jos vain suinkin silmälaseilla voi näön korjata. Silmät pitäisi leikata vasta kun on pakko. Ihmettelen tätä terveiden mykiöiden vaihtamista bisneksen vuoksi.


      • "Mä tiedän"
        erikoistuva lääkäri kirjoitti:

        Noilla multifokaaleilla kallistus ja desentrointi tosiaankin vaikuttaa näöntarkkuutta alentavasti enemmän kuin perinteisillä tekomykiöillä.

        "Moreover, multifocal IOLs are more sensitive to tilt and decentration than monofocal IOLs in respect to the induced aberrations."

        http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1755-3768.2011.2367.x/abstract

        Keinomykiön vaihto 20 vuoden päästä tai uudelleen ripustaminen eivät tokikaan ole aina aivan ongelmattomia. Makulaturvotuksen riski lisääntyy mitä enemmän tulee ikää ja mitä useammin silmää operoidaan. Keskeinen näkö voi siis lähteä palautumattomasti. Myöskään sarveiskalvon endoteeli ei välttämättä tykkää, pahimmassa tapauksessa mennään sarveiskalvosiirtoon turhan kaihileikkauksen vuoksi, tai jopa näkö lähtee kokonaan, eli riskejä on. Mielestäni ei ole perusteltua vaihtaa mykiötä kosmeettisten syiden vuoksi, jos vain suinkin silmälaseilla voi näön korjata. Silmät pitäisi leikata vasta kun on pakko. Ihmettelen tätä terveiden mykiöiden vaihtamista bisneksen vuoksi.

        Just just. Sit mä valmistuin. Ja aloin nähdä asiat vähän laajemmin kuin turvallisen kunnallisen terveydenhuollon sisällä. Ihmiset oikeasti haluavat jotain.


      • erikoistuva lääkäri
        "Mä tiedän" kirjoitti:

        Just just. Sit mä valmistuin. Ja aloin nähdä asiat vähän laajemmin kuin turvallisen kunnallisen terveydenhuollon sisällä. Ihmiset oikeasti haluavat jotain.

        Primum est non nocere.


      • Heppu1
        erikoistuva lääkäri kirjoitti:

        Noilla multifokaaleilla kallistus ja desentrointi tosiaankin vaikuttaa näöntarkkuutta alentavasti enemmän kuin perinteisillä tekomykiöillä.

        "Moreover, multifocal IOLs are more sensitive to tilt and decentration than monofocal IOLs in respect to the induced aberrations."

        http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1755-3768.2011.2367.x/abstract

        Keinomykiön vaihto 20 vuoden päästä tai uudelleen ripustaminen eivät tokikaan ole aina aivan ongelmattomia. Makulaturvotuksen riski lisääntyy mitä enemmän tulee ikää ja mitä useammin silmää operoidaan. Keskeinen näkö voi siis lähteä palautumattomasti. Myöskään sarveiskalvon endoteeli ei välttämättä tykkää, pahimmassa tapauksessa mennään sarveiskalvosiirtoon turhan kaihileikkauksen vuoksi, tai jopa näkö lähtee kokonaan, eli riskejä on. Mielestäni ei ole perusteltua vaihtaa mykiötä kosmeettisten syiden vuoksi, jos vain suinkin silmälaseilla voi näön korjata. Silmät pitäisi leikata vasta kun on pakko. Ihmettelen tätä terveiden mykiöiden vaihtamista bisneksen vuoksi.

        Minulla vaihdettiin helmikuun lopulla (ikä 64V) kaihin vuoksi molemmat linssit samalla kertaa ja sain kaksitehoiset Oculentiksen LENTIS Mplus X (tiedoksi, että nyt saatavissa jo paremmat kolmitehoiset Mplus X joilla välialueella pitäisi pystyä esim nuotit lukemaan, nyt pystyn juuri ja juuri, mutta siinä on selvää vajetta siinä 60-80 sentin alueella, ihmettelenkin etteivät niiden parempien tulosta mitään (väittivät etteivät muka tienneet) kertoneet, olisin kyllä odotellut niitä vaikka vuoden) no bisnes on bisnes ja viisitonnia rahaa niilekin.

        Tosiaan juuri nyt en oikein osaa sanoa muuta, kuin, että toisaalta on hienoa nähdä ilman laseja, mutta nyt on juuri päällä silmänpohjan tulehdus ja kuukausi tiputeltu kahta laatua antibiotteja molempia 3-kertaa vrk, onkohan se juuri tuo makulaturvotus sitten, toivottavasti menisi tuolla tipotuslotraamisella nyt kuntoon, ensi viikolla taas näyttämään niitä leikanneelle lekurille Turkusse?

        Sanoivat että noin puoli vuotta menee aivojen tottumiseen ja niin näyttää vähintäänkin olevan ja aina jonain päivänä ajattelen, että olisi pitänyt ottaa vain normaalit yksitehot ja sitten vain laseilla lisäksi, sillä aikamoisen hajanaista on ainakin vielä noin reilun 3 kuukauden jälkeen ja suttuisuus vaivaa ja kaikkien kirkkaiden valojen aiheuttama kello 4-8 alueella oleva valoshow "enkelihuntu", myös valkoinen huntu "valuu" kuvissa aina mustan päälle ja esim. metsän puiden latvoissa on aina vaaleana huntu kauempaa katsottuna. Aivothan siis näkevät kaikien aikaa sekä lähialueen läpi ja myös kaukoalueen läpi samaan aikaa ja se on se syy suttuisuuden ongelmaan, saapi nähdä kuinka ne lopulta "adaptoituu", kuten termi kuuluu.

        Sitten taas välillä tuntuu tosi hienolta, että saa luettua pientäkin tekstiä jostain hammastahnapurkista ilman mitään laseja ja saa esim. hitsattua niin että näkee hyvin sauman, toisin kuin ennen, kun vain moniteholasien alasyrjästä näki tarkemmin, myös joku katon rajassa ollut sähköhomma ei oikein onnistunut ilman niskan taittumista, jos piti nähdä yläsuuntaan, niin joutui aina katsomaan lasien alasyrjästä niska kenossa.
        Ja vielä on hyvässä mustissa myös ainaiset lasien huurtumiset ja likaisuudet, joten niitä ei ole kyllä yhtään ikävä.

        Katellaas ja palataan, jos ei sokeuduta jatkossa verkkokalvojen tms. ongelmien kanssa.

        Kaiheja on kuitenkin leikattu pitkään ja tämähän on käsittääkseni aivan sama operaationa, eli ei kait tuo moniteholinssit ole silmälle sinänsä vahingollisempia kuin yksitehoisetkaan.


      • Heppu1
        Heppu1 kirjoitti:

        Minulla vaihdettiin helmikuun lopulla (ikä 64V) kaihin vuoksi molemmat linssit samalla kertaa ja sain kaksitehoiset Oculentiksen LENTIS Mplus X (tiedoksi, että nyt saatavissa jo paremmat kolmitehoiset Mplus X joilla välialueella pitäisi pystyä esim nuotit lukemaan, nyt pystyn juuri ja juuri, mutta siinä on selvää vajetta siinä 60-80 sentin alueella, ihmettelenkin etteivät niiden parempien tulosta mitään (väittivät etteivät muka tienneet) kertoneet, olisin kyllä odotellut niitä vaikka vuoden) no bisnes on bisnes ja viisitonnia rahaa niilekin.

        Tosiaan juuri nyt en oikein osaa sanoa muuta, kuin, että toisaalta on hienoa nähdä ilman laseja, mutta nyt on juuri päällä silmänpohjan tulehdus ja kuukausi tiputeltu kahta laatua antibiotteja molempia 3-kertaa vrk, onkohan se juuri tuo makulaturvotus sitten, toivottavasti menisi tuolla tipotuslotraamisella nyt kuntoon, ensi viikolla taas näyttämään niitä leikanneelle lekurille Turkusse?

        Sanoivat että noin puoli vuotta menee aivojen tottumiseen ja niin näyttää vähintäänkin olevan ja aina jonain päivänä ajattelen, että olisi pitänyt ottaa vain normaalit yksitehot ja sitten vain laseilla lisäksi, sillä aikamoisen hajanaista on ainakin vielä noin reilun 3 kuukauden jälkeen ja suttuisuus vaivaa ja kaikkien kirkkaiden valojen aiheuttama kello 4-8 alueella oleva valoshow "enkelihuntu", myös valkoinen huntu "valuu" kuvissa aina mustan päälle ja esim. metsän puiden latvoissa on aina vaaleana huntu kauempaa katsottuna. Aivothan siis näkevät kaikien aikaa sekä lähialueen läpi ja myös kaukoalueen läpi samaan aikaa ja se on se syy suttuisuuden ongelmaan, saapi nähdä kuinka ne lopulta "adaptoituu", kuten termi kuuluu.

        Sitten taas välillä tuntuu tosi hienolta, että saa luettua pientäkin tekstiä jostain hammastahnapurkista ilman mitään laseja ja saa esim. hitsattua niin että näkee hyvin sauman, toisin kuin ennen, kun vain moniteholasien alasyrjästä näki tarkemmin, myös joku katon rajassa ollut sähköhomma ei oikein onnistunut ilman niskan taittumista, jos piti nähdä yläsuuntaan, niin joutui aina katsomaan lasien alasyrjästä niska kenossa.
        Ja vielä on hyvässä mustissa myös ainaiset lasien huurtumiset ja likaisuudet, joten niitä ei ole kyllä yhtään ikävä.

        Katellaas ja palataan, jos ei sokeuduta jatkossa verkkokalvojen tms. ongelmien kanssa.

        Kaiheja on kuitenkin leikattu pitkään ja tämähän on käsittääkseni aivan sama operaationa, eli ei kait tuo moniteholinssit ole silmälle sinänsä vahingollisempia kuin yksitehoisetkaan.

        No niin, silmätarkistuksessa selvisi, että kystinen makulaturvotus on kiusana nyt ja pari kuukautta lisää myrkkyjä silmiin kolmesti vrk.eli yht. 3 kk.
        Näkö ei ole ihan niin hyvä kuin oli kuukausikontrollissa ja kuulemma pientä jälkikaihiakin on toisessa silmässä.
        Saa nähdä pitääkö se laseroida ja mitä kaikkea onkaan tulossa.
        Kyllä kokemuksestani sanon, että jos laseilla vain pärjää jotenkin, niin ei kannata mennä tuohon operaatioon.
        Ainakin omat kokemukset on aika huonot kaikkiaan ja ehkä yksitehot mieluummin ja sitten vain laseilla lähelle ja välialueelle, niin ainakin näkisi selvästi, nyt on suttuista joka hetki ja kontrasti huono.


      • joka alue huono
        Heppu1 kirjoitti:

        No niin, silmätarkistuksessa selvisi, että kystinen makulaturvotus on kiusana nyt ja pari kuukautta lisää myrkkyjä silmiin kolmesti vrk.eli yht. 3 kk.
        Näkö ei ole ihan niin hyvä kuin oli kuukausikontrollissa ja kuulemma pientä jälkikaihiakin on toisessa silmässä.
        Saa nähdä pitääkö se laseroida ja mitä kaikkea onkaan tulossa.
        Kyllä kokemuksestani sanon, että jos laseilla vain pärjää jotenkin, niin ei kannata mennä tuohon operaatioon.
        Ainakin omat kokemukset on aika huonot kaikkiaan ja ehkä yksitehot mieluummin ja sitten vain laseilla lähelle ja välialueelle, niin ainakin näkisi selvästi, nyt on suttuista joka hetki ja kontrasti huono.

        Just näin. Jälkikaihen laserointi lisää sitten taas kystisen turvotuksen riskiä uudelleen.


    • Mies 49v

      Minulle tehtiin linssileikkaus noin viikko sitten ja näkö on edelleen sumea. Toimeen tulee, mutta mikään alue ei ole oikein tarkka. Leikkaava lääkäri sanoi tämän olevan normaalia ja tarkkuuden tulevan ajankanssa. Mitä sitten tarkoittaakaan. Itse halusin vain laseista eroon ja jos näön tarkkuuteni ei tästä parane, niin en suosittele kenellekkään. Olisin itsekin mieluummin elänyt lasien kanssa jos tervävyys tähän jää. Toivottavasti olen väärässä ja voin välillä tänne kirjoitellakin miten tervävyys kehittyy jos kehittyy. Tämän kirjoittaminen on kohtalaisen hankalaa, kun MAC:n näppäimistö huurussa kuin pakastimesta otettuna.

    • Paras hankinta

      Näytepäätelasit hankintaan jokaiselle yli tunnin päivässä koneen ääressä istuvalle.

      Vasta sitten tiedätte miten hyvin ihminen näkee tietokonetekstin.

    • pämppärää

      Menin kaihileikkaukseen silmäkirurgin ylipuhumana. Ei olisi vielä ollut tositarve, mutta näkö muka kirkastuisi. Näköni oli hyvä, en tarvinnut silmälaseja. Toinen silmäni näki kauas ja toinen lähelle. Leikkauksessa likinäköiseen silmään laitettiin kaukonäköinen linssi ja kaukonäköiseen likinäköinen linssi. Nyt en näe hyvin kummallakaan silmällä.
      Kirurgi suosittelee silmälaseja. On selitelty, että mitään virhettä ei ole tapahtunut. Nuorilla silmät tottuvat linssien väärinpäin laittoon nopeammin, vanhemmilla voi kestää useita vuosia. Leikkausta suunniteltaessa ei vaihdosta tai tottumisesta puhuttu mitään. Väärinpäin laitto paljastui vasta toisen lääkärin vastaanotolla. Leikkauksesta on kulunut lähes kaksi vuotta. Olen kysynyt neuvoa parilta muulta asiantuntijalta - eivät leikkaisi kyseisellä tavalla, mutta eivät myöskään halua (auttaa) puuttua asiaan. Mikä neuvoksi? Onko jollakin vastaava ongelma?

    • Drnkn

      Ehdotan tekosikiötä

    • mitään

      Onko jollakin kokemusta sulcoflex -toimenpiteestä silmään? Onko linssi toiminut? Kauanko on toiminut hyvin? Mahdolliset haitat, jos tiedät? Rajoitteet?

    • Puolisokea

      Itselleni "asennettiin" tällaiset kaksitehot . EN VOI SUOSITELLA KENELLEKKÄÄN . Oman kokemukseni pohjalta .
      Jos mitenkään tulee silmälasien kanssa toimeen , niin sitten ne silmälasit .

      Haitat : heijastumat tosi voimakkaita . jos menee esim. johonkin myymälään missä on ledi valaistus,
      niin heijastumat ovat aivan järkyttäviä . Siellä ei kertakaikkiaan pysty olemaan.
      Ja ,kun suuntaus on tähän ledi valaistukseen , niin " sirkus" ei kun lisääntyy .
      Toisesta silmästäni irtosi , tai voiko sanoa irtosi , mutta lasiainen häiritsee näkökenttää aivan kuin toisessa silmässäni olisi kaihi . Mitään tällaista ongelmaa minulla ei ole ikinä ennen ollut .
      Lasiais ongelma rauhoittuu ,kun silmää pitää aivan paikalla , esim. kun olen nyt käynyt näkötarkastuksissa leikkaavan lääkärin luona ,niin , kommentti : teini-ikäisen näkö .
      Ikäni on päälle 50v ,ja mitä todennäköisimmin joudun luopumaan linja-auton ajokortista ( D ) sekä
      yhdistelmäajoneuvon ajokortista ( E ) .
      Kortistoon se kait on lähdettävä . Viisikymppisenä ei vaan oo niin kovin helppo enää työllistyä .

      ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET MENKÖ NÄIHIN OPERAATIOIHIN .

    • Anonyymi

      Monitehosilmälasit ovat niinikään ihan painajaismaiset. Päätetyössä et näe kunnolla kahdelle näytölle, seinän ilmoitustaululle, alas pöydälle dokumentteihin, kyselemään tulleen työkaverin naamaan tai toisen näyttöön neuvoessa. Tai kotiin lähtiessä rappuja alas saatat astua harhaan ja autolla ajaessa sivuille näkeminen on ihan onnetonta.

      Ilmeisesti tarttis ainakin kolmet lasit, eikä ilmankaan enää näe hajataiton vuoksi miltään etäisyydeltä kuin sumeita päällekkäiskuvia. Jos olisi varaa, vaihtaisin heti edes vähän parempaan näköön keinolinsseillä.

      Nurkat on jo täynnä jos vaikka minkälaisia laseja,mutta näkö himmenee vain yhä nopeammin. Saamarin kahvat on nenällä alvariinsa, yhtä tihrustamista....

    • Anonyymi

      Kävin eilen linssileikkauksessa ja jo nyt voin kertoa että jos on mahdollista korjuuttaa silmät niin tee se! Tässä luen ilman silmälaseja, uskomatonta!!! Ja näen hyvin. Haloilmiöt juuri päällänsä mutta nekään ei haitaksi ja poistub
      Vat aikanaan. Kivuton ja nopea operaatio. Suosittelen!!!

    • Anonyymi

      Ensin leikataan toinen ja sit toinen

    • Anonyymi

      Minulle tehtiin n. 5 v. sitten mykiö n vaihto ja kaikki meni hyvin. Näössä alkoi vasta puolen vuoden jälkeen ilmetä joitakin ongelmia.

      Toiseen silmään tuli suoraa viivaa katsoessa iso mutka keskelle viivaa. Savumuodostelmat kiusaavat ja hämärässä päätä heiluttaessa valonväläytyksiä, jotka ilmeisesti johtuvat mykiöitten heilumisesta.

      Kaihin tullessa kannattaa käydä leikkauksessa mutta muuten ei kannata edes harkita leikkausta, jos laseilla pärjää.

      Kahden eri lääkärin lausunnnon kannattaa hankkia silmistä ennen leikkaukseen menoa. Jälkeenpäin on perin vaikea todistaa leikkaavan lääkärin lausuntoja vääräksi, jos tapahtuu odottamaton tilanne.

      Näkö on niin tärkeä aisti.

    • Anonyymi

      Itse kävin kaihileikkauksessa molemmat eri käynneillä. Ihmettelen sitä että eka silmä kun leikattiin mykiön vaihdossa näin jopa instrumentit silmässä ja kun vanha otettiin pois näkö hävisi eli silmän näkökenttä meni mustaksi. Kun uusi laitettiin näkö alkoi pikkuhiljaa muodostua epämääräisenä heijastuksena eli se meni minusta oikein. Toinen kun leikattiin näin kokoajan sameasti eikä näköni muuttunut miksikään. Kysyin lääkäriltä miksi ei muuttunut ja miksi näin kokoajan niin vastasi että leikkaukset on erilaisia eli niitä ei voi verrata toisiinsa? Ihmettelen silti kun lukunäköni piti muuttaa että näen kauempaa tekstiä mutta näen täsmälleen samalla tavoin niin onko mahdollista että annetaan vain lumehoitoa ja rahastetaan kun jos maksaa itse ja saa ajaa ilman laseja ym niin tulee huijatuksi? Nimenomaan halusin tämän silmän lukunäkösilmäksi tietyllä etäisyydellä??? Onko jollakin jotain tietoa tällaisesta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    9. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe